اصول طراحی گلخانه کوچک

اصول طراحی گلخانه کوچک + مزایای آن

بازاریابی برای گلخانه

اصول طراحی گلخانه کوچک + مزایا و ویژگی ها

طراحی گلخانه کوچک برای اینکه بتوان در هر خانه ‌ای حتی با متراژهای پایین گلخانه داشت، بسیار مهم است. خوشبختانه در حال حاضر گلخانه‌ ها را میتوان در ابعاد مختلف ساخت و حتی بسیاری از افراد آپارتمان ‌نشین می ‌توانند یک گلخانه نقلی زیبا در تراس خانه خود یا بر روی پشت بام خود داشته باشند.

اما هر گلخانه باید بر اساس اصولی طراحی شود و طراحی گلخانه های کوچک نیز اصول خود را دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با اصول و قواعد طراحی گلخانه کوچک آشنا کنیم.

اصول طراحی گلخانه کوچک از نظر شرایط محیطی داخل گلخانه

اصول طراحی گلخانه کوچک

اصول طراحی گلخانه کوچک

 

اگر بخواهید یک گلخانه کوچک موفق داشته باشید، باید مانند گلخانه‌ های بزرگ و تجاری، از همان ابتدا به گونه ای به طراحی گلخانه کوچک خود توجه داشته باشید که برخی از مهم‌ترین شرایط گلخانه ‌ای که معمولاً برای اکثر گیاهان مانند گل‌ها، محصولات کشاورزی و … مهم و ضروری هستند، فراهم شود.

در این مقاله ما برخی از این موارد را که حتماً باید به ‌عنوان اصول طراحی گلخانه کوچک در نظر داشته باشید، به شما معرفی خواهیم کرد که عبارتند از:

1-گلخانه را به سمت جنوب بسازید.

طراحی گلخانه کوچک در مکانی که نور کافی با جهت جنوبی داشته باشد، اولین قدم ضروری برای ایجاد یک گلخانه فوق‌العاده با بازدهی فراوان است. ضلع شمالی را می‌توان به عنوان انباری گلدان و لوازم مورد نیاز دیگر برای باغبانی استفاده کرد.

به عنوان مثال، در نواحی سرد مانند آمریکا، جهت ‌گیری بهینه برای گلخانه معمولاً مستقیماً جنوب یا جنوب شرقی است، زیرا در آب ‌و هوای سرد، مهم است که طراحی گلخانه های کوچک طوری باشد که از خورشید صبح زود نهایت استفاده را ببرید.

جهت‌گیری رو به شرق نیز می تواند کارساز باشد، به خصوص اگر مقداری لعاب با نوردهی جنوبی وجود داشته باشد. در اکثر موقعیت‌ها باید از جهت‌گیری یا قرار گرفتن در معرض ضلع غربی به دلیل پتانسیل گرم شدن بیش از حد اجتناب شود.

البته این توصیه ‌ها باید به عنوان یک دستورالعمل درک شوند، نه قوانین سخت و سریع! به همین دلیل مهم است که برای طراحی گلخانه کوچک وضعیت خود را به ‌دقت بررسی کنید.

در مناطقی که بیشتر زمستان ابری است، مانند شمال غربی، جهت‌گیری کمتر اهمیت دارد. زیرا پوشش ابر نور خورشید را در کل آسمان پخش می‌کند. همچنین، در عرض‌های جغرافیایی بالاتر، خورشید تابستانی بسیار دورتر به سمت شمال حرکت می‌کند.

2-حتماً گلخانه را عایق‌کاری کنید!

در هنگام طراحی یک گلخانه کوچک باید به عایق‌بندی توجه ویژه داشته باشید و دیوار شمالی و برخی از دیوارهای شرقی و غربی را عایق‌بندی کنید. این کار باعث می‌شود تا حد امکان اتلاف گرما را کاهش دهید و در تمام طول سال رشد گیاهان خود را بخصوص گیاهان گرمادوست را مشاهده کنید و مصرف انرژی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

با توجه به اینکه خرید تجهیزات گرمایشی گلخانه، سرمایه مورد نیاز برای ساخت گلخانه را افزایش می‌دهد، افرادی که توانایی خرید چنین تجهیزاتی را برای گلخانه خود ندارند، باید اهمیت بیشتری به عایق‌ کاری و درست انجام شدن آن بدهند. اینکه از چه موادی و تا چه ضخامتی باید برای عایق‌ کاری استفاده کنید، به آب‌وهوای شما و آنچه که می ‌خواهید در گلخانه کوچک خود کشت دهید، بستگی دارد.

3-فونداسیون خود را نیز عایق ‌بندی کنید.

گرما همانطور که می‌تواند از دیوارها و سقف خارج شود، از کف گلخانه نیز خارج می‌شود. به همین دلیل، عایق‌کاری در اطراف محیط گلخانه و کف آن بسیار مهم است و باید در اصول طراحی گلخانه کوچک از همان ابتدا در نظر گرفته شود.

شما می‌توانید این کار را با عایق‌کاری اطراف فونداسیون یا نصب عایق محیطی در زیرزمین انجام دهید. این کار علاوه بر عایق‌کاری، گلخانه را به توده حرارتی خاک زیرزمینی متصل می‌کند که می‌توانید از طریق سیستم انتقال حرارت زمین به هوا برای گرم کردن و خنک کردن گلخانه به‌صورت طبیعی استفاده کنید.

البته این کار تنها برای گلخانه‌های کوچکی که روی زمین طبیعی بنا می‌شوند، امکان‌پذیر هست و برای فونداسیون‌های ساختگی در گلخانه‌هایی که مثلا در تراس یا پشت بام قرار می‌گیرند و زمین آن‌ها خاکی نیست، امکان‌پذیر نخواهد بود.

4-لعاب مناسب را انتخاب کنید.

برای اینکه بتوانید گلخانه خود را به ‌اندازه کافی در زمستان گرم نگه ‌دارید و نور کافی برای رشد گیاهان خود در گلخانه را در طول سال دریافت کنید، باید میزان گیرایی نور و گرما را در ماه‌های زمستان به حداکثر برسانید. شما می توانید این کار را با انتخاب یک ماده لعاب با ضریب عبور نور بالا، مانند شیشه شفاف، در سطوح عمودی جنوبی انجام دهید.

برای حداکثر کارایی، می‌توانید شیشه ‌های رو به جنوب را نیز زاویه دهید تا عبور نور و گیرایی نور در گلخانه در زمستان به حداکثر خود برسد. طراحی گلخانه کوچک را می‌توانید طوری انجام دهید که بتوانید لعاب‌ها را عوض کنید و در تابستان با استفاده از موادی با ضریب عبور نور کمتر در پشت بام به خنک نگه‌داشتن گلخانه خود به‌صورت طبیعی کمک کنید و با کاهش مصرف انرژی تا حد زیادی در هزینه‌های گلخانه صرفه‌جویی نمایید.

ما پلاستیک پلی کربنات مقاوم در برابر تگرگ را با حداقل 2 محفظه هوا برای عایق توصیه می‌کنیم. اما شما طبق بودجه و تمایل خود می‌توانید از مواد دیگر هم استفاده کنید.

اگر بخواهیم به ‌طور جزئی‌تر توضیح دهیم، دو نوع از متداول ترین مواد قاب‌بندی چوب و فلز هستند. چوب برای گلخانه‌های کوچک‌تر بسیار عالی است و این مزیت را دارد که یک ماده ارزان‌تر و در بسیاری از مناطق قابل دسترس است که کار کردن با آن آسان‌تر است و همچنین برای استفاده از آن نیاز به نیروی متخصص نیست.

الوارهای اضافی یا اره شده که دیگر به کار صاحبانشان نمی‌آیند، به‌آسانی در دسترس هستند. اما عیب چوب این است که نیاز به نگهداری بیشتری دارد. اگرچه بسته به نوع الوار، می‌تواند به راحتی پنجاه سال در آب‌وهوای خشک با رنگ و نگهداری مناسب دوام بیاورد.

اما باید بدانید که امروزه تقریباً تمام گلخانه ‌های تجاری با فولاد گالوانیزه ساخته می‌شوند که اغلب برای اتصال به صورت طولانی مدت طراحی می‌شوند. گلخانه ‌های کیت، یعنی آماده‌ شده در کارخانه که می‌توانید تهیه کنید نیز اغلب از فولاد ساخته می‌شوند و دستورالعمل‌های موجود می‌توانند مونتاژ را بسیار آسان کنند.

فولاد گالوانیزه طول عمر بسیار بیشتری نسبت به چوب دارد و نیازی به لکه‌گیری، آب‌بندی یا نگهداری زیادی ندارد. قاب‌های فولادی اغلب انعطاف‌پذیری کمتری را در ساخت‌وساز، ایجاد می‌کنند که منجر به افزایش مقاومت سازه می‌شود.

البته توجه داشته باشید که گزینه‌های لعاب به طور مداوم در حال تغییر هستند. پانل‌های پلی‌کربنات سفت و گران‌تر، مواد دیگری هستند که دوام بیشتری دارند و در برابر برف بهتر مقاومت می‌کنند. همچنین شیشه می‌تواند برای دیوارهای شرقی یا جنوبی مناسب باشد، اما به دلیل وزن قابل توجهی که دارد باید فقط برای لعاب عمودی استفاده شود.

همچنین در صورت استفاده از شیشه، برخی از مشکلات نصب ممکن است به دلیل انبساط و انقباض رخ دهد و شیشه در صورت شکستن مشکلی بسیار بزرگ‌تر از پلی کربنات یا پلاستیک برای شما ایجاد می‌کند. اما با این اوصاف عایق‌تر از پلی کربنات است و همچنین باعث تشدید نور مستقیم خورشید می‌شود که البته این مورد بسته به محیط شما می تواند در برخی موارد حتی گیاهان را بسوزاند و باید هنگام طراحی گلخانه کوچک به این نکته نیز توجه داشته باشید.

5-از جرم حرارتی استفاده کنید.

این نکته مربوط به طراحی گلخانه کوچک خورشیدی است. زیرا با طراحی گلخانه‌های خورشیدی تا حد زیادی در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود. بخش بسیار مهمی از طراحی گلخانه های کوچک خورشیدی، برنامه‌ریزی جرم حرارتی کافی از طریق آب، سنگ‌تراشی یا خاک زیرزمینی است.

این کار می‌تواند به‌سادگی اضافه کردن بشکه‌های آب باشد یا می‌توانید با استفاده از سیستم انتقال حرارت زمین به هوا (GAHT) آن را ارتقا دهید.

حتی یک گلخانه کوچک، 62 میلیون Btus انرژی خورشیدی در طول سال را جمع‌آوری می‌کند که از نظر مادی ارزش زیادی دارد. یک سیستم GAHT به شما امکان می‌دهد این انرژی را در فصول گرم گرفته و در زیرزمین ذخیره کنید و از آن برای گرم کردن گلخانه در فصول سرد استفاده کنید.

6-تهویه طبیعی را به حداکثر برسانید.

گلخانه‌ها در تمام طول سال حتی در زمستان نیاز به تهویه مناسب دارند. شما می‌توانید این انرژی را با استفاده از دریچه‌های مناسب تامین کنید. دریچه‌های ورودی پایین‌تر و دریچه‌های خروجی بالاتر، برای استفاده از این واقعیت که هوای گرم‌تر بالا می رود، در طراحی گلخانه کوچک در نظر گرفته می‌شوند. توصیه می‌کنیم برای حفظ حرکت هوا در روزهای سرد که تهویه محدود است، فن‌های گردشی را برای گلخانه خود نصب کنید.

این کار تا حد زیادی به کاهش مشکلات آفات نیز کمک می‌ کند و گیاهان قوی‌تر و سالم‌تری را در فصل برداشت خواهید داشت. فراتر از آن، مطمئن شوید که خاک سالمی را برای گلخانه خود، چه در زمین و چه در بسترهای مرتفع استفاده کنید تا مشکلی برای گیاهان شما ایجاد نشود. البته شما می‌توانید از ایده گلخانه‌های هیدروپونیک نیز برای طراحی گلخانه کوچک استفاده نمایید که در این صورت به خاک نیاز ندارید.

 

 

آیا برای طراحی گلخانه کوچک از نوع مستقل استفاده کنیم یا متصل؟

اصول طراحی گلخانه

اصول طراحی گلخانه

 

یک گلخانه مستقل می‌تواند فرصتی عالی برای ایجاد یک فضای کاملاً جدید ایجاد نماید و محدودیت‌های کمی دارد. هزینه‌های ذاتی در ساخت یک دیوار شمالی با عایق‌کاری شدید می‌تواند قابل توجه باشد و به همین دلیل ساخت یک گلخانه کوچک مستقل، منطقی نیست.

ساخت یک گلخانه مستقل علاوه بر نیاز به فضای بیشتر، مصالح بیشتری می‌خواهد و در جاهای کوچک ناکارآمد هستند مگر اینکه فضا به اندازه کافی داشته باشید. بنابراین برای طراحی گلخانه کوچک در نظر گرفتن یک ساختار متصل که حداقل یک یا دو دیوار آن آماده باشد، بسیار بهتر است.

همچنین، بدون وجود ساختار متصل، بسته به شرایط آب و هوایی که نیاز است برای رشد گیاهان مورد نظرتان به آن برسید، به‌احتمال زیاد به گرمای پشتیبان نیاز دارید که خود ضرورت وسایل گرمایشی و هزینه بیشتر برای انرژی را ایجاد می‌نماید.

گلخانه‌های متصل که در کنار یک یا بین دو دیوار از فضای خانه، گاراژ و … شما ایجاد می‌شوند، فضای رشد اضافی در طول زمستان، گرمایش بهتر و کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز به دلیل وجود دیوار شمالی را نیز ارائه می‌دهند. آن‌ها می‌توانند هراندازه‌ای داشته باشند و نیازی به مسیرها و زیرساخت‌های اضافی که برای ساخت یک ساختار جداگانه و مستقل نیاز است، ندارند.

در عین حال، یک گلخانه متصل مطمئناً دید به بیرون را مسدود می‌کند و بدون درب صفحه‌نمایش می‌تواند حشرات را وارد خانه شما کند. آن‌ها خطر رطوبت ناخواسته بدون درب شیشه‌ای کشویی و تهویه مناسب برای فضای زندگی شما را ایجاد می‌کنند و باید به این نکته از قبل توجه داشته باشید.

همچنین، طراحی شما باید با شرایط دیواری که قرار است یکی از دیوارهای گلخانه را تشکیل دهد، هماهنگ باشد و این امر در طراحی محدودیت ایجاد می‌کند.

بررسی نسبت طول و عرض در طراحی گلخانه کوچک

از اصول دیگری که باید در طراحی یک گلخانه کوچک به آن توجه داشته باشید، می‌توان به نسبت طول و عرض گلخانه اشاره کرد. گلخانه‌ای که طول آن کوتاه‌تر از عرض آن باشد، در طول روز پنجره‌ای طولانی برای بهره‌گیری از نور خورشید ندارد.

به عنوان مثال یکی از بهترین حالت‌ها برای یک ابعاد یک گلخانه کوچک 24 × 35 فوت است که معادل 3/7*7/10 متر می‌باشد. این نسبت به این دلیل است که خورشید در روز زمان بسیار بیشتری برای گرم کردن فضایی با محور طولانی شرق-غرب دارد. اگر در حال ساخت یک گلخانه مستقل هستید، باید در طراحی گلخانه کوچک توجه ویژه بیشتری به این نکته داشته باشید.

فونداسیون در طراحی گلخانه های کوچک

مواد و روش‌های مختلفی برای ساخت فونداسیون در یک گلخانه کوچک وجود دارد و شما می‌توانید از هر کدام که برای ساختن سایر سازه‌های گلخانه‌ای استفاده می‌شود، استفاده کنید. جدیدترین پایه‌هایی که برای فونداسیون در گلخانه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند، پایه‌های بتنی است که با قاب سازه به هم گره‌ خورده‌اند.

ساخت فونداسیون وسیع جهت محکم‌کاری آسان است، زیرا آن‌ها فقط شیشه‌ها و بارهای برف اضافی گاه‌به‌گاه در مناطق سرد را نگه می دارند، اما بسته به مقررات مهندسی در منطقه شما و رویکرد شما برای صدور مجوز، ممکن است گزینه‌های شما محدود باشد.

اهمیت شیب در طراحی تخصصی گلخانه کوچک

در هنگام طراحی گلخانه کوچک حتماً باید به طراحی سقف گلخانه توجه ویژه داشته باشید. زیرا سقف وظایف زیادی را برای گلخانه انجام می‌دهد و یکی از مهم‌ترین آن‌ها هدایت برف و باران‌های سنگین به فضای اطراف گلخانه می‌باشد و شیب سقف در انجام صحیح این کار بسیار مهم است. زیرا شیب باید طوری باشد که بتواند به‌صورت خودکار، برف و آب باران را به سمت فضای اطراف گلخانه هدایت کند و خودش هم آسیبی نبیند تا محفظه گلخانه شما در این شرایط آب و هوایی در امان بماند.

معمولاً سقف‌های فونیکس با شیب 4/12 در نظر گرفته می‌شوند، اما شیب 6/12 برای بارهای برف سنگین بخصوص در آب‌وهواهای سرد که دائما این نوع برف‌ها را تجربه می‌کنند، بهتر است. از آنجایی ‌که گلخانه، گرم‌تر از هوای بیرون است، لایه ای از برف ذوب ‌شده اغلب بین شیشه پلی کربنات و برف تشکیل می‌شود و به سقف کمک می‌کند تا هر برف با وزن قابل توجهی را به پایین بریزد.

نکات تکمیلی در عایق‌کاری گلخانه های کوچک

طراحی گلخانه

طراحی گلخانه

 

در قسمت‌های قبلی به اهمیت عایق‌کاری در گلخانه‌های کوچک و بزرگ اشاراتی کردیم که در این بخش به‌صورت کامل‌تر به آن می‌پردازیم.

عایق‌کاری در دیوار شمالی و دیوار غربی ضروری است. مطمئن شوید که تمام دیوارهایی را که روی آن‌ها شیشه ندارید، عایق‌بندی کنید. عایق‌های فوم یا پانل های عایق سازه‌ای (SIP) به‌خوبی کار می‌کنند، اما باید مهروموم شده و خشک نگه‌ داشته شوند. آن‌ها برای رطوبت در گلخانه رتبه‌بندی نمی‌شوند.

از نظر تجاری شروع به استفاده از سایدینگ فلزی به طور مستقیم در برابر استایروفوم در داخل SIP بهتر است تا هرگونه محصول چوبی حذف شود. استفاده از کاه به عنوان عایق نیز یک روش طبیعی ساختمانی محبوب است، اما احتمالاً ایده خوبی برای استفاده در گلخانه نیست، زیرا احتمال ایجاد مشکلات کپک در محیط‌های با رطوبت بالا در کاه وجود دارد.

دقت به مکان قرارگیری تخت‌ها و مسیرها در گلخانه های کوچک

هنگام طراحی گلخانه کوچک باید به مسیرهای دسترسی خود و تخت‌هایی که برای رشد گیاهان مورد نظر در گلخانه می‌خواهید نصب کنید، توجه داشته باشید. مردم اغلب مایلند مسیرهای بزرگی را برای قرار دادن گاری‌ها و چرخ‌دستی‌ها نصب کنند، اما در مورد نحوه استفاده از گلخانه خود باید دقت بیشتری به خرج دهید.

پس از ساخت‌وساز اولیه و آماده‌سازی بستر، نیازی به وارد و خارج کردن مقدار زیادی مواد نیست. به همین دلیل برای گلخانه‌های کوچک بهتر است مسیرهای کوچکتری بسازید تا فضای رشد را به حداکثر برسانید و یک منطقه بزرگ را نزدیک در نگه می‌دارید تا مالچ و مواد را با گلدان‌های کوچک بتوانید وارد کنید.

گلخانه ها، یک میکرو اقلیم برای شما ایجاد می‌کنند!

همان‌طور که می دانید گلخانه فضایی است که یکی از بزرگ‌ترین مزیت ‌های آن ایجاد آب‌وهوای مناسب در فضاهای نامناسب است. به ‌عنوان مثال در مکان‌هایی که همیشه سرد هستند، یک فضای گرم و مناسب را برای رشد گیاهان مورد نظر ایجاد خواهد کرد.

هر گلخانه‌ای یک کلان اقلیم جدید را در داخل خود ایجاد می‌کند، اما در داخل آن می‌تواند ریز اقلیم‌های مختلفی وجود داشته باشد. این اقلیم‌ها براساس طراحی شما و مواد استفاده ‌شده تولید می‌شوند و ممکن است در طول زمان با افزودن جرم حرارتی توسط مخازن آب، زیست‌توده گیاهی بیشتر یا زیرساخت‌های جدید تغییر کنند. در حالی که آب‌وهوای گلخانه‌ای عمدتاً همگن خواهد بود، شناسایی ریز اقلیم‌های موجود برای کمک به ایجاد محصولات بیشتر و باکیفیت بالاتر، مهم است.

به عنوان مثال، هوای سرد پایین می‌رود، بنابراین اگر گلخانه شما دو سطح یا شیب دارد، پایین‌ترین مسیر یک سینک سرد است و لبه‌های بیرونی فضا در زمستان سردتر می‌شوند، جایی که گرما را به سمت بیرون هدایت کرده و از دست می‌دهند. شما می‌توانید با نصب فن‌های گردشی تا حد زیادی به کاهش این مشکل کمک کنید.

گوشه جنوب غربی معمولاً آفتابی‌ترین و گرم‌ترین ربع گلخانه خواهد بود، زیرا بیشترین نور خورشید را دریافت می‌کند. شمال شرقی خنک‌تر خواهد بود و مکان خوبی برای میز تکثیر یا ایستگاه شستشو است.

از اینکه رشد گیاه در طول زمان مناطق سایه را ایجاد می‌کند نیز آگاه باشید و برای بلندترین گیاهان چند ساله خود در شمال غربی، اغلب بلندترین نقطه گلخانه را در طراحی گلخانه کوچک خود در نظر بگیرید.

مزایای طراحی و ساخت گلخانه کوچک چیست؟

اصول طراحی گلخانه

اصول طراحی گلخانه

 

داشتن گلخانه شخصی مزایای بسیار زیادی دارد. اگر شما علاقه‌مند به باغبانی هستید، می‌توانید با طراحی گلخانه کوچک براساس اصول درست، آن را به یک سرگرمی برای تمام سال تبدیل کنید.

 مهم‌ترین مزایای یک گلخانه کوچک عبارتند از:

1- فصل رشد طولانی‌تر

در گلخانه شما می‌توانید از فصل رشد طولانی مدت بهره‌مند شوید. این بدان معناست که شما می‌توانید گیاهان بیشتری نسبت به فضای طبیعی را بدون نگرانی از تغییر فصول، رشد دهید. در عین حال، یک گلخانه می‌تواند گیاهان شما را تقویت کند تا شکوفه‌های زیباتری تولید کنند یا در مورد سبزیجات، محصول بیشتری ایجاد نمایند.

2- نگران آب‌وهوا نباشید.

یکی دیگر از مزایای مهم گلخانه این است که باوجود گلخانه، لازم نیست نگران باشید که آیا تابستان خوب یا بدی برای گیاهان شما خواهد بود؟ زیرا شما واقعاً تحت تأثیر آب‌وهوا نیستید. حتی اگر تابستان مانند مناطق شمالی و جنوبی ایران شرجی باشد و باغ‌های اطراف شما به حوضچه‌های گِلی تبدیل شوند، گیاهان گلخانه شما ایمن خواهند بود.

3- می‌توانید گیاهان مختلفی را رشد دهید.

با ساخت گلخانه کوچک گزینه‌های گیاهی شما فقط به گیاهان زینتی محدود نمی‌شود. شما می‌توانید برخی از سبزیجات و میوه‌ها را نیز بصورت ارگانیک کشت کنید و از آن‌ها لذت ببرید.

4- می‌توانید تولید خود را افزایش دهید.

گلخانه به شما این امکان را می‌دهد که انواع گیاهان را در تمام طول سال کشت کنید و محصولات بیشتری دریافت کنید، زیرا دمای گرم داخل باعث تسریع رشد می شود. از طرفی با زدن طبقه می‌توانید چند برابر سطح گلخانه را زیر کشت ببرید.

5- کشت محصولات بدون نیاز به آفت کش‌های خطرناک

این مورد یکی از بزرگ‌ترین حسن‌های وجود یک گلخانه است. گلخانه یک فضای محصورشده محافظت ‌شده است. این به این معنی است که شما مجبور نخواهید بود از مواد شیمیایی خطرناک برای محافظت از گیاهان خود استفاده کنید. در نتیجه خانواده شما می‌توانند از غذای سالم لذت ببرند! توانایی کنترل هر جنبه‌ای از فرآیند رشد و در عین حال محافظت از گیاهان در برابر آفات یکی از بزرگ‌ترین مزایای گلخانه‌ای است.

6- گلخانه، دوستدار محیط‌زیست است.

شما به راحتی می‌توانید نیاز آبی گیاهان را در گلخانه خود کنترل کنید که به شما امکان می‌دهد در مصرف آب صرفه‌جویی کنید و هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهد. اگر شما بتوانید از گلخانه‌ خورشیدی در طراحی گلخانه کوچک خود استفاده کنید، صرفه‌جویی و مصرف بهینه انرژی به حد اعلای خود می‌رسد. در گلخانه، انرژی خورشیدی نور و همچنین گرما را فراهم می‌کند و در نتیجه محیطی ایجاد می‌شود که نه تنها رشد گیاه را تقویت می‌کند، بلکه این کار را به روشی پایدار انجام می‌دهد.

7- قابلیت جابه جایی گلخانه کوچک

گلخانه کوچک معمولاً طوری طراحی می‌شود که به راحتی جمع‌آوری خواهد شد، بنابراین می‌توانید آن را در اطراف ملک خود جابجا کنید یا آن‌ را سفارشی کنید تا نیازهای خاص گیاهانی را که می‌خواهید رشد دهید، برآورده نمایید. اگر می‌خواهید گیاهانی را پرورش دهید که به یک میکرو اقلیم خاص نیاز دارند، می‌توانید گلخانه خود را ارتقا دهید تا آن شرایط خاص را فراهم کنید. به علاوه کنترل کاملی که بر روند رشد دارید، امکان تنظیمات بسیار خوبی را فراهم می‌کند که معمولا در فضای طبیعی در تمام فصول سال امکان‌پذیر نخواهد بود.

8- کاهش استرس در تمام طول سال

بسیاری از مردم باغبانی را به‌عنوان راهی برای کاهش استرس و پر کردن وقت خود با انرژی مثبت انتخاب می‌کنند. با داشتن گلخانه خودتان، می‌توانید با شرایط زمستانی و استرس‌های روزمره مبارزه کنید و روحیه خود را حفظ نمایید.

سخن پایانی

همان‌طور که ملاحظه کردید حتی در طراحی گلخانه کوچک باید اصولی را در نظر بگیرید تا به بهترین نتایج برسید. بنابراین به‌صورت خودسرانه، گلخانه نسازید و در این رابطه علاوه بر کسب اطلاعات مورد نیاز با کارشناسان مربوطه مشورت نمایید تا بعد از ساخت گلخانه در طول فصل رشد به مشکلی برنخورید و زحمات شما هدر نشود.

ترجمه تخصصی: همیارگلخانه

 

تبلیغات برای گلخانه

 

سوالات متداول درباره “اصول طراحی گلخانه کوچک و مزایای آنها”:

1-بهترین جهت گیری برای ساخت گلخانه ها چیست؟

طراحی گلخانه کوچک در مکانی که نور کافی با جهت جنوبی داشته باشد، اولین قدم ضروری برای ایجاد یک گلخانه فوق‌العاده با بازدهی فراوان است. ضلع شمالی را می‌توان به عنوان انباری گلدان و لوازم مورد نیاز دیگر برای باغبانی استفاده کرد.

2-بهترین اندازه برای گلخانه های کوچک چقدر است؟

بهترین حالت‌ها برای یک ابعاد یک گلخانه کوچک 24 × 35 فوت است که معادل 3/7*7/10 متر می‌باشد.

3-فونداسیون در طراحی گلخانه های کوچک از چه موادی تشکیل می شوند؟

جدیدترین پایه‌هایی که برای فونداسیون در گلخانه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند، پایه‌های بتنی است که با قاب سازه به هم گره‌ خورده‌اند.

4-مزایای طراحی و ساخت گلخانه های کوچک چیست؟

افزایش طول رشد محصولات- کاهش اثرات محیطی روی رشد- افزایش تولید- عدم نیاز به آفت کش های قوی- کاشت محصولات مختلف- سازگار با محیط زیست- مراقبت بهتر از تمامی گیاهان

 

منابع:

https://www.ecohome.net/guides/1263/7-key-principles-for-an-abundant-greenhouse/

https://www.chelseagreen.com/2021/considerations-building-greenhouse/

https://www.plantedwell.com/greenhouse-benefits/

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *