روش های آبیاری گلخانه ای

روش های آبیاری گلخانه ای و مزایای آن

روش های آبیاری گلخانه ‌ای شامل تکنیک های استفاده از تجهیزات آبیاری است که باعث کنترل نیاز گیاهان به آب می شود. برای پرورش مرغوبترین و پرفروش ترین محصولات گلخانه ‌ای استفاده از انواع تجهیزات آبیاری ضرورت دارد.

با توجه به اینکه حجم گلخانه شما چقدر است، چه محصولاتی را پرورش می دهید، میزان آبیاری متفاوت خواهد بود. این جمله به مفهوم آن است که نیاز گیاهان مختلف به آب در فصل های متفاوت سال می‌تواند با هم فرق داشته باشد.

محصولات گلخانه ‌ای با استفاده از روش های آبیاری گلخانه ای بر اساس لوله های قطره ای یا نوار تیپ انجام می‌شود. این روش به نام آبیاری قطره ای شهرت دارد. در این روش، نوار تیپ مخصوص آبیاری در لابه لای گیاهان و در موقعیت مناسب نصب می شود. این کار به تکنیک و مهارت نیاز دارد.

دیگر از روش‌ های آبیاری گلخانه ‌ای، آبیاری گیاهان با استفاده از شیلنگ آب، آب پاش و ابزاری است که به شیلنگ متصل می شود. این نوع آبیاری، حجم زیادی از آب را مصرف می‌کند و در مقایسه با روش آبیاری قطره ای، مقرون به صرفه نیست.

تکنیک دیگری که برای آبیاری گیاهان در گلخانه استفاده می‌شود از طریق یک ظرف مخصوص آبیاری است که در زیر گیاهان قرار می گیرد. در این روش آب از بالا به گیاهان اعمال می‌شود و زمانی که در ظرف زیرین جمع شد، به خودی خود، آب مورد نیاز برای گیاه در دسترس آن قرار دارد.

یکی دیگر از روش های آبیاری گلخانه ‌ای که مقرون به صرفه تر است، استفاده از سیستم‌ های آبپاش است. با آبپاش مقدار کمی آب را به صورت اسپری و دستی روی برگ های گیاه می پاشید.

در این روش، گل و گیاه داخل گلخانه خیسانده می‌شوند. نکته‌ای که در این روش وجود دارد این است که احتمال بروز بیماری های گیاهی و آسیب به محصولات گلخانه ‌ای افزایش پیدا می‌کند.

یکی از بهترین روش های آبیاری گلخانه ‌ای همان آبیاری قطره ای یا سیستم‌های قطره‌ای است. این روش آبیاری، بهترین و کارآمدترین سیستم آبیاری در تمام جهان شناخته شده است.

از طریق روش آبیاری قطره ای، کنترل بیشتری بر میزان آب مصرفی خواهید داشت. در این روش از آنجایی که شاخ و برگ گیاهان خیس نمی شود، احتمال بیماری های گیاهی و آسیب دیدگی کاهش پیدا می‌کند.

 مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: اهمیت تهویه گلخانه برای رشد محصولات

روش های آبیاری گلخانه ای

روش های آبیاری گلخانه ای

 

 سیستم آبیاری قطره ‌ای برای محصولات گلخانه‌ای

آبیاری قطره ‌ای یکی از بهترین روش های آبیاری گلخانه ای است. این روش می تواند یک ابزار ارزشمند برای کنترل دقیق رطوبت محیط رشد گیاهان باشد. همچنین باعث صرفه جویی در مصرف آب و به کارگیری نیروی انسانی می شود. روش آبیاری قطره ای، احتمال آلودگی آب های زیرزمینی را کاهش می دهد.

با سیستم آبیاری قطره ای، حجم مشخصی از آب در اختیار گیاهان قرار می گیرد؛ تا زمانی که گلدان گیاه با کمبود آب مواجه شد بتواند از طریق یک رواناب، نیاز خود را برطرف کند.

در روش آبیاری قطره‌ای وقتی ظرفیت آبیاری کامل ‌شد، سیستم به طور خودکار خاموش می شود و به این ترتیب از غرقاب شدن گیاهان و محصولات یا آبیاری بیش از حد جلوگیری خواهد شد. این روش در حال اجرا در اکثر گلخانه های جهان است و یک سیستم سازگار با محیط زیست هم محسوب می‌شود.

سیستم آبیاری قطره ای در گلخانه با استفاده از ابزارهای رطوبت سنج و تنش سنج، کنترل می‌شود. این سیستم ها در روش های آبیاری گلخانه ای بسیار اهمیت دارند. از رایانه های کوچک برنامه ریزی شده برای خاموش کردن سیستم آبیاری قطره ای استفاده می شود.

زمانی که سیستم های تنش سنج و رطوبت سنج، علائمی را به سیستم آبیاری قطره‌ای و رایانه ها ارسال کنند، نشان می‌دهد که حجم آب، بیش از حد افزایش پیدا کرده است و باید سیستم به طور خودکار، آبیاری را قطع کند.

در شرایطی که محصولات گلخانه ‌ای در بسترهای زمینی کیسه ها یا گلدان ها، پرورش داده می شوند، روش آبیاری قطره ‌ای به کار می رود. لوله های نوار تیپ برای آبیاری قطره‌ ای در بالای زمین قرار می‌گیرد یا در اطراف کیسه ها تعبیه می شود.

روش های آبیاری گلخانه ای از طریق سینی های آب

یکی دیگر از روش های آبیاری گلخانه ای، استفاده از سینی های جمع کننده آب در ظروف است که در زیر گلدان ها یا محل کاشت محصولات گلخانه ‌ای قرار داده می شود. بسته به نوع محصول یا اندازه گیاه برای پرورش دادن، از سینی های جمع کننده آب می توان در گلخانه استفاده کرد.

سینی ها را می توان با توجه به شکل و اندازه آنها با فاصله های معین روی نیمکت‌ ها داخل گلخانه قرارداد. این کار باعث کاهش رواناب و شستشوی گل ها و گیاهان و تخلیه آب گلدان ها می شود.

از طرف دیگر، آبی که در داخل سینی ها جمع می شود برای گلدان یا محفظه کاشت گیاه در دسترس قرار دارند و هدر نمی روند.

این روش یکی از روش های آبیاری گلخانه ای ارزان قیمت است و بارها و بارها می توان از آن استفاده کرد.

لازم به ذکر است که در روش آبیاری محصولات گلخانه ‌ای با استفاده از سینی های جمع کننده آب، ممکن است درصد زیادی از آب جمع شده در این قسمت تبخیر شود، پس باید فرصت کافی را به گیاه داد که آب مورد نیاز خود را جذب کند.

برای جلوگیری از مشکلات بیماری های گیاهی یا خفه شدن گیاه در اثر آب زیاد، بهتر است گیاهان و محصولات را با فاصله استاندارد از هم قرار دهید تا تهویه مناسب داشته باشد.

سیستم زیر آبیاری برای محصولات گلخانه ‌ای

یکی از متداول ترین روش های آبیاری گلخانه ای با نام سیستم ‌های زیر-آبیاری شناخته می‌شود. به این سیستم ها در اصطلاح رواناب-صفر هم  می گویند. این روش آبیاری یک گزینه مناسب برای محیط زیست است که باعث صرفه جویی در مصرف آب و کود می شود.

گلخانه داران و تولید کنندگان برای بهبود کیفیت محصولات خود، رشد بهتر محصولات، پرورش محصولات یکنواخت و افزایش بازدهی، در حال نصب سیستم های جدید زیر- آبیاری هستند.

در آبیاری گلخانه ای به این روش، آب و محلول غذایی در قسمت قاعده ظرف مخصوص محصولات گلخانه‌ای  تزریق می شود؛ در ادامه، عملیات جذب مواد مغذی توسط گیاه با فرآیند مویرگی از طریق سوراخ های کف به سمت بالا انجام می گیرد. آبیاری گل و گیاه به این روش بیشتر برای محصولاتی به کار می رود که در گلدان و در داخل آپارتمان رشد می کند.

مزایای سیستم های زیر- آبیاری

  • محلول های آب و مواد مغذی، متناوباً موجود و بازیافت می شوند
  • مصرف آب و کود نسبت به سیستم های معمول، حداقل 50٪ کاهش می یابد
  • آبیاری یکنواخت همه ظروف
  • اندازه و جای گلدان به راحتی قابل تغییر است
  • رشد شدید گیاه
  • شاخ و برگ خشک باقی می ماند
  • ورودی کاهش می یابد

مقاله پیشنهادی  همیار گلخانه: بهترین سبزیجات گلخانه ای برای کاشت

 سخن پایانی

اجرای بهترین روش های آبیاری گلخانه ‌ای بر اساس تکنولوژی های روز در صنعت گلخانه کمک می کند که محصولات مرغوب تری را تولید کنید. در صورتی که از تجهیزات گلخانه ‌ای به درستی استفاده کنید، محصولات مورد نظر شما در زمان مناسب به بار می نشیند.

از مصالح و مواد مختلفی در سیستم های آبیاری گلخانه ای استفاده می شود. نوار تیپ که برای آبیاری قطره ای به کار می رود معمولاً از جنس پلی اتیلن است. لوله های پلی اتیلن مخصوص آبیاری از نظر قطر و اندازه با هم متفاوت هستند. در مقالات آینده درباره لوله های آبیاری قطره ای بیشتر صحبت می کنیم.

 سیستم های هوشمند در روش ‌های آبیاری گلخانه ای مجهز به تجهیزات تنش سنج و رطوبت سنج هستند.

این دستگاه ها به رایانه های کوچکی متصلند که نیاز گیاه یا هرگونه علامت منفی را به صورت سیگنال منتقل می‌کنند. بر همین اساس، سیستم آبیاری می تواند به طور خودکار، عملیات آبیاری را قطع کند.

خرید بهترین تجهیزات گلخانه ای نیاز به تجربه و مهارت دارد. اگر به مشاوره نیاز دارید می توانید منابع مختلف را در همین وب سایت جستجو کنید.

اگر کسب و کار شما در زمینه تولید یا فروش محصولات آبیاری گلخانه ای است، یا در زمینه تجهیزات گلخانه‌ای فعالیت دارید باز هم می توانید با وب سایت همیار گلخانه همکاری کنید.

 شرایط و ضوابط همکاری با همیار گلخانه را از این قسمت مطالعه کنید

 

سوالات متداول درباره “روش های آبیاری گلخانه ‌ای”:

 1-کدام یک از روش های آبیاری محصولات گلخانه ‌ای مقرون به صرفه است؟

آبیاری قطره ای با نوار تیپ

 2-بهترین روش برای آبیاری گلدان های آپارتمانی یا گلدان در گلخانه چیست؟

استفاده از سینی های جمع آوری کننده آب

 3-نکات مهم در اجرای سیستم آبیاری برای گلخانه چیست؟

در نظر گرفتن منابع آب در دسترس برای گلخانه- نوع محصولات گلخانه‌ای- نیاز گیاهان به آب در طول روز یا در یک هفته- شرایط آب و هوایی داخل گلخانه- شرایط اقلیمی خارج از گلخانه- اندازه گلخانه

 

 ترجمه تخصصی: توسط همیار گلخانه

منبع:

https://ag.umass.edu/greenhouse-floriculture/greenhouse-best-management-practices-bmp-manual/irrigation-systems

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *