اصول راه اندازی گلخانه خیار

اصول راه اندازی گلخانه خیار + نکات مهم

بازاریابی برای گلخانه

اصول راه اندازی گلخانه خیار + نکات مهم

اصول راه اندازی گلخانه خیار به مجموعه دستورالعمل ها و قوانینی گفته می شود که همه جوانب را برای پرورش بهترین خیار گلخانه ای فرآهم می کند و بازدهی را افزایش می دهد.

خیار یکی از محبوب‌ترین سبزیجات برای کشت در باغ‌ها و گلخانه‌ها است که در تمام طول سال تقریباً در تمامی اقشار جامعه به مصرف می‌رسد. بنابراین داشتن گلخانه خیار می‌تواند یکی از پرسودترین کارهای باغبانی باشد. با کمی مهارت می‌توانیم در تمام طول سال، خیار را در گلخانه‌ها پرورش دهیم و برداشت کنیم.

اگر شما نیز می‌خواهید خیار را در گلخانه پرورش دهید، در این مقاله با ما همراه باشید تا تمام جنبه‌های مهم رشد خیار در گلخانه و درواقع اصول راه اندازی گلخانه خیار را برایتان توضیح دهیم.

نیازهای اکولوژیکی برای راه اندازی گلخانه خیار چیست؟

در کشت خیار گلخانه ای برخی عوامل برای رشد موفقیت‌آمیز این میوه پرطرفدار، بسیار مهم است. از جمله این عوامل می‌توان به کنترل رطوبت، دما، نور و تهویه هوای مناسب اشاره نمود. این پارامترها باید در تمامی فصول بر اساس نیازهای خیار به‌خوبی تنظیم شوند.

توجه داشته باشید که این عوامل در ارتباط نزدیک با یکدیگر هستند و جدا از هم دیده نمی‌شوند. بنابراین برای برداشت یک خیار عالی و به ‌اصطلاح بازارپسند و یا حتی به ‌اندازه مصرف خانگی خودتان باید بدانید چه شرایطی برای رشد سالم خیار گلخانه‌ای شما لازم است. در ادامه ما انواع اطلاعات برای شروع رشد خیار در گلخانه را به شما می‌دهیم و شما را درباره اصول راه اندازی گلخانه خیار راهنمایی خواهیم کرد.

مقاله پیشنهادی همیارگلخانه: آشنایی با انواع محصولات گلخانه ای با سودآوری بالا

خواص مفید خیارهای کشت شده در گلخانه

اگر شما دانش و آگاهی کافی نسبت به اصول راه اندازی گلخانه خیار را داشته باشید و بتوانید شرایط مطلوب را برای این گیاه مفید گلخانه‌ای فراهم نمایید، از خواص مفید زیر بهره‌مند خواهید شد:

  • طول خیارها بین 5 الی 10 سانتیمتر خواهد بود.
  • ریشه‌ها عمیق نمی‌شوند و بسته به رشد گیاه در لایه‌های بالایی خاک تا 50 الی 100 سانتی‌متر به طرفین گسترش می‌یابند.
  • ازآنجایی‌که در گلخانه خیار، این گیاه رطوبت خاک را بسیار دوست دارد، ریشه‌های آن به‌صورت سطحی رشد می‌کنند و در عمق 20 الی 25 سانتی‌متری در شرایط مناسب رشد خواهند کرد.
  • در گلخانه خیار، ریشه‌های جانبی فراوانی از ریشه اصلی تشکیل می‌شوند.
  • بسته به ساختار خاک، در خاک‌های شنی و سبک ریشه‌ها حتی تا عمق 100 الی 200 سانتی‌متر و در خاک‌های رسی و سنگین، ریشه‌ها تا عمق 50 الی 100 سانتی‌متر می‌رسند.
  • 60 الی 70 درصد ریشه‌ها در عمق 10 الی 20 سانتی‌متر در خاک قرار دارند.

 

بهترین خیار برای رشد در گلخانه ها کدام است؟

وقتی شما می‌خواهید کشت گلخانه‌ای انجام دهید، باید حواستان باشد که شرایط کمی با حالت طبیعی مزرعه متفاوت است. از طرفی همان‌طور که در هر منطقه‌ای برخی از گونه‌های گیاهان رشد بهتری دارند، برای گلخانه خیار نیز برخی از گونه‌ها رشد بهتری خواهد داشت.

واریته‌ای که در گلخانه خیار کشت می‌شود باید کاملاً مطلوب، زودرس و مقاوم در برابر بیماری‌ها و آفات باشد. بنابراین، معمولاً گونه‌های هیبریدی بیشتر ترجیح داده می‌شوند. دوره رشد نیز بر انتخاب نوع گونه موردنظر برای رشد حداکثری تأثیر می‌گذارد.

در کشت خیار گلخانه ای، استفاده از ارقام پارتنوکارپ که فقط گل ماده تولید می‌کنند و نیازی به کود دهی ندارند، بسیار مناسب و ایده آل است. می‌توانید این گونه‌ها را زودتر پرورش دهید و میوه‌ای با کیفیت بسیار بالا و مشتری‌پسند تولید کنید. همچنین در میان واریته‌های خیار برای کشت گلخانه‌ای می‌توانید از انواعی استفاده کنید که شاخه‌های جانبی تشکیل نمی‌دهد، اما گل‌ها و میوه‌های زیادی را در گره‌های ساقه اصلی تولید می‌کند.

 به‌طورکلی از سه نوع واریته خیار برای کشت گلخانه‌ای این میوه استفاده می‌کنند که شامل موارد زیر هستند:

  • نوع بادامی (8-10 سانتی‌متر)
  • نوع کوتاه (15-20 سانتی‌متر)
  • نوع بلند یا لانگا (25-40 سانتی‌متر)

چند نمونه خاص دیگر از انواع خیار نیز وجود دارند که کمتر برای راه اندازی گلخانه خیار در نظر گرفته می‌شوند و شامل موارد زیر هستند:

هلنا:

هلنا یک نژاد جدید بیودینامیک است که میوه‌های بلند و صاف با رنگ سبز متوسط ​​تا تیره ایجاد می‌کند. میوه‌های این نوع خیار طعم خوبی دارند. این میوه درواقع یک نوع خیار بکر است، به این معنی که هر گل تنها یک میوه می‌دهد.

دومینیکا:

خیار دومینیکا که کمتر برای گلخانه خیار استفاده می‌شود، یک رقم گل‌دار کاملاً ماده است که تقریباً هیچ ماده تلخی مانند خیارهایی که تاکنون مصرف کرده‌اید، تولید نمی‌کند و همچنین در برابر بیماری‌هایی مانند سفیدک پودری مقاوم است. میوه‌های این نوع از خیار به اندازه 25 تا 35 سانتی‌متر بلند می‌شوند و هرکدام از آن‌ها برای یک وعده بزرگ سالاد کاملاً کافیست.

ایفل:

ایفل نوعی دیگر از واریته‌های خیار قابل کشت در گلخانه است که یک گونه قوی F1 است که طول میوه‌های آن تا 35 سانتی‌متر هم می‌رسد.

Conquerer:

این نوع خیار، یک رقم گلخانه‌ای قدیمی است که می‌تواند دمای کمتری را نسبت به سایر گونه‌های خیار تحمل کند و این یک ویژگی مثبت برای گلخانه‌هایی است که در مناطق سردتر هستند و یا به وسایل گرمایشی کمتری مجهز می‌باشند. این نوع واریته خیار، میوه‌های سبز نسبتاً بزرگ، معطر و متوسط را ​​تشکیل می‌دهند.

دوره‌های رشد برای کشت خیار در گلخانه

کشت خیار با توجه به ساختار اقلیمی منطقه‌ای که گلخانه در آن قرار دارد، در دوره‌های مختلف انجام می‌شود. برای پرورش خیار در گلخانه، ساختار گلخانه و اینکه کدام نوع کشت را می‌خواهید انتخاب کنید نیز مهم است. دوره‌های رشد خیار با توجه به مواردی که گفته شد، می‌توانند در پاییز، بهار، کشت تک‌محصولی، اواخر پاییز، اوایل بهار یا تابستان باشند.

دمای مورد نیاز برای رشد خیار در گلخانه چقدر است؟

مانند سایر سبزیجات گلخانه‌ای از جمله فلفل، گوجه‌فرنگی و بادمجان، مهم‌ترین عامل محیطی برای گلخانه خیار دمای هوا است. دما تا حد زیادی بر رشد رویشی، تشکیل گل، رشد میوه و کیفیت تأثیر می‌گذارد. خیار، گیاهی گرمادوست است. به همین دلیل به‌شدت باید به دمای گلخانه خیار توجه داشته باشید تا زحماتتان به هدر نرود. در واقع، خیار بین 5/0 درجه سانتی‌گراد تا 5 درجه سانتی‌گراد سرد می‌شود و در 2- درجه سانتی‌گراد یخ می‌زند.

اگرچه جوانه‌زنی بذر خیار از 12 درجه سانتی‌گراد شروع می‌شود، اما برای جوانه‌زنی بهینه، دما باید 27 درجه سانتی‌گراد باشد. البته دما نباید بیش‌ازحد نیز زیاد شود و افزایش دمای بالای 30 درجه سانتی‌گراد نیز بر جوانه‌زنی تأثیر منفی می‌گذارد.

در جدول زیر، دمای ایده آل برای کاشت خیار در گلخانه خود را مشاهده می‌کنید:

دوره رشد شب (درجه سانتیگراد) روز (درجه سانتیگراد)
جوانه‌زنی 27 27
دوره نهال – کاشت 19 21
کاشت – برداشت 19 21
دوره برداشت 16 19

 

نورپردازی برای گلخانه خیار چگونه انجام می شود؟

یکی دیگر از عوامل مهم در اصول راه اندازی گلخانه خیار، ایجاد نور و روشنایی مناسب است. نور موردنیاز بهینه برای خیار 15000 لوکس و مقدار نیاز نوری در شبانه‌روز حدود 14 ساعت است. همان‌طور که در تمام محصولات گلخانه‌ای این اصل وجود دارد، در کشت خیار نیز باید رابطه نور و دما را در نظر گرفت. در زمانی که نور کم است باید دما را کاهش داد و در زمانی که نور زیاد است، باید آن را افزایش داد.

چگونه خاک گلخانه خیار را قبل از کاشت آماده کنیم؟

برای آماده‌سازی خاک برای کاشت خیار در گلخانه باید به عواملی مانند ویژگی خاک، آبیاری و روش‌های کشت توجه شود. برای اینکه ریشه خیار به‌راحتی رشد کند، خاک باید تهویه مناسبی داشته باشد. به همین دلیل باید خاک را درحالی‌که در حال آمادگی کامل است، پردازش کنید. این بدین معنی است که در صورت لزوم ابتدا خاک را آبیاری کرده و به محض رسیدن خاک به حالت مناسب فوراً آن را شخم بزنید تا تهویه مناسب ایجاد شود.

علاوه بر این، باید از خرد شدن کلوخه‌ها و حذف بقایای گیاهی مختلف روی سطح خاک، مطمئن شوید و برای این کار سخت‌گیر باشید. به‌این‌ترتیب خاک برای کاشت آماده می‌شود و می‌توانید با سهولت بیشتری گیاهان را آبیاری کنید و محصول بهتری را نیز برداشت خواهید کرد.

خاک موردنیاز خیارهای کشت شده در گلخانه چه نوع خاکی است؟

برای گلخانه خیار باید از خاک‌های درشت، با زهکشی خوب، گرم و دارای تهویه مناسب استفاده شود. اگر خاک غنی از مواد مغذی با ظرفیت نگهداری آب بالا باشد، مزایای فوق‌العاده‌ای را برای محصول خیار شما ایجاد خواهد کرد. گیاه خیار خاک‌های خنثی یا کمی قلیایی را دوست دارد. PH خاک نیز برای گلخانه خیار باید بین 6 تا 8 باشد.

نحوه کاشت نهال خیار گلخانه‌ای

اگر نمی‌خواهید نهال بخرید و تصمیم دارید خودتان نهال‌ها را به دست آورید و بکارید، می‌توانید از جایگزین‌های زیادی برای اهداف پرورش نهال استفاده کنید. بااین‌حال، هوا و ظرفیت بالای نگهداری آب و محیط دو ویژگی مهم برای به دست آوردن نهال‌های مناسب خیار است.

برای این منظور توصیه می‌شود فقط از خاک‌های پیت یا مخلوط‌های پیت (مانند پیت + پرلیت) استفاده شود. در تهیه ملات نهال کود دامی مزرعه، خاک و ماسه را به‌درستی تهیه کنید. در این فرآیند ملات ضدعفونی شده و با تهیه ملات شروع به کاشت بذر می‌کنند. از ماه فوریه (12 بهمن تا 9 اسفند)، می‌توانید بذرها را در یک بستر مناسب بکارید تا نهال‌های سالمی داشته باشید.

توجه داشته باشید که خیارها، گیاهان حساس به جابجایی هستند. در این مرحله برای تقویت گیاهان، انداختن ۲ تا ۳ دانه بیشتر از بذر موردنظر برای هر کاشت و به دست آوردن نهال‌های بهتر ایده خوبی خواهد بود. عمق کاشت بذر تقریباً 1 سانتی‌متر است. زیرا اگر بذرها عمیق‌تر کاشته شوند، ممکن است پوسیده شوند یا اگر محیط بهینه نباشد، برگ‌های به وجود آمده و جوانه زده نمی‌توانند از سطح محیط خاک بلند شوند یا بیرون بزنند و ریشه‌ها ممکن است بشکنند.

با کاشت سطحی و جوانه زدن بذر نیز، پوسته بذر مانند کلاه روی برگ‌های جوانه زده باقی می‌ماند و برگ‌های خیار آسیب می‌بینند. توجه داشته باشید که برگ‌های جوانه‌زده تا زمانی که اولین برگ واقعی ظاهر شود، گیاه را تغذیه می‌کنند و از این نظر اهمیت بسیار زیادی دارند.

 

اصول راه اندازی گلخانه خیار

اصول راه اندازی گلخانه خیار

 

نحوه آماده‌سازی گلخانه خیار برای کاشت

اگر برای گلخانه خیار قرار است از گلخانه‌ای استفاده شود که قبلاً مثلاً برای گیاهان و سبزیجات دیگر استفاده شده است، باید گلخانه شما کاملاً و به‌طور دقیق از ضایعات محصول دوره قبل پاک‌سازی شود و با آب تمیز به‌وفور شسته شود، زیرا گیاه خیار به شوری بسیار حساس است.

همچنین خاک را باید عمیقاً شخم زد و در صورت تشکیل کلوخه، این کلوخه‌ها باید کاملاً شکسته شوند. برای افزایش میزان مواد آلی و بهبود ساختار فیزیکی و شیمیایی خاک، باید به اندازه مناسب کود دامی سوخته به خاک داده شود.

به علاوه، خاک باید از نظر عوامل بیماری که از دوره کشت قبلی خاک را آلوده کرده‌اند، ضدعفونی شود تا محصول شما آسیب نبیند. امروزه با درک مضرات گندزدایی شیمیایی برای سلامت انسان و محیط‌زیست، برخی از مواد شیمیایی برای ضدعفونی ممنوع شده‌اند. در حال حاضر کاربردی‌ترین، مؤثرترین و سالم‌ترین راه، استفاده از انرژی خورشیدی برای ضدعفونی کردن خاک کشت خیار در گلخانه و بسیاری از گیاهان دیگر است.

سولاریزاسیون، فرآیند گرم کردن خاک در ماه‌های ژوئیه تا آگوست (تیر تا شهریور) است، زمانی که تابش خورشیدی در تابستان به بالاترین حد خود می‌رسد. در این زمان می‌توانید برای ضدعفونی کردن خاک پس از پردازش خاک با شخم زدن، آن را با یک پوشش پلی‌اتیلن شفاف نازک تمیز بپوشانید و تمام دهانه‌های تهویه هوا را ببندید. این شرایط باید به مدت 45 تا 60 روز در گلخانه ایجاد شود که درنتیجه دمای خاک را بالا می‌برد و بیماری‌ها و آفات را از بین خواهد برد.

البته پس از تمام این فرآیندها برای مطمئن شدن از مناسب بودن خاک باید آنالیز خاک انجام شود و برنامه کوددهی نیز انجام گردد. توجه داشته باشید که میزان پتاسیم نیز در کشت خیار اهمیت ویژه‌ای دارد. تأثیر پتاسیم بر کیفیت میوه، مقاومت در برابر بیماری‌ها و آفات و کیفیت میوه بسیار زیاد است.

سایر نکات مهم برای  راه اندازی گلخانه خیار

در کاشت خیار در گلخانه ها، درصورتی‌که کاشت بر روی خاکریزهای آماده شده در ارتفاع 15 الی 20 سانتی‌متری از سطح زمین انجام شود، رشد بهتر گیاه مشاهده می‌شود. ازآنجایی‌که خاک گلخانه بیشتر از کاشت در بیرون گرم می‌شود، خاک قسمت ریشه گیاه کمتر له می‌شود و زهکشی آب اضافی آسان‌تر خواهد شد.

بنابراین خاک گلخانه خیار ساختاری مطبوع‌تر پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که هنگام کاشت خیار در گلخانه، جهت ردیف‌های گیاهان خود را در جهت شمال به جنوب انتخاب کنید تا گیاهان از نور بهتری بهره‌مند شوند.

کاشت را می‌توان به‌صورت کاشت تک ردیفه یا دو ردیفه انجام داد. نکته مهم در هنگام کاشت این است که رطوبت خاک گلخانه کافی باشد و بیشتر از حد قابل کشت، بذر کاشته شود تا اگر برخی از بذرها تخریب شدند، درنهایت تأثیر منفی در حجم محصول برداشت شده ایجاد نشود.

ملات نهال نیز باید کمی بالاتر از سطح خاک باشد و آبی که بعداً داده می‌شود نباید به گلوی ریشه برسد. این امر به‌ویژه برای کاشت در زمان‌های سرد بسیار مهم است. در مواقع گرم کاشت باید در عصر انجام شود و سازگاری نهال‌ها با گلخانه تسهیل شود.

چگونه گیاه خیار را آویزان کنیم؟

حدود یک هفته پس از کاشت، زالوهای روی ساقه شروع به رشد کرده و شروع به جستجوی مکانی برای در آغوش گرفتن می‌کنند. در این مرحله گیاه شروع به ریشه زدن در خاک کرده است. از این به بعد مراحل زیر را برای گلخانه خیار خود دنبال کنید:

1-برگ‌های ریز جوانه‌زده را از روی گیاه جدا کنید. چون اکنون برگ‌های واقعی بیرون می‌آیند و کار برگ‌های لپه‌ای یا ریز جوانه‌ای تمام شده است. اگر آن‌ها را جدا نکنید، در آینده خشک می‌شوند و ممکن است باعث بیماری شوند.

2-پس از این فرآیند، می‌توانید با آویزان کردن گیاهان کار را شروع کنید. برای آویزان کردن گیاهان از نخ‌های ضخیم پنبه‌ای یا طناب‌های نایلونی استفاده می‌شود. ازآنجایی‌که تنه گیاه خیار کاملاً شکننده و مستعد شکستن است، در این فرآیند بسیار مراقب باشید.

3-همچنین برای آویزان کردن بوته‌های خیار، یک سیم یا طناب ضخیم در طول ردیف بوته در ارتفاع 10-15 سانتی‌متری از زمین کشیده می‌شود. برای هر گیاه یک طناب آویز بین این سیم و سیم آویزان بالا بسته می‌شود و با پیچیدن آن روی این طناب، گیاهان را پرورش می‌دهند.

چگونه خیارهای کشت شده در گلخانه خیار را هرس کنیم؟

همان‌طور که در مورد گلخانه گوجه‌فرنگی یا فلفل نیز می‌دانیم، هرس یک ضرورت مطلق در کشت گلخانه‌ای است. بسته به اینکه واریته‌ها تک‌محصولی باشند یا چند محصولی، هرس متفاوتی باید انجام شود. در هر دو نوع گیاه، شاخه‌های کرسی در محل نشستن برگ‌ها در گره‌ها در 30 الی 35 سانتی‌متر اول از خاک باید تمیز شوند. دلیل تمیز کردن این شاخه‌ها، رشد خوب و قوی گیاه است. در صورت وجود این شاخه‌های اضافی، گل‌هایی که تشکیل شده‌اند باید حذف شوند.

در واریته‌های تک‌محصولی، شاخه‌های نشیمنگاهی با توجه به قدرت رشد گیاه از روی نشیمنگاه دوم یا سوم هرس می‌شوند. اگر هرس را به‌موقع و به‌درستی انجام ندهید، بعد از مدتی متوجه خواهید شد که برخی از برگ‌ها شروع به زرد شدن می‌کنند. اگر بیش‌ازحد بزرگ شوند، باید تمیز شوند تا از مصرف بیش‌ازحد مواد مغذی توسط هر گیاه جلوگیری شود.

اصول و نحوه کوددهی در گلخانه خیار

از دیگر اصول راه اندازی گلخانه خیار که باید به آن توجه داشته باشید، کوددهی مناسب است که در قسمت‌های قبل نیز به‌طور مختصر به آن اشاره کردیم. گیاه خیار گیاهی است که آب و کوددهی متعادل را دوست دارد. بنابراین قبل از کاشت، کود حیوانی را به گلخانه خیار اضافه کنید. گیاه خیار خاکی با مواد آلی بالا را دوست دارد و کود حیوانی این نیاز ماده آلی را برآورده می‌کند. بلافاصله پس از کاشت، نیز آب فراوان به گیاه بدهید. اگر هوا به‌شدت گرم باشد، می‌توان هرروز کم‌کم آبیاری را انجام داد تا خاک خشک نشود.

اولین کود دهی با کودهایی که دارای فسفر هستند، 7-10 روز پس از آب دهی اولیه انجام می‌شود. در کنار این کود، عناصر کمیاب و اسید هیومیک مورد نیاز خیار گلخانه ای نیز اضافه می‌شود. بنابراین گیاه به‌راحتی به مواد غذایی می‌رسد و میزان شوری خاک کاهش می‌یابد.

هنگامی‌که تشکیل میوه شروع می‌شود، ترکیب پتاسیم و کلسیم آغاز می‌شود. ازآنجایی‌که خیار یک گیاه مولد است، کود پتاسیم بیشتری مصرف می‌کند. اگر گیاه کمبود پتاسیم داشته باشد یا نتواند این کود را دریافت کند، میوه‌ها شروع به تشکیل حالتی به نام ذوزنقه می‌کنند که باعث کاهش کیفیت و طعم میوه می‌شود.

 

راه اندازی گلخانه خیار

راه اندازی گلخانه خیار

 

گرده‌افشانی خیارهای گلخانه‌ای

گرده‌افشانی این میوه در گلخانه خیار به دو صورت تلقیح طبیعی و مصنوعی انجام می‌شود. درحالی‌که همیشه نمی‌توان از حشرات طبیعی در یک فضای محدود گلخانه‌ای برای گرده‌افشانی استفاده کرد، اما این امکان وجود دارد که شرایط خوبی را برای این کار فراهم کنیم. در تابستان، حداقل درجایی که گلخانه قرار دارد، می‌توانید گرده‌افشانی را با استفاده از نسیم تولید شده توسط سیستم تهویه انجام دهید.

نحوه آبیاری گلخانه خیار چگونه است؟

گیاه خیار به آب زیادی نیاز دارد. این گیاه در شرایط دمایی و نوری بالا، 5/2 الی 4 لیتر آب در هر متر مربع مصرف می‌کند. این میوه با اینکه آب دوست دارد، ساختار ریشه بسیار کوچکی به عرض 20 الی 50 سانتی‌متر و عمق 10 الی 30 سانتی‌متر در شرایط گلخانه‌ای دارد. خیار به دلیل ساختار سطحی و کوچک ریشه‌ای که دارد، نمی‌تواند بیش از یک بار از آبیاری که داده می‌شود بهره‌مند شود، بنابراین باید از اصل آب کمتر اما به‌صورت منظم و با تکرار استفاده کرد.

سیستم آبیاری ایده آل برای گلخانه خیار، سیستم آبیاری قطره‌ای است. آبیاری باید روزانه و در صورت امکان چندین بار در طول روز انجام شود. خیار به نمک بسیار حساس است، بنابراین لازم است میزان نمک آب آبیاری به‌خوبی بررسی شود.

زمان برداشت اولین محصول از گلخانه خیار چه موقع است؟

پس از انجام اصول گفته شده و زحمات زیادی که باید برای تولید این محصول گلخانه‌ای کشیده ‌شود، نوبت به برداشت می‌رسد. اگرچه بر حسب نوع خیار زمان برداشت کمی متفاوت است، اما به طور کلی زمانی برداشت انجام می‌شود که طول خیارها به 10 الی 30 سانتی‌متر برسد. اگر میوه‌ها به موقع برداشت نشوند، درشت، دچار پوست زرد و سفت شده و حتی قسمت بالایی آن ترک می‌خورد و دیگر نمی‌توان آن را در بازار ارائه داد. بنابراین روی این مسئله دقت لازم را داشته باشید.

برداشت با بریدن ساقه میوه با چاقوی تیز یا قیچی یا گرفتن میوه و بلند کردن آن و پاره کردن ساقه میوه از محل اتصال به ساقه انجام می‌شود. میوه را نباید پایین کشید و چید. در غیر این صورت گیاه آسیب می‌بیند و میوه با ساقه نمی‌شکند، بلکه ته میوه پاره می‌شود که باعث کاهش کیفیت میوه خواهد شد.

نکته دیگر برای برداشت از گلخانه خیار این است که برداشت باید صبح زود قبل از گرم شدن هوا انجام شود. میوه‌های برداشت‌شده خیار باید جدا از محصولاتی که اتیلن ترشح می‌کنند مانند سیب و گوجه‌فرنگی نگهداری شوند. در غیر این صورت ماندگاری میوه‌های خیار کوتاه می‌شود.

 

تبلیغات برای گلخانه ها

تبلیغات برای گلخانه ها

 

سخن پایانی

خیار یکی از بهترین و سودده‌ترین گیاهان برای کشت گلخانه‌ای است که هم در گلخانه‌های خانگی کوچک و هم در گلخانه‌های تجاری بزرگ محصول خوبی محسوب می‌شود و همیشه خریداران زیادی دارد. ما در این مقاله سعی کردیم تا جای ممکن اصول راه اندازی گلخانه خیار را به شما آموزش دهیم. اما قطعاً اگر تجربه اول شما برای این کار است، باید اطلاعات بیشتری دراین‌باره کسب نمایید.

ترجمه تخصصی: همیارگلخانه

سوالات متداول درباره “اصول راه اندازی گلخانه خیار”:

1-طول خیار گلخانه ای به طور متوسط چقدر است؟

طول خیارها بین 5 الی 10 سانتیمتر است.

2-واریته خیار برای کشت گلخانه‌ای چیست؟

نوع بادامی (8-10 سانتی‌متر)-نوع کوتاه (15-20 سانتی‌متر)-نوع بلند یا لانگا (25-40 سانتی‌متر)

3-دمای مورد نیاز برای رشد خیار در گلخانه چقدر است؟

دما تا حد زیادی بر رشد رویشی، تشکیل گل، رشد میوه و کیفیت تأثیر می‌گذارد. خیار، گیاهی گرمادوست است. خیار بین 5/0 درجه سانتی‌گراد تا 5 درجه سانتی‌گراد سرد می‌شود و در 2- درجه سانتی‌گراد یخ می‌زند. جوانه‌زنی بذر خیار از 12 درجه سانتی‌گراد شروع می‌شود، اما برای جوانه‌زنی بهینه، دما باید 27 درجه سانتی‌گراد باشد. البته دما نباید بیش‌ازحد نیز زیاد شود و افزایش دمای بالای 30 درجه سانتی‌گراد نیز بر جوانه‌زنی تأثیر منفی می‌گذارد.

4- نورپردازی برای گلخانه خیار چگونه انجام می شود؟

نور موردنیاز بهینه برای خیار 15000 لوکس و مقدار نیاز نوری در شبانه‌روز حدود 14 ساعت است.

5-خاک موردنیاز خیارهای کشت شده در گلخانه چه نوع خاکی است؟

گیاه خیار خاک‌های خنثی یا کمی قلیایی را دوست دارد. PH خاک نیز برای گلخانه خیار باید بین 6 تا 8 باشد.

6-سولاریزاسیون خاک گلخانه خیار به چه معنا است؟

سولاریزاسیون، فرآیند گرم کردن خاک در ماه‌های ژوئیه تا آگوست (تیر تا شهریور) است، زمانی که تابش خورشیدی در تابستان به بالاترین حد خود می‌رسد. در این زمان می‌توانید برای ضدعفونی کردن خاک پس از پردازش خاک با شخم زدن، آن را با یک پوشش پلی‌اتیلن شفاف نازک تمیز بپوشانید و تمام دهانه‌های تهویه هوا را ببندید. این شرایط باید به مدت 45 تا 60 روز در گلخانه ایجاد شود که درنتیجه دمای خاک را بالا می‌برد و بیماری‌ها و آفات را از بین خواهد برد.

7-بهترین نوع کود برای خیار گلخانه ای چیست؟

اولین کود دهی با کودهایی که دارای فسفر هستند، 7-10 روز پس از آب دهی اولیه انجام می‌شود. در کنار این کود، عناصر کمیاب و اسید هیومیک مورد نیاز خیار گلخانه ای نیز اضافه می‌شود. بنابراین گیاه به‌راحتی به مواد غذایی می‌رسد و میزان شوری خاک کاهش می‌یابد. هنگامی‌که تشکیل میوه شروع می‌شود، ترکیب پتاسیم و کلسیم آغاز می‌شود.

 

منبع:

https://garden-housing.com/special-gardens/grow-cucumbers-in-the-greenhouse-complete-guide/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *