کاشت توت فرنگی در گلخانه

توت فرنگی گلخانه ای و روش کاشت آن در گلخانه

پادکست این مقاله را گوش کنید:

 

  • توت فرنگی گلخانه ای و روش کاشت آن در گلخانه
  • مزایای کاشت توت فرنگی گلخانه ای چیست؟
  • چگونه توت فرنگی گلخانه ای بکاریم؟
  • خنک ‌سازی توت فرنگی به چه معنا است؟
  • سخن پایانی
  • سوالات متداول درباره “توت فرنگی گلخانه ای و روش کاشت آن”

توت فرنگی گلخانه ای و روش کاشت آن در گلخانه

توت فرنگی گلخانه‌ ای یکی از پرسودترین محصولات گلخانه‌ ای است که می توانید در تمام فصل های سال به بهترین شکل آن را پرورش دهید. اگر به دنبال پرورش توت فرنگی های تازه خارج از محیط باغ هستید، قطعاً گلخانه بهترین محیط برای این کار است.

برای کسانی که به کشت گلخانه‌ ای فکر می کنند، شاید این سوال به وجود بیاید که آیا امکان پرورش توت فرنگی در محیط گلخانه وجود دارد؟ چه شرایطی را باید برای کاشت توت فرنگی در گلخانه فراهم کنیم؟

اطلاعاتی که در این باره باید کسب کنید به تمام مراحل خرید نشاء یا بذر توت فرنگی، کاشت توت فرنگی، روش های مراقبت از توت فرنگی ها در طول دوره رشد و روش آبیاری و برداشت میوه ها در فصل مناسب است.

کاشت توت فرنگی در گلخانه یک ایده جذاب، پرسود و پر کاربرد برای یک کارآفرینی محسوب می شود.

طعم انواع توت فرنگی های گلخانه‌ ای با توت فرنگی هایی که در باغ پرورش داده می‌شوند، متفاوتند. توت فرنگی یکی از محبوب ترین میوه های خوشمزه در تمام کشورها محسوب می شود، بنابراین دور از انتظار نیست که بسیاری از ایده ها برای محصولات گلخانه‌ ای پیرامون همین میوه توت فرنگی مطرح شود.

مزایای کاشت توت فرنگی گلخانه ای چیست؟

کاشت انواع توت فرنگی گلخانه ای مزایای زیادی را به همراه دارد. محیط گلخانه بهترین مکان برای رشد و پرورش انواع توت فرنگی است. اگر می‌خواهید توت فرنگی ها از سرمای هوا یا افزایش غیرمنتظره‌ دما محافظت شوند، گلخانه بهترین مکان است. سعی کنید قبل از اینکه گیاهان به گلدهی برسند دما را درحد ۱۵ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

برای انواع توت فرنگی در گلخانه بسیار مهم است که تا زمان باردهی تا حد ممکن نورخورشید را دریافت کنند؛ بنابراین گلخانه توت فرنگی بهتر است در جایی نصب شده باشد که در معرض آفتاب مستقیم قرار دارد. سعی کنید پنجره‌ها را همیشه تمیز نگه دارید تا نور به راحتی وارد گلخانه توت فرنگی شود.

یکی دیگر از مهمترین مزایای کاشت توت فرنگی گلخانه‌ ای در امان بودن توت فرنگی ها از آسیب های ناشی از آفت های گیاهی است. محیط گلخانه یک محیط سربسته است که از حمله حشرات و آفت های گیاهی به میوه توت فرنگی جلوگیری می کند. با این حال باز هم توت فرنگی ها در معرض این خطرات قرار دارند.

یکی از راهکارهایی که به پرورش و کاشت بهتر توت فرنگی در گلخانه کمک می‌کند، این است که زنبورهای گرده افشان را داخل گلخانه نگهداری کنید تا به گرده افشانی توت فرنگی کمک کند.

کاشت توت فرنگی در گلخانه

کاشت توت فرنگی در گلخانه

چگونه توت فرنگی گلخانه ای بکاریم؟

روش های زیادی برای کاشت توت فرنگی گلخانه ای وجود دارد. می توانید توت فرنگی ها را به طور مستقیم از بذر توت فرنگی بکارید یا اینکه نشاء توت فرنگی تهیه کنید. پرورش توت فرنگی در گلخانه با استفاده از نهال توت فرنگی هم امکان‌ پذیر است.

اگر می خواهید کاشت توت فرنگی در گلخانه را با نهال ها آغاز کنید، حتماً نهال های سالم و عاری از هرگونه بیماری را از نهالستان های معتبر بخرید. نشاء توت فرنگی را در گلدان ها و ظروف پر از خاک حاوی مواد آلی بکارید.

توت فرنگی گلخانه ای برای رشد بهتر نیاز به خاک زهکشی شده دارد، بنابراین مطمئن شوید که خاک گلدان ها یا کیسه های مخصوص پرورش توت فرنگی، زهکشی شده اند و سوراخ هایی را داخل خود دارند.

برای اینکه دمای خاک توت فرنگی های گلخانه ای تنظیم باشد، پوشش مالچ با کاه را روی سطح خاک بپوشانید.

یکی از نکات مهم در پرورش توت فرنگی در گلخانه برطرف کردن نیاز آبی توت فرنگی ها است. آبیاری توت فرنگی برای یک تولید پر سود ضروری است، زیرا این گیاهان ریشه های کم عمق دارند.

آبیاری توت فرنگی گلخانه ای با توجه به هوای گرم داخل سازه گلخانه برای تولید بهتر توت فرنگی ها اهمیت بیشتری دارد. سعی کنید برای تولید توت فرنگی های مرغوب تر و خوشمزه تر، گیاهان را به طور مرتب و از قسمت پایین آبیاری کنید. شاید لازم باشد توت فرنگی ها را هر چند وقت یکبار کوددهی کنید تا به گلدهی برسند.

خنک ‌سازی توت فرنگی به چه معنا است؟

در حوزه پرورش و کاشت توت فرنگی گلخانه‌ ای، یک موضوع مهم مطرح می‌شود و آن هم ساعت های خنک سازی توت فرنگی نام دارد. برای این کار به تجهیزات خنک کننده در گلخانه نیاز است.

بسیاری از گیاهان برای اینکه از خواب زمستانی بیدار شوند باید تحت فرآیند خنک سازی یا سرد شدن قرار بگیرند تا بتوانند از خواب بیدار شوند، دوباره رشد کنند و دوباره میوه دهند. این فرایند حدود چند ساعت طول می‌کشد. توت فرنگی در گلخانه هم از این قاعده مستثنا نیست.

فرایند خنک سازی یا سرد کردن گیاهان یک عملیات معمول در بین تولیدکنندگان و پرورش دهندگان محصولات گلخانه‌ ای به شمار می ‌رود.

مدت زمانی که توت فرنگی گلخانه ای نیاز دارد که در فرایند سرد شدن قرار بگیرد به این بستگی دارد که آیا گیاهان در خارج از گلخانه پرورش یافته و سپس کاشته شده اند یا اینکه باید در گلخانه کاشته شوند و از ابتدا این عملیات روی آنها انجام بگیرد. در ادامه این قسمت در این باره بیشتر صحبت می کنیم.

زمان مورد نیاز برای سرد شدن توت فرنگی اهمیت زیادی دارد. اگر گیاهان در مدت زمان کافی در این عملیات در معرض سرما قرار نداشته باشند ممکن است جوانه های گُل توت فرنگی در بهار باز نشوند و در نتیجه عملکرد آنها کاهش پیدا می کند. نتیجه دیگر در این مورد این است که ممکن است تولید برگ توت فرنگی نیز به تاخیر بیفتد.

طبق یک تعریف سنتی، مدت زمان خنک ‌سازی یا سرد کردن توت فرنگی ها در هر ساعت، کمتر از ۴۵ درجه فارنهایت یا 7 درجه سانتیگراد است. با این حال تحقیقات زیادی هنوز در حال انجام هستند. در مورد شرایط سرد شدن توت فرنگی ها، این دوره به تعداد ساعات شبانه روز بین ۲۸ تا ۴۵ درجه فارنهایت یا ۲- درجه تا ۷ درجه سانتیگراد تعریف می شود.

مدت زمانی که هر کدام از انواع ارقام توت فرنگی گلخانه ای نیاز دارند که تحت آن شرایط سرد شوند، متفاوت است. ممکن است یک گونه از توت فرنگی در گلخانه به کمتر از ۷ روز سرما نیاز داشته باشد اما گونه‌ای دیگر ممکن است در مدت ۱۰ تا ۱۸ روز نیاز داشته باشد که در معرض سرما و خنک شدن قرار بگیرد.

آنچه مسلم است این که خواب گیاهان با سرد شدن کافی توت فرنگی ها شکسته می شود. سرد شدن توت فرنگی در فصل گلدهی توت فرنگی ها نتایج بهتری را حاصل می کند.

سخن پایانی

اگر تصمیم دارید بهترین و پرسودترین محصولات گلخانه ای را پرورش دهید، توت فرنگی گلخانه ای یکی از بهترین انتخاب های شما خواهد بود. شرایط کاشت انواع توت فرنگی در گلخانه متفاوت است.

گلخانه توت فرنگی را می‌توانید در هر شرایط آب و هوایی احداث کنید اما قبل از آن باید یک طرح توجیهی راه اندازی گلخانه برای ورود به این کسب و کارها داشته باشید. کاشت انواع ارقام توت فرنگی در گلخانه باید طبق نظر کارشناسان انجام شود.

یک نکته مهم در پرورش و کاشت توت فرنگی گلخانه‌ ای این است که  فراموش نکنید توت فرنگی را در نزدیکی نقاطی که سیب زمینی، گوجه فرنگی، بادمجان یا فلفل در آن رشد کرده است نکارید، زیرا ممکن است خاک، پژمردگی ورتیسیلیوم را در خود جای دهد؛ یک بیماری جدی که می تواند توت فرنگی ها را از بین ببرد.

به عنوان سخنران پایانی لازم است خاطرنشان کنیم آبیاری منظم گیاهان توت فرنگی به رشد بهتر آنها کمک می کند؛ چون ریشه های باریک تری دارند؛ اما مراقب باشید بیش از حد آبیاری را انجام ندهید؛ چرا که احتمال پوسیدگی آنها وجود دارد. سعی کنید پایه گیاه را همیشه خشک نگه دارید و در صورت لزوم کوددهی هم انجام گیرد.

 

سوالات متداول درباره “توت فرنگی گلخانه ای و روش کاشت آن”:

1-برای احداث گلخانه توت فرنگی چه کار کنیم؟

قبل از اینکه گلخانه توت فرنگی را راه اندازی کنید، به یک طرح کسب و کار با برنامه ریزی دقیق نیاز دارید. باید طرح توجیهی آماده کنید و تمام هزینه‌ها و منظومات را جدول بندی کنید. سپس با کارشناسان کارآفرینی در حوزه گلخانه مشورت کنید تا شما را راهنمایی کنند.

2-چرا توت فرنگی در گلخانه بکاریم؟

کاشت توت فرنگی در گلخانه مزایای زیادی را به همراه دارد. توت فرنگی های گلخانه ای خوش ‌طعم هستند، شکل ظاهری مناسبی دارند و در تمام فصل های سال می توانید آن ها را پرورش دهید، بنابراین یکی از پرسودترین محصولات گلخانه‌ ای هستند.

3-سرد کردن توت فرنگی قبل از کاشت به چه معنا است؟

فرایند سرد کردن توت فرنگی یا ساعت خنک‌سازی توت فرنگی قبل از کاشت کمک می‌کند که توت فرنگی ها از خواب بیدار شوند و بتوانند گلدهی و میوه دهی عالی داشته باشند.

4-بهترین دما برای سرد کردن گیاهان توت فرنگی قبل از کاشت چند درجه است؟

دمای مناسب برای سرد کردن گیاهان توت فرنگی حدود ۴۵ درجه فارنهایت می باشد اما یک محدوده دمایی بین ۲۸ تا ۴۵ درجه فارنهایت یا ۲- درجه تا ۷ درجه سانتیگراد تعریف می شود.

5-مزایای کاشت توت فرنگی در گلخانه چیست؟

گلخانه یک محیط محافظت شده است که توت فرنگی را از آفت های گیاهی، سرمازدگی، گرمازدگی و بیماری های گیاهی در امان نگه می دارد. با این حال باید به صورت دوره‌ای از گیاهان توت فرنگی در دوره کاشت در گلخانه محافظت کنید.

ترجمه تخصصی: همیار گلخانه

منبع: www.gardeningknowhow.com

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *