اصول راه اندازی گلخانه در شمال

اصول راه اندازی گلخانه در شمال

تبلیغات برای گلخانه

اصول راه اندازی گلخانه در شمال + نکات مهم و شرایط ساخت

راه اندازی گلخانه در شمال به دلیل آب و هوای مرطوبی که دارد، می‌تواند یکی از بهترین کسب‌وکارها با درآمد بالا باشد. زیرا این شرایط به شما کمک می‌کند تا با هزینه کمتر برای تجهیزات مورد نیاز جهت افزایش گرما و رطوبت گلخانه، گیاهان با ارزش‌تری را کشت نمایید و در نتیجه سودآوری آن بسیار بالاست.

داشتن یک گلخانه در هر منطقه‌ای که باشید به شما کمک می‌کند تا شرایط را در تمام سال برای رشد گیاهان مختلف که در فضای باز امکان‌پذیر نیست، فراهم کنید. اما راه اندازی انواع گلخانه در شمال مانند راه اندازی گلخانه در هر منطقه دیگر، اصولی دارد که اگر آن‌ها را رعایت کنید، قطعاً یک محصول عالی برای ارائه به بازار خواهید داشت.

در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بگوییم راه اندازی گلخانه در شهرهای شمال چگونه است و چطور می‌توانید شرایط بهینه را در این گلخانه‌ها برای رشد بهتر گیاهان خود ایجاد نمایید.

راه اندازی گلخانه در شمال چه مزایایی دارد؟

گلخانه در شمال

گلخانه در شمال

در شمال به‌طورکلی به دلیل آب و هوایی که وجود دارد، افراد زیادی به کشاورزی در زمین‌های باز می‌پردازند. همین امر موجب می‌شود که شما به‌هیچ‌وجه با کمبود نیروی کار مواجه نشوید.

از طرفی میزان بارندگی در طول سال نسبت به سایر مناطق ایران بیشتر است و همین امر منجر به ایجاد منابع آبی بسیار خوبی در شمال شده است که به شما این اطمینان را می‌دهد که بتوانید انواع گیاهان مختلف مورد علاقه و مورد نیاز بازار با نیازهای آبی متفاوت را در این منطقه کشت کنید.

ناحیه شمال ایران، بخصوص برای راه اندازی گلخانه‌های تجاری با وسعت زیاد به دلیل فرهنگ‌سازی وجود گلخانه‌ها و زمین‎های کشاورزی متعدد در این مناطق می‌تواند بسیار آسان‌تر از نواحی دیگر ایران باشد و سودآوری خوبی دارد.

از طرفی به دلیل رطوبت و گرمای بالای این منطقه، شما می‌توانید انواع گیاهان گرمادوست یا به ‌عبارت ‌دیگر گیاهان گرمسیری مانند انواع مرکبات، آناناس، موز و … که نیاز به رطوبت و گرمای بالا و شرایط خاصی دارند را با راه اندازی گلخانه در شمال کشت کرده و به سود بالایی دست پیدا کنید.

بنابراین درصورتی‌که می‌توانید هر نقطه‌ای را برای احداث گلخانه خود انتخاب کنید، قطعاً راه اندازی گلخانه در شمال یکی از بهترین انتخاب‌ها خواهد بود که نتایج لذت بخشی را برای شما ایجاد می‌کند. داشتن چنین گلخانه‌ای به شما کمک می‌کند تا از موارد زیر بهره‌مند شوید:

  • کشت بذرها را زودتر شروع کنید.
  • زمستان را به فصلی گرم و مرطوب برای گیاهان حساس تبدیل نمایید.
  • گیاهان عجیب‌وغریب را که در حال حاضر در بسیاری از کشورها و همچنین ایران، طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند و به علاوه بسیار گران‌قیمت هستند را پرورش دهید.
  • سبزیجات مختلف را برای ارائه به بازارهای مصرف‌کننده در تمام طول سال بکارید.

بنابراین بد نیست در مورد راه اندازی گلخانه در شمال موارد بیشتری را بیاموزید تا بتوانید تصمیم بهتری در مورد اقدام به راه اندازی چنین گلخانه‌ای بگیرید.

مهم‌ترین نکات برای راه اندازی گلخانه در شمال

گلخانه در شمال

گلخانه در شمال

شما وقتی می‌خواهید از کشت گلخانه ‌ای برای تولید محصولات استفاده کنید، قطعاً هدفتان این است که بتوانید در تمام طول سال شرایط محیطی مناسبی را برای گیاهان مورد نظرتان فراهم کنید تا هم محصولات بیشتری داشته باشید و هم کیفیت محصولات شما بالا باشد تا سود خوبی را به شما بازگرداند.

بنابراین باید یک گلخانه عالی بر اساس اصول مهندسی کشاورزی را راه اندازی کنید. بسته به منطقه‌ای که شما انتخاب می‌کنید، شرایط تا حدودی می‌تواند متفاوت باشد.

مثلاً اگر شما در شمال ایران، گلخانه احداث کنید و گیاهان گرمسیری را کشت نمایید، به دلیل رطوبت و گرمای بالاتری که در این گلخانه‌ها به‌صورت طبیعی وجود دارد، نیاز به تجهیزات کمتری برای ایجاد دما و رطوبت بالا دارید و با هزینه پایین‌تری می‌توانید سبزیجات و میوه‌های گران‌قیمت‌تری را پرورش دهید.

به ‌طور کلی اصولی که باید برای راه اندازی گلخانه در شمال رعایت کنید، عبارت ‌اند از:

1-امکانات مناسب برای گلخانه

گلخانه‌های متفاوتی در اندازه‌های مختلف، از قاب‌های سرد ساده گرفته تا سازه‌های شیشه‌ای با اندازه کامل، در شمال احداث می‌شوند. بسته به نوع ساخت و مدل واقعی شما، گلخانه شما به امکاناتی مانند برق، گرما، نیمکت، قفسه و روشنایی نیاز دارد. هرچقدر بودجه بیشتری برای راه اندازی گلخانه در شمال داشته باشید و این امکانات رفاهی بیشتر باشند، می‌توانید استفاده گسترده‌تری از گلخانه خود داشته باشید و گیاهان ارزشمندتری را پرورش دهید.

به ‌عنوان ‌مثال، داشتن نور خوب و نورهای کمکی به این معنی است که می‌توانید پس از تاریک شدن هوا باز هم از گلخانه خود بازدید کنید و روی قلمه‌ها، کاشت بذر و سایر کارهای باغبانی کار کنید.

داشتن یک سیستم گرمایشی، علاوه بر گرمای خورشیدی، به این معنی است که می‌توانید تقریباً هر چیزی را در طول سال رشد دهید. بنابراین قبل از راه اندازی گلخانه به تمام کارهایی که می‌خواهید در گلخانه خود انجام دهید فکر کنید تا بهترین مدلی را انتخاب کنید که متناسب با نیازهای شما باشد.

2-گرمایش و تهویه برای گلخانه

دمای ایده آل در داخل گلخانه حدود 80 تا 85 درجه فارنهایت یا 6/26 الی 5/29 درجه سانتی‌گراد است. بنابراین اولین و مهم‌ترین درس و اصول راه اندازی گلخانه در شمال این است که چگونه دمای داخلی را ثابت نگه دارید.

گلخانه‌ها عمدتاً از اشعه‌های خورشید برای گرم کردن هوای داخلی استفاده می‌کنند، اگرچه برخی از آن‌ها ممکن است منابع گرمای اضافی نیز داشته باشند که توسط بخاری‌های گازی یا برقی کار می‌کنند. درست مانند یک ماشین، فضای داخلی ساختمان می‌تواند در یک روز گرم و آفتابی به‌سرعت تا بیش از 100 درجه فارنهایت یا 8/37 درجه سانتی‌گراد گرم شود.

بنابراین باید دما را متناسب با نیاز گیاهانی که کشت می‌کنید، تنظیم کنید وگرنه در معرض استرس دمایی قرار می‌گیرند و حتی ممکن است از بین بروند و زحمات شما به هدر رود.

از طرفی همه گلخانه‌ها باید دارای دریچه‌هایی باشند. برای این کار از دریچه بالایی که دریچه‌ای را در سقف باز می‌کند یا دریچه‌های جانبی و فن‌هایی که هوای گرم را خارج کرده و هوای خنک‌تری را وارد می‌کنند استفاده می‌شود تا گیاهان دچار خفگی نشوند.

همچنین می‌توانید برای این کار از دریچه‌هایی استفاده کنید که به‌صورت دستی کار می‌کنند و یا دریچه‌های خودکار را نصب کنید. سیستم‌های دستی ارزان‌تر هستند، اما باید به یاد داشته باشید که دریچه‌ها را باز و بسته کنید یا در را در روز باز کنید و در شب ببندید تا مشکلی ازنظر تهویه ایجاد نشود. برخی افراد این موضوع را یک دردسر می‌دانند و برای کسانی که در طول روز در گلخانه نیستند، اگر هوا به‌طور ناگهانی تغییر کند، مشکل‌ساز است .

سیستم‌های تهویه خودکار با سنسوری کار می‌کنند که در صورت افزایش یا کاهش دما به پایین‌تر از آستانه‌هایی که در سیستم برنامه‌ریزی می‌کنید، روی فن‌ها یا گرمایش ضربه می‌زند که شبیه به نحوه عملکرد سیستم گرمایش و سرمایش منزل شما است. در صورت استفاده از این سیستم‌ها حتی اگر خودتان نتوانستید یک روز به گلخانه سر بزنید، خیالتان از نظر تهویه راحت است.

سایر نکات برای اطمینان از تهویه خوب عبارت‌اند از:

  • در روزهای گرم درب را باز کنید.
  • در روزهای بادخیز و گرمحتماً یک سنگ یا آجر سنگین در جلوی درب قرار دهید تا باد در را محکم نبندد.
  • برای فریم‌های سرد، درب قاب سرد را در طول روز باز کنید تا هوا به جریان بیفتد.
  • در صورت نیاز از فن‌های پایه اضافی برای حفظ حرکت هوا استفاده کنید.

 

3-استفاده از پارچه سایه ‌انداز

پارچه سایه ‌بان معمولاً به شکل رول‌هایی سبز رنگ یا سایر مواد تیره‌رنگ است که مانند سایه‌بان از پنجره‌ای از بیرون پنجره‌های گلخانه به سمت پایین می‌چرخد و باید به‌عنوان تجهیزات و اصول راه اندازی گلخانه در شمال در نظر گرفته شود. زیرا برای تنظیم درجه حرارت و نور در داخل گلخانه می‌تواند بسیار مفید باشد و در مواقع لزوم به پایین یا بالا چرخانده می‌شود.

در طول ماه‌های گرم تابستان، یک پارچه سایه‌بان می‌تواند به شما کمک کند دما را با هزینه کمتر کاهش دهید و همچنین سطح نور متوسط‌تری را در داخل گلخانه ایجاد کنید. در طول زمستان نیز می‌توانید پارچه سایه‌بان را ببندید تا میزان نور ورودی به گلخانه را افزایش دهید.

 

راه اندازی گلخانه در شمال

راه اندازی گلخانه در شمال

4-کنترل رطوبت در گلخانه

باید حتماً برای راه اندازی گلخانه در شمال جهت حفظ رطوبت مناسب گلخانه، از همان ابتدا تدابیری بیندیشید.

زیرا به‌طور عادی رطوبت در این مناطق نسبت به سایر نواحی کشور بالاست و اگرچه یک مزیت محسوب می‌شود و به شما کمک می‌کند تا بتوانید حتی گیاهان گرمسیری را با تجهیزات کمتر به‌راحتی کشت کنید، اما بیش‌ازحد بودن رطوبت نیز گاهی برای گیاه خطرناک است.

معمولاً رطوبت مناسب برای بسیاری از گلخانه‌ها در حد 50 درصد یا کمی بالاتر است. اما بسته به محصولی که شما کشت می‌کنید، ممکن است به رطوبت بیشتری هم نیاز داشته باشید که باید از ابتدا در این مورد تحقیقات لازم را انجام دهید.

در صورت نیاز به افزایش رطوبت هوا می‌توانید از روش‌های زیر نیز استفاده کنید:

  • سینی‌هایی از سنگریزه‌ها را زیر گیاهان قرار دهید.
  • سینی‌ها را با آب پر کنید تا سنگریزه‌ها را بپوشاند. در طول زمانی که آب تبخیر می‌شود، رطوبت را در نزدیکی گیاهان افزایش می‌دهد.
  • می‌توانید تراشه‌های سنگ مرمر یا سنگ را روی زمین زیر نیمکت‌ها یا میزهای گیاه قرار دهید. اگر این سنگ‌ها در یک روز خشک مرطوب شوند، می‌توانند به ایجاد رطوبت نیز کمک کنند.

 

5-استفاده از نیمکت‌ها

نیمکت گلخانه‌ای درواقع میزی است که دارای لبه‌های مخصوصی است تا گیاهان را روی خود نگه دارد. نیمکت‌ها یا میزهای چوبی معمولاً دارای یک سینی برای دور نگه داشتن رطوبت از چوب هستند، درحالی‌که نیمکت ‌های فلزی معمولاً دارای یک صفحه مشبک هستند که زهکشی بهتری را برای گیاهان شما ایجاد می‌کنند و دوام و طول عمر بیشتری دارند.

6-چهار فصل، باغبانی

خوشبختانه کل ایران به ‌طور طبیعی یک کشور چهار فصل است. اما قطعاً شما برای استفاده از چهارفصل نمی‌توانید دائماً مکان گلخانه خود را تغییر دهید. خبر خوب این است که با راه اندازی گلخانه در شمال می‌توانید شرایط هر چهار فصل را فراهم کنید و گیاهان مورد نظر را کشت نمایید. البته قطعاً برقراری هوای سرد در گلخانه‌های شمالی هزینه بیشتری را ایجاد خواهد کرد.

یک گلخانه چهار فصل، لذت باغبانی بیشتری را به شما ارائه می‌دهد. در اینجا ایده‌هایی برای استفاده از گلخانه در هر فصل رشد آورده شده است.

بهار: کشت بذرها را در سینی‌های داخل گلخانه شروع کنید.با رشد نهال‌ها، آن‌ها را به گلدان‌های بزرگ‌تر پیوند زده و در گلخانه نگهداری کنید تا خطر سرمازدگی از بین برود.

تابستان: کشت گل‌های پاییزی، گیاهان چندساله و سایر گیاهان را در داخل گلخانه شروع کنید.

پاییز: گیاهانی مانند پیاز آماریلیس را در داخل گلخانه کشت کنید. همچنین می‌توانید کاکتوس کریسمس را مجبور به شکوفه دادن کنید. به علاوه گیاهان آپارتمانی را که روی طاقچه‌های آفتابی قرار نمی‌گیرند، در این فصل داخل گلخانه قرار دهید.

زمستان: در این فصل از گلخانه برای پرورش برخی سبزیجات مقاوم به سرما مانند کاهو استفاده کنید.از گیاهان حساس و یک‌ساله‌ای که می‌خواهید نجاتشان دهید، مانند گل شمعدانی، با پرورش آن‌ها در گلخانه در طول ماه‌های زمستان، محافظت کنید.

 

چالش‌های رشد گیاهان در گلخانه‌های شمال

انواع گلخانه در شمال

انواع گلخانه در شمال

داشتن گلخانه قطعاً می‌تواند مزایای رو به رشدی برای شما به ارمغان بیاورد، اما چندین چالش در ارتباط با گیاهان گلخانه‌ای بخصوص در طول راه اندازی گلخانه وجود دارد.

اگرچه داشتن یک منطقه محافظت‌شده باغبان را قادر می‌سازد تا فصل رشد را افزایش دهد، اما به این معنی است که شکارچیان طبیعیِ حشرات بد و آفات نیز کاهش می‌یابد.

در نتیجه اگر فضای داخل گلخانه به حشرات آلوده شد، به حشرات بد یک مکان سرپناه و منبع غذایی آماده ارائه می‌دهید که می‌توانند تمام محصول شما را تخریب کنند.

به همین ترتیب کپک‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها شرایط گرم و مرطوب داخل گلخانه بخصوص گلخانه‌های شمالی ایران را دوست دارند. بنابراین، از گردش هوای خوب اطمینان حاصل کنید، گیاهان خود را از نظر آفات و بیماری‌ها دائماً تحت نظر داشته باشید و گیاهان آسیب‌دیده را فوراً جدا کنید تا بتوانید آن‌ها را درمان کنید و از گسترش مشکل جلوگیری نمایید. همه این‌ها بخشی از راه اندازی یک گلخانه موفق در شمال کشور است.

کنترل محیط ایده آل گلخانه های شمال

با توجه به اینکه شرایط مناسب رشد برای گیاهان مختلف یکسان نیست، سؤالی که پیش می‌آید این است که چگونه می‌توان اقلیم‌های متفاوت را در یک گلخانه در شمال کشور ایجاد نمود؟

شما با داشتن تجربه و افزایش دانش خود نسبت به کشت گلخانه‌ای می‌توانید فضای رشد خود را به مکانی عالی برای پرورش هر نوع محصول تبدیل کنید و حتی بازده محصولاتی را که سال‌ها کشت کرده‌اید، بهبود بخشید.

وقتی نوبت به پرورش بهترین محصولات در گلخانه می‌رسد، عوامل کمی نسبت به کنترل محیطی مناسب، تفاوت بیشتری در عملکرد کلی شما ایجاد می‌کنند. اما نگه داشتن گلخانه در شرایط عالی برای گیاهان شما می‌تواند مشکل باشد.

در اینجا نگاهی به برخی از مهم‌ترین عوامل محیطی مؤثر بر محصولات در راه اندازی گلخانه در شمال می‌اندازیم و کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا مطمئن شوید گیاهان شما محیط مناسبی برای بهترین برداشت را دارند را برایتان توضیح خواهیم داد.

4 عامل کنترل محیطی گلخانه

کنترل محیط گلخانه

کنترل محیط گلخانه

همان‌طور که هر اهل فنی در زمینه گلخانه به شما خواهد گفت، محیط در حال رشد چیزی بیش از کنترل دمای هوای بیرون است. این محیط درواقع ترکیبی کامل از بسیاری از عواملی است که بر رشد گیاه تأثیر می‌گذارند و چهار عامل اصلی شامل گرما، رطوبت، سطح نور و تهویه است.

با دانستن نحوه کنترل هر یک از این عوامل به‌صورت جداگانه، شانس بیشتری برای ایجاد ترکیب مناسب یا محیطی مناسب برای گیاهان خود دارید تا به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید.

در ادامه اطلاعات مهمی در مورد هرکدام از این عوامل را به شما می‌دهیم که رعایت آن‌ها در راه اندازی گلخانه از اهمیت بالایی برخوردار است:

1-حرارت

برخی از محصولات به‌سادگی نمی‌توانند گرما را تحمل کنند. اما برخی از آن‌ها مقاوم‌تر هستند. بنابراین بسیار مهم است که با توجه به شرایطی که می‌توانید در گلخانه خود ایجاد کنید، گیاهانی را انتخاب نمایید که بتوانند با محیط سازگار شوند.

به لطف فناوری‌های جدید گلخانه‌ای، ارائه دمای مناسب برای میوه‌ها، سبزیجات، سبزی‌های برگ‌دار و گل‌ها بسیار آسان شده است، اما می‌تواند هزینه‌بر باشد.

همان‌طور که گیاهان دی‌اکسید کربن را تنفس می‌کنند و اکسیژن تولید می‌شود، گرما نیز تولید می‌کنند. این گرما و رطوبت در صورت عدم توجه می‌تواند به‌سرعت ایجاد شود.

این تجمع گرما می‌تواند درواقع به رشد محصولات گرمادوست مانند گوجه‌فرنگی، فلفل، نخود و آووکادو کمک کند و می‌تواند به ‌عنوان یک منبع گرمایش طبیعی برای عایق‌کاری گیاهان شما در زمانی که هوای بیرون گلخانه شما کمی سرد است، عمل کند. اما برای گیاهان حساس به گرما مناسب نیست.

به همین ترتیب، کنترل دمای گلخانه به شما کمک می‌کند تا دمای گلخانه خود را در ماه‌های گرم تابستان کاهش دهید، زمانی که گرمای بیش‌ازحد می‌تواند منجر به استرس گرمایی و سایر بیماری‌های با دمای بالا شود که می‌تواند به خروجی شما آسیب برساند. پوشش‌های سایه‌انداز، پلی مقاوم در برابر آفتاب و تهویه خوب، همگی می‌توانند به کاهش دمای داخلی گلخانه شما کمک کنند تا گیاهان در دمای مناسب به رشد خود ادامه دهند.

2-رطوبت

برای موفقیت در ارائه محصولی با کیفیت، رطوبت نیز بسیار مهم است و اغلب عمیقاً به دما وابسته می‌باشد. اگر رطوبت به‌درستی کنترل نشود، می‌تواند تأثیر عمیقی بر شرایط گلخانه شما بگذارد.

رطوبت در مزارع در فضای باز به مدت طولانی در اختیار طبیعت قرار می‌گیرد و با شرایط باران یا خشک‌سالی بسیار متغیر است، اما در گلخانه شما باید آن را تنظیم کنید. زیرا گیاهان به ‌طور طبیعی در حین رشد و پردازش CO2، اکسیژن، گرما و رطوبت را به هوا دفع می‌کنند و به‌مرورزمان گلخانه شما را به‌طور طبیعی گرم‌تر و مرطوب‌تر خواهند کرد.

درحالی‌که برخی از گیاهان ممکن است در یک محیط کمی مرطوب مانند خیار، گوجه‌فرنگی و سایر سبزیجات غنی از آب رشد کنند، وجود رطوبت بیش‌ازحد می‌تواند باعث رشد کپک‌های بد و حتی بیماری‌ها یا آفات شود که همه این‌ها بخصوص در راه اندازی گلخانه در شمال می‌تواند مشکل‌ساز باشند و صدمات جبران‌ناپذیری به محصولات شما وارد کنند.

اما نگران نباشید. با ترکیبی از تهویه مناسب و مدیریت گرما، می‌توانید رطوبت گلخانه خود را به‌دقت کنترل کنید تا مطمئن شوید همه‌چیز در جایی که باید باشد درست است تا رشد کپک را به حداقل و درعین‌حال رشد گیاه را به حداکثر برسانید.

3-تهویه مناسب

به لطف پیشرفت‌های فناوری گلخانه ‌ای، تولیدکنندگان اکنون می‌توانند تهویه گلخانه را به‌طور کامل کنترل کنند. به این معنی که دیگر لازم نیست فقط منتظر نسیم مناسب برای حفظ رشد گیاهان خود باشید.

تهویه، نقش مهمی در همه‌چیز، از تنظیم دما گرفته تا کاهش رطوبت دارد و جریان هوای منظم، خود می‌تواند برای تأمین CO2 تازه بسیار مهم باشد تا گیاهان داخل گلخانه بتوانند به‌راحتی تنفس کنند و به رشد خود ادامه دهند.

برای اکثر تولیدکنندگان مدرن، تهویه مناسب را می‌توان از طریق ترکیبی از فن‌ها و دریچه‌هایی که درست در دیوار گلخانه شما تعبیه شده است، به دست آورد.

با تشویق جریان هوا در روزهای با هوای ساکن و بستن شکاف‌ها برای جلوگیری از جریان هوا در روزهای بادخیز، می‌توانید به‌طور طبیعی‌تر دما را تنظیم کنید، رطوبت را وارد یا حذف کنید و گیاهان را به‌خوبی از نظر CO2 تأمین کنید تا آن‌ها را در تمام طول سال قوی نگه دارید.

4-نور خورشید

اگرچه نور خورشید مدت‌هاست که خارج از کنترل تولیدکنندگانی است که در زمین‌های باز و زیر نور خورشید کار می‌کنند، توانایی انتخاب پوشش گلخانه‌ای برای تنظیم سطح نور خورشید و حتی فیلتر کردن اشعه ماوراءبنفش در حالی ‌که سطح نور را بالا نگه می‌دارد، تأثیر زیادی بر روی مؤثر بودن کشت گلخانه‌ای داشته است.

تقریباً هر پرورش‌دهنده‌ای می‌داند که برخی از گیاهان آفتاب کامل را ترجیح می‌دهند، درحالی‌که برخی دیگر کمی سایه را دوست دارند، اما قبلاً هرگز یک پرورش‌دهنده به این راحتی قادر نبوده است که هر دوی این گزینه‌ها را در یک قطعه زمین فراهم کند.

با استفاده از ابزارهایی مانند پرده‌های انرژی، پوشش‌های سایه‌انداز، پرده‌های سیاه و پوشش‌های پلاستیکی با فیلتر UV، پرورش‌دهندگان می‌توانند رژیم غذایی سبک گیاهان خود را با سطوح کنترل بی‌نظیری تنظیم کنند.

5-نصب اتوماسیون در گلخانه

حتی با وجود چندین دهه تجربه تکنولوژیکی که اکنون کنترل شرایط محیطی را برای شما آسان می‌کند، فرآیند یادگیری واقعی نحوه استفاده مؤثر از این ابزارها زمان، تلاش و یادگیری زیادی را می‌طلبد. خوشبختانه، اکنون کنترل‌گرهای خودکار وجود دارند تا بسیاری از این چالش‌ها را از دوش پرورش‌دهندگان بردارند.

کنترل‌گرهای محیطی خودکار را می‌توان به‌طور کامل در تمام قسمت‌های سیستم گلخانه‌ای ادغام و نصب کرد و همه‌چیز را از تهویه گرفته تا پرده‌های سایه‌انداز و سیستم‌های رطوبت و غیره را کنترل کرد. با نظارت مداوم بر شرایط داخلی گلخانه و تنظیم آن، سیستم خودکار شما می‌تواند بدون نیاز به نظارت و تنظیم مداوم، گلخانه شما را کاملاً با نیازهای گیاهان هماهنگ کند.

ازآنجایی‌که بسیاری از سیستم‌های کنترل محیطی خودکار دارای یکپارچه‌سازی آسان با تلفن همراه هستند، پرورش‌دهندگان می‌توانند همیشه مراقب گلخانه خود باشند تا سطح رطوبت، گرما و نور را در ساختار گلخانه‌شان به‌روز کنند.

 

شرایط محیطی گلخانه

شرایط محیطی گلخانه

سخن پایانی

همان‌طور که ملاحظه کردید، حتی در صورت راه اندازی گلخانه در شمال، شما باید بتوانید در تمام طول سال به کمک ابزار و تجهیزات مختلف شرایط محیطی گلخانه را طوری تنظیم کنید که برای گیاهان مورد نظر شما مناسب باشد.

در گلخانه‌های شمالی به دلیل بالا بودن رطوبت و دما باید بیشتر مراقب افزایش این پارامترها باشید تا مشکلی برای گیاهان شما ایجاد نشود. به همین دلیل کشت گیاهان و میوه‌های گرمسیری مانند انواع مرکبات در شمال بیشتر توصیه می‌شود.

ترجمه تخصصی: همیارگلخانه

 

 

سوالات متداول درباره “اصول راه اندازی گلخانه در شمال”:

1-راه اندازی گلخانه در شمال چه مزایایی دارد؟

ناحیه شمال ایران، بخصوص برای راه اندازی گلخانه‌های تجاری با وسعت زیاد به دلیل فرهنگ‌سازی وجود گلخانه‌ها و زمین‎های کشاورزی متعدد در این مناطق می‌تواند بسیار آسان‌تر از نواحی دیگر ایران باشد و سودآوری خوبی دارد. از طرفی به دلیل رطوبت و گرمای بالای این منطقه، شما می‌توانید انواع گیاهان گرمادوست یا به ‌عبارت ‌دیگر گیاهان گرمسیری مانند انواع مرکبات، آناناس، موز و … که نیاز به رطوبت و گرمای بالا و شرایط خاصی دارند را با راه اندازی گلخانه در شمال کشت کرده و به سود بالایی دست پیدا کنید.

2-دمای ایده آل در داخل گلخانه چقدر است؟

دمای ایده آل در داخل گلخانه حدود 80 تا 85 درجه فارنهایت یا 6/26 الی 5/29 درجه سانتی‌گراد است.

3-عوامل کنترل محیطی گلخانه شامل چیست؟

حرارت-رطوبت-تهویه مناسب-نور خورشید-نصب اتوماسیون در گلخانه

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *