کاشت رزبری

کاشت رزبری؛ از باغبانی در باغچه خانگی تان لذت ببرید!

تولید محتوا سایت گلخانه

تولید محتوا سایت گلخانه

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پلن های مارکتینگ صنعت گلخانه می توانید فرم عضویت ویژه در همین سایت را بررسی و تکمیل فرمایید.

کاشت رزبری (تمشک)؛ از باغبانی در باغچه خانگی تان لذت ببرید!

کاشت رزبری یا همان تمشک در باغچه خانگی یکی از کارهای سرگرم کننده و لذت بخش است که همه افراد می توانند آن را در برنامه های خود قرار بدهند. تمشک تابستانی و پاییزی در ارقام مختلف جزو خانواده انواع توت قرار می گیرند و طعم دلپذیری دارند. شما می توانید حتی بوته های تمشک کوچک را در گلدان بکارید. اگر فضایی در خانه دارید، یک گلخانه جمع و جور و نقلی راه اندازی کنید و به کاشت تمشک در گلدان مشغول شوید! ایده خوبی است!

فهرست عناوینی که در این متن می خوانید!

  • رزبری برای کاشت در باغچه خانگی
  • نکات مهم درباره کاشت رزبری در خانه که باید بدانید
  • نحوه کاشت رزبری در باغچه خانگی
  • مهم ترین آفات و بیماری های رزبری که باید بشناسید
  • سخن پایانی
  • سوالات متداول درباره “کاشت رزبری در باغچه”

رزبری برای کاشت در باغچه خانگی

کاشت رزبری در باغچه

کاشت رزبری در باغچه

تمشک، میوه ای از خانواده Rosaceae است. از این میوه زیبا و خوشمزه در تهیه انواع مربا، پای و تارت، شیرینی های عروسی، کیک و نوشیدنی های فوق العاده استفاده می شود. رزبری، منبع غنی از ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عوامل عفونت زا کمک می کند.

از نظر نوع رشد و میوه دهی، تمشک یا رزبری به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

1) تمشک های تابستانی، که رایج تر هستند و میوه دهی آن، به شرایط تولید میوه در سال قبل بستگی دارد. نحوه میوه دهی تمشک های تابستانی، فصلی و در هر سال، یک بار است که در ماه های ژوئن یا جولای اتفاق می افتد.

2) تمشک های پاییزی، ارقام تمشک همیشه بارور نامیده می شوند و هم در فصل پاییز و هم در تابستان، میوه تولید می کنند.

اگر برای کاشت رزبری در خانه بتوانید ترکیبی از هر دو رقم تمشک را انتخاب کنید، یک دوره طولانی رشد را خواهید داشت که حداکثر برداشت را از بوته های رزبری می توانید داشته باشید.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: آسان ترین میوه ها برای باغبانی، بدون نیاز به مهارت و تخصص

نکات مهم درباره کاشت رزبری در خانه که باید بدانید

نکات مهم درباره کاشت رزبری در باغچه

نکات مهم درباره کاشت رزبری در باغچه

همه ارقام رزبری، خودبارور هستند، بنابراین برای تولید این میوه های خوشمزه در خانه، فقط به یک بوته نیاز دارید. گرده افشانی این گیاه توسط زنبورها به بهترین شکل انجام می گیرد. یک سال پس از کاشت، میوه های خوش آب و رنگ تمشک را روی ساقه ها مشاهده می کنید.

اگرچه بوته های تمشک به طور طبیعی تمایل به رشد در آب و هوای سردتر دارند، این گیاهان در حال حاضر انواع مختلفی دارند که برای طیف وسیعی از مناطق کاشت مناسب هستند. رزبری یا تمشک در مکان های آفتابی بهترین رشد را دارد، اما برخلاف بسیاری از میوه ها، در یک مکان نیمه سایه نیز با موفقیت رشد می کند. با این حال: هر چه خورشید بیشتر باشد، میوه بیشتری تولید می شود!

محل کاشت رزبری باید دارای خاک غنی و با زهکشی خوب، با گردش هوای عالی باشد. از کاشت تمشک در مناطق مرطوب و بادخیز خودداری کنید، زیرا این گیاه دوست ندارد در آب غوطه ور بماند یا کاملاً خشک شود.

باید در هر سال، خاک گیاهان تمشک را با کود کمپوست مناسب، در اندازه چند سانتی متر، کوددهی کنید. چند هفته قبل از کاشت بوته های رزبری، بهتر است کود را با خاک مخلوط کنید. مقدار مورد استفاده کود، به وسعت خاک باغچه شما و تعداد بوته های تمشک بستگی دارد.

بوته های جدید رزبری را دور از انواع توت های در حال رشد بکارید. در غیر این صورت، خطر گسترش آفات و بیماری های وحشی به گیاهان توت جدید تازه کاشته شده را پیش رو خواهید داشت.

پرورش تمشک، آسان و ارزان است و میوه های شیرین و خوشمزه ای را برای شما فراهم می کند که وقتی در یک روز گرم تابستان، تازه چیده شوند طعم بسیار بهتری دارند. با راه اندازی گلخانه تمشک می توانید این میوه ها را در طول سال، بارها و بارها تولید کنید. ترکیب ارقام مختلف رزبری، این فرصت را برایتان فرآهم می آورد.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: کود فسفاته برای رشد گیاهان در گلخانه چه فایده ای دارد؟

نحوه کاشت رزبری در باغچه خانگی

نکات مهم درباره کاشت رزبری

نکات مهم درباره کاشت رزبری

بوته های رزبری را با فاصله 45 سانتی متری از همدیگر و در فاصله بین ردیف ها، حدوداً 1.8 متر بکارید. خاک حاصلخیز باغچه باید به خوبی زهکشی شده باشد، و رطوبت کافی را داشته باشد. مکان کاشت تمشک باید به اندازه کافی آفتابگیر باشد. بوته های تمشک که عمودی رشد می کنند را به یک تکیه گاه ببندید تا قوی تر رشد کنند. ساقه های ضعیف تر نیاز به حمایت دارند.

بوته های رزبری را در فصل بهار با استفاده از کود مناسب، تغذیه کنید و روی خاک، پوشش مالچ مناسب بریزید. این پوشش کمک می کند تا میزان رطوبت خاک تنظیم شود و از رشد علف های هرز جلوگیری می کند. در طول دوره های خشک سال، گیاهان تان را به خوبی آبیاری کنید. تمشک، از خشکی بیزار است.

وقتی نوبت به برداشت رزبری از باغچه شد، میوه های تازه را بچینید؛ بوته های بی بار را جدا کنید و ساقه قدیمی تر را باقی بگذارید. ساقه ها برای میوه دهی در سال بعد، مورد نیاز هستند.

تمشک نسبت به سایر میوه ها در برابر سایه، مقاوم تر است، اما میوه آن در مکان های آفتابی، طعم شیرین تری دارد. برخی از انواع تمشک، مانند انواع ارقام کوتوله “Ruby Beauty” را می توان در گلدان کاشت، اما از این بوته رزبری، برداشت کمتری نسبت به آنهایی که در زمین رشد می کنند، خواهید داشت.

قبل از کاشت رزبری، ریشه های گیاه را به خوبی در آب خیس کنید. همچنین بهتر است کود دامی پوسیده یا کمپوست خانگی را برای کمک به باروری گیاه، به خاک اضافه کنید. ریشه ها را با حدود 5 سانتی متر خاک بپوشانید و اطراف آنها را به آرامی بکوبید.

برای اینکه انواع رزبری تابستانی بهتر رشد کنند، باید از پایه ها یا تکیه گاه استفاده کنید. وقتی ساقه ها در حال رشد هستند، این تکیه گاه ها را برای گیاه ببندید تا تقویت شوند. ستون های چوبی 2 متری را در دو انتهای ردیف هایی که تمشک ها را آنجا کاشته اید، قرار دهید و سیم هایی را به آنها ببندید. یک قطعه چوبی T شکل را در بالای هر ستون ثابت کنید، تا از توری مانع پرنده در بالای آن پشتیبانی کند.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: نحوه کاشت هلو و شلیل در گلخانه + نکات مهم

مهم ترین آفات و بیماری های رزبری که باید بشناسید

مراقبت از بوته های رزبری در باغچه

مراقبت از بوته های رزبری در باغچه

پس از کاشت رزبری در باغچه خانگی تان باید به شدت مراقب هجوم پرندگان باشید. اگر گلخانه تمشک دارید که شرایط مراقبت از بوته ها برایتان راحت تر است، اما اگر رزبری را در باغچه روباز می کارید، باید برای جلوگیری از حمله پرندگان به بوته ها، از توری محافظ استفاده کنید. برخی از جوندگان و خزندگان هم ممکن است در لابه لای توری محافظ گیاهان به دام بیوفتند.

در تابستان، ممکن است تمشک از کمبود مواد مغذی رنج ببرد. برای جلوگیری از این مشکل، گیاهان را با کود نیتروژن بالا تغذیه کنید و سالانه با کود دامی یا کمپوست پوسیده و با مالچ بپوشانید.

ممکن است حشرات سبز و سایر حشرات محافظ را روی گیاهان رزبری خود مشاهده کنید. این حشرات بی ضرر هستند و به محصول شما آسیب نمی رسانند.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: انجیر گلخانه ای و فوت و فن های کاشت آن

سخن پایانی

اگر در باغچه خانگی تان فضای کافی برای کاشت رزبری دارید، از ارقام تابستانی و پاییزی استفاده کنید تا فصل طولانی کاشت را داشته باشید. قبل از کاشت تمشک در باغچه باید شرایط خاک را آماده کنید و به آن کود بدهید. دقت کنید برای بوته های جوان و ضعیف تر باید تکیه گاه ببندید. ارقام بوته رزبری را از فروشندگان معتبر خریداری کنید تا از سلامت گیاهان مطمئن باشید.

رزبری، یا همان تمشک، رنگ و طعم فریبنده ای دارد و هر ذائقه ای را برای خوردن میوه های تازه چیده شده، یا مربای تمشک، تحریک می کند! اگر میل دارید که کیک تمشک خانگی درست کنید، بهتر است رزبری را در گلدان بکارید و یا باغچه خانگی کوچکی برای خود ترتیب بدهید!

نظرتان چیست؟ آیا این یک سرگرمی لذت بخش نیست؟! پس همین حالا دست به کار شوید!

ترجمه تخصصی: همیار گلخانه

تبلیغات گلخانه

سوالات متداول درباره “کاشت رزبری در باغچه”:

1-انواع رزبری برای کاشت در باغچه به چند دسته نقسیم بندی می شوند؟

از نظر نوع رشد و میوه دهی، تمشک یا رزبری به دو دسته تقسیم بندی می شوند: 1) تمشک های تابستانی، که رایج تر هستند و میوه دهی آن، به شرایط تولید میوه در سال قبل بستگی دارد. نحوه میوه دهی تمشک های تابستانی، فصلی و در هر سال، یک بار است که در ماه های ژوئن یا جولای اتفاق می افتد. 2) تمشک های پاییزی، ارقام تمشک همیشه بارور نامیده می شوند و هم در فصل پاییز و هم در تابستان، میوه تولید می کنند.

2-گرده افشانی تمشک چگونه است؟

همه ارقام رزبری، خودبارور هستند، بنابراین برای تولید این میوه های خوشمزه در خانه، فقط به یک بوته نیاز دارید. گرده افشانی این گیاه توسط زنبورها به بهترین شکل انجام می گیرد.

3-رزبری در چه شرایط آب و هوایی بهتر رشد می کند؟

اگرچه بوته های تمشک به طور طبیعی تمایل به رشد در آب و هوای سردتر دارند، این گیاهان در حال حاضر انواع مختلفی دارند که برای طیف وسیعی از مناطق کاشت مناسب هستند. رزبری یا تمشک در مکان های آفتابی بهترین رشد را دارد، اما برخلاف بسیاری از میوه ها، در یک مکان نیمه سایه نیز با موفقیت رشد می کند. با این حال: هر چه خورشید بیشتر باشد، میوه بیشتری تولید می شود!

4-بهترین فاصله کاشت بوته های تمشک در باغچه چقدر است؟

بوته های رزبری را با فاصله 45 سانتی متری از همدیگر و در فاصله بین ردیف ها، حدوداً 1.8 متر بکارید. خاک حاصلخیز باغچه باید به خوبی زهکشی شده باشد، و رطوبت کافی را داشته باشد.

5-مهم ترین آفات و بیماری های رزبری چیست؟

پرندگان – برخی خزندگان – بیماری ناشی از کمبود مواد مغذی در خاک

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *