آووکادو گلخانه ای و روش کاشت آن در گلخانه

آووکادو گلخانه ای و روش کاشت آن در گلخانه

آووکادو گلخانه ای و روش کاشت آن در گلخانه

آووکادو گلخانه ‌ای (Greenhouse Avocado)، یکی از پرطرفدارترین و پرفروش ترین میوه های منطقه گرمسیری است که برای کاشت در گلخانه ها پیشنهاد می شود. نحوه پرورش میوه آووکادو و درخت آووکادو در گلخانه طبق اصول و با توجه به نکات خاصی امکان پذیر است. شما می توانید به راحتی، انواع ارقام درخت آووکادو را در شرایط اقلیمی گلخانه ها پرورش دهید و از آنها مراقبت کنید.

اگر به پرفروش‌ترین محصولات گلخانه ‌ای فکر می کنید و می خواهید ایده های جدید و پرطرفداری برای کارآفرینی داشته باشید، قطعاً کاشت آووکادو در گلخانه می تواند برای شما پر سود باشد. اگر تمام شرایط کشت گلخانه‌ای را فراهم کنید به این هدف بزرگ دست پیدا خواهید کرد.

یک درخت بزرگ همیشه سبز و زیبا را تصور کنید که در نور خورشید زیر فضای گلخانه می درخشد و انواع میوه های آووکادو از شاخه های آن آویزان هستند! این درخت زیبا با شاخه های جانبی کوتاه می‌تواند پرسودترین محصول گلخانه ای شما باشد.

در سال های اخیر از خواص آووکادو مطالب تخصصی بسیاری منتشر شده است. میوه آووکادو، هم به صورت خام و هم در سالاد و غذا یا تهیه انواع دسرها و پیش غذاها مصرف می‌شود و خواص زیادی برای سلامتی دارد. چه چیزی بهتر از آن که شما میوه آووکادو گلخانه ‌ای را پرورش دهید تا در تمام فصل های سال در دسترس باشد؟!

از آن جایی که میوه آووکادو بومی کشور ایران نیست، می توانید با راه اندازی گلخانه آووکادو، حجم زیادی از این میوه را در داخل ایران پرورش دهید؛ بنابراین نیاز به واردات میوه برطرف می‌شود و شما با قیمت مقرون به صرفه محصولات گلخانه ای خود را می فروشید. اگر به پرورش درخت آووکادو در گلخانه علاقه دارید باید به یک سری از نکات مسلط شوید.

مثلاً انتخاب ارقام مناسب آووکادو برای کاشت در گلخانه مهم است. برای پرورش میوه آووکادو در گلخانه باید شرایط ایده آل و مورد نیاز برای رشد میوه ها و سالم ماندن آنها را فراهم کنید. در انتها باید بدانید که دقیقاً زمان برداشت میوه آووکادو در گلخانه چه موقع از سال است و چگونه باید این کار را انجام دهید. بنابراین پیشنهاد می کنیم با ما همراه باشید تا درباره کاشت آووکادو در گلخانه به صورت صفر تا صد مطالبی را عنوان کنیم.

  • منشاء میوه آووکادو مربوط به کدام کشور است؟
  • انواع ارقام مختلف درخت آووکادو
  • آووکادو نوع A در مقابل نوع B و گرده افشانی آنها
  • انواع محبوب آووکادو برای کاشت در گلخانه ها
  • مقاوم ترین انواع درختان آووکادو به سرما کدام است؟
  • خرید نهال آووکادو گلخانه ‌ای و پرورش آن در گلخانه
  • شرایط کاشت و پرورش و مراقبت از آووکادو گلخانه ‌ای برای رشد بهتر
  • شرایط گلخانه آووکادو چگونه باید باشد؟
  • شرایط خاک برای رشد درخت آووکادو در گلخانه
  • شرایط آبیاری نهال ها و درختان آووکادو
  • شرایط پوشش مالچ برای رشد درخت آووکادو
  • شرایط کوددهی درختان آووکادو در گلخانه
  • نحوه کاشت درخت آووکادو در گلخانه
  • شرایط کاشت آووکادو در گلدان
  • یک نکته سریع در مورد رشد آووکادو در گلخانه ها
  • مهم ترین آفت های گیاهی درخت آووکادو
  • زمان برداشت آووکادو گلخانه ‌ای
  • میوه های آووکادو گلخانه ‌ای را تازه مصرف کنید
  • سوالات متداول درباره “میوه آووکادو گلخانه ‌ای و شرایط کاشت آن”

 

منشاء میوه آووکادو مربوط به کدام کشور است؟

درختان وحشی آووکادو در اصل بومی جنوب مرکزی مکزیک هستند و از حدود 7000 سال قبل از میلاد در آنجا رشد کرده‌اند. یکی از متداول ترین و پرفروش ترین ارقام آووکادو که به صورت تجاری در این منطقه پرورش داده شده است و بسیار محبوب است، ارقام آووکادو Hass  نام دارد و برای اولین بار در سال ۱۹۳۰ جایی در جنوب کالیفرنیا پرورش داده شد.

تا اواخر دهه ۱۹۷۰، این گونه از میوه آووکادو در بازار مورد استقبال واقع نشد، اما گونه‌هایی که امروزه در منطقه مکزیک شیلی و کالیفرنیای جنوبی کشت می شود، با توجه به خاستگاه ارقام درخت آووکادو Hass  می باشد. این نوع درخت می تواند ایده خوبی برای راه اندازی گلخانه در شرایط اقلیمی، مشابه با منطقه رشد آنها یعنی مکزیک باشد.

انواع ارقام مختلف درخت آووکادو

کاشت آووکادو در گلخانه

کاشت آووکادو در گلخانه

 

میوه آووکادو بر روی درخت آووکادو رشد می کند. این درخت مانند هر گیاه دیگری از ارقام مختلف یا همان واریته تشکیل شده است. ممکن است برخی از ارقام آووکادو گلخانه ‌ای برای یک شرایط خاص مناسب باشد و ممکن است گونه دیگر را بتوانید در هر شرایط اقلیمی پرورش دهید. آنچه مهم است اینکه همه انواع واریته های مختلف آووکادو ارزش تجاری ندارند و اگر به طور مثال، برخی از آنها را برای پرورش انتخاب کنید و قصد فروش در بازار را داشته باشید ممکن است طرح شما با شکست مواجه شود.

قبل از اینکه در مورد واریته های مختلف درخت آووکادو صحبت کنیم، بهتر است به دو گروه بزرگ آن ها که ارزش بیشتری دارند اشاره کنیم؛ این دو گروه شامل آووکادو نوع A و آووکادو نوع B می باشد. یک مقایسه ساده در این قسمت بیان می‌کنیم که قطعاً برای کاشت آووکادو در گلخانه مفید خواهد بود.

آووکادو نوع A در مقابل نوع B و گرده افشانی آنها

هر نوع از درخت آووکادو در دو گروه A و B قرار می گیرد. به عنوان مثال، آووکادو Hass از نوع A است و آووکادو Fuerte از نوع B است. برای تشویق رشد مطلوب میوه ها، بهتر است درخت آووکادوی نوع A و نوع B در نزدیکی هم کاشته شود. گل های ماده آووکادو نوع A همزمان با قسمت های گل نر آووکادو نوع B باز می شوند و بالعکس. این ویژگی، شانس گرده افشانی موفق و میوه را دو برابر بیشتر می کند! گرده افشانی آووکادو عمدتاً توسط زنبورها انجام می شود و کمتر توسط باد است.

در حالتی که کاشت آووکادو در گلخانه یک ایده پرسود است و این دو نوع درخت آووکادو بیشتر مورد توجه قرار گرفته، اما ضرورتی ندارد که هر دو نوع را در گلخانه یا حتی با خود داشته باشید. اکثر درختان آووکادو از گونه های “خود بارور” هستند که نیازی به یک شریک یا درخت گونه گرده افشانی ندارند. انواع درخت آووکادو از گونه‌های Hass و Reed به ویژه هنگامی که به تنهایی رشد می کنند در ارائه محصول مناسب، ایده آل هستند. از سوی دیگر، داشتن درخت شریک نوع A یا B مقابل، اساساً محصول بسیار بزرگتر و موفق تری را تضمین می کند. گونه های خاص به ویژه به درختان شریک مانند Pinkertons وابسته هستند.

این تفسیر به این معنا است که شما می توانید هر دو نوع درخت آووکادو را در باغ یا گلخانه پرورش دهید. انتخاب برای کاشت تعداد خاصی درخت آووکادو در گلخانه به فضای گلخانه شما بستگی دارد. اگر نیاز دارید که درختان گونه گرده افشان را هم در گلخانه بکارید، فاصله کاشت درختان آووکادو گلخانه ‌ای از یکدیگر بیشتر خواهد شد. برخی از منابع گفته‌اند که فاصله گونه های گرده افشان آووکادو از درختان اصلی باید حدود ۲۵ تا ۳۰ فوت باشد. اگر میوه آووکادو در منطقه شما پرفروش است برای طراحی ساخت گلخانه آووکادو برنامه‌ریزی کنید.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: توت فرنگی گلخانه ای و روش کاشت آن در گلخانه

انواع محبوب آووکادو برای کاشت در گلخانه ها

در زیر، لیستی از انواع درختان آووکادو، محبوب ترین و آسان برای خرید وجود دارد که بر اساس نوع A یا نوع B از هم مجزا شده اند. به خاطر داشته باشید که هنوز ده ها رقم دیگر به طور تخصصی تخصصی و یا در موارد دیگر کمیاب وجود دارد! انواع مختلف آووکادو از نظر اندازه درخت، زمان بلوغ / باردهی، پوست، طعم و تحمل در برابر سرما و گرما متفاوت است.

کنجکاو هستید که چه نوع آووکادویی پرورش دهید؟ بزرگ ترین، قدیمی ترین و پربارترین درخت آووکادو، گونه Hass است. همچنین یک درخت آووکادو Fuerte و یک درخت Sir Pri در باغ وجود دارد تا به عنوان گرده افشان های متقابل برای درختان گونه Hass عمل کنند.

1-آووکادو نوع A

انواع آووکادو نوع A عبارتند از: Hass ، Pinterton ، Lamb Hass ، Carmen Hass ، Gwen ، Reed ، Mexicola ، Stewart و Holiday. از بین همه آنها، درختان Hass و Reed رایج ترین هستند. آووکادوی Reed مانند یک گلوله نرم، بزرگ و گرد می شود، خوشمزه است و به آب کمتری نسبت به Hass نیاز دارد-یک مزیت واقعی در کالیفرنیا یا مناطقی که با خشکسالی مواجه هستند! Mexicola  مقاوم ترین درخت آووکادو به سرما از این نوع A است. Gwen، بهترین گونه بعدی است که به اندازه آووکادو Hass، میوه های شیرین تولید می کند، اما میوه های آن بزرگ تر هستند.

2- آووکادو نوع B

انواع آووکادو نوع B عبارتند از: Fuerte ، Bacon ، Zutano و Sir Prize (همراه با Whitshell، که سخت سخت است و در گلخانه های تجاری بهتر رشد می کند). گونه درخت آوودکادو Fuerte محبوب ترین آووکادو از نوع B است که اغلب در باغ های تجاری، در کنار درختان Hass برای گرده افشانی رشد می کند. برخی از مردم، کیفیت آووکادو نوع B را نسبت به نوع A پایین تر می دانند زیرا گوشته آنها بیشتر آبکی است، در حالی که نوع A از نظر طعم، روغن و چربی، غنی تر است. یک استثنا، گونه Sir است. به عنوان یکی از نوادگان درختان Hass، گونه آووکادو Sir Prize از نظر بافت و طعم بسیار شبیه است، اما میوه بزرگتر با هسته کوچکتر رشد می کند! در واقع گفته می شود که Sir Prize دارای بیشترین نسبت گوشته به هسته در میان سایر انواع تجاری آووکادو است.

3-درختان آووکادو شامل هر دو نوع A و B

یک نوع خاص از آووکادو وجود دارد که هم نوع A و هم نوع B را در خود دارد. Wurtz یا Little Cado نیز تنها گونه واقعی آووکادوی کوتوله است. از نظر اندازه، جمع و جور بوده، قدرت باروری برتر و توانایی باردهی زودتر از سایر ارقام آووکادو را دارد. Wurtz کوچک برای باغ ها در حیاط خلوت و فضاهای کوچک، عالی است. حداکثر ارتفاع آن فقط 10 تا 15 فوت است، در حالی که سایر انواع آووکادو می توانند تا 80 فوت رشد کنند! بهترین انتخاب برای رشد در گلدان ها، بخصوص در محیط گلخانه است.

مقاوم ترین انواع درختان آووکادو به سرما کدام است؟

  • Mexicola Grande: (آووکادو نوع A) مقاوم در برابر سرما تا 18 تا 20 درجه فارنهایت (یکی از مقاوم ترین گونه ها در دوره های طولانی سرما)
  • Fantastic aka Pryor: (آووکادو نوع A) مقاوم در برابر سرما تا 15 درجه فارنهایت
  • Bacon: (آووکادو نوع B) مقاوم در برابر سرما تا حدود 20-22 درجه فارنهایت
  • Joey: (آووکادو نوع B) مقاوم در برابر سرما تا دمای 15 تا 18 درجه فارنهایت
  • Opal aka Lila: (آووکادو نوع A) تا 15 درجه فارنهایت برای مدت کوتاهی مقاوم است؛ در غیر این صورت، در محدوده 22-25 درجه فارنهایت، مقاومت می کند
  • Brogdon: (آووکادو نوع B) مقاوم در برابر سرما تا 24 درجه فارنهایت
  • Winter Mexican: (آووکادو نوع B) نسبت به دمای معمولی، در شرایط متوسط، تا کمتر از 20 درجه را تحمل می کند
  • Wilma aka Brazos Belle: (آووکادو نوع B) مقاوم در برابر سرما تا دمای 15-18 درجه فارنهایت، در آب و هوای خشک، با رطوبت کمتر خوب عمل می کند.
  • Fuerte: (نوع B) مقاوم در برابر سرما تا 30 درجه فارنهایت

*درختان آووکادو هنگامی که بالغ شده اند، یا 3-5 سال سن دارند، نسبت به دمای سرد ذکر شده در بالا، تحمل بیشتری دارند. درختان جوان نیاز به حفاظت بیشتری دارند.

خرید نهال آووکادو گلخانه ‌ای و پرورش آن در گلخانه

خرید نهال آووکادو

خرید نهال آووکادو

 

بهترین ایده برای راه اندازی گلخانه و کاشت آووکادو گلخانه ‌ای این است که شما نهال آووکادو را از نهال فروشی ها تهیه کنید و آنها را در گلخانه بکارید. نهال آووکادو در حقیقت، درختان کوتاه قد و جذاب بسیار جوان هستند که در مدت مشخصی شروع به جوانه زدن می‌کنند. اگر شرایط نگهداری از آووکادو را به درستی اجرا کنید، به زودی، درختان آووکادو میوه های با کیفیت و مرغوب حاصل می کنند.

برای کاشت آووکادو گلخانه ‌ای باید به چند فاکتور مهم توجه داشته باشید. اول از همه، نهال آووکادو را در زمان مناسب در گلخانه بکارید. کاشت آووکادو در گلخانه روی زمین انجام می گیرد، بنابراین بهتر است اندازه گودال را طبق دستورالعمل کاشت نهال آووکادو حفر کنید و نهال ها را داخل حفره بکارید.

زمان میوه دهی نهال آووکادو طولانی مدت است. اگر یک درخت را در خاک در باغ بکارید، حدود ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد تا میوه های آووکادو رشد کنند؛ این در حالیست که اگر آووکادو را در گلخانه پرورش دهید، در کمتر از ۳ سال آووکادو حاصل می شود.

انواع نهال آووکادو که در گلخانه می کارید پس از ۳ تا ۴ سال به باردهی می‌رسد. این مدت زمان می تواند تا ۵ سال نسبت به ارقام درخت آووکادو افزایش داشته باشد. اگر تصمیم دارید آووکادو گلخانه ای را پرورش دهید باید صبر و حوصله داشته باشید و وقت کافی را اختصاص دهید تا از درختان آووکادو در گلخانه محافظت کنید. آووکادو از طریق بذر تکثیر نمی شود. شما باید نهال آووکادو را بخرید و آن را در گلخانه بکارید و پرورش دهید.

برخی از پرورش دهندگان گلخانه سعی می کنند از روش قلمه زنی یا پیوند زنی برای انتقال جوانه های جدید به درختان قدیمی تر استفاده کنند. این روش کمک می کند که میزان باردهی درخت آووکادو افزایش داشته باشد. تولید کنندگان و پرورش دهندگان آووکادو، از پیوند یا قلمه های سالم و مقاوم استفاده می کنند تا درخت آووکادو در برابر بیماری ها و شرایط نامطلوب مقاوم تر شود. این، بزرگترین مزیت پیوند زنی درخت آووکادو در گلخانه می باشد.

با توجه به این شرایط، خرید نهال آووکادو یا درخت آووکادو و کوتاه قد برای کاشت در گلخانه یک سرمایه گذاری ارزشمند است. شما می توانید نهال های کوتاه قد و جوانان آووکادو را در گلدان های بزرگ تر بکارید تا میوه‌های آووکادو به ثمر بنشیند.

پرورش آووکادو در گلخانه نیازمند دانش تخصصی است. پیشنهاد می کنیم حتماً قبل از راه اندازی این گلخانه ها، مشاوره های لازم را از متخصصان دریافت کنید.

برای خرید نهال آووکادو می توانید از نهال فروشی های آنلاین کمک بگیرید یا با شرکت ‌هایی صحبت کنید که انواع نهال میوه را با کیفیت بالا ارائه می دهند. سعی کنید نهال های جوان و سالم را انتخاب کنید و دقت داشته باشید که نهال های آووکادو به هیچ بیماری گیاهی و آفت های گیاهی دچار نشده باشند. کیفیت نهال آووکادو گلخانه ای باعث افزایش کیفیت میوه های تولید شده خواهد شد.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: پاپایا گلخانه ای و روش کشت آن در گلخانه

شرایط کاشت و پرورش و مراقبت از آووکادو گلخانه ‌ای برای رشد بهتر

کاشت آووکادو در گلخانه

کاشت آووکادو در گلخانه

 

آووکادو نیاز به یک فصل رشد طولانی در یک محیط گرم و بدون یخ زدگی با رطوبت متوسط دارد. باغبانانی که در کالیفرنیا، فلوریدا، هاوای ، جنوب تگزاس یا سایر مناطق معتدل گرمسیری معتدل زندگی می کنند، بیشترین موفقیت را در پرورش آووکادو خواهند داشت. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا در مورد محدوده دمایی ترجیحی (از جمله نحوه کاهش محدودیت ها)، خاک، کوددهی، آبیاری، مالچ و دستورالعمل کاشت، بیشتر بدانید. همچنین نکاتی در مورد رشد درختان آووکادو در ظروف و گلدان ها هم صحبت می کنیم.

1-شرایط دمایی مناسب برای رشد آووکادو

آووکادو در شرایط گرم ملایم بهتر رشد می کند: نه خیلی گرم و نه خیلی سرد. محدوده دمایی ایده آل به طور متوسط 60 تا 85 درجه فارنهایت است.

2-نیاز گرمایی برای رشد آووکادو

یکی دیگر از شرایط مناسب برای رشد میوه آووکادو در گلخانه، تنظیم حرارت یا گرما است. درختان آووکادو در شرایط گرم بهتر رشد می کنند چون به طور ذاتی، خاستگاه آن به مناطق گرم کشور مکزیک و آمریکای جنوبی بوده است. اکثر درختان آووکادو در ارتفاعات بالاتر از سطح دریا رشد می کنند. درختان آووکادو دارای منافذی در برگ های خود به نام روزنه هستند که به درخت کمک می کند هم فتوسنتز کند و هم تنفس کند.

ظاهراً در دمای بالای 90 درجه فارنهایت، روزنه ها بسته می شوند و باعث ایجاد تنش برای درخت می شوند. احتمال ریزش میوه و گل در دمای بالای 100 درجه فارنهایت وجود دارد. بسته به سن، هیدراتاسیون و تنوع درخت، آسیب های دمایی برای این گیاهان، متفاوت خواهد بود – اما به طور کلی، گرمای زیاد می تواند به برگ ها، میوه و سلامت کلی درخت آسیب برساند. درختان آووکادو می توانند در آب و هوای بسیار گرم و خشک رشد کنند، اما احتمال اینکه میوه بدهند کمتر است.

به نظر می رسد آووکادوهای مکزیکی و ترکیبی مکزیکی، مقاوم ترین گونه ها به گرما هستند، از جمله Mexicola، Reed، و Lamb Hass. رایج ترین Hass و Fuerte در برابر گرما، کم تحمل هستند. در موج گرمای تصادفی، درختان آووکادو را می توان با پارچه های سایه انداز، محافظت کرد. آبیاری اضافی نیز به تعدیل دما کمک می کند؛ از جمله پاشیدن آب روی سطح زمین برای خنک شدن هوا و افزایش رطوبت در زیر تاج درخت.

برای اینکه گرمای داخل گلخانه را تنظیم کنید از بهترین تجهیزات گلخانه ‌ای کمک بگیرید. شما می توانید حرارت داخل گلخانه را با انواع هیتر گلخانه‌ ای، بخاری گلخانه یا لامپ های مخصوص تولید گرما در گلخانه تامین کنید.

3-نیاز آووکادو گلخانه ای به سرما

پس از کاشت، برخی از درختان آووکادو می توانند دمای یخ زدگی را در 20 تا 30 درجه پایینتر، با حداقل آسیب تحمل کنند. میزان تحمل سرما بین انواع مختلف آووکادو متفاوت است. انواع آووکادو مکزیکی، مقاوم ترین سرما هستند، از جمله Mexicola Grande (مقاوم در دمای 18 درجه فارنهایت) و هیبریدهای مکزیکی مانند Bacon و Fuerte (هر دو تا 26 درجه فارنهایت مقاوم به سرما هستند). Hass، یک آووکادو ترکیبی مکزیکی-گواتمالایی، به دمای زیر 30 درجه فارنهایت حساس است. سومین و آخرین “نژاد” انواع آووکادو، گونه های هند غربی است که به هیچ وجه تحمل سرما را ندارند.

به طور کلی، آووکادو گلخانه ای دمای انجماد طولانی را دوست ندارد. اگر سرما آنها را نکشد، بر رشد میوه آنها تأثیر منفی می گذارد. حفاظت از درختان جوان با پتوها در شب های بسیار سرد به زنده ماندن آنها کمک می کند. یک لایه مخصوص مالچ در اطراف قاعده درخت نیز می تواند از ریشه های درخت در برابر یخ زدگی در صورت سرما زدگی محافظت کند.

اگر فکر می کنید آب و هوای شما برای پرورش آووکادو بسیار سرد است، “محدودیت ها” را دنبال کنید. و اگر هنوز تصمیم گرفتید که به سادگی امکان پذیر نیست (یا ارزش تلاش را دارد) – پرورش نوع دیگری از میوه را در نظر بگیرید! دمای سرد در واقع برای بسیاری از درختان میوه از جمله سیب، گلابی و میوه های هسته دار مانند زردآلو و هلو مطلوب است. بر خلاف آووکادو، همه آنها برای به بار آوردن، حداقل به “خنک سازی” نیاز دارند.

شرایط گلخانه آووکادو چگونه باید باشد؟

کاشت آووکادو در گلخانه

کاشت آووکادو در گلخانه

 

اکنون که می‌دانید آووکادو گلخانه ‌ای را چگونه پرورش دهید و درختان آووکادو چه شرایطی را برای رشد ترجیح می دهند، آیا تصور می کنید که بتوانید گلخانه آووکادو را راه‌اندازی کنید؟ آیا این امکان را دارید که شرایط رشد را برای آنها فراهم کنید؟ آیا هزینه شما برای راه اندازی گلخانه مناسب است؟

اگر فکر نمی‌کنید که آووکادو در شرایط اقلیمی منطقه شما به راحتی رشد می کند، بهتر است به پروژه طرح و کار راه اندازی گلخانه با میوه‌ های گلخانه ‌ای دیگر فکر کنید. حتی می توانید راه اندازی گلخانه سبزیجات را در برنامه خود قرار دهید. با این حال، اگرچه ممکن است تصور کنید که شرایط منطقه شما برای کاشت آووکادو در گلخانه مناسب نیست، اما باید بدانید که محیط داخل گلخانه را می‌توانید تنظیم کنید، بنابراین شانس موفقیت برای پرورش آووکادو در گلخانه دارید.

برای راه اندازی گلخانه آووکادو باید محل مناسب راه ‌اندازی گلخانه را مشخص کنید. شرایط بیرون از گلخانه نباید در فصل زمستان در دمای نزدیک به نقطه انجماد قرار بگیرد. اگر گلخانه شما در مناطق سردسیر است باید داخل گلخانه را گرم نگه دارید؛ یک لایه مالچ روی خاک آووکادو بکشید تا گرمای خاک را حفظ کند. در صورت نیاز، نهال های جوان آووکادو را با یک پوشش مناسب پارچه یا کاور بپوشانید تا از یخ زدگی در امان باشد.

یکی دیگر از راهکارهایی که می‌توانید از درختان آووکادو در گلخانه خود محافظت کنید، ساخت گلخانه در جهت مناسب نور خورشید است. اگر در نیمکره شمالی زندگی می‌کنید، درختان آووکادو را در نزدیک دیوار به سمت جنوب بکارید تا گرمای خورشید را به طور مستقیم در دسترس داشته باشند؛ به این ترتیب، خاک درخت آووکادو حدود ۵ تا ۱۰ درجه نسبت به سایر قسمت ها گرمتر می شود. انتخاب مکان هایی که در بعد از ظهر تابستان از گرمای شدید خورشید، محافظت شده است، کمک می کند که استرس گرمایی از درختان آووکادو دور شود. گرمای بیش از حد می تواند شرایط رشد آووکادو گلخانه ‌ای را با اختلال مواجه کند.

شرایط خاک برای رشد درخت آووکادو در گلخانه

میوه آووکادو گلخانه ‌ای

میوه آووکادو گلخانه ‌ای

 

یکی دیگر از شرایطی که باید برای رشد بهتر آووکادو گلخانه ای آماده کنید خاک مناسب است. درخت آووکادو یا نهال آووکادو در خاک های نسبتاً غنی با زهکشی خوب رشد می کنند. ترکیب خاک ایده آل، خاک شنی در محدوده pH 6 تا 6.5 (بسیار کم اسیدی) است. زهکشی شدن خاک به رشد بهتر نهال آووکادو و باردهی بهتر کمک می کند.

درخت آووکادو بسیار به آبیاری نیاز دارد اما حجم آبیاری نباید به اندازه‌ای باشد که ریشه درخت را مستعد پوسیدگی کند. بهتر است شرایط خاک گلخانه را برای درختان آووکادو در هر ماه بررسی کنید و مطمئن شوید که از نظر عناصر مغذی ضعیف نشده است.

نباید درختان آووکادو گلخانه ای را در گودال هایی بکارید که امکان جمع شدن آب به طور طبیعی آنجا وجود داشته باشد. بهتر است نهال آووکادو روی یک برآمدگی از سطح زمین شبیه به تپه بکارید. در حالی که لوم شنی برای آووکادو بهترین است، آنها می توانند با موفقیت در انواع خاک رشد کنند. با این حال، شما باید شیوه های آبیاری خود را تغییر دهید تا متناسب با شرایط خاک شما باشد.

شرایط آبیاری نهال ها و درختان آووکادو

آبیاری آووکادو گلخانه ‌ای

آبیاری آووکادو گلخانه ‌ای

 

آبیاری را می توان مهمترین عامل مراقبت از آووکادو گلخانه ای دانست که بیشترین تأثیر را بر شادی و سلامتی آنها دارد! میزان آب اضافی مورد نیاز برای درخت آووکادو به آب و هوا، خاک و سن درخت بستگی دارد. اگر خاک شما در شرایط شنی است، باید بیشتر آبیاری کنید. اگر خاک شما در انتهای طیف خاک رسی است، برای جلوگیری از شرایط غرقابی شدن، باید آب کمتری به درختان بدهید.

به طور متوسط ​، یک درخت جوان تقریباً دو بار در هفته، به آبیاری مناسب نیاز دارد ، زیرا سیستم ریشه ای کوچک و کم عمق آنها راحت تر از یک درخت بزرگ تر خشک می شود. با استقرار درخت (یک سال پس از کاشت)، آبیاری عمیق یک بار در هفته معمولاً کافی است – به استثنای آنهایی که در گرمترین آب و هوا رشد می کنند.

به طور کامل و عمیق در اطراف کل پایه و سیستم ریشه درخت آووکادو آبیاری کنید. با این حال، فقط زمانی که خاک کمی خشک می شود (اما هرگز به طور کامل) آبیاری نکنید. در صورت تردید در زمان مناسب آبیاری، شرایط خاک را کاوش و بررسی کنید. اگر خاک هنوز کاملاً مرطوب است آبیاری را انجام ندهید. در طول فصل بارندگی، آبیاری اضافی را متوقف کنید. بهترین روش برای آبیاری درختان آووکادو، سیستم آبیاری قطره ای است.

شرایط پوشش مالچ برای رشد درخت آووکادو

کاشت آووکادو در گلخانه

کاشت آووکادو در گلخانه

 

آووکادو گلخانه ای، در یک سیستم ریشه ای کم عمق رشد می کند و یک لایه عمیق مالچ را روی خاک نیاز دارد. پایه درخت را با چند سانت مالچ درشت مانند پوست چوب قرمز و سایر مواد ارگانیک طبیعی مالچ کنید. از مالچ مستقیم بر روی تنه درخت خودداری کنید – یک حلقه باز، چند سانت در اطراف آن فضا بگذارید. اجازه دهید برگ هایی که از درخت می افتند همانجا بمانند و در جای خود تجزیه شوند.

علاوه بر پوست مالچ و برگ های افتاده، بهتر است مواد آلی دیگری را در اطراف پایه درخت آووکادو اضافه کنید. مواد گیاهی مانند ساقه های لوبیا، فلفل قرمز، بومادران و برگ گاوزبان به طور باورنکردنی غنی از مواد مغذی هستند. آنها برای “خرد کردن و رها کردن” یا مالچ سبز استفاده می شوند – و همچنین به عنوان کود طبیعی عمل می کنند! آووکادو گلخانه ای

شرایط کوددهی درختان آووکادو در گلخانه

کوددهی آووکادو در گلخانه

کوددهی آووکادو در گلخانه

 

هنگام کاشت درخت آووکادو گلخانه ای، از کودهای قدیمی NPK استفاده نکنید. در صورت وجود، کمی کود کمپوست را در سوراخ کاشت – یا در اطراف بالای درخت به عنوان مالچ اضافه کنید. همچنین برخی اصلاحات ملایم خاک مانند ذرات خرد شده سنگ بازالت و کنجاله لپه را برای مواد معدنی، ریزمغذی ها و سلامت عمومی خاک اضافه کنید. بهتر است کودهای قدیمی NPK را در نظر نگیرید، زیرا NPK ارزش بسیار کمی دارند.

هنگامی که درخت آووکادو شما مستقر شد، یک یا دو بار در سال، کود مناسب را با رهاسازی آهسته، تهیه کنید. کود ارگانیک درخت میوه را در اطراف قاعده درخت به اندازه عرض تاج پوشش بپاشید. کمپوست چای خانگی، یک نوع کود طبیعی است که می تواند برخی از مواد مغذی را فراهم کند. به نوبه خود، آنها به افزایش جذب مواد مغذی، مقاومت در برابر استرس و ارتقای سلامت کلی خاک و گیاهان کمک می کنند.

نحوه کاشت درخت آووکادو در گلخانه

کاشت آووکادو در گلخانه

کاشت آووکادو در گلخانه

 

زمانی که نوبت به کاشت درخت آووکادو در گلخانه می رسد باید تمام مواردی که در این بحث به آن پرداختیم را در نظر داشته باشید. نوع خاک گلخانه، میزان رطوبت، آبیاری، تجهیزات گلخانه ای برای گرما و شرایط کوددهی برای مراقبت از نهال آووکادو ضرورت دارند. در غیر این صورت، هیچ تفاوتی بین کاشت آووکادو در گلخانه با کاشت سایر میوه های گلخانه ای قائل نمی شوید و این یعنی ممکن است باردهی درختان آنطور که انتظار دارید نباشد.

مهمترین شرایط و نحوه کاشت درخت آووکادو در گلخانه به صورت زیر می باشد:

  • برای کاشت آووکادو گلخانه ‌ای مکانی را انتخاب کنید که تا حد امکان دسترسی به آفتاب داشته باشد؛ در برابر باد محافظت شده باشد و در فصل زمستان از سرما و یخ زدگی در امان باشد.
  • فاصله توصیه شده برای کاشت نهال های آووکادو به طور متداول بین ۱۵ تا ۲۰ فوت می باشد. درختچه های کوچک تر را می توانید در فاصله ۱۰ فوتی از یکدیگر بکارید.
  • بهترین زمان کاشت درخت آووکادو در گلخانه فصل بهار است، اما برخی دیگر از انواع ارقام آووکادو را می ‌توانید در فصل پاییز بکارید. شرایط نگهداری از هر کدام از درختان متفاوت است.در شرایطی که رطوبت هوا بیشتر باشد، درختان آووکادو و آبیاری کمتری نیاز دارند.
  • برای کاشت نهال آووکادو یا درخت آووکادو گلخانه ‌ای سعی کنید ریشه های آنها را که حالت گلوله ای پیدا کرده‌اند به آرامی از یکدیگر جدا کنید و آن را داخل گودال قرار دهید. هرگز ریشه ها را با شدت نکشید، چون آسیب می بیند یا زخمی می شوند.
  • محل کاشت درخت آووکادو در گلخانه را با خاک مناسب پر کنید و از کود کمپوست برای کوددهی استفاده نمایید. حجم کودهای طبیعی را بیش از حد افزایش ندهید، چون ممکن است اثر معکوس داشته باشد.
  • خاک کاشت درختان آووکادو باید با ماسه مخلوط شود و به خوبی زهکشی شده باشد.
  • زمانی که درخت آووکادو را در خاک می کارید، از کود NPK استفاده نکنید. درختان به ‌تازگی در خاک کاشته شده اند و باید با شرایط خاک سازگار شوند. بهتر است مقدار کمی کود کمپوست یا مخلوط مالچ و خرده سنگ بازالت را به خاک اضافه کنید تا در در مدت کوتاه پس از کاشت، درختان آووکادو شرایط بهتری پیدا کنند.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: چگونه یک گلخانه در منزل راه اندازی کنیم؟

شرایط کاشت آووکادو در گلدان

کاشت آووکادو در گلدان

کاشت آووکادو در گلدان

 

یکی از ایده هایی که برای راه اندازی گلخانه آووکادو وجود دارد، کاشت نهال های جوان آووکادو در گلدان است. گلدان های بسیار بزرگ برای کاشت نهال های میوه یا درختان کوتاه قد میوه در گلخانه به طور متداول در دسترس قرار دارند. امکان رشد درختان آووکادو در این ظروف بزرگ وجود دارد؛ اما به طور کلی شما برای پرورش آووکادو گلخانه ‌ای باید انتظارات واقع بینانه داشته باشید.

درختان آووکادو که در گلدان های بزرگ می کارید به اندازه درختانی که در زمین رشد می‌کنند، باردهی ندارند. وقتی شما درختان آووکادو را داخل گلخانه داخل گلدان پرورش می‌دهید، باید بیشتر تلاش کنید که درختان به بار بنشیند. خاک گلدان را باید هر روز بررسی کنید؛ آبیاری ها باید حساب شده انجام شود و اندازه گلدان با شرایط رشد درخت آووکادو متناسب باشد.

نهال های آووکادو که میوه های کوچک تر تولید می کنند، برای کاشت در گلخانه مناسب تر هستند. ریشه درخت یا نهال آووکادو در گلدان، تحت فشار بیشترین قرار دارد، بنابراین بهتر است در ابتدا یک گلدان بزرگ را انتخاب کنید تا ریشه آووکادو بتوانند بهتر رشد کند. خاک گلدان هم باید زهکشی شده باشد و حتماً سوراخ های کوچکی در کف گلدان تعبیه کنید که آب اضافی از آن قسمت خارج شود. این سوراخ ها به تهویه هوای خاک گلدان هم کمک می کنند.

تمام اقدامات مراقبتی برای رشد بهتر درختان آووکادو داخل گلخانه باید اجرا شوند. مثلاً شما باید کوددهی مناسب انجام دهید؛ مالچ مناسب روی سطح خاک بپاشید؛ رطوبت خاک را تامین کنید و از همه مهمتر، پوشش مناسب برای نهال های جوان تر در نظر بگیرید که دچار یخ زدگی نشوند. ترجیحاً برنامه ریزی کنید که هر دو سال یک بار به درختان آووکادو کود مناسب را بدهید.

  • یک نکته سریع در مورد رشد آووکادو در گلخانه ها

امکان رشد آووکادو در گلخانه وجود دارد. با این حال، این کار معمولاً در گلخانه های تجاری با تکنولوژی بالا با شرایط بسیار کنترل شده انجام می شود. یک گلخانه معمولی برای سرگرمی، همچنان درخت آووکادو را در معرض نوسانات دما قرار می دهد و ممکن است به طرز نامطلوبی گرم شود.

مهم ترین آفت های گیاهی درخت آووکادو گلخانه ای

مهم ترین آفت های گیاهی درخت آووکادو

مهم ترین آفت های گیاهی درخت آووکادو

 

درختان آووکادو در مورد آفات و بیماری ها چالش های نسبتاً کمتری دارند، هرچند ممکن است باز هم اتفاق بیفتد. شایع ترین آفات درخت آووکادو، جانداران کوچکی نظیر کنه و تریپس هستند. از آنجا که آنها بسیار کوچک هستند ، احتمالاً قبل از مشاهده خود حشرات، متوجه اثرات آسیب آنها (لکه قهوه ای روی برگ ها) خواهید شد. از دیگر آفات نسبتاً متداول آووکادو گلخانه ای، کرم های کوچکی هستند که برگ ها را می جوند.

اگر اثرات تهاجم کنه یا تریپ را در درخت آووکادو تشخیص دهید، تعدادی روش ارگانیک برای مبارزه با آن وجود دارد. سعی کنید کنه های شکارچی (که هدف آنها کنه ها و تریپس آووکادو Persea است) را روی درختان رها کنید یا برگ ها را با یک صابون حشره کش ملایم یا محلول روغنی درمان کنید. اگر با پروانه ها مبارزه می کنید، می توانید از اسپری حشره کش مناسب استفاده کنید؛ اما لطفاً مراقب باشید که به گیاهان دیگر، بیش از حد اسپری نکنید! همچنین، علف های هرز یا گیاهان میزبان آفت های شناخته شده را از منطقه کاشت درخت آووکادو، فوراً حذف کنید.

زمان برداشت آووکادو گلخانه ‌ای

زمان برداشت آووکادو گلخانه ‌ای

زمان برداشت آووکادو گلخانه ‌ای

 

برخلاف میوه انجیر یا سایر میوه هایی که سراغ دارید، میوه آووکادو روی درخت، نرم نمی شود؛ مگر آن که میوه ها بیش از حد بالغ شده باشند؛ بنابراین شروع به افتادن از درخت می‌کنند. فراموش نکنید که بهترین زمان برای برداشت آووکادو گلخانه ‌ای زمانی است که میوه ها هنوز به طور کامل نرسیده اند. وقتی آووکادو به اندازه مورد انتظار رسید و متوجه شدید که بیشتر از این زمان رشد نمی کند، می توانید میوه ها را از روی درخت جدا کنید.

اگر تردید دارید که اکنون زمان برداشت آووکادو در گلخانه است یا خیر، بهتر است یکی از بزرگترین میوه‌های آووکادو را از درخت جدا کنید و بررسی کنید که آیا پس از این زمان میوه ها می رسند یا خیر؛ بنابراین مطمئن می شوید که زمان برداشت فرا رسیده است یا باید مدت بیشتری صبر کنید. برای امتحان میوه آووکادو، حدود سه تا هفت روز میوه را در دمای اتاق به حالت خود بگذارید و سپس آن را امتحان کنید.

میوه های آووکادو که کامل رسیده باشند، نه بافت سخت دارند نه محکم هستند. وقتی انگشتان خود را روی بافت آووکادو فشار می‌دهید، یک حالت نرم احساس می کنید. میوه های آووکادو کاملاً رسیده، گوشته نرم و خوشمزه های دارند و تلخ نیستند. آووکادو های رسیده را حتماً در یخچال نگهداری کنید.

زمان گلدهی و تولید میوه آووکادو گلخانه‌ ای تا مدت زمان برداشت میوه ها به ارقام درخت آووکادو و بستگی دارد. برای هر گونه از آووکادو باید یک سری دستورالعمل از ابتدای کاشت تا در نهایت برداشت رعایت کنید.

برخی از ارقام آووکادو در ظرف چند ماه پس از گرده افشانی میوه تولید می‌کنند و آماده برداشت می‌شوند اما برخی دیگر از آنها حتی تا چند سال بعد از گرده افشانی نیز آماده برداشت نیستند. برخی از انواع میوه آووکادو می توانند نزدیک به یک سال روی درخت باقی بمانند و سالم باشند، اما باز هم این حالت به تنوع ارقام آووکادو بستگی دارد. به عنوان مثال، عمر “ذخیره سازی” روی درخت برای آووکادو Hass، به مدت 8 ماه یا بیشتر پس از رسیدن به اندازه بالغ است. برخی از انواع آووکادو عمر کوتاه تری برای ذخیره روی درختان دارند. آووکادو بیکن باید ظرف 2 ماه پس از رسیدن به اندازه بالغ برداشت شود.

میوه های آووکادو گلخانه ‌ای را تازه مصرف کنید

مصرف آووکادو در غذا

مصرف آووکادو در غذا

 

پس از برداشت آووکادو گلخانه ‌ای، زمان مصرف آن فرا می رسد. راه ها و روش های زیادی وجود دارد که می توانید از این میوه سبز رنگ خوشمزه و زیبا در تهیه خوراک ها و غذاهای مختلف استفاده کنید. شما می توانید از آووکادو برای انواع ساندویچ های سالم و رژیمی، تهیه صبحانه، استفاده در سبزیجات سرخ شده و همراه با غذاها مختلف نظیر تخم مرغ، سالاد و خوراک کدو استفاده نمایید.

آخرین نکته‌ای که در این مطلب اشاره می‌کنیم این است که هنگامی که میوه آووکادو گلخانه ‌ای را برش می زنید باید به سرعت آن را مصرف کنید؛ این میوه در معرض هوا به رنگ قهوه‌ای در می آید. وقتی آووکادو را برش می زنید و می خواهید آن را در یخچال نگهداری کنید، حتماً کیسه های مخصوص نگهداری مواد غذایی از جنس سیلیکون را استفاده نمایید. به این ترتیب میوه ها تازه باقی می مانند و رنگ زیبا و تازگی خود را همچنان حفظ خواهند کرد.

 

سوالات متداول درباره “میوه آووکادو گلخانه ‌ای و شرایط کاشت آن”:

1-منشاء میوه آووکادو مربوط به کدام کشور است؟

درختان وحشی آووکادو در اصل بومی جنوب مرکزی مکزیک هستند و از حدود 7000 سال قبل از میلاد در آنجا رشد کرده‌اند.

2-انواع ارقام مختلف درخت آووکادو کدام اند؟

دو گروه شامل آووکادو نوع A و آووکادو نوع B می باشد. به عنوان مثال، آووکادو Hass از نوع A است و آووکادو Fuerte از نوع B است.

3-آووکادو نوع A شامل کدام گونه ها است؟

انواع آووکادو نوع A عبارتند از: Hass ، Pinterton ، Lamb Hass ، Carmen Hass ، Gwen ، Reed ، Mexicola ، Stewart و Holiday.

4-آووکادو نوع B شامل کدام گونه ها است؟

انواع آووکادو نوع B عبارتند از: Fuerte ، Bacon ، Zutano و Sir Prize (همراه با Whitshell، که سخت سخت است و در گلخانه های تجاری بهتر رشد می کند).

4- زمان میوه دهی و بار دهی درخت آووکادو چه موقع است؟

زمان میوه دهی نهال آووکادو طولانی مدت است. اگر یک درخت را در خاک در باغ بکارید، حدود ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد تا میوه های آووکادو رشد کنند؛ این در حالیست که اگر آووکادو را در گلخانه پرورش دهید، در کمتر از ۳ سال آووکادو حاصل می شود.

5-شرایط دمایی مناسب برای رشد آووکادو چیست؟

آووکادو در شرایط گرم ملایم بهتر رشد می کند: نه خیلی گرم و نه خیلی سرد. محدوده دمایی ایده آل به طور متوسط 60 تا 85 درجه فارنهایت است.

6-شرایط خاک برای رشد درخت آووکادو در گلخانه چیست؟

یکی دیگر از شرایطی که باید برای رشد بهتر آووکادو گلخانه ای آماده کنید خاک مناسب است. درخت آووکادو یا نهال آووکادو در خاک های نسبتاً غنی با زهکشی خوب رشد می کنند. ترکیب خاک ایده آل، خاک شنی در محدوده pH 6 تا 6.5 (بسیار کم اسیدی) است. زهکشی شدن خاک به رشد بهتر نهال آووکادو و باردهی بهتر کمک می کند.

7-شرایط آبیاری نهال ها و درختان آووکادو چیست؟

میزان آب اضافی مورد نیاز برای درخت آووکادو به آب و هوا، خاک و سن درخت بستگی دارد. اگر خاک شما در شرایط شنی است، باید بیشتر آبیاری کنید. اگر خاک شما در انتهای طیف خاک رسی است، برای جلوگیری از شرایط غرقابی شدن، باید آب کمتری به درختان بدهید. به طور متوسط، یک درخت جوان تقریباً دو بار در هفته، به آبیاری مناسب نیاز دارد، زیرا سیستم ریشه ای کوچک و کم عمق آنها راحت تر از یک درخت بزرگ تر خشک می شود. با کاشت درخت (یک سال پس از کاشت)، آبیاری عمیق یک بار در هفته معمولاً کافی است – به استثنای آنهایی که در گرمترین آب و هوا رشد می کنند.

8-شرایط کوددهی درختان آووکادو در گلخانه چیست؟

هنگام کاشت درخت آووکادو گلخانه ای، از کودهای قدیمی NPK استفاده نکنید. در صورت وجود، کمی کود کمپوست را در سوراخ کاشت – یا در اطراف بالای درخت به عنوان مالچ اضافه کنید.

9- فاصله توصیه شده برای کاشت نهال های آووکادو چقدر است؟

فاصله توصیه شده برای کاشت نهال های آووکادو به طور متداول بین ۱۵ تا ۲۰ فوت می باشد. درختچه های کوچک تر را می توانید در فاصله ۱۰ فوتی از یکدیگر بکارید.

10-مهم ترین آفت های گیاهی درخت آووکادو کدام اند؟

شایع ترین آفات درخت آووکادو، جانداران کوچکی نظیر کنه و تریپس هستند.از دیگر آفات نسبتاً متداول آووکادو گلخانه ای، کرم های کوچکی هستند که برگ ها را می جوند.

11- بهترین زمان برداشت آووکادو گلخانه ‌ای چه موقع است؟

فراموش نکنید که بهترین زمان برای برداشت آووکادو گلخانه ‌ای زمانی است که میوه ها هنوز به طور کامل نرسیده اند.

ترجمه تخصصی: همیار گلخانه

منبع: https://homesteadandchill.com/how-to-grow-avocados/

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *