نکات مهم نصب گلخانه

نکات مهم نصب گلخانه

تبلیغات برای گلخانه ها

تبلیغات برای گلخانه ها

نکات مهم نصب گلخانه + ملزومات ورود به این کسب و کار

نکات مهم نصب گلخانه برای مبتدیان و برای فعالان این حوزه بسیار اهمیت دارد و می تواند باعث سودآوری و افزایش درآمد این کسب و کارها شود.

گلخانه یکی از مکان هایی است که اگر هنگام احداث آن اصول مهم رعایت شوند، فرد بدون مشکل، درآمدزایی خواهد کرد. اهمیت و ارزش گلخانه زمانی مشخص می شود که بدانیم در گلخانه بسیاری از گیاهان و محصولات خوراکی گیاهی را می توان خارج از فصل خود، کشت کرد. در این مقاله ابتدا به صورت مختصر به ارائه چند تعریف درباره گلخانه خواهیم پرداخت. سپس خواهید دید که نکات مهم نصب گلخانه را به طور کامل شرح می دهیم. اگر قصد راه اندازی گلخانه را دارید و در این مسیر نیاز به راهنمایی دارید بدانید در جای درستی قرار گرفته اید. با ما تا انتها همراه باشید.

با گلخانه و انواع آن آشنا شویم

در تعریف گلخانه باید گفت که یک فضای محدود و قابل کنترل را می گویند که می توان اهداف کشت های خارج فصل را در آن تحقق بخشید. گلخانه ها به دو دسته بزرگ گلخانه های صنعتی و خانگی تقسیم می شوند. اما براساس نوع تولید هم گلخانه ها به دسته های زیر تقسیم می شوند:

گلخانه های تولیدی مخصوص پرورش سبزیجات و صیفی جات؛ خیار گلخانه ای؛ گوجه فرنگی گلخانه ای؛ توت فرنگی گلخانه ای؛ طالبی گلخانه ای؛ بادمجان گلخانه ای و …. .

گلخانه های مخصوص کشت گل های زینتی؛ می توان انواعی از گل های آپارتمانی و یا گل های شاخه بریده (گل رز و …) را در این گلخانه ها کشت کرد.

به علاوه اینکه از نظر نوع سازه نیز گلخانه ها به دو دسته چوبی و نیز فلزی تقسیم بندی می شوند. گلخانه های چوبی برای کشت گیاهانی مانند خیار و گوجه مناسب نمی باشد. این گلخانه ها دارای اسکلت چوبی می باشند و دارای پوششی از جنس پلاستیک هستند. اما این گلخانه ها دارای مزیتی هستند که آن هم قیمت ارزان راه اندازی این گلخانه ها می باشد. اما نمی توان این گلخانه ها را در برابر گلخانه های مدرن حتی قابل مقایسه دانست.

اما همانطور که از نام گلخانه های فلزی برمی آید، اسکلت اصلی این گلخانه ها، فلزی است. دارای پوشش هایی برای مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش می باشند. این گلخانه ها دارای سیستم مناسبی برای تهویه و نیز گرمایش برخوردار بوده و دارای ارتفاعی می باشند که معمولاً از 5.4 متر بیشتر می باشد. این گلخانه ها شرایط بهترین را برای رشد نسبت به گلخانه های چوبی ایجاد می کنند. به همین دلیل دارای عملکرد بهترین در واحد سطح می باشند.

در گلخانه های فلزی پیچ و مهره وسایلی برای اتصال قطعات می باشند. البته استفاده از جوشکاری هم در این باره دیده می شود. امروزه گلخانه های فلزی پرتابل نیز قابل استفاده هستند. این گلخانه ها شاید تا سقف 20 درصد گران تر از نمونه های دیگر گلخانه ها باشند. اما نصب آن ها راحت تر می باشد.

بد نیست به عنوان یک جمع بندی از این قسمت راهنمای کشت گلخانه یک جدول خدمت شما به نمایش بگذاریم:

نوع گلخانه مصالح به کار رفته نوع روزنه نکات مثبت و مزایا
گلخانه چوبی قطعات چوب و پوشش پلاستیک این گلخانه دریچه ندارد. این گلخانه ها با کمترین هزینه قابل راه اندازی می باشند.
تونلی دارای یک واحد لوله های گالوانیزه ای و پوشش پلاستیکی روزنه های سقفی و کناری این گلخانه ها طول عمر قابل توجهی دارند. آلودگی زیادی هم ندارند.
متصل دارای چند واحد لوله های گالوانیزه ای به همراه پوششی از جنس پلاستیک روزنه های سقفی و کناری این گلخانه ها معمولا دارای تهویه خوبی هستند و می توانند حتی اتوماتیک بشوند.
شیشه ای اسکلتی از جنس قطعات فلزی به همراه شیشه روزنه های سقفی و کناری هم استحام زیادی دارند و هم می توانند اتوماتیک شوند. دارای تهویه مناسب و طول عمر قابل توجهی هم می باشند.

 

بررسی انواع خاک و بستر های کشت در انواع گلخانه

امروزه گلخانه ها اغلب یکی از دو نوع کشت هیدروپونیک و یا کشت خاکی می باشند. نوع هیدروپونیک نوعی از کشت است که دیگر از وجود خاک در آن خبری نیست. شاید کشت خاکی به گونه ای نباشد که مدیریت آن دانش و مهارت زیادی بخواهد. اما همواره بیماری ها خاک گیاهان را تهدید می کرده اند. اما در کشت هیدروپونیک، بستر گیاه متفاوت با خاک می باشد. مزیت این روش کاهش بیماری های ناشی از خاک و نیز کاهش مصرف آب می باشد. ولی اجرای این روش کار هر کسی نمی باشد. از نظر هزینه نیز کشت هیدروپونیک حدوداً بین 15 تا 20 گران تر از کشت خاکی می باشد.

سایر شرایط مهم در احداث گلخانه

نکات مهم نصب گلخانه

نکات مهم نصب گلخانه

تا به اینجا به خوبی شما را درباره انواع گلخانه راهنمایی کردیم و مزایای هر یک را برای شما گفتیم. چند نکته دیگر هم می گوییم تا با شناخت بیشتری گلخانه خود را احداث کنید.

  • محل احداث گلخانه کجاست؟

نمی توان در هر محلی با هر نوع خاکی انتظار یک گلخانه پر رونق را داشته باشیم. خاکی که برای گلخانه استفاده می کنید باید چند مشخصه مهم داشته باشد. برای نمونه می توان به متوسط بودن بافت و نیز زهکشی مناسب اشاره کرد. این خاک نباید شور باشد و آهگ و گچ نباید در آن وجود داشته باشد. بهتر است این گلخانه در نزدیکی جاده های اصلی احداث شود. نباید این گلخانه را در محل های دارای شیب تند و یاد محل های بادگیر احداث کنید.

  • ابعاد زمین گلخانه

نکته مهم دیگری که باید بررسی کنید ابعاد زمین گلخانه می باشد. ابعاد زمین باید به گونه ای باشند که امکان احداث گلخانه ها در جهت شمال جنوب وجود داشته باشد.

  • اهمیت آب کافی و باکیفیت

به عنوان یک قاعده کلی این مورد را برای آب مورد نیاز گلخانه در تابستان در نظر داشته باشید. برای احداث یک گلخانه 1000 متر مربعی در هر شبانه روز حداقل 8 تا 10 متر مکعب آب نیاز دارید. میزان آب موجود سطح گلخانه ای که قابل احداث می باشد را تعیین می کند. اینکه که املاح موجود در آب چقدر باشد هم مهم است. چرا که گیاه به گیاه باید بررسی شود که تحمل گیاه نسبت به املاح موجود در گیاه چقدر است. کمیتی که رشد گیاهان را محدود می کند میزان شوری آب می باشد که با EC نمایش می دهند.

  • گلخانه به چه تجهیزاتی نیاز دارد؟

سیستم های سرمایشی و نیز گرمایشی را می توان مهم ترین تجهیزات مورد نیاز گلخانه دانست. سیستم های سرمایشی هم خود انواعی دارند. برای نمونه سیستم های مرکزی و موضعی را می توان در این باره مثال زد. شوفاژ را می توان مصداق مرکزی و بخاری را می توان سیستم موضعی به شمار آورد. اما سیستم های سرمایشی هم انواع مختلفی را دارند. که در این باره می توان خنک کننده های تابستانه و خنک کننده فن و پد را مثال زد. البته نباید از سیستم خنک کننده زمستانه نیز چشم پوشی کرد.

اما تجهیزات دیگری هم در گلخانه احتیاج می شوند. برای نمونه ژنراتور برق اضطراری و نیز ترموستات و البته سیستم آبیاری تحت فشار، چیزهایی بودند که در این قسمت باید به آن ها اشاره می کردیم.

  • آفاتی که گیاهان را تهدید می کنند

در اینجا می خواهیم چند مورد آفاتی که سلامت گیاه را تهدید می کنند نام ببریم. این آفات به شرح زیر می باشند: آبدزدک؛ شپشک های سپردار؛ مگس سفید؛ شته ها؛ تریپس؛ مینوز.

  • بیماری های گیاهی شایع در گلخانه

چه بیماری هایی ممکن است در گلخانه شیوع پیدا کنند؟ پاسخ شما ممکن است یکی از موارد لیست زیر باشد: ویروس موزائیک خیار؛ سفید سطحی؛ مرگ گیاهچه؛ سفیدک داخلی

سخن پایانی

راه اندازی گلخانه در صورت داشتن سرمایه کافی می تواند برای بسیاری از افراد درآمد های خوبی را به همراه داشته باشد. به شرطی که تمام نکات مهم نصب گلخانه رعایت شوند. همانطور که رعایت اصول راه اندازی گلخانه می تواند شما را سودمند کند عدم توجه به این اصول هم سرمایه شما را نابود می کند. برخی از این گلخانه ها نیاز به دانش فنی بالایی دارند که گلخانه های هیدروپونیک از این موارد بودند. از طرف دیگر گلخانه های خاکی نیاز به این میزان از دانش نیستند.

درباره ساختار گلخانه ها نیز برای شما صحبت کردیم. دانستید که گلخانه ها از نظر اسکلت به دسته های چوبی و فلزی تقسیم بندی می شوند. درباره زمین گلخانه هم تمامی چیزهایی که باید خدمت شما می گفتیم را گفتیم. شاید بتوان اوج سودآوری گلخانه را برای موادی دانست که خارج از فصل کشت آن ها کشت شان می کنید. با استفاده از مشاوره افراد کاربلد در این باره می توانید شما هم همچین سودآوری را تجربه کنید.

نکته آخری که به شما اشاره کردیم غلظت مواد محلول در آب بود. کمیتی آن را با EC نشان دادیم. دانستید که اگر نسبت به این کمیت بی توجه باشید و شوری آب از این حد استاندارد بیشتر شود عملکرد محصولات شما افت خواهد کرد. به کمک جدول قرارداده شده در این مطلب می توانید این میزان از حد شوری را برای برخی از گیاهان بدست آورید.

ترجمه تخصصی: همیارگلخانه

 

تبلیغات برای گلخانه

 

سوالات متداول درباره “نکات مهم نصب گلخانه”:

1-انواع گلخانه صنعتی چه محصولاتی را ارائه می دهد؟

سبزیجات و صیفی جات- انواعی از گل های آپارتمانی و یا گل های شاخه بریده

2-مزایای گلخانه چوبی چیست؟

این گلخانه ها با کمترین هزینه قابل راه اندازی می باشند.

3-مهم ترین آفات گیاهی داخل گلخانه ها چیست؟

آبدزدک؛ شپشک های سپردار؛ مگس سفید؛ شته ها؛ تریپس؛ مینوز.

4-بیماری های گیاهی شایع در گلخانه چیست؟

ویروس موزائیک خیار؛ سفید سطحی؛ مرگ گیاهچه؛ سفیدک داخلی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *