محصولات گلخانه ای زودبازده کدامند؟

محصولات گلخانه ای زودبازده کدامند؟

بازاریابی گلخانه ای

بازاریابی گلخانه ای

محصولات گلخانه ای زودبازده کدامند؟

محصولات گلخانه ای زودبازده عبارت است از آن دسته از گل ها، گیاهان و سبزیجات و میوه هایی که در زمان کوتاه به باردهی و محصول دهی می رسند و کیفیت بسیار بالایی دارند.

داشتن گلخانه چه بزرگ و چه کوچک می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. با توجه به اینکه می‌توانید شرایط قابل کنترلی را در گلخانه ایجاد نمایید، گیاهان مختلفی را می‌توانید در آن رشد دهید. اما برخی افراد به دنبال محصولات گلخانه ای زودبازده هستند تا بتوانند زودتر به نتیجه برسند یا می‌خواهند در ابتدای کار صرفه اقتصادی بیشتری ایجاد نمایند. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم در این مقاله بهترین محصولات زودبازده گلخانه ای را به شما عزیزان معرفی کنیم تا با آگاهی بیشتری این انتخاب را انجام دهید.

اهمیت وجود گلخانه برای رشد گیاهان

گلخانه، گنجی باشکوه برای هر محصولی است. این فضا درواقع به باغداران اجازه می‌دهد تا از نور خورشید نهایت استفاده را ببرند، فصول را گسترش دهند و طیف وسیعی از محصولات با عیار بالا را تولید کنند. با کمک گلخانه خود می‌توانید در هر زمانی از سال محصولات بسیار خوبی را برداشت کنید. البته برای داشتن نتایج خوب، برنامه‌ریزی صحیح نقش بسیار مهمی دارد.

شما باید برای کاشت محصولات گلخانه ای زودبازده همه موارد اعم از فضا، خاک، دما و منابع آبی را بررسی کنید. شروع کار گلخانه با محصولات زودبازده گلخانه ای به شما هیجان و لذت بیشتری خواهد داد. زیرا زودتر رشد آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

چرا گیاهان در گلخانه بهتر رشد می‌کنند؟

شما در مکان‌های مختلفی از زمین‌های زراعی بزرگ تا بالکن‌های خانه خودتان می‌توانید یک گلخانه داشته باشید. با توجه به اینکه تقریباً تمامی شرایط در گلخانه شامل دما، میزان آبیاری، خاک مورد استفاده، رطوبت و … بر اساس نیاز گیاه قابل اندازه‌گیری هستند، بسیاری از محصولات گلخانه ای زودبازده در این شرایط بهتر رشد خواهند کرد و محصول بهتری هم دارند.

البته شما باید توجه داشته باشید که برخی از موارد حتی در گلخانه‌ها می‌توانند رشد گیاه را تحت تأثیر خود قرار دهند و گیاه را خراب کنند که از آن جمله می‌توان به نوع بذر مورد استفاده، میزان آبیاری، سطح PH خاک و … اشاره نمود که همگی باید به‌خوبی کنترل شوند.

بهترین محصولات گلخانه ای زودبازده

محصولات گلخانه ای زودبازده کدامند؟

محصولات گلخانه ای زودبازده کدامند؟

 

شما می‌توانید محصولات بسیار متنوعی را برای کاشت در گلخانه خود انتخاب کنید و حتی چندین محصول که از نظر شرایط محیطی مورد نیاز شبیه به هم هستند را همراه با هم در گلخانه داشته باشید. در ادامه ما برخی از بهترین محصولات گلخانه ای زودبازده را که می‌توانید برای کاشت در گلخانه انتخاب کنید، به شما معرفی خواهیم کرد:

هویج

هویج یکی از محبوب‌ترین گیاهان ریشه‌ای است که کاشت آن بسیار آسان است. آن‌ها را در هر زمان حتی در زمستان می‌توانید بکارید. زیرا جای نگرانی نیست و این سبزیجات می‌توانند یخبندان را به‌خوبی تحمل کنند. شما برای کاشت هویج به‌عنوان محصولات گلخانه ای زودبازده فقط باید یک خاک سست و شنی آماده کنید. این نوع خاک به آن‌ها اجازه می‌دهد بدون فشار رشد کنند. دقت کنید که خاک سنگین نباشد. در این صورت هنگام برداشت با هویج‌های گرد و کوتاه مواجه خواهید شد!

متأسفانه هنوز هیچ ماده شیمیایی برای مدیریت آفات و بیماری‌های شناخته‌شده برای هویج ثبت نشده است. اما خبر خوب این است که اکثر هویج‌های کشت شده از قبل در برابر بیشتر آفات و بیماری‌ها مقاوم هستند. اما باید هنگام کاشت بسته‌های بذرها را با دقت بررسی کنید و فقط بذرهای عاری از بیماری و سالم را بکارید.

همچنین برداشت زودتر از حد انتظار برای هویج اشکالی ندارد. اگر احساس کردید در اواخر بلوغ آسیبی در حال رخ دادن است، می‌توانید برداشت را انجام دهید. در صورت کاشت هویج می‌توانید تناوب زراعی سه ساله را با گیاهان غیر حساس تمرین کنید.

یادتان باشد بعد از برداشت در صورت وجود آسیب و بیماری همیشه بقایای آلوده را دور بریزید و از بین ببرید. رسیدن هویج ممکن است بین 2 تا 4 ماه طول بکشد که بستگی به نوع و شرایط رشد دارد. برخی از انواع هویج ممکن است به چند هفته بیشتر برای رشد خود نیاز داشته باشند. آن‌ها به‌طورمعمول در حدود 75 روز آماده می‌شوند. توجه داشته باشید که قبل از برداشت کردن هویج برای جلوگیری از کشیده شدن و کنده شدن هویج در خاک، ابتدا خاک را با چنگال باغچه شل کنید.

انواع پیازها مانند پیازچه

پیازچه یکی از خوشمزه‌ترین سبزیجات است که می‌توانید به‌عنوان محصولات گلخانه ای زودبازده در گلخانه خود کشت نمایید. پیازچه در آب و هوای سرد و ساحلی یا گلخانه‌های تحت کنترل آب‌وهوا به سرعت رشد می‌کند. این نوع از سبزیجات برخی از ساده‌ترین محصولات برای تولید هستند و عملاً بدون نیاز به نگهداری خاصی رشد می‌کنند. این محصول بخصوص برای افراد آماتور در حرفه باغداری بسیار مناسب است.

شما می‌توانید نهال‌ها را در داخل گلخانه عمل آورید و سپس آن‌ها را در فضای باز پیوند دهید. پیاز را می‌توان هم از طریق بذر و هم از طریق پیازهای قبلی کاشت. این گیاه حتی برای گلخانه‌های سرد که امکانات گرمایشی خوبی ندارند، از محصولات گلخانه ای زودبازده محسوب می‌شود.

فقط باید توجه داشته باشید که پیازها را در خاکی با زهکشی خوب بکارید. پیازها را پس از قرار گرفتن در گلخانه به‌طور مرتب آبیاری کنید. این کار را بخصوص زمانی که هوا خیلی گرم است،  انجام دهید. بهترین زمان برای قطع آبیاری گیاهان زمانی است که آن‌ها متورم شده‌اند. وقتی شاخ و برگ پیازها زرد شد و از بین رفت، می‌توانید آن‌ها را از ریشه جدا کنید.

گام بعدی نیز خشک کردن آن‌ها در برابر آفتاب است. پیازها در برابر آفات و بیماری‌ها مقاوم‌تر هستند. توجه داشته باشید که برای داشتن محصولی سالم قبل از افزودن خاک، طبق‌های گلخانه و ظروف خود را با محلول سفیدکننده 10 درصد ضدعفونی کنید تا احتمال بیماری را کاهش دهید.

اسفناج

اسفناج یکی از سبزیجات برگ‌دار سرد و مقاوم است. این محصول از محصولات گلخانه ای زودبازده رایجی است که در تمام طول سال در گلخانه قابل کشت است. اکثر اسفناج‌ها در هوای خنک رشد می‌کنند. آفات معمولاً برای این نوع از سبزیجات یک چالش نیستند. شرایط رشد اسفناج و کاهو بسیار شبیه به هم است و شما می‌توانید این دو را در کنار هم داشته باشید، هرچند اسفناج مغذی‌تر از کاهو است. شما می‌توانید این سبزیجات را به‌صورت پخته یا خام به‌عنوان یکی از بهترین مواد غذایی در رژیم روزانه خود مصرف نمایید. اسفناج نسبت به سایر سبزیجات قابل پرورش در گلخانه، آهن، کلسیم و ویتامین بیشتری دارد.

اسفناج عاشق آفتاب کامل تا سایه روشن، با خاک خوب زهکشی شده است. تقریباً یک هفته قبل از کاشت، خاک خود را با کودهای قدیمی آماده کنید. دمای خاک نباید بیش از 70 درجه فارنهایت یا 21 درجه سانتی‌گراد افزایش یابد. پیوند نهال‌ها برای اسفناج سخت است.

به همین دلیل است که کاشت بذر آن در داخل خانه توصیه نمی‌شود. فقط در صورت نیاز به آن‌ها کود بدهید. هنگامی‌که نهال‌ها تا چند سانتیمتر جوانه زدند، آن‌ها را با فاصله سه تا چهار اینچ یا 5/7 الی 10 سانتیمتر از هم کشت کنید. در طول رشد نیز خاک را با مالچ مرطوب نگه دارید.

شما می‌توانید به‌محض اینکه برگ‌های اسفناج به اندازه کافی برای خوردن بالغ شدند، آن‌ها را برداشت کنید. البته باید فقط برگ‌های بیرونی را بردارید. گیاه را از هسته جدا نکنید تا به رشد خود ادامه داده و بتوانید محصول بیشتری برداشت نمایید.

بادمجان

بادمجان نیز یکی از محصولات گلخانه ای زودبازده معروف است. بادمجان گرمادوست است و به شرایط نسبتاً گرمی مانند فلفل و گوجه‌فرنگی نیاز دارد. بسترهای تهیه شده با کود کمپوست شده یک مکان عالی برای رشد بادمجان هستند. زیرا این بسترها بلافاصله خاک را گرم می‌کنند. زمانی که بادمجان پر از میوه‌های رسیده باشد، ممکن است تمایل به سقوط داشته باشد.

به همین دلیل اطمینان حاصل کنید که آن‌ها را طوری بکارید که میوه‌ها حداقل 24 اینچ یا 61 سانتیمتر با زمین فاصله داشته باشند. شما می‌توانید برای این کار از قفس‌های مخصوص جهت ایستادن آن‌ها استفاده کنید.

برای جلوگیری از بیماری‌های احتمالی که می‌توانند بادمجان‌ها را درگیر کنند، می‌توانید از بهترین مخلوط گلدانی استفاده کنید. پس از کاشت به آن‌ها آب دهید. برای حفظ رطوبت و از بین بردن علف‌های هرز مزاحم، یک لایه مالچ اضافه کنید. جوانه‌های انتهایی را برای ایجاد بوته ضخیم‌تر بردارید. این سبزی برای گلدان نیز عالی است و حاشیه‌های تزئینی جذابی ایجاد می‌کند.

16 تا 24 هفته پس از کاشت، زمانی که پوست بادمجان‌ها هنوز روشن و بدون چروک است، زمان مناسبی برای برداشت است. هنگام برداشت به‌هیچ‌وجه بادمجان را نکشید و میوه را در نزدیکی ساقه برش دهید.

شلغم

شلغم از سبزیجات و محصولات گلخانه ای زودبازده می‌باشد که هوای خنک را دوست دارد و از خانواده خردل است. شلغم‌ها بسیار سریع رشد می‌کنند. می‌توانید هم ریشه و هم سبزی این گیاه را میل کنید. یکی دیگر از واقعیت‌های شگفت‌انگیز در مورد این سبزی این است که آن‌ها فقط در عرض چند روز جوانه می‌زنند.

این محصول ریشه‌ای بسیار مغذی و سازگار با اکثر مناطق است. قبل از کاشت شلغم مخلوطی از کمپوست تهیه کنید. بذر شلغم درست در خاک پراکنده می‌شود. اما آن‌ها به‌خوبی پیوند نمی‌خورند. همچنین برای رشد مناسب باید مطمئن شوید که می‌توانید یک نقطه آفتابی دائمی برای آن‌ها آماده کنید. آن‌ها برای رشد نیاز به توجه زیادی ندارند. بااین‌حال، چک کردن رطوبت منظم خاک ضروری است.

برای کمک به غلبه بر بیماری‌های احتمالی، هرگز شلغم را در یک نقطه نکارید و از تناوب زراعی استفاده کنید. روکش‌های ردیف شناور نیز از سبزیجات شما در برابر آفات محافظت می‌کنند. ازآنجایی‌که آن‌ها به سرعت بالغ و بلافاصله چیده می‌شوند، معمولاً آفات و بیماری‌ها در گلخانه‌ها مشکلی برایشان ایجاد نمی‌کنند. اما در صورت تشخیص مشکل، بهتر است زودتر در اندازه‌های کوچک‌تر برداشت شوند.

شما در عرض یک ماه پس از کاشت می‌توانید برداشت شلغم را انجام دهید. شلغم‌های جوان بسیار شکننده هستند و شما فقط می‌توانید آن‌ها را پوست بگیرید و مانند سیب مصرف کنید. اما شلغم‌های بزرگ‌تر را معمولاً به‌صورت آب‌پز استفاده می‌کنند.

کلم پیچ

کلم پیچ برای بدن بسیار مغذی است و دارای مقادیر فراوانی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد. این سبزیجات یک ضدالتهاب مؤثر است و از محصولات گلخانه ای زودبازده محسوب می‌شود. برای کاشت این گیاه بهتر است از سینی بذر استفاده کنید.

عملاً نیازی به توجه خاصی برای نگه‌داری جهت رشد این سبزیجات نیست، زیرا کلم پیچ یکی از سخت‌ترین و مقاوم‌ترین سبزی‌ها نسبت به انواع بیماری است. تنها باید علف‌های هرز را با بیل زدن معمولی دور نگه دارید. برگ‌های زردی که در اطراف پایه گیاه ظاهر می‌شوند را نیز به‌صورت روزانه بررسی کرده و از بین ببرید.

خوبی این سبزیجات این است که تقریباً در همه شرایط حتی با سایه جزئی و خاک‌های شنی به‌خوبی رشد می‌کنند و نور طبیعی خورشید برای آن‌ها کافی است. به همین دلیل کلم پیچ یکی از محصولات گلخانه ای زودبازده است که برای کاشت مداوم ایده آل است. زیرا علاوه بر مقاوم بودن برای ماه‌ها به تولید برگ‌های تازه ادامه می‌دهد. شما هنگام برداشت، باید ابتدا برگ‌های روی زمین را بچینید تا گیاه بتواند به رشد و تولید برگ‌های تازه ادامه دهد.

کدو سبز

کدو سبز یک سبزیجات عالی برای سلامت بدن است و از محصولات گلخانه ای زودبازده است که برای مبتدیان بسیار مفید می‌باشد. زیرا یکی از ساده‌ترین و راحت‌ترین سبزیجات برای رشد هستند. کدوها معمولاً در سه تا چهار هفته به مرحله برداشت می‌رسند و محصول زیادی را نیز تولید می‌کنند. آن‌ها عاشق پخش شدن هستند. به همین دلیل اگر فضای کافی ندارید، می‌توانید آن‌ها را در ظروف بزرگ یا کیسه‌های رشد قرار دهید.

به یاد داشته باشید که در هر بسته از بذر کدو ممکن است برخی از دانه‌ها بعد از کاشت شکست بخورند. بنابراین بهتر است برای داشتن محصول خوب همه آن‌ها را بکارید. در غیر این صورت، بذرها تا یک سال دیگر هم به‌خوبی جوانه نمی‌زنند.

یادتان باشد فاصله ردیف بذرها از یکدیگر تقریباً 2 فوت یا 61 سانتیمتر باشد، زیرا آن‌ها فضای زیادی برای گسترش نیاز دارند. بهتر است کدو‌ها را به سمت بالا نگه دارید تا در وضعیت ناراحت‌کننده آویزان نشوند. آن‌ها را به اندازه کافی آبیاری کنید و مراقب برخی از آفات احتمالی برای آن‌ها باشید.

بامیه

نام دیگر بامیه لیدی فینگر است. بامیه یکی از گیاهانی است که به‌طورکلی بهتر است در گلخانه کشت شود. آن‌ها همچنین می‌توانند در ظروف در یک پاسیو سایه‌دار رشد کنند، اما در این شرایط به آبیاری بیشتری نیاز دارند. شما می‌توانید انواع بدون خار کلمسون یا بامیه را برای یک دوره کشت طولانی به عنوان محصولات گلخانه ای زودبازده انتخاب کنید.

قبل از کاشت بامیه باید بذرها را به مدت دو ساعت در آب گرم خیس کنید. وقتی نهال‌ها به اندازه کافی بزرگ شدند، می‌توانید آن‌ها را در گلدان پیوند بزنید. هر هفته وقتی اولین شکوفه‌ها را دیدید آن‌ها را با کمپوست پتاسیم بالا کود دهید.

غلاف‌ها را می‌توان درحالی‌که نابالغ هستند چید، زیرا غلاف‌های بالغ از انواع معمولی سخت و رشته‌ای هستند و حالت جوان‌تر آن‌ها خوش‌خوراک‌تر می‌باشند. هنگام برداشت یادتان باشد از دستکش‌های محافظ استفاده کنید تا از تحریک پوست با موهای ریز آن جلوگیری شود.

سبزیجات سالادی

رشد و پرورش سبزیجات سالادی ارگانیک (کاهو، برگ چغندر، رومی و غیره) برای هر زمان از سال جزو محصولات گلخانه ای زودبازده محسوب می‌شوند. اگر قصد دارید سبزیجات سالاد را در تمام طول سال برداشت کنید، باید حداقل هشت یا ده نوع مختلف از آن‌ها را کشت نمایید. بهتر است با انواعی شروع کنید که در خاک خنک و نور نسبتاً کم رشد می‌کنند و با فرا رسیدن تابستان، گونه‌های مقاوم‌تر به گرما را بکارید.

هر هفته حداقل دو نوع بذر بکارید. سبزیجات سالادی طوری هستند که حتی بعد از بریدن، رشد می‌کنند. شما می‌توانید بسته به سلیقه خود برگ‌ها یا کل سر را بچینید و بهتر است گیاهان نازک‌تر مانند کاهو را با قیچی برش دهید.

گوجه‌فرنگی‌ها

کاشت گوجه‌فرنگی در فضای باز و حتی در گلخانه بسیار آسان است! به همین دلیل هیچ‌چیز به‌اندازه عرضه گوجه‌فرنگی ارگانیک گلخانه‌ای در طول سال نیست. برای شروع، گونه‌ای را انتخاب کنید که در برابر بیماری‌هایی مانند فوزاریوم و ورتیسیلیوم مصون باشند.

یادتان باشد گوجه‌فرنگی گیاهی گرمادوست است که نمی‌تواند هوای سرد را تحمل کند. همچنین نور ناکافی می‌تواند منجر به رنگ‌پریدگی و ضعیف شدن این نوع از گیاهان شود. تنوع زیادی برای انتخاب نوع گوجه‌فرنگی جهت کاشت به‌عنوان محصولات گلخانه ای زودبازده وجود دارد. البته انتخاب بهترین نوع می‌تواند کار سختی باشد و نیاز به تجربه دارد.

برای کاشت گوجه‌فرنگی مطمئن شوید که بذرهای خود را در خاکی می‌کارید که دارای زهکشی مناسب است. خاک باید مرطوب شود، اما در آب غوطه‌ور نشود. بهترین دما برای این گیاهان حدود 70 تا 75 درجه فارنهایت یعنی بین 21 تا 24 درجه سانتی‌گراد است. برای یک گیاه گوجه‌فرنگی قوی و سالم در هر گلدان یک نهال بگذارید. پس از مشاهده مجموعه دوم برگ‌های آن، کود دهی را شروع کنید.

تمشک

تمشک را می‌توان در هر زمانی از سال به‌عنوان محصولات گلخانه ای زودبازده در گلخانه کشت کرد. آن‌ها به‌راحتی رشد می‌کنند و می‌توانند به‌طور منظم میوه تولید کنند. آن‌ها قادر به باردهی در اولین سال بلوغ خود هستند. فلوریکان‌ها یا تمشک‌ها دارای ساقه‌هایی هستند که یک سال قبل از تولید میوه و گل رشد می‌کنند. آن‌ها معمولاً از انواع میوه‌ها با باردهی تابستانی هستند.

تمشک‌ها به نور اضافی نیاز ندارند و در شرایط تقریباً خنک به خوبی رشد می‌کنند. دمای گلخانه برای این گیاهان باید 70 درجه فارنهایت یا 21 درجه سانتی‌گراد باشد تا گیاه به‌طور عالی رشد کند. بهتر است یک سیستم آبیاری قطره‌ای برای تمشک گلدانی نصب کنید، زیرا آبیاری سربار می‌تواند باعث پوسیدگی این گیاه شود.

فصل برداشت بین 8 تا 10 هفته طول می‌کشد و نباید آن‌ها را برای مدت طولانی نگه دارید. بهتر است مقداری از آن را برای استفاده بعدی منجمد کنید. برای این کار آن‌ها را در سینی ریخته و در فریزر قرار دهید. پس از یخ زدن آن‌ها را به کیسه‌های فریزر منتقل کنید.

خیارها

خیار از بهترین محصولات گلخانه ای زودبازده است که می‌تواند به‌عنوان یک سپر نیز در گلخانه عمل کند. برای کاشت خیار باید خیار را در گلدان‌های ذغال سنگ نارس و نه به‌صورت تخت، تکثیر کنید. زیرا سیستم ریشه آن‌ها نباید مسدود شود. چند آفت و بیماری ممکن است رشد خیارهای شما را به خطر بیندازد. از جمله این آفات می‌توان به کنه‌های عنکبوتی میکروسکوپی اشاره کرد که به دور ساقه و برگ گیاه می‌پیچند. استفاده از صابون حشره‌کش می‌تواند به کاهش این آفات کمک کند.

خیارها سریع رشد می‌کنند. اما به‌طورکلی بهتر است اجازه ندهید خیلی بزرگ شوند، زیرا طعم آن‌ها تلخ خواهد شد. بعد از رشد این گیاه شما می‌توانید هر دو روز یک‌بار خیارها را برداشت کنید.

فلفل دلمه‌ای

انواع فلفل دلمه‌ای گلخانه ای با توجه به کاربرد وسیع و رشد مناسبی که در گلخانه‌ها دارند، می‌توانند از بهترین محصولات گلخانه ای زودبازده محسوب شوند. تنوع شکل و اندازه فلفل‌ها یکی از بهترین جنبه‌های این نوع از گیاهان گلخانه‌ای برای شماست. فلفل‌ها بسته به شرایط رشد می‌توانند طعم‌های متفاوتی از سبک و شیرین تا تند و تیز را ایجاد کنند. فلفل‌ها به یک دوره رشد نسبتاً طولانی نیاز دارند تا بهترین نتایج را از نظر شیرینی یا تندی داشته باشند.

برای کاشت فلفل مورد نظرتان سینی بذر خود را با خاک مناسب آماده کنید و قبل از اینکه بذرها را روی سطح آن بپاشید، خاک را با کود آبیاری نمایید. هنگامی‌که آن‌ها به‌خوبی تثبیت شدند، ریشه‌ها در سلول‌ها شروع به کشیده شدن می‌کنند. این زمان مناسب برای انتقال آن‌ها به گلدان است. وقتی‌که آن‌ها شروع به گل دادن می‌کنند، ساقه‌ها به‌طور طبیعی منشعب می‌شوند.

همیشه مراقب کلنی‌های شته روی برگ‌های فلفل‌ها باشید. زیرا این کلنی‌ها شیره را می‌مکند و موم چسبناک ترشح می‌کنند. این کار باعث افزایش کپک‌های سیاه می‌شود. از انگشتان خود برای له کردن این آفات یا اعمال کنترل بیولوژیکی استفاده کنید. باید برای فلفل‌ها آبیاری منظم و نه متناوب داشته باشید و اجازه ندهید خاک شما خشک شود.

فلفل‌ها را به محض رسیدن به اندازه مناسب برداشت کنید. فلفل‌های کاملاً رشد یافته مغذی‌ترین و خوشمزه‌ترین فلفل‌ها هستند. چیدن مرتب آن‌ها باعث تحریک و تولید میوه‌های بیشتری می‌شود. بهتر است از چاقوی تیز یا قیچی برای برداشت استفاده کنید تا در هنگام برش به‌راحتی آسیب نبینند.

طالبی

پرورش طالبی یا خربزه در گلخانه بسیار رضایت‌بخش است. اگر فضای کوچکی دارید، می‌توانید برای رشد طالبی به‌عنوان محصولات گلخانه ای زودبازده از داربست استفاده کنید. آن‌ها خاک لومی و دارای زهکشی خوب را دوست دارند. همچنین برای تولید میوه نیاز به گرده‌افشانی دارند. زنبورها می‌توانند به این کار کمک کنند!

کاشت همراه در کنار طالبی یکی از بهترین دفاع‌ها برای این میوه در برابر آفات است. برای دفع این حشرات سعی کنید شوید بکارید. طالبی‌های خود را حداقل دو بار در هفته بازرسی کنید. شکاف در ساقه، جایی که میوه به گیاه چسبیده است، نشانه این است که طالبی شما رسیده و وقت برداشت است. این میوه آفتاب‌گیر حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C بسیار زیادی است و می‌توانید به‌عنوان یک تغذیه عالی از آن استفاده کنید.

 

تبلیغات برای گلخانه ها

تبلیغات برای گلخانه ها

 

جمع بندی و نتیجه گیری

تنوع محصولات گلخانه ای زودبازده بسیار زیاد است و ما در این مقاله سعی کردیم برخی از بهترین آن‌ها را که رشد آسانی دارند به شما معرفی کنیم. گیاهان زودبازده با رشد آسان برای تمامی شرایط حتی برای افراد آماتور و یا گلخانه‌هایی که از تجهیزات زیادی برخوردار نیستند، مناسب خواهند بود و احتمال خرابی محصول پایین است. البته در این نوع گیاهان نیز شما باید شرایط مناسب را فراهم کنید تا محصول خوبی داشته باشید.

ترجمه تخصصی: همیار گلخانه

 

سوالات متداول درباره “محصولات گلخانه ای زودبازده و روش کاشت آنها”:

1-چرا گیاهان در گلخانه بهتر رشد می‌کنند؟

تمامی شرایط در گلخانه شامل دما، میزان آبیاری، خاک مورد استفاده، رطوبت و … بر اساس نیاز گیاه قابل اندازه‌گیری هستند، بسیاری از محصولات گلخانه ای زودبازده در این شرایط بهتر رشد خواهند کرد و محصول بهتری هم دارند.

2-بهترین محصولات گلخانه ای زودبازده کدام اند؟

هویج-انواع پیازها -اسفناج-بادمجان-شلغم-کلم پیچ-کدو سبز-بامیه-سبزیجات سالادی-گوجه‌فرنگی‌ها-تمشک-خیارها-فلفل دلمه‌ای-طالبی

3-شرایط کاشت اسفناج در گلخانه چیست؟

اسفناج عاشق آفتاب کامل تا سایه روشن، با خاک خوب زهکشی شده است. تقریباً یک هفته قبل از کاشت، خاک خود را با کودهای قدیمی آماده کنید. دمای خاک نباید بیش از 70 درجه فارنهایت یا 21 درجه سانتی‌گراد افزایش یابد. پیوند نهال‌ها برای اسفناج سخت است. آن‌ها را با فاصله سه تا چهار اینچ یا 5/7 الی 10 سانتیمتر از هم کشت کنید. در طول رشد نیز خاک را با مالچ مرطوب نگه دارید.

4-شرایط کاشت گوجه فرنگی در گلخانه چیست؟

برای کاشت گوجه‌فرنگی مطمئن شوید که بذرهای خود را در خاکی می‌کارید که دارای زهکشی مناسب است. خاک باید مرطوب شود، اما در آب غوطه‌ور نشود. بهترین دما برای این گیاهان حدود 70 تا 75 درجه فارنهایت یعنی بین 21 تا 24 درجه سانتی‌گراد است. برای یک گیاه گوجه‌فرنگی قوی و سالم در هر گلدان یک نهال بگذارید. پس از مشاهده مجموعه دوم برگ‌های آن، کود دهی را شروع کنید.

5-مهم ترین آفت های فلفل دلمه ای در گلخانه چیست؟

همیشه مراقب کلنی‌های شته روی برگ‌های فلفل‌ها باشید. زیرا این کلنی‌ها شیره را می‌مکند و موم چسبناک ترشح می‌کنند. این کار باعث افزایش کپک‌های سیاه می‌شود.

6-مهم ترین آفت های انواع خیار در گلخانه چیست؟

از جمله این آفات می‌توان به کنه‌های عنکبوتی میکروسکوپی اشاره کرد که به دور ساقه و برگ گیاه می‌پیچند. استفاده از صابون حشره‌کش می‌تواند به کاهش این آفات کمک کند.

 

منبع:

https://greenhouseemporium.com/blogs/greenhouse-gardening/easy-to-grow-greenhouse-plant/

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *