روش کاشت سیب زمینی گلخانه ای

با روش کاشت سیب زمینی گلخانه ای آشنا شویم

سیب زمینی گلخانه ای یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین محصولات گلخانه ‌ای محسوب می شود. به راحتی می توانید این محصول را در گلخانه خود پرورش دهید. سیب زمینی را به راحتی در گلخانه پرورش دهید و در تمام طول سال می توانید آن‌ها را برداشت کنید.

محیط داخل گلخانه از یخ زدگی سیب زمینی جلوگیری می کند. حتی اگر گلخانه خانگی داشته باشید می‌توانید در یک بستر مناسب، در کیسه های مخصوص گل و گیاه یا گلدان های بزرگ، سیب زمینی بکارید.

روش کاشت سیب زمینی گلخانه‌ ای به راحتی امکان پذیر است. برای پرورش سیب زمینی در گلخانه به فضای زیادی نیاز ندارید. شاید بهتر باشد کار خود را با تعداد کمتری سیب ‌زمینی آغاز کنید. برای این کار به عنوان مقدمه، یک ظرف که حداقل ۲۴ اینچ طول و حدود ۱۸ اینچ قطر دارد را انتخاب کنید.

اطمینان حاصل کنید که ظرف مورد نظر شما شکاف هایی برای تخلیه آب در پایه دارد. خاک مورد نیاز برای کاشت سیب زمینی گلخانه ای را داخل گلدان بریزید و از کود مناسب استفاده کنید.

سیب زمینی ‌ها را می‌توانید به راحتی در گلدان های مخصوص قرار دهید و بدون دردسر آن‌ها را برداشت کنید. گلدان های بزرگ فضای کافی را برای رشد سیب‌ زمینی ‌ها ایجاد می‌ کنند.

اگر به کشت و کار گلخانه ‌ای علاقه دارید یا می خواهید سیب‌زمینی پرورش دهید، اکنون نوبت آن رسیده که دست به کار شوید. چند مرحله آسان وجود دارد که با انجام آنها بهترین و خوشمزه ترین ارقام سیب زمینی را در گلخانه خواهید داشت. همراه ما باشید تا این مراحل را توضیح دهیم.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: گلخانه هیدروپونیک چیست + مزایا و معایب

مهم ترین مراحل و روش کاشت سیب زمینی گلخانه ای

کاشت سیب زمینی گلخانه ای

کاشت سیب زمینی گلخانه ای

 

مرحله اول: آماده سازی برای کاشت سیب زمینی

اولین مرحله برای کاشت سیب زمینی گلخانه ‌ای این است که بسته به فضای موجود در گلخانه، بستر کشت را آماده کنید. اگرچه متداول ترین روش برای کاشت سیب زمینی، مزرعه است اما پرورش سیب زمینی در گلخانه مزایای زیادی دارد. وقتی قرار باشد محصولات را از سرمازدگی زمستان حفظ کنید، کشت گلخانه‌ ای در این مورد اهمیت پیدا می کند.

انواع سیب زمینی در گلخانه در خاک های سست با زهکشی خوب رشد می کند؛ بنابراین بستر خاک گلخانه را با کمپوست یا مواد مغذی ارگانیک، با‌ کیفیت ‌عالی تغذیه کنید. قبل از اینکه سیب زمینی ها را در خاک بکارید، حتماً خاک را با کودهای عالی بپوشانید یا خاک را با کود مخلوط کنید.

کیسه های انعطاف پذیر مخصوص کاشت سیب زمینی در گلخانه، کار را برای شما راحت تر می کند. با رعایت شرایط خاک مناسب برای سیب زمینی گلخانه ‌ای به جوانه زدن آنها کمک می کنید. سیب زمینی نسبت به یخ زدگی بسیار حساس است، به همین دلیل باید از پوشش مناسب برای گرم کردن گلخانه به ویژه در زمستان استفاده کنید.

خرید تجهیزات گلخانه ای برای تنظیم دمای گلخانه سیب زمینی اهمیت دارد. اگر نشانه هایی وجود داشته باشد که نشان دهد گلخانه شما به دمای نزدیک به نقطه انجماد یا زیر دمای انجماد نزدیک شده است، مطمئن باشید که سیب زمینی ها در خطر از بین رفتن قرار دارند. با تجهیزات گرمایشی گلخانه شرایط گرما را برای رشد سیب ‌زمینی ‌ها فراهم کنید.

مرحله دوم: آماده سازی بستر برای کاشت سیب زمینی ها

مرحله دوم برای کاشت سیب زمینی گلخانه ‌ای، آغاز کردن مراحل کاشت با چشمه یا جوانه های سیب زمینی است. سیب زمینی که جوانه های برجسته تری دارد را انتخاب کنید. سعی کنید سیب‌ زمینی ‌ها را کامل و بررسی کنید و مطمئن شوید که علائم پوسیدگی ندارند.

سیب زمینی های بزرگ تر را بهتر است به دو نیم تقسیم کنید و مطمئن شوید که روی هر قطعه، حتماً جوانه یا چشمه سیب زمینی وجود داشته باشد.

پس از کاشت سیب زمینی گلخانه ‌ای، ۲۴ ساعت باید فرصت دهید که قسمت‌ های خارجی جوانه ‌ها سفت شود؛ در غیر این صورت ممکن است در خاک مرطوب تجزیه شوند. اکثر باغبانان کشت گلخانه ‌ای عقیده دارند که این غده های سیب زمینی باید جوانه بزند.

سیب زمینی بهتر است در ردیف‌ هایی کاشته شوند که حدود سه فوت از یکدیگر فاصله دارند. اگر می‌خواهید سیب زمینی گلخانه ‌ای را روی زمین بکارید و از طریق بذر آنها را پرورش دهید، سعی کنید بذرها را روی زمین به درستی قرار دهید. سپس با مخلوط خاک و کمپوست مرطوب کنید. برای رشد بهتر سیب زمینی یک حالت تپه ای را روی بذرها به وجود بیاورید.

برای جوانه زدن بهتر سیب زمینی ها، آنها را در محلی تاریک و گرم در دمای ۶۰ درجه فارنهایت یا ۸۵ درجه فارنهایت قرار دهید تا بهتر رشد کنند. بهتر است برای محافظت از جوانه های سیب زمینی، یک لایه محافظ روی آنها بکشید تا رطوبت را حفظ کند.

جوانه های سیب زمینی گلخانه ‌ای را در منطقه گرم بکارید اما بیش از حد نباید آنها را آبیاری کنید. اگر سیب زمینی ها جوانه بزنند و در معرض نور خورشید در طول روز قرار بگیرند، فرآیند فتوسنتز آغاز می شود و زیر پوست آنها یک حالت رنگ سبز ایجاد می شود. برخی عقیده دارند که این رنگ سبز، نشان دهنده ترکیبات سمی در این مرحله است.

ارتفاع خاکی که روی بذرها یا روی جوانه ها می پوشانید باید حداقل ۴ اینچ ضخامت داشته باشد. وقتی سیب زمینی ها شروع به رشد کردند، علف های هرز را از بین ببرید.

رطوبت خاک را اندازه بگیرید و اگر لازم است خاک را خنک کنید. در اکثر موارد توصیه شده که از مالچ ارگانیک برای پوشش روی خاک و حفظ رطوبت استفاده کنید.

حتماً لازم است برای کشت بهتر سیب زمینی گلخانه ‌ای، کمپوست مناسب را روی محصولات استفاده کنید. این تناوب را باید هر ساله به کار ببرید.

نکات مهم برای مراقبت از سیب زمینی گلخانه ‌ای

کاشت سیب زمینی گلخانه ای

کاشت سیب زمینی گلخانه ای

 

اگر در کاشت سیب زمینی گلخانه ‌ای، آنها را بیش از حد آبیاری کنید، سرعت تجزیه محصولات افزایش پیدا می کند. سیب زمینی برای رشد بهتر به آب مداوم اما در مقدار متوسط نیاز دارد. آبیاری سیب زمینی در گلخانه به ویژه هنگامی که به گلدهی می ‌رسد، بیشتر اهمیت پیدا می کند.

سیب زمینی های در حال رشد نیاز به رطوبت بیشتری دارند، بنابراین اگر این محصول گلخانه ‌ای را می کارید اطمینان حاصل کنید که گیاهان به طور منظم آبیاری می ‌شوند. به ویژه هنگامی که شروع به جوانه زدن یا همان تولید غده سیب زمینی می کند.

با شروع جوانه زدن، ارقام مختلف سیب زمینی تا چند هفته بعد از شکوفایی باید خاک را مرطوب نگه دارید. هر هفته پس از کاشت، بیشتر از یک یا دو اینچ نباید سیب‌ زمینی‌ ها را آبیاری کنید، چون ممکن است سیب ‌زمینی ‌ها رشد نکنند یا به بیماری‌ هایی مبتلا شوند.

بهتر است به جای آب لوله کشی از آب باران برای آبیاری سیب زمینی ها استفاده کنید. آب لوله کشی شهری PH خنثی یا حالت قلیایی دارد، اما سیب زمینی ها در خاک اسیدی با PH 5/5 بهتر رشد می کنند. سیب زمینی در خاک های قلیایی، پوسته پوسته می شود.

وقتی سیب زمینی ها را می کارید، تپه خاک در اطراف آنها ایجاد کنید تا دچار آفتاب‌ سوختگی نشوند.

یکی دیگر از نکاتی که باعث مراقبت از سیب زمینی گلخانه ای می شود، کنترل آفت های گیاهی است. آفت ‌ها حتی در گلخانه هم میتوانند به گیاهان حمله کنند.

شته ها، آفت های کوچکی هستند که ناقل بیماری های ویروسی می باشند. شته ها از مایعات برگ ها و ساقه های سیب زمینی در گلخانه تغذیه می‌کنند و صدمات جدی را به آنها وارد خواهند کرد. از سموم دفع آفات به صورت اسپری می توانید برای کنترل آلودگی به شته برای سیب زمینی استفاده کنید.

سوسک های سیب زمینی، آفت های دیگری هستند که به این محصولات حمله می‌ کنند. اگر تعداد زیادی از این جانداران را در گلخانه مشاهده کردید، حتماً از سموم دفع آفات ارگانیک درست در زمان سحر یا غروب آفتاب استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: چگونه کلم گلخانه ای پرورش دهیم + نکات مهم و ترفندها

نکات مهم برای برداشت سیب زمینی گلخانه ای

اکنون نوبت به برداشت سیب زمینی گلخانه ای رسیده است. سیب زمینی هایی که از انواع ارقام زودرس هستند بین ۸۰ تا ۱۰۰ روز طول می کشد تا به طور کامل بالغ شوند.

یک هفته قبل از اینکه سیب زمینی ها را برداشت کنید، آبیاری را قطع کنید. این کار به شما اطمینان می دهد که خاک گلخانه برای برداشت سیب زمینی به طور کامل خشک است.

پس از آنکه محصول را برداشت کردید می توانید سری جدید سیب زمینی ها را بکارید. اگر هنگام برداشت سیب زمینی در گلخانه متوجه شدید که خاک هنوز مرطوب است، به این معنی می باشد که شما باید صبر کنید تا خاک خشک شود؛ وگرنه محصولات و جوانه ها آسیب می بینند. هنگام برداشت سیب زمینی، به آرامی اطراف آن را حفر کنید تا به پوست سیب زمینی آسیبی وارد نشود.

روش صحیح ذخیره و نگهداری سیب زمینی ارگانیک

انواع ارقام مختلف سیب زمینی گلخانه ‌ای شرایط نگهداری مشابهی دارند. سیب زمینی را ترجیحاً در دمای ۴۵ درجه فارنهایت تا حداکثر ۶۰ درجه فارنهایت به مدت دو هفته می توانید نگهداری کنید. این شرایط دمایی کمک می کند که ماندگاری بیشتری داشته باشند.

پس از آنکه سیب زمینی را از خاک خارج کردید، سطح پوست آن را با یک برس یا یک ابزار سایشی پاک کنید تا ذرات خاک و آلودگی ها برطرف شود. قبل از آنکه سیب زمینی را برای پختن آماده کنید آن ها را بشویید؛ در غیر اینصورت، شستن و نگهداری می تواند ماندگاری سیب زمینی را کاهش دهد.

کیسه ها یا بسته های سیب زمینی گلخانه ای را در مکانی تاریک و مرطوب، در دمای ۳۸ درجه فارنهایت یا ۴۰ درجه فارنهایت قرار دهید.

سیب زمینی‌ها را نباید در کنار سیب درختی نگهداری کنید، چون فاسد می ‌شوند. سیب ها گاز اتیلن تولید می کنند که باعث می شود سیب زمینی به راحتی فاسد شود. سیب زمینی را نباید داخل یخچال نگهداری کنید.

نکات تکمیلی برای پرورش سیب زمینی در گلخانه

به راحتی می توانید سیب زمینی گلخانه ای را در گلدان های مخصوص این کار پرورش دهید. وقتی سیب زمینی را در گلخانه می کارید، محصولات از حمله حیوانات موذی، آفت ها و بیماریهای گیاهی در امان هستند. همچنین کاشت در گلخانه به شما این امکان را می دهد که ظروف را در محیط های مختلف جابجا کنید.

کاشت سیب زمینی در گلخانه، راحت و بی دردسر است. همین که شما جوانه های سیب زمینی را مشاهده می کنید، نشان دهنده به بار نشستن محصول است. برای کاشت سیب زمینی گلخانه ای نیاز به حفاری های عمیق نیست.

با تنظیم شرایط خاک، زهکشی مناسب و استفاده از کود و کمپوست، شرایط رشد سیب زمینی های گلخانه‌ ای فراهم می شود. با بهترین برنامه ریزی می توانید سیب زمینی در گلخانه پرورش دهید و در واقع یکی از محصولات پرفروش گلخانه‌ای را در اختیار خواهید داشت.

 

سوالات متداول درباره “روش های کاشت سیب زمینی گلخانه ای”:

1- دمای مناسب برای ذخیره و نگهداری انواع سیب زمینی گلخانه‌ای چند درجه است؟

۴۵ تا ۶۰ درجه فارنهایت – نگهداری کیسه های سیب زمینی در مکانی تاریک و مرطوب با حداکثر ۴۰ درجه فارنهایت

2-سیب زمینی های زودرس پس از چه مدت برای برداشت آماده هستند؟

ارقام سیب زمینی زودرس، پس از ۸۰ تا ۱۰۰ روز آماده برداشت هستند

3-مهمترین آفت های سیب زمینی در گلخانه چیست؟ 

شته ها – سوسک کلرادو

4- شرایط PH خاک برای رشد سیب زمینی چقدر است؟

5/5

5-بهترین شرایط برای جوانه زنی سیب زمینی چیست؟

برای جوانه زدن بهتر سیب زمینی ها آنها را در محلی تاریک و گرم در دمای ۶۰ درجه فارنهایت یا ۸۵ درجه فارنهایت قرار دهید تا بهتر رشد کنند. بهتر است برای محافظت از جوانه های سیب زمینی یک لایه محافظ روی آنها بکشید تا رطوبت را حفظ کند.

 

ترجمه تخصصی: همیار گلخانه

منبع:

https://greenhouseemporium.com/

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *