راه اندازی یک گلخانه در منزل

چگونه یک گلخانه در منزل راه اندازی کنیم؟

نیازمندیهای گلخانه ای

 

چگونه یک گلخانه در منزل راه اندازی کنیم؟

راه اندازی یک گلخانه در منزل برای علاقه مندان به کاشت میوه ها و سبزیجات در محیط گلخانه یک ایده سرگرم کننده و پولساز است.

مهم نیست که شما در چه شرایط آب و هوایی زندگی می کنید یا موقعیت جغرافیایی زندگی شما کجا قرار دارد، آنچه اهمیت دارد این است که شما به کشت گلخانه ‌ای علاقه دارید و می توانید با ساده ترین راهکارها برای طراحی و ساخت یک گلخانه خانگی برنامه‌ریزی کنید.

پرورش سبزیجات گلخانه‌ای در گلخانه می تواند محصولات را در طول سال برای تغذیه شما و اعضای خانواده تان فراهم کند. اگر تجربه ای در کشت گلخانه ای ندارید، ابتدا اطلاعات لازم را برای کاشت و پرورش محصولات گلخانه ‌ای به دست بیاورید. اگر قبلاً در این زمینه کار کرده اید، به سراغ بهترین فروشگاه تجهیزات گلخانه ‌ای بروید و گلخانه خود را راه اندازی کنید.

برای راه اندازی و ساخت گلخانه در منزل، بسته به شرایط آب و هوایی بودجه مالی و امکاناتی که در دسترس دارید اقدام کنید. قبل از اینکه تصمیم گیری خود را برای داشتن گلخانه خانگی قطعی کنید، نکاتی که در این مطلب به شما اشاره می‌کنیم را در نظر داشته باشید.

 ساخت یک گلخانه آپارتمانی یا گلخانه خانگی با طراحی و ساخت گلخانه های صنعتی متفاوت است. شما با کمترین هزینه، گلخانه کوچک در محل زندگی خود راه می ‌اندازید اما برای احداث گلخانه صنعتی به سرمایه های بیشتری نیاز دارید. در این مطلب فقط پیرامون شرایط گلخانه در منزل صحبت می کنیم.

  • مختصری درباره تاریخچه گلخانه
  • مهمترین مزایای پرورش محصولات گلخانه‌ای
  • گلخانه در منزل؛ یک گلخانه بخریم یا گلخانه خانگی بسازیم؟
  • چگونه گلخانه در منزل را برای اولین فصل رشد محصولات آماده کنیم؟
  • سه نکته مهم برای شروع کشت گلخانه ای در منزل
  • شرایط اقلیمی گلخانه در منزل؛ کاشت در هوای گرم یا در هوای سرد؟
  • جمع بندی و نتیجه گیری

مقاله تخصصی همیار گلخانه: گلخانه هوشمند چیست + مزایا و فواید آن

مختصری درباره تاریخچه گلخانه

راه اندازی یک گلخانه در منزل

راه اندازی یک گلخانه در منزل

 

قبل از اینکه به طور کامل درباره ساخت گلخانه در منزل صحبت کنیم و به مزایای آن اشاره داشته باشیم، نگاه کوتاهی به تاریخچه گلخانه ها در طول دوران مختلف خواهیم داشت.

اولین نمونه های شناخته شده از پرورش محصولات غذایی، در یک ساختمان شبیه به گلخانه، در مکانی شناخته شده است که تحت سلطه امپراطوری روم، تیبریوس (Roman Emperor Tiberius) در قرن اول پس از میلاد قرار داشته است.

امپراطور تیبریوس، فردی بیمار بود که پزشکان او دستور داده بودند هر روز یک عدد خیار مصرف کند. از آنجایی که پرورش محصولات و سبزیجات تازه با مشکلات زیادی در آن دوران مواجه بود، اطرافیان امپراطور و پزشک امپراطور دستور دادند با استفاده از سازه های سنگی، یک محوطه سربسته را بسازند و در اطراف دیواره های سنگی بیرون از این سازه آتش روشن کنند.

حرارتی که توسط این آتش به دیواره‌ ها منتقل می‌ شد، محیط داخل این مکان را گرم می کرد. سپس برای حفظ حرارت، یک سقف نیمه شفاف از میکا ساختند تا گرمای داخل این سازه حفظ شود و از طرف دیگر نور خورشید به داخل مکان وارد شود.

بر اساس این اقدام بود که اولین سازه های گلخانه ای در دوران امپراتوری روم، امپراطور تیبریوس ساخته شد. داستان تاسیس و ساخت گلخانه ها در طول تاریخ بسیار شنیدنی و جالب است. باغبانی از چندین قرن پیش رواج داشته اما به مرور زمان فناوری های کاشت محصولات بسیار تغییر کرد.

فعالیت های باغبانی از زمان امپراطوری تیبریوس تا ۱۵۰۰ سال بعد، یعنی تا قرن شانزدهم میلادی چندان رشد و توسعه پیدا نکرد. در قرن ۱۶ میلادی، دانشمندان ایتالیایی با مطالعه گیاهان و دانشی که از کشورهای دیگر به دست آورده بودند متوجه شدند که می توانند با تغییراتی در پرورش گیاهان، محصولات بهتری تولید کنند. این در حالی بود که کاشت محصولات گیاهی در کشورهایی نظیر هلند، فرانسه و انگلستان توسعه پیدا کرده بود.

در قرن شانزدهم برای اولین بار، یک گیاه شناس فرانسوی به نام ژول شارل Jules Charles ، گلخانه خود را ساخت. از آن زمان، ساخت گلخانه های مدرن آغاز شد و پایه ای برای گسترش باغبانی و کشت گلخانه ای در سراسر جهان ایجاد گشت.

امروزه طراحی و ساخت گلخانه های مدرن با پوشش های درجه یک و سازه های فولادی انجام می‌شود که عملکرد بهینه دارند؛ سبک و مقاوم هستند و از نظر مصرف انرژی بهینه سازی شده اند.

علاوه بر این، گلخانه های مدرن امروزی را می توان به واحدهای کنترل دقیق دما و رطوبت، سیستم روشنایی LED ، سیستم های الکتریکی، تجهیزات گلخانه ‌ای و لوازم و وسایل مناسب برای مراقبت از محصولات گلخانه ‌ای مجهز کرد.

مهمترین مزایای پرورش محصولات گلخانه‌ای

  • سازگاری محصولات گلخانه‌ای با محیط گلخانه و قابلیت اطمینان در کیفیت محصولات تولید شده
  • گسترده بودن فصل رشد گیاهان در گلخانه در منزل یا گلخانه صنعتی
  • تنوع محصولات گلخانه ‌ای برای کاشت و تولید
  • محافظت در برابر هجوم حشرات و حیوانات موذی
  • افزایش مواد مغذی در دسترس گیاه برای رشد
  • کنترل آسان شرایط محیط گلخانه برای رشد گیاهان کنترل سطح خاک و کنترل رطوبت گلخانه

 

گلخانه در منزل؛ یک گلخانه بخریم یا گلخانه خانگی بسازیم؟

راه اندازی یک گلخانه در منزل

راه اندازی یک گلخانه در منزل

 

اولین قدم برای داشتن یک گلخانه در منزل این است که تصمیم بگیرید سازه گلخانه را در کجا می‌خواهید قرار دهید؟ چه قدر به آن رسیدگی می کنید؟ و چند ساعت مشغول  باغبانی در گلخانه هستید؟

قبل از اینکه در مورد ساخت گلخانه خانگی و خرید گلخانه پیش ساخته تصمیم بگیرید موارد زیر را در نظر داشته باشید.

پیشنهاد می کنیم قبل از هر اقدامی، سوالاتی را که در قسمت زیر مطرح می‌کنیم از خود بپرسید؛ پاسخ سوالات را در یک دفترچه یادداشت بنویسید و در مورد آن خوب فکر کنید. در نهایت می توانید نتیجه گیری کنید که ساخت گلخانه برای شما به صرفه تر است یا اینکه گلخانه آماده بخرید!

  • چند نوع مختلف گیاه می خواهم در گلخانه خود پرورش دهم؟
  • گیاهان به چه مقدار فضا احتیاج دارند؟
  • آیا درختان برگریز در این نزدیکی ها وجود دارد که بتواند در تابستان، سایه و در زمستان، نور خورشید را ایجاد کند؟
  • اگر گلخانه خود را خیلی دورتر از خانه خود بسازم، آیا می توانم از اتصالات آب و برق موجود استفاده کنم؟
  • آیا خاک برای زهکشی مناسب است یا باید سیستم بازیافت آب را اجرا کنم؟
  • از چه موادی برای فونداسیون استفاده کنم؟
  • آیا آب و هوای منطقه من نیاز به سیستم ها یا استراتژی های کنترل آب و هوا دارد؟

از آنجایی که گلخانه ها به حداقل 6 ساعت نور مستقیم خورشید در روز (به ویژه در زمستان) نیاز دارند، ضروری است که گلخانه خود را به درستی جهت دهی کنید و بسازید تا حداکثر نور خورشید را در معرض گیاهان قرار دهید.

در نیمکره شمالی، جهت گیری گلخانه از شرق به غرب و بزرگ ترین سمت آن به سمت جنوب با بیشترین میزان قرار گرفتن در معرض نور طبیعی است. اما شما همچنان می توانید گلخانه خود را با چراغ های مخصوص رشد گیاه، با مصرف کم افزایش دهید.

در نهایت، انتخاب بین داشتن گلخانه خانگی اختصاصی یا خرید گلخانه پیش ساخته به طراحی و ساختار مورد نیاز شما بستگی دارد. همچنین تعهد شما برای کشت محصولات گلخانه ‌ای و میزان علاقه شما به این سرگرمی جذاب مشخص می کند که گلخانه در منزل باید چه خصوصیاتی داشته باشد.

هرچه نیازهای شما برای داشتن گلخانه خانگی، سفارشی تر و شخصی تر باشد، باید یک پروژه ویژه را راه اندازی کنید؛ یعنی از نظر ابعاد و اندازه، گلخانه را مطابق با نیاز خود بسازید. ساخت گلخانه، هزینه ‌های بیشتری برای شما دارد. اگر می خواهید در ابتدای کار، صرفه جویی مالی داشته باشید، خرید گلخانه های پیش ساخته و کوچکتر را به شما پیشنهاد می دهیم.

اگر واقعاً به کشت گلخانه ‌ای و داشتن یک گلخانه در منزل علاقه دارید، سرمایه گذاری قابل اطمینانی پیش رو خواهید داشت؛ چون می توانید محصولات را برای مصارف شخصی پرورش دهید و از همه مهمتر، از آن به عنوان یک منبع درآمدی استفاده کنید.

چگونه گلخانه در منزل را برای اولین فصل رشد محصولات آماده کنیم؟

چگونه یک گلخانه در منزل راه اندازی کنیم؟

چگونه یک گلخانه در منزل راه اندازی کنیم؟

 

شروع کشت گلخانه ‌ای در گلخانه در منزل در درجه اول با انتخاب یک گیاه یا گیاهان مناسب برای کشت آغاز می شود.

در اولین مرحله باید با توجه به ساختار گلخانه، گیاهانی را انتخاب کنید که شرایط بهتری برای رشد در گلخانه دارند. ممکن است به کاشت یک محصول فکر کنید اما اگر در این کار تجربه دارید می توانید دو یا سه محصول را همزمان با هم در گلخانه پرورش دهید. مثلاً یا می‌توانید گلخانه توت فرنگی به تنهایی راه اندازی کنید یا اینکه گوجه فرنگی گلخانه ای و سبزیجات برگ دار گلخانه ‌ای را با هم پرورش دهید.

گوجه فرنگی گلخانه‌ای و سبزیجات برگ دار مانند اسفناج، کاهو و سبزیجات ریشه ای مانند هویج و شلغم، پرفروش ترین محصولات گلخانه ای هستند که به راحتی می توانید در کنار هم، آنها را پرورش دهید.

با توجه به اینکه شرایط و چرخه رشد هر کدام از این محصولات متفاوت است، به شما کمک می کند که فرآیند پرورش و کاشت گیاهان را برنامه ریزی کنید و گلخانه خود را بهتر مدیریت کنید.

مقاله تخصصی همیار گلخانه: نکات مهم بهینه سازی شرایط پرورش کاهو گلخانه ای

سه نکته مهم برای شروع کشت گلخانه ای در منزل

طراحی و ساخت گلخانه

طراحی و ساخت گلخانه

 

نکته اول: به چه مقدار بذر برای کاشت نیاز داریم؟

پیش بینی می شود چیزی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از آنچه انتظار دارید محصولات رشد کنند باید بذر بکارید.

فراموش نکنید که در کشت گلخانه‌ ای، همه بذرها جوانه نمی زنند و همه دانه های جوانه زده منتهی به گیاهان سالم و قوی نخواهند شد. وقتی نهال ها را داخل خاک می کارید یا مشاهده می کنید که نهال ها در خاک رشد پیدا کرده‌اند، نیاز به تقویت شدن دارند. این کار باعث صرفه جویی در وقت و انرژی شما می شود.

به طور مثال اگر تصمیم دارید گیاهانی را پرورش دهید که رشد ساقه آنها به صورت عمودی انجام می شود، حتماً آنها را روی یک سکو با ارتفاع خاصی از روی زمین بکارید تا موقع رشد کردن، فضای کافی برای این کار داشته باشند. گیاهانی مانند گوجه‌ فرنگی گلخانه ‌ای، خیار گلخانه ‌ای یا لوبیا به این صورت رشد می کنند.

نکته دوم: استفاده از کود گلخانه ‌ای

دومین نکته برای داشتن یک گلخانه در منزل و کاشت محصولات مرغوب تر، استفاده از کود مناسب برای گیاهان است. در مورد کود گلخانه ‌ای، بسیاری از صاحبان گلخانه ‌ها، کودهای ارگانیک را ترجیح می‌دهند اما باید بدانید که این کودها مشکلات خاص خود را دارند. ممکن است اثر بخشی کود گلخانه ای ارگانیک برای دانه هایی که تازه کاشته شده یا جوانه زده شده اثرات مثبتی به همراه نداشته باشد.

بهترین کود گلخانه‌ای شامل کود کمپوست یا کودهای طبیعی است که جایگزین مناسبی برای کودهای شیمیایی محسوب می‌شود.

اگر گلخانه خانگی شما بر کشت هیدروپونیک تمرکز دارد باید کوددهی گیاهان را از مسیر محلول های مواد مغذی تامین کنید تا به سرعت توسط ریشه گیاه جذب شود.

نکته سوم: آفت کش های مناسب برای گلخانه

سومین نکته که برای پرورش محصولات گلخانه در منزل باید بدانید اطلاعات کاملی درباره آفت کش ها و سموم گلخانه‌ای است. اکثر پرورش دهندگان، تجربه استفاده از سموم دفع آفات را برای رشد بهتر محصولات داخل گلخانه دارند.

غیر ممکن است که شما محصول گلخانه‌ای را پرورش دهید اما به سموم دفع آفات نیاز پیدا نکنید! یک گلخانه مناسب، گیاهان را در برابر آلودگی های محیط خارج، آفت ‌ها و بیماری های گیاهی محافظت می کند؛ اما چند اقدام مهم وجود دارد که محصولات گلخانه ای را از خطر حمله آفات گیاهی در امان نگه می دارد.

نصب صفحاتی در قسمت ورودی و خروجی هوای گلخانه که باعث می شود حشرات و کنه ها را جذب کند و مانع ورود آنها به داخل گلخانه شود، یکی از این راهکارهای موثر است. به عنوان صاحب گلخانه در منزل، هر آن چیزی که لازم است تا به گیاهان رسیدگی کنید را فراهم سازید. مثلاً تجهیزات و ابزارهایی مانند دستکش، ابزار آبیاری، ابزار هرس کردن گیاهان و ابزار کود دهی را حتماً تهیه کنید.

برای استفاده از سموم دفع آفات باید از دستکش ماسک و ابزار سمپاشی استفاده کنید.

فراموش نکنید که اگر سموم دفع آفات را بیش از اندازه استفاده کنید یک آلودگی مضاعف برای محصولات گلخانه ای به وجود می آورید. همچنین ابزارهای شما باید تمیز باشند، چون ممکن است ناقل حشرات و بیماری هایی باشد که به اکوسیستم گلخانه شما آسیب وارد می کند.

شرایط اقلیمی گلخانه در منزل؛ کاشت در هوای گرم یا در هوای سرد؟

طراحی و ساخت گلخانه

طراحی و ساخت گلخانه

 

علیرغم مزایایی که پرورش محصولات گلخانه در منزل فراهم می کنند، تولید محصولات در هوای گرم و در فصل سرما در خانه ممکن است بسیار پرهزینه باشد. هزینه های انرژی گلخانه های خانگی به اندازه‌ای افزایش پیدا می‌کند که حتی ممکن است یک تولید کننده را از راه اندازی گلخانه منصرف سازد.

برای حل مشکل فوق، یک راهکار کاربردی و بسیار مهم وجود دارد. برای اینکه هزینه های انرژی گلخانه در منزل را به حداقل برسانید، بهتر است چرخه رشد طبیعی گیاه را در فصل گرم یا فصل سرد زمستان حفظ کنید.

خوشبختانه پرورش محصولات گلخانه ‌ای هم در شرایط آب و هوای گرم و هم در شرایط سرما امکان پذیر است. باغبانی در گلخانه در تمام فصل های سال، لذتبخش است. شما می توانید گل و گیاه مخصوص فصل سرما را در فصل پاییز و زمستان بکارید و پرورش دهید و زمانی که فصل بهار و تابستان می رسد، نوع محصولات خود را عوض کنید.

به طور مثال در ماه های سرد سال در ماه دسامبر یا ژانویه، سبزیجات برگ دار مانند چغندر، اسفناج، پیاز، شلغم، تربچه و هویج را بکارید. گیاهانی که ریشه خوراکی دارند مانند چغندر، هویج و پیاز در طول سال قابل، پیوند زدن هستند و می توانند دوره رشد خود را در بهار و تابستان هم تکمیل کند.

در مقابل زمانی که فصل گرما فرا می رسد به طور مثال، ماه مارس و ماه آوریل، شروع پرورش محصولات مخصوص این فصل در گلخانه در منزل کنید.

پرورش کام بروکلی، پرورش کاهو گلخانه ‌ای، کاشت گل کلم، گوجه فرنگی گلخانه ‌ای، لوبیا گلخانه ‌ای، خیار گلخانه ‌ای، کدو گلخانه ‌ای، فلفل گلخانه ‌ای، نخود و ذرت گلخانه‌ای و خربزه در شرایط دمایی بین ۵۵ تا ۷۰ درجه فارنهایت امکان پذیر است.

برای اینکه سودآوری گلخانه در منزل را چندین برابر کنید، روی گیاهانی تمرکز داشته باشید که در محیط بیرون از گلخانه چندان رشد نمی‌کنند اما چرخه رشد آنها یک ساله است.

مقاله تخصصی همیار گلخانه: با روش کاشت سیب زمینی گلخانه ای آشنا شویم

جمع بندی و نتیجه گیری

علی رغم زمان تلاش و تحقیقات گسترده و قابل توجهی که در طراحی و ساخت انواع گلخانه، ساخت گلخانه در منزل و پرورش گل و گیاه در گلخانه انجام شده، کاشت محصولات گلخانه‌ای در منزل هنوز چندان متداول نشده است!

خودکفایی برای تولید محصولات گلخانه ‌ای با کیفیت بالا در طول سال، یک نقطه شروع برای این صنعت است. هر خانواده با توجه به شرایط زندگی خود می تواند یک گلخانه خانگی داشته باشد.

اگر به کشت گلخانه‌ای علاقه‌مند هستید، با یادگیری مطالبی در این زمینه و پرورش محصولات می توانید مهارت خود را توسعه دهید. اگر فضای مناسبی را پیدا کنید و با دوستان و اعضای خانواده خود مشارکت داشته باشید، می توانید به راحتی، گلخانه شخصی خود را توسعه دهید. قطعاً این گلخانه ها یک منبع درآمدزای خوب برای شما خواهند بود.

مقاله تخصصی همیار گلخانه: ایده های کاربردی برای طراحی فضای داخلی گلخانه

 

 

بدون محدودیت می‌توانید هر محصولی را که دارید معرفی کنید. استراتژی این وب سایت بر اساس بازاریابی محتوایی است و تمام تلاش خود را به کار گرفته تا کسب و کارهای گلخانه‌ای بیشتر از هر زمان دیگری به مخاطب معرفی شود.

 

 

سوالات متداول درباره “راه اندازی گلخانه در منزل”:

1-برای داشتن گلخانه خانگی به چه نکاتی توجه کنیم؟

میزان فضای مورد نیاز برای ساخت گلخانه- انتخاب گیاهان مناسب برای کاشت- آماده کردن وسایل و لوازم گلخانه داری- مشاوره با افراد با تجربه- مراقبت از گیاهان در طول سال

2-بهترین گیاهان برای پرورش در گلخانه در فصل سرما کدامند؟

گیاهان برگ سبز نظیر هویج- چغندر- پیاز- شلغم- تربچه- اسفناج

3-بهترین گیاهان برای پرورش در گلخانه در فصل گرما کدامند؟

کلم بروکلی گلخانه‌ای- کاهو گلخانه‌ای- گل کلم- گوجه فرنگی گلخانه‌ای- لوبیا گلخانه‌ای- خیار گلخانه‌ای- کدو گلخانه‌ای- فلفل گلخانه‌ای- نخود و ذرت

4-برای کاشت محصولات گلخانه ای در منزل به چه مقدار بذر نیاز داریم؟

پیش بینی می شود چیزی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از آنچه انتظار دارید محصولات رشد کنند باید بذر بکارید. فراموش نکنید که در کشت گلخانه‌ای، همه بذرها جوانه نمی زنند و همه دانه های جوانه زده منتهی به گیاهان سالم و قوی نخواهند شد.

5-تاریخچه ساخت اولین گلخانه ها به چه زمانی باز می‌گردد؟

اولین گلخانه به طور سنتی در زمان امپراتوری تیبریوس در قرن اول پس از میلاد ساخته شد. ۱۵۰۰ سال بعد در قرن شانزدهم برای اولین بار، یک گیاه شناس فرانسوی به نام ژول شارل Jules Charles ، گلخانه خود را ساخت. از آن زمان ساخت گلخانه های مدرن آغاز شد و پایه ای برای گسترش باغبانی و کشت گلخانه ای در سراسر جهان ایجاد گشت.

ترجمه تخصصی: همیار گلخانه

منبع:

https://www.expertise.com/home-lawn-and-garden/the-complete-guide-to-starting-a-home-greenhouse-what-you-need-to-know

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *