محافظت از گلخانه در برابر باد و طوفان

محافظت از گلخانه در برابر باد و طوفان های سهمگین

سایت گلخانه

سایت گلخانه

محافظت از گلخانه در برابر باد و طوفان های سهمگین

محافظت از گلخانه در برابر باد و طوفان یکی از فوت و فن های گلخانه داری است. با وجود اینکه سازه گلخانه ای بسیار مقاوم است و می تواند شرایط سخت را تحمل کند، اما به خاطر داشته باشید گاهی ممکن است وضعیت های شدید آب و هوایی، سلامت اسکلت بندی آن را تهدید کند.

اگر در منطقه ای با شرایط وزش باد و طوفان های شدید زندگی می کنید، احتمال زیاد، به وقوع طوفان عادت کرده اید؛ با این حال، امروز بیش از هر زمان دیگری، طوفان‌ها و پدیده های اقلیمی شدید داریم که از سمت دریا و اقیانوس به ساحل می ‌رسند و خرابی های زیادی را در مناطق مختلف به بار می آورند. بنابراین، محافظت از گلخانه در برابر بادهای شدید و طوفان های سهمگین بسیار مهم است.

در این مطلب به طور خلاصه و مفید به مهم ترین اقداماتی اشاره می کنیم که می توانید برای محافظت از گلخانه در برابر باد و طوفان انجام دهید. فراموش نکنید کوچک ترین کار می تواند تأثیرات زیادی در بهره وری مدیریت گلخانه داشته باشد.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: نکات مهم ساخت گلخانه پرورش گل ها و گیاهان آپارتمانی

برای محافظت از گلخانه ها در شرایط باد و طوفان چه کار کنیم؟

محافظت از گلخانه در برابر باد و طوفان

محافظت از گلخانه در برابر باد و طوفان

1- محیط گلخانه را از مسیر وزش باد، در امان نگه دارید

می دانیم که موقع وزش باد و طوفان، هرگز نمی توان مسیر آن را مشخص کرد؛ همه چیز می تواند به صورت ناگهانی تغییر پیدا کند، حتی سرعت باد و مسیر حرکت آن نیز لحظه ای است؛ مگر آنکه سامانه پایداری پیش بینی شود.

باد هرگز به همان شکلی که شروع به وزیدن می کند، امتداد نمی یابد. بنابراین، فرض می کنیم باد به داخل گلخانه شما وارد شود، که این حالت می تواند یک فشار جزئی را به محصولات گلخانه ای شما وارد کند. فشار باد، متغیر است و در موارد شدید، می تواند منجر به شکستن بوته ها و ساقه های محصولات جوان تر و ضعیف شود. در برخی موارد، اختلاف فشار در داخل و خارج گلخانه حتی ممکن است باعث از جا کنده شدن سازه گلخانه ای و معلق شدن در هوا شود! این به ویژه در مواقع طوفان های سهگمین، بسیار احتمال دارد!

بنابراین اولین کاری که باید برای محافظت از گلخانه در برابر باد و طوفان انجام ‌دهید این است که کل گلخانه را از نظر ورودی‌هایی که باد احتمالاً وارد آن می‌شود بررسی کنید. شیشه ها باید اندازه های استاندارد داشته باشد. پس از نصب شیشه ها باید آن ها را مقاوم سازی کنید و از دسته ها و بست های مناسب نیز کمک بگیرید.

اگر شیشه گلخانه شما شکسته است و ترک دارد، نوار تعمیر چسب دار همان چیزی است که می توانید از آن برای ترمیم شیشه ها استفاده کنید. از این نوع نوار برای بستن هر شکافی که ممکن است باد از آن مسیر، وارد گلخانه شود کمک بگیرید. همچنین نوارهای لاستیکی اطراف شیشه ها، پنجره ها و دریچه ها را در صورت وجود، بررسی کنید که سالم باشند.

یکی دیگر از مهم ترین کارها درباره محافظت از گلخانه در برابر باد و طوفان، کنترل کردن پانل های پلی کربنات است.

قوانین برای گلخانه ساخته شده از پلی کربنات، با اقدامات گلخانه های شیشه ای، یکسان است، اما این پانل ها نسبت به پنل های شیشه ای، در مقابل باد، حساس تر هستند. به خصوص انواع پانل‌های پلی کربنات نازک‌تر ممکن است در اثر طوفان شدید، خم شوند.

به آثار سوراخ یا ترک خوردگی ها روی پانل های پلی کربنات در سازه گلخانه ای توجه ویژه ای داشته باشید و از نوار چسب محکم برای بستن آن ها استفاده کنید. در موارد شدید، می توانید سوراخ هایی را در فریم، در بالا و پایین پانل ها ایجاد کنید، آنها ها را با بست ها ثابت نمایید و سیم گالوانیزه را از آن عبور دهید. سیم ها را به سمت بالا بچرخانید و محکم کنید. به طور کلی، برای پانل های پلی کربنات در اسکلت گلخانه ها توصیه می کنیم تا جایی که می توانید از آنها محافظت کنید.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: چک لیست تعمیرات نگهداری سیستم لوله کشی در گلخانه

2- از گلخانه در برابر اشیای معلق در هوا محافظت کنید

ایمن نگه داشتن گلخانه، بهتر از این است که برای اقدام نکردن، تأسف بخورید! از اینکه باد چقدر می تواند قوی باشد، حتماً شگفت زده خواهید شد! و با وجود طوفان‌هایی که امروزه در مناطق مختلف آب و هوایی، شاهد آن هستیم، اهمیت زیادی دارد که از گلخانه و حتی باغ خود به بهترین شکل، محافظت کنید.

وقتی طوفان های شدید رخ می دهد، همه چیز را می تواند در هوا معلق سازد؛ از چتر و سایبان های باغ گرفته تا صندلی ها، باربیکیو، گلدان ها، ابزارهای باغبانی و …؛ لذا این اشیای معلق در هوا می توانند به سازه گلخانه ای شما پرتاب شوند و به آن آسیب برسانند.

علاوه بر برخورد اشیا، ممکن است گاهی شاخه های درختان نیز بشکنند و در هوا معلق پرواز کنند! این شاخه ها اگر به سقف یا دیواره های شیشه ای گلخانه شما برخورد داشته باشند، بدون شک، آسیب جدی به آن وارد می کنند.

اگر فرصت کافی دارید، گلخانه خود را توری های بادگیر یا تیرک های چوبی، محافظت کنید. پارچه سایبان یا شید گلخانه، همان ابزاری که معمولاً در روزهای گرم تابستان از آن استفاده می کنید تا محیط داخل را خنک تر نگه دارد، در شرایط باد و طوفان می تواند یک لایه حفاظتی اضافی به گلخانه شما بدهد و پس از آن، به راحتی قابل جابجایی است. مطمئن شوید که آن را به خوبی ایمن سازی کرده اید!

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: جنس سقف گلخانه باید از چه موادی باشد؟

3- وقتی باد یا طوفان، متوقف شد، گلخانه خود را بررسی کنید

پس از آرام شدن باد، گلخانه را از نظر آسیب ها و ترک های کوچک، به خوبی بررسی کنید. اگر از بست های لعاب دار برای محافظت از گلخانه در برابر باد و طوفان استفاده کرده اید، مطمئن شوید که همچنان در جای خود هستند تا از شکستن شیشه جلوگیری کنند. اگر طوفان های جدیدی در آینده در راه است، به طور موقت، هر چیزی را که ممکن است خراب شده باشد تعمیر نموده تا زمانی که جایگزینی مناسب برایشان پیدا کنید.

امیدواریم این نکات به شما کمک کند گلخانه خود را از بادهای شدید محافظت کنید. در ادامه، به چند نکته تکمیلی نیز اشاره داریم که در این اقدامات به شما بسیار کمک خواهند کرد.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: اصول راه اندازی گلخانه در شمال + نکات مهم و شرایط ساخت

چگونه شرایط گلخانه خود را برای روبرو شدن با طوفان های شدید آماده کنیم؟ (نکات تکمیلی)

محافظت از گلخانه در برابر باد

محافظت از گلخانه در برابر باد

1- وسایل و لوازم را مرتب کنید: قبل از وقوع طوفان، وسایلی که برای گلخانه داری و باغبانی استفاده می کنید را مرتب نموده و در جای خود، تحت محافظت قرار دهید تا در صورت بروز بادهای سخت، آنها به هوا پرتاب نشوند. این موارد برای گلخانه هایی در مناطق بادخیر گرم و خشک، و هم برای گلخانه ها در مناطق سردسیر با احتمال بارش برف و بوران، بسیار مهم هستند.

2- سیستم گرمایشی گلخانه را تنظیم کنید: اگر در مورد وقوع طوفان های شدید در سرمای سخت زمستانی نگران هستید، بهترین کار برای محافظت از گلخانه در برابر باد و طوفان، تنظیم سیستم های گرمایشی است. برخی تجهیزات گرمایش از قبیل هیتر گلخانه ای، بخاری گلخانه ای یا فن کویل گرمایشی را در داخل گلخانه بگذارید تا به کاهش میزان برف انباشته شده روی سقف کمک کند.

در مواقعی که بارش برف سنگین پیش بینی می شود، سیستم گرمایش گلخانه باید روشن باشد و ترموستات آن روی 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد) یا بالاتر تنظیم شود. البته این شرایط دمایی، کاملاً به دمای محیط بیرون در منطقه مورد نظر بستگی دارد. نیاز گرمایی محصولات گلخانه نیز بر حسب نوع گیاه، متفاوت است. یک مهندس کشت گلخانه ای به بهترین شکل می تواند گلخانه داران را در این زمینه راهنمایی کند.

نکات تکمیلی دیگر برای محافظت از گلخانه در برابر باد و طوفان به شرح زیر می باشند:

  • دریچه های روی سقف و دیواره های کناری را ببندید و از سیم مرغی برای محکم کردن درب و پنجره ها استفاده کنید.
  • یک جسم سنگین را جلوی درب ورودی گلخانه قرار دهید.
  • برای جلوگیری از باز شدن پره های اگزاست فن گلخانه، از نوار چسب استفاده کنید.
  • اگزاست فن را روی دمای گرم تر تنظیم کنید تا از روشن شدن مجدد آنها جلوگیری شود.
  • برای گلخانه های شیشه ای، در صورت داشتن زمان کافی و مواد اولیه، از تخته سه لایی برای ایمن سازی دیوارهای بیرونی و سقف استفاده کنید تا از ورود زباله ها و اشیای معلق در هوا و پرتاب به سمت گلخانه جلوگیری شود.
  • انواع شیشه‌ها برای سازه های گلخانه ای به اندازه کافی، استحکام دارند و از نظر ایمنی، مقاوم هستند.
  • در شرایط وقوع طوفان‌های شدید استوایی، گردبادها و تندبادها، در صورت داشتن زمان کافی می توانید از سازه های محافظ برای ایمن کردن اسکلت گلخانه تان استفاده کنید.

ترجمه تخصصی: همیار گلخانه

تولید محتوای اختصاصی

www.cafe-mohtava.ir

سوالات متداول درباره ” محافظت از گلخانه در برابر باد و طوفان”:

1-طوفان و باد شدید چه خسارت هایی به یک گلخانه وارد می کند؟

باد به داخل گلخانه شما وارد می شود، که این حالت می تواند یک فشار جزئی را به محصولات گلخانه ای شما وارد کند. فشار باد، متغیر است و در موارد شدید، می تواند منجر به شکستن بوته ها و ساقه های محصولات جوان تر و ضعیف شود. در برخی موارد، اختلاف فشار در داخل و خارج گلخانه حتی ممکن است باعث از جا کنده شدن سازه گلخانه ای و معلق شدن در هوا شود!

2-استحکام پلی کربنات در سازه گلخانه ای در برابر وزش باد و طوفان چقدر است؟

پانل های پلی کربنات نسبت به پنل های شیشه ای، در مقابل باد، حساس تر هستند. به خصوص انواع پانل‌های پلی کربنات نازک‌تر ممکن است در اثر طوفان شدید، خم شوند.

3-در زمستان های پر برف، چطور از سازه گلخانه ای محافظت کنیم؟

اگر در مورد وقوع طوفان های شدید در سرمای سخت زمستانی نگران هستید، بهترین کار برای محافظت از گلخانه در برابر باد و طوفان، تنظیم سیستم های گرمایشی است. برخی تجهیزات گرمایش از قبیل هیتر گلخانه ای، بخاری گلخانه ای یا فن کویل گرمایشی را در داخل گلخانه بگذارید تا به کاهش میزان برف انباشته شده روی سقف کمک کند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *