حشره کش گلخانه ای

انواع حشره کش گلخانه ای برای کنترل آفات

تولید محتوا سایت گلخانه

تولید محتوا سایت گلخانه

پلن های مختلف تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ را از قسمت فرم عضویت ویژه بررسی نمایید و برای ثبت سفارش، موارد دلخواه را کامل و ارسال نمایید.

انواع حشره کش برای کنترل آفات در گلخانه ها

حشره کش گلخانه ای برای مدیرت و کنترل آفات و مراقبت از محصولات مختلف به کار می رود. اینها همان مواد شیمیایی هستند که باید در مقدار و سطح مناسب، با روش درست روی انواع محصولات گلخانه ای به کار بروند. استفاده نادرست از هر نوع حشره کش می تواند نتایجی بسیار نگران کننده داشته باشد؛ و در موارد شدید، ممکن است محصول را از بین ببرد!

این روزها حشره کش ها نقش مهمی در نحوه رشد میوه ها و سبزیجات، و تهیه غذا دارند. حشرات، جوندگان و باکتری ها می توانند محصولات را از بین ببرند و جیره غذای مصرفی مردم را آلوده کنند. به عنوان راه حلی برای کنترل این مشکل، حشره کش ها تولید شدند. انواع حشره کش گلخانه ای دارای ماهیت طبیعی یا شیمیایی هستند. انواع مختلفی از حشره کش ها وجود دارد که بسته به نوع و وسعت مشکل می توانید از آنها استفاده کنید.

در این مطلب ابتدا با دو نوع حشره کش های طبیعی و سنتزی آشنا می شویم و سپس به معرفی مهم ترین انواع آن می پردازیم. به شما خواهیم گفت هر حشره کش، چه مزایا و معایبی دارد و آیا برای محصولات گلخانه شما مناسب هست یا خیر.

هشدار جدی:

هرگز از یک یا چند حشره کش به صورت خودسرانه استفاد نکنید! حشره کش ها را با همدیگر مخلوط نکنید! بدون ماسک، عینک و دستکش کار، با حشره کش ها کار نکنید! از مهندسان باغبانی و مدیریت آفات گلخانه ای در این زمینه کمک بگیرید.

مشتری بیشتر می خواهید، این صفحه را بخوانید:

 خدمات دیجیتال مارکتینگ برای گلخانه دارها

حشره کش غیر آلی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

انواع حشره کش گلخانه ای

انواع حشره کش گلخانه ای

حشره کش های غیر آلی، یا ساخته دست بشر هستند یا بر اساس فرمول های سنتزی، مانند کاربامات ها (carbamates) یا پیرتروئیدها (pyrethroids) تولید می شوند. این مواد شیمیایی از فلزات سنگین، و ترکیبات آرسنیک، مانند اسید بوریک و سیلیکاژل ساخته شده اند. انواع حشره کش ها با ساختار غیر آلی، بسیار موثر هستند اما باید با دقت از آنها استفاده کنید و شرایط استفاده آن را به درستی مطالعه نمایید. انواع مختلفی از این حشره کش های معدنی وجود دارد.

یک طبقه بندی کلی از انواع حشره کش های غیرآلی در قسمت زیر معرفی شده است:

1- حشره کش های سیستماتیک

حشره کش های سیستماتیک (Systematic Insecticides موادی هستند که در خاک ریخته می شوند تا توسط ریشه های گیاه جذب شوند. این حشره‌کش‌ها به سمت برگ‌ها، شاخه‌ها، میوه‌ها و شاخه‌های گیاه حرکت می‌کنند و از جویدن آن توسط حشرات محافظت می‌کنند. باکتری کش ها و لارو کش ها نیز نوعی حشره کش سیستماتیک هستند که به ریشه کن کردن باکتری ها و لاروهایی که گیاهان را از بین می برند، کمک می کنند.

2- حشره کش های تماسی

حشره کش های تماسی (Contact Insecticides اسپری های رایجی هستند که در خانه برای از بین بردن حشرات و پشه ها استفاده می شوند. برخی از این محصولات برای ضدعفونی کردن خانه و محیط و رفع بوی بد نیز کاربرد دارند. این حشره کش ها به صورت اسپری، کویل، بخارساز مایع و دافع آفات، در بازار موجود است.

3- حشره کش های بلعی

حشره کش های بلعی یا Ingested Insecticides، از طریق بلعیدن آفت بر روی جاندار اثر می کند و عمدتاً برای کشتن موش ها، جوندگان و سوسک ها استفاده می شود. جونده کش، نیز نوعی حشره کش بلعی است. این، نوعی سم است که در کشتن موش ها مؤثر است. از آن به عنوان طعمه سمی استفاده می شود.

اگر گلخانه شما مورد هجوم موش ها و جوندگان باشد، استفاده از این نوه حشره کش ها بسیار پیشنهاد می شود. اما باید زیر نظر یک کارشناس اقدام کنید تا به محصولات گلخانه شما آسیبی وارد نشود.

4-علف کش ها

علف کش ها (Herbicides نوع دیگری از آفت کش ها هستند که برای از بین بردن گیاهان آلوده استفاده می شوند. به طور خاص برای از بین بردن قسمت هایی از گیاه که حشرات از آنها تغذیه می کنند، یا بخش هایی از گیاه که عفونت در آن گسترش یافته است استفاده می شوند. قارچ کش ها نیز از خانواده علف کش ها هستند. از آنها برای از بین بردن علف های هرز و قارچ هایی که عامل از بین بردن محصول کشاورزی هستند، استفاده می شود.

حشره کش های آلی چیست و چه کاربردهایی دارند؟

این حشره کش های گلخانه ای، از روغن های گیاهی و اسیدهای چرب که از گیاهان یا حیوانات به دست می آیند ساخته می شوند. آنها سازگار با محیط زیست هستند و هیچ آسیبی به محصولات زراعی وارد نمی کنند. انواع حشره کش های این دسته عبارتند از:

صابون حشره کش (Insecticidal Soap که از مواد شوینده یا مایع عاج ساخته می شود و می توان آن را روی گیاهان اسپری کرد تا از خورده شدن توسط حشرات محافظت شود. این مواد، غیر سمی است اما نباید در زیر نور خورشید اسپری شود.

نیکوتین (Nicotine نوع دیگری از حشره کش است که آن را می توان در آب مخلوط کرد و مستقیماً روی گیاهان اسپری نمود.

شناخت انواع حشره کش هایی که در دسترس هستند به شما کمک می کند تا انتخابی آگاهانه برای مدیریت آفات گلخانه ای خود داشته باشید. از حشره کش های گلخانه ای سنتزی، با احتیاط استفاده کنید تا ایمنی محصولات و محیط اطراف نیروی انسانی، فرآهم شود.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: کود فسفاته برای رشد گیاهان در گلخانه چه فایده ای دارد؟

حشره کش های رایج برای محصولات گلخانه

حشره کش های رایج برای محصولات گلخانه

حشره کش های رایج برای محصولات گلخانه

حشره کش ها منشأ شیمیایی و بیولوژیکی دارند و در کشاورزی، جنگلداری، باغ ها، خانه ها و گلخانه ها استفاده می شوند. این مواد برای کنترل ناقلانی مانند پشه ها و کنه ها که در گسترش بیماری های انسان و حیوان نقش دارند نیز کاربرد دارند.

حشره کش های تماسی سنتزی، در حال حاضر برای کنترل حشرات در اولویت هستند. گروه‌ های اصلی حشره کش های گلخانه ای عبارتند از: هیدروکربن‌ های کلردار، فسفات ‌های آلی (ارگانوفسفات‌ها)، کاربامات ‌ها، پیرتروئیدها، نئونیکوتینوئیدها.

1- هیدروکربن های کلردار (Chlorinated hydrocarbons)

این ترکیبات قبلاً مورد استفاده قرار می گرفتند، اما امروزه بسیاری از کشورها به دلیل اثرات بهداشتی و زیست محیطی و ماندگاری حشره کش های ارگانوکلر، آنها را از بازار خود حذف کرده اند. برخی از ترکیبات این خانواده حشره کش عبارتند از: DDT، متوکسی کلر، آلدرین، دیلدرین، هپتاکلر، کلردان، لیندان، BHC و کلروبنزیلات.

  • مزایای حشره کش هیدروکربن کلردار

هیدروکربن های کلردار سموم عصبی بسیار قوی برای حشرات هستند و استفاده اولیه از آنها منجر به بهبود قابل توجهی در کنترل حشرات شد.

  • معایب حشره کش هیدروکربن کلردار

پسماند این ترکیبات در طولانی مدت در محیط زیست باقی می ماند، به همین دلیل است که در 30 سال گذشته، مصرف آن در اکثر کشورها ممنوع شده است.

2- ترکیبات ارگانوفسفره (Organophosphates)

دو ترکیب پرکاربرد در این گروه، پاراتیون (parathion) و مالاتیون (malathion) هستند. سایر ترکیبات این خانواده عبارتند از: فنتیون (fenthion)، فنیتروتیون (fenitrothion)، دیازینون (diazinon)، نالد (naled)، متیل پاراتیون (methyl parathion) و دی کلرووس (dichlorvos).

  • مزایای حشره کش های ارگانوفسفره

این گروه از حشره کش ها به ویژه برای از بین بردن حشرات مکنده، مانند شته ها و کنه ها که از آب گیاهان تغذیه می کنند، موثر هستند. این مواد معمولاً اثر باقی مانده کمی در محیط دارند.

  • معایب حشره کش های ارگانوفسفره

این گروه مواد، سمیت حاد بسیار بیشتری در پستانداران ایجاد می کنند و بوی نامطبوعی دارند.

3- کاربامات ها (Carbamates)

کاربامات ها گروهی از حشره کش ها هستند که شامل ترکیباتی مانند کاربامیل (carbamyl)، کارباریل متومیل (carbaryl methomyl)، پروپوکسور (propoxur) و کربوفوران (carbofuran) می باشد. کارباریل، بیشتر در مصارف خانگی و باغی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • مزایای کاربامات ها

این نوع حشره کش ها معمولاً اثر باقیمانده کمی در محیط دارند و اما آفات را به شدت از بین می برند.

  • معایب کاربامات ها

این ترکیبات، سمیت حاد بسیار بیشتری در پستانداران ایجاد می کند.

4- پیرتروئیدها (Pyrethroids)

مهم ترین حشره کش های پیرتروئید تجاری موجود عبارتند از: آلترین (allethrin)، بیفنترین (bifenthrin)، سیفلوترین (cyfluthrin)، لامبدا سیهالوترین (lambda-cyhalothrin)، سیپرمترین (cypermethrin)، دلتامترین (deltamethrin)، پرمترین (permethrin)، دی فنوترین (d-phenothrin)، رسمترین (resmethrin) و تترامترین (tetramethrin).

  • مزایای حشره کش های پیرتروئید

پیرتروئیدها دارای اثر سمی بالایی بر روی حشرات هستند اما برای پستانداران، سمیت کمی ایجاد می کنند. همچنین این مواد پس از کاربرد، به سرعت در محیط تجزیه می شوند.

  • معایب حشره کش های پیرتروئید

استفاده از حشره کش های پیرتروئید هنوز به دلیل مسئولیت زیست محیطی، هزینه نسبتاً بالا، کاهش کارآیی و ایجاد مقاومت برای حشرات، محدود است.

5- نئونیکوتینوئیدها (Neonicotinoids)

حشره کش های نئونیکوتینوئید عبارتند از: ایمیداکلوپرید (imidacloprid)، استامیپرید (acetamiprid)، دینوتفوران (dinotefuran)، تیامتوکسام (thiamethoxam) و کلوتیانیدین (clothianidin). ایمیداکلوپرید، پرمصرف ترین حشره کش در جهان است.

  • مزایای حشره کش های نئونیکوتینوئید

ترکیبات نئونیکوتینوئید، گروه جدیدی از حشره کش ها هستند که در دوزهای پایین استفاده می شوند و بسیار مؤثر هستند؛ برای انسان نیز نسبتاً غیر سمی هستند.

  • معایب حشره کش های نئونیکوتینوئید

این حشره کش ها برای حشرات مفیدی مانند زنبورهای عسل سمی هستند.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: آسان ترین میوه ها برای باغبانی، بدون نیاز به مهارت و تخصص

فواید حشره کش های گلخانه ای چیست؟

حشره کش برای مدیرت و کنترل آفات

حشره کش برای مدیرت و کنترل آفات

  • کنترل عوامل ناقل بیماری انسان، دام و موجودات مزاحم.
  • کنترل جاندارانی که به سایر فعالیت ها و ساختارهای انسانی آسیب می رسانند.

مهم ترین اثرات حشره کش ها

مواد شیمیایی سمی موجود در حشره کش های گلخانه ای به گونه ای طراحی شده اند که به طور عمدی در محیط آزاد شوند. اگرچه هر حشره کش برای کشتن یک حشره خاص فرموله شده است، درصد بسیار زیادی از حشره کش ها به مقصدی غیر از هدف خود راه پیدا می کنند. به طور مثال می توانند وارد هوا، آب، رسوبات شوند و حتی در غذای انسان ها نفوذ کنند.

حشره کش ها با خطراتی برای سلامتی انسان همراه هستند؛ از اثرات کوتاه مدت مانند سردرد و حالت تهوع گرفته تا اثرات مزمن مانند سرطان، آسیب های تولید مثلی. به همین دلیل است که به شدت توصیه می شود حشره کش های مناسب را انتخاب کنید و زیر نظر کارشناسان، غلظت مناسب را تهیه کرده و روی محصولات گلخانه به کار ببرید.

ترجمه تخصصی: همیارگلخانه

تبلیغات برای گلخانه ها

 

سوالات متداول درباره “انواع حشره کش های گلخانه ای”:

1-حشره کش غیر آلی چیست؟

حشره کش های غیر آلی، یا ساخته دست بشر هستند یا بر اساس فرمول های سنتزی، مانند کاربامات ها (carbamates) یا پیرتروئیدها (pyrethroids) تولید می شوند. این مواد شیمیایی از فلزات سنگین، و ترکیبات آرسنیک، مانند اسید بوریک و سیلیکاژل ساخته شده اند.

2-حشره کش های سیستماتیک چیست؟

حشره کش های سیستماتیک (Systematic Insecticides)، موادی هستند که در خاک ریخته می شوند تا توسط ریشه های گیاه جذب شوند. این حشره‌کش‌ها به سمت برگ‌ها، شاخه‌ها، میوه‌ها و شاخه‌های گیاه حرکت می‌کنند و از جویدن آن توسط حشرات محافظت می‌کنند.

3-علف کش ها چطور عمل می کنند؟

علف کش ها (Herbicides)، نوع دیگری از آفت کش ها هستند که برای از بین بردن گیاهان آلوده استفاده می شوند. به طور خاص برای از بین بردن قسمت هایی از گیاه که حشرات از آنها تغذیه می کنند، یا بخش هایی از گیاه که عفونت در آن گسترش یافته است استفاده می شوند.

4-انواع حشره کش ها برای گلخانه چیست؟

هیدروکربن های کلردار – ترکیبات ارگانوفسفره – کاربامات ها – پیرتروئیدها – نئونیکوتینوئیدها

5-کدام حشره کش ها منسوخ شده اند و اثرات زیست محیطی بسیار شدید دارند؟

پسماند ترکیبات حشره کش هیدروکربن کلردار در طولانی مدت در محیط زیست باقی می ماند، به همین دلیل است که در 30 سال گذشته، مصرف آن در اکثر کشورها ممنوع شده است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *