اصول راه اندازی گلخانه فلفل دلمه ای

اصول راه‌اندازی گلخانه فلفل دلمه ای

تبلیغات برای گلخانه

هر آنچه باید درباره اصول راه‌اندازی گلخانه فلفل دلمه ای بدانید

اصول راه اندازی گلخانه فلفل دلمه ای عبارت است از یک سری قوانین و استانداردها که باید به کار رود تا بهترین انواع فلفل دلمه ای در رنگ های متنوع را بتوان پرورش داد و برداشت کرد.

فلفل دلمه ای یکی از متنوع‌ترین و بهترین محصولات برای کشت گلخانه‌ای است؛ اما برای اینکه به محصول باکیفیتی دست پیدا کنید، مانند هر سبزیجات دیگر باید اصول راه‌اندازی گلخانه فلفل دلمه ای را نیز به‌خوبی یاد بگیرید تا بتوانید به نتایج مطلوب دست یابید. اگرچه نکاتی که باید برای داشتن یک گلخانه فلفل دلمه ای یاد بگیرید و تجربه کنید زیاد است، اما ما سعی می‌کنیم در این مقاله مهم‌ترین آن‌ها را برایتان توضیح دهیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

انواع رنگ‌های فلفل دلمه ای

شما می‌توانید در گلخانه فلفل دلمه ای خود انواع رنگ‌ها را تجربه کنید. فلفل دلمه ای شیرین گلخانه‌ای عمدتاً در 3 رنگ رشد می‌کند که شامل قرمز، زرد و نارنجی هستند. البته آنچه شما بیشتر در بازار ایران می‌بینید رنگ سبز است؛ زیرا مهم نیست که رنگ نهایی فلفل شما چیست، همه فلفل‌های شیرین در ابتدا به رنگ سبز شروع به رشد می‌کنند و رنگ نهایی با رسیدن آن ایجاد می‌شود.

رنگ فلفل بالغ توسط واریته کشت شده تعیین می‌شود. برداشت فلفل‌های سبز زیاد سودآور نیست، زیرا در حال حاضر فلفل‌های رنگی قیمت بهتری دارند و می‌توانند سود بیشتری را برایتان ایجاد کنند.

چرخه رشد در گلخانه فلفل دلمه ای

تولید فلفل دلمه ای گلخانه‌ای بر اساس یک چرخه کامل در سال است. نشاها تقریباً در اواسط تا اواخر دسامبر (نیمه اول دی ماه) در سن 6 هفتگی به گلخانه انتقال داده می‌شوند. اولین برداشت میوه آن نیز از اواخر اسفند آغاز می‌شود و تا دی ماه بعد ادامه می‌یابد. در واقع گلخانه‌های فلفل دلمه ای، تنها به مدت 2 یا 3 هفته در طول سال خالی هستند تا امکان حذف محصول قدیمی، تمیز کردن کامل گلخانه و راه‌اندازی گلخانه برای محصول جدید فراهم شود. به همین دلیل از سوددهی بسیار بالایی برخوردار خواهد بود.

یک محصول در سال کشت می‌شود؛ یعنی تولید کل سال بر اساس همان مجموعه گیاهان اولیه است. ازآنجایی‌که از کاشت محصول تا اولین برداشت تقریباً 20 هفته (4 ماه) طول می‌کشد، درنتیجه، رشد بیش از یک محصول در سال سودآور تلقی نمی‌شود.

توجه به قد فلفل دلمه ای، کشت شده در گلخانه

فلفل دلمه‌ای شیرین به‌عنوان یک محصول بلند قد رشد می‌کند، بنابراین برای رشد موفقیت‌آمیز محصول، باید مقدمات کار طوری فراهم شود که گلخانه برای رشد چنین محصولی آماده باشد. ملاحظات ساختاری اصلی برای تولید فلفل دلمه ای گلخانه‌ای، ارتفاع گلخانه و ارتفاع ناودان است.

حداقل ارتفاع توصیه شده ناودان برای فلفل شیرین 3.9 متر (13 فوت) است. البته برای ساخت گلخانه فلفل دلمه ای، ارتفاع بیشتری را در نظر می‌گیرند و برخی از گلخانه‌ها به ارتفاع 5 متر (17 فوت) نیز می‌رسد.

سیم‌های نگه‌دارنده بالای سر که وزن گیاهان را تحمل می‌کنند معمولاً 0.3 متر (1 فوت) زیر ناودان هستند. این مقدار به‌عنوان یک حد تقریبی برای ارتفاع محصول عمل می‌کند. باید این ارتفاع بالاتر از آنچه تخمین می‌زنید باشد؛ زیرا در این صورت گیاهان در طول چرخه تولید نامتعادل ناودان‌های بالاتر، می‌توانند گیاهان را به تعادل برگردانند بدون اینکه لزوماً نگران باشید که محصول در چرخه خیلی زود رشد کرده است و منجر به پایان زودهنگام محصول نمی‌شود.

مقاله پیشنهادی همیارگلخانه: ۳۴ تا از بهترین محصولات قابل کشت در گلخانه

ارقام مختلف فلفل برای گلخانه فلفل دلمه ای

انتخاب ارقام فلفل شیرین گلخانه‌ای به رنگ، مقاومت به بیماری و عملکرد آن بستگی دارد. شرکت‌ها و توزیع‌کنندگان مختلف بذر، ارقام مختلفی از فلفل شیرین گلخانه‌ای را ارائه می‌دهند. قبل از انتخاب ارقام، آنچه را که در حال حاضر توسط صنعت در منطقه شما کشت می‌شود، بررسی کنید؛ زیرا مناسب بودن ارقام بسته به منطقه می‌تواند متفاوت باشد.

همچنین توصیه نمی‌شود که بیش از یک رنگ فلفل در یک گلخانه کشت شود، مگر اینکه در محیط‌های جداگانه کشت شوند. زیرا هرکدام از ارقام و رنگ‌ها به مدیریت متفاوتی جهت عملکرد بهینه و محصول حداکثری نیاز دارند.

کاشت بذر در گلخانه فلفل دلمه ای

نهالستان یا محل تکثیر نهال باید با محلول سفید کننده 10 درصد یا سایر ترکیبات ضدعفونی‌کننده، تمیز و ضدعفونی شود. اطمینان حاصل کنید که از دانه‌های تازه استفاده می‌شود. بذری که بیش از یک سال مانده باشد، می‌تواند جوانه‌زنی و قدرت نهال را کاهش دهد.

بذر در حدود 15 نوامبر یا آخر آبان کشت می‌شود. این تاریخ بسته به پرورش‌دهنده می‌تواند متفاوت باشد. بذر را در شاخه‌های پشم سنگ که با محلول خوراک با EC 0.5 mmhos در دمای 25 تا 26 درجه سانتی‌گراد خیس شده‌اند، بکارید. از محلول خوراک فلفل استاندارد با pH 5.8 استفاده کنید که با EC 5/2 تا 5/0 mmhos رقیق شده است.

اطمینان حاصل کنید که دمای شاخه‌های پشم سنگ بذر در طول جوانه‌زنی بین 25 تا 26 درجه سانتی‌گراد حفظ می‌شود و رطوبت نسبی در بستر کشت بذر در حدود 75 تا 80 درصد قرار می‌گیرد. دمای هوا را نیز در روز و شب بین 25 تا 26 درجه سانتی‌گراد حفظ کنید. اجازه ندهید شاخه‌ها به‌هیچ‌وجه خشک شوند و آن‌ها را با استفاده از محلول تغذیه فلفل گرم (25 تا 26 درجه سانتی‌گراد) با EC 0.5 میلی‌متر بر ساعت مرطوب نگه دارید.

نهال‌های فلفل باید در حدود 7 تا 10 روز شروع به جوانه‌زنی کنند و در این زمان از نور اضافی برای اطمینان از رشد مناسب در حدود 140 تا 160 وات بر مترمربع، یعنی 18 ساعت در شبانه‌روز استفاده نمایند. پس از بیرون آمدن نهال‌ها، دمای شاخه‌های پشم سنگ باید به 23 تا 24 درجه سانتی‌گراد کاهش یابد. نهال‌ها را می‌توان در 4 روز اول پس از سبز شدن، یک‌بار در روز مه پاش کرد. چهار روز پس از بیرون آمدن نهال‌ها، اجازه دهید رطوبت نسبی به 65 تا 70 درصد کاهش یابد.

تقریباً 2 هفته پس از کاشت، زمانی که اولین برگ‌های واقعی مشاهده شدند، نهال‌ها به مکعب‌های بزرگ‌تر پشم سنگ پیوند زده می‌شوند. بلوک‌های پشم سنگ به‌خوبی با محلول تغذیه کامل، با EC 2.5 mmhos در حدود 23 درجه سانتی‌گراد، قبل از پیوند خیس می‌شوند.

دمای ناحیه ریشه باید بلافاصله پس از پیوند به 21 درجه سانتی‌گراد کاهش یابد. بلوک‌ها باید از پایین (EC = 2.5 mmhos، 21 درجه سانتی‌گراد) هر دو روز یک‌بار آبیاری شوند. همچنین دوباره اطمینان حاصل شود که بلوک‌ها مرطوب می‌مانند، اما خیس نمی‌شوند.

برای 2 هفته بعد، زمانی که دمای ناحیه ریشه به 20 درجه سانتی‌گراد کاهش یافت، دمای ناحیه ریشه 21 درجه سانتی‌گراد را در نظر بگیرید و دمای هوا را در 24 درجه سانتی‌گراد حفظ کنید. برای شب دمای 22 درجه ایده آل است.

هنگامی‌که نهال‌ها در مکعب‌های پشم سنگ مستقر شدند، EC را دو بار در هفته کنترل کنید. EC افزایش می‌یابد و می‌تواند تا 7 mmhos برسد که تا این حد به نهال‌ها آسیبی نمی‌زند.

در 3 هفته پس از کاشت (1 هفته پس از نشاء)، EC محلول خوراک باید از 2.5 mmhos به 2 mmhos کاهش یابد تا EC منطقه ریشه بین 3 تا 3.5 mmhos در مقدار مورد نظر قرار گیرد و حال زمان انتقال مستقیم به گلخانه فلفل دلمه ای است.

ازآنجایی‌که گیاهان در بلوک‌های پشم سنگ مستقر می‌شوند و رشد می‌کنند، باید مراقب بود تا از فضای کافی برخوردار باشند؛ زیرا اگر فضای کافی نداشته باشند، به جای گرد شدن، بلند و دوکی می‌شوند و منجر به پیوندهای باکیفیت پایین‌تر خواهند شد. درواقع برگ‌های این گیاهان باید با هم فاصله داشته باشند.

 

راه‌اندازی گلخانه فلفل دلمه ای

راه‌اندازی گلخانه فلفل دلمه ای

 

مقاله پیشنهادی همیارگلخانه: گلخانه خانگی چیست و چه مزایایی دارد؟

اقدامات مهم پس از انتقال نهال‌های فلفل به گلخانه فلفل دلمه ای

در 5 هفته پس از کاشت گیاهان، دمای ناحیه ریشه باید 20 درجه سانتی‌گراد باشد. روشنایی تکمیلی از 18 ساعت به 14 ساعت کاهش می‌یابد تا به ایجاد “شوک نوری ” کمک کند. دمای هوا باید 20 درجه سانتی‌گراد در طول شبانه‌روز باشد. اکنون EC ناحیه ریشه باید در محدوده 3 تا 3.5 mmhos باشد. برای کاهش EC ناحیه ریشه هرگز با آب شفاف، خاک و این گیاهان را آبیاری نکنید.

توجه داشته باشید که قبل از پیوند گیاهان جوان در گلخانه، باید گلخانه را آماده کنید. تراکم کاشت 3 تا 6 بوته در مترمربع توصیه می‌شود. گیاهان معمولاً با 2 ساقه در هر بوته (سیستم V) تربیت می‌شوند که در هر متر حدود 6 تا 7 ساقه تولید می‌شود.

برای تعیین تعداد بوته مورد نیاز گلخانه، سطح تولید (بر حسب متر) را در تراکم بوته مورد نظر خود ضرب کنید. تعداد کیسه‌های مورد نیاز را نیز طبق ردیف‌هایی که دارید محاسبه کنید. این به شما امکان می‌دهد به تراکم گیاه مورد نظر برسید.

شرایط رشد محصولات در گلخانه فلفل دلمه ای

محیط رشد بعد از انتقال فلفل‌های دلمه ای باید به مدت 24 ساعت با محلول خوراک غذایی (EC 2.5 – 3.0 mmhos) خیس یا “تهویه ” شود. قانون کلی این است که محیط را با محلول خوراک در همان EC که در بلوک پشم سنگ وجود دارد، آماده کنید.

همچنین در گلخانه فلفل دلمه ای، مهم است که اطمینان حاصل شود که محیط در دمای 20 درجه سانتی‌گراد است و این دمای ناحیه ریشه در طول باقیمانده فصل رشد، حفظ می‌شود. سپس گیاهان روی محیط قرار می‌گیرند و از تماس خوب بین قسمت پایین بلوک پشم سنگ و محیط رشد باید اطمینان حاصل کنید.

اگر از کیسه‌های کوکو به ‌عنوان محیط کشت استفاده شود، در هر کیسه 20 لیتری 6 بوته کشت می‌شود و کیسه‌ها برای زهکشی شکافته می‌شوند. به طور تقریبی شکاف‌ها با فاصله 4 سانتی‌متر در طرفین کیسه‌ها رو به کانال زهکشی با یک شکاف بین هر یک از 2 بوته ایجاد می‌شود. شکاف‌ها به گونه‌ای زده می‌شوند که تخلیه کامل کیسه‌ها و جلوگیری از جمع شدن محلول خوراک در پایین کیسه ایجاد شود.

2 هفته اول در گلخانه فلفل دلمه ای چه اتفاقی می افتد؟

برای هفته اول در در گلخانه فلفل دلمه ای، دمای شبانه‌روز باید بین 20 تا 21 درجه سانتی‌گراد ثابت نگه داشته شود و رطوبت نسبی 70 تا 80 درصد مناسب است. سطح CO 2 را نیز باید بین 800 تا 1000 ppm حفظ کنید. هدف اولیه در این مرحله از چرخه تولید، استقرار گیاهان فلفل جوان در محیط و اطمینان از ایجاد یک سیستم ریشه قوی است.

اگر گیاهان در زمانی که کاملاً جوان هستند، ریشه‌های قوی ایجاد نکنند، پس‌ازاینکه تمرکز گیاهان به سمت تولید میوه تغییر کند، سیستم ریشه‌ای قوی در اواخر فصل را نیز ایجاد نخواهند کرد و به نتایج مطلوب دست پیدا نمی‌کنید. در این مدت باید به‌طور کامل و دقیق به محلول خوراک گیاه توجه کنید و خلوص بالای 5 درصد را استفاده کنید.

البته آبیاری بیش‌ازحد در این نقطه مانع از توسعه یک سیستم ریشه قوی می‌شود و درنتیجه سیستم ریشه‌ای که در شرایط نور شدید در ماه‌های تابستان آینده عملکرد خوبی نخواهند داشت را ایجاد می‌کنند.

با بزرگ‌تر شدن گیاهان، مقدار محلول غذایی که به گیاه می‌دهید را افزایش دهید. EC باید بین 2.5 تا 3.5 mmhos حفظ شود. می‌توان اجازه داد که EC ناحیه ریشه تا حدود 4 الی 4.5 mmhos هم افزایش یابد. با پیشرفت فصل و شروع به بهبود سطح نور، EC ناحیه ریشه باید به 3.5 تا 4 mmhos کاهش یابد.

در طول هفته دوم، دمای روزانه 21 درجه سانتی‌گراد و دمای شب 16 تا 17 درجه سانتی‌گراد برای میانگین 24 ساعته مناسب است که به‌طور میانگین بین 20 تا 21 درجه سانتی‌گراد تنظیم می‌شود؛ اما در این زمان دمای بهینه برای رشد رویشی در فلفل بین 21 تا 23 درجه سانتی‌گراد است. ایجاد تفاوت دمای مناسب بین شب و روز در گلخانه فلفل دلمه ای نیز با حفظ دمای میانگین در 24 ساعت، گیاهان را به سمت گلدهی هدایت می‌کند.

مراقبت از گیاه در گلخانه فلفل دلمه ای

گیاهان فلفل گیاهان نامشخص و غیرقابل‌پیش‌بینی هستند؛ یعنی دائماً ساقه و برگ‌های جدید از آن‌ها می‌رویند. به همین دلیل آن‌ها باید به‌طور منظم هرس و تمیز شوند تا از رشد متعادل برای حداکثر تولید میوه اطمینان حاصل شود.

بوته‌های فلفل با 2 ساقه اصلی در هر بوته مدیریت می‌شوند که درنتیجه تراکم 12 ساقه در مترمربع از تراکم کاشت اولیه 6 بوته در مترمربع حاصل می‌شود. هرس همچنین باعث بهبود گردش هوا در اطراف گیاه می‌شود که به کاهش بیماری‌های احتمالی برای گیاه کمک می‌کند.

این گیاهان به‌طورکلی هر 2 هفته یک‌بار باید هرس شوند. همان‌طورکه برگ‌های جدید و شاخه‌های جانبی از بغل گره‌های جدید روی ساقه‌های در حال رشد ظاهر می‌شوند، گیاهان باید هرس شوند تا ساختار ۲ ساقه اصلی گیاه حفظ شود.

گل‌های فلفل نیز به‌مرور در گره‌ها رشد می‌کنند. گره به‌عنوان نقطه‌ای از ساقه تعریف می‌شود که برگ‌ها از آن بیرون می‌آیند و طول ساقه بین گره‌ها را بینگره می‌گویند. تقریباً در هفته سوم یا کمی زودتر، همه گیاهان فلفل 2 تا 3 شاخه ساقه در چنگال ایجاد می‌کنند. در این مرحله باید گیاهان را هرس کرد تا 2 ساقه قوی باقی بماند. این 2 ساقه می‌توانند تولید کامل گیاهان را در طول سال انجام دهند.

هر ساقه تا ارتفاع 4 متر (13 فوت) رشد می‌کند و برای ایستادن نیاز به حمایت دارد. برای حمایت از این ساقه‌ها معمولاً از ریسمان آویزان شده بالای سر گیاه، استفاده می‌شود. اطمینان حاصل کنید که ریسمان خیلی محکم به ساقه بسته نشده باشد، در غیر این صورت ممکن است ساقه با انبساط آسیب ببیند.

در طول فصل رشد، برای گلخانه فلفل دلمه ای چه کارهایی انجام دهیم؟

مهم است که هرس گیاه را در حین رشد ادامه دهید. وقتی هرس عقب بیفتد، بخشی از محصول از بین خواهد رفت و هیچ جبرانی وجود ندارد. هرس با استفاده از انگشتان یا قیچی‌های کوچک انجام می‌شود تا از برداشتن دقیق قسمت‌های جانبی اطمینان حاصل شود و از آسیب به ساقه اصلی یا نقطه رشد ساقه اصلی جلوگیری شود.

هنگام هرس گیاهان، از محلول شیر خشک برای فرو بردن دست‌ها در بین گیاهان استفاده کنید، پروتئین موجود در شیر باعث غیرفعال کردن ویروس‌هایی می‌شود که به‌طور بالقوه می‌توانند از گیاهی به گیاه دیگر منتقل شوند.

هدف اولیه در مدیریت گیاهان فلفل جوان، ایجاد یک گیاه رویشی قوی روی کیسه‌ها است. بااین‌حال، مهم است که بدانید چه زمانی اولین مجموعه میوه را به دست خواهید آورد و شروع به ایجاد تعادل بین تولید ساقه و برگ و تولید میوه کنید. هرس به‌طور صحیح و در زمان مناسب برگ‌ها و ساقه‌ها، امکان تطبیق رشد رویشی با رشد میوه را فراهم می‌کند.

هنگامی‌که این تعادل برقرار شد، مهم است که برای حفظ تعادل برای تولید مداوم و ثابت در طول فصل تلاش کنید. اگر محصول از تعادل خارج شود، تولید میوه می‌تواند در دوره‌هایی از رشد رویشی دچار اختلال شود. در این صورت، تولیدکنندگان باید سخت کار کنند تا گیاهان را به سمت مولد بودن و تولید میوه هدایت کنند. زیرا هنگامی‌که محصول فلفل یک الگوی تولید را ایجاد می‌کند، دور کردن آن از این الگو و انتقال آن به چرخه‌ای دیگر دشوار است.

همچنین در طول فصل رشد توجه ویژه‌ای به دمای محیط گلخانه فلفل دلمه ای داشته باشید؛ زیرا تغییرات دمایی می‌تواند تأثیر زیادی بر شکل نهایی فلفل‌ها داشته باشد و اگر دما نامناسب باشد، فلفل‌ها شکل بدی پیدا می‌کنند و مشتری‌پسند نیستند.

میزان نور مورد نیاز در طول فصل رشد در گلخانه فلفل دلمه ای

ماندگاری گل و میوه با سرعت تولید مواد جذب شده فتوسنتزی و توزیع آن در گیاه مرتبط است. اگر گیاه به دلیل نور کم نتواند رشد مناسبی داشته باشد، مقدار زیادی از محصول را از دست خواهید داد؛ بنابراین در طول فصل رشد باید به نور مناسب برای گلخانه فلفل دلمه ای نیز توجه داشته باشید.

شرایط آبیاری گلخانه فلفل دلمه ای

برای آبیاری فلفل‌ها در اوایل چرخه 5% بیش‌ازحد تخلیه و زهکشی را هدف قرار دهید و در تابستان مقدار آبیاری را 30% افزایش دهید. مقدار آب را متناسب با نیاز گیاه افزایش دهید. اگر گیاهان صبحگاهی در نقطه رشد یک “هاله” سبز روشن داشته باشند، در روز قبل آب کافی دریافت کرده‌اند. اگر حجم آب کافی نباشد، EC ناحیه ریشه افزایش می‌یابد.

با پیشرفت فصل و بهبود سطح نور، تعداد دفعات آبیاری در طول روز را افزایش دهید. آبیاری شبانه نیز ممکن است در طول تابستان نیاز باشد. اولین آبیاری را 0.5 ساعت پس از طلوع خورشید و آخرین آبیاری را حدود 1 تا 1.5 ساعت پس از غروب خورشید انجام دهید. اولین تخلیه بیش‌ازحد را در حدود ساعت 10 صبح در نظر بگیرید. گیاهان فلفل می‌توانند 3.5 تا 4.0 لیتر آب در روز در طول تابستان مصرف کنند.

 

راه‌اندازی گلخانه فلفل دلمه ای

راه‌اندازی گلخانه فلفل دلمه ای

 

برداشت و درجه‌بندی فلفل دلمه ای در گلخانه

از زمان رشد میوه در گلخانه فلفل دلمه ای تا برداشت بین 7 تا 9 هفته طول می‌کشد و در دوره‌های کم نور سال این مدت بیشتر طول می‌کشد. میوه با رنگ 85 تا 90 درصد برداشت می‌شود و از چاقو برای ایجاد برش‌های تمیز روی دمگل (ساقه میوه) استفاده می‌شود و باید مراقب باشید که هنگام به میوه‌ها یا ساقه‌های مجاور آسیب نزنید.

فلفل‌های برداشت شده برای ارسال به بازار از نظر اندازه طبق جدول زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

قطر میوه بر حسب میلی‌متر
<80 میلی‌متر              فوق‌العاده بزرگ
70 – 79 میلی‌متر             بزرگ
60 – 69 میلی‌متر           متوسط
50 – 59 میلی‌متر            کوچک

میوه‌ها بر اساس اندازه طبقه‌بندی می‌شوند. فلفل سایز بزرگ‌تر معمولاً قیمت بالاتری دارد.

اهمیت ایجاد تعادل برای رشد بهینه در گلخانه فلفل دلمه ای

فلفل گلخانه‌ای می‌تواند یک محصول چالش‌برانگیز برای رشد باشد. هنگامی‌که این نوع گیاهان یک الگوی رشد را ایجاد کردند، مدیریت آن‌ها در جهت دیگر دشوار است. به‌عنوان‌مثال، اگر گیاهان به شدت رویشی هستند، ممکن است مدتی طول بکشد تا گیاهان به سمت زایش بیشتر هدایت شوند و عکس این امر نیز صادق است. ایجاد تعادل مناسب در گیاهان در اسرع وقت برای ایجاد زمینه برای تولید مستمر و پایدار و درنتیجه عملکرد بالا مهم است.

برخی از مشکلات احتمالی در گلخانه فلفل دلمه ای

همان‌طورکه در قسمت قبل توضیح دادیم یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها و مشکلات گلخانه فلفل دلمه ای، سختی حفظ تعادل آن برای رویش و میوه دهی است. همچنین در صورت عدم توجه به نکات مهم مانند حفظ دما، نور، کود دهی، آبیاری و … مناسب ممکن است مشکلاتی مانند موارد زیر برای گلخانه فلفل دلمه ای شما ایجاد شود:

  • ترک خوردن میوه (ترک‌های ریز روی پوست زمانی ایجاد می‌شوند که رطوبت نسبی گلخانه به بالای 85 درصد برسد.)
  • میوه به رنگ مورد دلخواه نمی‌رسد که این امر مربوط به دمای گلخانه است.
  • ریزش زودرس میوه
  • میوه به رنگ بالغ می‌رسد، اما اندازه مناسب را ندارد.
  • پوسیدگی انتهای شکوفه یا در کنار میوه
  • آفتاب‌سوختگی
  • تخریب برگ‌ها
  • برگ‌های بزرگ و میوه‌های کم به دلیل عدم ایجاد تعادل بین رویش و زایش

 

تبلیغات اینترنتی گلخانه

تبلیغات اینترنتی گلخانه

 

سخن پایانی

همان‌طورکه ملاحظه کردید آن‌قدر هم که به نظر می‌رسد داشتن و مدیریت یک گلخانه فلفل دلمه ای، چندان آسان نیست و برای داشتن محصولی خوب و مشتری‌پسند باید زحمت زیادی کشیده شود؛ اما درصورتی‌که به نکات ریز بخصوص در مورد شرایط آب و هوایی محیط توجه شود و مراحل کشت، داشت و برداشت به‌درستی انجام گیرند، قطعاً محصول خوبی را برداشت خواهید کرد.

ترجمه تخصصی: همیارگلخانه

 

سوالات متداول درباره “اصول راه اندازی گلخانه فلفل دلمه ای”:

1-انواع رنگ‌های فلفل دلمه ای چیست؟

فلفل دلمه ای شیرین گلخانه‌ای عمدتاً در 3 رنگ رشد می‌کند که شامل سبز، قرمز، زرد و نارنجی هستند.

2-نشا فلفل دلمه ای گلخانه باید چه موقع به گلخانه منتقل شود؟

تولید فلفل دلمه ای گلخانه‌ای بر اساس یک چرخه کامل در سال است. نشاها تقریباً در اواسط تا اواخر دسامبر (نیمه اول دی ماه) در سن 6 هفتگی به گلخانه انتقال داده می‌شوند. اولین برداشت میوه آن نیز از اواخر اسفند آغاز می‌شود و تا دی ماه بعد ادامه می‌یابد.

3-شرایط کاشت بذر در گلخانه فلفل دلمه ای چیست؟

بذر در حدود 15 نوامبر یا آخر آبان کشت می‌شود. این تاریخ بسته به پرورش‌دهنده می‌تواند متفاوت باشد. بذر را در شاخه‌های پشم سنگ که با محلول خوراک با EC 0.5 mmhos در دمای 25 تا 26 درجه سانتی‌گراد خیس شده‌اند، بکارید. از محلول خوراک فلفل استاندارد با pH 5.8 استفاده کنید که با EC 5/2 تا 5/0 mmhos رقیق شده است. اطمینان حاصل کنید که دمای شاخه‌های پشم سنگ بذر در طول جوانه‌زنی بین 25 تا 26 درجه سانتی‌گراد حفظ می‌شود و رطوبت نسبی در بستر کشت بذر در حدود 75 تا 80 درصد قرار می‌گیرد. دمای هوا را نیز در روز و شب بین 25 تا 26 درجه سانتی‌گراد حفظ کنید. اجازه ندهید شاخه‌ها به‌هیچ‌وجه خشک شوند و آن‌ها را با استفاده از محلول تغذیه فلفل گرم (25 تا 26 درجه سانتی‌گراد) با EC 0.5 میلی‌متر بر ساعت مرطوب نگه دارید.

4-شرایط رشد در گلخانه فلفل دلمه ای چیست؟

محیط رشد بعد از انتقال فلفل‌های دلمه ای باید به مدت 24 ساعت با محلول خوراک غذایی (EC 2.5 – 3.0 mmhos) خیس یا “تهویه ” شود. قانون کلی این است که محیط را با محلول خوراک در همان EC که در بلوک پشم سنگ وجود دارد، آماده کنید. در گلخانه اطمینان حاصل شود که محیط در دمای 20 درجه سانتی‌گراد است و این دمای ناحیه ریشه در طول باقیمانده فصل رشد، حفظ می‌شود. سپس گیاهان روی محیط قرار می‌گیرند و از تماس خوب بین قسمت پایین بلوک پشم سنگ و محیط رشد باید اطمینان حاصل کنید.

5-شرایط هرس کردن گیاهان فلفل دلمه ای در گلخانه چگونه است؟

این گیاهان به‌طورکلی هر 2 هفته یک‌بار باید هرس شوند. همان‌طورکه برگ‌های جدید و شاخه‌های جانبی از بغل گره‌های جدید روی ساقه‌های در حال رشد ظاهر می‌شوند، گیاهان باید هرس شوند تا ساختار ۲ ساقه اصلی گیاه حفظ شود.

6-شرایط آبیاری گلخانه فلفل دلمه ای چگونه است؟

برای آبیاری فلفل‌ها در اوایل چرخه 5% بیش‌ازحد تخلیه و زهکشی را هدف قرار دهید و در تابستان مقدار آبیاری را 30% افزایش دهید. مقدار آب را متناسب با نیاز گیاه افزایش دهید. با پیشرفت فصل و بهبود سطح نور، تعداد دفعات آبیاری در طول روز را افزایش دهید. آبیاری شبانه نیز ممکن است در طول تابستان نیاز باشد. اولین آبیاری را 0.5 ساعت پس از طلوع خورشید و آخرین آبیاری را حدود 1 تا 1.5 ساعت پس از غروب خورشید انجام دهید. اولین تخلیه بیش‌ازحد را در حدود ساعت 10 صبح در نظر بگیرید. گیاهان فلفل می‌توانند 3.5 تا 4.0 لیتر آب در روز در طول تابستان مصرف کنند.

 

منبع:

https://www.alberta.ca/production-of-sweet-bell-peppers.aspx

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *