گلخانه هیدروپونیک چیست

گلخانه هیدروپونیک چیست + مزایا و معایب

گلخانه هیدروپونیک از روش تولید هیدروپونیک استفاده می کند، بنابراین گیاهان به جای خاک در یک محلول غذایی رشد می کنند. همانند یک گلخانه سنتی، یک پرورش دهنده می تواند محیط گلخانه ای کشت هیدروپونیک را کنترل کند.

یک گلخانه با سیستم کشت هیدروپونیک چگونه کار می کند؟

نحوه عملکرد گلخانه کشت هیدروپونیک به نوع گل ها و گیاهانی که در حال کشت هستند و نوع سیستم هیدروپونیک در گلخانه بستگی دارد.

بنابراین، چند نوع از کشت هیدروپونیک وجود دارد؟ این موضوعی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: انواع تجهیزات گلخانه ای را بشناسیم

انواع سیستم گلخانه هیدروپونیک

کشت هیدروپونیک چیست

کشت هیدروپونیک چیست

 

6 نوع سیستم هیدروپونیک برای کشت گلخانه ای وجود دارد:

1- تکنیک فیلم مواد مغذی (NFT)

سیستم هیدروپونیک NFT در گلخانه معمولاً برای کاشت گیاهان، سبزیجات برگ دار و گل ها استفاده می شود. برای اینکه NFT کار کند، باید ردیف هایی از سینی های پی وی سی را با ردیف های سوراخ دار و درب های قابل جابجایی که گیاهان در آن قرار دارند، نصب کنید.

ریشه های گیاهان باید در فضای زیر سینی آویزان باشند بنابراین انتهای ریشه ها در قاعده سینی قرار می گیرند و در آنجا آب با مواد مغذی جریان پیدا می کند.

آب غنی از مواد مغذی به انتهای هر ردیف وارد می شود، از روی ریشه ها جریان می یابد و در انتهای مخالف ردیف به یک مخزن هدایت شده و از آن خارج می شود.

2- کشت در عمق آب (DWC)

یکی دیگر از انواع سیستم ها برای گلخانه کشت هیدروپونیک، کاشت گیاهان در آب عمیق است. در مقایسه با NFT که محلول غذایی در یک لایه نازک از ردیف پایین جریان دارد و ریشه ها در فضای آزاد، آویزان هستند، سیستم هیدروپونیک DWC با پوشاندن کامل ریشه ها در محلول آب غنی از اکسیژن و مواد مغذی عمل می کند.

برای تأمین اکسیژن محلول می توانید حباب های هوا را با پمپ هوا و سنگ- هوا یا با آب آبشاری جاری ایجاد کنید. مورد اخیر در بین پرورش دهندگان محصولات گلخانه ای کشت هیدروپونیک، محبوبیت کمتری دارد اما در گلخانه های تجاری بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

3- Ebb and Flow یا Flood and Drain

این سیستم در گلخانه کشت هیدروپونیک با استفاده از همان اصل کشت NFT کار می کند، بنابراین در سینی های مخصوص گیاهان در حال رشد، لوله ها در هر انتها وجود دارد که به داخل و خارج جریان می یابند. تفاوت این سیستم با مدل NFT این است که سیستم هیدروپونیک Ebb و Flow از محیط کشت (شن) درون سینی های در حال رشد استفاده می کند و محلول غذایی به طور دوره ای در طول روز به گیاهان منتقل می شود.

4- کشت ایروپونیک

قاعده اصلی کشت ایروپونیک این است که گیاهان در هوا رشد می کنند و مواد مغذی را از طریق غبار ریز یا مه دریافت می کنند. اگر چه این، یک سیستم هیدروپونیک مقرون به صرفه است، اما مدیریت آن دشوار است. به ندرت از این روش برای گلخانه کشت هیدروپونیک استفاده می شود مگر در موارد ضروری و حساب شده.

5- سیستم های Wick

این، ساده ترین سیستم هیدروپونیک برای یک گلخانه هیدروپونیک است که به راحتی در گلخانه های سرپوشیده نصب می شود. روش کار شامل کاشت نهال در یک سینی با محیط رشد مانند ورمیکولیت، پرلیت و آب است که از طریق عمل مویرگی از طریق یک یا چند فتیله به ریشه گیاه می رسد. برای تأمین اکسیژن مورد نیاز گیاهان، باید سیستم هوادهی را برای اکسیژن رسانی آب نصب کنید.

6- سیستم های قطره ای

همانطور که از نام آن پیداست، در سیستم آبیاری قطره ای، ریشه های گیاه، محلول غذایی را از طریق آبیاری قطره ای دریافت می کنند. این کار با تأمین آرام آب و مواد مغذی ریشه ها یا با تنظیم آن به صورت جداگانه یا به صورت خودکار سیستم کار می کند.

این روش، بسیار دقیق است و در باغبانی عمودی که آب به گیاهان بالایی پمپاژ می شود و سپس به گیاهان پایین تر توزیع می شود، استفاده می شود. این سیستم برای توسعه گلخانه های هیدروپونیک بسیار توصیه می شود.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: گلخانه هوشمند چیست و مزایای آن کدام است؟

آسانترین و ساده ترین سیستم هیدروپونیک برای استفاده چیست؟

سیستم هیدروپونیک DWC ساده ترین نوع برای استفاده در گلخانه کشت هیدروپونیک است زیرا فقط باید ریشه های گیاه را در محلول غذایی غوطه ور کنید. راه اندازی آن بسیار آسان است، پمپ هوا اکسیژن را به ریشه گیاه می رساند و برای گیاهان آب دوست مانند کاهو، مناسب است.

هزینه گلخانه برای کشت هیدروپونیک در قسمت های مختلف چقدر است؟

یک گلخانه سرپوشیده متوسط با سیستم هیدروپونیک NFT حدود 1200 دلار، 518 دلار برای خود گلخانه + 120 دلار سیستم NFT، 100 دلار برای محلول غذایی هزینه دارد. انتظار می رود هر ماه قبض های برق و آب را نیز باید پرداخت کنید. به خاطر داشته باشید که استفاده از چراغ های روشنایی برای رشد باعث افزایش قبض برق می شود که شامل استفاده از فن، پمپ و بخاری در گلخانه است.

آیا گلخانه های هیدروپونیک کارآمدتر از یک گلخانه معمولی است؟

گلخانه هیدروپونیک در مقایسه با کاشت محصولات گلخانه ای در خاک، کارآیی بیشتری دارد زیرا 10 برابر، آب کمتری مصرف می کند؛ در حالی که سرعت رشد گیاهان تا 30٪ بیشتر است و تولید گیاهان با استفاده از همان فضای کافی، 10 برابر بیشتر است.

پرسودترین محصولات گلخانه ای برای کشت هیدروپونیک چیست؟

سودآورترین محصولات برای گلخانه کشت هیدروپونیک برای کاشت در گلخانه، سبزیجات برگ سبز مانند کاهو و گیاهانی مانند ریحان است. همچنین، قارچ ها برای کشت هیدروپونیک بسیار سودآور هستند زیرا به نور خورشید زیادی احتیاج ندارند.

توت فرنگی گلخانه ای همچنین یکی از محصولات گلخانه ای در کشت هیدروپونیک سودآوری برای رشد است زیرا تقریباً تقاضای زیادی دارد و می توانید در تمام طول سال به صورت هیدروپونیک آن را پرورش دهید.

کشت هیدروپونیک چیست

کشت هیدروپونیک چیست

 

مزایای استفاده از کشت هیدروپونیک چیست؟

  • اجازه می دهد تا گیاهان را در همه جا پرورش دهیم؛ آپارتمان یا جایی که خاک آلوده است یا در دسترس نیست.
  • از یک فضای گلخانه ای به طور موثر استفاده می کند؛ بدون ازدحام جمعیت.
  • هر گیاهی می تواند به صورت هیدروپونیک رشد کند
  • گیاهان، سریع تر رشد می کنند
  • گیاهان از بیماری ناشی از خاک رنج نمی برند و نیازی به استفاده از سموم دفع آفات نیست
  • در یک گلخانه کشت هیدروپونیک، کمبود مواد مغذی وجود ندارد زیرا مواد مغذی با یک محلول غذایی به طور مستقیم به ریشه ها ارائه می شوند
  • کنترل 100٪ محیط در گلخانه وجود دارد
  • محصولات زراعی، 10 برابر کمتر از محصولات کشت شده در خاک، آب مصرف می کنند
  • می توانید از آب، مجدداً استفاده کنید
  • به علف های هرز یا تناوب زراعی، نیازی نیست

معایب استفاده از گلخانه هیدروپونیک چیست؟

  • هزینه های اولیه بسیار زیاد است
  • مشکلات فنی می تواند طی چند ساعت منجر به مرگ گیاهان شود
  • آلودگی به سرعت گسترش می یابد و بسیاری از گیاهان را تحت تأثیر قرار می دهد
  • شما باید روی یک سیستم تهویه مناسب سرمایه گذاری کنید
  • استفاده از چراغ های روشنایی مخصوص رشد می تواند باعث افزایش قبض های برق شود
  • گلخانه کشت هیدروپونیک نیاز به تعامل انسان در هر زمان دارند
  • راه اندازی سیستم به دانش فنی گسترده ای نیاز دارد

آیا گیاهان در گلخانه کشت هیدروپونیک به نور آفتاب نیاز دارند؟

همه گیاهان برای فتوسنتز به نور احتیاج دارند. نور خورشید، طیف وسیعی از طیف نور (قرمز و آبی) را برای گیاهان گلخانه کشت هیدروپونیک فراهم می کند، با این وجود می توانید با استفاده از چراغ های روشنایی مخصوص رشد گیاهان، نور خورشید را در گلخانه های مخصوص کشت هیدروپونیک توسعه دهید.

در طول تابستان، گلخانه کشت هیدروپونیک را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دهید، زیرا گیاهان حداقل به 4-6 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارند.

همچنین، هر گیاه در کشت هیدروپونیک تا 14 ساعت به نور شدید در طول روز نیاز دارد. اگر در آپارتمان، گیاهان هیدروپونیک پرورش می دهید، حتماً سیستم هیدروپونیک را در نزدیکی پنجره تنظیم کنید.

کشت هیدروپونیک چیست

کشت هیدروپونیک چیست

 

سوالات متداول درباره “گلخانه هیدروپونیک و مزایای آن”:

1-گلخانه هیدروپونیک چیست؟

گلخانه کشت هیدروپونیک از روش تولید هیدروپونیک استفاده می کند، بنابراین گیاهان به جای خاک در یک محلول غذایی رشد می کنند.

2-مزایای گلخانه کشت هیدروپونیک چیست؟

امکان کاشت گیاه در هر مکان – تنوع گیاهان در کشت هیدروپونیک – کنترل 100% محیط گلخانه – استفاده مجدد از آب خروجی – عدم رشد علف های هرز – عدم کمبود مواد مغذی – رشد سریع تر گیاهان و محصولات بیشتر

3- معایب گلخانه کشت هیدروپونیک چیست؟

هزینه اولیه زیاد – گسترش بیماری ها – افزایش هزینه برق – کنترل توسط نیروی انسانی در هر زمان – نیاز به دانش تخصصی – امکان مرگ گیاهان در صورت سهل انگاری

4- بهترین گیاهان برای کشت هیدروپونیک چیست؟

سودآورترین محصولات برای گلخانه کشت هیدروپونیک برای کاشت در گلخانه، سبزیجات برگ سبز مانند کاهو و گیاهانی مانند ریحان و توت فرنگی است. همچنین، قارچ ها برای کشت هیدروپونیک بسیار سودآور هستند زیرا به نور خورشید زیادی احتیاج ندارند.

5- انواع سیستم های هیدروپونیک برای گلخانه ها کدام است؟

تکنیک فیلم مواد مغذی – کشت در عمق آب – Ebb and Flow – کشت ایروپونیک – سیستم های Wick – سیستم های قطره ای

 

ترجمه تخصصی: همیار گلخانه

منبع:

https://www.growingreenhouse.com/what-is-a-hydroponic-greenhouse/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *