احداث گلخانه رز

احداث گلخانه رز و نکاتی که باید بدانید

بازاریابی برای گلخانه

احداث گلخانه رز + بررسی مزیت ها و تجهیزات مورد نیاز

احداث گلخانه رز از جمله کسب و کارهایی است که بدون علم و دانش و البته استفاده از مطالب مختلف نمی توان انتظار موفقیت در آن را داشت. گل رز دارای مشخصه هایی می باشند که به دلیل همین ویژگی ها، محبوبیت دارد. برای نمونه می توان به زیبایی و البته فرم جذاب آن اشاره کرد. افراد مختلف از انواع این گل استفاده می کنند. گل رز به دلیل همین محبوبیت هایی که به آن اشاره شد، در صدر بازار خرید و فروش جهانی قرار دارد.

شما بروید و به انواع گل فروشی های شهر نگاهی بندازید. آیا می توانید گلخانه ای را بیابید که فاقد گل رز باشد؟ به همین دلیل راه اندازی یک گلخانه پرورش رز می تواند بستر خوبی برای افزایش درآمد باشد. در این مطلب درباره اصول راه اندازی گلخانه پرورش گل رز با شما صحبت خواهیم کرد. اگر شما هم به کسب درآمد از طریق کشت گل رز علاقه مند هستید، این مطلب را تا انتها همراهی کنید.

بررسی گل رز از دیدگاه گیاه شناسی

گل رز از نظر گیاه شناسی زیر مجموعه خانواده گلسرخیان قرار می گیرد. در بخش های مختلف کره زمین این گیاهان پراکنده شده اند. به علاوه اینکه از نظر رشد و نیز فرم بوته و البته گلی هم که تولید می کنند این گیاهان دارای تفاوت می باشند. گل آذین این گیاهان در بسیاری از موارد به شکل منفرد می باشد. نمونه های وحشی این گیاه دارای تعداد 5 گلبرگ و نیز تعداد نسبتاً زیادی پرچم می باشند. ساختار تولید مثلی ماده این گیاه یک تخمدانی می باشد که به صورت زیرین قرار گرفته و میوه ای گوشتی به نام هیپ، دربرگیرنده آن می باشد. رنگ این میوه در بازه های زمانی مختلف که رو به رسیدن می رود از زرد به سمت سرخ می رود.

انواع گل رز که می توانید پرورش دهید

گل رز در علم زیست شناسی دارای تنوع 150 تایی از گونه های مختلف می باشد. این گیاهان از نظر پراکندگی از بخش های سرد شمال زمین تا بخش هایی که آب و هوای گرم دارند را پوشش می دهند. از نظر شکل بوته هم این گیاهان دارای تنوع مختلفی می باشند. برای نمونه می توان به انواع مینیاتوری و نیز فلوریباندا و … اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: مقالات تخصصی تجهیزات گلخانه ای را از اینجا بخوانید

راه اندازی گلخانه پرورش رز

تا به اینجا به بررسی گیاه گل رز از دیدگاه تبارشناسی پرداختیم. اما در ادامه درباره احداث گلخانه رز برای شما خواهیم گفت.

راه اندازی گلخانه پرورش گل رز

راه اندازی گلخانه پرورش گل رز

 

1-اسکلت گلخانه پرورش رز چگونه باید باشد؟

بهترین متریالی که برای ساخت اسکلت این گلخانه می توانید استفاده کنید لوله های گالوانیزه می باشند. لوله هایی که برای اتصال آن ها به هم می توان از پیچ و مهره استفاده کرد. به علاوه اینکه از نظر ارتفاع این سازه دارای ارتفاعی معمولاً در بازه 5.5 تا 9 متر می باشد. اگر ارتفاع گلخانه تا  8 متر زیاد شود خواهید دید که این امر بر روی عواملی مانند تهویه و نیز تولید دی اکسید کربن و …، تاثیر خواهد گذاشت. همین عوامل بر روی کیفیت محصولات تاثیر خود را خواهند گذاشت. پایه های این اسکلت در خاک قرار می گیرند و متریال بتنی سبب مهار این پایه ها خواهند شد.

نکته مهم دیگر در احداث گلخانه پرورش رز، دقت در ایجاد خم ها می باشد. به طوری که اگر می خواهید این اسکلت در برابر وزش باد مقاوم باشد باید گونیا کردن این اسکلت را اهمیت دهید. از نظر متراژ می توانید این گلخانه را به صورت یک واحد 5000 متری ایجاد کنید. همچنین می توانید این 5000 متر را تبدیل به دو واحد 2500 متر کنید. نیاز به توضیح نیست که فضای گلخانه روی فتوسنتز و به تبع افزایش کیفیت گل ها نقش خواهد داشت.

2-پوشش گلخانه رز چگونه است؟

برای پوشاندن گلخانه رز از متریال مختلفی می توان استفاده کرد. اما شاید رایج ترین چیزی که می توان در این باره مورد استفاده قرار داد پوشش های پلی کربناتی و یا UV باشند. اگر به دنبال پوششی هستید که دارای مقاومت و نیز قیمت به صرفه ای باشد، پلی کربنات، گزینه مناسبی است. اما شاید در ابتدای کار اهمیت صرفه جویی در هزینه ها زیاد باشد. به همین دلیل شاید بهتر باشد به سراغ پوشش های UV بروید.

3-سیستم های مهم در گلخانه رز چیست؟

مهم ترین تجهیزاتی که یک گلخانه رز به آن نیاز دارد را می توان موارد زیر دانست:

  • سیستم های گرمایشی گلخانه
  • سیستم های سرمایشی گلخانه
  • سیستم های تهویه ای مناسب گلخانه
  • فراهم کردن یک بستر برای کشت و پرورش گیاه گلخانه ای
  • سیستم های کنترل کننده اقلیم گلخانه رز
  • سیستم های مه پاش
  • سیستم های سورتینگ و دسته بندی گل های رز
  • سیستم آبیاری گلخانه
  • سیستم تغذیه گل های رز

کشت گل رز در چه بسترهایی صورت می گیرد؟

احداث گلخانه رز

احداث گلخانه رز

 

گیاه برای پرورش داده شدن نیاز دارد تا مواد مختلف مغذی را از بستر کشت خود دریافت کند. در این باره می خواهیم مهم ترین بستر های کشت گیاه گل رز را خدمت شما معرفی کنیم.

1-پرورش گل رز در بستر خاک

پرورش گل رز در خاک، خود دارای دو نوع می باشد. در نوع اول بستری فراهم می شود که عرض این بستر 1.2 متر می باشد. در این بستر گل های رز در چهار ردیف کشت می شوند. این ردیف ها دارای فواصلی به اندازه 30 سانتی می باشند. اما در روش دوم، تعداد ردیف های گل رز، دو ردیف می باشند. ردیف هایی که دارای فاصله های 40 سانتی متری هستند. در این روش باید گیاه مادری دارای ارتفاع لازم باشد.

به علاوه اینکه باید بدانید نباید برخی از مواد در بستر خاکی وجود داشته باشند. برای نمونه اگر در این بستر خاکی موادی مانند آهک وجود داشته باشد، این را بدانید که زحمت شما برای پرورش گیاهان رز در این بستر نتیجه دلخواه را نخواهد داشت. در چنین شرایطی گل رزهایی را پرورش خواهید داد که رنگ زرد و ظاهری رنجور را خواهند داشت. پس حتماً خاک را از چنین موادی تصفیه کنید. به علاوه اینکه باید سنگ های درشت را از این بستر بیرون کشید.

2-کشت هیدروپونیک گل رز

توضیح درباره احداث گلخانه رز را با شرح یک روش نوین کشت گل پیش می بریم. موادی که برای فراهم کردن بستر کشت هیدروپونیک نیاز است عبارتند از: کوکوپیت، ورمی کمپوست و … . شاید مرسوم ترین روشی که برای کشت هیدروپونیک گل رز می توان پیش گرفت سبک دو ردیفه می باشد. این کشت معمولاً در بستری از جنس پشم سنگ یا بسترهای کوکوپیتی صورت می گیرند.

بیشتر بخوانید: درباره کشت هیدروپونیک گلخانه ای بیشتر بدانید

مزایای کشت هیدروپونیک گل رز چیست؟

مهم ترین این مزایا به شرح زیر می باشند:

  • در این روش این امکان وجود دارد که در تمامی نقاط، کشت گل رز را پیش ببرید.
  • در این کشت شاهد رقم بالایی برای تراکم واحد سطح هستیم.
  • در این کشت نیازی به انجام کارهای سنگین نیست.
  • کشت هیدروپونیک گل رز، توانایی بالایی در حفظ آب دارد.
  • مشکلاتی مانند آفت زدگی و بیماری درباره کشت هیدروپونیک صادق نیست.

سخن پایانی

در این مطلب درباره احداث گلخانه رز تمامی توضیحات مورد نیاز را خدمت شما گفتیم. گل یکی از اصلی ترین عناصر دکوراسیون در مکان های مسکونی و یا شغلی می باشد. به همین دلیل می توان با راه اندازی کسب و کاری در این باره به سود خوبی رسید. دو نوع کشت خاکی و هیدروپونیک را خدمت شما شرح دادیم. درباره مزایای کشت هیدروپونیک هم برای شما گفتیم. امیدواریم به پاسخ سوالات خود درباره احداث و راه اندازی گلخانه رز رسیده باشید.

منبع تولید محتوا: همیارگلخانه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *