طراحی و ساخت گلخانه صنعتی

اصول طراحی و ساخت گلخانه صنعتی – قسمت اول

تبلیغات برای گلخانه

اصول طراحی و ساخت گلخانه صنعتی به همراه مزایای آن

طراحی و ساخت گلخانه صنعتی قطعاً تفاوت‌های زیادی با گلخانه‌های کوچک خانگی و بدون تجهیزات دارد. از همان ابتدای کار باید دانش کافی نسبت به اصول ساخت گلخانه صنعتی را داشته باشید تا بتوانید از مزایای چنین گلخانه‌ای به‌خوبی بهره‌مند شوید.

داشتن گلخانه به‌عنوان یک سرگرمی شاید کار چندان سختی نباشد، هرچند گلخانه‌ها در ابعاد کوچک نیز باید بر اساس اصول مشخصی ساخته شوند تا بهترین محصول را برایتان فراهم کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد طراحی و ساخت گلخانه های صنعتی به شما بدهیم.

اگر از قبل دانش احداث گلخانه را داشته باشید راحت‌تر می‌توانید برای طراحی و ساخت گلخانه صنعتی اقدام کنید. اما درصورتی‌که در این زمینه تجربه ندارید و می‌خواهید برای اولین بار چنین سرمایه‌گذاری را انجام دهید، بهتر است علاوه بر افزایش دانش خود با خواندن این مقاله، از یک تیم مشاور متخصص نیز کمک بگیرید تا تمامی مراحل را طبق امکانات و بودجه شما پیش ببرند.

هنگامی‌که بودجه، زمین مورد نیاز برای گلخانه و مکان گلخانه خود را مشخص کردید، آماده هستید تا با توجه به اصول طراحی و ساخت گلخانه های صنعتی گلخانه‌ای که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد را احداث کنید.

ما در اینجا می‌خواهیم مهم‌ترین مراحل و اصول ساخت یک گلخانه تجاری را برایتان بازگو کنیم که می‌توانید حتی آن‌ها را در ساخت یک گلخانه پربازده خانگی نیز به کار ببندید.

مراحل طراحی و ساخت گلخانه صنعتی

طراحی و ساخت گلخانه صنعتی

طراحی و ساخت گلخانه صنعتی

 

1-سبک یا قاب گلخانه را انتخاب کنید.

معمولاً شرکت‌های مشاور و ساخت گلخانه انواع سیستم‌های گلخانه‌ای، انواع سبک‌ها و اندازه‌های مختلف سازه‌های گلخانه‌ای را برای رفع نیازهای مورد نظر شما ارائه می‌دهند. این مرحله یکی از حیاتی‌ترین مراحل طراحی و ساخت گلخانه صنعتی است و می‌تواند عملکرد و اثربخشی کل عملیات شما را مشخص کند.

هر ساختار گلخانه‌ای به‌طور ویژه برای کاربردهای خاص طراحی شده است و به بهترین وجه به روش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر برای ساخت گلخانه به مشاور مراجعه کنید با توجه به شرایط شما و اهدافتان بهترین سبک را به شما پیشنهاد خواهند کرد. در غیر این صورت می‌توانید اطلاعات لازم در مورد انواع گلخانه را از همین سایت کسب نمایید تا بتوانید با توجه به شرایط خودتان بهترین انتخاب را داشته باشید.

شما باید سبکی را انتخاب کنید که ساختار آن به بهترین وجه نیازهای شما را برآورده می‌کند و با بودجه شما تناسب دارد. می‌توانید از مقالات ما نیز برای انتخاب گلخانه استفاده کنید.

2-درب‌ها و سخت ‌افزار

وقتی به نحوه ساخت گلخانه نگاه می‌کنید، باید اصول طراحی و ساخت گلخانه های صنعتی به‌طور کامل در آن رعایت شده باشد. ساختار گلخانه شما نیاز به راه‌های ورود و خروج دارد که هم کاربردی باشد و هم با ظاهر خاصی که می‌خواهید نمایان شود، تناسب داشته باشد.

گزینه‌های متعددی برای درب‌های ورود و خروج سازه‌های گلخانه صنعتی در انواع رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارد و مطمئناً بعد از انجام مشاوره و تحقیقات کامل می‌توانید دقیقاً آنچه را که به دنبال آن هستید پیدا کنید.

شما باید به دنبال درب‌های با کیفیت و تضمین شده باشید که برای مدت طولانی برای شما کار کنند و به‌خوبی عایق‌بندی شده باشند تا گرما از گلخانه خارج نشود و هزینه انرژی افزایش پیدا نکند. درب‌ها همچنین باید این ویژگی را داشته باشند که باعث دسترسی آسان به گلخانه و ورود و خروج راحت ابزار و گیاهان مورد نظر برای جابه‌جایی شوند.

انتخاب سخت‌افزاری که ساختار شما را کنار هم نگه می‌دارد، یکی دیگر از مراحل مهم در طراحی و ساخت گلخانه است. شما باید مطمئن باشید که طرح‌های گلخانه شما شامل مهره‌ها، پیچ‌ها و براکت‌های مناسب است تا ساختار شما حتی در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی تا حد امکان قوی باشد.

3-پوشش مناسبی را برای گلخانه انتخاب کنید.

انتخاب پوشش مناسب گامی کلیدی در طراحی و ساخت گلخانه صنعتی و ایجاد یک محیط رشد مؤثر در ساختار گلخانه شما است. پوشش‌های متنوعی از مواد و ضخامت‌های مختلف در بازار موجود هستند و شما باید نوعی را انتخاب کنید که با نیاز و بودجه شما تناسب بیشتری داشته باشد.

این پوشش‌ها همچنین باید با توجه به منطقه آب و هوایی شما به اندازه کافی محکم و بادوام باشند تا در شرایط آب و هوایی سخت، مانند برف و باد پاره نشوند. برای محافظت از ساختار گلخانه خود و عمر طولانی، شما می‌توانید از پوشش‌های مختلف مانند پلاستیک، شیشه و … بسته به بودجه‌ای که دارید، استفاده کنید.

4-برنامه‌ریزی برای دستگاه خنک‌کننده و تهویه

در گلخانه‌های صنعتی نمی‌توانید مانند گلخانه‌های کوچک، با ابزار ساده و ارزان‌قیمت بدون تجهیزات خاص تهویه و گرمایشی و سرمایشی شرایط مناسبی را برای سطح وسیع زیر کشت فراهم کنید. به همین دلیل از همان ابتدای طراحی و ساخت گلخانه صنعتی باید به این نکته و نیاز گلخانه خود با توجه به نوع محصولاتی که می‌خواهید کشت کنید، مساحت گلخانه، مصالح استفاده شده برای پوشش گلخانه و … برنامه‌ریزی کنید.

ضروری است که روشی برای خنک کردن ساختار گلخانه خود در نظر بگیرید تا از گرمای بیش‌ازحد جلوگیری شود. انواع سیستم‌های خنک‌کننده، ازجمله گزینه‌هایی برای تهویه مکانیکی، تهویه طبیعی و سایه در بازار ارائه می‌شوند که برای پایین آوردن دمای گلخانه می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

اندازه و تعداد سیستم‌های خنک‌کننده‌ای که نیاز دارید نیز بسته به نوع ساختار گلخانه، آب‌وهوای منطقه‌ای، نوع پوشش گلخانه، گیاهان کشت شده در گلخانه و … متفاوت خواهد بود. به‌عنوان‌مثال در گلخانه‌هایی که بیشتر گیاهان گرمسیری کشت می‌شوند، گرما و رطوبت بیشتری در طول سال نیاز است و سیستم‌های خنک‌کننده کمتری احتیاج دارد.

5-سیستم گرمایش مناسب را انتخاب کنید.

یکی از مهم‌ترین اهداف احداث هر نوع گلخانه‌ای فراهم کردن دمای مورد نیاز برای رشد گیاهان مورد نظر است و این دماست که فصل رشد بسیاری از محصولات کشاورزی را در گلخانه طولانی‌تر می‌کند. در گلخانه‌های صنعتی همان‌طور که در قسمت قبل برای سیستم‌های سرمایشی گفتیم بسیار مهم است که سیستم‌های گرمایشی مناسبی نیز وجود داشته باشد تا گیاهان رشد مناسبی داشته باشند.

تجهیزات گرمایشی گلخانه ای متفاوتی وجود دارد که می‌توانید برای خود استفاده کنید. از جمله این سیستم‌ها می‌توان به بخاری‌های پروپان و گاز طبیعی، بخاری‌های نفتی، لوله‌های همرفت، بخاری‌های آب گرم و موارد دیگر اشاره کرد که بسته به وسعت گلخانه، نوع محصول مورد نظر برای کشت و بودجه شما باید انتخاب شوند. انتخاب سیستم مناسب در طراحی و ساخت گلخانه صنعتی بسیار مهم است تا بتوانید محصول خوبی داشته باشید و درآمد گلخانه را افزایش دهید.

انواع آلاینده های محیط زیست

6-کنترل‌گرهای محیطی

برای ایجاد یک ساختار گلخانه‌ای کاربردی و کم‌مصرف، ضروری است که کنترل کاملی بر گرمایش و سرمایش فضای گلخانه داشته باشید. می‌توانید برای این کار در طراحی و ساخت گلخانه تجاری، از سیستم‌های ترموستات ساده گرفته تا ماژول‌های کامپیوتری پیشرفته‌تر استفاده کنید که طیف وسیعی از گزینه‌های کنترل محیطی برای هر نوع گلخانه وجود دارد. درک این کنترل‌گرها و یادگیری انجام کار با آن‌ها آسان و بسیار کاربرپسند است و هرگز برای استفاده از آن‌ها گیج نخواهید شد.

7-سیستم‌های دیگر مورد نیاز در گلخانه

تازه‌کارانی که به دنبال چگونگی طراحی و ساخت گلخانه صنعتی هستند، باید در مورد تمام سیستم‌هایی که برای ایجاد یک ساختار گلخانه‌ای کاملاً کاربردی نیاز دارند، تحقیق کنند. به‌عنوان‌مثال یک مولد CO2 می‌تواند به بهبود رشد گیاهان شما کمک کند.

نصب یک سیستم آبیاری ساده می‌تواند تضمین کند که گیاهان شما همیشه به‌درستی آبیاری می‌شوند. سیستم‌های مختلفی برای کمک به شما در ایجاد یک محیط رشد پررونق و کارآمد در یک محیط کنترل‌شده وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده نمایید.

8-ایجاد نیمکت‌های مناسب

هنگامی‌که از طراحی و ساخت گلخانه تجاری برای افزایش درآمد و فروش استفاده می‌کنید، نیمکت‌ها برای افزایش سطح زیر کشت، بخش مهمی برای بهبود عملکرد آن و روش‌هایی مناسب برای شما هستند. نیمکت‌ها در سبک‌ها و اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شوند تا بتوانید دقیقاً نیمکت‌هایی را که می‌خواهید انتخاب کنید. نیمکت‌های ساخته شده از فولاد قوی و گالوانیزه، مطمئناً برای شما عمر طولانی‌تری خواهند داشت. اما می‌توانید آن‌ها را به‌صورت سفارشی طبق شرایط گلخانه خود نیز بسازید.

9-گلخانه خود را سفارش دهید.

هنگامی‌که طرح‌های گلخانه خود را طبق اصول طراحی و ساخت گلخانه صنعتی نهایی کردید و همچنین هرگونه لوازم جانبی اضافی مورد نیاز برای آن را مشخص کردید، وقت آن است که ساختار گلخانه خود را سفارش دهید.

10-گلخانه خود را بسازید.

در نهایت، پس از انتخاب تمام تجهیزاتی که گلخانه شما را تشکیل می‌دهند، باید سازه را بسازید. درحالی‌که این کار در ابتدا ممکن است کاری دلهره‌آور به نظر برسد، سیستم‌های گلخانه‌ای از پیش‌ساخته شده دارای دستورالعمل‌ها و برگه‌های اطلاعاتی متعددی است که می‌تواند به شما کمک کند گلخانه خود را بدون مشکل بسازید.

همچنین شرکت‌های سازنده، معمولاً در هنگام نصب ساختار گلخانه یکی از کارشناسان خود را برایتان می‌فرستند تا همه کارها به‌طور صحیح و در زمان مناسب انجام شوند. البته قبل از احداث، باید تمامی مجوزهای مورد نیاز برای طراحی و ساخت گلخانه صنعتی را از ارگان‌های مربوطه مانند جهاد کشاورزی دریافت کرده باشید.

این محتوا ادامه دارد………………

 

ترجمه تخصصی: همیارگلخانه

 

بازاریابی برای گلخانه

 

سوالات متداول درباره “اصول طراحی و ساخت گلخانه صنعتی”:

1-شرایط درب ورودی گلخانه باید چگونه باشد؟

شما باید به دنبال درب‌های با کیفیت و تضمین شده باشید که برای مدت طولانی برای شما کار کنند و به‌خوبی عایق‌بندی شده باشند تا گرما از گلخانه خارج نشود و هزینه انرژی افزایش پیدا نکند. درب‌ها همچنین باید این ویژگی را داشته باشند که باعث دسترسی آسان به گلخانه و ورود و خروج راحت ابزار و گیاهان مورد نظر برای جابه‌جایی شوند.

2-پوشش مناسب برای گلخانه صنعتی چیست؟

پوشش‌ها همچنین باید با توجه به منطقه آب و هوایی شما به اندازه کافی محکم و بادوام باشند تا در شرایط آب و هوایی سخت، مانند برف و باد پاره نشوند. برای محافظت از ساختار گلخانه خود و عمر طولانی، شما می‌توانید از پوشش‌های مختلف مانند پلاستیک، شیشه و … بسته به بودجه‌ای که دارید، استفاده کنید.

3-انواع سیستم‌های خنک‌کننده برای گلخانه های صنعتی چیست؟

تهویه مکانیکی، تهویه طبیعی و سایه اندازها

4-تجهیزات گرمایشی گلخانه ای صنعتی چیست؟

بخاری‌های پروپان و گاز طبیعی، بخاری‌های نفتی، لوله‌های همرفت، بخاری‌های آب گرم

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *