جنس سقف گلخانه

جنس سقف گلخانه باید از چه موادی باشد؟

تبلیغات برای گلخانه

پلن های مختلف تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ را از قسمت فرم عضویت ویژه بررسی نمایید و برای ثبت سفارش، موارد دلخواه را کامل و ارسال نمایید.

 

جنس سقف گلخانه باید از چه موادی باشد؟

اگر جزو آن دسته از علاقه مندان به احداث و ساخت گلخانه هستید، قطعاً یکی از مهم ترین سوالات و چالش های ذهنی شما، اسکلت بندی و متریال سازه گلخانه ای است. جنس سقف گلخانه و دیواره ها از مواد متنوعی می تواند باشد که هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند.

اسکلت بندی اصلی از پروفیل های فولادی مقاوم ساخته می شود تا بتواند استحکام کل سازه را در حین کار، تأمین کند. ایده های زیادی برای یک گلخانه خانگی یا گلخانه صنعتی وجود دارد که باید زیر نظر مهندسان، پیاده سازی شود.

یکی از موارد مهم در طراحی و ساخت گلخانه ها، انتخاب بهترین متریال برای جنس سقف گلخانه است. سقف، کف و دیواره ها هر کدام به تنهایی اهمیت دارند؛ ما در این مطلب می خواهیم پیرامون سقف سازه صحبت کنیم.

چه یک باغبان مبتدی باشید یا یک گلخانه دار حرفه ای، در ابتدای راه کشت گلخانه ای باشید یا در حال سودآوری؛ در هر حالت، درک جنبه های کلیدی از محیط و سازه گلخانه می تواند به شما کمک کند امور را بهتر مدیریت نموده و محصولات باکیفیت پرورش دهید.

بیایید با همدیگر این سفر هیجان انگیز به دنیای سازه های گلخانه ای را آغاز کنیم؛ یک فناوری مدرن که نیازهای گیاهان و باغبانان را در راستای همدیگر برآورده می سازد.

عناوین مهم که در این مطلب می خوانید به شرح زیر هستند:

  • بهترین مصالح برای ساخت سقف گلخانه چیست؟
  • 1-سقف های شیشه ای
  • 2-سقف های فیلم پلی اتیلن
  • 3- ورق های پلی کربنات
  • 4- پوشش وینیل
  • ویژگی های خوب متریال جنس سقف گلخانه چیست؟
  • مقایسه کلی انواع جنس سقف گلخانه

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: هویج گلخانه ای + نحوه کاشت، مراقبت و برداشت

بهترین مصالح برای ساخت سقف گلخانه چیست؟

جنس سقف گلخانه

جنس سقف گلخانه

1-سقف های شیشه ای

اگر جنس سقف گلخانه از شیشه های مقاوم باشد، یک انتخاب کلاسیک است. مدل های قدیمی تر این سازه ها که در سال های گذشته ساخته شده اند، شیشه ای هستند اما مقاومت بالایی دارند. گلخانه های شیشه ای، شیک و کاربردی بوده و بیشترین میزان دسترسی را به نور خورشید برای گیاهان فرآهم می کنند. البته شیشه به عنوان یکی از مصالح ساخت گلخانه، بدون عیب و اشکال نیست!

شیشه، وزن زیادی دارد؛ گران قیمت است؛ نیاز به فریم بندی بسیار مقاوم و محکم دارد و البته که یک ماده عایق نیست! شیشه همیشه مستعد شکستگی است اما با این حال، برای یک پروژه جدید، احداث گلخانه دائمی و بزرگ، جزو اولویت های انتخاب متریال است.

2-سقف های فیلم پلی اتیلن

دومین متریال برای جنس سقف گلخانه، فیلم های پلی اتیلن است. این مواد از نظر قیمت و هزینه های اجرایی، مقرون به صرفه هستند و تقریباً می توان گفت که موادی همه کاره، کاربردی و انطباق پذیر هستند. فیلم پلی اتین به اندازه شیشه، شفاف است و می تواند نور طبیعی زیادی را از محیط بیرون به داخل گلخانه وارد کند.

سقف های پلی اتیلن برای گلخانه این مزیت مهم را دارند که با انعکاس گرمایی، کارآیی بیشتری را فرآهم می سازند. بنابراین، اگر در ابتدای راه ساخت گلخانه هستید و هزینه های اولیه برایتان بسیار مهم است، فیلم های پلی اتیلن ارزان را انتخاب کنید؛ که یک پوشش عالی برای گلخانه هستند.

3- ورق های پلی کربنات

یکی از بهترین متریال برای سقف گلخانه ها، ورق های پلی کربنات هستند. این نوع مصالح برای همه شرایط آب و هوایی مناسب بوده و خصوصیات عایق حرارتی بالا را ارائه می دهند. ورق پلی کربنات از نظر انرژی، بسیار کارآمد است. این متریال نسبت به شیشه، انعطاف پذیرتر است و می توانند تا چندین دهه، تا سال های طولانی دوام بیاورند. یک نکته مهم درباره جنس سقف گلخانه از ورق های پلی کربنات این است که این ورق ها، انتقال نور کمتری را فرآهم می کنند.

4- پوشش وینیل

سقف گلخانه از جنس پوشش های وینیل، ایده آل است؛ این نوع سقف ها همانند پارچه، راحت و روان هستند؛ به مراقبت کمتری نیاز دارند؛ انعطاف پذیر اند و دوام بالایی دارند. وینیل، سبک است و نصب آن به آسانی انجام می گیرد. برای شرایطی که گلخانه سازان بخواهند طرح های منحصر به فرد و خلاقانه را برای ساخت یک گلخانه اجرا کنند، (چیزی مانند گلخانه های گنبدی شکل)، پوشش های وینیل، انتخاب بهتری است.

تنها نقطه ضعف وینیل به عنوان جنس سقف گلخانه این است که نسبت به سایر متریال، از نظر خصوصیات و ویژگی های عایق بودن، ارزش کمتری دارد؛ بنابراین اگر در منطقه ای سردسیر زندگی می کنید، یا عایق کاری سازه گلخانه برایتان بسیار اهمیت دارد، به جای وینیل، پوشش های دیگر را به شما پیشنهاد می دهیم.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: آسان ترین میوه ها برای باغبانی، بدون نیاز به مهارت و تخصص

ویژگی های خوب متریال جنس سقف گلخانه چیست؟

جنس سقف گلخانه

جنس سقف گلخانه

وقتی نوبت به انتخاب بهترین پوشش برای سقف گلخانه می رسد، چندین فاکتور حیاتی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. هر کدام از این معیارها نقش اساسی در عملکرد کلی و کارآیی گلخانه شما دارند. این موارد به عنوان خصوصیات و ویژگی های سقف خوب برای گلخانه ها عنوان می شوند:

1-انتقال خوب نور طبیعی از بیرون

اولین و مهم ترین ویژگی برای متریال سقف گلخانه ها، انتقال خوب نور خورشید از بیرون به داخل است. نور، همانند قلب تپنده گلخانه شما است که رشد گیاهان را تقویت می کند. نور، یک عامل مهم در انجام عملیات فتوسنتز گیاهان است؛ فتوسنتز، مکانیسم طبیعی است که گیاهان برای تبدیل نور به انرژی، آن را انجام می دهند. ایجاد تعادل کامل بین نور زیاد و کم نور خورشید، حیاتی است و محیطی ایده آل برای فضای سبز شما ایجاد می کند.

2-دوام و ماندگاری خوب

دوام، ماندگاری و استحکام بالا یکی دیگر از مهم ترین خصوصیات برای متریال جنس سقف گلخانه است. یک پوشش عالی و باکیفیت می تواند از گیاهان در برابر عوامل محیطی و آب و هوای سخت، سرما و گرمای شدید، باد و طوفان ها محافظت کند. مواد بادوام، به تعمیرات – نگهداری کمتری نیاز دارند و پناهگاه قدرتمند برای محصولات داخل گلخانه محسوب می شود. در فرآیند ساخت و ساز گلخانه باید دقت کنید که متریال انتخابی شما، از آزمون های مقاومت و پایداری و ایمنی، سربلند بیرون آمده باشد.

3- عایق خوب

پوشش خوب برای گلخانه ها باید عایق باشند تا بتوانند به کنترل شرایط داخل گلخانه کمک کنند. عایق کاری، نقش حیاتی برای رشد و سلامت گیاهان شما دارد. عایق بندی مناسب، گرما را در ماه های سرد سال، و خنکی را در ماه های گرم سال، در گلخانه نگه می دارد؛ لذا مطمئن می شوید که گیاهان در طول سال، در یک محیط کنترل شده و سالم رشد می یابند.

اهمیت ویژگی عایق بودن برای جنس سقف گلخانه به اندازه ای است که می تواند بر بهره وری انرژی و هزینه های عملیاتی گلخانه تأثیر بگذارد. گلخانه هایی که در مناطق گرم و کویری یا نواحی سردسیر و یخبندان ساخته می شوند، باید در برابر تغییرات اقلیمی بیرونی، بسیار مقاوم باشند.

4- قیمت مناسب

متریال خوب برای ساخت سقف گلخانه ها باید از نظر قیمت، مقرون به صرفه باشند. هزینه مواد اولیه برای ساخت گلخانه از اهمیت بالایی برخوردار است و به مدیریت کل پروژه کمک می کند. علاوه بر این، انتخاب مصالح درست، بر هزینه های سالانه، مربوط به مصرف انرژی و نگهداری گلخانه نیز تأثیرگذار است. اگر از مواد ارزان تر و سبک تر استفاده کنید، شاید در ابتدا در بودجه مالی تان صرفه جویی کرده اید اما به احتمال زیاد در درازمدت، هزینه های بیشتری برای تعمیرات سقف آسیب دیده به شما تحمیل خواهد شد! بنابراین باید به کیفیت و دوام متریال سقف نیز توجه کنید.

5-نگهداری آسان تر

یکی دیگر از خصوصیات یک سقف خوب برای گلخانه، نگهداری آسان آن است. وقتی سقف را در دوره های مختلف سال، بازرسی و نگهداری کنید، شرایط مطلوب را در گلخانه خود ایجاد خواهید کرد. بازرسی و نظارت بر سقف ها باید بدون دردسر انجام شود. سقف های خوب به مراقبت های کمتری نیاز دارند و همه ویژگی های مثبت را فرآهم می کنند.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: ساخت گلخانه ارزان با ۱۰ ایده مقرون به صرفه!

مقایسه کلی انواع جنس سقف گلخانه

انتخاب سقف مناسب برای گلخانه باید متناسب با سبک ساخت سازه، بودجه مالی، نوع محصولات گلخانه ای و گیاهان، و همچنین نیازهای عملیاتی شما انجام گیرد. با توجه به همه مواردی که در فوق اشاره کردیم می توانید گلخانه خود را راه اندازی کنید. در جدول زیر، خلاصه ای از آنچه گفته شده است را ملاحظه می کنید:

متریال سقف انتقال نور به داخل دوام و ماندگاری عایق سازی هزینه ها نگهداری
شیشه بالا متوسط کم بالا بالا
فیلم پلی اتیلن بالا کم کم کم متوسط
ورق پلی کربنات متوسط بالا بالا متوسط کم
وینیل متوسط متوسط متوسط متوسط کم

ترجمه تخصصی: همیارگلخانه

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *