مشکلات کشت هیدروپونیک

در کشت هیدروپونیک مراقب این مشکلات باشید!

تولید محتوا گلخانه

تولید محتوا گلخانه

اگر گلخانه دار هستید یا به نوعی در حوزه گلخانه فعالیت می کنید، برایتان پلن های متنوع وب مارکتینگ را طراحی کرده ایم تا مشتریان بیشتری جذب کنید. بخش خدمات ما را برای بررسی این پلن ها ملاحظه فرمایید.

مهم ترین مشکلات کشت هیدروپونیک + مزایا و معایب این گلخانه ها

مشکلات کشت هیدروپونیک در گلخانه، چالش های جدایی ناپذیر از این روش باغبانی گلخانه ای هستند. نمی توانید گلخانه هیدروپونیک داشته باشید و فکر کنید که بدون دردسر یا مشکل می توانید محصولات خوبی برداشت کنید. این مشکلات همیشه وجود دارند. چاره کار این است که با روش ها و راهکارها از بروز آنها جلوگیری کنید. تنها در این صورت است که موفق می شوید.

جلوگیری از خطرات در گلخانه هیدروپونیک، راه‌اندازی گلخانه یا توسعه یک گلخانه در حال رشد، بسیار اهمیت دارد؛ این در حالی است که اهمیتی ندارد که شما چه محصولاتی را پرورش می دهید. در گلخانه هیدروپونیک، برخی از خطرات ممکن است شما را شگفت زده کند. بنابراین باید حواستان به همه چیز باشد.

اما حتی زمانی که محصولات را به روش هیدروپونیک پرورش می دهید، باید مراقب جزئیات کوچکی باشید که می توانند همه چیز را خراب کنند، و این برای کشت خاکی گلخانه ای نیز صدق می کند.

اهمیت این مشکلات به اندازه ای است که می تواند تمام محصولات یک دوره را از بین ببرد. پس ما تصمیم گرفتیم در اینجا 8 مورد از مهم ترین مشکلات کشت هیدروپونیک را بررسی کنیم. همچنین به شما خواهیم گفت که چطور از بروز این خسارت ها می توانید جلوگیری نمایید.

6 خطر مهم که در کشت هیدروپونیک گلخانه ای باید حواستان به آنها باشد

مشکلات کشت هیدروپونیک

مشکلات کشت هیدروپونیک

1-خطرات آتش سوزی

چگونه یک سیستم کشت مبتنی بر آب می تواند خطر آتش سوزی ایجاد کند؟

ممکن است کمی غیرقابل درک به نظر برسد، اما پرورش دهندگان حرفه ای در روش هیدروپونیک، اطلاعات زیادی را درباره این خطر می دانند.

هیدروپونیک، به تعداد زیادی اتصالات الکتریکی، روشنایی و سایر وسایل نیاز دارد. اگر این تجهیزات به درستی نصب، سیم کشی یا اجرا نشده باشند، اگر مراقب نباشید، هر یک، یا همه آنها می توانند همه چیز را به آتش بکشند.

چند نکته کاربردی برای جلوگیری از این اتفاق ناگوار:

بهتر است نصب، نظارت و کنترل همه این سیستم های برقی را به یک برقکار باتجربه واگذار کنید.

حتی اگر در حال حاضر، سالم به نظر می رسند، تا حد امکان، از استفاده بیش از حد از سیم های اتصال خودداری کنید.

از محافظ برق در اطراف سازه گلخانه ای استفاده کنید؛ این محافظ، قطعه ای است که می تواند به جلوگیری از اتصال کوتاه یا اضافه بار کمک کند. اشیای قابل اشتعال مانند کاغذ، پوشش های سینی کشت، پلاستیک و غیره را از بخاری، پریز، کابل یا لوازم برقی دور نگه دارید.

2-مشکلات مربوط به ایمنی مواد غذایی

گیاهان عاشق آب هستند. این تنها بخشی از چیزی است که کشت هیدروپونیک را بسیار شگفت انگیز می سازد. با این حال، یک مشکل تاسف بار وجود دارد که نباید فراموش کنید: “پاتوژن ها” نیز کاملاً محیط آب را دوست دارند!! و این شروع دردسر شما است!

شاید این موضوع شما را به این فکر وا دارد که به سراغ کشت خاکی گلخانه بروید؛ اما باز هم به شما می گوییم که جای نگرانی نیست. اگر سیستم هیدروپونیک خود را به خوبی تمیز، ضدعفونی و نگهداری نکنید، پاتوژن‌هایی مانند باکتری‌ها و حتی ویروس‌ها می‌توانند وارد گیاهان شوند و آنها را آلوده کنند. پس به راحتی می توانید با تمیز کردن گلخانه و بستر کشت، از ورود پاتوژن ها به گیاهان جلوگیری کنید.

3-مشکلات مربوط به بیماری های گیاهی

بیماری‌هایی که از گیاه به انسان منتقل می‌شوند تنها یکی از مواردی هستند که باید در کشت هیدروپونیک نگران آن‌ها باشید. سایر پاتوژن های باکتریایی، قارچی و ویروسی مناطق پر از آب و رطوبت را دوست دارند و می توانند مستقیماً بر محصولات شما نیز تأثیر بگذارند؛ آنها را بیمار کنند، بر کیفیت آنها تأثیر بگذارند یا حتی باعث از بین رفتن کامل محصول شوند.

در حالی که گلخانه هیدروپونیک مزایای زیادی دارد، شیوع بیماری مطمئناً یک خطر برای سیستم آبی است و باید از آن جلوگیری شود. در مقایسه با خاک یا سایر محیط‌های سخت، هنگامی که یک پاتوژن خطرناک برای گیاهان، وارد سیستم می‌شود، نه تنها یکی از آنها را بیمار می کند، بلکه در واقع می‌تواند بر همه آنها تأثیر بگذارد. بیماری می تواند موجب مرگ گیاه بیمار و یا سایر گیاهان مجاور شود. هر گونه آلودگی در آب، بیماری را مستقیماً به همه گیاهان شما منتقل می کند. پس این می تواند یک هشدار برای نگهداری دوره ای و تمیز کردن سیستم ها باشد.

مشکلات کشت هیدروپونیک

مشکلات کشت هیدروپونیک

4-مشکلات قطع برق

خطر دیگری برای گلخانه هیدروپونیک، قطعی برق است. همه گیاهان گلخانه به شبکه وابسته هستند.

بر خلاف رشد آنها در فضای باز که در آن نور خورشید و حرکت هوا، مشخص است، اگر حتی یک قطعی برق کوتاه مدت وجود داشته باشد، به این معنی است که گیاهان شما، نور، جریان هوا، کنترل رطوبت، کنترل دما و … را از دست خواهند داد. پس در این اتفاق، مواد مغذی از دسترس گیاهان خارج می شوند!

قطعی برق حتی برای گلخانه دارهای حرفه ای نیز دردسرساز است.

بهترین راهکار این است که سیستم هیدروپونیک یا گلخانه خود را در مداری کاملاً متفاوت (مانند سیستم برق آبی، بادی یا خورشیدی خارج از شبکه) قرار دهید و از این امر به طور بالقوه جلوگیری کنید.

اگر هوشیار باشید، یک ژنراتور پشتیبان در اختیار می گیرید تا گیاهان خود را از قطعی برق در امان نگه دارید.

5-مشکلات مربوط به یخ زدگی

اگر اجزای گرمایشی در گلخانه شما کاملاً در حال کار هستند و شما مرتباً بررسی می کنید که این کار را درست انجام می دهند، پس واقعاً نیازی به نگرانی در مورد سیستم هیدروپونیک گلخانه ندارید. با این حال، به خصوص در هوای سرد لازم است این عملکرد را به دقت بررسی کنید.

بدیهی است که یخ زدن گیاهان، یا یخ زدن آب، حتی در یک ناحیه از سیستم می تواند آنجا را مسدود کرده و کل عملیات رشد را تحت تأثیر قرار دهد. ناگفته نماند، دمای آب سردی که در ریشه برخی از گیاهان جاری است ممکن است کمتر از حد ایده آل باشد، حتی اگر لزوماً یخ زدگی در آنجا اتفاق نیفتد.

بهترین روش برای جلوگیری از خطرات سرما و یخ زدگی در گلخانه هیدروپونیک نیاز به بررسی کامل دارد. در فصل سرما، مراقب نشتی ها و کاهش شدید دما باشید. اگر گلخانه هیدروپونیک را در منطقه سردسیر راه اندازی کرده اید، بازرسی دوره ای و حتی روزانه از گلخانه به نفعتان است.

6-عدم نظارت و بازرسی درست از گلخانه

از برخی جهات، روش هیدروپونیک باعث می شود که رشد محصولات در گلخانه به تجربه ای لذت بخش تبدیل شود. با این حال، یک مسئله مهم این است که آنها باید تقریباً به طور دائم، مورد نظارت و بررسی قرار بگیرند. این کار یا توسط خود اپراتور، یا حداقل یک کارگر باتجربه و ثابت قابل انجام است.

حتی کوچکترین خطا یا کوتاهی در مراقبت از گلخانه هیدروپونیک می تواند کل عملیات را تهدید کند. برای جلوگیری از این امر، مطمئن شوید که همیشه سیستم ها را چک می‌کنید (یا ابزاری از راه دور دارید، مانند اپلیکیشن مدیریت گلخانه یا فناوری گلخانه هوشمند).

یا اینکه مطمئن شوید کارکنانی دارید که بسیار آموزش دیده اند تا حتی به جزئی ترین جزئیات سیستم گلخانه هیدروپونیک شما توجه کنند و مراقب باشند.

اجازه ندهید مشکلات کشت هیدروپونیک، شما را نگران کنند یا از تلاش بازدارند. تمام عملیات پروش گل و گیاهان و محصولات گلخانه ای، حتی هیدروپونیک، دارای سطحی از خطرات است. حتی پرورش دهندگان بسیار باتجربه نیز با خطراتی مواجه هستند که نمی توانند آنها را کنترل کنند. با این حال، هم برای مبتدیان و هم برای تولیدکنندگان حرفه ای، بهترین راهکارها برای محافظت مالی از هر کسب و کار گلخانه ای در برابر وسیع ترین طیف خطرات، استفاده از خدمات “بیمه گلخانه” است. گلخانه خود را بیمه کنید و این نگرانی ها و دغدغه ها را کاهش دهید.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: نکات مهم در تولید محصولات گلخانه ‌ای باکیفیت

8 تا از مزایای کشت هیدروپونیک گلخانه ای

احتمالاً در مورد کشت گلخانه ای هیدروپونیک، زیاد شنیده‌اید و از خود می‌پرسید که آیا این گزینه برای شما مناسب است یا خیر. کشت هیدروپونیک در گلخانه ها به طور فزاینده ای محبوب شده است. بسیاری از مردم به دنبال تجربه باغبانی سالم تر و بدون استرس هستند. روش هیدروپونیک، پاسخی عالی به همه این خواسته ها است. حتی ثابت شده که عملکرد گیاه را افزایش داده و ضایعات را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

هیدروپونیک، موجب رشد سریع‌تر گیاه و تجربه باغبانی آسان‌تری می شود. اگر به دنبال سرمایه گذاری در کشت گلخانه ای هیدروپونیک هستید، در این قسمت به 8 تا از مزایای این سیستم اشاره خواهیم داشت.

مزایای کشت هیدروپونیک

مزایای کشت هیدروپونیک

1- استفاده کارآمد از منابع آب

سیستم های هیدروپونیک در استفاده از آب در گلخانه کارایی بیشتری دارند. گیاهان برای رشد خوب به آب کافی نیاز دارند، اما روش های مرسوم باعث ضایعات بیش از حد می شوند.

در مقایسه با سایر روش‌های رشد، سیستم‌های هیدروپونیک از نظر مصرف آب، کارآمدتر هستند؛ زیرا آب می‌تواند بارها و بارها، مجدداً استفاده شود. این روش کشت آبی، 10 برابر کمتر از باغبانی در خاک معمولی، آب مصرف می کند.

از آنجایی که گیاهان خود را در گلخانه پرورش می دهید، محیط گیاهان را کنترل خواهید کرد. این به شما امکان می دهد تا از مقدار دقیق آب برای انجام کارها استفاده کنید.

2- استفاده بهتر از فضای گلخانه

سیستم های هیدروپونیک به گلخانه دارها کمک می کنند تا میوه ها و سبزیجات تازه را بدون اشغال فضای زیادی پرورش دهند.

این سیستم، به 20 درصد فضای کمتر نسبت به کشت خاکی نیاز دارد. برخی از محصولات گلخانه ای به فضای زیاد برای رشد نیاز دارند و باغبانی معمولی در مدیریت بستر خاک برای کاشت، بی تاثیر است.

علت، آن است که گیاهان برای در اختیار گرفتن فضای کافی برای رشد ریشه ها با هم می جنگند. اما در سیستم های هیدروپونیک، گیاهان به صورت عمودی رشد می کنند و فضای کمتری را اشغال می کنند. این بدان معنی است که شما می توانید در یک زمان واحد، تعداد بیشتری از محصولات مورد نظرتان را بکارید!

3- رشد محصولات در طول سال

در کشت هیدروپونیک، گیاهان را در محیطی تحت کنترل پرورش خواهید داد و تغییرات آب و هوایی برای شما مشکلی ایجاد نخواهد کرد. سیستم های هیدروپونیک در گلخانه توسط شرایط آب و هوایی سخت محیط بیرون، محدود نمی شوند. علیرغم تغییرات فصل، بازده محصول بالاتری خواهید داشت.

در گلخانه های هیدروپونیک، شما کنترل کامل سیستم را در دست دارید. به علاوه، این روش می تواند به رشد گیاهان با تراکم 16 برابر بیشتر کمک کند. این نوع فناوری به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا بدون استفاده از مواد مغذی اضافی یا سایر نهاده‌ها، به این هدف برسند.

4- کاهش استفاده از مواد شیمیایی

هیدروپونیک به مواد شیمیایی مصنوعی زیادی نیاز ندارد. شما گیاهان خود را در گلخانه ای پرورش خواهید داد که در آن حملات آفات، حداقل است. شما به آفت کش های مصنوعی نیاز نخواهید داشت.

بیشتر آفات در خاک رشد می کنند. این واقعیت که گیاهان خود را در خاک پرورش نمی دهید، یک مزیت بزرگ است. پس گیاهان عاری از آفات خواهند بود. سیستم‌های هیدروپونیک، امکان صرفه‌جویی بیشتری در هزینه‌های خرید آفت کش را به شما می‌دهند و گیاهان سالم‌تر و ایمن‌تری را می توانید پرورش بدهید.

5- انتشار سریع تر و بهتر مواد مغذی

سیستم های هیدروپونیک باعث صرفه جویی در هزینه و زمان در تامین مواد مغذی می شوند. در حالی که ممکن است یافتن بهترین ترکیب از مواد مغذی برای گیاهتان کمی دشوار باشد، زمانی که این ترکیب مناسب را یافتید، کنترل کامل تعادل مواد مغذی را در دست خواهید داشت.

در سیستم های هیدروپونیک، سیستم ریشه گیاهان آزاد است. بنابراین مواد مغذی و اکسیژن مستقیماً وارد ریشه می شوند. این امر، نیاز به گسترش گیاهان برای جستجوی مواد مغذی را از بین می برد. گیاهان رشد می کنند و پخش نمی شوند. به همین دلیل است که گیاهان با روش کشت هیدروپونیک، سریع تر رشد می کنند.

حتی می توانید سطح pH مواد مغذی خود را به صورت دستی تنظیم کنید. این تضمین می کند که گیاهان، مقدار بهینه مواد مغذی را دریافت می کنند. با این کار، کمترین مقدار مواد مغذی وارد محیط می شود. بنابراین می توانید در پول خود صرفه جویی کنید و گیاهان خود را سریعتر رشد کنید. خوب؛ نظرتان چیست؟

6-پرورش محصولات، بدون استرس

گلخانه هیدروپونیک، دریچه ای را به سوی یک باغبانی بدون استرس فراهم می سازد؛ دقیقاً همان روش که به دنبال آن بودید. می توانید با ساعت ها خاک ورزی، کشت خاکی، مالچ پاشی و کوددهی یا سم پاشی خداحافظی کنید. برداشت محصولات هیدروپونیک در گلخانه ها، هرگز به این آسانی نبوده است!

7- علف های هرز، دیگر وجود ندارند

باغبانی معمولی می تواند وقت گیر و تا حدی آزاردهنده باشد، به خصوص در مورد علف های هرز. این مهاجمان مزاحم، گیاهان شما را در برابر آفات و بیماری ها آسیب پذیرتر می کنند. کشت هیدروپونیک، شما را از تمام این مشکلات نجات می دهد. با این سیستم، فضایی برای رشد علف های هرز وجود ندارد.

8- رشد سریع محصولات

احتمالاً مهمترین مزیت گلخانه هیدروپونیک این است که سرعت رشد سریع تر محصولات را تضمین می کند. در این نوع گلخانه ها، شما به طور کامل، محیط گیاهان خود را کنترل می کنید. به راحتی می توانید عواملی مانند دما، نور و مواد مغذی را متناسب با محصولات خود تنظیم کنید. گیاهان شما صرفا انرژی خود را صرف رشد می کنند تا اینکه به دنبال مواد مغذی در خاک باشند.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: کشت گلخانه ای زعفران + مزایای آن

4 تا از مهم ترین معایب کشت هیدروپونیک در گلخانه

در حالی که فناوری کشت هیدروپونیک مزایای زیادی را به همراه دارد، چند فاکتور وجود دارد که به عنوان معایب هیدروپونیک مطرح می شوند و ممکن است لازم باشد قبل از راه اندازی گلخانه، آنها را در نظر بگیرید.

گلخانه هیدروپونیک

گلخانه هیدروپونیک

1- هزینه اولیه بالا

نصب سیستم هیدروپونیک بسیار گران است. برای اجرای صحیح آن به تعداد زیادی لوازم جانبی نیاز دارید.

صرف نظر از اینکه فقط تصمیم دارید چند محصول بکارید، هزینه اولیه همچنان بالا است.

سیستم های هیدروپونیک پیشرفته نیاز به استفاده از انواع مختلف تجهیزات گلخانه هیدروپونیک دارند. در این موارد به پمپ ها، مخازن و برخی ماشین آلات نیاز است.

اگر درباره سرمایه گذاری اولیه در هیدروپونیک برای رشد سریع تر گیاهان خود محدودیتی ندارید، هزینه ها مشکلی برای شما ایجاد نمی کند. در دراز مدت در هزینه های آفت کش ها و مواد مغذی صرفه جویی خواهید کرد.

2- بیماری های قابل انتقال از طریق آب، موضوع نگران کننده ای هستند

بدون شک، مشکلات حمله آفات را ندارد. با این حال، بیماری های قابل انتقال از طریق آب به یک نگرانی جدی در این سیستم تبدیل شده است. گیاهانی که به روش هیدروپونیک رشد می کنند، مستعد ابتلا به بیماری هایی از جمله pythium هستند.

این بیماری ها به ساختار ریشه گیاهان حمله می کنند و عمدتاً به دلیل عدم رعایت بهداشت رخ می دهند. اگر می‌خواهید از بروز این بیماری ها جلوگیری کنید، تمامی گلخانه را بررسی کنید، سیستم ها را به صورت دوره ای تمیز کنید تا خطر ابتلا به بیماری ها از بین برود. این یکی از مهم ترین مشکلات کشت هیدروپونیک است.

اگرچه در هنگام استفاده از فناوری هیدروپونیک، پیشگیری کامل از بیماری های قابل انتقال از آب شاید غیرممکن باشد، بسیاری از گلخانه دارها، از قارچ کش های زیستی برای جلوگیری از شیوع بیماری استفاده می کنند.

3- نیاز به تخصص و تجربه بیشتری دارد

کشت هیدروپونیک به طور قابل توجهی، فنی تر از سایر سیستم های رشد است. اگر این اولین سیستم هیدروپونیک شما باشد که راه اندازی کرده اید، هنوز باید اطلاعات زیادی یاد بگیرید. اگر خودتان مدیریت گلخانه را بر عهده دارید، می توانید مهندسان و کارشناسان باتجربه را استخدام کنید.

از راه اندازی گرفته تا نظارت بر تجهیزات، باید زمان اختصاصی را صرف کنید تا مطمئن شوید که سیستم های گلخانه هیدروپونیک شما به خوبی کار می کند. اگر اینطور نباشد، با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد.

4- نیاز به نظارت بیشتری دارد

اگر قطعه ای از این سیستم کشت آبی، مانند پمپ آب، از کار بیفتد، در صورت عدم انجام اقدامات مناسب، ممکن است ظرف چند ساعت گیاهان خود را از دست بدهید. بنابراین هیدروپونیک نیاز به نظارت و مراقبت بیشتری دارد. هیچ خاکی وجود ندارد تا به عنوان پوشش یا سپر برای مواد مغذی و آب گیاهان عمل کند.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: احداث گلخانه رز + بررسی مزیت ها و تجهیزات مورد نیاز

جمع بندی و نتیجه گیری

اینکه گلخانه هیدروپونیک راه اندازی کنید یا گلخانه کشت خاکی، به ایده و بودجه مالی شما بستگی دارد! این سیستم، مزایای شگفت‌انگیزی دارد، اما تلاش و هزینه زیادی را طلب می کند. اگر جزو آن دسته افراد هستید که به طور مداوم دوست دارید میوه ها و سبزیجات تازه بکارید، این فناوری می تواند یک سرمایه گذاری عالی برای شما باشد.

شما می توانید استاندارد گلخانه خود را بهبود ببخشید و از تجربه باغبانی راحت لذت ببرید. انواع فناوری و محصولات برای کاشت در روش هیدروپونیک وجود دارد. اگرچه ممکن است در ابتدا کمی سخت باشد، اما با گذشت زمان، به استفاده از سیستم مسلط خواهید شد.

ترجمه تخصصی: همیار گلخانه

اگر گلخانه دار هستید یا به نوعی در حوزه گلخانه فعالیت می کنید، برایتان پلن های متنوع وب مارکتینگ را طراحی کرده ایم تا مشتریان بیشتری جذب کنید. بخش خدمات ما را برای بررسی این پلن ها ملاحظه فرمایید.

سوالات متداول درباره “مهم ترین مشکلات کشت هیدروپونیک در گلخانه”:

1-مهم ترین مشکلات و خطرات برای گلخانه های هیدروپونیک چیست؟

آتش سوزی-ایمنی مواد غذایی-بیماری های گیاهی-قطع برق-یخ زدگی-عدم نظارت و بازرسی

2-مهم ترین مزایای کشت هیدروپونیک چیست؟

استفاده کارآمد از منابع آب-استفاده بهتر از فضای گلخانه-رشد محصولات در طول سال-کاهش استفاده از مواد شیمیایی-انتشار سریع تر و بهتر مواد مغذی-پرورش محصولات، بدون استرس-علف های هرز، دیگر وجود ندارند-رشد سریع محصولات

3-اصلی ترین معایب کشت هیدروپونیک چیست؟

هزینه اولیه بالا-بیماری های قابل انتقال از طریق آب-نیاز به تخصص و تجربه بیشتری -نیاز به نظارت بیشتری

4-چرا در کشت هیدروپونیک، مواد مغذی بهتر منتشر می شوند؟

در سیستم های هیدروپونیک، سیستم ریشه گیاهان آزاد است. بنابراین مواد مغذی و اکسیژن مستقیماً وارد ریشه می شوند.

5-اگر قطعی برق در گلخانه هیدروپونیک اتفاق بیوفتد، چه می شود؟

اگر حتی یک قطعی برق کوتاه مدت وجود داشته باشد، به این معنی است که گیاهان شما، نور، جریان هوا، کنترل رطوبت، کنترل دما و … را از دست خواهند داد. پس در این اتفاق، مواد مغذی از دسترس گیاهان خارج می شوند!

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *