صادرات گل و گیاه از ایران

صادرات گل و گیاه از ایران و نگاهی به بازارهای جهانی

صادرات گل و گیاه یک بازار تجارتی پرطرفدار و محبوب در تمام کشورهای جهان است. صنعت گل و گیاه در ایران هم به یک بازار پر رونق تبدیل شده است. انواع گل و گیاه زینتی، فرصت خوبی برای کسب و کار و کارآفرینی هستند. راه اندازی گلخانه گل و گیاه زینتی در هر شهر می‌تواند به فرصت درآمدزا تبدیل شود.

شرکت هایی که در حوزه تولید و پرورش گل و گیاه زینتی، بازرگانی و صادرات انواع گلها و گیاهان، توزیع و فروش انواع گیاهان زینتی فعالیت دارند، نقش مهمی در پویا بودن این صنعت جهانی ایفا می‌کنند.

گلخانه داری و پرورش گل و گیاه زینتی در یک دهه اخیر رشد بسیار زیادی داشته است. تمام شهرهای ایران و تمام کشورهای جهان به پرورش و کاشت گیاهان زینتی مشغول هستند. در برخی از کشورها، شرایط برای پرورش گل و گیاه زینتی مساعدتر است. ایران یکی از این کشورها محسوب می شود.

کشورهایی نظیر ایران که به طور بالقوه و پتانسیل مناسبی را برای پرورش گل و گیاه زینتی دارند می توانند با استفاده از فناوری ها و روش های جدید، این صنعت را بیش از قبل توسعه دهند. انواع گل و گیاه زینتی نظیر کاکتوس ها، گیاه ساکولنت، انواع گیاهان آپارتمانی و گیاهان خاص، قابل کاشت و پرورش در گلخانه ها هستند.

بسیاری از سرزمین های ایران در مراتع و کوهستان‌ها برای پرورش گل و گیاه زینتی، آب و هوای مساعدی دارند. شاید به همین دلیل است که برخی از شهرهای ایران رتبه بالایی در صادرات گل و گیاه به کشورهای مختلف دارند.

اگر نگاهی به بازارهای جهانی در صادرات و واردات گل و گیاه زینتی داشته باشیم، بیشتر از ۱۰۰ میلیارد یورو از این گیاهان مبادله می شوند.

پژوهش ها و مطالعات زیادی انجام شده که این بازار را مورد بررسی و تحلیل قرار داده اند. نتایج نشان داده است که پرورش گل و گیاه زینتی، هم یک سرگرمی لذت بخش است و هم می تواند یک منبع درآمدزای عالی باشد.

صادرات انواع گل ها و گیاهان مختلف از ایران به صورت گیاهان گلخانه‌ای یا گل و گیاه آپارتمانی داخل گلدان و یا گل و گیاه به صورت شاخه ای انجام می شود. انواع گل و گیاه زینتی که از ایران صادر می شود از ارقام و گونه های متفاوتی هستند. در این مطلب به طور کامل در این باره صحبت می کنیم.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: طراحی و ساخت گلخانه در اصفهان + نکات مهم

صادرات گل و گیاه زینتی از ایران در جهان چه رتبه ای دارد؟

صادرات گل از ایران

صادرات گل از ایران

 

طبق مطالعاتی که در منابع مختلف به ثبت رسیده، صادرات انواع گل و گیاه از ایران به کشورهای جهان طبق رتبه بندی در رتبه ۱۰۷ قرار می گیرد. ایران، بزرگ ترین کشوری است که آب و هوای مساعد برای پرورش انواع گیاهان زینتی دارد. خاک ایران، حاصلخیز است و حجم زیادی از گیاهان به کشورهای مختلف صادر می شود.

اگرچه کشور هلند، رتبه اول را در صادرات انواع گل های آپارتمانی و گیاهان زینتی دارد، اما کشور ایران هم توانسته به رتبه خوبی برسد. بعد از کشور هلند، کشورهای آلمان، ایتالیا، بلژیک و اسپانیا قرار دارند.

اینکه کدام کشور را برای صادرات انواع گل و گیاهان زینتی انتخاب کنیم، یک مهارت است. مطالعات بازار نشان می‌دهد که گل و گیاه ایران در بازارهای اروپایی بسیار طرفدار دارد. طبق مطالعات، کشور لهستان می‌تواند مقصد مناسبی برای صادرات گیاهان زینتی باشد.

صادرات انواع گل و گیاه از ایران به کشورهای آمریکا، سوئد، فرانسه و ایتالیا نیز انجام می گیرد. کشورهای روسیه، آلمان، ایتالیا، چین، ترکیه و فرانسه هم می‌توانند هدف های خوبی برای صادرات انواع گیاه و گل های زینتی باشند. 

صادرات به برخی از این کشورها راحت‌تر انجام می‌گیرد، اما مبادله با عده ای دیگر از کشورها ممکن است با محدودیت هایی همراه باشد.

در حال حاضر، صادرات انواع گل و گیاه از ایران به کشورهای ترکمنستان، آذربایجان، عراق و روسیه با سهولت بیشتری همراه است. هر چه فاصله کشور مقصد تا ایران کمتر باشد، کیفیت صادرات گل ها و گیاهان زینتی بالاتر خواهد بود. نکات مهمی در صادرات گیاهان و گل های زینتی وجود دارد که در پایان همین مطلب به آن اشاره می کنیم.

صادرات گل و گیاه به عراق

یکی از کشورهای همسایه ایران برای صادرات انواع گل و گیاه، کشور عراق است. عراق یک بازار مستعد با پتانسیل بالا برای صادرات اجناس و کالاهای مختلف محسوب می شود. شرکت های بسیاری در حال حاضر در حال صادرات و فروش کالا به عراق هستند. گل و گیاه زینتی نیز یکی از این موارد است.

برای صادرات انواع گل و گیاه به عراق، شرکت های تولید کننده انواع گل و پرورش دهنده های گیاهان زینتی، جلساتی را با تجار عراقی برگزار می‌کنند تا بتوانند نظر آنها را نسبت به مزایای این گل ها و گیاهان جلب کنند. به همین ترتیب، شرکت های زیادی از ایران در این حوزه فعالیت می کنند.

نمونه گل ها و گیاهان زینتی که از ایران به عراق صادر می شوند شامل انواع ارقام گل رز، حسن یوسف، گل زینتی ساناز رونده، گل کاغذی، دیفن باخیا، کاج مطبق، انواع گلایول، انواع گل میخک، گیاهان برگ سبز، گل داوودی، گل لیلیوم، گل آلستر و غیره می باشد.

صادرات انواع گل و گیاه به عراق از ایران در شهرهای مختلف این کشور انجام می شود. گل و گیاه با بسته بندی استاندارد بارگیری می شوند و سپس به مقصد گمرک عراق در غرب کشور ارسال می‌شوند.

صادرات گل و گیاه به روسیه

یکی دیگر از گزینه هایی که در صادرات انواع گل و گیاه اهمیت دارد، یکی از کشورهای اروپایی همجوار ایران، یعنی کشور روسیه است.

روسیه علاوه بر گل و گیاه ایران، متقاضی خرید میوه ها و سبزیجات تازه از ایران نیز می باشد. پرفروش ترین محصولات گلخانه‌ای شامل فلفل دلمه ای گلخانه ای، کاهو گلخانه‌ ای، کلم گلخانه ‌ای، توت فرنگی گلخانه‌ای، بادمجان گلخانه‌ای، خیار گلخانه‌ای و انواع صیفی جات گلخانه ای و محصولات دیگر از ایران به روسیه صادر می‌شود.

مبادله با کشور روسیه بسیار حساس و دقیق است. صادرات به روسیه سودآوری خوبی دارد. از آنجایی که روسیه آب و هوای سردسیر دارد، پرورش گل و گیاه با ماندگاری بالا تقریباً به ندرت اتفاق می افتد. با توجه به این شرایط، کشور روسیه پتانسیل خوبی برای فروش گل و گیاه زینتی از ایران دارد.

بازار گل و گیاه در روسیه بسیار پرطرفدار و پرفروش است. بهترین محصولات گلخانه ‌ای ایران می تواند این بازار را تامین کند.

تجار روس برای خرید گل و گیاه زینتی از ایران، سختگیرانه عمل می کنند. به شرطی که گل و گیاه زینتی در گلخانه های ایران به نحو مطلوب پرورش داده شوند، قابل صادرات به روسیه هستند.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: گلخانه هوشمند چیست + مزایا و فواید آن

میزان سود صادرات گل و گیاه از ایران چقدر است؟

صادرات انواع گل و گیاه از ایران

صادرات انواع گل و گیاه از ایران

 

یکی از مهم ترین مسائلی که در صادرات انواع گل و گیاه از ایران بسیار اهمیت دارد، میزان سود حاصل از صادرات است. این مسئله به اندازه ای مهم است که اکثر کسانی که با قصد کارآفرینی وارد پرورش گل و گیاه می شوند، در مورد آن بسیار تحقیق می کنند.

انواع گل و گیاه زینتی هم جلوه زیبا و بی نظیری دارند و هم با ارزش هستند. قیمت گل و گیاه زینتی قابل توجه است بنابراین اگر شرکت های پرورش دهنده انواع گل، مشتری خارجی را پیدا کنند و قرارداد سالانه تنظیم نمایند، به سودآوری قابل توجهی دست پیدا خواهند کرد.

در حال حاضر، ایران جایگاه شناخته‌ شده ‌ای به عنوان پرورش دهنده گل و گیاه زینتی در جهان دارد. از نظر صادرات انواع گل و گیاه، ایران در بین ۱۰ کشور صادر کننده جای گرفته است.

برترین پرورش دهندگان گل و گیاه زینتی در استان های شمالی، استان اصفهان و شیراز  قرار دارند. بسیاری از گلخانه های گل و گیاه زینتی نیز در همین شهرها ساخته شده است.

گل و گیاه زینتی نیاز به حمایت دارد. همچنین صادرات انواع گل و گیاه بر اساس استراتژی های کشور ایران و کشور مقصد باید تنظیم شود.

صادرات انواع گل و گیاهان زینتی جزو صادرات غیرنفتی بوده و می تواند منبع درآمدزای خوبی برای هر کشور باشد.

اکثر گل هایی که از ایران صادر می شوند جنبه تزیینی دارند. به طور مثال، ارقام مختلف گل رز، گل داوودی، گل میخک، گل نرگس، گل لاله، گل ژربرا، گل آلستر، گل مریم، گل گلایول و انواع گیاهان آپارتمانی سبز در این دسته قرار می‌گیرند.

به طور کلی، تجارت گل و گیاه پر سود است. اگر می خواهید وارد این حوزه شوید با کارشناسان یا شرکت هایی که تجربه کافی دارند مشورت کنید. کشورهای اروپایی در صادرات انواع گل، حرف اول را می‌زنند اما کشور ایران هم توانسته در این حوزه به جایگاه خوبی دست پیدا کند.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: بهترین سبزیجات گلخانه ای برای کاشت

نکات مهم در صادرات انواع گل و گیاه از ایران

صادرات انواع گل و گیاه از ایران

صادرات انواع گل و گیاه از ایران

 

اکنون که دانستید صادرات انواع گل و گیاه از ایران چقدر اهمیت دارد و چطور یک منبع خوب برای درآمدزایی و کارآفرینی است، در این قسمت به نکات مهمی اشاره می کنیم که در این حوزه اهمیت دارند. برای درک بهتر این نکات آن ها را به صورت فهرست گونه معرفی می‌کنیم:

  • برای موفقیت در صادرات گل و گیاه باید بازار کشور هدف را بشناسید
  • آشنایی با بازاریابی خارجی برای فروش گل و گیاه به مشتری خارجی اهمیت دارد
  • سعی کنید اطلاعات کاملی از روند ترخیص کالاها در گمرک، هزینه ها، روش حمل و نقل، فرم‌های قرارداد فروش و صادرات به دست بیاورید
  • به اصول بسته ‌بندی صحیح گل و گیاه برای صادرات مسلط باشید
  • از قوانین بیمه محموله صادراتی اطلاع پیدا کنید
  • مکاتبات خارجی بازرگانی را باید به خوبی بدانید. در این حوزه باید با اصطلاحات بازرگانی خارجی آشنا شوید
  • نحوه انتقال پول و ارز از حساب های بانکی در صادرات انواع گل و گیاه از ایران به کشورهای خارجی اهمیت دارد
  • محاسبه سود حاصل از صادرات انواع گل و گیاه را به دقت بیاموزید
  • برای صادرات انواع گل به کشور خارجی باید رفتار بازار هدف را تجزیه تحلیل کنید. باید بدانید که کشور مقصد شما چه دیدگاهی نسبت به گل و گیاهان دارد و کدام نوع را بیشتر می پسندد

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر از پلن های همکاری با سایت همیار گلخانه می توانید از طریق بخش همکاری با ما اقدام کنید. اکنون فرصت آن رسیده است که کسب و کار خود را توسعه دهید.

 

سوالات متداول درباره “صادرات انواع گل و گیاه از ایران”:

1-مهمترین گیاهان زینتی که از ایران صادر می شود کدام است؟

گل داوودی- انواع گل رز- گل میخک- گل لیلیوم- گل آنتوریوم- گل مریم- گل نرگس- گل ژربرا- گل آلستر- گل گلایول- گل های آپارتمانی- دیفن باخیا- حسن یوسف- کاج مطبق

2- مهم‌ترین بازارهای صادراتی برای گل و گیاه ایران کدام کشورها هستند؟

آلمان- ایتالیا- فرانسه- ترکیه- افغانستان- ترکمنستان- روسیه- ازبکستان- عمان- عراق- لهستان

3-قبل از ورود به صادرات انواع گل و گیاه چه مهارت‌ ها و اطلاعاتی لازم است؟

شناخت دقیق بازار هدف- تسلط به اصول بازرگانی خارجی- تسلط به مکاتبات بازرگانی و اصطلاحات تخصصی- تسلط به قوانین ترخیص کالا از گمرک- نحوه بسته بندی صحیح محصولات- تسلط به نحوه مبادله قیمت‌ها و ارز

گردآوری و تألیف: همیار گلخانه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *