بادمجان گلخانه ای

بادمجان گلخانه ای؛ نحوه کاشت و مراقبت از محصول

دیجیتال مارکتینگ گلخانه

بادمجان گلخانه ای؛ نحوه کاشت و مراقبت از محصول

بادمجان گلخانه ای مانند گوجه فرنگی گلخانه ای نیز یکی از میوه هایی است که برای کشت گلخانه ای پیشنهاد می شود. علت محبوبیت بادمجان برای کاشت در گلخانه ها به این دلیل است که حتی اگر در آب و هوای گرم با فصل رشد طولانی زندگی کنید، رشد بادمجان در فضای باز می تواند چالش بزرگی برایتان ایجاد کند. خوشبختانه، یک گلخانه مجهز با فضای مناسب به شما امکان می دهد بدون توجه به آب و هوای منطقه زندگی تان، این صیفی جات گلخانه ای را با موفقیت پرورش دهید!

گلخانه با فرآهم کردن یک محیط گرم و حفاظت شده، رشد بادمجان را بسیار آسان تر می کند. با برنامه ریزی، مراقبت و صبر کافی، می توانید این زیبای بنفش را خودتان شخصاً در کمترین زمان پرورش دهید!

درست است که هیچ چیز مانند برداشت بادمجان هایی که خودتان پرورش داده اید، دوست داشتن نیست؛ پس اگر آماده قبول کردن این چالش گلخانه ای هستید، به مطالعه این مطلب تا انتها ادامه بدهید! در این راهنما، شما را از طریق روند رشد بادمجان گلخانه ای از بذر تا میوه نهایی، راهنمایی می کنیم.

سرفصل مطالبی که در این محتوا می خوانید به صورت زیر است:

  • فواید کاشت بادمجان گلخانه ای چیست؟
  • چرا بهتر است بادمجان ها را در گلخانه بکاریم؟
  • مروری سریع بر رشد بادمجان در گلخانه
  • نحوه کاشت بادمجان در گلخانه
  • نحوه انتخاب ارقام مناسب بادمجان گلخانه ای برای کاشت
  • شروع پرورش بادمجان در گلخانه؛ خرید بذر در مقابل خرید نهال!
  • کاشت بادمجان گلخانه ای در گلدان ها در مقایسه با کاشت در زمین
  • نحوه مراقبت از بادمجان گلخانه ای
  • آفات و بیماری های رایج بادمجان گلخانه ای چیست؟
  • زمان برداشت بادمجان گلخانه ای چه موقع است؟
  • سوالات متداول درباره “نحوه کاشت و مراقبت بادمجان گلخانه ای”

 

فواید کاشت بادمجان گلخانه ای چیست؟

بادمجان گلخانه ای فواید زیادی برای سلامتی دارد که باعث می شود آن را در رژیم غذایی خود جای دهید. انواع بادمجان به خصوص سرشار از پتاسیم هستند که به تنظیم سطح مایعات داخل سلول های بدن کمک می کند. بادمجان همچنین سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر، ویتامین C و کلسیم است.

علاوه بر این فواید که بادمجان برای سلامتی دارند، آنها به دلیل کاربردهای متنوع در آشپزخانه مورد توجه هستند. می توان آن ها را کبابی کرد، به خورش اضافه کرد یا پارمزان بادمجان خوشمزه درست کرد. ذائقه شما چیست؟ شاید بخواهید لازانیا بادمجان یا ته چین بادمجان با قارچ و فلفل دلمه ای درست کنید؟…..

اما بزرگترین مزیت کاشت بادمجان در گلخانه، رضایتی است که از پرورش میوه خود از ابتدا تا انتها به دست می آورید. مگر اینکه در آب و هوای جنوبی با فصل طولانی برای رشد محصولات زندگی کنید، کاشت بادمجان در فضای باز می تواند کمی چالش برانگیز باشد. به همین دلیل است که بادمجان ها یک انتخاب عالی برای کشت گلخانه ای هستند.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: کشت گلخانه ای چیست و چه مزایایی دارد؟

چرا بهتر است بادمجان ها را در گلخانه بکاریم؟

کاشت بادمجان در گلخانه

کاشت بادمجان در گلخانه

بادمجان گلخانه ای مانند گوجه فرنگی گلخانه ای و فلفل گلخانه ای از خانواده شب بو هستند. و مانند سایر میوه های این خانواده، بادمجان نیز برای رشد مناسب به یک فصل رشد طولانی مدت نیاز دارد؛ به اندازه 3-4 ماه!

اگر فصل رشد در منطقه شما آنقدر طولانی نیست، احتمالاً نمی توانید بادمجان ها را در خارج از خانه پرورش دهید. اما این شرایط نباید شما را از تلاش برای پرورش این میوه های بنفش رنگ زیبا در گلخانه باز دارد!

می توانید از گلخانه برای رشد نهال ها از حدود 2 ماه قبل استفاده کنید و پس از برطرف شدن خطر یخبندان، آنها را در باغ بکارید. از طرف دیگر، می توانید بادمجان های خود را برای محافظت بیشتر در برابر عناصر رشد، به طور انحصاری در گلخانه پرورش دهید!

از مزایای عمده کشت گلخانه ای می توان به افزایش فصل رشد و مدیریت آفات گلخانه ای اشاره کرد. گلخانه ها یک محیط عایق بندی شده را ارائه می دهند که از آب و هوای بیرون و آفات محافظت می شود. وقتی نوبت به رشد بادمجان در گلخانه می رسد، این محیط می تواند میزان رشد را به شدت افزایش دهد و محصولات را در برابر سرمازدگی های پیش بینی نشده، یا باران های شدید محافظت کند.

مروری سریع بر رشد بادمجان در گلخانه

  • نوع محصول: محصول فصل گرم
  • زمان رشد، از بذر تا برداشت: 100 تا 150 روز (70 تا 85 روز از زمان کاشت)
  • دمای جوانه زنی: 60-95 درجه فارنهایت یا 15.5 تا 35 درجه سانتی گراد (بهترین 80-90 درجه فارنهایت؛ یا 26.6 تا 32.2 درجه سانتی گراد)
  • زمان مورد نیاز تا ظهور اولین جوانه ها: 7-10 روز
  • بهترین دما برای رشد: 70-75 درجه فارنهایت (21.1 تا 23.8 درجه سانتی گراد)
  • قد بوته: 24-48 اینچ یا 60.9 تا 121.9 سانتی متر
  • محدوده گسترش: 24-48 اینچ یا 60.9 تا 121.9 سانتی متر
  • شرایط رشد از بذر:4 در عمق، در صورت کاشت در ردیف ها؛ تا 60-91 سانتی متر بین بوته ها فاصله باقی بماند.
  • همراهان مناسب برای کاشت: گل همیشه بهار، اسفناج، پونه کوهی، شب بو، کلم بروکلی، گل گاوزبان، لوبیا
  • گیاهان ناسازگار با بادمجان در گلخانه: رازیانه، ذرت، شمعدانی، کدو سبز، کدو تنبل، کلم بروکسل، خربزه

نحوه کاشت بادمجان در گلخانه

بادمجان یک گزینه فوق العاده برای رشد در داخل گلخانه است. انواع بادمجان به لطف محیط حفاظت شده، معمولاً بهترین عملکرد را هنگام رشد در گلخانه دارد. با این حال، هنوز چندین فاکتور وجود دارد که باید هنگام شروع فصل رشد بادمجان ها از آنها آگاه باشید. از انتخاب ارقام مناسب گرفته تا زمان پیوند نهال، برای رشد موفقیت آمیز بادمجان، نیاز به بررسی های دقیق تری دارید.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: نحوه کاشت گل کلم گلخانه ای + نکات مهم

نحوه انتخاب ارقام مناسب بادمجان گلخانه ای برای کاشت

روش کاشت بادمجان در گلخانه

روش کاشت بادمجان در گلخانه

اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که چه نوع بادمجانی را می خواهید پرورش دهید. مانند سایر محصولات گلخانه ای مورد علاقه ما، انواع زیادی بادمجان گلخانه ای برای انتخاب وجود دارد. برخی از آنها به دلیل طعم عالی و برخی دیگر به دلیل رنگ یا شکل خود شناخته شده اند. اگر مطمئن نیستید چه ارقام بادمجان را می خواهید پرورش دهید، یا کدام نوع در گلخانه شما به خوبی رشد می کند، می توانید انواع مختلف آن را انتخاب کنید.

در اینجا تعدادی از انواع بادمجان برای کاشت در گلخانه آورده شده است:

1-بادمجان گلوب: بادمجان گلوب همچنین به عنوان بادمجان آمریکایی شناخته می شود و به لطف بافت دلچسب و خوش طعم آنها، جزو صیفی جان چند منظوره فوق العاده هستند.

2-بادمجان چینی: بادمجان چینی یکی از بهترین گزینه ها برای کشت گلخانه ای است؛ برش آن آسان بوده و طعم لذت بخشی دارد. گاهی اوقات این بادمجان ها در فروشگاه مواد غذایی به عنوان بادمجان ژاپنی نیز برچسب گذاری می شوند.

3-بادمجان افسانه ای (Fairy Tale): این بادمجان ها ظاهری زیبا و طعمی لطیف دارند و به دلیل اندازه کوچکترشان به سرعت پخته می شوند.

4-بادمجان تایلندی: بادمجان های تایلندی کوچک، گرد و سبز هستند و طعم نسبتاً تلخ دارند. بهتر است دانه های این بادمجان ها را قبل از مصرف آنها در دستور العمل غذایی خود جدا کنید.

5-بادمجان ایتالیایی: بادمجان های ایتالیایی شباهت زیادی به بادمجان های گلوب دارند. با این حال، لطیف تر هستند و اندازه آنها کمی کوچک تر است.

به خاطر داشته باشید که این فهرست، به هیچ وجه یک لیست جامع نیست. ده ها بادمجان گلخانه ای وجود دارد که می توانید در گلخانه خود پرورش دهید! بهتر است برای خرید بذر بادمجان با یک متخصص مشورت کنید تا بدانید که در نهایت، کدام محصول را برداشت می کنید.

شکل و ویژگی های ظاهری انواع بادمجان برای کشت در گلخانه را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

ارقام بادمجان گلخانه ای

ارقام بادمجان گلخانه ای

شروع پرورش بادمجان در گلخانه؛ خرید بذر در مقابل خرید نهال!

برای کاشت بادمجان در گلخانه معمولاً این کار را با خرید نهال از نهالستان ها شروع می کنند. نهال های جوان بادمجان 6 تا 8 هفته سن دارند و بنابراین زمان رشد را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند. این یک گزینه عالی برای شماست، به ویژه وقتی نمی‌خواهید با خرید بذر خام به زحمت بیفتید!

با این حال، خرید نهال بادمجان گران تر تمام می شود، به طوری که یک نهال معمولاً به اندازه یک بسته بذر، هزینه دارد. همچنین برای خرید نهال جوان بادمجان گلخانه ای تنوع کمتری برای انتخاب وجود دارد، بنابراین اگر می‌خواهید انواع بادمجان را پرورش دهید، باید بذر مورد نظرتان را بخرید.

شروع کاشت بادمجان در گلخانه از بذرها به شما امکان مدیریت محیط رشد محصول را از همان روز اول می دهد. شروع کار با نهال های جوان ممکن است با هجوم آفات، بیماری ها یا ضعف های پنهان همراه باشد. از طرف دیگر با کاشت بذرها می توانید محیط خاک و رشد را کنترل کنید و فقط قوی ترین گیاهان را برای رشد تا زمان بلوغ شان انتخاب کنید.

البته، عیب اصلی شروع کاشت بادمجان ها از بذر این است که باید کارتان را زود شروع کنید، به خصوص اگر قصد دارید آنها را در فضای باز بکارید. برای اطمینان از جوانه زنی و یک رشد خوب، ظرف نهال را روی یک تشک گرم کن قرار دهید. به معنای دیگر، گرمایش گلخانه برای رشد بذرها و جوانه زنی آنها بسیار اهمیت دارد.

کاشت بادمجان گلخانه ای در گلدان ها در مقایسه با کاشت در زمین

هنگامی که نهال بادمجان حدود 10 سانتی متر بلندتر شد، می توانید با خیال راحت آنها را به گلدان منتقل کنید. یک گلدان مناسب با عمق حدود 50 سانتی متر (حدود پنج گالن) برای جای دادن یک گیاه، بیش از اندازه کافی است. اگرچه بادمجان ها برای رشد در گلدان مناسب هستند، پس مطمئن می شوید که گیاهان فضای زیادی برای رشد در اختیار دارند.

یکی از مزایای پرورش بادمجان در گلدان این است که می توانید هر زمان که بخواهید آنها را در داخل گلخانه جابجا کنید و یا مطمئن شوید که نور خورشید را به قدر کافی دریافت می کنند. با این حال، خاک گلدان ها زودتر خشک می شود، بنابراین باید به طور منظم آنها را آبیاری کنید.

در صورتی که در داخل گلخانه خود بسترهای مرتفع دارید، می توانید بادمجان ها را مستقیماً در خاک بکارید. از طرف دیگر، هنگامی که نهال ها حدود 8 هفته از عمرشان می گذرد، اگر آب و هوا اجازه می دهد، می توانید آنها را در بیرون در باغ در زمین بکارید. بادمجان هایی که در خاک رشد می کنند تمایل بیشتری به جذب آب و مواد مغذی دارند، که می تواند منجر به رشد و تولید میوه های بیشتر شود.

نحوه مراقبت از بادمجان گلخانه ای

نحوه کاشت و مراقبت بادمجان گلخانه ای

نحوه کاشت و مراقبت بادمجان گلخانه ای

1-نیاز به نور خورشید

بادمجان گلخانه ای همانند گوجه فرنگی، به آفتاب کامل نیاز دارد. دسترسی حداقل 6 تا 8 ساعت نور مستقیم خورشید در روز، به رشد بادمجان ها کمک می کند. اگر گلخانه شما در سایه درختان مجاور قرار دارد، یا نور خورشید کافی در روز ندارید، می توانید از چراغ های رشد استفاده کنید.

2-تنظیم دمای گلخانه

منطقی است که بادمجان آب و هوای گرم تر را دوست داشته باشد. هیچ محدودیت دمایی برای گلخانه صیفی جات وجود ندارد اما هر محصول باید در یک دمای مناسب کشت شود. این دما برای بادمجان، بین 26.6 تا 32.2 درجه سانتی گراد است.

به یاد داشته باشید که دمای گلخانه شما در شب باید بالای 65 درجه بماند. هر چه هوا سردتر باشد، میوه بادمجان به درستی رشد نمی کند. هنگام کاشت بذر بادمجان، میزان گرما بسیار مهم است. برای گرم نگه داشتن خاک نهال، از تشک حرارتی استفاده کنید.

3-گرده افشانی

زنبورها و سایر گرده افشان ها برای اینکه اکثر محصولات بادمجان گلخانه ای به طور کامل رشد کنند و منجر به تولید میوه یا دانه شوند بسیار مهم اند. اگرچه دور نگه داشتن آفات یکی از مزایای داشتن گلخانه است، اما این بدان معناست که زنبورها و گرده افشان ها به محصولات گلخانه شما دسترسی ندارند مگر اینکه درب ها و پنجره ها را باز کنید (و در نتیجه گلخانه را به روی آفات نیز باز خواهید کرد).

خوشبختانه بادمجان یکی از قابل اعتمادترین گیاهان با قابلیت خود گرده افشانی است. بدان معنی که آنها می توانند خود را با استفاده از همان گل، گرده افشانی کنند. با این حال، این جمله بدان معنا نیست که گرده افشان ها برای گیاهان خود گرده افشان، مفید نیستند.

از طرف دیگر، می توانید یک فن گلخانه ای را در داخل گلخانه خود قرار دهید و اجازه دهید به آرامی روی محصولات شما جریان هوا را ایجاد کند. این می تواند فرآیند گرده افشانی را در گلخانه شما تحریک کند!

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: انواع تجهیزات گلخانه‌ای برای راه اندازی گلخانه

آفات و بیماری های رایج بادمجان گلخانه ای چیست؟

آفات و بیماری های بادمجان گلخانه ای

آفات و بیماری های بادمجان گلخانه ای

خوشبختانه، رشد بادمجان در گلخانه به معنای کاهش احتمال حمله آفات است. ورود جوندگان و گوزن ها به داخل گلخانه شما سخت خواهد بود، اما همچنان باید مراقب برخی از آفات و بیماری های رایج باشید.

بیماری بلایت، اگر مراقب نباشید می تواند بادمجان های شما را مبتلا کند. برای این که کنترل این بیماری قارچی را در دست بگیرید، باید از شر محصولات آلوده خلاص شوید. مطمئن شوید که هوای داخل گلخانه به خوبی تهویه می شود. یک فن یا پنکه گلخانه ای برای این کار به کمک شما می آید.

متأسفانه، حشرات می توانند به گلخانه شما نفوذ کنند. مراقب سوسک های کک، سوسک های سیب زمینی کلرادو، کرم های شاخ دار گوجه فرنگی و مگس های سفید باشید. فعال بودن در روند باغبانی، انجام کارهایی مانند خلاص شدن از شر بقایای گیاهان و کاشت گیاهان بومی، می تواند به دور نگه داشتن این حشرات کمک کند.

زمان برداشت بادمجان گلخانه ای چه موقع است؟

شما ماه ها را صرف رشد یک گیاه کرده اید و اکنون در این فکر هستید که بالاخره چه زمانی می توانید بادمجان های گلخانه را برداشت کنید. خوشبختانه، بادمجان در ابتدای رشد خود، بسیار خوشمزه است. اگر به آرامی با انگشت روی بادمجان فشار می دهید و پوست آن خیلی سفت نباشد، و رنگ بادمجان یکنواخت باشد، وقت آن است که آن را بچینید!

برای برداشت بادمجان گلخانه ای، آن را نزدیک ساقه ببرید تا به میوه یا گیاه آسیب نرسانید. اکنون می توانید هر طور که دوست دارید از مصرف بادمجان گلخانه مورد علاقه خود لذت ببرید!

ترجمه تخصصی: همیار گلخانه

 

تبلیغات گلخانه

 

سوالات متداول درباره “نحوه کاشت و مراقبت بادمجان گلخانه ای”:

1-فواید بادمجان گلخانه ای چیست؟

انواع بادمجان به خصوص سرشار از پتاسیم هستند که به تنظیم سطح مایعات داخل سلول های بدن کمک می کند. بادمجان همچنین سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر، ویتامین C و کلسیم است.

2-انواع بادمجان برای کاشت در گلخانه کدام اند؟

بادمجان گلوب–بادمجان چینی-بادمجان افسانه ای -بادمجان تایلندی-بادمجان ایتالیایی

3-مزایا و معایب کاشت نهال بادمجان در گلخانه چیست؟

شروع کاشت بادمجان در گلخانه از بذرها به شما امکان مدیریت محیط رشد محصول را از همان روز اول می دهد. شروع کار با نهال های جوان ممکن است با هجوم آفات، بیماری ها یا ضعف های پنهان همراه باشد. از طرف دیگر با کاشت بذرها می توانید محیط خاک و رشد را کنترل کنید و فقط قوی ترین گیاهان را برای رشد تا زمان بلوغ شان انتخاب کنید. البته خرید نهال بادمجان گران تر تمام می شود.

4-مزایا و معایب کاشت بذر بادمجان در گلخانه چیست؟

خرید نهال بادمجان گران تر تمام می شود، به طوری که یک نهال معمولاً به اندازه یک بسته بذر، هزینه دارد. همچنین برای خرید نهال جوان بادمجان گلخانه ای تنوع کمتری برای انتخاب وجود دارد، بنابراین اگر می‌خواهید انواع بادمجان را پرورش دهید، باید بذر مورد نظرتان را بخرید.

5-نیاز بادمجان گلخانه ای به نور خورشید چقدر است؟

دسترسی حداقل 6 تا 8 ساعت نور مستقیم خورشید در روز، به رشد بادمجان ها کمک می کند.

6-دمای مناسب برای رشد بهتر بادمجان گلخانه ای چقدر است؟

دمای مناسب برای بادمجان، بین 26.6 تا 32.2 درجه سانتی گراد است.

7-آفات و بیماری های رایج بادمجان گلخانه ای چیست؟

بیماری بلایت-حشرات مانند سوسک های سیب زمینی کلرادو، کرم های شاخ دار گوجه فرنگی و مگس های سفید

8-زمان برداشت بادمجان گلخانه ای چه موقع است؟

اگر به آرامی با انگشت روی بادمجان فشار می دهید و پوست آن خیلی سفت نباشد، و رنگ بادمجان یکنواخت باشد، وقت آن است که آن را بچینید!

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *