کاشت انگور گلخانه ‌ای

انگور گلخانه ‌ای و روش کاشت آن در گلخانه

انگور گلخانه ‌ای و روش کاشت آن در گلخانه

انگور گلخانه ‌ای یکی از متداول ترین و بهترین میوه ها برای پرورش در گلخانه ها محسوب می شود. چه بسا می توان انگور را یکی از پرفروش‌ترین محصولات گلخانه ‌ای دانست. بسیاری از مردم از شنیدن اینکه انگور را می ‌توانند داخل گلخانه ها و خارج از شرایط اقلیمی گرم و مرطوب پرورش دهند شگفت زده می شوند! در واقع رشد انواع انگورهای گلخانه‌ ای آنقدرها هم که در ابتدا به نظر می رسد چالش‌برانگیز نیست؛ اگر نکات مهم برای کاشت انگور در گلخانه را بررسی کنید، متوجه می شوید که می توانید از پرورش انواع انگور سبز، انگور قرمز و انگور سیاه در گلخانه، سود خوبی به دست بیاورید.

با کاشت انگور گلخانه ‌ای و پرورش آن در یک گلخانه پیشرفته، شانس پرورش محصولات خود را افزایش می دهید؛ همچنین باعث می‌ شود که انگورها طعم شیرین تر پیدا کنند و کیفیت میوه ها هم بالاتر می رود. اگرچه تاکستان های انگور، هر ساله محصولات خوبی را حاصل می‌ کنند اما مسئله خشکسالی یک مشکل بزرگ است. آبیاری درختان انگور در باغ، دردسرهای خاص خودش را دارد؛ این در حالی است که اگر انگور در گلخانه را پرورش دهید، بسیاری از مشکلات حذف می ‌شوند.

نکته مهم برای کاشت انگور گلخانه ‌ای این است که انگور ها به طور قابل توجهی رشد می کنند و شاخ و برگ آنها توسعه می‌یابد، بنابراین فضای زیادی را اشغال خواهند کرد. اگر می خواهید انگور را در یک گلخانه کوچک خانگی پرورش دهید، فقط یک نوع انگور را باید بکارید.

از طرفی دیگر، فاصله درختان انگور در گلخانه خانگی کوچک باید بیشتر باشد چون ریشه درختان به شدت رشد پیدا می ‌کنند و اگر درختان را نزدیک به هم بکارید، رشد ریشه ها محدودتر می شود؛ پس درختان کوچک تر باقی می ‌مانند یا ممکن است در جذب مواد مغذی با اختلال روبرو شوند؛ نتیجه تمام این تغییرات، کاهش کیفیت انگورها در گلخانه است.

اگر به این فکر می‌کنید که انگور گلخانه ای را پرورش دهید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. به طور کلی درباره روش کاشت انگور در گلخانه، شرایط لازم برای مراقبت از درختان انگور و نکات مهم دیگر صحبت می کنیم.

  • شرایط لازم و نحوه کاشت انگور گلخانه ‌ای چیست؟
  • شرایط مراقبت از انگور گلخانه ‌ای چگونه است؟
  • درختان انگور در باغ بهتر هستند یا انگور گلخانه ‌ای؟
  • انگور گلخانه ‌ای در چه شرایطی بهتر رشد می کند؟
  • سخن پایانی
  • سوالات متداول درباره “انگور گلخانه ای و روش کاشت آن در گلخانه”

شرایط لازم و نحوه کاشت انگور گلخانه ‌ای چیست؟

کاشت انگور در گلخانه

کاشت انگور در گلخانه

به طور کلی، دو روش اصلی برای کاشت انگور در گلخانه وجود دارد. برای گلخانه های بزرگتر می توانید انگور را به همراه ریشه در داخل خاک گلخانه بکارید. کاشت درختان انگور کوچک تر در گلدان های مخصوص، در گلخانه های کوچک تر پیشنهاد می شود. اگر می خواهید انواع انگور را در یک گلخانه بزرگ و وسیع پرورش دهید، بهتر است به روش دوم عمل کنید؛ یعنی هر گونه از درختان انگور در یک محفظه جداگانه کاشته شود.

وقتی می ‌خواهید انگور گلخانه ‌ای را  بکارید باید محدوده خاصی را در اطراف ریشه های انگور تعیین کنید و فاصله استاندارد را بین هر دو درخت رعایت نمایید. شرایط خاص برای کاشت انگور در گلخانه به این صورت است که باید فضای بالای گلخانه را به طور آزاد باز بگذارید تا درختان انگور به خوبی رشد کند. ریشه درختان انگور، یک سیستم ریشه های بسیار وسیع هستند، بنابراین می توانید موقعیت کاشت ریشه ها را در خارج از گلخانه در نظر بگیرید تا به راحتی گسترش پیدا کنند و بتوانند رطوبت و مواد مغذی را به دست آورند.

در شرایط فوق، زمانی که درخت انگور رشد کرد، می توانید فضای بالای گلخانه را باز بگذارید تا درختان انگور از دریچه های بالای گلخانه وارد گلخانه شوند و آنجا رشد کنند. این به معنای استفاده بهینه از روش کشت گلخانه ‌ای برای انواع انگور است. این روش به ویژه برای مواقعی کاربرد دارد که در داخل گلخانه، فضای زیادی را برای پرورش درختان ندارید؛ به جای آن درختان را خارج از گلخانه می ‌کارید اما شاخه ها را برای رشد بهتر به داخل گلخانه هدایت می کنید. به این ترتیب از فضای داخل گلخانه به نحو مطلوب تر استفاده خواهید کرد.

اگر قرار باشد انگور گلخانه ‌ای را در گلخانه به طور مستقیم بکارید باید شرایط داخل گلخانه را گرم تر نگه دارید؛ به این ترتیب ممکن است به رشد زودرس انگورها کمک کنید. فراموش نکنید که اگر درختان انگور را داخل گلخانه بکارید و همان جا رشد کنند، گیاهان نیاز به آبیاری کوددهی و مراقبت بیشتری دارند.

برخی از پرورش دهندگان انگور در گلخانه معتقد هستند نهال ها یا درختان کوچک انگور را داخل یک محفظه کوچک بکارند تا در فضا صرفه جویی شود؛ به این ترتیب باید بدانید که با این روش کاشت انگور در گلخانه، رشد ریشه ها محدودتر می شود. اگر می خواهید گلدان های بزرگ را برای پرورش انگور در گلخانه انتخاب کنید، باید خاک داخل مخزن به خوبی زهکشی شده باشد و با کود کمپوست با کیفیت پر شده باشد. همچنین لازم است که سطح مواد مغذی خاک انگورها را بررسی کنید. آبیاری مرتب و منظم را از یاد نبرید.

گلخانه، بهترین محیط برای رشد انواع انگور است، چون باعث می شود که درختان انگور مقاوم تر باشند و باردهی بیشتری پیدا کنند. هرس کردن درختان انگور در زمان مناسب خود باعث باردهی آنها در سال های بعد می شود.

شرایط مراقبت از انگور گلخانه ‌ای چگونه است؟

کاشت انگور در گلخانه

کاشت انگور در گلخانه

درست قبل از شروع رشد درختان انگور در فصل بهار، محل ریشه زایی را با کود مناسب تغذیه کنید و هر سه هفته یک بار، پس از شروع رشد، این کار را تکرار کنید. هنگامی که انگور روی درخت رشد کرد و تغییر رنگ یافت متوجه شدید که در حال بلوغ میوه ‌ها است، این تغذیه را متوقف کنید تا انگورها طعم خود را حفظ کنند.

در فصل رشد درختان انگور، باید آبیاری را هر ۷ تا ۱۰ روز یک بار انجام دهید. فراموش نکنید که اگر ریشه ‌های درختان انگور خارج از گلخانه باشند، به آبیاری کمتری نیاز دارند؛ مگر آنکه شرایط اقلیمی آن منطقه گرم و خشک باشند.

وقتی درختان انگور گلخانه ‌ای به گلدهی رسیدند، به احتمال زیاد نیاز به گرده افشانی دارند. شما می توانید با انجام گرده افشانی دستی یا با تکان دادن ساقه های درختان در شرایطی که گلخانه شما گرم است و تهویه مناسب دارد، این کار را انجام دهید. هر دو روش به انتقال گرده ها بین گل ها کمک می کند

انواع انگورهایی که در گلخانه پرورش داده می شوند، همانند درختان انگور که در باغ پرورش می یابند نیاز به هرس کردن دارند. از طرف دیگر در شرایط نگهداری و مراقبت از انگورها در گلخانه نباید از بیماری های گیاهی و کپک پودری که یک نوع بیماری خاص انگور است غافل شوید. اثرات کپک پودری به این دلیل ایجاد می‌ شود که گردش هوا در گلخانه شما ضعیف بوده، گرمای هوا بسیار بیشتر از حد مجاز بوده است و یا درختان انگور بیش از حد، داخل گلخانه را شلوغ کرده اند.

برخی از انواع انگور گلخانه ‌ای نسبت به قارچ ها مقاوم هستند، اما بهتر است تا می توانید از شلوغی بیش از حد درختان انگور جلوگیری کنید؛ از طرف دیگر برای برطرف کردن بیماری های قارچی نظیر همین کپک پودری از قارچ کش مناسب استفاده کنید

یکی دیگر از بیماری های و اثرات نامطلوب برای درختان انگور در گلخانه نشانه نامطلوبی است که آن را با Gray mould نشان می دهند. این اثرات به صورت قسمت های مرده روی درختان مشاهده می شود. سعی کنید گلخانه را به ‌خوبی تهویه نمایید تا این اثرات مشاهده نشوند. اگر این چنین نشانه هایی در انگورها در گلخانه مشاهده کردید، حتماً برای جلوگیری از توسعه آن، مواد گیاهی مرده را حذف کنید. با خرید انواع تجهیزات گلخانه‌ای تهویه ای می توانید شرایط تهویه گلخانه خود را تنظیم کنید.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: چگونه یک گلخانه در منزل راه اندازی کنیم؟

درختان انگور در باغ بهتر هستند یا انگور گلخانه ‌ای؟

کاشت انگور در گلخانه

در قرن حاضر، میوه انگور، محبوبیت زیادی در بین باغداران پیدا کرده و این شغل تقریباً به یک حرفه سرگرم کننده تبدیل شده است. واقعاً هم این چنین است. در تمام جهان در باغ های مختلف، انواع انگور پرورش داده می‌ شود. پرورش انگور به قدری در بین باغبانان به محبوبیت رسیده که دیگر هیچ تعجبی نخواهد داشت. در این میان برخی این سوال را مطرح می‌کنند که انگورهایی که در باغ پرورش داده می شوند بهتر و با کیفیت تر هستند یا انگور گلخانه ‌ای؟

در جواب سوال فوق باید گفت که کشت گلخانه ای در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. حتی می‌ توانید در شرایط اقلیمی نامناسب، بهترین انگور را در گلخانه پرورش دهید. فهرست انواع انگور که برای کاشت در گلخانه ها مناسب هستند، متنوع است. شما حتی می‌توانید گونه‌هایی را پرورش دهید که از کشورهای دیگر وارد ایران شده‌اند و بومی ایران نیستند.

شرایط کاشت انگور در باغ، سخت تر از کاشت انگور در گلخانه است. گلخانه می تواند رطوبت و گرمای کافی را برای رشد درختان انگور فراهم کند. همچنین زمان رشد انگورها و رسیدن میوه ها به وضوح، بسیار کوتاهتر است. اگر به کاشت انگور در گلخانه فکر می کنید، نگران این نباشید که کنترل محیط گلخانه را چگونه انجام دهید. به عنوان یک گلخانه دار، با تکیه بر تجهیزات گلخانه ‌ای و دانش گلخانه ‌ای می ‌توانید بهترین انگور را پرورش دهید.

بهترین شرایط برای کاشت انگور در گلخانه، گلخانه هایی هستند که ارتفاع آنها حداقل دو و نیم متر باشد. بهترین شرایط این است که ارتفاع گلخانه حدود ۴ متر باشد تا درختان انگور بتوانند به راحتی رشد کنند. علاوه بر این، گونه های مختلفی برای کاشت انگور در گلخانه وجود دارند که به طور قطع نمی‌توان تمام آنها را در یک مطلب معرفی کرد. برای خرید نهال انگور مخصوص پرورش در گلخانه با حضور کارشناسان و متخصصان در خرید و فروش نهال میوه صحبت کنید. انگورهایی که در داخل گلخانه پرورش داده می شوند زودتر می رسند و شیرین تر هستند.

انگور گلخانه ‌ای در چه شرایطی بهتر رشد می کند؟

کاشت انگور گلخانه ای

کاشت انگور گلخانه ای

چگونه باید از درختان انگور در گلخانه ها مراقبت کرد؟

انگورها خاک غنی با بافت سبک، رطوبت متوسط ​​و فقط کمی اسیدی را ترجیح می دهند که حداکثر مقدار هوموس آن 4 درصد است. در خاک بسیار غنی، گیاهان قدرتمند رشد می کنند، اما تعداد زیادی میوه ندارند.

 بهترین زمان کاشت انگور در گلخانه، بهار یا نیمه اول تابستان است.

در انتخاب زمان مناسب، درجه حرارت را باید در نظر گرفت؛ گیاهان برگ دار نمی توانند دمای سرد را تحمل کنند و برای رشد حداقل به دمای +10 درجه سانتی گراد نیاز دارند. البته پیوندزنی در طول تابستان و اوایل پاییز نیز مجاز است، زیرا می توانیم گیاهان جوان را در گلدان بخریم، بنابراین ریشه ها در هنگام پیوند، آسیب نمی بینند. بلافاصله پس از پیوند زنی، گیاهان باید آبیاری شوند و در اولین سال رشد، خاک باید با دقت کنترل شود تا از خشک شدن بیش از حد جلوگیری شود.

بسته به محل رشد انگور در گلخانه، در کل، در سال های بع ، انگورها عموماً نیازی به آبیاری ندارند یا (اگر خاک خشک و نه مرطوب باشد) به مقدار کمتری آب نیاز دارند. انگور، دارای ریشه های بزرگی است که آب را از اعماق دور و عمیق تر به خود جذب می کند.

در روش های مراقبت از انواع انگور گلخانه ‌ای به هرس کردن انگورها توجه ویژه ای داشته باشید. بهتر از هرس کردن درختان در فصل پاییز، درست چند هفته پس از ریزش برگ ها انجام گیرد. مهم است که شاخه های بلندتر و ضخیم تر را زودتر هرس کنید تا از رشد بیش از حد آنها جلوگیری شود. شاخه های درخت انگور در گلخانه را در فصل بهار هرس نکنید. شاخه هایی که هرس می کنید باید حداقل ۱۵ سانتی متر طول داشته باشند، در غیر این صورت با حرص کردن شاخه های جوان باعث می شوید که درخت، مواد مغذی خود را از دست بدهند و به طور کلی ضعیف شود.

هرس کردن درختان انگور در گلخانه را با دستگاه های هرس ساده، با زاویه ۲۰ تا ۳۰ درجه نسبت به زمین انجام دهید. در فصل زمستان بهتر است انگورها را با پوشش مناسب گلخانه محافظت کنید. اگر از قلمه زنی و پیوند زنی برای درختان قدیمی تر استفاده می کنید، حتماً در فصل سرما، قلمه ها و پیوندهای جدید را محافظت کنید.

اولین باردهی درختان انگور گلخانه ای در اولین سال مشاهده می شود اما حداکثر تولید آن تقریباً به سال سوم رشد آنها مربوط خواهد شد. جوانه زنی و گلدهی انگور در گلخانه در تمام شاخه ها و ساقه های جانبی و انتهایی انجام می شود، بنابراین میزان باردهی یک گلخانه انگور بسیار زیاد است.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: پاپایا گلخانه ای و روش کشت آن در گلخانه

سخن پایانی

کشت گلخانه‌ ای و پرورش انواع میوه های گلخانه ای و سبزیجات گلخانه‌ای جزو کسب و کارهای پرسود در چند سال اخیر معرفی شده است. اگر به این حوزه علاقه دارید یا می خواهید در یک کسب و کار پرسود در رابطه با کشاورزی مواد غذایی، سرمایه گذاری کنید، پیشنهاد می کنیم درباره کاشت انگور در گلخانه، توت فرنگی گلخانه ای، خیار گلخانه ‌ای، فلفل دلمه ای گلخانه ‌ای و سایر محصولات گلخانه ‌ای، تحقیقات بیشتری داشته باشید.

نیازمندیهای گلخانه ای

سوالات متداول درباره “انگور گلخانه ای و روش کاشت آن در گلخانه”:

1-بهترین زمان کاشت انگور در گلخانه چه موقع است؟

بهترین زمان کاشت انگور در گلخانه، بهار یا نیمه اول تابستان است.

2-دمای مناسب برای گلخانه انگور چند درجه است؟

گیاهان برگ دار نمی توانند دمای سرد را تحمل کنند و برای رشد حداقل به دمای +10 درجه سانتی گراد نیاز دارند.

3-شرایط هرس کردن درختان انگور در گلخانه چیست؟

بهتر از هرس کردن درختان در فصل پاییز، درست چند هفته پس از ریزش برگ ها انجام گیرد. مهم است که شاخه های بلندتر و ضخیم تر را زودتر هرس کنید تا از رشد بیش از حد آنها جلوگیری شود. شاخه های درخت انگور در گلخانه را در فصل بهار هرس نکنید.

4-شرایط خاک درختان انگور در گلخانه باید چگونه باشد؟

انگورها خاک غنی با بافت سبک، رطوبت متوسط و فقط کمی اسیدی را ترجیح می دهند که حداکثر مقدار هوموس آن 4 درصد است. در خاک بسیار غنی، گیاهان قدرتمند رشد می کنند.

5- گلخانه ای که برای کاشت انگور در نظر می گیرید باید چقدر ارتفاع داشته باشد؟

بهترین شرایط برای کاشت انگور در گلخانه، گلخانه هایی هستند که ارتفاع آنها حداقل دو و نیم متر باشد. بهترین شرایط این است که ارتفاع گلخانه حدود ۴ متر باشد تا درختان انگور بتوانند به راحتی رشد کنند.

6- مهم ترین بیماری درختان انگور در گلخانه چیست؟

در شرایط نگهداری و مراقبت از انگورها در گلخانه نباید از بیماری های گیاهی و کپک پودری که یک نوع بیماری خاص انگور است غافل شوید. اثرات کپک پودری به این دلیل ایجاد می‌ شود که گردش هوا در گلخانه شما ضعیف بوده، گرمای هوا بسیار بیشتر از حد مجاز بوده است و یا درختان انگور بیش از حد، داخل گلخانه را شلوغ کرده اند.

7- شرایط مناسب آبیاری انگورها در گلخانه چگونه است؟

در فصل رشد درختان انگور، باید آبیاری را هر ۷ تا ۱۰ روز یک بار انجام دهید. فراموش نکنید که اگر ریشه ‌های درختان انگور خارج از گلخانه باشند، به آبیاری کمتری نیاز دارند؛ مگر آنکه شرایط اقلیمی آن منطقه گرم و خشک باشند.

ترجمه تخصصی: همیار گلخانه

منابع:

  • https://www.gardenpearls.eu/grapes-outside-or-in-a-greenhouse/
  • https://www.garden-products.co.uk/news/growing-under-glass/how-to-grow-grapes-in-a-greenhouse/
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *