چگونه کلم گلخانه ای پرورش دهیم

چگونه کلم گلخانه ای پرورش دهیم + نکات مهم و ترفندها

کلم گلخانه ‌ای یکی از محبوب ترین انواع صیفی جات گلخانه ‌ای و در برخی موارد سبزیجات گلخانه ‌ای معرفی شده است. کلم در کنار کاهو گلخانه ‌ای برای پرورش و سودآوری، گزینه‌های ایده آلی هستند.

گلخانه‌ها مکان مناسبی برای پرورش کلم به شمار می روند. کلم، نوعی سبزیجات است که در فصل خنک مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند در تهیه انواع غذاها در فصل زمستان مصرف شود.

برای پرورش کلم گلخانه ‌ای نیاز به نور متوسط حتی در شرایط آب و هوای سرد دارید، بنابراین شرایط اقلیمی بر رشد انواع کلم های گلخانه ای تاثیر چندانی ندارد.

اگر به طور صحیح، خاک محل پرورش کلم‌ها را با مواد مغذی تغذیه کنید و اقدامات احتیاطی را برای شناخت آفات گیاهی و بیماری های گیاهی انجام دهید، پرورش کلم در گلخانه بسیار شگفت آور خواهد بود!

انواع کلم گلخانه ‌ای به صورت یک سبزی برگ سبز یا برگ بنفش قابل کاشت و پرورش است. کلم، برگ های متراکمی دارد و سرشار از منابع ویتامین می‌باشد.

از کلم برای تهیه سالادها و برخی غذاها استفاده می‌شود. اگر دستورالعمل های ارائه شده در زیر را دنبال کنید، پرورش کلم در گلخانه کار آسانی خواهد بود.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: روش های آبیاری گلخانه ای و مزایای آن

روش کاشت کلم گلخانه ‌ای

چگونه کلم گلخانه ای پرورش دهیم

چگونه کلم گلخانه ای پرورش دهیم

 

در ابتدا بذر کلم گلخانه ‌ای را در یک محوطه کوچک داخل گلخانه بکارید. برای این کار می توانید سینی های مخصوص کاشت بذر در گلخانه را تهیه کنید.

سینی بذر را با کود مناسب پر کنید.

سینی را در مکانی قرار دهید که نور آفتاب به آن بتابد.

سینی که بذر کلم گلخانه ‌ای را داخل آن کاشته اید، همیشه مرطوب نگه دارید تا جوانه ها شروع به جوانه زدن کنند و برای کاش آماده شوند.

پس از آن که جوانه ها نسبتاً بزرگ شدند در خاک موردنظر به فاصله دو فوت، نهال های کلم را بکارید. وقتی جوانه ها دو عدد برگ پیدا کنند، برای کاشت در خاک مناسب هستند.

دمای ایده آل برای جوانه زنی بذرهای کلم گلخانه ‌ای، حدود ۶۵ درجه فارنهایت است.

هنگامی که نهال های جوان کلم در خاک رشد می کنند، خاک را مرطوب نگه دارید و دمای گلخانه را تنظیم کنید.

محل رشد نهال های کلم را هر روز بررسی کنید و مطمئن شوید که مرطوب هستند.

برای تنظیم دمای خاک و جلوگیری از هدر رفت رطوبت می توانید یک لایه ضخیم از مالچ روی خاک کلم گلخانه ‌ای استفاده کنید.

نکات مهم و ترفندهایی در کاشت کلم گلخانه ‌ای

انواع کلم گلخانه ‌ای مانند سایر گونه های مشابه به سرعت، منابع خاک را تخلیه می‌کنند، بنابراین بهتر است کلم را همراه با سایر سبزی ها و صیفی جات در گلخانه در یک مکان مشترک نکارید.

پیشنهاد شده است که کلم را در نزدیک گیاهانی نظیر شوید یا لوبیا بکارید. لوبیا می‌تواند به غنی شدن خاک با نیتروژن کمک کند. در گزینه دوم، اگر کلم را نزدیک شوید بکارید، برخی زنبورهای مفید در اختیار کلم قرار می‌گیرند که کرم های کلم را از بین می‌برند.

سعی کنید محلی که برای کاشت کلم گلخانه ای در نظر گرفته اید، در هر دوره با سایر محصولات جابجا کنید. به این ترتیب عفونت‌های ناشی از خاک یا آلودگی ‌های تجمع پیدا کرده به حداقل می‌رسد.

اگر در گلخانه کلم از سیستم گرمایشی استفاده نمی کنید، نهال های جوان کلم را بپوشانید تا از آسیب در امان بمانند. وقتی دما کمتر از ۲۷ درجه فارنهایت کاهش پیدا می کند، نهال ها با پوشش مناسب محافظت می شوند.

بهترین زمان برای تغذیه کردن کلم های گلخانه‌ای با مکمل غذایی، روش محلول پاشی در آخر شب یا اوایل صبح است. در این دو زمان، روزنه ها باز هستند و گیاه می تواند نفس بکشد.

توجه داشته باشید که افزایش دمای داخل گلخانه کلم در حد بیش از ۸۰ درجه فارنهایت باعث می شود که گلدهی اتفاق بیفتد و برگ های کلم طعم تلخی پیدا می کنند.

با انواع تجهیزات گلخانه ای، مخصوص اندازه گیری دما می توانید این مورد را کنترل کنید.

مهمترین مشکلات در کاشت کلم گلخانه ‌ای

کشت گلخانه ‌ای کلم مانند هر سبزی و صیفی جات دیگری با مشکلاتی همراه است. اولین و مهمترین مشکل در کاشت کلم در گلخانه، آفات گیاهی هستند که به کلم حمله می‌کنند. این آفت های گیاهی شامل کرم، سوسک های کوچک، پروانه ها، شته، کرم کلم و مگس ریشه کلم است.

مگس های ریشه کلم در سراسر ساقه گیاه تخم گذاری می کنند. اگر بیش از حد، محصولات را آبیاری کنید آفات گیاهی می توانند به محصولات حمله کنند. وقتی مگس ریشه کلم از تخم خارج شود، ریشه ها را می خورد و سوراخ می کند. یک اقدام مناسب برای جلوگیری از این کار این است که کلم را با پوشش محافظ بپوشانید.

کرم های سفید کلم، زیر برگ های آن تجمع پیدا می‌کنند و تخم ریزی می کنند که به رنگ زرد مشاهده می‌شود. این علائم را می‌توانید به راحتی از روی برگ ها حذف کنید.

بهترین روش برای حفاظت از کلم گلخانه ‌ای و جلوگیری از مشکلات در کاشت کلم، سالم نگهداشتن کلم ها و نظافت داخل گلخانه است.  برای اینکه مشکلات ناشی از خاک به حداقل برسد، سعی کنید کلم و سایر محصولات را به صورت دوره‌ای در یک سال در همان منطقه بکارید.

برخی از انواع کلم در گلخانه به فضای بیشتری برای رشد نیاز دارند، چون برگ های درشت تری پیدا می کنند. این فضا را در اختیار آنها قرار دهید.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: انواع میوه گلخانه ای و پرورش آنها

شرایط مورد نیاز برای پرورش کلم گلخانه ‌ای چیست؟

1-آبیاری کلم گلخانه ای

یکی از مهم ترین نکاتی که در پرورش کلم در گلخانه اهمیت دارد، آبیاری است. کلم در خاک مرطوب رشد می کند. زمانی که شما بذر کلم را می کارید باید به اندازه کافی آب بدهید تا گیاهان جوانه بزنند. در حالی که آب باعث شکافته شدن بذر می شود، کمک می کند گیاه جوانه زده از خاک سر بیرون بیاورد. حدود یک و نیم اینچ آب روی بذرها کافی است.

2-شرایط خاک برای کاشت کلم در گلخانه

کلم در خاک های غنی از پتاسیم و ازت به خوبی رشد می کند. محصول به اسیدیته حساس است. PH بهینه خاک 5/6 است. اگر چه کلم، خاک های با PH بالاتر را نیز تحمل می کند.

خاک کلم را امتحان کنید تا از pH مناسب آن اطمینان حاصل کنید. برای این کار ممکن است لازم باشد یک کیت سنجش PH نیز خریداری کنید. اگر نمی توانید خاک را آزمایش کنید، بهتر است مکمل های غنی از نیتروژن مانند کود کمپوست شده را با خاک ترکیب کنید.

برای مراقبت از کلم گلخانه ‌ای، علف‌های هرز را با یک ابزار کوچک به طور دوره‌ای حذف کنید. برخی از محلول ها وجود دارند که از رشد علف های هرز جلوگیری می کنند، میکروب های خاک را از بین می‌برند و مواد مغذی را برای کلم فراهم می کند.

هنگام کاشت کلم در خاک مطمئن شوید که خاک شرایط استاندارد را دارد. سبزیجات شما باید عاری از بیماری و بدون آفت باشند و سپس به خاک منتقل کنید.

3-روشنایی

کلم گلخانه ‌ای به آفتاب کامل احتیاج دارد و نهال هایی که در محیط داخلی رشد می کنند در معرض خطر رشد بلند و کشیده یا ساق دار قرار دارند. نهال با پایه بزرگ تر، هنگامی ایجاد میشود که گرمای زیادی دریافت کند اما نور کافی نداشته باشد. خوب است که کیت های گلخانه ای در حال حاضر می توانند نور کافی را تأمین کنند. می توانید آینه یا سایر موارد بازتابنده را در پشت سینی نصب کنید تا نور خورشید را منعکس کند.

4- زمان برداشت کلم های تازه

بالغ شدن اکثر واریته های کلم گلخانه ای، 10 تا 12 هفته طول می کشد و از هر نسل، دو تا سه پوند محصول تولید می شود.

کلم ها اندکی بعد از اینکه اندازه آنها تقریباً به شکل یک گلوله نرم و جامد در آمد، آماده برداشت هستند. برداشت سر کلم ها را با یک چاقوی تیز و در نزدیک نزدیک سطح زمین انجام دهید.

در این وبسایت، نکات بیشتری درباره نحوه پرورش گیاهان گلخانه ای می آموزید. اگر کسب و کار شما درباره کشت گلخانه ای است و میخواهید در وبسایت ما حضور داشته باشید، اکنون زمان آن فرا رسیده است. این وبسایت، تخصصی است و بر اساس بازاریابی محتوایی عمل می کند.

 

سوالات متداول درباره “کاشت کلم گلخانه ‌ای”:

1- PH  خاک برای کاشت کلم در گلخانه چقدر است؟

کلم برای رشد بهتر به  PHاسیدیته حساس است، بنابراین  PH خاک باید 5/6 باشد. البته کلم می تواند  PH بالاتر را هم تحمل کند.

2-مهم ترین آفت های گیاهی مضر برای کلم در گلخانه کدام هستند؟

پروانه ها- مگس ریشه کلم- کرم سفید کلم- شته- سوسک های کوچک

3-دمای مناسب برای رشد کلم در گلخانه چقدر است؟

حداقل دمای برای رشد کلم ها در گلخانه ۲۷ درجه فارنهایت و حداکثر ۷۵ تا ۸۰ درجه فارنهایت است؛ در غیر این صورت، برگ های کلم آسیب می بیند.

4-دمای مناسب برای جوانه زنی بذر کلم در گلخانه چقدر است؟

برای جوانه زنی بذر کلم در گلخانه باید دما را تا ۶۵ درجه فارنهایت تنظیم کنید

5- کلم گلخانه‌ای را در کنار کدام گیاهان می توانیم بکاریم؟

لوبیا و شوید

6-پرورش کلم در گلخانه در چه شرایط آب و هوایی امکان پذیر است؟

گلخانه های سرپوشیده، بهترین محیط کنترل شده را برای کاشت کلم در گلخانه فراهم می کند. حتی در فصل زمستان هم می‌توانید کلم پرورش دهید.

 

ترجمه تخصصی: همیار گلخانه

منبع:

https://greenhouseemporium.com/blogs/greenhouse-gardening/greenhouse-gardening-how-to-grow-cabbage/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *