سموم حلزون کش

عملکرد سموم حلزون کش برای گلخانه داری و باغبانی

تولید محتوا سایت گلخانه

تولید محتوا سایت گلخانه

هر آنچه باید درباره سموم حلزون کش برای گلخانه داری و باغبانی بدانید

سموم حلزون کش از عمده مواد شیمیایی هستند که بر اساس اثرگذاری بر مکانیسم بدن جانور، این آفت ها را از بین می برند. این سموم شیمیایی توسط کارخانجات و طبق یک فرمولاسیون معین تولید می شوند و دستورالعمل هر سم حلزون کش بر روی بسته بندی درج می شود. مقدار و نحوه استفاده از این سموم برای هر نوع حلزون یا راب، متفاوت است.

حلزون ها و راب ها از مهم ترین آفت های محصولات گلخانه ای و باغی هستند که می توانند به دانه های گیاهان، نهال ها، غده های زیرزمینی، برگ ها و میوه ها آسیب برسانند. آسیب به نهال ها اغلب منجر به مرگ گیاه می شود که به معنای ضرر عمده در تولید است.

تصمیم داریم در این مقاله تخصصی، درباره روش‌های کاهش آسیب ناشی از حلزون و راب با استفاده از کنترل‌های عمومی، سموم شیمیایی و روش های بیولوژیکی صحبت کنیم.

عناوین مطالبی که در این محتوا می خوانید به صورت زیر هستند:

  • روش های کنترل حلزون ها و راب ها به عنوان یک آفت
  • 1- کنترل عمومی دسته حلزون ها و راب ها
  • 2- کنترل بیولوژیکی
  • 3- کنترل شیمیایی (سموم حلزون کش)
  • طعمه گذاری برای کنترل حلزون و راب
  • محلول های ارگانیک به عنوان سموم حلزون کش
  • کنترل حلزون و راب به روش مانع گذاری
  • سموم حلزون کش به شکل اسپری ها
  • سوالات متداول درباره “عملکرد سموم حلزون کش”

تبلیغات گل و گیاه

 

روش های کنترل حلزون ها و راب ها به عنوان یک آفت

عملکرد سموم حلزون کش

عملکرد سموم حلزون کش

موثرترین روش های کنترل آفات حلزون و راب شامل ترکیبی از اقدامات عمومی، شیمیایی و بیولوژیکی است. در قسمت زیر به بررسی هر سه روش می پردازیم. اگر بخواهیم درباره سموم حلزون کش صحبت کنیم، قطعات شامل مواد شیمیایی هستند که در روش کنترل شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند. اما چون همه روش ها برای کنترل این نوع آفات، به تناسب کاربرد دارند، لازم می دانیم در همین مطلب نیز درباره اش صحبت کنیم.

1- کنترل عمومی دسته حلزون ها و راب ها

حلزون ها و رای ها در مناطقی زندگی می کنند که پوشش زمین و پوشش گیاهی فراوان، سطح رطوبت خوب و پناهگاه ایده آل را برای زندگی و زاد و ولد آنها فراهم می کند. به همین دلیل است که آنها می توانند در مرز رشد یک محصول، مشکل ساز شوند؛ به ویژه اگر علف های هرز نیز در اطراف محصولات اصلی رشد کرده باشند، بستر زندگی حلزون ها را بهتر خواهند کرد.

رعایت بهداشت، کنترل علف های هرز و حذف پناهگاه های این آفت ها می تواند به مرور زمان مشکل را کاهش دهد. اما توجه داشته باشید که مشکلات آفات ممکن است در کوتاه مدت، پس از این نوع اقدامات، مجدداً افزایش یابد، زیرا سایر آفات که در میان علف های هرز زندگی می کردند و آنها را به عنوان منبع تغذیه می خوردند، دیگر علف های هرز را در اختیار نخواهند داشت.

کشت زمین، نه تنها آفات را مستقیماً از بین می برد، بلکه یک زیستگاه استریل فراهم می کند که آفت های بازمانده از آن فراری هستند. یک دوره “آیش” کوتاه مدت می تواند این اثر را بهبود بخشد.

برخی از شیوه های کشاورزی و باغبانی مطلوب متأسفانه می توانند به رشد نرم تنان، نظیر حلزون ها و راب، به عنوان آفت کمک کنند. تکنیک های خاک ورزی و نگهداری کاه می تواند به زنده ماندن این آفات کمک کند و نهال ها، بیشتر مستعد آسیب دیدن خواهند شد. افزایش محتوای آلی خاک و مالچ پاشی، به افزایش رطوبت آن کمک می کند و این امر باعث جذابیت بیشتر بستر برای راب ها و حلزون ها می شود؛ این جانداران از مواد آلی خاک تغذیه می کنند، پس با افزودن مواد مغذی آلی، فقط غذای بیشتری برای آنها فراهم می کنید.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: انواع حشره کش گلخانه ای برای کنترل آفات

2- کنترل بیولوژیکی

کنترل بیولوژیکی برای دفع آفت های حلزون و راب، به معنای استفاده از سایر موجودات زنده است که می توانند از حلزون و راب تغذیه نموده و آنها را از محصولات باغی و گلخانه ای حذف کنند. برخی از سوسک ها و مارمولک های شکارچی از این آفت ها تغذیه می کنند، اما پرندگان و موش ها، موثرترین جانداران برای کنترل بیولوژیکی حلزون ها هستند.

اردک‌ها، جوجه‌ها یا مرغ‌ هندی می‌توانند کنترل مؤثر و طولانی‌ مدت حلزون و راب را در باغ‌ها، تاکستان‌ها و گلخانه ها فراهم کنند؛ بزرگترین مشکل در استفاده از پرندگان به عنوان کنترل کننده دسته حلزون ها، محافظت از آنها در برابر روباه است. برای این کار می توانید یک اتاق امن و ضد ورود روباه برای نگهداری پرندگان در طول شب آماده کنید.

پرندگان باید یک ساعت یا بیشتر پس از طلوع خورشید از این پناهگاه رها شوند و حداقل یک ساعت قبل از غروب آفتاب، زمانی که فعالیت روباه ها کمتر است، به اتاقک خود بازگردانده شوند – اما روباه ها همیشه فعال هستند. کوتاه نگه داشتن پوشش گیاهی نیز باعث می‌شود روباه‌ها نتوانند طعمه‌های خود را دنبال کنند. برای محصولات با ارزش، ساخت یک حصار ضد روباه می تواند یک گزینه تجاری قابل دوام باشد.

از آنجایی که حضور پرندگان در تمام طول سال برای کنترل حلزون ها و راب ها ضروری نیست، فعالیتشان با سیستم تولید، رشد و برداشت به خوبی مطابقت دارند.

اردک ها معمولاً بهترین پرندگان برای کنترل حلزون ها هستند. اردک ها را باید در یک گله نگهداری کنید تا کارآمد باشند. یک گله دوجین اردک می توانند در مساحتی به وسعت 20 هکتار فعالیت کنند. هنگامی که تعداد حلزون ها کاهش یافت، اردک ها به طور آگاهانه و ذاتی، شکار آنها را متوقف می کنند.

جوجه های مرغ ممکن است به اندازه اردک ها حلزون ها را شکار نکنند، اما می توانند کنترل خوبی بر جمعیت راب و حلزون داشته باشند؛ و در کنترل بسیاری از آفات حشرات و همچنین علف های هرز نقش مهمی دارند. با این حال، جوجه ها می توانند به میوه آسیب برسانند؛ لذا باید زمانی که میوه ها نزدیک به زمان رسیدن هستند، جوجه ها به مکانی دیگر منتقل شوند.

3- کنترل شیمیایی (سموم حلزون کش)

مواد شیمیایی محدودی به عنوان سموم حلزون کش برای کنترل حلزون ها و راب ها ثبت شده است که اغلب با نام های متیوکرب، متالدئید و آهن EDTA به عنوان طعمه به کار می روند.

طعمه های Iron EDTA خطر مسمومیت برای کودکان و حیوانات را کاهش می دهد. از آنجایی که برخی از گونه های حلزون ممکن است به طور طبیعی نسبت به “متیوکرب” مقاوم باشند، طعمه های متالدئیدی باید برای کنترل راب استفاده شود، به ویژه در شرایط کشت.

زمان بندی استفاده از انواع سموم حلزون کش، حیاتی ترین نکته کنترل، هنگام استفاده از طعمه ها است. تلاش برای کنترل حلزون‌ها و راب‌ها معمولاً در فصل بهار، کم‌ تأثیرترین روش است که چندان کارآیی ندارد؛ زیرا:

  • جمعیت حلزون ها و راب ها در این زمان در بالاترین حد خود قرار دارد.
  • اکثر جمعیت، هنوز نوجوان هستند و تحرک زیادی ندارند و بنابراین شانس تماس با طعمه ها کاهش می یابد.
  • جایگزین های فراوانی به عنوان خوراک برای حلزون ها وجود دارد که با طعمه ها رقابت می کنند، بنابراین طعمه ها، کمتر خورده می شوند.
  • معمولاً در فصل بهار، رشد بیش از حد گیاه رخ می دهد، بنابراین طعمه ها در لابه لای شاخ و برگ ها گم می شوند و احتمال تماس حلزون یا راب با آنها بسیار کاهش می یابد.
  • در فصل بهار، بارندگی هنوز بسیار زیاد اتفاق می افتد، بنابراین عمر طعمه ها در مزرعه کاهش می یابد.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: آماده سازی خاک باغ؛ صفر تا صد هر چیزی که نیاز دارید بدانید

طعمه گذاری برای کنترل حلزون و راب

طعمه گذاری برای کنترل حلزون و راب

طعمه گذاری برای کنترل حلزون و راب

بهترین زمان طعمه گذاری برای حلزون ها و راب ها، فصل پاییز (اواخر اسفند تا فروردین)، قبل از پایان فصل، یا کمی بعد از رسیدن باران های پاییزی است؛ زیرا:

  • حلزون ها و راب های بالغ قبل از اینکه فرصتی برای تخم گذاری پیدا کنند، کشته می شوند. تخم‌ها در خاک قرار می‌گیرند چرا که به اندازه کافی مرطوب است.
  • حلزون ها و راب ها پس از گذراندن دوره تابستانی غیرفعال، گرسنه هستند و خوراک کمی برای رقابت با طعمه ها وجود دارد.
  • زمین نسبتاً بی محصول است، بنابراین احتمال تماس حلزون با طعمه افزایش می یابد.
  • در اواخر پاییز، بارش باران، بسیار نادر است، بنابراین عمر طعمه ها افزایش می یابد.

سموم حلزون کش حاوی مس (سولفات مس، مخلوط بوردوکس) یا سایر محصولات را با طعمه ها مخلوط نکنید تا عملکرد آنها بهبود یابد – مس برای حلزون ها و راب ها بسیار دفع کننده است. این جانداران، طعمه های آلوده به این نوع مواد شیمیایی را نمی خورند.

اگر هنگام طعمه گذاری از هر نوع اسپری استفاده می کنید، ابتدا اسپری را اِعمال کنید، صبر کنید تا خشک شود، سپس طعمه ها را قرار دهید تا توسط اسپری، آلوده نشوند. اندازه طعمه به ویژه برای کاربردهای در مقیاس وسیع، مهم است. هرچه گلوله طعمه، کوچکتر باشد، طعمه های بیشتری در واحد وزن وجود دارد.

سطح زمین را قبل از طعمه گذاری، به روش چمن زنی یا کشت و سمپاشی علف های هرز در امتداد خطوط درختان و حصارها پاک کنید. این کار باعث بهبود عملکرد طعمه ها می شود.

استفاده از طعمه ها به صورت نواری در اطراف محیط روشی است که می تواند از تهاجم مجدد حلزون و راب به یک منطقه جلوگیری کند. این کار برای محصولات سبزیجات و جلوگیری از گسترش حلزون های سفید ایتالیایی ضروری است. این کارها را فقط در زمینی هموار انجام دهید، در غیر این صورت ممکن است فرسایش خاک رخ دهد.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: سموم علف کش برای گلخانه، باغبانی و کشاورزی

محلول های ارگانیک به عنوان سموم حلزون کش

استفاده از سموم حلزون کش

استفاده از سموم حلزون کش

حلزون ها و راب ها به سمت محصولات تخمیری جذب می وشند. مقدار کمی از این مایعات را در یک ظرف پلاستیکی بریزید که در قسمت بالایی خاک، مدفون شده است. حلزون ها و راب ها به داخل ظرف محلول می خزند و غرق می شوند.

برای جذب آفات می توانید گلدان هایی را به صورت واژگون روی تخته هایی در مکان مناسب قرار دهید؛ یک سنگ در قسمت زیر لبه گلدان قرار دهید. زیر گلدان، تکه های مرکبات بگذارید. سپس گلدان ها را یک شب به همین حالت رها کنید؛ هنگام صبح، حلزون‌ها و راب ‌ها را داخل آن پیدا می کنید. مرکبات نیز به عنوان یک روش ارگانیک و طبیعی، جذب کننده حلزون ها عمل می کنند و رایحه میوه به عنوان یک طعمه عمل می کنند.

ساده‌ترین روش دیگر این است که یک تخته پهن روی زمین قرار دهید؛ حلزون‌ها و راب ‌ها زیر تخته پنهان می شوند؛ سپس می‌توانید تخته را برگردانید تا آفات را جمع کنید و از بین ببرید.

تفاله‌های قهوه که در بالای خاک پراکنده شده اند، از تجمع و هجوم راب‌ها و حلزون‌ها جلوگیری می‌ کنند و در صورت اسپری محلول بسیار قوی از قهوه، از بین می ‌روند. “اسپری های قوی سیر” به عنوان یک بازدارنده عمل می نکند و حلزون ها و حشرات نرم تن را از بین می برند.

کنترل حلزون و راب به روش مانع گذاری

حلزون ها و راب ها سطوح خشک را دوست ندارند. مسیر پیوسته خاک اره و خاکستر را می توانید به عنوان مانع گذاری استفاده کنید، اما اثرگذاری آنها پس از خیس شدن به شدت کاهش می یابد، چرا که بارش باران و آبیاری باغ یا گلخانه، امری اجتناب ناپذیر است. جایگزین های مناسب برای مانع گذاری توسط خاک اره، مواد آهک و سولفات مس هستند که دافع آفات بوده و می توانند برای جلوگیری از مهاجرت حلزون یا راب به یک منطقه استفاده شوند.

کود سوپر فسفات که به صورت حلقه ای در اطراف ته درختان استفاده می شود به احتمال زیاد، مانع رسیدن حلزون ها به تنه درخت خواهد شد.

مس برای حلزون ها و راب ها یک دفع کننده است. نوارهای ورقه ای نازک مسی در اطراف تنه درختان، مانع از بالا رفتن حلزون ها می شود. این روش باید با هرس و کنترل پوشش گیاهی زیر سایه بان درختان ترکیب شود تا حلزون ها از مسیرهای دیگر وارد درختان نشوند.

سموم حلزون کش به شکل اسپری ها

اسپری محلول سموم حلزون کش

اسپری محلول سموم حلزون کش

اسپری های تأیید شده برای کنترل حلزون و راب، حاوی “نمک های متیوکارب” یا “سیلیکات مخلوط با مس” هستند. اسپری‌هایی حاوی متیوکارب، زمانی که روی درختان میوه‌ و تاک‌ها استفاده می‌شوند، دوره‌های نگهداری بسیار طولانی تری دارند. اسپری های حاوی نمک های سیلیکات و مس را فقط می توان روی تنه درختان و تاک انگور اسپری کرد نه روی شاخ و برگ ها.

اسپری‌های حاوی مس (مخلوط بوردوکس، سولفات مس یا اکسی کلرید مس) برای کنترل حلزون ها ثبت نشده‌اند، اما هم در کشتن حلزون‌ها و راب‌ها (معمولاً جوان‌ها) و هم در محافظت از گیاهان با دفع آنها تأثیر دارند. مخلوط بوردوکس شامل افزودن یک قسمت سولفات مس به یک قسمت آهک است که تا 100 قسمت آب رقیق می شود.

زمانی که حلزون ها یا راب ها فعال هستند، اسپری ها کشنده ترین سموم حلزون کش محسوب می شوند. این اثرات به بهترین شکل، در صبح زود حاصل می شوند. به ویژه زمانی اثربخشی این اسپری ها بیشتر می شود که حلزون ها یا راب ها در صبح، روی شبنم گیاهان، در اوایل تابستان که تأثیر نور خورشید بسیار بیشتر است، فعال باشند.

اسپری های مس می توانند باعث سوزش برگ ها و ریزش میوه ها می شوند، به خصوص در هوای گرم؛ بنابراین دستورالعمل ها و برچسب روی بسته بندی های سموم حلزون کش را به دقت دنبال کنید.

منبع و ترجمه تخصصی: همیارگلخانه

تبلیغات سازه گلخانه

 

سوالات متداول درباره “عملکرد سموم حلزون کش”:

1-روش های کنترل حلزون ها و راب ها به عنوان یک آفت چیست؟

اقدامات عمومی، شیمیایی و بیولوژیکی، مانع گذاری، طعمه گذاری

2-کنترل بیولوژیکی برای دفع آفت های حلزون و راب به چه معنا است؟

کنترل بیولوژیکی برای دفع آفت های حلزون و راب، به معنای استفاده از سایر موجودات زنده است که می توانند از حلزون و راب تغذیه نموده و آنها را از محصولات باغی و گلخانه ای حذف کنند.

3-مهم ترین جانوران برای شکار حلزون ها و راب چیست؟

پرندگان – موش ها-اردک‌-جوجه‌- مرغ‌ هندی

4-بهترین مواد مانع گذاری برای دفع حلزون و راب چیست؟

خاک اره و خاکستر – مواد آهک – سولفات مس-کود سوپر فسفات

5-سموم حلزون کش به شکل اسپری ها شامل چه موادی هستند؟

نمک های متیوکارب- سیلیکات مخلوط با مس

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *