کشت گلخانه ای زعفران

کشت گلخانه ای زعفران + مزایای آن

بازاریابی برای گلخانه

کشت گلخانه ای زعفران + مزایای آن

چطور می توانیم با یک گلخانه زعفران به درآمد برسیم؟ آیا این کار، آسان است؟

نمی شود از طعم و عطر دلنشین غذایی حرف زد، اما نامی از زعفران نبرد! همه ما می دانیم که زعفران با انواع خوراکی و نوشیدنی چه می کند. از رنگ و طعم و عطر دلنشینی که به شله زرد می دهد گرفته تا استفاده از زعفران در چای، همه و همه از دلبری کردن های زعفران می باشند. اما بسیاری از افراد می خواهند که درباره زعفران، پا را از مصارف شخصی فراتر بگذارند و اقدام به کشت گلخانه ای زعفران کنند.

در این مقاله درباره تمامی مواردی که در مسیر کشت گلخانه ای زعفران لازم است بدانید، برای شما صحبت خواهیم کرد. اگر شما هم علاقه مند هستید تا در این باره مهارت و دانش کسب کنید، ما را تا انتها همراهی نمایید.

زعفران، گیاهی محبوب!

زعفران گلخانه ای

زعفران گلخانه ای

زعفران یکی از گیاهانی است که همیشه بشر به کشت آن نیاز داشته است. روش های مختلفی از کشت گلخانه ای زعفران چند سالی است که بسیار در دنیا رواج پیدا کرده اند.

برای نمونه می توان به کشت آیروپونیک و نیز کشت هیدروپونیک زعفران اشاره کرد.

اما بسیاری از افراد ممکن است بپرسند که بین کشت خاکی و کشت آبی زعفران، کدام گزینه بهتر است؟ پاسخ این سوال را به طور کامل خدمت شما شرح خواهیم داد.

بررسی ساختاری زعفران

زعفران، گیاهی دارویی و غذایی محبوبی می باشد که نام قدیمی آن “کرکمیس” می باشد.

می دانید که بخش های مختلف گل در گیاه روی جام گل، تعبیه شده اند و این گیاه دارای 3 گلبرگ و سه کاسبرگ می باشد. این گیاه از خانواده زنبقیان می باشد.

مزایای کشت زعفران چیست؟

نکات مثبت کشت گلخانه ای زعفران چیست؟ این سوالی است که بسیاری از افراد هنگامی که پیشنهاد کشت زعفران در گلخانه را دریافت می کنند می پرسند. در این بخش برای شما به طور کامل به شرح مزایای پرورش زعفران در گلخانه خواهیم پرداخت.

1-کشت زعفران نیاز کمی به آب دارد

هنگام راه اندازی گلخانه، همیشه فراهم کردن سیستم های آبیاری مناسب یک ضرورت می باشد. اما برای کشت زعفران، نیازی به راه اندازی سیستم های پیچیده و گسترده ای نیست؛ چون زعفران برای رشد و به عمل آمدن نیاز کمی به آب دارد. البته باید در اینجا به نکته ای مهم اشاره کنیم. نیاز کم زعفران به آب و مقاومت این گیاه به کم آبی، به معنی قراردادن طولانی مدت این گیاه در تنش و خشکی نیست. کمبود رطوبت خاک اگر بیش از اندازه ادامه یابد، کیفیت محصول کاهش خواهد یافت.

زعفران گلخانه ای

زعفران گلخانه ای

2-زعفران ارزش اقتصادی بالایی دارد

همه شما به فروشگاه های فروش مواد غذایی رفته اید و از قیمت بالای این محصول باخبر هستید. بنابراین این یک حقیقت است که در صورت کشت موفق زعفران، سود بالایی انتظار شما را می کشد.

ارزش این امر زیادی بیشتر خود را نشان می دهد که به خود یادآوری کنیم مشکل کم آبی در دنیا و به خصوص ایران جدی است.

بنابراین به دلیل اینکه این ماده نیاز به آب زیادی ندارد می توانید در این شرایط کم آبی این امر را در دستور کار قرار دهید. یادتان باشد که زعفران در سطح جهانی، گران ترین محصول کشاورزی می باشد. به علاوه اینکه مهم ترین محصول کشاورزی کشور ما هم می باشد.

3-کشت آسان زعفران

ممکن است صفر تا صد کشت یک گیاه زحمت زیادی بر شما تحمیل کند. در چنین شرایطی ممکن است نیاز داشته باشید از نیروی انسانی بسیار استفاده کنید.

اما این قاعده درباره کشت زعفران، درست نیست. به طوری که بدون نیاز به کار سخت و نیروی انسانی زیاد می توانید این محصول کشاورزی را کشت کنید.

4-پایین بودن هزینه های کشت

ابتدای راه اندازی یک گلخانه ممکن است بسیاری از افراد، فکر هزینه ها را داشته باشند. اما کشت زعفران از کم هزینه ترین فرایندهای کشاورزی می باشد. بنابراین اگر می خواهید در ابتدای راه اندازی کسب و کار، سرمایه خود را مدیریت کنید کشت زعفران را انتخاب کنید.

به علاوه اینکه برای اندوختن زعفران های کشت شده نیازی به انبار ندارید. در نتیجه، هزینه های انبار، کاهش چشمگیری دارد. به علاوه اینکه ماندگاری پیاز زعفران هم بسیار بالاست. در نتیجه تا مدت ها نیازی به کشت مجدد نخواهید داشت.

5-کمک به اشتغال زایی

همیشه راه اندازی کسب و کار برای عده ای از افراد که نیاز به کار دارند، گزینه ای مناسب بوده است. با راه اندازی کسب و کار در حوزه کشت زعفران هم این اشغال زایی فراهم می شود.

مراحل کشت گلخانه ای زعفران

کشت گلخانه ای زعفران

کشت گلخانه ای زعفران

گام های زیر را طی کنید تا ببینید چطور باید زعفران را کشت کنید.

1-تهیه پیازهای زعفران

اولین قدمی که باید برای کشت گلخانه ای زعفران انجام دهید تهیه پیازهای مرغوب می باشد. باید پیازهای درشت را تهیه کنید. بهتر است اواسط خرداد به سراغ تهیه پیازهای زعفران بروید.

تیر ماه، زمان مناسبی برای جمع آوری پیاز نیست، چرا که گرما به پیاز زعفران، شوک می دهد و گلدهی را ناممکن می سازد. به علاوه اینکه پیاز باید عاری از آفات باشد.

2-پیازها را به سالن کشت انتقال دهید

سالنی که برای کشت انتخاب می کنید باید کاملاً ضد عفونی شود. این اتفاق برای پیاز ها هم باید اتفاق بیفتد. بهترین زمان برای این اتفاق، شهریور ماه می باشد. باید این پیازها در طبقه های مختلف به صورت مرتب چیده شوند.

در چنین شرایطی باید دما بین 23 تا 25 درجه باشد و رطوبت مقداری برابر با 75 تا 85 درصد داشته باشد. یادتان باشد که در مهرماه هنگام رشد جوانه های جانبی باید آن ها را حذف کنید. نوبت به این می رسد که دما را به 17 درجه برسانید. این دما بسیار برای رشد پیاز مناسب است.

بعد از این امور، نوبت به گلدهی پیازها می رسد. پیاز ها بعد از 15 تا 20 روز گلدهی را تجربه می کنند. در چنین شرایطی باید کلاله های قرمزی که داخل گل می باشند را جداسازی کنید. می بینید که شما هم اکنون آمادگی روانه کردن محصولات به بازار را دارید.

3-پیازچه ها را به زمین منتقل کنید.

در حالی که مراقب آسیب ندیدن برگ های پیازچه هستید، این پیازچه ها را به زمینی که از قبل آن را آماده کرده اید منتقل کنید. زمینی که دارای خاک شنی رسی می باشد و باید نسبت به کوددهی و آبیاری آن هم به موقع اقدام کنید.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: نگاهی به بازار محصولات گلخانه ای

مقایسه کشت هیدروپونیک و آیروپونیک زعفران

کشت گلخانه ای زعفران

کشت گلخانه ای زعفران

امروزه انواع کشت آیروپونیک و هیدروپونیک، دو نوع شناخته شده دیگر کشت زعفران می باشند. در ادامه برای شما درباره مزایا و معایب هریک خواهیم گفت.

1-بررسی مزایا و معایب کشت هیدروپونیک

اگر از ما بخواهید که معادلی برای شما درباره واژه هیدروپونیک بگوییم ما واژه “آب کشت” را مثال می زنیم.

در این کشت، نیازی به اینکه بستر خاکی برای رشد گیاه فراهم کنید نمی باشد. این روش کشت دارای مزایا و معایبی می باشند. مهم ترین مزایای کشت هیدروپونیک زعفران به شرح زیرند:

*در این نوع کشت امکان استفاده از حداکثر فضا وجود دارد. به طوری که می توان در واحد سطح تراکم بالایی از گیاهان زعفران را در طبقات مختلف کشت کرد.

*در این نوع کشت که در بستر آبی رخ می دهد، اتفاقاً استفاده از آب کاهش می یابد.

*مشکل رشد آفات در این نوع کشت خود را به سختی نشان می دهد. به همین دلیل خواهید دید که نیازی به هزینه برای آفت کش نیست.

*در این نوع کشت به راحتی می توانید نور و رطوبت و … را تنظیم کنید.

*نیازی نیست که مانند کشت در خاک بستر رشد را با زحمت بسیار آماده کنید.

اما در مقابل این مزایایی که کشت هیدروپونیک دارد، این را بدانید که این کشت معایب زیر را هم دارد:

*هزینه بالای این کشت، اولین عیب آن است؛ چرا که این نوع کشت، نیاز به سیستم های پیچیده ای دارد که باید برای راه اندازی آن از افراد متخصص بهره گرفت.

*دومین عیب به بحث کیفیت این زعفران مربوط می شود. زعفران های کشت شده از بسترهای هیدروپونیک دارای کیفیت پایین تری نسبت به کشت سنتی می باشند.

در ادامه به سراغ بررسی کشت آیروپونیک خواهیم رفت.

2-مزایا و معایب کشت آیروپونیک

نوع دیگری از کشت هم درباره گیاه زعفران صادق است که از آن به عنوان هواکِشت یا آیروپونیک یاد می شود. ریشه های گیاه زعفران در این گیاه به صورت معلق در خاک هستند. در چنین شرایطی به کمک اسپری انواع مواد مغذی به گیاه می رسند. اما سوالی که پیش می آید این است که مزایا و معایب کشت آیروپونیک کدامند؟ مهم ترین مزایای این کشت موارد ذکر شده در لیست زیر می باشند:

*در این کشت شرایط محیطی را می توان به راحتی تحت کنترل قرار داد و می توان گیاه را از آفات و … حفظ کرد.

*در این نوع کشت، لزومی ندارد که گیاه در برابر نور مستقیم خورشید قرار گیرد. به همین دلیل در صورت دوری گیاه از نور مستقیم خواهید دید که گیاه رنگ و عطر و طعم خود را حفظ می کند.

*در این فرایند کشت، روش سم پاشی، راحت ترین حالت خود را دارد. سم پاشی در کشت ایروپونیک به گونه ای می باشد که می توان آن را به صورت کاملاً قابل کنترل و فاقد ریسک انجام داد.

*آمار تلفات و خرابی پیازهای به کار رفته در این کشت بسیار پایین است.

*بازده تولید در این نوع کشت از رقم بالایی برخوردار است.

*مصرف آب در این نوع کشت به مقدار بسیار پایینی رسیده است.

*روند برداشت این محصولات هم بسیار آسان بوده و نسبت به محصولات خاکی زعفران زحمتی به مراتب کمتر خواهید کشید.

اما در مقابل این مزایا کشت ایروپونیک زعفران دارای عیوب زیر نیز می باشد:

*در این نوع کشت، هزینه بالایی برای بدست آوردن محصول به فرد تحمیل می شود.

*نسبت به کشت سنتی زعفران، محصول این نوع کشت دارای کیفیت پایین تری می باشد.

یک پیشنهاد جالب؛ در یک گلخانه خانگی، زعفران بکارید!

زعفران گلخانه ای

زعفران گلخانه ای

ممکن است بخواهید در یک گلخانه خانگی، اقدام به کاشت زعفران کنید. برای همین باید در این قسمت چند نکته را خدمت شما بگوییم تا این امر به خوبی انجام پذیرد.

سه نکته زیر را رعایت کنید تا روند کشت زعفران در اتاق و یا پشت بام خانه شما بدون مشکل پیش رود:

*بهتر است چهارچوبی که برای این گلخانه مورد استفاده قرار می دهید فلزی باشد. منظور چهارچوب، اسکلت گلخانه است.

*سیستمی که برای آبیاری این گلخانه مناسب است، آبیاری قطره ای می باشد.

*در نهایت باید قالب و قفسه هایی که برای کشت زعفران تصمیم دارید مورد استفاده قرار دهید را آماده کنید. در این باره باید چند مولفه عددی را در نظر داشته باشید.

یکی از این موارد فاصله پیازها در قفسه می باشد که باید بین 3 تا 5 سانتی متر باشد. به علاوه اینکه بین هر دو ردیف باید ده تا پانزده سانتی متر فاصله باشد.

گلخانه زعفران چقدر درآمد دارد؟

باید حقیقتی را در این باره خدمت شما بگوییم. از آنجایی که سال اول کار خود را با کاشت پیاز زعفران شروع کرده اید، محصول شما از نظر کیفیت در سطح مطلوبی نیست. برای همین نباید انتظار داشته باشید حجم بالایی از محصول را داشته باشید. اما سال های دوم به بعد، قضیه، متفاوت می باشد؛ چرا که تغذیه مناسب و نیز رسیدگی های دیگر سبب می شود تا محصول بهتری را کسب کنید. اینکه چقدر شما قرار است از گلخانه خود درآمد داشته باشید ارتباط مستقیمی دارد با حجم محصولی که برداشت کرده اید.

تبلیغات برای گلخانه

سخن پایانی

اگر به خوبی و با تخصص و مطالعه و البته هزینه کردن های بجا، کشت زعفران را شروع کنید خواهید دید که یکی از سودآورترین کسب و کار ها را راه اندازی کرده اید. در این مطلب درباره کشت گلخانه ای زعفران به علاوه انواع دیگر کشت این گیاه نظیر هیدروپونیک برای شما اطلاعات مفیدی را شرح دادیم. دانستید که کشت این گیاه دارای مزایایی می باشد که ارزش زحمت کشیدن و هزینه کردن را دارد. برای اینکه بیشتر با گیاه زعفران آشنا شوید هم درباره مشخصه های سیستماتیک این گیاه نظیر ساختار گل این گیاه هم برای شما صحبت کردیم.

برای شما به خوبی شرح دادیم که هر یک از انواع کشت گلخانه ای و نیز کشت هیدروپونیک و … دارای چه مزایایی می باشند. همانطور که گفتیم گران قیمت ترین محصول کشاورزی زعفران می باشد. برای همین می توانید با فروش محصولات باکیفیت خود که در گلخانه خود پرورش می دهید انتظار سودخوبی را برای خود داشته باشید. برای این کار حتماً با کارشناسان کشت زعفران صحبت کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *