طراحی داخلی گلخانه

ایده های کاربردی برای طراحی فضای داخلی گلخانه

طراحی فضای داخلی گلخانه یک نیاز ضروری برای هر گلخانه با ابعاد و اندازه های مختلف است. راه اندازی یک گلخانه، فرصتی جدید برای کسب و کاری سودآور است. گلخانه ها محیط های محافظت شده و قابل کنترل هستند.

با اطمینان خاطر می توانید انواع محصولات گلخانه‌ ای را شامل گوجه فرنگی گلخانه ای، خیار گلخانه ‌ای، فلفل سبز گلخانه ‌ای، فلفل دلمه گلخانه ‌ای، بادمجان گلخانه ‌ای و کلم گلخانه ‌ای پرورش دهید.

علاوه بر این موارد می توانید سایر سبزیجات گلخانه ‌ای و صیفی جات گلخانه ای را نیز بکارید. از دیگر پرفروش‌ترین محصولات گلخانه ‌ای می‌توان به گل و گیاه زینتی اشاره کرد.

هر گلخانه‌ای که داشته باشید باید برای طراحی فضای داخلی گلخانه خود یک نقشه یا ایده جدیدی پیاده کنید. محیط داخل گلخانه از نظر شرایط دمایی، قابل تنظیم است. سبزی ‌هایی مانند ریحان گلخانه‌ ای، گیشنیز، ترخون یا آویشن را هم می توانید در این محیط کنترل شده پرورش دهید.

اگرچه گلخانه ‌ها فرصتی عالی را برای باغبانی در طول سال فراهم می‌کنند، اما هر چند کوچک باشند باز هم باید برای طراحی فضای داخلی گلخانه برنامه‌ریزی کنید.

طراحی داخلی گلخانه برای گلخانه های کوچک، گلخانه های بزرگ و گلخانه های بسیار وسیع، متفاوت است. نکات مهمی وجود دارد که می توانید زیباترین طرح ها را برای داخل گلخانه به وجود بیاورید.

به طور کلی برای طراحی داخلی گلخانه می توانید از مبلمان فضای آزاد، انواع تیرک های چوبی، آبنما، سایه بان ها، وسایل روشنایی، قفسه ها یا میزها استفاده کنید. هر کدام از گیاهان، شرایط خاصی برای رشد در گلخانه دارد، اما تمام آنها را می توانید با یک چیدمان زیبا داخل گلخانه قرار دهید.

اگر داخل گلخانه تعدادی گلدان نگهداری می کنید باز هم می توانید طراحی فضای داخلی گلخانه را به گونه ای اجرا کنید که گلدان ها به ترتیب و منظم در مکان خود قرار بگیرند. شاید نامی از قفسه های عمودی برای قرار دادن گلدان های گل شنیده باشید. اینها هم در واقع می توانند زیباترین ابزارها باشند.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: بازاریابی و فروش محصولات گلخانه ای

نکات مهم برای استفاده بیشتر از فضای داخل گلخانه

طراحی داخلی گلخانه

طراحی داخلی گلخانه

 

در کنار ایده ‌ای که برای طراحی فضای داخلی گلخانه اجرا می‌کنید، برخی از نکات وجود دارند که محیط داخل گلخانه را دلبازتر و آرامش دهنده جلوه می دهند. شاید بهتر باشد در درجه اول نسبت به تهویه گلخانه برنامه ریزی کنید. اگر هوای داخل گلخانه به طور پیوسته تهویه شود و جریان داشته باشد، احساس تازگی بیشتری را خواهید داشت.

تفاوتی نمی کند که کدام یک از محصولات پرفروش گلخانه ای را پرورش می دهید، اگر می خواهید طراحی داخلی گلخانه شما زیباتر و جذابتر باشد، حتماً عناصر مختلف را در آن به کار ببریم.

آنچه باعث زیباتر شدن داخل گلخانه می شود، استفاده از تیرک های چوبی است که رنگ های مختلفی دارد و با پوشش روغنی یا رنگ‌های متنوع پوشش داده شده است.

سازه های فلزی برای گلخانه هم جذابیت خود را دارند. بهتر است محوطه داخل گلخانه ها را با سازه های آلومینیومی تقسیم بندی کنید که منظم تر جلوه کند. این مصالح در طیف گسترده ای از رنگ ها موجود است.

گلخانه شما به صورت فصلی دسترسی کامل به نور خورشید دارد و بنابراین انواع محصولات را می توانید پرورش دهید. اگر افراد زیادی به عنوان نیروی کار در گلخانه شما فعالیت می کنند، حتماً قسمتی را برای استراحت آنها در نظر بگیرید.

فراموش نکنید که برای طراحی فضای داخلی گلخانه باید ابزارها و وسایل و لوازم هر کدام جای مخصوص به خود را داشته باشند. مثلاً می توانید شیلنگ های آبیاری را در لا به لای گیاهان رها کنید؛ یا اینکه گلدان های بدون استفاده یا سینی های آبیاری را در یک گوشه انبار کنید. این کارها باعث می شود که فضای داخل گلخانه شما در هم بر هم و بی نظم دیده شود.

برای اینکه از فضای داخل گلخانه بهتر و بیشتر استفاده کنید، هر منطقه را برای خود به صورت مجزا در نظر بگیرید. مثلاً با قفسه بندی می توانید گلدان های کوچک را از گلدان های بزرگ جدا کنید. به این ترتیب دسترسی به قسمت های مختلف گلخانه راحت تر است. شما به این روش بهتر می دانید که کدام گیاهان چه وضعیتی دارند و اکنون باید کدام را بررسی کنید.

یکی دیگر از نکات مهم در طراحی فضای داخلی گلخانه این است که شاید لازم باشد تعدادی از گیاهان را در نزدیکی زمین روی قفسه های کوتاه قرار دهید.

در حالت دیگر ممکن است برخی از گیاهان نیاز به نور بیشتر داشته باشند که در این صورت باید آنها را نزدیک دیواره ها و رو به نور خورشید بگذارید.

نکته دیگری که می تواند به طراحی فضای داخلی گلخانه کمک کند و ایده زیبایی را به اجرا بگذارد، استفاده از کفپوش مناسب برای گلخانه است.

کفپوش های گلخانه می توانند از سنگفرش، بلوک های بتنی، سنگ های تزئینی، سنگ ریزه ها یا حتی کفپوش های پلیمری تشکیل شده باشند.

در برخی از انواع گلخانه صنعتی، کف گلخانه، بتن ریزی می شود تا هنگام خیس شدن، لغزنده نباشد. اگر سنگریزه ها را در مسیرهای تردد قرار دهید، هم نمای زیباتر ایجاد می کند و هم برای رفت و آمد راحت تر است. چون اگر خیس شود لغزنده نخواهد بود.

استفاده از انواع قفسه ها برای طراحی فضای داخلی گلخانه

طراحی داخلی گلخانه

طراحی داخلی گلخانه

 

انواع قفسه ها به نوعی ابزاری برای دکوراسیون داخلی محسوب می شوند. قفسه ها می توانند به طور گسترده در گروه لوازم جانبی گلخانه ‌ای به فروش برسند. در هر گلخانه نمی توانید قفسه بندی انجام دهید؛ اگر فضای داخل گلخانه را مورد ارزیابی قرار دهید، بهتر متوجه می شوید که ظرفیت نصب قفسه دارد یا خیر.

آنچه مهم است این که قفسه ها نمای زیباتری را داخل گلخانه ایجاد می کنند. انواع قفسه ها برای طراحی داخلی گلخانه از جنس آلومینیوم، چوبی و قفسه های پلیمری پلاستیکی ساخته می‌شوند. شکل قفسه ها، مختلف است.

بر روی قفسه های داخل گلخانه می توانید گلدان قرار دهید. سینی مخصوص بذر گلخانه ای را بگذارید. سینی‌های آبیاری را قرار دهید یا حتی می توانید قفسه هایی را در یک گوشه نصب کنید و ابزارها و لوازم کوچک برای نگهداری از گیاهان را روی آنها بچینید.

اگر قفسه ها را برای قرار دادن و نظم دهی به گلدان های کوچک یا گل های تزیینی و زینتی در گلخانه قرار می دهید باید در نظر داشته باشید که مسیر جریان آب گلدان ها از بالا به پایین چگونه است. شاید این ایده همیشه هم کاربردی و مناسب نباشد. زمانی که گلدان ها را آبیاری می کنید، آب از بالا به پایین جریان پیدا می کند و می تواند به گلدان های ردیف آخر در پایین آسیب برساند.

اندازه قفسه ها از نظر طول، عرض و ارتفاع به انتخاب شما بستگی دارد. میزان وزنی که روی قفسه ها قرار می گیرد در انتخاب شما تاثیر گذار است.

پیشنهاد خوب این است که قفسه ها را در ارتفاع مشخصی از سطح زمین نصب کنید. حتی می توانید قفسه های متحرک در داخل گلخانه استفاده کنید تا در صورت لزوم بتوانید آنها را جابجا کنید.

برای قفسه بندی داخل گلخانه و زیباتر شدن طراحی فضای داخلی گلخانه تا حد امکان، قفسه ‌ها را در ارتفاع استاندارد نصب کنید. قفسه ها باید جایی باشند که امکان دسترسی نیروی کار به آنها وجود داشته باشد.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: گلخانه هیدروپونیک چیست + مزایا و معایب

زیباترین ایده ها برای طراحی فضای داخلی گلخانه

طراحی داخلی گلخانه

طراحی داخلی گلخانه

 

برای اجرای زیباترین ایده ها در طراحی فضای داخلی گلخانه، اهمیت دارد که چه منطقه‌ای را به چه گیاهانی اختصاص داده اید. طراحی داخلی گلخانه برای به حداکثر رساندن بهره‌وری و بازدهی کشت گلخانه ‌ای مهم است.

طراحی بهینه برای داخل گلخانه شامل بستر کاشت، محل قرار گرفتن خاک گلخانه، محل نگهداری کودهای گلخانه‌ای و کمپوست و محل کاشت انواع سبزیجات گلخانه ‌ای یا میوه گلخانه ‌ای است.

هرچه محیط داخل گلخانه شما زیباتر باشد، نحوه کار کردن شما منظم تر خواهد بود. همچنین بر میزان رشد محصولات گلخانه‌ای هم تاثیر دارد.

گلخانه تمیزتر به ندرت به آفت ها و بیماری های گیاهی  دچار می شود. طراحی داخلی گلخانه به اندازه ای مهم است که در پرورش موفقیت ‌آمیز محصولات تاثیر دارد؛ در همین راستا، توجه به آبیاری محصولات گلخانه ‌ای اهمیت پیدا می کند. وقتی لوازم آبیاری شما منظم تر باشند، بهتر می توانید نسبت به آبیاری گیاهان اقدام کنید.

مسئله فوق درباره سمپاشی، کودها و سموم شیمیایی هم وجود دارد. مثلاً فرض کنید شما می خواهید محصولات گلخانه‌ای خود را با شرایط موجود در برابر آفت های گیاهی مقاوم کنید. البته در کشت گلخانه‌ای، به ‌ندرت از سموم شیمیایی استفاده می شود اما همین که بدانید تجهیزات شما جای مشخصی دارند، یعنی مدیریت گلخانه راحت تر خواهد شد.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: روش های آبیاری گلخانه ای و مزایای آن

 

سوالات متداول درباره “طراحی فضای داخلی گلخانه”:

1-از چه وسایل و لوازمی برای زیباتر کردن داخل گلخانه استفاده کنیم؟

قفسه بندی مناسب- استفاده از تیرک های چوبی یا قفسه بندی آلومینیومی- استفاده از کفپوش های سنگی یا پلیمری- استفاده از سنگ ریزه ها

2-چرا تهویه گلخانه اهمیت دارد؟

تهویه گلخانه کمک می کند که شرایط رشد گیاهان بهتر فراهم شود. تجهیزات تهویه گلخانه، دما و رطوبت را تنظیم می‌کنند و بنابراین بازدهی کشت گلخانه ای افزایش پیدا می کند.

3-بهترین کفپوش برای گلخانه چیست؟

گلخانه هایی که کفپوش آنها با استفاده از بتن ریزی ساخته شده است برای گلخانه های صنعتی و بزرگ تر مناسبند. در این صورت اگر کف گلخانه خیس شود، لغزنده نخواهد بود. برای گلخانه های کوچک تر، کفپوش هایی از سنگریزه یا سنگ های دیگر پیشنهاد می‌شود.

4-بهترین مکان برای نصب قفسه ها در گلخانه کجاست؟

قفسه های داخل گلخانه را به صورت های مختلف می توانید نصب کنید. فضای داخل گلخانه شما تعیین می کند که قفسه ها در کجا قرار گیرند. شاید لازم باشد برخی قفسه ها را کنار دیوارها نزدیک به نور خورشید بگذارید. در برخی موارد قفسه ها باید با ارتفاع خاصی از زمین نصب شوند.

ترجمه تخصصی: همیار گلخانه

 

منبع:

https://www.ergrownomics.co.uk/greenhouse-interior-ideas-design-layout-and-shelving

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *