صادرات محصولات گلخانه ای به روسیه + نکات مهم

تبلیغات برای گلخانه

صادرات محصولات گلخانه ای به روسیه و نکات مهمی که باید در این راه بدانید

صادرات محصولات گلخانه ای به روسیه می‌تواند یک فرصت عالی برای کشاورزان و گلخانه داران ما باشد چرا که روسیه یکی از کشورهای بزرگ و پیشرفته است که روابط سیاسی بسیار خوبی با ایران دارد. اما انتخاب درست محصولات برای صادرات بسیار مهم است؛ زیرا هر کشور خارجی تنها محصولاتی را وارد می‌کند که یا به دلیل آب‌وهوا و شرایط خود نتواند آن را تولید کند و یا اگر تولید می‌کند به اندازه‌ای نیست که بتواند همه نیازهایش را برطرف نماید.

بنابراین برای صادرات محصولات میوه یا سبزیجات به روسیه ابتدا باید دیدگاهی صحیح نسبت به صادرات و نیاز این کشور داشته باشیم که در ادامه این مقاله سعی می‌کنیم تا جای ممکن توضیحات موردنیاز را برایتان بیان کنیم. با ما همراه باشید.

نگاهی به تاریخچه صادرات محصولات گلخانه ای به روسیه

از حدود سال 2015، روسیه به‌شدت در بخش کشاورزی خود سرمایه‌گذاری کرده است و امیدوار است بتواند تقاضای موردنیاز 144 میلیون روس را در داخل کشور برآورده کند. با این‌ حال بر اساس ارقام وارداتی که به این کشور انجام شده است، تلاش‌های روسیه تاکنون ناموفق بوده است.

روسیه به دلیل آب‌وهوای بسیار سردی که دارد نمی‌تواند کشاورزی گسترده‌ای مانند ایران داشته باشد و سرمایه اولیه مورد نیاز برای گلخانه‌های بزرگ و تجاری نیز بسیار گزاف هستند. به همین دلیل صادرات محصولات گلخانه ای از ایران به روسیه، از نیازهای بدیهی این کشور است و اگر بتوانید گلخانه‌ای با محصولات با کیفیت را پرورش دهید که در حد محصولات صادراتی باشند، می‌توانید درآمد گلخانه خود را به‌خوبی افزایش دهید.

OEC، یک پایگاه داده تجارت آنلاین بیان می‌کند که روسیه در سال 2017 حجم عظیمی از میوه و سبزیجات که از نظر ارزش دلاری حدود 4.9 میلیارد دلار بوده است را وارد کرده است. علاوه بر این، این صادرات محصولات گلخانه ای به این کشور، نشان‌دهنده این است که نه تنها صادرات به روسیه در زمینه محصولات گلخانه ای کاهش پیدا نکرده است، بلکه رشد هم داشته است. رقم 4.9 میلیارد دلار نشان‌دهنده افزایش 8.8 درصدی نسبت به سال قبل آن، در حجم واردات است.

تغییر بازار مبدأ برای واردکنندگان میوه و سبزیجات روسی

حجم زیاد میوه‌ها و سبزیجات وارداتی که از صادرات محصولات گلخانه ای به روسیه خبر می‌دهد، نشان‌دهنده رشد مراودات تجاری در این زمینه از طرف روسیه با کشورهای تأمین‌کننده است. اگر با شرایط فعلی واردات روسیه آشنا هستید، احتمالاً می‌دانید که ورود اتحادیه اروپا در حال حاضر در این کشور کمتر از حد مطلوب است. در واقع، کاملاً ممنوع است. زیرا از سال 2014، محصولات اتحادیه اروپا تحت تحریم روسیه قرار گرفته است و این موضوع باز هم یک فرصت طلایی جهت صادرات محصولات گلخانه ای برای کشاورزان و گلخانه‌داران ایرانی و سایر کشورهای همسایه فراهم کرده است.

در واقع روسیه یکی از خریداران عمده محصولات کشورهای اروپایی بود. بنابراین در حال حاضر حجمی را که از کشورهای اروپایی تأمین می‌کرد را از سایر کشورهایی که تحت تحریم روسیه نیستند، تأمین می‌کند و همین امر صادرات محصولات گلخانه ای از طرف کشورهای آسیایی را افزایش داده است.

بنابراین درحالی‌که این خبر بدی برای تولیدکنندگان گلابی بلژیکی، صادرکنندگان مرکبات اسپانیایی و شرکت‌های میوه و سبزیجات در سرتاسر اروپا است، خبر خوبی برای تولیدکنندگان در جاهای دیگر است. از آفریقا گرفته تا آمریکای جنوبی، آسیا و فراتر از آن، صادرات محصولات گلخانه ای به ‌صورت جهانی افزایش پیدا کرده است.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: نگاهی به بازار محصولات گلخانه ای

تأمین‌کنندگان جدید میوه و سبزیجات گلخانه ای روسیه چه کسانی هستند؟

همان‌طور که در قسمت قبل گفته شد، در حال حاضر به دلیل اینکه روسیه، کشورهای اروپایی را برای واردات میوه و سبزیجات تحریم کرده است، به دنبال محصولات مورد نیاز خود از سایر کشورهای توانا در این زمینه می‌باشد. در حال حاضر چین، یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی به کشور روسیه است. صادرات محصولات گلخانه ای به روسیه از طرف چین بالغ بر یک میلیارد دلار در سال است.

بعد از چین، ترکیه بیشترین صادرات محصولات گلخانه ای به این کشور را دارد. با این ‌حال ترکیه نیز در حال حاضر از نظر سیاسی در موقعیت خوبی نسبت به روسیه قرار ندارد و ممکن است مانند اروپا تحریم شود. در سال 2015، یک کشمکش سیاسی منجر به تحریم ترکیه برای صادرات میوه و سبزیجات به روسیه شد. با لغو نسبی این تحریم در سال 2016، دسترسی کامل به بازار در سال 2017 برقرار گردید. با این ‌حال، ترکیه در حال حاضر واردات بسیار کمتری از قبل به روسیه دارد.

به همین دلیل کشورهایی مانند مصر که قبلاً شریک تجاری وفادار روسیه بود، به آهستگی اما پیوسته صادرات خود را به روسیه افزایش داده است. در سال 2016 ارزش صادرات مصر به روسیه حدود 360 میلیون دلار بود که در سال بعد به 375 میلیون دلار رسید.

مراکش، یکی دیگر از کشورهای آفریقای شمالی است که از تحریم واردات میوه و سبزیجات اتحادیه اروپا در روسیه بسیار سود برده است. بین سال‌های 2016 تا 2017، ارزش صادرات مراکش، عمدتاً مرکبات، به میزان 20.2 درصد افزایش یافت و درمجموع به 338 میلیارد دلار رسید.

در حال حاضر ایالت‌های آمریکای جنوبی نیز در حوزه صادرات محصولات گلخانه ای به روسیه وارد عمل شده‌اند. درحالی‌که صادرات آرژانتین ممکن است به‌اندازه رقبای او از سراسر جهان نباشد، آرژانتین سالانه 185 میلیون دلار میوه برای خریداران روسی به روسیه ارسال می‌کند. اکوادور نیز تقریباً صادرات موز را در انحصار خود دارد. آن‌ها در سال 2017 از مجموع 738 میلیون دلار صادرات موز به روسیه، 702 میلیون دلار درآمد خالص داشتند.

در سال 2020، حجم واردات میوه به روسیه به 5.2 میلیارد دلار رسید که بالاترین رقم از سال 2015 تاکنون بوده است. ترکیه، اکوادور، آفریقای جنوبی، آذربایجان، ایران و مصر 6 کشور برتر تأمین‌کننده محصولات کشاورزی مورد نیاز روسیه در سال 2020 بودند.

کدام محصولات میوه و سبزیجات در روسیه بیشترین تقاضا را دارند؟

صادرات محصولات گلخانه ای به روسیه

صادرات محصولات گلخانه ای به روسیه

 

برای درک بهتر پاسخ به این سؤال بد نیست، دیدگاهی نسبت به آب‌وهوا و شرایط کشاورزی کشور روسیه داشته باشید. روسیه ازجمله کشورهایی است که در بسیاری از زمان‌های سال می‌تواند فوق‌العاده سرد باشد. در مناطق جنوب مرکزی، اطراف دریای سیاه در استان‌هایی مانند کراسنودار، زمین‌های کشاورزی حاصلخیز فراوانی وجود دارد. با این‌ حال، آنچه در آنجا رشد می‌کند، بیشتر غلاتی مانند گندم است. به‌این‌ترتیب، بسیاری از محصولات مورد نیاز روسیه مانند سبزیجات و میوه‌های مختلف معمولاً در آب‌وهوای گرم‌تر رشد می‌کنند.

اگر به حجم صادرات و واردات بر اساس دسته نگاه کنیم، انواع محصولات زیر در روسیه بیشترین تقاضا را دارند:

  • مرکبات – 1.09 میلیارد دلار
  • موز – 738 میلیون دلار
  • سیب و گلابی – 525 میلیون دلار
  • گوجه‌فرنگی – 423 میلیون دلار
  • انگور – 385 میلیون دلار
  • میوه‌های هسته‌دار- 364 میلیون دلار
  • سیب‌زمینی – 193 میلیون دلار
  • پیاز – 190 میلیون دلار
  • میوه‌های استوایی – 157 میلیون دلار
  • خیار – 141 میلیون دلار

بیایید برخی از دسته‌بندی‌های عمومی‌تر را با کمی جزئیات بیشتر تجزیه کنیم. برای مثال:

مشخصات واردات مرکبات به این صورت است:

  • ماندارین و کلمانتین – 582 میلیون دلار
  • پرتقال – 233 میلیون دلار
  • لیمو و لیموترش – 186 میلیون دلار
  • گریپ فروت – 84.3 میلیون دلار

مشخصات میوه‌های هسته‌دار:

  • هلو و شلیل – 194 میلیون دلار
  • گیلاس – 89.3 میلیون دلار
  • زردآلو – 40.4 میلیون دلار
  • آلو – 39.8 میلیون دلار

و در نهایت، میوه‌های گرمسیری و استوایی:

  • آناناس – 50.2 میلیون دلار
  • آووکادو – 40.4 میلیون دلار
  • خرما – 29.9 میلیون دلار
  • گواوا و انبه – 27.7 میلیون دلار

موارد فوق میوه‌هایی هستند که خریداران روسی بیشترین درخواست را در سال‌های گذشته برای خرید آن‌ها داشته‌اند و از مهم‌ترین موارد صادرات محصولات گلخانه ای به روسیه هستند. بااین‌حال، برخی از سبزیجات مهم مانند پیاز و سیب‌زمینی در بخش واردات محصولات روسیه نقش بسیار زیادی دارند.

فرصت‌های صادرات میوه و سبزیجات خود را در WorldFood Moscow کشف کنید!

WorldFood Moscow، بزرگ‌ترین نمایشگاه غذا و نوشیدنی روسیه، مکانی برای دیدار با خریدارانی است که در جستجوی فروشندگان برای صادرات محصولات گلخانه ای به روسیه شامل انواع میوه‌ها و سبزیجات هستند. بنابراین یک فرصت و مکان عالی برای بازاریابی شما محسوب می‌شود. بیش از 30000 از واردکنندگان متخصص، شرکت‌های پذیرایی، اعضای بخش HoReCa، خرده‌فروشان و عمده‌فروشان در این نمایشگاه شرکت می‌کنند و همه به دنبال افزایش عرضه مواد غذایی کلیدی و ملاقات با خریداران محصولات خود هستند.

WorldFood Moscow، بستر مناسبی را برای ورود به زنجیره تأمین مواد غذایی روسیه، شروع صادرات و رشد فروش خود در بازار وارداتی 28 میلیارد دلاری برای شما فراهم می‌کند.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: میوه های گران قیمت گلخانه ‌ای برای سودآوری بیشتر

چرا صادرات میوه به روسیه در حال رشد است؟

بدیهی است که مصرف میوه در روسیه در سال 2020 با وجود وضعیت اقتصادی این کشور افزایش یافته است. اگرچه بخش تولید میوه داخلی در روسیه به رشد خود ادامه داد، بااین‌حال مانع از افزایش واردات نشد. به نظر می‌رسد که ترس از ویروس کرونا باعث شد بسیاری از مصرف‌کنندگان روسی به رژیم‌های غذایی سالم‌تر که سرشار از میوه‌ها و سبزیجات می‌باشد، روی بیاورند و سعی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشند.

البته روند مشابهی در بسیاری از کشورهای دیگر در سراسر جهان مشاهده شد که برای گلخانه داران و بخصوص افرادی که محصولات با کیفیت و قابل صادر کردن تولید می‌کردند، فرصت بسیار خوبی فراهم شد. آندری یارماک، اقتصاددان در مرکز سرمایه‌گذاری سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) می‌گوید: ازآنجایی‌که میوه‌های تازه، سالم تلقی می‌شوند، تقاضا برای آن‌ها در طول سال بالا بود و واردات را تحریک می‌کرد. درنتیجه صادرات محصولات گلخانه ای به روسیه نیز افزایش پیدا کرد.

کدام کشورها صادرات میوه به روسیه را سریع‌تر افزایش می‌دهند؟

کشورهای فعال در صادرات میوه به روسیه

کشورهای فعال در صادرات میوه به روسیه

 

هنگام تجزیه‌وتحلیل روندهای بلندمدت، به جنبه‌های بسیار جالبی در جغرافیای صادرات میوه به روسیه پی بردیم. اول‌ازهمه، کاهش شدید صادرات میوه به روسیه توسط چین و صربستان در نتایج این تجزیه نشان داده می‌شود که شاید به دلیل این است که در شرایط کرونایی میزان صادرات، هم به دلیل مشکلات حمل‌ونقل و هم به دلیل افزایش نیاز به محصولات کشاورزی در کشور مبدأ کاهش پیدا کرد‌ه است.

البته در مورد چین، وضعیت روشن است. حدود دو سال است که چین از صادرات سیب، گلابی و میوه‌های هسته‌دار به روسیه منع شده است. قبل از این ممنوعیت، چین دومین تأمین‌کننده سیب در روسیه بود.

به گفته تحلیلگران EastFruit، صربستان نیز از دیگر کشورهایی است که در سال‌های اخیر صادرات به روسیه را به دلایل مختلف مانند کاهش تولید، کاهش داده است. یکی از عمده‌ترین دلایل کاهش صادرات محصولات گلخانه ای به روسیه از طرف این کشور، افزایش سریع تولید داخلی میوه در روسیه و افزایش رقابت در بازار میوه روسیه از سوی ترکیه، مولداوی، ایران، ازبکستان و سایر کشورهای آسیای مرکزی است.

نکته مهم این است که با توجه به کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده میوه‌ها در فدراسیون روسیه، ازبکستان شروع به عرضه مستقیم آن‌ها به روسیه کرد. در گذشته، ازبکستان سهم قابل ‌توجهی از میوه‌ها را از طریق قرقیزستان و قزاقستان به روسیه می‌رساند. این میوه‌ها توسط آمار روسیه به‌عنوان واردات از قرقیزستان و قزاقستان، به‌جای واردات از ازبکستان گزارش شده است.

ایران و آذربایجان را هم در یک گروه از صادرکنندگان به روسیه قرار می‌دهیم، چون تشخیص منشأ اینکه آیا میوه‌های آذربایجان واقعاً مربوط به خود این کشور است یا از ایران تأمین می‌شود، سخت است. زیرا آذربایجان به‌طور سنتی مسیر اصلی حمل‌ونقل میوه و سبزیجات از ایران به روسیه بوده است.

اما یک چیز غیرقابل‌شک است و آن هم این است که ایران یکی از بازیگران کلیدی در بازار صادرات محصولات گلخانه ای به روسیه است و به افزایش حضور خود در این کشور هم به‌طور مستقیم و هم از طریق واسطه‌هایی از آذربایجان ادامه می‌دهد. برآورد ما این است که ایران در حال حاضر سومین تأمین‌کننده بزرگ محصولات تازه به روسیه پس از ترکیه و اکوادور است.

یکی دیگر از ویژگی‌های واردات میوه به روسیه افزایش تنوع میوه‌های مصرفی است. به همین دلیل، کشورهایی مانند برزیل و کلمبیا نیز در میان تأمین‌کنندگان محصولات کشاورزی روسیه رشد زیادی داشته‌اند. مولداوی در پنج سال اخیر صادرات میوه به روسیه را 21 میلیون دلار در سال افزایش داده است. علیرغم کاهش تولید میوه در سال‌های 2019 و 2020 به دلیل خشک‌سالی، این کشور در میان شش کشور برتر عرضه‌کننده میوه به روسیه است.

گرجستان نیز به لطف پیشرفت واقعی در صادرات میوه به فدراسیون روسیه در سال 2020، رتبه یازدهم را از نظر نرخ رشد عرضه طی 5 سال گذشته به خود اختصاص داد. در حال حاضر میانگین افزایش سالانه درآمد گرجستان از صادرات میوه به روسیه به 10 میلیون دلار می‌رسد.

محبوب‌ترین میوه‌های صادراتی به روسیه کدامند؟

برای اینکه بتوانید صادرات محصولات گلخانه ای به روسیه را با موفقیت انجام دهید، باید بازار مصرف‌کننده این کشور را بررسی کنید. درواقع شما باید بدانید مردم این کشور بیشتر دوست دارند از چه میوه‌ها و سبزیجاتی استفاده کنند. زیرا اگر به محصولات شما علاقه‌ای نداشته باشند، در فروش شما تأثیر زیادی دارد.

در سال 2020، 5 میوه اصلی که به‌عنوان صادرات به روسیه در نظر گرفته شدند شامل موز، سیب، نارنگی، انگور و پرتقال بوده است. ارزش واردات تقریباً همه میوه‌ها در سال 2020 افزایش یافت. با این حال، ارزش واردات موز به دلیل افزایش قیمت موز در سطح سال 2019 باقی ماند.

به‌طورکلی روس‌ها به‌طور فزاینده‌ای برخی از انواع انگور، گیلاس تازه، زغال‌اخته و سایر انواع توت‌ها را در زمستان و بهار و مرکبات و سیب را در ماه‌های تابستان، زمانی که محصولات در نیمکره شمالی هنوز برداشت نشده است، خریداری می‌کنند.

در حال حاضر صادرات سیب و پرتقال به روسیه تا حدودی کاهش پیدا کرده است، اما صادرات میوه‌هایی مانند هلو و شلیل به‌شدت افزایش یافته است. سایر میوه‌هایی که صادرات آن‌ها به روسیه افزایش یافته شامل زردآلو تازه، انبه، آووکادو، زغال‌اخته، خرمالو، انگور و گیلاس می‌باشند.

واردات چه میوه‌هایی به روسیه در بلندمدت افزایش می‌یابد؟

شما باید به این نکته توجه داشته باشید که در آینده چه میوه‌هایی بیشترین طرفدار را در روسیه خواهند داشت تا بتوانید کشت خود را طبق آن برنامه‌ریزی کنید. از بین تمام انواع میوه‌هایی که با حداقل 1 میلیون دلار یا بیشتر در سال به روسیه وارد می‌شوند، واردات هلوی تازه سریع‌ترین رشد را دارد. میانگین افزایش سالانه واردات هلو به 31 میلیون دلار یا 13 درصد می‌رسد. واردات انگور تازه و آووکادو به روسیه نیز با سرعت زیادی در حال رشد است.

جالب است که واردات موز از نظر ارزشی همچنان به رشد پویای خود ادامه می‌دهد. در حال حاضر واردات میوه‌های عجیب‌وغریب مانند تمر هندی، لیچی، جک فروت، ساپودیلو، گل ساعتی، کارامبولا و پیتاهایا به روسیه نیز به‌سرعت در حال رشد است.

با وجود افزایش تولید سیب داخلی در روسیه، رشد واردات این میوه نیز به 20 میلیون دلار یا 4 درصد در سال می‌رسد. بااین‌حال، بدیهی است که نرخ رشد واردات سیب به روسیه در حال حاضر کاهش یافته است. کارشناسان اعتقاد دارند که در سال‌های آینده به دلیل افزایش توانایی روسیه در تولید سیب، احتمال کاهش بیشتر صادرات سیب نیز وجود دارد.

چه میوه‌هایی در روسیه کشت می‌شوند؟

میوه و سبزیجات در روسیه

میوه و سبزیجات در روسیه

 

یکی از مواردی که باید در تحقیقات خود در نظر داشته باشید تا بدانید برای صادرات محصولات گلخانه ای به روسیه چه محصولاتی را در نظر بگیرید، این است که کشور روسیه توانایی تولید چه میوه‌ها و محصولاتی را دارد. بااین‌حال میوه‌هایی نیز که در روسیه رشد می‌کنند، تقاضای موجود در بازار داخلی را برآورده نمی‌کنند.

بنابراین تا 80 درصد از محصولات مورد نیاز میوه و تره بار روسیه حتی در مواردی که خودش تولیدکننده است، از کشورهای دیگر وارد می‌شود. باوجوداین، مصرف‌کنندگان بیشتر به دنبال خرید محصولات داخلی هستند، زیرا آن‌ها را ارگانیک‌تر می‌دانند. میزان تقریبی مصرف چنین محصولاتی به 43 کیلوگرم در سال برای هر نفر می‌رسد و این میزان 2.5 برابر کمتر از کشورهای اروپای غربی است.

طبق آمار، یک فرد در روسیه به ‌طور متوسط ​​حدود 6 درصد از کل هزینه‌های غذایی را صرف چنین خریدهایی می‌کند. شرایط آب و هوایی روسیه اجازه نمی‌دهد تا تقاضا در تمام طول سال برآورده شود. به همین دلیل شاخص‌های واردات و صادرات محصولات گلخانه ای به روسیه بالاست.

 در فصل گرم، محصولات زیر در روسیه رشد می‌کنند:

  • گیلاس شیرین
  • توت‌فرنگی
  • تمشک و سایر انواع توت‌ها
  • سیب، گلابی و آلو
  • زردآلو، انگور و خربزه
  • هندوانه و هلو

میزان تولید این محصولات در روسیه برای مصرف حدود شش ماه بازار این کشور کافی است. پس ‌از آن، محصولات کشورهای دیگر که به روسیه صادر شده‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این ‌حال، کیفیت آن‌ها کمتر از میوه‌های روسی است، اما قیمت آن چندین برابر است. با وجود چنین مشکلاتی، مصرف کلی در سال‌های اخیر، بخصوص به دلیل ویروس کرونا، یک چهارم افزایش یافته است.

بیشتر باغ‌های روسیه در نواحی جنوبی قرار دارند. این سرزمین‌ها شامل کریمه، قلمرو کراسنودار، منطقه روستوف، قلمرو استاوروپل و منطقه آستاراخان هستند. محصولات حساس به دما مانند زردآلو، انگور، هلو، توت‌فرنگی، هندوانه و خربزه در این مناطق رشد می‌کنند. گیاهانی مانند آلو، گلابی و سیب که کمی به دما مقاوم‌تر هستند نیز در قلمرو میانی روسیه رشد می‌کنند. به همین دلیل تولیدکنندگان کشاورزی محلی عمدتاً سیب و گلابی می‌کارند.

چه سبزیجاتی در روسیه بهتر رشد می‌کنند؟

مانند میوه‌ها که در قسمت قبل به بررسی آن‌ها پرداختیم، برای صادرات محصولات گلخانه ای به روسیه باید سبزیجات مورد نیاز مصرف‌کنندگان در این کشور را نیز برای افزایش درآمد گلخانه خود بررسی کنید.

خوشبختانه غذاهای روسی سرشار از سبزیجات هستند. سبزیجات به روش‌های مختلفی در این کشور رشد کرده و نگهداری می‌شوند، به‌طوری‌که مردم در طول زمستان طولانی برخی از این محصولات را به‌صورت ذخیره داشته باشند.

کشاورزان روسی معمولاً سبزیجاتی را می‌کارند که بتوانند برای مدت طولانی آن‌ها را نگهداری کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به پیاز، هویج، تربچه، شلغم، چغندر و سیر اشاره کرد. کاشت کلم نیز در این کشور رایج است، زیرا به‌سرعت رشد می‌کند و نیاز به کار زیادی برای رشد ندارد. اما سبزیجاتی مانند سیب‌زمینی معمولاً از سبزیجات وارداتی به این کشور است. همچنین سبزیجات گفته‌شده به‌قدری کاشت نمی‌شوند که بتوانند نیاز همه مردم روسیه را برطرف کنند.

طیف گسترده‌ای از سبزیجات در همه غذاهای روسی از سوپ گرفته تا سالاد، پیش‌غذا، غذاهای گوشتی و غذاهای دریایی استفاده می‌شود. گسترده‌ترین سبزیجات مصرفی نیز کلم، سیب‌زمینی و چغندر هستند. از کلم‌ها در شیچی (بیش از 60 نوع شیچی در روسیه وجود دارد)، کلم ترش، کلم خورشتی و پیروگی استفاده می‌شود، درحالی‌که استفاده از چغندر بیشتر در سوپ‌های سرد و سالادهای وینگرت رایج است. بنابراین شما می‌توانید محصولات بسیار متعددی را برای صادرات به روسیه کشت نمایید و سود خود را افزایش دهید.

سخن پایانی

همان‌طور که ملاحظه کردید، روسیه به دلیل شرایط آب‌وهوای سردی که دارد و همچنین جمعیت زیاد مصرف‌کننده محصولات کشاورزی، یکی از بزرگ‌ترین کشورهای واردکننده محصولات گلخانه‌ای محسوب می‌شود. موارد زیادی را می‌توان به ‌عنوان صادرات محصولات گلخانه ای به روسیه در نظر گرفت.

بااین‌حال نباید بی‌گدار به آب زد و باید حتماً قبل از آن به روابط سیاسی بین دو کشور، بازار مصرف‌کننده روسیه، تولیداتی که در خود روسیه ایجاد می‌شوند، مواردی که بیشترین رشد صادرات به روسیه را دارند و … توجه کرد و آن‌ها را به‌طور کامل بررسی نمود تا متضرر نشوید و بهترین فروش را به خریداران روسی داشته باشید.

ترجمه تخصصی: همیار گلخانه

 

بازاریابی برای گلخانه

 

سوالات متداول درباره “صادرات محصولات گلخانه ای به روسیه”:

1-تأمین‌کنندگان جدید میوه و سبزیجات گلخانه ای روسیه چه کشورهایی هستند؟

چین – ترکیه – مصر – مراکش – ایالت‌های آمریکای جنوبی

2-کدام محصولات میوه و سبزیجات در روسیه بیشترین تقاضا را دارند؟

مرکبات – موز – سیب و گلابی – گوجه ‌فرنگی – انگور – میوه ‌های هسته‌ دار- سیب ‌زمینی – پیاز – میوه ‌های استوایی – خیار

3-چه سبزیجاتی در روسیه رشد می‌کنند؟

پیاز، هویج، تربچه، شلغم، چغندر و سیر

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *