روش فروش محصولات گلخانه ای چیست؟
خرید و فروش محصولات گلخانه ای بازار پر رونقی دارد. بهترین روش های فروش محصولات گلخانه ای در دنیای مدرن و پیشرفته امروزی با تکیه بر ترکیبی از روش های سنتی و روش های اینترنتی می تواند به سودآوری بالایی برسد. افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند می توانند به راحتی با داشتن یک وبسایت، محصولات خود را به میلیون ها مشتری و بازار مصرف معرفی کنند و فروش داشته باشند. فروش محصولات گلخانه ای با اهداف صادراتی نیز در همین دسته قرار دارد. در شهرهای کوچک تر، فروش به صورت سنتی انجام می شود اما این افراد باز هم می توانند دامنه فروش خود را گسترده تر کنند و سود بیشتری به دست بیاورند. قیمت گذاری صحیح، بسته بندی مناسب و استاندارد، روش حمل و نقل مناسب، نیازسنجی بازار هدف، عواملی هستند که فروش محصولات گلخانه ای را افزایش می دهند.
نکات مهم در فروش محصولات گلخانه ای
زمانی می توان گفت که فروش محصولات گلخانه ای با موفقیت و سودآوری بالایی همراه بوده است که بازار هدف، روز به روز گسترده تر شوند و یک گلخانه دار بتواند حوزه های وسیع تری را تحت پوشش خود در آورد. این مسئله برای انواع محصولات گلخانه ای وجود دارد. رعایت مهم ترین نکات برای فروش محصولات گلخانه ای دقیقاً در رسیدن به این هدف مؤثر است. تفاوتی نمی کند که چه محصولی را در گلخانه پرورش می دهید؛ آنچه مهم است اینکه باید محصولات همیشه سالم و تازه باشند تا نظر مشتری را به خود جلب کنند. برای میوه و سبزیجات گلخانه ای، حفظ طعم و شکل ظاهری، اهمیت دو چندان دارد. عدم استفاده از مواد شیمیایی و حشره کش ها، امتیاز دیگری است که باید در نظر گرفت. بسته بندی صحیح محصولات، بازاریابی مناسب و فعالیت در وبسایت یا رسانه های اجتماعی، از دیگر نکات مهم در رشد و توسعه کسب و کارهای گلخانه ای می باشد.
بسته بندی محصولات گلخانه ای
بسته بندی محصولات گلخانه ای معمولاً یا به صورت کارتنی است و یا در حالت پالت یا سبد انجام می شود. بسته بندی محصولات به اندازه ای مهم است که می تواند در جلب نظر مشتری برای خرید انبوه محصولات، تأثیرگذار باشد؛ به ویژه اگر بحث صادرات محصولات گلخانه ای در میان باشد. برخی از این محصولات مانند فلفل دلمه ای گلخانه ای و توت فرنگی گلخانه ای بسیار آسیب پذیر هستند و باید برای بسته بندی، حتماً کارتن را انتخاب کرد تا میوه ها آسیب نبینند. برای انواع سبزیجات برگی، سبد، بهترین گزینه است به شرطی که محافظ مناسب برای سبزیجات گلخانه ای حتماً قرار داده شود. استانداردهای بسته بندی محصولات گلخانه ای هم در اختیار گلخانه داران قرار می گیرد و هم شرکت های سازنده انواع سبد و پالت و کارتن باید آن را اجرا کنند.
بازاریابی محصولات گلخانه ای
بازاریابی محصولات گلخانه ای به دو دسته بازاریابی داخلی و بازاریابی صادراتی تقسیم بندی می شود. برای هر یک از این سرفصل ها، داشتن طرح و برنامه بازاریابی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به اندازه ای که می تواند مشتریان زیادی را جذب کند و فروش را افزایش دهد. تمام محصولات گلخانه ای که در ایران پرورش داده می شوند هم برای بازارهای داخلی و هم برای صادرات، پتانسیل بالایی دارند. بهترین روش بازاریابی محصولات گلخانه ای، فعالیت گسترده هم به صورت سنتی و هم به صورت اینترنتی است. داشتن شبکه های اجتماعی و وبسایت، می تواند کسب و کارهای این حوزه را به هزاران مشتری معرفی کند. اگرچه مشکلاتی در فروش و بازاریابی محصولات گلخانه ای هنوز هم وجود دارد اما عمل کردن طبق برنامه هوشمندانه می تواند منجر به موفقیت و سودآوری شود.
صادرات محصولات گلخانه ای
صادرات محصولات گلخانه ای، یک پروسه زمان بر و هزینه بر است و باید برای آن حتماً طرح و برنامه داشت. وارد شدن به بازارهای صادراتی محصولات گلخانه ای، از هر نوع محصول، بسیار سودآور است به شرطی که بازارهای خارجی را بشناسید و بدانید که کدام محصول در کدام کشورها بازار هدف خوبی دارد. روسیه و کشورهای عراق، ترکمنستان، عمان، ترکیه و آلمان و ایتالیا، نمونه ای از مهم ترین کشورهایی هستند که متقاضی خرید محصولات گلخانه ای از ایران می باشند. به این ترتیب می توان پیش بینی کرد که سرمایه گذاری در این بخش چقدر مزیت دارد و به نفع تولید کنندگان، گلخانه داران، شرکت های بازرگانی و … است. شناخت دقیق مشتری، نیاز سنجی، مکاتبات دقیق با مشتری خارجی و از همه مهمتر، قیمت گذاری صحیح و ارائه محصولات مرغوب و استاندارد، رمز و رازهای موفقیت در صادرات محصولات گلخانه ای هستند.