آماده سازی خاک باغ و باغچه

آماده سازی خاک باغ و باغچه برای کاشت

تبلیغات برای گلخانه ها

آماده سازی خاک باغ؛ صفر تا صد هر چیزی که نیاز دارید بدانید

آماده سازی خاک باغ یا باغچه برای کاشت گیاهان مختلف شامل یک سری اقدامات است که بتواند زمینه را برای رشد بهتر محصولات فرآهم کند. این کارها بسیار ساده هستند اما باید برای انجامشان برنامه ریزی کرد. به طور مثال، مقدار رطوبت خاک، تهویه، میزان املاح و مواد معدنی، سنجش اسیدیته خاک، همگی اهمیت دارند. برخی از ارزیابی ها را باید با استفاده از تجهیزات ابزار دقیق یا دستگاه های اندازه گیری در بازار انجام داد.

اگر گیاهان مورد نظرتان را روی یک پایه قوی کشت کنید، سال به سال، سبزیجات سالم، مغذی و گل های زیبا تولید خواهید کرد.

خاک سالم، اساس رشد سالم گیاهان و داشتن یک محیط زیست سالم است. زمانی که شرایط خاک باغ، مناسب باشد، نیاز کمتری به کود یا آفت کش وجود دارد. هنگام آماده کردن خاک، نه تنها سلامت گیاهان خود را بهبود می بخشید، بلکه می توانید سلامت خود را نیز تضمین کنید.

خاک ارگانیک (Organic soil)، غنی از هوموس است که حاصل مواد پوسیده ای مانند برگ ها، علف های بریده و کمپوست است. این نوع خاک ها رطوبت را نگه می دارند، اما به خوبی تخلیه می شوند. خاک ارگانیک خوب برای باغ، سست و کرکی شکل است – پر از هوای مورد نیاز ریشه های گیاه – و دارای مقدار زیادی مواد معدنی ضروری برای رشد بیشتر گیاهان می باشد.

خاک ارگانیک، حاوی موجودات زنده، از کرم های خاکی گرفته تا قارچ ها و باکتری ها است که به حفظ کیفیت خاک کمک می کنند. به علاوه، PH مناسب نیز یکی از ویژگی های ضروری خاک سالم است.

بنابراین، چگونه متوجه می شوید که خاک باغ یا باغچه شما سالم است؟ و اگر اینطور نباشد چه می کنید؟

ما در این مطلب می خواهیم درباره مهم ترین کارهایی که باید برای آماده سازی خاک باغ یا باغچه خود انجام دهید، صحبت کنیم. این اقدامات گاهی ساده و گاهی تخصصی هستند. با ما همراه باشید. با مطالعه کامل این مقاله می توانید درباره بهترین شرایط رشد گیاهان در یک خاک سالم، اطلاعات خوبی کسب کنید.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: نکات مهم درباره کاشت رزبری در خانه که باید بدانید

سرفصل عناوینی که در این مقاله می خوانید به صورت زیر هستند:

  • تعیین سلامت خاک
  • آزمایش خاک برای سنجش سلامت (تست خاک)
  • آماده سازی خاک باغ؛ شناسایی بافت و نوع خاک
  • روش های صحیح بهبود خاک باغ و باغچه
  • 1-هوا
  • 2-آب
  • 3-زندگی جانداران در بستر خاک
  • 4-مواد آلی در خاک
  • 5-پوشش مالچ
  • 6-انواع کود
  • 7-کاشت گیاهان پوشش دهنده
  • 8- سنجش مقدار PH در خاک
  • برای بهبود بافت خاک چه کارهایی انجام بدهیم؟
  • کمبود مواد مغذی در خاک را چطور جبران کنیم؟
  • سخن پایانی
  • سوالات متداول درباره “صفر تا صد آماده سازی خاک باغ و باغچه”

تعیین سلامت خاک

از بین 17 عنصری که تصور می شود برای رشد گیاه ضروری اند، نیتروژن، فسفر و پتاسیم مهمترین آنها هستند. اینها به عنوان عناصر اولیه یا درشت مغذی شناخته می شوند زیرا گیاهان، آنها را در بیشترین مقدار، از خاک جذب می کنند. کودهایی که حاوی هر سه این مواد مغذی هستند، کودهای کامل نامیده می شوند.

کلسیم، منیزیم و گوگرد که به عنوان مواد مغذی ثانویه شناخته می شوند نیز برای بسیاری از گیاهان مهم هستند. عناصر با محتوای کم در خاک، یا ریزمغذی ها شامل بور، مس، آهن منگنز و روی است. برخی از ریزمغذی های گیاهی مانند کبالت، عملکردهای خاصی دارند که توسط اکثر گیاهان استفاده نمی شود اما به حبوبات کمک می کند نیتروژن را تثبیت کنند. یکی دیگر از اجزای حیاتی خاک باغ، تعادل اسیدی و قلیایی یا PH آن است. همه این موارد ضروری هستند و باعث ایجاد بافت مناسب و تشکیل خاک سالم می شود.

آزمایش خاک برای سنجش سلامت (تست خاک)

آماده سازی خاک باغ و باغچه برای کاشت

آماده سازی خاک باغ و باغچه برای کاشت

یک راه برای تعیین اینکه چه مواد معدنی در خاک شما کمبود دارند یا فراوان هستند، آزمایش یا تست خاک است. این آزمایش ها معمولاً سطوح pH خاک، منیزیم، فسفر، کلسیم، پتاسیم و گاهی اوقات نیتروژن را اندازه گیری می کنند. برخی از تست ها وجود دارند که ممکن است بتوانند محتوای ریز مغذی خاک را گزارش کنند، اما این برای باغبانانی که مواد آلی زیادی به خاک خود اضافه می کنند، ضروری نیست.

امروزه برخی از دستگاه های تست خاک، به نام کیت سنجش خاک به بازار عرضه شده است که می تواند حتی برای افراد مبتدی نیز مفید باشد. یک سری تست های آماده در این کیت ها وجود دارند که باغبان می تواند با رعایت دستورالعمل، خودش به تنهایی آزمایش های خاک را انجام بدهد.

سطوح pH خاک برای توانایی گیاه در جذب مواد مغذی حیاتی است. بیشتر مواد معدنی و مواد مغذی برای گیاهان، در خاک هایی با pH بین 6.5-6.8 به بهترین وجه در دسترس هستند. اگر خاک باغ با باغچه شما اسیدی (PH پایین، کمتر از 6.0) یا قلیایی (PH بالا، بالای 7.0) باشد، مهم نیست که چقدر خاک از نظر مواد مغذی غنی باشد، گیاهان قادر به جذب مهم ترین عناصر نخواهند بود. سنجش pH معمولاً در آزمایش خاک گنجانده می شود؛ یا می توانید pH متر بخرید و به تنهایی تعادل اسیدی و قلیایی خاک را تعیین کنید.

سنجش pH یکی از مهم ترین اقدامات در آماده سازی خاک باغ و باغچه است. این ابزارها با نام pH متر برای گلخانه ها نیز در دسترس هستند.

بهترین زمان برای آزمایش خاک، در فصل بهار یا پاییز است که خاک در پایدارترین حالت خود قرار دارد. همچنین این موقع بهترین زمان برای افزودن هر گونه کود آلی یا اصلاح کننده خاک است؛ البته در صورتی که خاک شما فاقد مواد معدنی یا مواد مغذی باشد.

آماده سازی خاک باغ؛ شناسایی بافت و نوع خاک

علاوه بر کشف PH خاک، محتوای درشت مغذی ها و سطوح مواد معدنی، باید بافت آن را نیز بررسی کنید. این نیز یکی دیگر از مهم ترین اقدامات در آماده سازی خاک باغ و باغچه است.

بافت خاک به مقدار ماسه، سیلت و رس بستگی دارد. شن و ماسه بزرگ ‌ترین تکه‌های تشکیل دهنده خاک هستند. اجزای تشکیل دهنده بعدی، ذرات سیلت هستند که در هنگام خیس شدن، حالت لغزنده دارند و در هنگام خشک شدن، پودری هستند. کوچکترین اجزای خاک، رس است. این ذرات، مسطح هستند و تمایل دارند مانند لایه ها یا صفحات کاغذ، روی هم قرار بگیرند.

برای تعیین نوع و بافت خاک، به متخصص نیازی ندارید. کافیست کمی از آن را بردارید و بین انگشتان خود له کنید. اگر خاک شنی باشد، بافت شنی در نظر گرفته می شود. اگر خاک، مانند پودر تالک، صاف به نظر برسد، سیلتی است. اگر خاک در هنگام خشک بودن، خشن و لغزنده و در حالت مرطوب، چسبناک باشد، خاک، رسی سنگین است.

خاک های شنی معمولاً از نظر محتوا مواد مغذی، فقیر هستند زیرا آب و مواد مغذی به سرعت از طریق فضاهای بزرگ بین ذرات شن، تخلیه می شوند. این خاک ها همچنین دارای میکروب های مفید و مواد آلی هستند که گیاهان در آنها رشد می کنند.

خاک های سیلتی، متراکم هستند و زهکشی خوبی ندارند. آنها حاصلخیزتر از خاک های شنی یا رسی هستند.

خاک‌های رسی سنگین، کاملاً متراکم هستند، زهکشی خوب ندارند و در هنگام خشک شدن، سفت و کلوخه ای می شوند و ترک می‌خورند. از آنجا که فضای زیادی بین ذرات خاک رس وجود ندارد، معمولاً مواد آلی یا موجودات ریز زیادی در خاک وجود ندارد. رشد ریشه های گیاه در مواد سخت، دشوار است.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: نحوه کاشت هلو و شلیل در گلخانه + نکات مهم

روش های صحیح بهبود خاک باغ و باغچه

آماده سازی خاک باغ

آماده سازی خاک باغ

اصلاح و بهبود خاک یکی از اقدامات مهم در آماده سازی خاک باغ و باغچه است.

افزودن مواد آلی به صورت کمپوست و کود کهنه، یا استفاده از مالچ یا کشت گیاهان پوششی (کود سبز) بهترین راه آماده سازی خاک برای کاشت است. افزودن کودهای شیمیایی فقط کمبود مواد مغذی خاصی را جبران می کند و هیچ فایده دیگری برای حفظ خاک ندارد. مواد آلی، به تامین هر ماده مغذی که گیاهان شما به آن نیاز دارند کمک می کنند.

در خصوص فاکتورهای مهم در بهبود خاک، به گزینه های زیر دقت کنید:

1-هوا

درست مانند انسان ها، گیاهان نیز در روی زمین برای فتوسنتز، و در خاک به هوا نیاز دارند. هوا در خاک دارای نیتروژن اتمسفری است که می تواند به اشکال قابل استفاده برای گیاهان تبدیل شود. اکسیژن خاک برای بقای ارگانیسم های خاک که برای گیاهان مفید هستند، بسیار مهم است.

خاک خوب، فضای مناسبی را بین ذرات خود فراهم می کند تا نگهداری هوای مورد استفاده گیاهان را ساده تر سازد. خاک های سیلتی و رسی سنگین، دارای ذرات کوچکی هستند که نزدیک به هم قرار می گیرند. این خاک های متراکم، هوای کمی در بین حفره ها دارند. این مسئله در مورد خاک های شنی، برعکس است. ذرات آنها بیش از حد بزرگ و با فاصله هستند. مقدار بیش از حد هوا در خاک شنی، منجر به تجزیه سریع مواد آلی می شود.

افزودن مواد آلی، به ویژه کمپوست، به خاک، به تعادل هوا کمک می کند (خاک کامل، حاوی حدود 25٪ هوا است). به همین دلیل است که گفته می شود اگر خاک خیلی مرطوب است، از کار کردن و کشت و کار روی زمین خودداری کنید. سعی کنید در بستر خاک، قدم نزنید یا از وسایل سنگینی که می توانند خاک را فشرده کنند، استفاده نکنید.

2-آب

همه اشکال حیات، از جمله گیاهان و موجودات خاک، به آب نیاز دارند، اما نه خیلی زیاد و نه خیلی کم. خاک سالم باید حاوی حدود 25 درصد آب باشد.

در خاک هایی با فضای منافذ زیاد (مانند خاک های شنی)، آب به سرعت از آن خارج می شود و گیاهان نمی توانند از آن استفاده کنند. در خاک های متراکم، سیلت یا رسی، خاک، غرقابی می شود زیرا تمام فضای منافذ با آب پر می شود. این حالت، باعث خفگی ریشه گیاهان و موجودات خاک می شود.

بهترین خاک ها دارای منافذ کوچک و بزرگ هستند. افزودن مواد آلی، بهترین راه برای بهبود ساختار خاک است که از طریق تشکیل سنگدانه ها انجام می گیرد. علاوه بر این، مواد آلی، آب را در خود نگه می دارند تا گیاهان بتوانند در صورت نیاز از آن استفاده کنند.

3-زندگی جانداران در بستر خاک

وجود جمعیتی از میکروارگانیسم ها برای یک خاک سالم، ضروری است. این موجودات کوچک، مواد مغذی را در دسترس گیاهان قرار می دهند و ذرات خاک را به شکل دانه ها به هم متصل می کنند، در این صورت، باعث می شوند خاک، حالت سست و کرکی شود. ارگانیسم های خاک عبارتند از کرم های خاکی، نماتدها، دم چشمه ها، باکتری ها، قارچ ها، تک سلولی ها، کنه ها و جانداران ریز دیگر.

برخی از موجودات خاک را می توان خریداری کرد و به خاک اضافه کرد، اما تا زمانی که محیط برای آنها مناسب نباشد، از بین می روند. بهتر است با تهیه غذا (= مواد آلی)، هوا و آب مورد نیاز آنها را در یک زیستگاه ایده آل فرآهم کنید و اجازه دهید خود به خود در خاک رشد کنند.

4-مواد آلی در خاک

افزودن کمپوست به خاک، یک اقدام مهم در آماده سازی خاک باغ و باغچه است؛ بخصوص که بخواهید محصولات پربار در طول یک سال پرورش دهید. کمپوست، مواد آلی و یا کودهای آلی برای خاک بسیار اهمیت دارند؛ چه بخواهید در فضای باز، باغبانی کنید و یا اینکه بخواهید کشت گلخانه ای انجام بدهید.

کمپوست تقریباً بافت هر خاکی را بهبود می بخشد. بافت خاک های سیلتی و رسی، بدون تعیین سطح مواد مغذی آنها، نسبت به ترکیب اولیه کمپوست، به شدت بهبود یافته است. کمپوست ارگانیک را می توانید در کیسه خریداری کنید، یا خودتان در خانه آن را درست کنید.

کمپوست و سایر مواد آلی، ذرات خاک را در سنگدانه ها نگه می دارند و به حفظ رطوبت نیز کمک می کنند. این مواد همچنین مواد مغذی را جذب کرده و ذخیره می کنند تا در دسترس گیاهان قرار گیرد. کمپوست، منبع غذایی برای میکروارگانیسم های مفید است.

برای ساخت کمپوست، خودتان می توانید لایه های قهوه ای (کاه، برگ) و لایه های سبز (علف بریده، کود دامی، ضایعات مواد غذایی) روی هم انباشته کنید. بستر را مرطوب نگه دارید و گاهگاهی صفحه را زیر و رو کنید.

اگر توده‌ کمپوست، بیش از حد نامرتب است، یا نگران ورود جوندگان و سایر حیوانات به داخل توده‌های کود هستید، انواع مخزن کمپوست‌ و یا سطل‌ را بخرید تا بتوانید ضایعات گیاهی را در آن جای داده و کل مخزن را بچرخانید تا مواد محتوی در آن، با این کار، زیر و رو شوند و نیازی به دخالت دست برای این مواد نباشد.

5-پوشش مالچ

یک پوشش ارگانیک (کاه، یونجه، تکه های چمن خرد شده، پوسته خرد شده) خاک را می پوشاند و آن را در برابر گرما و سرمای شدید عایق سازی می کند. انواع پوشش مالچ از طریق تبخیر، مقدار از دست دادن آب خاک را کاهش می دهند و از رشد علف های هرز جلوگیری می کنند. انواع مالچ، به آرامی تجزیه می شوند و خاک را با مواد آلی غنی می کنند. استفاده از یک پوشش مالچ مناسب، یکی از راه های آماده سازی خاک باغ و باغچه است.

مالچ با ساختار غیر آلی (شن ریزه، شن، پلاستیک یا پارچه) از تبخیر سریع از سطح خاک جلوگیری می کند و علف های هرز را درست مانند مالچ های ارگانیک، از خاک شما دور نگه می دارند. بر خلاف مالچ های ارگانیک، مالچ با ساختار غیر آلی، نیازی به تعویض سالانه ندارند و حشرات و جوندگان را جذب نمی کنند. با این حال، مالچ های معدنی، به دلیل تجزیه و افزودن مواد آلی که ساختار خاک و محتوای مواد مغذی را بهبود می بخشد، برای خاک مفید نیستند. اگر به دنبال بهبود ساختار خاک باغ یا باغچه هستید، از مالچ باغی تمیز، بدون دانه بندی و با کیفیت بالا استفاده کنید.

پوشش مالچ برای بهبود خاک

پوشش مالچ برای بهبود خاک

6-انواع کود

کود خشک یا مایع (Dry or liquid fertilizer) می تواند مواد مغذی را که ممکن است از راه دیگری به گیاهان نرسد، به خاک اضافه کند. کودهای باغی ارگانیک، کمی کندتر از کودهای شیمیایی صنعتی، عمل می کنند، اما مواد مغذی را در بازه زمانی طولانی تری آزاد می سازند. علاوه بر این، کودهای شیمیایی سنتزی برای محیط زیست مضر هستند و می توانند شرایط خاک را در دراز مدت بدتر کنند، زیرا میکروارگانیسم های مفید از بین می روند.

کودهای خشک آلی، طبق دستورالعمل روی برچسب محصول، با خاک مخلوط می شوند و سپس باید آبیاری انجام بگیرد. کودهای خشک، کندتر از کودهای مایع عمل می کنند، اما ماندگاری بیشتری دارند. مخلوط کودها حاوی مقادیر مختلف نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند. این نسبت روی برچسب بسته بندی کودها ذکر شده است (به عنوان مثال 5-10-5).

سایر کودها ممکن است حاوی bat guano، سنگ فسفات، ملاس یا سایر مواد باشند. ده ها دستور العمل برای ساخت کود آلی توسط خودتان وجود دارد. بیشتر آنها تغییراتی در محتوای نیتروژن-فسفر-پتاسیم، با مواد مغذی افزوده شده از وعده های غذایی شامل دانه، خاکستر، آهک، ماسه سبز یا سایر مواد معدنی و مواد آلی اضافی، اغلب شامل kelp، کپک برگ یا کودهای گیاهی هستند.

کودهای مایع مستقیماً روی شاخ و برگ گیاه یا روی خاک اسپری می شوند. کودهای مایع آلی پرکاربرد، شامل کود امولسیون ماهی و مخلوط جلبک دریایی است. چای کمپوست، یکی دیگر از کودهای مایع است که به راحتی تهیه می شود و از کمپوستی که در حیاط خانه تان انباشته می کنید، بهره می برد.

اگر کودها را با روش محلول پاشی استفاده می کنید، حتماً سطح زیرین برگ ها را خیس کنید. این قسمت، جایی است که حفره ها، روزنه های میکروسکوپی که گازها را دریافت می کنند، قرار دارند. همانطور که منافذ باز می شوند تا دی اکسید کربن وارد برگ شود و رطوبت آزاد شود، به سرعت کود را جذب می کنند.

برچسب‌های بسته بندی کودهای مایعی را که انتخاب می‌کنید دقیقاً بخوانید، زیرا برخی از آن‌ها می‌توانند باعث سوختن برگ های محصولات شوند، و بنابراین باید فقط روی خاک استفاده شوند.

کوددهی برای اصلاح خاک

کوددهی برای اصلاح خاک

7-کاشت گیاهان پوشش دهنده

یکی از اقداماتی که اغلب برای آماده سازی خاک باغ و باغچه توصیه می شوند، و کمتر شناخته شده است، کاشت گیاهان پوشش دهنده است.

گیاهان پوششی، یک ابزار “کاشت موقت” هستند که معمولاً در پاییز کاشته می‌شوند و به محافظت از خاک در برابر باد و فرسایش کمک می‌کنند. این گیاهان همچنین مواد ارگانیک ارزشمندی را به خاک اضافه می‌کنند. گیاهان پوشش دهنده، یک ساختار ریشه ای متراکم را ایجاد می کنند که می تواند تأثیر مثبتی بر بافت خاک داشته باشد.

گیاهان پوششی همچنین علف های هرز را سرکوب می کنند، از هجوم حشرات و شیوع بیماری ها جلوگیری می کنند و به رفع نیتروژن نیز کمک می کنند. هنگامی که محصولات به خاک تبدیل می شوند، به نوعی کود سبز تبدیل می شوند. چاودار و یونجه از گیاهان پوششی رایج هستند.

گیاهان پوشش دهنده در پایان فصل رشد (محصولات پوششی زمستانه) یا در بخشی از خود فصل رشد (محصولات پوششی تابستانی) معمولاً کاشته می شوند. ارقام حبوبات مانند لوبیا چشم بلبلی، سویا، شبدر یکساله یا لوبیای مخملی ممکن است به عنوان کود سبز تابستانی برای افزودن نیتروژن همراه با مواد آلی کشت شوند. گیاهان غیر حبوباتی از جمله سورگوم-سودانگراس، ارزن، سورگوم علوفه ای یا گندم سیاه برای تامین زیست توده، خفه کردن زیست علف های هرز و بهبود سطح خاک، به عنوان این گیاهان پوشش دهنده عمل می کنند.

گیاهان پوششی زمستانه را در اواخر تابستان یا پاییز می‌کارند تا پوشش خاک در دوره خارج از فصل نیز فراهم شود. برای مزایای بیشتر تثبیت نیتروژن، ارقام حبوبات را انتخاب کنید.

به عنوان مثال، برخی از پرورش دهندگان در ایالت های شمالی باید محصولات پوششی مانند ماشک و چاودار را با قابلیت تحمل سرمای کافی برای زنده ماندن در زمستان های سخت، انتخاب کنند. بسیاری از گیاهان پوششی زمستانه، با حبوبات فصل سرد، در جنوبی ایالات متحده سازگار شده اند که شامل شبدر، ماشک و نخود مزرعه هستند. گاهی اوقات آنها را در ترکیب با غلات زمستانه مانند جو، چاودار یا گندم می کارند.

پس از برداشت محصولات تابستانی، کمپوست و هر گونه کود اصلاحی دیگر (مانند آهک) را اضافه کنید؛ اما دقت داشته باشید که قبل از این کار باید نیاز خاک خود را تعیین کرده باشید. بذرهای گیاهان پوششی را پراکنده روی خاک بریزید و به آرامی با چنگک زیر و رو کنید. اگر در پاییز، سبزیجات می کارید، یک ماه یا کمتر قبل از برداشت، بذرها را در بین ردیف ها بکارید.

اجازه ندهید محصولات پوششی شما جوانه بزنند و رشد کنند وگرنه ممکن است تهاجمی باشند. با فرا رسیدن بهار، محصول را 2 تا 3 هفته قبل از کاشت، در خاک قرار دهید.

8- سنجش مقدار PH در خاک

سنجش و تعدیل PH خاک، یکی از اقدامات بسیار مهم در آماده سازی خاک باغ و باغچه است. در صورتیکه این عدد، در حد استاندارد نباشد، مواد معدنی و املاح از دسترس ریشه گیاهان خارج می شوند. که در شرایط سخت تر، هیچ محصولی رشد نمی کند و بافت خاک به تدریج از بین می رود.

برای تغییر PH خاک، نباید ناآگاهانه و سرخود اقدام کنید. باید یک یا دو فصل طول بکشد تا PH خاک را تعدیل کنید و سپس هر سال کمی تلاش کنید تا مقدار آن را حفظ کنید. خاک، چه اسیدی و چه قلیایی باشد، افزودن مقدار زیادی مواد آلی در سال به تعادل آن کمک می کند.

خاک اسیدی را می توان با افزودن سنگ آهک پودری در پاییز، در محدوده بافر تنظیم کرد. (پاییز بهترین زمان برای انجام این کار است زیرا چندین ماه طول می کشد تا اثر بگذارد). توجه داشته باشید که گیاهانی مانند آزالیا و زغال اخته، در خاک اسیدی بهتر رشد می کنند، اما بیشتر گیاهان اینطور نیستند.

برای افزایش PH خاک های شنی، تا حدود یک نقطه، 3-4 پوند سنگ آهک آسیاب شده (1.3 تا 1.8 کیلوگرم) در هر 100 فوت مربع (9.2 متر مربع) اضافه کنید. برای خاک های لومی، 7-8 پوند سنگ آهک (3.1 تا 3.8 کیلوگرم) در هر 9.2 متر مربع باید مفید باشد و برای خاک رسی سنگین، 8 -10 پوند (3.8 تا  4.5 کیلوگرم) در هر 9.2 متر مربع مناسب است. سنگ آهک باید حداقل دو تا سه ماه قبل از کاشت استفاده شود تا زمان مناسب برای اثرگذاری را داشته باشد.

خاکستر چوب نیز می تواند PH خاک را افزایش دهد، اما باید در استفاده از آن دقت کرد. استفاده بیش از حد خاکستر چوب ممکن است منجر به افزایش PH شود و مواد مغذی را از خاک شما بگیرد. در پاییز فقط مقادیر کم خاکستر چوب را روی خاک خود استفاده کنید و مطمئن شوید که در بهار، خاک را کاملاً زیر و رو خواهید کرد. بذرهایی که با خاکستر تماس دارند ممکن است جوانه نزنند. اگر هر سال از خاکستر چوب استفاده می کنید، PH خاک را به دقت زیر نظر داشته باشید و پس از رسیدن به مقدار مناسب، استفاده از آن را متوقف کنید.

از طرف دیگر خاک قلیایی، باید اندکی اسیدی تر شود. این شرایط را می توانید با افزودن گوگرد، خاک اره، برگ سوزنی های مخروطی، خاک اره یا برگ بلوط انجام دهید. در خاک شنی می توانید با افزودن 1 پوند گوگرد (0.4 کیلوگرم) در هر 100 فوت مربع (9.2 متر مربع)، به خاک شنی؛ 1.5-2 پوند (0.6 تا 0.8 کیلوگرم)  در هر 9.2 متر مربع، برای خاک لومی؛ و 2 پوند (0.8 کیلوگرم)  در هر 100 فوت (9.2 متر مربع)، به خاک های رسی سنگین، pH را تقریباً یک واحد کاهش دهید.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: کود فسفاته برای رشد گیاهان در گلخانه چه فایده ای دارد؟

برای بهبود بافت خاک چه کارهایی انجام بدهیم؟

بهبود بافت خاک، یک اقدام ضروری برای آماده سازی خاک باغ و باغچه است تا بهترین محصولات پرورش داده شوند.

برای اینکه خاک ها شنی، کمتر این خصوصیت را داشته باشند، 3-4 اینچ (7.6 تا 10 سانتی متر) مواد آلی (مانند کمپوست) را در خاک باغ یا باغچه خود مخلوط کنید. از تراشه های چوب، برگ، یونجه، کاه یا پوست برای مالچ پاشی اطراف گیاهان استفاده کنید و هر سال حداقل 2 اینچ (5 سانتی متر) مواد آلی اضافه کنید. در صورت امکان، گیاهان پوششی را پرورش دهید و آنها را در بهار به توده خاک تبدیل کنید (همان بحث محصولات پوشش دهنده که در قسمت های بالایی این مطلب اشاره کردیم).

اگر خاک سیلتی برای کاشت محصولات مورد نظرتان، کمی مشکل ساز است، می توانید با افزودن هر سال، یک اینچ مواد آلی (2.5 سانتی متر) آن را بهبود ببخشید. سعی کنید از فشرده شدن خاک خودداری کنید – روی آن راه نروید یا آن را تمیز نکنید؛ مگر اینکه خیلی ضروری باشد. تخته های چوبی با ارتفاع مناسب، راهی عالی برای استفاده از خاک سیلتی، بدون نیاز به انجام کارهای شدید برای تعدیل شرایط خاک آن است.

خاک رس سنگین با افزودن 2-3 اینچ ماده آلی (5 تا 7.6 سانتی متر) به آن بهبود می یابد. سپس هر سال، یک اینچ (2.5 سانتی متر) یا بیشتر به لایه فوقانی اضافه کنید. تخته های چوبی لبه دار، زهکشی را بهبود می بخشد و شما را از راه رفتن روی خاک زیر کشت، باز می دارد. پس خاک، فشرده نمی شود و شما می توانید به راحتی اطراف تخته ها راه بروید و باغبانی کنید! خیلی خیلی لذت بخش است.

نمونه هایی از تخته های چوبی با ارتفاع مناسب را در شکل های زیر مشاهده می کنید.

تخته های چوبی برای باغبانی

تخته های چوبی برای باغبانی

تخته های چوبی برای باغبانی

تخته های چوبی برای باغبانی

تخته های چوبی برای باغبانی

تخته های چوبی برای باغبانی

کمبود مواد مغذی در خاک را چطور جبران کنیم؟

برای آماده سازی خاک باغ و باغچه خود باید کمبود مواد مغذی آن را جبران کنید. این شرایط بخصوص وقتی اتفاق می افتد که یک یا دو سال در یک خاک، محصولاتی را پرورش داده اید و اکنون برای کاشت گیاهان جدید، خاک باغ، فقیر شده است و نیاز به غنی سازی دارد. اما چگونه می توانید این کار را انجام بدهید؟

به طور معمول، “پودر استخوان” برای افزایش سطح فسفر در خاک توصیه می شود، در حالی که “پودر خون” برای افزایش سطح نیتروژن پیشنهاد می شود. اما هر دوی اینها محصول جانبی کشتارگاه ها هستند و ممکن است چندان طرفدار نداشته باشند!! خوشبختانه، چند جایگزین برای هر دو نوع افزودنی وجود دارد.

برای جبران کمبود مواد مغذی در خاک، آرد یونجه یا گلوله یونجه (که به عنوان غذای خرگوش فروخته می شود) را امتحان کنید. یا اینکه یونجه را به عنوان گیاه پوششی بکارید تا نیتروژن کافی در دسترس گیاهان قرار گیرد. یونجه همچنین مقداری فسفر و پتاسیم به خاک باغ اضافه می کند و به عنوان یک تسریع کننده کمپوست، به خوبی اثر می گذارد.

مانند پلت یونجه، کنجاله پنبه دانه را می توانید از فروشگاه خوراک دام خریداری کنید و با افزودن آن، نیتروژن را برای خاک فراهم کنید. با این حال، این ماده، بسیار اسیدی است، بنابراین بهتر است از آن در ترکیب با آهک استفاده کنید، مگر اینکه بخواهید سطح pH خاک را کاهش دهید.

به عنوان جایگزینی برای “پودر استخوان” به خاک، فسفات نرم معدنی را برای افزایش سطح فسفر اضافه کنید.

به عنوان نکته جانبی، مگر اینکه بتوانید یونجه یا کنجاله پنبه دانه ارگانیک پیدا کنید، افزودن آنها به خاک کاملاً “ارگانیک” نیست. یونجه و بذر پنبه غیر ارگانیک، ممکن است حاوی باقیمانده آفت کش و علف کش باشند. کودهای آلی، مواد مغذی را بدون خطر وجود مواد شیمیایی، به خاک اضافه می کنند.

آماده سازی خاک باغ و باغچه

آماده سازی خاک باغ و باغچه

سخن پایانی

همانطور که مشاهده کردید، با توجه به یک سری نکات و معیارها، به راحتی می توانید بافت و ساختار خاک باغ یا باغچه خود را تنظیم و تعدیل کنید. این کارها برای باغ در فضای آزاد یا کشت گلخانه ای قابل انجام هستند.

از شما دعوت می کنیم از سایر مقالات جدید و تخصصی باغبانی در این وبسایت نیز دیدن کنید و اطلاعات و دانش خود را بالاتر ببرید و یک سرگرمی پولساز برای خود دست و پا کنید.

منبع و ترجمه تخصصی: همیار گلخانه

تبلیغات اینترنتی گلخانه

تبلیغات اینترنتی گلخانه

سوالات متداول درباره “صفر تا صد آماده سازی خاک باغ و باغچه”:

1-خاک ارگانیک چیست؟

خاک ارگانیک (Organic soil)، غنی از هوموس است که حاصل مواد پوسیده ای مانند برگ ها، علف های بریده و کمپوست است.

2-مزایای خاک ارگانیک برای گیاهان چیست؟

این نوع خاک ها رطوبت را نگه می دارند، اما به خوبی تخلیه می شوند. خاک ارگانیک خوب برای باغ، سست و کرکی شکل است – پر از هوای مورد نیاز ریشه های گیاه – و دارای مقدار زیادی مواد معدنی ضروری برای رشد بیشتر گیاهان می باشد. خاک ارگانیک، حاوی موجودات زنده، از کرم های خاکی گرفته تا قارچ ها و باکتری ها است که به حفظ کیفیت خاک کمک می کنند. به علاوه، PH مناسب نیز یکی از ویژگی های ضروری خاک سالم است.

3-سنجش سلامت (تست خاک) چیست؟

یک راه برای تعیین اینکه چه مواد معدنی در خاک شما کمبود دارند یا فراوان هستند، آزمایش یا تست خاک است. این آزمایش ها معمولاً سطوح pH خاک، منیزیم، فسفر، کلسیم، پتاسیم و گاهی اوقات نیتروژن را اندازه گیری می کنند.

4-انواع بافت و نوع خاک چیست؟

بافت خاک به مقدار ماسه، سیلت و رس بستگی دارد. شن و ماسه بزرگ ‌ترین تکه‌های تشکیل دهنده خاک هستند. اجزای تشکیل دهنده بعدی، ذرات سیلت هستند که در هنگام خیس شدن، حالت لغزنده دارند و در هنگام خشک شدن، پودری هستند. کوچکترین اجزای خاک، رس است. این ذرات، مسطح هستند و تمایل دارند مانند لایه ها یا صفحات کاغذ، روی هم قرار بگیرند.

5-خاک های شنی چه خصوصیاتی دارند؟

خاک های شنی معمولاً از نظر محتوا مواد مغذی، فقیر هستند زیرا آب و مواد مغذی به سرعت از طریق فضاهای بزرگ بین ذرات شن، تخلیه می شوند. این خاک ها همچنین دارای میکروب های مفید و مواد آلی هستند که گیاهان در آنها رشد می کنند.

6-خاک های سیلتی چه خصوصیاتی دارند؟

خاک های سیلتی، متراکم هستند و زهکشی خوبی ندارند. آنها حاصلخیزتر از خاک های شنی یا رسی هستند.

7-خاک های رسی سنگین چه خصوصیاتی دارند؟

خاک‌های رسی سنگین، کاملاً متراکم هستند، زهکشی خوب ندارند و در هنگام خشک شدن، سفت و کلوخه ای می شوند و ترک می‌خورند. از آنجا که فضای زیادی بین ذرات خاک رس وجود ندارد، معمولاً مواد آلی یا موجودات ریز زیادی در خاک وجود ندارد. رشد ریشه های گیاه در مواد سخت، دشوار است.

8-انواع دانه بندی خاک برای نگهداری آب چگونه است؟

در خاک هایی با فضای منافذ زیاد (مانند خاک های شنی)، آب به سرعت از آن خارج می شود و گیاهان نمی توانند از آن استفاده کنند. در خاک های متراکم، سیلت یا رسی، خاک، غرقابی می شود زیرا تمام فضای منافذ با آب پر می شود. این حالت، باعث خفگی ریشه گیاهان و موجودات خاک می شود.

9-پوشش مالچ چیست و چه فایده ای دارد؟

یک پوشش ارگانیک (کاه، یونجه، تکه های چمن خرد شده، پوسته خرد شده) خاک را می پوشاند و آن را در برابر گرما و سرمای شدید عایق سازی می کند. انواع پوشش مالچ از طریق تبخیر، مقدار از دست دادن آب خاک را کاهش می دهند و از رشد علف های هرز جلوگیری می کنند. انواع مالچ، به آرامی تجزیه می شوند و خاک را با مواد آلی غنی می کنند.

مالچ با ساختار غیر آلی (شن ریزه، شن، پلاستیک یا پارچه) از تبخیر سریع از سطح خاک جلوگیری می کند و علف های هرز را درست مانند مالچ های ارگانیک، از خاک شما دور نگه می دارند. بر خلاف مالچ های ارگانیک، مالچ با ساختار غیر آلی، نیازی به تعویض سالانه ندارند و حشرات و جوندگان را جذب نمی کنند.

10-گیاهان پوشش دهنده چه فایده ای برای بهبود بافت خاک دارند؟

گیاهان پوششی، یک ابزار “کاشت موقت” هستند که معمولاً در پاییز کاشته می‌شوند و به محافظت از خاک در برابر باد و فرسایش کمک می‌کنند. این گیاهان همچنین مواد ارگانیک ارزشمندی را به خاک اضافه می‌کنند. گیاهان پوشش دهنده، یک ساختار ریشه ای متراکم را ایجاد می کنند که می تواند تأثیر مثبتی بر بافت خاک داشته باشد.

گیاهان پوششی علف های هرز را سرکوب می کنند، از هجوم حشرات و شیوع بیماری ها جلوگیری می کنند و به رفع نیتروژن نیز کمک می کنند. هنگامی که محصولات به خاک تبدیل می شوند، به نوعی کود سبز تبدیل می شوند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *