انواع میوه گلخانه ای

انواع میوه گلخانه ای و پرورش آنها

انواع میوه گلخانه ای برای کاشت و پرورش در محیط گلخانه شامل کدام میوه ها می باشد؟ کدام یک از میوه های گلخانه ای سود بیشتری دارند و می توان آنها را در هر شرایط آب و هوایی پرورش داد؟ چگونه می توان کشت گلخانه ای را با هزینه مناسب راه اندازی کرد تا بتوان میوه های پرفروش را تولید و به بازار عرضه نمود؟

اولین گلخانه ها برای حفاظت از درختان نارنج لیمو و انجیر در زمستان ساخته شدند. این ادعا با بررسی منابع مختلف به اثبات رسیده است. ساختارهای گلخانه به سبک ویکتوریایی قابلیت گرم شدن تا حداقل ۶۵ درجه فارنهایت  یا ۱۸ درجه سانتیگراد را داشتند.

در همان شرایط بود که اصطلاح گلخانه گرمسیری به وجود آمد چرا که مردم به این علاقه مند شدند که موز، آناناس و میوه های کمیاب و ناحیه گرمسیری را در گلخانه ها پرورش دهند.

علاوه بر انواع میوه گلخانه ‌ای، تولید کنندگان در جامعه امروزه ترجیح می دهند علاوه بر محصولات شناخته شده، سبزیجات  و گل و گیاه زینتی را نیز در گلخانه ها پرورش دهند.

برای پرورش گیاهان گلخانه ‌ای باید تجهیزات گلخانه ای مناسب آماده کنید. دلیل این کار واضح است؛ محیط داخل گلخانه باید از نظر حرارت و دما تنظیم شود تا شرایط رشد گیاهان بهتر فراهم گردد.

شاید این سوال در ذهن شما به وجود بیاید که انواع میوه گلخانه‌ ای که بهترین رشد را در گلخانه ها دارند شامل کدام موارد هستند؟! با یک گلخانه نسبتاً متوسطه با اندازه ۸ فوت در ۶ فوت می توانید مکانی برای پرورش بهترین میوه‌های گلخانه ‌ای آماده کنید.

به طور کلی بهترین میوه ها برای پرورش در گلخانه شامل توت فرنگی، خربزه، انجیر، زردآلو، پرتقال، هلو و شلیل می باشند. هر کدام از این میوه‌ ها شرایط خاصی برای رشد و تکثیر دارند.

دما و رطوبت و همچنین اندازه یک گلخانه عواملی هستند که به شما نشان می دهند کدام یک از انواع میوه گلخانه ‌ای را باید پرورش دهید. به طور مثال، انجیر و زردآلو، شرایط خنک را بهتر می ‌پذیرند در حالیکه پرتقال در گلخانه با آب و هوای گرم تر رشد می کند.

برخی از تولیدکنندگان میوه گلخانه ‌ای، میوه ها یا نهال های میوه را در گلدان نگهداری می‌ کنند چرا که جابجایی آنها آسان تر است. با این حال به یاد داشته باشید که زردآلو، هلو و شلیل در محیط گلخانه در زمین بهتر رشد می کنند.

 

بهترین انواع میوه گلخانه ای که شرایط کاشت آسان تری دارند

  • زردآلو
  • توت طلایی
  • نارنگی
  • انجیز
  • پرتغال
  • لیمو
  • انگور
  • سیب
  • خربزه
  • شلیل
  • هلو
  • توت فرنگی

 

مقاله پیشنهادی “همیار-گلخانه”: اصول راه اندازی گلخانه برای مبتدیان

 

بررسی شرایط کاشت انواع میوه گلخانه ای

انواع میوه گلخانه ای

انواع میوه گلخانه ای

 

1-آیا می توانید زردآلو را در یک گلخانه پرورش دهید؟

درخت زردآلو یکی از بهترین میوه ها برای رشد در گلخانه است، زیرا به دمای بالا احتیاج ندارد و در طول زمستان، گیاه به هوای تازه نیاز دارد. همچنین دما می تواند تا 35 درجه فارنهایت (2 درجه سانتیگراد) یا حتی کمتر شود. درختان زردآلو برای رشد در فضای باز در مناطق سردسیر مناسب نیستند و برای نگهداری در جنوب با چالش روبرو هستند.

اگرچه می توان زردآلو را در گلدان یا ظروف بزرگ پرورش داد، اما پس از چند سال به زودی این گیاهان خیلی کوچک می شوند.

برای جلوگیری از رشد و عملکرد آهسته، درختان زردآلو را در زمین پرورش دهید. هنگامی که زردآلو را در گلخانه کاشتید، درخت برای سال ها در فصل تابستان میوه تولید می کند. این گیاه، بهترین انواع میوه گلخانه ای محسوب می شود.

 

2-آیا می توانید توت طلایی را در یک گلخانه پرورش دهید؟

توت طلایی یکی از انواع میوه گلخانه ای است که به راحتی در گلخانه رشد می کند. علاوه بر این، شرایط رشد، مشابه با شرایط رشد گیاهان خانواده گوجه فرنگی است. شما برای این کار باید گیاه Physalis peruviana را که به نام Cape Gooseberry یا توت طلایی که به عنوان گیاهان سالانه مقاوم شناخته می شود، پرورش دهید.

این گیاه، نیرومند و دارای برگ است، بنابراین ممکن است برای یک گلخانه کوچک مناسب نباشد. میوه ها در اواخر تابستان روی گیاه، به اصطلاح، می رسد و به شکل گلوله های براق طلایی دیده می شوند که با پوسته های قهوه ای و کاغذی پوشانده شده اند.

 

3-آیا می توانید مرکبات را در یک گلخانه پرورش دهید؟

وجود درختان پرتقال و لیمو در یک گلخانه بسیار جالب است، با این حال، برای برداشت میوه از درختان مرکبات در گلخانه، باید انواع مختلفی را برای پرورش در گلخانه انتخاب کنید. درختان مرکبات که از دانه تکثیر می شوند، فقط زمانی رشد می کنند که از نظر قد بسیار بلند شوند، بنابراین برای پرورش در یک گلخانه، چندان مناسب نیستند.

بهترین درخت پرتقال برای رشد در گلخانه، ماندارین است زیرا سخت ترین گونه پرتقال است. برخی از انواع ارقام پرتقال که درختچه های کوتاه تری دارند، بهترین انواع میوه گلخانه ای به شمار می روند.

 

4-آیا می توانید یک درخت لیمو را در گلخانه پرورش دهید؟

شما می توانید یک درخت لیمو را در داخل خانه پرورش دهید اما باید نوع مناسبی را انتخاب کنید. بهترین نوع درخت لیمو برای رشد در گلخانه C. limon “Meyer” است که به خوبی رشد می کند و یک درخت 4 فوتی را تشکیل می دهد. لیمو در ارقام مختلف می تواند یکی از انواع میوه گلخانه ای باشد.

 

5-آیا می توانید یک درخت انجیر را در یک گلخانه پرورش دهید؟

شما می توانید یک درخت انجیر را در گلخانه ای در گلدان پرورش دهی ، به این ترتیب، در این شرایط، میوه انجیر در مقایسه با رشد مستقیم آن در زمین، بهتر تولید می شود. درختان انجیر را در کنار دیوار بکارید، به این ترتیب می توانید از فضای گلخانه کوچک، حداکثر استفاده را ببرید.

محبوب ترین گونه های انجیز برای پرورش در گلخانه شامل Bourjasotte Grise و White Marseilles است. انجیر یک درخت پر مصرف است، بنابراین شما باید روزانه در تابستان آن را آبیاری کنید. هنگام تشکیل میوه ها نیز باید به آن مواد مغذی برسانید. در زمستان باید آبیاری را متوقف کرده و کمپوست را خشک نگه دارید. انجیر، یکی از بهترین انواع میوه گلخانه ای است.

 

6-آیا می توانید انگور را در گلخانه پرورش دهید؟

شما می توانید انگور را در داخل خانه و گلخانه پرورش دهید، فقط باید یک نوع مناسب انتخاب کنید. به عنوان مثال، انگورهای سیاه، محبوب ترین انواع میوه گلخانه ای است، زیرا رشد آن آسان است و میوه های خوشمزه را در اوایل فصل تولید می کند. اگر از طرفداران میوه های کم رنگ طلایی و شیرین هستید، می توانید گیاه Buckland Sweetwater را امتحان کنید. این واریته نیز زود به بار می نشیند.

 

7-آیا می توانید درختان سیب را در گلخانه پرورش دهید؟

درختان سیب، خود بارور نیستند، بنابراین آنها برای گرده افشانی گل ها که پس از آن به میوه تبدیل می شوند، به یک درخت سیب گل دار متفاوت دیگر در نزدیکی خود احتیاج دارند. بنابراین، برای اطمینان از اینکه درخت سیب را از همین نوع کشت می کنید، مطمئن ترین روش، پیوند زدن است.

درختان میوه کوتاه قد، حاصل از نتایج پیوند زدن هستند. آنها از 8 تا 10 فوت قد و عرض رشد می کنند و برای رشد گلخانه ای مناسب هستند. شما می توانید درختان سیب کوتاه قد را در گلدان ها بکارید و آنها را در زمستان در گلخانه نگه دارید. همچنین می توانید با انتقال درختان سیب از زمین به گلخانه، سرعت شکوفایی را افزایش دهید. سیب های کوچک و شیرین، بهترین انواع میوه گلخانه ای هستند.

انواع میوه گلخانه ای

انواع میوه گلخانه ای

 

8-آیا می توانید میوه کیوی را در گلخانه پرورش دهید؟

یک سوال مهم برای پرورش انواع میوه گلخانه ای وجود دارد و آن هم این است که آیا می توانیم کیوی را هم در محیط سربسته گلخانه پرورش دهیم؟

حتی بعضی اوقات می توانید نام میوه کیوی را در توصیه های پرورش میوه در گلخانه مشاهده کنید؛ البته ایده خوبی نیست! اگرچه پرورش کیوی در ظروف بزرگ امکان پذیر است، اما کار ساده ای نیست. میوه کیوی، سخت رشد می کند و دارای برگ های بسیار بزرگ است، بنابراین برای رشد در گلخانه مناسب نیست؛ درخت کیوی، سایه ای برای سایر گیاهان ایجاد می کند. با این حال، به طور بالقوه می توانید رشد کیوی گلخانه ای را تحت کنترل داشته باشید، اما این به معنی هرس بسیار دقیق و روزانه است.

 

9-سایر انواع میوه گلخانه ای که می توانید در گلخانه پرورش دهید:

اگر در یک گلخانه، خیار می کارید، بهتر است در کنار آن، خربزه نیز پرورش دهید. چهار نوع از ارقام خربزه وجود دارد که به طور گسترده ای برای پرورش گلخانه در دسترس هستند. گلخانه از میوه ها در برابر باران و باد محافظت می کند؛ همچنین می توانید کاشت بذر را زودتر از زمان لازم شروع کنید.

از دیگر انواع میوه گلخانه ای، شلیل است. شلیل، شبیه به هلو است. شلیل در شرایط مشابه با هلو رشد می کند، بنابراین هم شلیل و هم هلو می توانند گاهی روی یک درخت تولید شوند.

پرورش هلو در گلخانه به این معنی است که شما در طی مراحل گلدهی و رسیدن میوه از درخت میوه در برابر آفات و هوای گرم محافظت می کنید. اگر ساختار گلخانه شما فضای باریک تری دارد، درخت هلو را در زمین و کنار دیواره جنوبی بکارید. با این حال، در یک گلخانه مستقل می توانید چندین سال، درختان هلو را در گلدان های 12 اینچی پرورش دهید.

برای پرورش هلو در گلخانه باید مراقب آفات گلخانه ای باشید. به عنوان مثال، شته ها و کنه های عنکبوتی قرمز که می توانند در برگ های گیاه سوراخ ایجاد کنند.

توت فرنگی گلخانه ای، میوه ای است که در گلخانه بسیار خوب عمل می کند و هر باغبانی می تواند آن را پرورش دهد. توت فرنگی با ریشه خوب و سالم را می توانید در گلدان های 6 اینچی در ماه آگوست یا سپتامبر بکارید.

کاشت توت فرنگی در گلخانه، یکی از بهترین انواع میوه گلخانه ای برای مبتدیان است. در ماه های زمستان می توانید توت فرنگی گلدان را در گلخانه ای خنک نگه دارید و در ماه آوریل، میوه ها برای چیدن آماده خواهند شد.

اگر به دنبال پرورش گیاهان غیر معمول در گلخانه هستید، پرورش قهوه را هم می توانید در نظر بگیرید. همچنین برای کسی که می خواهد گیاهان غیر معمولی داشته باشد، داشتن یک گلخانه کاکتوس یا سرخس یک گزینه مناسب است.

 

منبع:

https://www.growingreenhouse.com/what-are-the-best-fruit-to-grow-in-a-greenhouse/

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *