بهترین سبزیجات گلخانه‌ ای

بهترین سبزیجات گلخانه ای برای کاشت

بهترین سبزیجات گلخانه‌ ای و میوه گلخانه ای در کنار سایر محصولات گلخانه ‌ای پرفروش، این روزها بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته اند.

زمانی که تولید کنندگان تجاری، پرفروش‌ترین محصولات گلخانه‌ای، سازندگان گلخانه ها یا طراحان انواع سازه های مشابه، این کسب و کار را به یک جریان اصلی تبدیل کرده‌اند، انتظار می رود ساخت گلخانه و پرورش تمام محصولات مناسب برای این گونه کشت و کار، آینده‌ای روشن و درخشان داشته باشد.

چه بسا بسیاری از کسانی که باغ خانگی دارند یا یک باغچه نسبتاً مناسب برای پرورش سبزیجات در نظر گرفته اند، به این جهت حرکت کرده اند که بتوانند باغ یا باغچه خود را به یک گلخانه مناسب تبدیل کند.

گلخانه ها محیط مناسب را برای کاشت و پرورش گیاهان خارج از فصل فراهم می کنند. گلخانه یک محیط کنترل شده است که انواع سبزیجات گلخانه ‌ای، میوه گلخانه ‌ای، صیفی جات یا گل و گیاه زینتی را میتوان در آنجا پرورش داد.

حتی اگر شما یک گلخانه شخصی داشته باشید می توانید بخشی از سبزیجات یا میوه های روزانه خود را شخصاً پرورش دهید. این به منزله کاهش هزینه های خرید این محصولات از بازار است.

برای همکاری با سایت همیار گلخانه از این قسمت وارد شوید…

اهمیت پرورش بهترین سبزیجات گلخانه‌ای

شاید این سوال در ذهن شما به وجود آمده است که چرا کشت گلخانه‌ای مهم است؟ و چرا پرداختن به کاشت و پرورش انواع بهترین سبزیجات گلخانه ‌ای تا این اندازه اهمیت دارد؟

وقتی شما یک گلخانه سبزیجات را راه اندازی می کنید، قطعاً یک سازه در اختیار دارید که محوطه اطراف آن یا محوطه داخل، نمایی بسیار سرسبز را نشان می دهد.

مهمترین دلیلی که باعث شده انواع سبزیجات گلخانه ‌ای را در گلخانه پرورش دهید این است که سبزیجات که آسیب پذیر هستند از محیط بیرون در امان بدارید.

واقعیت این است که بسیاری از غذاهایی که می خوریم در تمام کشورهای جهان در فصل های خاصی پرورش داده می شوند و این در حالی است که با استفاده از گلخانه ها می توانید یک زیستگاه ویژه به وجود بیاورید و تحت شرایط کنترل شده، بهترین انواع سبزیجات گلخانه ای را پرورش دهید.

این ویژگی برای آن دسته از سبزیجاتی که آسیب پذیر هستند، ظریف هستند یا بافت نرم تری دارند یک ویژگی بزرگ محسوب می شود.

یکی دیگر از دلایلی که اهمیت پرورش بهترین سبزیجات گلخانه ای را نشان می دهد این است که گلخانه به طور بالقوه در شرایط خاص می تواند از سبزی ها محافظت کند.

اگر سبزیجات را در محیط گلخانه بکارید، بدون شک، سبزیجات از آفات، حمله پرندگان و جوندگان موذی در امان هستند. تمام این عوامل می‌تواند برگ های سبز و جوان سبزیجات را از بین ببرند.

گلخانه ها همچنین می توانند میزان آلودگی حشرات را کاهش دهند. به طور کلی با احداث یک گلخانه برای پرورش بهترین انواع سبزیجات گلخانه ‌ای از مشکلات احتمالی قبل از برداشت محصول جلوگیری می کنید.

لازم به ذکر است که گلخانه‌ها مانعی در برابر بارش باران شدید، تگرگ و وزش باد شدید هستند. بنابراین این هم می تواند یک مزیت بزرگ محسوب شود.

اگر هوشمندانه عمل کنید می توانید انواع سبزیجات گلخانه ‌ای را در محیط داخل گلخانه با دمای هوای گرم تر پرورش دهید و در مدت کوتاه، شاهد فواید آن باشید.

 مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: انواع میوه گلخانه ای و پرورش آنها

 

10 نمونه از بهترین سبزیجات گلخانه ‌ای برای کاشت و پرورش

بهترین سبزیجات گلخانه‌ ای

بهترین سبزیجات گلخانه‌ ای

 

انواع بهترین انواع سبزیجات گلخانه ‌ای را می توانید برای پرورش در گلخانه ها انتخاب کنید. البته بعضی از سبزیجات در محیط بیرون از گلخانه رشد بهتری دارند. برخی در شرایط آب و هوایی گرم، بهتر رشد می کنند اما برخی سبزیجات با محیط گلخانه سازگارتر هستند.

به طور کلی برای ورود به کشت گلخانه ‌ای و پرورش سبزیجات مشخص کنید که محیط گلخانه شما چقدر فضا دارد؟ به کدام یک از گیاهان علاقه مند هستید و از همه مهمتر، بازار کدام سبزی گلخانه ‌ای در شهر یا در منطقه شما پرطرفدارتر است.

 در قسمت زیر شما را با ۱۰ نمونه از بهترین انواع سبزیجات گلخانه ای آشنا می کنیم که طرفداران زیادی در کشت گلخانه‌ای دارند:

 1-کاشت فلفل سبز و فلفل رنگی در گلخانه

یکی از مهمترین سبزیجات گلخانه ‌ای که طرفداران زیادی دارد و برای کاشت در گلخانه مناسب است، فلفل تند فلفل سبز یا فلفل قرمز است.

تقریباً تمام گونه های فلفل به طور طبیعی در آب و هوای گرم رشد می‌کنند، بنابراین گزینه‌های مناسبی برای کشت گلخانه ای هستند.

کاشت فلفل سبز و فلفل قرمز تند در گلخانه به فضای زیادی نیاز ندارد. با احداث گلخانه در یک فضای محدود هم می‌توانید فلفل سبز پرورش دهید.

از آنجایی که فلفل در طول شبانه روز به حداقل ۱۳ درجه سانتیگراد دما نیاز دارد و برای آب و هوای سردسیر پیشنهاد نمی شود. اگر گلخانه شما دارای پوشش مناسب باشد، دمای داخل گلخانه به حد معتدل نگه داشته می‌شود و گیاه فلفل در طول رشد خود شادابی لازم را خواهد داشت.

 2- گوجه فرنگی گلخانه‌ای

یکی دیگر از محبوب ترین و بهترین انواع سبزیجات گلخانه ‌ای، گوجه فرنگی گلخانه‌ای است. بعضی از ارقام گوجه فرنگی در فضای باز بهتر رشد می کنند اما برخی از آنها بهتر است در گلخانه پرورش داده شوند.

گوجه فرنگی گلخانه‌ای یکی از سبزیجات گلخانه‌ای است که هم برای بازارهای داخل مناسب است و هم پتانسیل بالایی برای صادرات محصولات گلخانه ‌ای دارد.

شاید تعجب کنید اما سودآوری پرورش گوجه فرنگی گلخانه ‌ای، بازدهی بسیار عالی دارد؛ در فصل طولانی تر از آنچه از سایر ارقام گوجه فرنگی می توانید برداشت کنید، گوجه فرنگی گلخانه ای بازدهی بهتری دارد.

 نکته مهم برای پرورش گوجه فرنگی گلخانه ای این است که این سبزیجات با مشکل حمله آفات بسیار مواجه هستند.

گوجه فرنگی گلخانه ای نیاز به مراقبت فراوانی دارد و بهتر است نیروی انسانی که در این گلخانه ها کار می کنند آموزش های لازم را دیده باشند.

با کاشت بهترین ارقام گوجه فرنگی گلخانه ‌ای می‌توانید از فضای گلخانه خود بهترین بهره برداری را داشته باشید.

3- خیار گلخانه‌ای

یکی دیگر از بهترین سبزیجات گلخانه ای، خیار گلخانه‌ای است. اگر چه خیار در بسته ها یا کیسه ها به روش‌های مختلف پرورش داده می‌شود، اما اگر ارقام مناسب برای کشت گلخانه‌ای را انتخاب کنید، حتماً سودآوری خوبی خواهد داشت. انتخاب نوع خیار گلخانه ‌ای با توجه به شرایط اقلیمی گلخانه و شرایط آب و هوایی منطقه کاشت تعیین می شود.

4- سبزیجات ریشه دار

یکی دیگر از بهترین سبزیجات گلخانه ‌ای، انواع سبزیجات ریشه دار هستند. سبزیجات ریشه دار به سبزیجاتی گفته می‌شود که ریشه خوراکی دارند.

در حقیقت، سبزیجاتی نظیر هویج و سیب‌زمینی، ریشه خوراکی دارند و برای کشت گلخانه‌ای مناسب هستند. کاشت و پرورش هویج و سیب زمینی در گلخانه معمولاً می تواند از اواسط بهار شروع شود و این کار تا اوایل پاییز ادامه پیدا کند. برداشت این سبزیجات در زمستان توصیه می شود.

هویج و سیب‌زمینی دو ماده غذایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند و در سبد غذایی خانواده ها جایگاه شناخته شده‌ای دارند.

یکی دیگر از انواع بهترین سبزیجات گلخانه ‌ای در گروه سبزیجات ریشه دار، چغندر است. چغندر یک سبزی همه‌ کاره است و می‌توان آن را در طول سال در محیط گلخانه پرورش داد. چغندر در انواع آش، سوپ یا خوراک های محلی به کار می رود.

 5-کلم بروکلی

یک دیگر از بهترین سبزیجات گلخانه ‌ای، کلم بروکلی است. کلم بروکلی به عنوان یک سبزی برگ سبز، ارزش زیادی دارد و در یک دهه اخیر برای تغذیه سالم به افراد پیشنهاد می‌شود.

خوردن کلم بروکلی آب پز شده برای کاهش وزن مناسب است. این سبزی زیبا با ساختاری جذاب برای کشت گلخانه ‌ای بسیار پیشنهاد می شود.

کلم بروکلی در گلخانه سریع رشد می کند اما باید توجه داشته باشید که کلم بروکلی گلخانه‌ای از نظر اندازه بزرگتر از سایر انواع کلم بروکلی است که در محیط‌های دیگر پرورش داده شده‌اند.

کلم بروکلی گلخانه ‌ای از نظر طول تا ۶۰ سانتی متر و از نظر عرض تا ۱۵ سانتی متر هم می ‌رسد. زمان مناسب برداشت کلم بروکلی گلخانه‌ای، پاییز و تابستان است.

6-ذرت شیرین

یکی دیگر از بهترین سبزیجات گلخانه ‌ای، ذرت شیرین است. مانند تمام سبزیجاتی که طعم شیرین دارند، ذرت هم وقتی تازه باشد بهترین طعم را دارد.

اگر ذرت شیرین را در گلخانه پرورش دهید، دانه های ذرت در چند سانتیمتری ساقه قرار دارند و این به معنای بهترین و مرغوب ترین ذرت گلخانه‌ای است.

اگر می‌خواهید ذرت شیرین گلخانه ای را پرورش دهید باید فضای داخل گلخانه را همیشه کنترل کنید. نکته مهم در کاشت ذرت گلخانه‌ای این است که مهم ترین رقیب این کسب و کارها کشاورزانی هستند که ذرت را در مزرعه های چند هکتاری پرورش می دهند.

اگرچه ذرت گلخانه‌ای و ذرت در مزرعه، هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند اما باید بدانید که فروش هر دو محصول در بازار انجام می‌شود و به نوعی محصول رقابتی محسوب می شوند.

7- کدو حلوایی

کدو حلوایی یکی دیگر از بهترین سبزیجات گلخانه‌ ای است. شاید بتوان کدو را یک نوع صیفی جات گلخانه‌ای نام داد.

کدو حلوایی یا کدو سبز هر دو برای گلخانه ای مناسب هستند. چون بوته کدو می‌تواند رشد زیادی داشته باشد بهتر است گلخانه‌ای که برای این کار انتخاب می‌کنید به اندازه کافی بزرگ باشد.

هر کدام از انواع ارقام کدو در فصل‌های مختلف سال بیشترین رشد را دارند. رنگ انواع کدو حلوایی در گلخانه می تواند زرد نارنجی یا حتی قهوه ای شود. اگر شرایط کاشت را تنظیم کنید، قطعاً بهترین محصولات را برداشت خواهید کرد.

انواع کدو حلوایی برای کشت گلخانه‌ای به افرادی پیشنهاد می‌شود که مبتدی هستند و می خواهند یک گیاه پرسود را انتخاب کنند. البته کاشت کدو در گلخانه هم برای متخصصان یا سرمایه‌گذاران انتخاب عالی خواهد بود.

8-کاهو گلخانه‌ای

یکی دیگر از بهترین انواع سبزیجات گلخانه ‌ای، کاهو است. کاهو گلخانه ای در محیط گلخانه به سرعت رشد می کند و بزرگ می شود و برگ های آن سبز هستند.

انواع کاهو را می توان در محیط گلخانه پرورش داد. کاهو به اندازه میان وعده ها اهمیت دارد و برای تهیه انواع غذا یا سالاد به کار می رود.

نکته مهم این است که شما می توانید کاهو گلخانه‌ای را در تمام طول سال پرورش دهید و در مدت کوتاه محصولات را برداشت کنید. کاشت کاهو در گلخانه یک ایده پرسود و پرفروش است.

 9- نخود فرنگی گلخانه ای

از دیگر سبزیجات مناسب برای کاشت در گلخانه، نخود فرنگی است. برخی از ارقام نخود فرنگی، بهترین عملکرد را در مزرعه دارند اما برخی دیگر صرفاً برای پرورش در گلخانه پیشنهاد می شوند.

برای ورود به کشت گلخانه ‌ای نخود فرنگی حتماً ارقام مناسب را انتخاب کنید و بدانید که گیاهان کوتاه قد هستند یا با حداکثر ارتفاع رشد می کنند.

برای احداث گلخانه نخود فرنگی حتماً شرایط رشد بوته ها را در نظر بگیرید تا فضای کافی در اختیار داشته باشید.

 10- جوانه های بروکسل

یکی دیگر از بهترین انواع سبزیجات گلخانه ‌ای با نام جوانه بروکسل شناخته می شود. جوانه بروکسل یک گیاه جذاب و جدید است که خاستگاه آن به منطقه بلژیک و اطراف این کشور مربوط می شود.

جوانه های بروکسل از نظر ارزش غذایی شناخته شده هستند و اگر در گلخانه کاشته شوند در فصل زمستان می توانید برداشت کنید.

خوردن جوانه های بروکسل، زمانی که سایر سبزیجات گلخانه‌ای در دسترس نیستند ایده مناسبی است. این گیاه با شرایط سردسیر نسبتاً سازگار است.

ترجمه و تحقیق از: همیار گلخانه

منبع:

https://www.swgreenhouses.co.uk/blog/best-vegetables-to-grow-in-a-greenhouse.html

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *