کود فسفاته گلخانه ای

نقش کود فسفاته برای رشد گیاهان در گلخانه

کود فسفاته برای رشد گیاهان در گلخانه چه فایده ای دارد؟

کود فسفاته گلخانه ای یکی از مهم ترین مواد مغذی است که برای رشد برخی از ارقام محصولات گلخانه باید مورد استفاده قرار بگیرد. میزان و نوع کودهای فسفاته بر اساس نوع ارقام محصولات انتخاب می شود. برای استفاده از بهترین کودهای گلخانه ای لازم است یک مشاور کشت گلخانه ای در کنارتان باشد. از استفاده غیر اصولی و شخصی از کودها جداً خودداری کنید چون تأثیرات منفی بر گیاهان خواهد داشت.

اهمیت فسفر در رشد گیاه

عملکرد فسفر در گیاهان بسیار مهم است. این عنصر به گیاه کمک می کند تا سایر مواد مغذی را به ساختارهای قابل استفاده تبدیل کند، پس رشد گیاه بهتر می شود. فسفر یکی از سه ماده مغذی اصلی است که بیشتر در کودها یافت می شود و “P”، علامت فسفر در کودهای NPK است.

فسفر برای رشد گیاه ضروری است، اما اگر فسفر زیادی در خاک تجمع پیدا کند، یا کمبود فسفر اتفاق بیوفتد، چه معنایی دارد؟ تا پایان مطلب با ما همراه باشید تا در مورد اهمیت فسفر در رشد گیاه بیشتر بدانید. اطلاعات خوبی در این زمینه به دست می آورید.

کمبود فسفر در خاک

چگونه می توان تشخیص داد که باغ یا خاک گلخانه کمبود فسفر دارد؟ ساده ترین راه برای تشخیص این است که به ظاهر گیاهان نگاه کنید. اگر گیاهان شما کوچک هستند، گل‌های کمی می‌دهند یا اصلاً گل نمی‌دهند، سیستم ریشه‌ای ضعیف دارند یا رنگ‌ سبز روشن یا ارغوانی دارند، حتماً با کمبود فسفر روبرو هستید. از آنجایی که بیشتر گیاهان در باغ برای گلدهی یا تولید میوه کشت می شوند، جایگزینی فسفر در خاک در صورت بروز کمبود، بسیار مهم است.

کودهای شیمیایی زیادی وجود دارند که می توانند در جایگزینی فسفر و به دست آوردن تعادل مواد مغذی خوب در خاک به شما کمک کنند. هنگام استفاده از کودهای شیمیایی، می خواهید به دنبال کودهایی باشید که مقدار “P” بالایی دارند (عدد دوم در رتبه بندی کود N-P-K).

اگر می خواهید کمبود فسفر خاک را با استفاده از کودهای آلی اصلاح کنید، از پودر استخوان یا سنگ فسفات استفاده کنید. هر دو می توانند به جایگزینی فسفر در خاک کمک کنند. گاهی اوقات، افزودن کمپوست به خاک می تواند به گیاهان کمک کند تا بتوانند فسفر موجود در خاک را بهتر جذب کنند، بنابراین قبل از افزودن هر چیز دیگری، این روش را امتحان کنید. صرف نظر از نحوه جایگزینی فسفر در خاک، مطمئن شوید که زیاده روی نکرده اید. فسفر اضافی می تواند وارد منبع آب شود و به یک آلاینده اصلی تبدیل گردد.

وب مارکتینگ

وب مارکتینگ

فسفر بالا در خاک چه اثراتی دارد؟

دریافت فسفر بیش از حد برای گیاه بسیار دشوار است. فسفر در رشد گیاهان کم اهمیت نیست. بدون آن، یک گیاه نمی تواند سالم باشد. عملکرد اساسی فسفر باعث می شود که گیاهان زیبا و فراوان در باغ یا گلخانه خود داشته باشیم.

فسفر یازدهمین عنصر فراوان در زمین است. اگر خاک، کمبود فسفر داشته باشد، تولید غذا محدود می شود، مگر اینکه ماده غذایی به شکل کود به آن اضافه شود. از این رو، برای افزایش تولید مواد غذایی، مقدار کافی فسفر مورد نیاز است.

کود فسفاته گلخانه ای

کود فسفاته گلخانه ای

فسفر یک ماده مغذی ضروری برای رشد گیاه است. کود فسفاته به رشد ریشه، بلوغ گیاه و رشد بذر کمک می کند. فسفر در کنار نیتروژن و پتاسیم، یکی از مهمترین عناصر حیات گیاهی است.

خاک به دلایل مختلفی از جمله شسته شدن در اثر باران، از فسفر تهی می شود. بنابراین، کشاورزی مدرن، متکی به استفاده از کودهای مبتنی بر فسفر است.

کودهای فسفاته تجاری با استفاده از سنگ فسفات تولید می شوند. تقریباً دو سوم منابع فسفات جهان از ذخایر سنگ های فسفات رسوبی و دریایی به دست می آید.

سنگ فسفات زمین در گذشته به عنوان منبع فسفر برای خاک استفاده می شده است. با این حال، به دلیل غلظت کم فسفر در این ماده بومی، هزینه های حمل و نقل بالا و واکنش های اندک محصول، استفاده از سنگ فسفات به طور قابل توجهی در کشاورزی کاهش یافته است.

از سوی دیگر، استفاده از کودهای فسفردار رشد چشمگیری داشته است.

متداول ترین کودهای فسفاته عبارتند از دی آمونیوم فسفات (DAP)، مونوآمونیم فسفات (MAP)، NPKs و SSP.

DAP پرمصرف ترین کود فسفاته در جهان است. به دلیل محتوای نسبتاً بالای مواد مغذی و خواص فیزیکی عالی آن محبوبیت زیادی دارد. DAP منبع عالی فسفر (P) و نیتروژن (N) برای تغذیه گیاه است.

نسبت صحیح فسفر و نیتروژن را برای کشاورزی غلاتی مانند گندم، جو، میوه ها و سبزیجات فراهم می کند. تقاضای جهانی برای کودهای DAP، حدود 30 میلیون تن در سال است.

NPK ها که کودهای مرکب نیز نامیده می شوند، کودهایی هستند که حاوی هر سه ماده مغذی نیتروژن، فسفر و پتاسیم به نسبت های مختلف می باشند. انواع مختلفی از محصولات NPK در جهان بر اساس دستور العمل های مختلف مواد مغذی وجود دارد و اغلب آنها را به بهترین نحو برای نیازهای یک محصول یا قطعه زمین خاص، مناسب می سازند. تقاضای جهانی برای انواع کود NPK حدود 20 میلیون تن در سال تخمین زده می شود.

اسید فسفریک در تولید انواع کود فسفاته

اسید فسفریک یک محصول واسطه است که برای تولید انواع کودهای فسفاته استفاده می شود. DAP بیشترین سهم از این تقاضا را به خود اختصاص داده است، در حالی که MAP، SSP و TSP سایر منابع حاوی کود را تشکیل می دهند. تقریباً 10 درصد اسید فسفریک در صنایع غذایی استفاده می شود. تقاضای جهانی اسید فسفریک حدود 45 میلیون تن در سال است.

مزایا و معایب کود دی آمونیوم فسفات (DAP) چیست؟

دی آمونیوم فسفات که به طور برجسته به نام DAP شناخته می شود، یک کود شیمیایی محبوب است زیرا حاوی نیتروژن و فسفر بوده که اساساً مکمل هایی در مقیاس بزرگ، و بخشی از 18 مکمل گیاهی اساسی هستند. در کنار کودهای فسفاته، استفاده از انواع کود ارگانیک، از جمله کود کمپوست نیز برای گلخانه ها و محصولات گلخانه ای پیشنهاد می شود. توصیه شده است در کنار مصرف کودهای شیمیایی، هر چند وقت یکبار از کودهای گیاهی نیز استفاده کنید.

یکی از مهم‌ترین عامل تفاوت کودها از یکدیگر، موادی است که برای انتقال مکمل‌ها در اصلاح بافت خاک ارائه می دهند. کود فسفاته یا فسفر، کودی است که فسفر بیشتری نسبت به سایر مکمل های گیاهی مانند نیتروژن و پتاسیم دارد. چند منبع طبیعی فسفر که در کمپوست ها استفاده می شود شامل سوپر فسفات، سوپر فسفات غلیظ، فسفات مونوآمونیم، فسفات دی آمونیوم (DAP)، پلی فسفات آمونیوم (APP) و سنگ فسفات است.

کود فسفاته گلخانه ای

کود فسفاته گلخانه ای

1-مزایای کود DAP چیست؟

آزمایش خاک: برای استفاده از این کود در ابتدا، خاک باید از نظر محتوای نیتروژن و فسفر آزمایش شود و سپس اندازه گیری لازم برای مقدار و شیوه مصرف کود DAP تعیین گردد.

تأمین دوز پایه: DAP مناسب ترین کمپوست برای یک کود اولیه است، زیرا از این طریق می توان یک قسمت کامل فسفر و 33٪ تا 50% از نیتروژن را اعمال کرد.

دوز باقیمانده نیتروژن را می توان از طریق بخش هایی از کود اوره در مراحل مختلف برداشت، استفاده نمود.

بنابراین DAP بهترین ترکیب را با کود اوره می دهد. DAP نیز بهترین کود برای سایر انواع کودهایی است که نیتروژن کمتر و فسفر بیشتری به عنوان پایه اولیه، نیاز دارند.

موقعیت یابی کود DAP: از آنجایی که فسفر در خاک، ثابت است، منبع آن (=DAP) باید از جایی تأمین شود که ریشه های گیاه بدون دشواری، به آن دسترسی داشته باشند.

استفاده نامناسب از DAP ممکن است به دلیل ایجاد خاصیت قلیایی، به گیاه آسیب برساند. کود DAP باید در زیر دانه یا تا حدودی کنار آن قرار بگیرد.

اصلاحات خاک: در حضور غلظت بالایی از نمک در خاک، اثربخشی استفاده از نیتروژن کاهش می یابد.

به همین ترتیب وجود کلسیم غیر ضروری در خاک های قلیایی، فسفر را افزایش می دهد، و در نهایت باعث بازیابی نامطلوب فسفر می شود. بنابراین افزودن گچ و زهکشی می تواند کارایی استفاده از DAP را افزایش دهد.

2-معایب کود DAP چیست؟

کوددهی بیش از حد، یک مسئله مهم و طبیعی برای کودهای فسفاته است. بسیاری از باغبانان و گلخانه داران به اشتباه، کود فسفاته را به خاک اضافه می کنند چون تشخیص داده اند که خاک از نظر فسفر با کمبود مواجه شده است. در حالی که کمبود نیتروژن، از عوارض جانبی کمبود مکمل در گیاهان است. در این موارد، فسفر بیش از حد در خاک، نه تنها به رفع مشکل کمبود مکمل کمک نمی کند، بلکه می‌تواند با ایجاد کلروز برگ و آسیب رساندن به میکروارگانیسم‌های مفید ساکن در خاک، وضعیت را واقعاً تشدید نماید.

یکی دیگر از ضررهای مهم کودهای فسفاته، احتمال آلودگی بالای آب است. فسفری که از طریق کودهای فسفاته وارد خاک می شود و محکم به ذرات خاک می چسبد، از خاک خارج نمی شود. با این حال، در صورت عدم استفاده از کود فسفاته بیشتر در خاک، فسفر بیش از حد می تواند بدون کشش زیاد، از طریق تخلیه طوفان و لوله کشی جهت خود را به سمت آب تغییر بدهد. علف هرز و برگ‌های گیاهانی که در خاک‌هایی با فسفر اضافی رشد کرده اند، فسفر خود را وارد آب می‌کنند و باعث رشد گیاهان سبز و فعال تر شدن میکروارگانیسم‌ها و مشکلات آلودگی آب می‌شوند.

وب مارکتینگ

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *