سموم علف کش

سموم علف کش برای گلخانه، باغبانی و کشاورزی

تولید محتوا سایت گلخانه

تولید محتوا سایت گلخانه

پلن های مختلف تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ را از قسمت فرم عضویت ویژه بررسی نمایید و برای ثبت سفارش، موارد دلخواه را کامل و ارسال نمایید.

سموم علف کش برای گلخانه، باغبانی و کشاورزی؛ انواع، ویژگی ها و کاربردها

درک سموم علف کش برای گلخانه و باغبانی، مستلزم درک اهمیت کنترل علف های هرز و روش های علمی و مؤثر است. کنترل علف های هرز برای مدت طولانی، حتی قبل از توسعه علف کش ها، بخش ضروری در باغداری و کشاورزی بوده است. هنگامی که محصولات زراعی را پرورش می دهید، ممکن است برخی از گیاهان به نام “علف های هرز” را نیز در لابه لای محصولات خود پیدا کنید که به صورت تصادفی رشد می کنند. وجود این گیاهان ناخواسته می تواند بر رشد و عملکرد محصولات مورد نظر شما تأثیر منفی بگذارد، زیرا منابعی مانند آب، مواد مغذی، نور خورشید و حشرات و قارچ ها را مصرف می کنند.

سرفصل مطالبی که در این محتوا می خوانید به صورت زیر هستند:

  • سموم علف کش برای گلخانه و باغبانی
  • کاربردهای سموم علف کش در گلخانه ها و باغبانی
  • سموم علف کش چگونه عمل می کنند؟
  • انواع سموم علف کش برای گلخانه، باغبانی و کشاورزی
  • 1-طبقه بندی سموم علف کش بر اساس ویژگی
  • 2-طبقه بندی انواع سموم علف کش بر اساس روش مصرف
  • 3-طبقه بندی انواع سموم علف کش بر اساس زمان مصرف
  • مزایای سموم علف کش برای گلخانه، باغبانی
  • مقاومت نسبت به سموم علف کش به چه معنا است؟
  • سوالات متداول درباره انواع سموم علف کش در گلخانه داری و باغبانی”

 

تبلیغات سازه گلخانه

پلن های مختلف تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ را از قسمت فرم عضویت ویژه بررسی نمایید و برای ثبت سفارش، موارد دلخواه را کامل و ارسال نمایید.

سموم علف کش برای گلخانه داری و باغبانی

قبل از اینکه سموم علف کش، محبوبیت زیادی پیدا کنند، برخی از روش های مورد استفاده برای کنترل علف های هرز شامل وجین دستی، کاشت گیاهان پوششی، اصلاح pH خاک، بهبود سطح حاصلخیزی یا کنترل شوری بود. موادی از جمله نمک دریا، محصولات فرعی صنعتی و روغن ها برای کنترل شیمیایی علف های هرز استفاده میشد.

با این حال، تا زمانی که تحقیقات موفقیت آمیز در طول جنگ جهانی دوم انجام شد، علف کش هایی برای کاربردهای مدرن توسعه یافتند که می توانستند طیف وسیعی از علف های هرز را بدون تأثیر بر محصولات از بین ببرند. امروزه می توان گفت که سموم علف کش، زیربنای مدیریت و کنترل مدرن علف های هرز را برای کاربردهای تجاری در صنایع مختلف از جمله کشاورزی تشکیل می دهند.

برای گلخانه داری، باغبانی و کشاورزی، علف کش ها یک موهبت بوده اند و استفاده گسترده از آنها به سرعت توسط باغبانان و کشاورزان مورد استفاده قرار گرفت؛ زیرا ثابت شد که علف کش ها، ترکیبات بسیار کارآمدتری برای کنترل علف های هرز هستند.

کاربردهای سموم علف کش در گلخانه ها و باغبانی

کاربردهای سموم علف کش

کاربردهای سموم علف کش

مهم ترین علت استفاده از سموم علف ‌کش‌ در باغبانی و کشاورزی این است که از شر علف‌های هرز خلاص شوید؛ که در غیر این صورت برای دسترسی به نور، رطوبت و مواد مغذی با محصولات رقابت می‌کنند و بر کیفیت و کمیت محصول تأثیر می‌گذارند. علف های هرز همچنین می توانند با تجهیزات برداشت، تداخل داشته باشند و به آنها آسیب برسانند، محلی برای تجمع آفات و بیماری ها باشند، منابع آبی را آلوده کنند، و حتی می توانند خواص سمی داشته باشند که باعث مشکلاتی برای سلامتی همه محصولات می شود.

انواع سموم علف ‌کش ‌عمدتاً در کشاورزی استفاده می‌شوند، اما استفاده از علف‌کش‌ها به سایر صنایع نیز گسترش می‌یابد که لازم است گیاهان غیر ضروری، پاکسازی شوند. در کشاورزی، علف کش ها مفید هستند زیرا می توانند علف های هرز را تقریباً در هر مرحله از رشد کنترل کنند و انعطاف پذیری را برای پرورش دهندگان محصول فراهم کنند.

هر محصول تحت تأثیر انواع مختلف علف های هرز قرار می گیرد و علف کش هایی که باید مورد استفاده قرار گیرند متفاوت خواهند بود. برخی از سموم علف ‌کش‌ را می‌توان قبل از کاشت بذر استفاده کرد تا اطمینان حاصل شود که اثری از علف‌کش‌ها وجود ندارد. در برخی موارد که علف های هرز ممکن است در کنار محصولات در حال رشد وجود داشته باشد، لازم است از یک علف کش انتخابی استفاده شود که بتواند علف های هرز را بدون آسیب رساندن به محصولات کنترل کند.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: انواع حشره کش گلخانه ای برای کنترل آفات

سموم علف کش چگونه عمل می کنند؟

مواد شیمیایی موجود در سموم علف ‌کش‌ می‌توانند از گسترش علف‌های هرز جلوگیری کرده یا از رویش آن جلوگیری کنند. علف کش ها حتی در غلظت های کم نیز می توانند فوق العاده موثر باشند. انواع مختلفی از علف کش ها برای گلخانه و باغبانی وجود دارد و هر یک از آنها به طور متفاوتی عمل می کنند؛ اما به طور کلی، روش عمل آنها را می توان به دو دسته بندی کرد: علف کش های سیستمیک یا انتقال یافته و علف کش های غیر سیستمی یا تماسی.

علف کش های سیستمیک یا انتقال یافته، سمومی هستند که توسط گیاه از محل اِعمال شدن، جذب می شوند و در داخل سیستم آوندی گیاه به سمت مکان هایی حرکت می کنند که در آنجا مواد شیمیایی برای کنترل رشد گیاه، اثر می کنند.

علف کش های غیرسیستمیک یا علف کش های تماسی، قسمت هایی از گیاه را که با آن در تماس است از بین می برند. در حالی که این علف‌کش‌ها سریع‌تر از علف‌کش‌های تماسی عمل می‌کنند، برای کنترل رشد علف های هرز زیر درختان، به کاربرد مکرر نیاز دارند و برای علف‌های هرز چند ساله چندان مؤثر نیستند.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: انواع قارچ کش برای گلخانه ها، ساختار شیمیایی و کاربردها

انواع سموم علف کش برای گلخانه، باغبانی و کشاورزی

انواع سموم علف کش

انواع سموم علف کش

سموم علف کش برای گلخانه داری و باغبانی را می توان به روش های مختلفی طبقه بندی کرد. این می تواند شامل طبقه بندی بر اساس مواد شیمیایی موجود در علف کش ها، روش کاربرد، محل اثر یا زمان کاربرد باشد. برخی از این دسته بندی ها از انواع علف کش ها در زیر ذکر شده است:

1-طبقه بندی سموم علف کش بر اساس ویژگی

  • علف کش های گزینشی

علف کش های گزینشی یا انتخابی می توانند از رشد برخی گونه های خاص علف های هرز، بدون تأثیر بر محصولات هدف، جلوگیری کنند. این نوع ترکیبات، انواع سموم علف کش هستند که بیشتر در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند زیرا می توانند بدون تأثیر بر محصولات در سطح وسیع، مورد استفاده قرار گیرند.

  • علف کش های غیر گزینشی

این علف کش ها در طیف وسیعی وجود دارند و بر روی هر گیاهی که استفاده شوند، تأثیر می گذارد، پس گزینشی عمل نمی کند. علف کش های غیرگزینشی بیشتر در مواردی از جمله سوختگی های قبل و بعد از کاشت، مصرف مواد شیمیایی، مزارع و همچنین برای کاربردهای صنعتی که به پاکسازی سطح وسیعی از زمین از همه علف های هرز نیاز دارد، استفاده می شود.

2-طبقه بندی انواع سموم علف کش بر اساس روش مصرف

  • علف کش های مخصوص خاک

این نوع علف کش ها در خاک استفاده می شوند و توسط ریشه یا گیاهچه های جوان علف هرز، جذب می شوند. برای اینکه این علف کش ها به کارایی مناسب خود برسند، باید روی لایه مناسب خاک با رطوبت کافی اعمال شوند.

  • علف کش های محلول به صورت اسپری

علف کش های محلول، به قسمت های برگی علف های هرز، روی سطح خاک اِعمال می شود و سپس توسط بافت های علف های هرز، جذب می شود.

3-طبقه بندی انواع سموم علف کش بر اساس زمان مصرف

  • علف کش مورد استفاده، قبل از کاشت

این نوع علف‌کش ‌ها قبل از کاشت به خاک اضافه می‌شوند، بنابراین علف‌های هرز قبل از کاشت محصول، کنترل خواهند شد. اینها معمولاً شامل سموم علف کش انتخابی و همچنین غیرانتخابی هستند. پس از آن می توان از زمین های تیمار شده با علف کش، برای اهداف کشاورزی و باغبانی برای کشت محصولات استفاده کرد.

  • علف کش های مورد استفاده، قبل از جوانه زدن

این نوع سموم علف کش به ترکیباتی اطلاق می شود که باید قبل از جوانه زدن نهال ها، یا به اصطلاح، سبز شدن علف های هرز، استفاده کرد. در صورت استفاده، این علف‌کش‌ها می توانند علف‌های هرز را در حین رشد در خاک، کنترل ‌کنند، اما روی علف‌های هرز که قبلاً رشد کرده‌اند تأثیری نمی‌گذارند.

  • علف کش های مورد استفاده، پس از رشد علف های هرز

این علف کش ها پس از رشد علف های هرز استفاده می شوند. بسته به نیاز، می توانند از نوع انتخابی یا غیرانتخابی باشند؛ و یا در خاک یا روی برگ ها اِعمال شوند. این نوع سموم علف کش معمولاً برای کنترل مؤثر، به کاربردهای متعدد نیاز دارند و باید از استفاده آنها در هنگام بارندگی اجتناب شود؛ زیرا باران می تواند آنها را بشوید، و کارایی آنها را کاهش دهد.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: نکات مهم در تولید محصولات گلخانه ‌ای باکیفیت

مزایای سموم علف کش برای گلخانه، باغبانی

سموم علف کش برای گلخانه

سموم علف کش برای گلخانه

انواع علف کش نسبت به سایر روش‌های کنترل علف‌های هرز، مزایای زیادی دارند، زیرا راه‌های مختلفی برای استفاده از آنها وجود دارد. در ادامه، چند مزیت را توضیح داده ایم که اهمیت استفاده از علف کش ها را نشان می دهد:

  • علف کش ها را می توان قبل از رشد علف های هرز استفاده کرد

بر خلاف روش های دیگر برای مبارزه با علف های هرز، می توان از علف کش ها در مراحل قبل از کاشت محصول و قبل از سبز شدن علف های هرز استفاده کرد. این روش به محصولات اجازه می دهد تا در یک محیط عاری از علف های هرز، بدون رقابت برای مواد مغذی، حتی در مراحل اولیه، رشد کنند.

  • علف کش ها را می توان در آرایش های مختلف کشت، استفاده کرد

سموم علف کش را می توانید در انواع زمین های زراعی و باغی، با رعایت الگوی مختلف کشت استفاده کرد. بدون توجه به نوع محصول و شیوه کاشت می توانید از علف کش های مناسب در مقدار استاندارد و توصیه شده استفاده نمایید.

  • علف کش ها می توانند ریشه عمیق علف های هرز را از بین ببرند

علف های هرزی که ریشه در عمق خاک دارند همیشه نمی توانند با روش های فیزیکی حذف شوند؛ شاید قسمت بالایی حذف شود، اما می توانند دوباره از ریشه رشد کنند. برای این موارد، ترکیبی از علف کش های شیمیایی و روش دستی می تواند برای کنترل موثر علف های هرز به کار برود.

  • علف کش ها از رشد علف های هرز برای مدت طولانی جلوگیری می کنند

زمانی که از سموم علف ‌کش‌ استفاده می کنید، معمولاً برای مدت طولانی مؤثر بوده و از رشد سریع علف‌های هرز جلوگیری می‌کنند.

  • علف کش ها می توانند علف های هرز با ساختار مشابه را نیز از بین ببرند

علف های هرزی که شبیه به محصولات زراعی به نظر می رسند، زمانی که از طریق روش های دستی حذف می شوند، این احتمال وجود دارد که آنها نیز از بین بروند، زیرا تشخیص این دو از همدیگر، دشوار است. با این حال، علف‌کش‌ها را می‌توان برای از بین بردن این علف‌های هرز که ممکن است یکسان به نظر برسند نیز استفاده کرد؛ حتی اگر از نظر بیولوژیکی متفاوت باشند؛ و این روش، بدون اینکه به محصولات آسیبی وارد کنند، به بهترین شیوه انجام می گیرد.

 

بنر باغبانی

مقاومت نسبت به سموم علف کش به چه معنا است؟

از آنجایی که علف کش ها از متداول ترین سموم شیمیایی هستند که برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفتند، برخی از علف های هرز نسبت به سموم، مقاومت پیدا کردند و نسل های بعدی نیز این ویژگی را به ارث بردند. این اتفاق، همان “مقاومت نسبت به سموم علف کش” است.

هنگامی که علف کش ها استفاده می کنید، علف های هرز حساس را از بین می برید، اما برخی از علف های هرز مقاوم، زنده می مانند و تولید مثل می کنند. علف‌های هرز مقاوم می‌توانند به‌عنوان گیاهان منفرد، یا گیاهان کم وسعت در یک مزرعه شروع به رشد کنند، اما این قابلیت را دارند که در کل مزرعه پخش شوند! پس حذف آنها چالش برانگیز است! یکی از نشانه های اولیه مقاومت علف های هرز به علف کش ها، وجود تعداد زیادی از آنها در زمین زراعی یا باغ است که پس از استفاده از علف کش، زنده مانده اند.

حساسیت بیش از حد نسبت به یک علف‌کش خاص نیز می‌تواند منجر به مقاومت علف های هرز شود، زیرا حساس‌ ترین گونه های علف‌های هرز در یک بار استفاده از این سموم از بین می‌روند و تعداد معدودی که باقی می‌مانند می‌توانند به سرعت به گونه‌ای مقاوم تبدیل شوند.

علف‌های هرز مقاوم به سموم علف ‌کش، به‌ویژه در کشاورزی، یک نگرانی جدی هستند. بیش از 450 علف هرز مقاوم به علف کش در سراسر جهان وجود دارد که بر رشد 92 محصول در 70 کشور تأثیر می گذارد. استفاده از علف کش ها باید هوشمندانه صورت بگیرد تا این نوع مقاومت به سموم را ایجاد نکند.

ترجمه تخصصی: همیارگلخانه

تبلیغات گل و گیاه

 

سوالات متداول درباره انواع سموم علف کش در گلخانه داری و باغبانی”:

1-روش های از بین بردن علف های هرز چیست؟

روش های مورد استفاده برای کنترل علف های هرز شامل وجین دستی، کاشت گیاهان پوششی، اصلاح pH خاک، بهبود سطح حاصلخیزی یا کنترل شوری و همچنین استفاده از علف کش ها است.

2-انواع علف کش چگونه عمل می کنند؟

مواد شیمیایی موجود در سموم علف ‌کش‌ می‌توانند از گسترش علف‌های هرز جلوگیری کرده یا از رویش آن جلوگیری کنند.

3-انواع علف کش چطور طبقه بندی می شوند؟

سموم علف کش به دو دسته علف کش های سیستمیک و علف کش های غیر سیستمی یا تماسی طبقه بندی می شوند. بر اساس زمان مصرف، نحوه استفاده و مدت عملکرد، این سموم به دسته های مختلف طبقه بندی می شوند. علف کش های گزینشی و غیر گزینشی، علف کش های مخصوص خاک یا محلول های روی برگ، و علف کش های مخصوص دوره های رشد علف های هرز، مهم ترین دسته بندی ها هستند.

4-مقاومت نسبت به علف کش ها به چه معنا است؟

هنگامی که علف کش ها استفاده می کنید، علف های هرز حساس را از بین می برید، اما برخی از علف های هرز مقاوم، زنده می مانند و تولید مثل می کنند. این اتفاق، همان “مقاومت نسبت به سموم علف کش” است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *