اهمیت تهویه گلخانه

اهمیت تهویه گلخانه برای رشد محصولات

تبلیغات اینترنتی گلخانه

تبلیغات اینترنتی گلخانه

 

 

اهمیت تهویه گلخانه برای حفظ یک محیط بهینه شده جهت رشد بهتر محصولات گلخانه ‌ای شناخته شده است. تهویه مناسب گلخانه، کارایی کلی گلخانه را بهبود می ‌بخشد. وقتی صحبت از سیستم تهویه گلخانه به میان می آید یعنی باید شرایط دمایی و رطوبتی در داخل گلخانه به طور دقیق مدیریت شود.

خرید سیستم تهویه برای گلخانه جهت خنک سازی و تعدیل غلظت گازهای گلخانه ای ضروری است. برخی از روش‌های ساده برای تهویه گلخانه وجود دارند که شامل باز کردن دریچه های روی سقف است.

هوای گرم داخل گلخانه به سمت بالا حرکت می کند و از دریچه ها خارج می شود و به جای آن، هوای خنک در وارده گلخانه می‌شود و این جریان هوا به طور مکرر ادامه دارد.

یکی دیگر از مواردی که اهمیت تهویه گلخانه را نشان می دهد، گردش هوا و تعدیل غلظت گاز دی اکسید کربن در محیط داخل گلخانه است. اگر این گاز گلخانه‌ای، کمتر یا بیشتر شود، فعالیت گیاهان را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین می تواند مشکلاتی را ایجاد کند که در ارتباط با رطوبت یا مدیریت بیماری ‌های گیاهان است.

به طور کلی، حرکت هوا در محیط داخل گلخانه باید بین 2/0 تا 7/0 متر در ثانیه باشد. اگر سطح دی اکسید کربن در داخل گلخانه حفظ نشود، رشد گیاهان تحت تاثیر قرار می گیرد. به همین دلیل است که اهمیت تهویه گلخانه را بارها و بارها مورد تاکید قرار می‌دهیم.

تهویه گلخانه به تبادل هوا کمک می کند. حجم زیادی از هوا در شرایط گرم نیاز به جابجا شدن دارد. یک گلخانه استاندارد در شرایط عادی باید بتوانند تعداد ۳۰ بار هوا را جابجا کند و در حالت ایده آل، این تغییرات تا تعداد ۶۰ بار در هر دقیقه ضرورت دارد. البته این اعداد و ارقام به طور فرضی هستند و بسته به شرایط گلخانه می تواند متغیر باشد.

اهمیت تهویه گلخانه در فصل تابستان و زمستان موضوع دیگری است که در این مطلب به آن می پردازیم. شرایط تهویه گلخانه ای می تواند به صورت فیزیکی باشد یا از طریق نصب تجهیزات گلخانه‌ای انجام شود. مقدار درصد تهویه هوا بسته به محیط گلخانه و گیاهانی که پرورش می دهید محاسبه می شود.

موارد ذکر شده در قسمت بالا قبل از خرید بهترین سیستم های تهویه گلخانه باید ارزیابی شوند.

 مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: انواع تجهیزات گلخانه ای و اهمیت آنها

اهمیت تهویه گلخانه

اهمیت تهویه گلخانه

اهمیت تهویه گلخانه از طریق دریچه ها

یکی از گزینه هایی که به عنوان ساده ترین سیستم های تهویه گلخانه به کار می روند دریچه ‌ها هستند. این روش را یک روش تهویه منفعل از طریق منافذ یا دریچه‌ها معرفی کرده‌اند. از طریق دریچه ها و پنجره ها که بر روی سقف یا دیوارهای گلخانه نصب شده، جریان هوا به طور طبیعی تامین می شود.

دریچه ها در گلخانه، متداول ترین روش تهویه هستند که کشت گلخانه ‌ای را یاری می کنند. اهمیت تهویه گلخانه برای رشد گیاهان از طریق دریچه هایی که روی سقف نصب شده، برای تبادل هوا نسبت به تهویه با پنجره های جانبی، بیشتر است.

اگر چه طراحی گلخانه و طراحی دریچه ها از نظر کارایی متفاوت است، اما اثرگذاری دریچه های سقفی تا ۵ برابر بیشتر از دریچه های جانبی است.

برای درک اهمیت تهویه گلخانه در این قسمت لازم است خاطرنشان کنیم که آنچه دریچه ها و اهمیت آن را توضیح می دهد، ارتفاع یک سازه و ارتفاع دریچه ها است. به عبارت ساده‌تر، ارتفاع گلخانه و اندازه دریچه ها در تهویه گلخانه تاثیر دارند. قرار است با جریان هوا از طریق دریچه ها، هوای گرم به سمت بالا و خارج هدایت شود و هوای خنک جایگزین آن گردد.

لازم به ذکر است که اهمیت تهویه گلخانه از طریق تجهیزات تهویه ای زمانی پررنگ تر می شود که جریان هوا از طریق دریچه های سقفی و جانبی امکانپذیر نباشد. در آن صورت است که باید به سراغ تجهیزات تهویه برای گلخانه رفت و بهترین نوع آن را انتخاب نمود.

در قسمت بعدی درباره این تجهیزات تهویه صحبت می کنیم.

 

تبلیغات برای گلخانه ها

 

 مقالات تخصصی گلخانه ای را از این قسمت بخوانید

 

 اهمیت تهویه گلخانه از طریق تجهیزات تهویه ای

خرید تجهیزات تهویه برای گلخانه یعنی شما از روش تهویه فعال استفاده می کنید. اهمیت تهویه گلخانه در این نوع روش بسیار بیشتر از روش قبل است. یکی از مهمترین تجهیزات تهویه ای، انواع فن هستند.

 فن تهویه ای در گلخانه ها برای جابجایی و گردش هوا تعبیه می‌شوند. فن ها را داخل فضای گلخانه نزدیک به سقف نصب می کنند تا به حرکت هوا کمک کند. استفاده از فن های تهویه ای برای مکش هوا و به جریان انداختن هوای گرم و سرد بسیار مثبت است و بازدهی بالایی دارد.

برخی از انواع فن های تهویه ای در قسمت بالای گلخانه نصب می شوند تا هوای گرم را از آن سمت خارج کنند. برخی دیگر از فن های تهویه در قسمت پایین تر قرار می‌گیرند و نقش مهمی در خنک کردن گلخانه دارند.

از دیگر مواردی که اهمیت تهویه گلخانه را نشان می دهد انتخاب ظرفیت مناسب برای تهویه است. بهترین سیستم های تهویه با قدرت کار می کنند تا در کوتاهترین زمان، حجم زیادی از هوا را جابجا کنند.

اگر هنگام خرید تجهیزات تهویه ای، مشخصات نامناسبی از گلخانه به فروشنده بدهید، احتمال دارد دستگاه اشتباهی را به شما معرفی کند.

برای این که بهترین سیستم تهویه گلخانه ‌ای را بخرید باید با شرکت های فروشنده این تجهیزات مشورتی داشته باشید. انواع فن تهویه برای گلخانه که می‌خرید باید ظرفیت کافی را در جایگزینی کامل هوای گلخانه در هر دقیقه داشته باشد.

برخی از افراد برای خرید فن های تهویه مخصوص گلخانه هزینه‌های خاصی را در نظر می‌گیرند تا این کار به بهترین شکل انجام شود. اگر شما هم به دنبال این تجهیزات هستید، بازدهی فن ها را در نظر بگیرید و از عملکرد و کارآیی آنها مطمئن شوید. از آن جایی که اهمیت تهویه گلخانه بارها و بارها مورد بررسی قرار گرفته لازم است آنها را همیشه تمیز نگه دارید و آنها را بازرسی کنید.

 نکات مهم در تهویه گلخانه‌

یکی از مواردی که اهمیت تهویه گلخانه را نشان می دهد، پرورش محصولات مرغوب است. یکی از مهمترین مزایای کشت گلخانه‌ای این است که تولید کنندگان می توانند شرایط آب و هوایی را کنترل کنند و آفت های گیاهی را از بین ببرند. در حالیکه محیط گلخانه از نور خورشید و هوای بیرون بهره‌مند می‌شود، بهترین تجهیزات تهویه گلخانه شرایط محیط داخل را تنظیم می کنند.

تهویه گلخانه به تبادل هوا به طور منظم کمک می کنند. این عامل باعث می شود که محصولات رشد کرده و به طور موثر از طعم و شکل ظاهری مناسبی برخوردار باشند.

هنگام ساخت گلخانه پرداختن به مکان دقیق تعبیه دریچه های سختی و دیواره های جانبی اهمیت دارد. شکل سازه مشخص می کند که دریچه ها چه ابعاد و اندازه ای داشته باشند و کجا نصب شوند.

از آن جایی که شرایط هوای بیرون از گلخانه در فصل‌های مختلف سال متغیر است، سازه های گلخانه برای تامین نیاز تهویه ا‌ی احتیاج دارند بهترین تجهیزات را برای آنها نصب کنید.

تجهیزات تهویه گلخانه شامل فن ها و خنک کننده ها هستند. برخی از تجهیزات تهویه ای برای گلخانه بر اساس تنظیم رطوبت عمل می کنند که در قسمت های بعدی در مقالات تخصصی دیگر به آنها می پردازیم.

نکته دیگری که باید درباره اهمیت تهویه گلخانه بیان کنیم قیمت تجهیزات گلخانه‌ای است. برای پرورش محصولات مرغوب تر، الزاماً باید دستگاه ‌های با کیفیت با راندمان و کارایی بالا خریداری کرد.

اگر سیستم های گلخانه ای را به طور کامل و بی عیب و نقص را اندازی کنید ،قطعاً بهترین بازدهی را دارد و شما به سودآوری می‌رسید. حتی اگر لازم است هزینه کافی را برای مجهز کردن گلخانه خود در نظر بگیرید تا به بهترین نتیجه برسید.

کشت گلخانه‌ای در حال رشد و توسعه است و در سال‌ های آینده به یک فرصت پر رقابت تبدیل می شود. اگر از اکنون گلخانه خود را راه اندازی کنید می توانید محصولات با کیفیت را برای ارائه به بازارهای داخلی و خارجی پرورش دهید.

ترجمه تخصصی: همیار گلخانه

منبع:

https://www.greenhousegrower.com/technology/how-to-create-the-ideal-ventilation-system-for-your-greenhouse/

https://www.dpi.nsw.gov.au/agriculture/horticulture/greenhouse/structures-and-technology/ventilation

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *