تولید محصولات گلخانه ‌ای

تولید محصولات گلخانه ‌ای باکیفیت + نکات مهم

تبلیغات برای گلخانه

نکات مهم در تولید محصولات گلخانه ‌ای باکیفیت و آنچه باید بدانید

تولید محصولات گلخانه ‌ای یکی از دقیق‌ترین و فشرده‌ترین شکل‌های باغبانی است. اگرچه وجود گلخانه بسیاری از شرایط ناممکن برای رشد گیاهان در فضای طبیعی را برای ما ممکن می‌کند و طول فصل رشد را طولانی خواهد کرد، اما تولید محصولات با کیفیت گلخانه ‌ای در شرایط بهینه اتفاق می‌افتد.

بنابراین شما نیز اگر گلخانه دارید و می‌خواهید محصولاتی که کشت می‌کنید در هنگام برداشت بالاترین کیفیت را داشته باشند، حتماً باید به این اصول توجه نمایید و آگاهی کامل در مورد آن‌ها را کسب کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با نکات مهم برای تولید محصولات با کیفیت گلخانه ‌ای آشنا کنیم.

برای تولید محصولات گلخانه ‌ای به چه نکاتی باید توجه کرد؟

تولید محصولات گلخانه ‌ای باکیفیت

تولید محصولات گلخانه ‌ای باکیفیت

 

شما باید علاوه بر شرایط بهینه رشد در گلخانه که شامل عواملی مانند رطوبت، دما، تهویه و … می‌شود، به نکات دیگری نیز برای تولید محصولات گلخانه ‌ای با کیفیت توجه نمایید. از مهم‌ترین نکات تولید انواع محصولات گلخانه ‌ای عبارت‌اند از:

1-توجه به بازاریابی و توزیع محصولات از همان ابتدای کار

بیشتر محصولات گلخانه ‌ای ارزش بالایی دارند، فاسدشدنی هستند و باید از مزیت کیفی بازار نسبت به تولید در زمین باز، برخوردار باشند تا به ‌خوبی فروش بروند. آگاهی کامل از بازارها، اعم از ملی و بین ‌المللی و توانایی تولید محصولات با کیفیت بالا در برنامه زمانی مناسب، ترجیحاً در همه طول سال، از مهم‌ترین نکات تولید محصولات گلخانه ‌ای است که در واقع قبل از شروع کار باید به آن توجه داشته باشید و تدابیر لازم را بیاندشید. در غیر این صورت حتی اگر محصول خوبی داشته باشید، اما طبق نیاز بازار نباشد، همه زحمات شما به هدر می‌رود.

شناسایی و انتخاب بازار، کلید موفقیت هر عملیات گلخانه ‌ای خواهد بود. می‌توان مستقیماً در محل گلخانه یا در نزدیکی آن بازاریابی موردنیاز را انجام داد. اگر شما بازار را به‌ خوبی بسنجید و برای تولید محصولات در گلخانه خود محصولاتی را انتخاب کنید که مورد نیاز هستند و مصرف بالایی دارند، اما در فضای طبیعی نمی‌توان آن‌ها را کشت نمود، قطعاً نتایج بهتری از کار خود خواهید گرفت. از طرفی امروزه مصرف‌کنندگان به محصولات کشاورزی تولید داخل اعتماد بیشتری دارند.

2- تنوع محصولات

شما باید از همان ابتدا بعد از اینکه محصولاتی که می‌خواهید کشت کنید را مشخص کردید، به نوع و تنوع آن محصول خاص برای تولید محصولات گلخانه ‌ای توجه داشته باشید. در واقع با توجه به اینکه هر محصولی می‌تواند واریته‌ها و انواع مختلفی داشته باشد و بذرهایی که استفاده می‌شوند نیز کیفیت‌های متفاوتی دارند، بسیار مهم است که خرید بذرهای موردنیازتان را از یک فروشنده معتبر بذر که طیف گسترده‌ای از انواع بذرهای مورد استفاده در گلخانه را می‌فروشد انجام دهید که کیفیت بالایی داشته باشند.

همچنین فروشنده بذرهای شما برای تولید محصولات با کیفیت گلخانه ‌ای باید شخصی باشد که می‌تواند دانش و دستورالعمل‌های مربوط به کشت، کنترل آفات و بازاریابی آن نوع بذر و محصول را به شما ارائه دهد.

مقادیر و انواع سبزی‌هایی که امروزه توسط شرکت‌های تولید بذر به صنایع گلخانه ‌ای ارائه می‌شود کاملاً باورنکردنی و بسیار گسترده هستند که انتخاب نوعِ با کیفیت آن‌ها از فروشگاه‌های معتبر بسیار مهم است.

به‌ عنوان مثال گوجه ‌فرنگی به هر شکلی همراه با فلفل و بادمجان موجود است. بذرهای خیارهای بلند و کوتاه با طعم خارق ‌العاده و همچنین سبزی‌ های برگ ‌دار مانند کاهوهای بزرگ و کوچک به فروش می‌رسند.

همه این‌ها، همراه با اسفناج، کلم پیچ، جوانه‌ها و میکروگرین‌ها به‌طور فزاینده‌ای محبوب هستند و گیاهانی که اکنون در گلدان رشد می‌کنند و به ‌عنوان گیاهان آپارتمانی خوراکی به فروش می ‌رسند نیز از محبوبیت زیادی برای رشد گلخانه‎ای برخوردار هستند.

اینکه شما کدام نوع را انتخاب کنید، در ابتدا به علاقه شما و بعد هم نیاز بازار موردنظرتان و شرایط گلخانه شما بستگی دارد. مثلاً اگر در منطقه تقریباً سردی هستید و گلخانه شما به وسایل گرمایشی مجهز نشده است، نمی‌توانید گیاهانی که گرمادوست هستند را در گلخانه خود کشت نمایید.

3-محل گلخانه

انتخاب صحیح محل گلخانه می‌تواند تأثیر بسزایی در تولید محصولات گلخانه ‌ای با کیفیت داشته باشد. زیرا بر روی شرایط مختلف بخصوص نور و گرمای گلخانه تأثیر زیادی دارد.

یک گلخانه خوب که بر اساس اصول صحیح مهندسی ساخته شده باشد که شرایط بهینه گلخانه نیز در آن در نظر گرفته شده است، برای ایجاد بهترین عملکرد گلخانه بسیار مهم است. موقعیت مکانی تا حد زیادی در نتایج دسترسی به مشتری، در دسترس بودن نور خوب و تأمین مداوم آب خوب تأثیر ایجاد می‌کند.

همچنین سایت گلخانه شما باید عاری از بادهای شدید و بدون سایه درختان و کوه‌ها باشد. محل گلخانه باید دارای زهکشی مناسب از آب‌های سطحی و زهکشی زیرسطحی باشد. دسترسی به نیروی کار، جاده‌های با آب‌وهوای مناسب برای حمل ‌و نقل محصولات به بازار به ‌طور سالم و در دسترس بودن انرژی قابل ‌اعتماد و اقتصادی مانند برق و سوخت برای گرمایش و سرمایش مکانیکی، در صورت نیاز، بسیار مهم است.

همچنین اگر بخواهید بازاریابی مستقیم داشته باشید که مصرف‌کنندگان از خود شما محصولات را تهیه کنند، دسترسی آسان به مکان بسیار مهم است. به ‌عنوان ‌مثال مهم است که مکان گلخانه را تا حد امکان در نزدیکی بزرگراهی بسازید که به‌خوبی توسط مردم شهر رفت ‌و آمد داشته باشد، اما از تپه‌ها یا پیچ‌ها اجتناب کنید و امکان دسترسی آسان به ورود یا خروج را فراهم کنید.

شما باید بازار خود را بر اساس اینکه چگونه ممکن است توسط مشتریانتان دیده شود، ارزیابی کنید. مثلاً اگر قرار است رستورانی بخشی از بازار شما باشد، تمام قوانین و مقررات مربوط به بازاریابی محصولات غذایی و خدمات غذایی را بدانید.

از پیشرفت‌های آتی که ممکن است در آینده بر بازار شما تأثیر بگذارد، مانند منطقه بندی، پروژه‌های بالقوه تعریض جاده‌ها، تعداد سفرها و رقابت‌های احتمالی نیز باید آگاه باشید.

4-مدیریت گلخانه با برنامه ریزی اصولی

تنها داشتن مهارت مدیریت عالی در تولید محصولات گلخانه ‌ای با کیفیت کافی نیست. یک مدیر موفق در گلخانه علاوه بر دانستن نکات مهم در زمینه مدیریت، باید دانش کاملی از باغبانی، فیزیولوژی گیاهی، محیط کشت، آسیب‌شناسی گیاهی و حشره‌ شناسی و همچنین مهارت‌های کامپیوتری، روابط کاری و توانایی مهندسی برای ارائه بهترین محیط برای رشد گیاهان را داشته باشد.

مدیریت باید ویژگی‌های رهبری داشته باشد، صادق باشد، وقت ‌شناس باشد، چشم ‌انداز داشته باشد و با کارکنان آن‌گونه رفتار کند که می‌خواهند با آن‌ها رفتار شود. مدیریت باید بدون توجه به شغل، موقعیت یا منسب، بتواند در هر زمان بهترین تصمیم را بگیرد تا نتایج خوبی ایجاد شود.

5-طراحی گلخانه

همه گلخانه‌ ها از بزرگ و کوچک و هر نوعی که ساخته شده باشند، اساساً یک هدف دارند و آن فراهم کردن و حفظ محیطی برای رشد بهینه گیاه است که منجر به حداکثر بازدهی و کیفیت محصول می‌شود.

به ‌طور کلی، نمی‌توانیم بگوییم کدام گلخانه بهترین است و این موضوع کاملاً نسبی است. اما طراحی سازه گلخانه برای تولید محصولات گلخانه ‌ای با کیفیت باید طوری باشد که گیاهان را به‌خوبی از باد، باران، گرما، سرما، حشرات و بیماری‌ها محافظت کند. اعضای ساختاری و پوشش گلخانه نیز باید طوری انتخاب شوند که اجازه حداکثر انتقال نور را به محصولات درون گلخانه بدهند.

به‌ عنوان ‌مثال اگر قرار است محصولات بلند مانند گوجه ‌فرنگی، فلفل و خیار در گلخانه شما رشد کنند، گلخانه باید دارای ارتفاع ناودان 14 تا 16 فوت یا 3/4 الی 9/4 متر باشد تا کابل یا سیم‌های پشتیبانی گیاه در فاصله 12 تا 14 فوتی یا 7/3 الی 3/4 متر از کف گلخانه باشد.

اگر از سیستم‌های خنک‌کننده مه پاش فشار بالا استفاده می‌شود، سیستم باید حداقل 6 فوت یا 82/1 متر بالاتر از کابل‌های پشتیبانی کارخانه‌ای باشد تا رطوبت سیستم خنک‌کننده قبل از رسیدن به سایبان تبخیر شود. در این صورت اگر پرده‌های سایه یا سیستم حرارت بالا و سیستم خنک‌کننده نصب شده باشند، ارتفاع ناودان باید 18 تا 20 فوت یا حدودا 48/5 الی 6 متر یا بیشتر باشد.

گرفتن کمی ارتفاع بیشتر نیز غیرمعمول نیست، به‌خصوص برای طرح‌های گلخانه ‌ای که قله کمی بالای ناودان دارند. همچنین برای تولید محصولات گلخانه ‌ای با کیفیت، تمام سازه‌ها باید دارای دریچه‌ های پروانه ‌ای باشند تا خنک‌کنندگی کافی فراهم شود.

6-کنترل محیطی

کنترل نور و دمای بالا در محصولات با کیفیت، نقش اساسی دارد. درحالی‌که گرمایش یک گلخانه می‌تواند گران باشد، اما اگر محصولات با کیفیت بالا و مقرون ‌به ‌صرفه رشد کنند، می‌تواند سودآور باشد. برای مثال، گوجه ‌فرنگی به محدوده دمایی تقریباً 60 تا 78 درجه فارنهایت یا حدوداً 5/15 الی 5/25 درجه سانتی‌گراد نیاز دارد. دمای پایین یا بالاتر گلخانه می‌تواند تا حد زیادی مانع رشد مطلوب و کیفیت میوه شود.

سیستم کنترل محیطی بسته به محل گلخانه بسیار متفاوت خواهد بود. به ‌عنوان‌ مثال در بخش شمال غربی ایالات ‌متحده، دریچه‌های سقف معمولاً برای رسیدن به دمای خنک در تابستان کافی هستند، در حالی ‌که در جنوب غربی که حالت بیابان دارد، هر دو دریچه سقف و خنک‌کننده تبخیری برای ایجاد دمای مناسب توصیه می‌شود. بنابراین تجهیزات کنترل محیطی کاملاً به مکانی که گلخانه شما در آنجا احداث شده و شرایطی که دارد، بستگی خواهد داشت.

در برخی موارد دریچه‌های سقفی دوتایی باید به جای دریچه تکی استفاده شوند. یک دریچه دوتایی که اغلب پروانه نامیده می‌شود، دمای گلخانه ‌ای را تا 14 الی 15 درجه خنک‌تر از فضای گرم بیرون  می‌کند و برای مناطق با تابستان‌های بسیار گرم مناسب می‌باشد.

راندمان سرمایش تبخیری نیز به سطوح رطوبت خارجی بستگی دارد. اگر در مورد الزامات محیط گلخانه به‌طور کامل آموزش ندیده ‌اید، حتماً باید در این رابطه با یک کارشناس کار بلد صحبت کنید. نصب یک سیستم کنترل محیطی صحیح به‌منظور دستیابی به بازدهی بالا و تولید محصولات گلخانه ‌ای با کیفیت، کاملاً ضروری است.

توجه داشته باشید که گرمای خورشید را با قرار دادن گیاهان در زیر لایه‌ای از شیشه یا سایر مواد محبوس کننده نور می‌توانید به‌ خوبی جذب کنید. با این‌ حال، ازآنجایی‌که گیاهان موجودات زنده بسیار پیچیده‌ای هستند و شرایط مورد نیاز برای رشد هرکدام از آن‌ها نیز متفاوت می‌باشد، تمرین واقعی رشد گیاهان در گلخانه نیاز به کمی تعادل و ظرافت دارد. همچنین شامل مراقبت‌هایی برای جلوگیری از اشتباهات رایج است که می‌تواند شرایط رشد گلخانه ‌ای شما را به چالش بکشد.

 

 

اشتباهات رایج که تولید محصولات گلخانه ‌ای با کیفیت را غیرممکن می‌کند!

تولید محصولات گلخانه ‌ای باکیفیت

تولید محصولات گلخانه ‌ای باکیفیت

 

حتماً شنیده‌اید که از لقمان حکیم می‌پرسند: ادب را از که آموختی؟ و او در پاسخ می‌گوید: از بی‌ادبان! مجدداً می‌پرسند: چگونه؟ و او می‌گوید: هر آنچه آن‌ها انجام می‌دهند را برعکس انجام می‌دهم.

در تولید گلخانه ‌ای نیز این موضوع صادق است و شما می‌توانید با انجام ندادن اشتباهاتی که به ‌وفور از باغبانان در گلخانه‌ها دیده می‌شود، به تولید محصولات گلخانه ‌ای با کیفیت در گلخانه خود، کمک بزرگی نمایید.

از جمله مهم‌ترین این اشتباهات عبارت‌اند از:

1- بی‌توجهی به کنترل دما

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات باغبان‌ها در تولیدات گلخانه ‌ای این است که فراموش می‌کنند دمای گلخانه خود را به‌طور روزانه کنترل کنند. به‌ طور کلی، دمای ایده‌آل تابستان برای گلخانه 75-85 درجه فارنهایت در روز یعنی حدوداً 88/23 الی 44/29 درجه سانتی‌گراد و 60-76 درجه فارنهایت در شب یعنی حدوداً 55/15 الی 11/21 درجه سانتی‌گراد است.

در زمستان، این دما به 65-70 درجه فارنهایت در روز یعنی حدوداً 33/18 الی 11/21 درجه سانتی‌گراد و 45 درجه فارنهایت یعنی حدود 22/7 در شب تغییر می‌کند.

بهترین راه برای کنترل دما از طریق تهویه، پارچه سایه و تجهیزات گرمایشی است. برای کنترل دما می‌توانید از یک دماسنج آویزان معمولی استفاده کنید یا باکمی پول بیشتر، یک دماسنج دیجیتالی بخرید که رطوبت نسبی را نیز برایتان اندازه‌گیری کند. دانستن رطوبت نسبی و دما به‌ صورت روزانه برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از گرما بسیار مهم است.

2- عدم توجه به درختان مجاور

یکی از اشتباهات دیگر که برای تولید محصولات گلخانه ‌ای با کیفیت باید به آن توجه داشته باشید، این است که بسیاری از گلخانه داران گلخانه خود را در مکان اشتباه بنا می‌کنند. به‌ عنوان‌ مثال گلخانه خود را در شعاع نزدیک یک سری درخت بنا می‌کنند. این کار بخش بزرگی از فصل رشد گلخانه شما را تحت ‌الشعاع قرار می‌دهد و حتی می‌تواند در کل سال برای گلخانه شما مضر باشد.

برگ‌های این درختان در صورت ریزش در فصول سرد، باید دائماً از مجاورت گلخانه برداشته شوند. در غیر این صورت گیاهان گلخانه در معرض سایه بیشتر قرار می‌گیرند و می‌تواند باعث آسیب شدید شود. ریشه‌های درختان مجاور نیز می‌توانند از زیرزمین به گلخانه شما حمله کنند و مواد مغذی و رطوبت گیاهان شما را بخورند.

برای محافظت از ساختار گلخانه خود و هر آنچه در داخل آن رشد می‌کند، وجود درختان نزدیک مکان موردنظر را از همان ابتدا در نظر بگیرید و بر اساس آن مکان ‌یابی کنید. اگر گلخانه شما از قبل بنا شده و الان به دلیل وجود درختان مشکل دارد، هرس جدی یا حتی حذف درختان گزینه‌های دیگری برای حل مشکلات ناشی از آن‌ها هستند.

3-فراموش کردن ایجاد سایه در مکان هایی که نیاز است!

با اینکه نور، پارامتر بسیار مهمی در گلخانه است، مواقعی نیز وجود دارد که می‌خواهید در گلخانه‌تان به ‌صورت کنترل ‌شده سایه ایجاد کنید. اگر گیاه به این شرایط نیاز داشته باشد و شما آن را فراهم نکنید، حتی اگر دما را کنترل کنید، باز هم ممکن است گیاهان به‌ طور تصادفی تحت استرس گرمایی قرار گیرند.

با گرم شدن گلخانه به دلیل طول ‌موج ‌های مختلف تابش خورشیدی، دمای هوا و همچنین دمای برگ افزایش می‌یابد. از آنجایی ‌که این دو چیز مجزا هستند، استفاده پارچه سایه که همراه با تهویه استفاده می‌شود، از آسیب گرما جلوگیری می‌کند و میزان آبی که گیاهان شما نیاز دارند را کاهش می‌دهد. پارچه سایه با مسدود کردن مقداری تابش خورشید سایه موردنیاز گیاه را ایجاد کرده و به تولید محصولات گلخانه ‌ای با کیفیت کمک بزرگی می‌کند.

4- کنترل نکردن رطوبت

رطوبت بخشی طبیعی از چرخه آب گلخانه است. هنگامی ‌که گیاهان رشد می‌کنند، آب را از طریق ریشه‌های خود جذب می‌کنند و سپس آن آب را به هوای اطراف خود منتقل خواهند کرد. با این‌ حال، هوا نمی‌تواند آب زیادی را در خود نگه دارد و با کاهش دما، این توانایی کاهش می‌یابد.

تغییرات سریع دما در گلخانه می‌تواند به گیاهان آسیب جدی وارد کند، به ‌ویژه گیاهانی مانند گوجه ‌فرنگی و خیار از موارد رایج در این مسئله هستند. اما شما می‌توانید برای تولید محصولات گلخانه ‌ای با کیفیت، یک سیستم نظارت با فنّاوری بالا خریداری کنید.

در صورتی هم که گلخانه شخصی دارید و تنها برای سرگرمی از آن استفاده می‌کنید، می‌توانید با خرید دماسنج دیجیتالی که رطوبت را نیز اندازه‌گیری می‌کند، این معضل را برطرف نمایید.

گلخانه را در ساعات گرم‌تر روز تهویه کنید تا دمای آن افزایش پیدا نکند و مطمئن شوید که فن‌های خنک‌کننده خاموش هستند و پنجره‌های تهویه قبل از شب یا پوشش ابر بسته‌ شده ‌اند تا از سرد شدن بیش‌ از حد جلوگیری شود.

در زمستان نیز برای تثبیت دما، از یک روش با فنّاوری پایین مانند بشکه‌های آب استفاده کنید. اگر یک دستگاه دیجیتالی رطوبت‌سنج خریداری کرده باشید، می‌توانید ببینید که رطوبت هنگام شکل‌گیری شبنم روی برگ‌های گیاهتان چقدر است تا بتوانید آن را بهتر کنترل کنید.

5- عدم تهویه مناسب محیط گلخانه

تهویه، کلید تعادل دمای گلخانه شما است و اغلب گلخانه ‌ها تهویه مناسبی ندارند و همین امر در تولید محصولات گلخانه ‌ای با کیفیت اختلال ایجاد خواهد کرد. برای محاسبه میزان تهویه مورد نیاز خود، کل فضای کف گلخانه خود را بر عدد پنج تقسیم کنید. این عدد 20 درصد از کل فضای کف شما است که حداقل مساحتی است که باید به شکل پنجره، دریچه یا دیوارهای رول شده برای تهویه مناسب باز شوند.

با این ‌حال، فقط به این دلیل که پنجره را باز کرده‌اید، به این معنی نیست که گلخانه در حال تهویه مناسب است و هوا باید به‌اندازه کافی از آن عبور کند. به دلیل اینکه طبق قوانین فیزیک، هوای گرم بالا می‌رود، در قسمت بالای گلخانه هوای گرم از منافذ تهویه خارج می‌شود.

می‌توانید هوای خنک را از قسمت پایین مکش کنید و از دریچه‌های سقف استفاده کنید تا هوای گرم از آن خارج شود. گاهی اوقات یک فن کوچک برای حفظ حرکت هوا به‌طور مناسب در گلخانه، جهت تولید محصولات گلخانه ‌ای با کیفیت ضروری است.

6- رشد قارچ های مضر در گلخانه

متأسفانه محیط‌های گرم و مرطوب مکان‌های ایده آلی برای رشد انواع کپک‌ها و قارچ‌ها هستند که می‌توانند نابودکننده محصولات شما باشند و همه زحمات شما را هدر دهند. اگر رطوبت نسبی گلخانه شما بالا باشد (بیش از 85%)، گردش هوای کمی وجود داشته باشد و آب یا شبنم روی برگ‌ها نشسته باشد، کپک رشد می‌کند.

گردش هوای مناسب، کلید جلوگیری از این امر است که دلیل منطقی دیگری برای استفاده از فن می‌باشد. فاصله کافی بین گیاهان شما نیز بسیار مهم است. استفاده از آبیاری قطره ‌ای یکی دیگر از گام‌های مهم پیشگیری برای خشک نگه ‌داشتن برگ‌ها و جلوگیری از رشد انواع قارچ و کپک است که تأثیر مثبت زیادی در تولید محصولات گلخانه ‌ای با کیفیت دارد.

قارچ ‌های رایج در گلخانه‌ها شامل کپک خاکستری، سفیدک پودری و کپک دوده‌ای سیاه، با علائم لکه، سوختگی، پوسیدگی و سایر واکنش‌های گیاهان هستند. گاهی ممکن است این علائم بدون اینکه واقعاً کپک را ببینید باعث ایجاد قارچ در زیرخاک شوند و گیاه را از بین ببرند. بهتر است هر سال، گلخانه و ابزار خود را با سرکه یا سفیدکننده اکسیژن تمیز کنید تا ضد عفونی شوند.

7- تخلیه خاک

مدیریت خاک در گلخانه مانند سایر باغ ‌های شما است، اما با چند چالش اضافی همراه خواهد بود. از آنجایی ‌که شما اغلب چیزهای مشابهی را در یک نقطه کشت می‌کنید و بارها و بارها این کار انجام می‌شود، خاک به‌راحتی می‌تواند فشرده شود، حاصلخیزی خود را از دست بدهد و آفات را جذب کند.

بنابراین برای تولید محصولات گلخانه ‌ای با کیفیت، علاوه بر اصول اولیه، اضافه کردن کمپوست و کود به ‌طور معمول و استفاده از مخلوط مناسب هنگام آماده کردن بستر بسیار مهم است.

هرگز از خاک گلدان قدیمی استفاده نکنید که باعث ایجاد آفات و بیماری می‌شود و در واقع بسیاری از ارگانیک کاران حرفه‌ای استفاده از مخلوط بدون خاک را برای جلوگیری از این مشکلات توصیه می‌کنند.

این مخلوط‌ها حاوی زغال‌سنگ نارس، فیبر نارگیل، پرلت و گاهی کمپوست هستند. بااین‌حال، ازآنجایی‌که شما مجبور هستید به‌طور مداوم این مواد را خریداری کنید، برای علاقه‌مندان، استفاده از کمپوست واقعاً عالی می‌تواند فواید مشابهی داشته باشد و به حفظ تعادل مناسب رطوبت و جلوگیری از قارچ کمک کند.

8- آبیاری زیاد یا کم آبیاری

بله، آبیاری قطره‌ ای معمولاً برای گلخانه بهترین گزینه است. زیرا با توجه به نیاز آبی گیاهان موجود در گلخانه تنظیم می‌شود و علاوه بر آن در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد. با این‌ حال، کمیت به ‌اندازه خود روش مهم است. به دلیل سطح رطوبت، امکان کم آبیاری یا آبیاری بیش‌ازحد وجود دارد.

برای اندازه‌گیری نیاز گیاه خود، صبح‌ها آبیاری کنید و سپس تا پایان روز ببینید خاک گیاهان چقدر خشک می‌شوند. اگر هوا ابری شود، گیاهان آب زیادی می‌گیرند، اما ممکن است نتوانند از آن استفاده کنند. بهتر است آن‌ها را بعداً در روز بررسی کنید تا دوباره فقط در صورت نیاز آبیاری شوند. به‌ طور کلی در بهار و تابستان، زمانی که گیاهان جوان و به ‌سرعت در حال رشد هستند و دمای بالا، باید بیشتر آبیاری کنید.

9- محدود کردن نور

ما قبلاً در مورد محدود کردن نور به ‌صورت عمد با پارچه سایه صحبت کرده‌ایم، اما ممکن است متوجه نباشید که به‌ طور تصادفی میزان نور دریافتی گیاهان خود را بدون اینکه متوجه شوید، محدود می‌کنید.

پوشش‌های گلخانه ‌ای دارای رتبه‌بندی انتقال نور متفاوت هستند. پوشش پلاستیکی استاندارد 6 میلی‌متر است که بادوام است و معمولاً با 91٪ انتقال نور در هر لایه رتبه‌بندی می‌شود. با این ‌حال، این میزان انتقال با بالا رفتن سن و زرد شدن پلاستیک شما کاهش می‌یابد.

به‌ عنوان ‌مثالی دیگر، اگر یک گلخانه پلی کربنات 8 میلی‌متری دارید، معمولاً 80٪ قابلیت انتقال نور دارد و اشعه‌ی UV که گیاهان را می‌سوزانند را مسدود می‌کند. گلخانه ‌های پلی کربنات با افزایش سن زرد نمی‌شوند، اما کثیف می‌شوند و این آلودگی می‌تواند انتقال نور را تا 10 درصد یا بیشتر کاهش دهد.

تراکم همچنین می ‌تواند انتقال نور را تا 10 درصد دیگر کاهش دهد. بنابراین برای تولید محصولات گلخانه ‌ای با کیفیت، پوشش گلخانه خود را همیشه تمیز و به‌روز نگه‌دارید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

10- پرورش گیاهان اشتباه در داخل گلخانه

یکی از بزرگ ‌ترین اشتباهات در کشت گلخانه ‌ای این است که باغبان حریص می‌شود و تلاش می‌کند همه‌ چیز را در کنار هم در گلخانه کشت نماید و فکر می‌کند وجود محیط گرم‌تر گلخانه برای همه گیاهان مفید است.

برنامه‌ریزی صحیح و انتخاب درست محصولات مورد کشت با توجه به شرایط و تجهیزات گلخانه ‌ای می‌تواند کمک بزرگی به تولید محصولات گلخانه ‌ای با کیفیت نماید.

دمای ایده آل گیاه را بررسی کنید و فضای باغ خود را با استفاده از آن برای افزایش فصول به حداکثر برسانید. این به این معنی است که در زمستان سبزیجات را پرورش دهید و سپس با گرم شدن دما، از گلخانه خود برای شروع رشد نهال استفاده کنید.

وقتی همه‌ چیز واقعاً گرم است، می‌توانید گوجه‌فرنگی و سایر محصولات گرمادوست را پیوند بزنید. در واقع نباید در هر فصلی انواع مختلف گیاهان با نیازهای متفاوت را در کنار هم کشت نمایید.

سخن پایانی

همان‌طور که ملاحظه کردید، نکات بسیار مهمی وجود دارند که باید برای تولید محصولات گلخانه ‌ای با کیفیت در نظر بگیرید. شاید این نکات بسیار ساده و بدیهی به نظر برسند، اما توجه نکردن به هرکدام از آن‌ها می‌تواند کیفیت محصولات شما را کاهش دهد و نتیجه مناسب را برایتان ایجاد نکند.

ترجمه تخصصی: همیارگلخانه

 

تبلیغات برای گلخانه

تبلیغات برای گلخانه

 

سوالات متداول درباره “نکات مهم تولید محصولات گلخانه ای باکیفیت”:

1-مخلوط کود و کمپوست برای گلخانه ها شامل چه موادی است؟

این مخلوط‌ها حاوی زغال‌سنگ نارس، فیبر نارگیل، پرلت و گاهی کمپوست هستند.

2-قارچ ‌های رایج در گلخانه‌ها چه مواردی هستند؟

قارچ ‌های رایج در گلخانه‌ها شامل کپک خاکستری، سفیدک پودری و کپک دوده ‌ای سیاه، با علائم لکه، سوختگی، پوسیدگی و سایر واکنش‌های گیاهان هستند.

3-چطور ابزارهای گلخانه را تمیز کنیم؟

بهتر است هر سال، گلخانه و ابزار خود را با سرکه یا سفیدکننده اکسیژن تمیز کنید تا ضد عفونی شوند.

4-مهم ترین اشتباهاتی که تولید محصولات در گلخانه را به خطر می اندازد چیست؟

عدم کنترل محیط گلخانه ها- عدم کنترل رطوبت خاک و هوای داخل گلخانه- عدم تنظیم دما- عدم نور کافی- رشد درختان اطراف محیط گلخانه-عدم آبیاری کافی

5-مهارت های مدیر گلخانه شامل چه مواردی است؟

یک مدیر موفق در گلخانه علاوه بر دانستن نکات مهم در زمینه مدیریت، باید دانش کاملی از باغبانی، فیزیولوژی گیاهی، محیط کشت، آسیب‌شناسی گیاهی و حشره‌ شناسی و همچنین مهارت‌های کامپیوتری، روابط کاری و توانایی مهندسی برای ارائه بهترین محیط برای رشد گیاهان را داشته باشد. مدیریت باید ویژگی‌های رهبری داشته باشد، صادق باشد، وقت ‌شناس باشد، چشم ‌انداز داشته باشد و با کارکنان آن‌گونه رفتار کند که می‌خواهند با آن‌ها رفتار شود.

 

منابع:

https://learn.eartheasy.com/articles/ .

https://www.growingproduce.com/vegetables/factors-to-consider-for-successful-production-in-controlled-environments/

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *