کاشت فلفل قرمز در گلخانه

فلفل قرمز چیلی گلخانه ای؛ نحوه کاشت و مراقبت از محصول

تبلیغات برای گلخانه

فلفل قرمز چیلی گلخانه ای؛ نحوه کاشت و مراقبت از محصول

فلفل قرمز چیلی گلخانه ای یکی از بهترین و پرسودترین محصولات برای کاشت است و در هر فصل می توان آنها را پرورش داد. راه اندازی گلخانه فلفل تند، یکی از آن مشاغلی است که در سراسر جهان توسعه یافته است. فلفل تند قرمز برای انواع غذاهای تند، تهیه انواع ادویه ها و چاشنی های تند و تیز به کار می رود. اگر بتوانید انواع ارقام فلفل چیلی تند قرمز را در گلخانه پرورش بدهید، از فروش آنها سود خوبی به دست خواهید آورد.

سرفصل عناوینی که در این مطلب می خوانید به صورت زیر است:

  • صفر تا صد نحوه پرورش فلفل قرمز چیلی گلخانه ای
  • 1-شروع کاشت فلفل قرمز چیلی
  • 2-انتخاب ارقام مناسب فلفل قرمز چیلی
  • 3-نحوه کاشت فلفل قرمز چیلی گلخانه ای
  • 4-نهال های فلفل چیلی در گلدان ها
  • 5-کاشت فلفل قرمز چیلی در فضای بیرونی
  • 6-مراقبت از گیاهان فلفل قرمز چیلی گلخانه ای
  • 7-هرس کردن گیاهان فلفل چیلی قرمز
  • 8- برداشت فلفل قرمز چیلی گلخانه ای
  • 9-مهم ترین مشکلات کشت فلفل قرمز چیلی گلخانه ای
  • سوالات متداول درباره ” فلفل قرمز چیلی گلخانه ای”
تولید محتوا سایت گلخانه

تولید محتوا سایت گلخانه

 

کاشت فلفل قرمز در گلخانه یک روش واقعاً موثر برای تولید محصولات زودبازده است. انواع سازه های گلخانه ای برای پرورش دهندگان مشتاق ارقام فلفل قرمز، ایده آل هستند. فلفل ها باید در اوایل فصل کاشته شوند، زیرا رشد آنها بسیار کند است؛ همچنین به نور و گرمای زیادی نیاز دارند، بنابراین رشد آنها زیر گلخانه شیشه ای (و نه پلاستیکی) دما را به طرز قابل توجهی افزایش می دهد.

در حالت ایده‌آل، فلفل قرمز چیلی گلخانه ای را باید در اواخر ژانویه / اوایل فوریه کاشت، بنابراین برای رسیدن به این هدف، احتمالاً به یک تکثیر در محیط گرم و نوعی منبع نور برای رشد نیاز خواهید داشت. وقتی فلفل‌های خود را درست در ابتدای ژانویه می‌کارید، بهتر است از منبع چراغ رشد LED برای تولید گرمای لازم استفاده کنید.

چون ژانویه، هوا سرد است و اگر محیط گلخانه، گرم نباشد، فلفل ها رشد کافی ندارند؛ با این حال، به محض اینکه شرایط دمایی اجازه دهد، گیاهان را باید به یک گلخانه کوچک رو به جنوب، با بخاری های لوله ای منتقل کنید. اگر قادر به تکثیر فلفل تند از بذر نیستید، می توانید گیاهان جوان فلفل را از نهالستان های تخصصی خریداری کنید.

پس از حدود 8 هفته، فلفل قرمز چیلی گلخانه ای باید به فضای رشد نهایی خود پیوند داده شوند. کاشت فلفل در گلخانه در گلدان باعث می شود که گیاهان راحت تر جابجا شوند، اما اگر در ظرف های مخصوص، بستر کشت، کاشته شوند به تغذیه بیشتری نیاز دارند. پس از پیوند، فلفل ها به نور و گرمای زیادی نیاز دارند – در حالت ایده آل باید از یک بخاری برای حفظ حداقل دمای حدود 12 درجه استفاده شود – اگر دما در شب خیلی کاهش یابد، روز بعد، مدتی طول می کشد تا گیاهان با شرایط جدید، وفق پیدا کنند.

یکی از مزایای بزرگ گلخانه های فلفل قرمز چیلی این واقعیت است که آنها پوشش شیشه ای با لعاب دارند. دقت کنید که برای گلخانه های شیشه ای، نه تنها انتقال نور، بهتر از پلاستیک انجام می گیرد، بلکه برخلاف پلاستیک، شیشه گرما را به دام می اندازد. این بدان معناست که وقتی خورشید روی گلخانه شما می تابد، حتی اگر بیرون سرد باشد، دما به سطوح گرمتری افزایش می یابد.

دمای مطلوب برای فلفل قرمز چیلی گلخانه ای در روز، بین 25 تا 30 درجه سانتیگراد است (اگرچه این عدد، بستگی به نوع آن دارد).

تغذیه مناسب فلفل های تند قرمز در گلخانه، برای رشد خوب و محصولات بسیار مهم است، به خصوص اگر آنها در گلدان ها رشد کنند. گیاهان را می توانید هر هفته یا دو هفته یک بار، با کودهای مناسب تغذیه کنید؛ یا از مخلوط تغذیه ای ضعیف تر، در هر بار آبیاری استفاده نمایید. در ماه های تابستان، گیاهان باید هر روز آبیاری شوند. پس از رسیدن میوه ها، برداشت منظم آن برای اطمینان از تولید بهترین محصول، بسیار مهم است.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: بهترین میوه های گلخانه ای

صفر تا صد نحوه پرورش فلفل قرمز چیلی گلخانه ای

فلفل قرمز چیلی گلخانه ای

فلفل قرمز چیلی گلخانه ای

1-شروع کاشت فلفل قرمز چیلی

فلفل قرمز چیلی گلخانه ای گیاهانی هستند که نیاز به گرما، آفتاب و نور فرآوان دارند. این محصولات، به سطوح مختلف رطوبت نیز نیازمند هستند. با این حال، رطوبت بالا می تواند مشکلات قارچی را برای محصولات ایجاد کند؛ به ویژه آن دسته از گیاهان فلفل که ابتدا در گلدان ها کاشته شده اند. برای حل این مشکل می توانید دریچه های گلخانه فلفل قرمز را باز کنید تا تهویه به طور کاملی و عالی انجام گیرد.

فلفل تند، شباهت زیادی به فلفل دلمه ای گلخانه ای دارد و با میوه های رنگارنگ و براق خود، محصولات پربار و پرمصرف را تولید می کنند. این محصولات، فضای بسیار کمی را در گلخانه ها اشغال می کنند، پس تعداد زیادی بوته را می توان کاشت. قد گیاهان فلفل قرمز چیلی گلخانه ای، 60 سانتی متر (2 فوت) و عرض آنها، 30 سانتی متر (1 فوت) است.

فلفل های چیلی قرمز معمولاً دارای شرایط رشد مشابه گوجه فرنگی در گلخانه هستند. برای تولید بهترین محصول، آنها را در گلخانه  چند تونلی یا گلخانه آفتابی پرورش دهید. این محصولات همچنین باید در یک مکان محافظت شده و آفتاب خیز، در فضایی با تهویه کامل، پرورش داده شوند. اگر نور کافی به فلفل ها نرسد، محصولاتی کوچک تر و کمرنگ تر را حاصل می کنند.

برای شروع، انواع ارقام فلفل چیلی قرمز را انتخاب کنید، بذرهای آنها را بخرید؛ سپس آنها را از اواخر زمستان، در گلدان و در داخل خانه بکارید؛ اواسط تابستان تا اوایل پاییز، زمان مناسبی برای برداشت است. البته صحبت ما در اینجا فقط کشت گلخانه ای فلفل قرمز چیلی است.

2-انتخاب ارقام مناسب فلفل قرمز چیلی

صدها نوع فلفل چیلی قرمز وجود دارد؛ میوه هایی با رنگ ها، شکل ها و اندازه های مختلف، از طعم ملایم تا بسیار تند و تیز. این فلفل ها هم برای غذاها و هم برای تهیه انواع ادویه تند به کار می روند.

گرمای فلفل در واحدهای حرارتی اسکویل (SHU) یا Scoville Heat Units اندازه‌گیری می‌شود، از انواع ملایم‌تر آن می توانیم به ” Anaheim” با رتبه‌بندی 500-2500 SHU، “Jalapeno” در 2500-8000 SHU، و ارقام “Scotch Bonnet” در 100،000-350،00 SHU و SHU 350.000. Carolina Reaper با معیار تندی 2.2 میلیون SHU اشاره کنیم.

معیار تندی و گرمای انواع فلفل قرمز چیلی گلخانه ای فقط به واریته آن بستگی ندارد، بلکه می تواند با توجه به شرایط رشد و مرحله رسیدگی میوه ها نیز متفاوت باشد. در حال حاضر 19 نوع فلفل قرمز چیلی هستند که عملکرد خوبی داشتند و بهترین گونه ها برای کشت گلخانه به شمار می روند.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: بادمجان گلخانه ای؛ نحوه کاشت و مراقبت از محصول

3-نحوه کاشت فلفل قرمز چیلی گلخانه ای

بذرهای فلفل چیلی قرمز گلخانه ای را از اواخر زمستان تا اواسط بهار در داخل خانه بکارید. کاشت زودهنگام بذرها باعث برداشت زودتر و فصل کاشت طولانی‌تر می‌شود. فلفل ها معمولاً به یک فصل طولانی برای رشد نیاز دارند.

یک گلدان کوچک را با کمپوست مخصوص بذر پر کنید، لایه رویی خاک را به آرامی بکوبید تا سفت شود؛ و سپس چند دانه را روی آن بکارید. بیشتر بذرها جوانه می زنند، بنابراین در صورت تلفات بذرها، فقط چند عدد بیشتر از نیاز خود بکارید.

یک ماده معدنی هیدراته که وزن سبک دارد، به راحتی رطوبت را جذب می کند. دانه‌های نقره‌ای مایل به قهوه‌ای کوچک با خاصیت اسفنجی را می‌توانید به‌عنوان محیط رشد بذر و قلمه‌ها استفاده کنید یا برای بهبود هوادهی و حفظ رطوبت، با کمپوست گلدان مخلوط نمایید.

مخلوط ورمیکولیت و آب را با احتیاط انجام دهید. بذرها در شرایط تهویه مناسب، محیط گرم، دمای کنترل شده و رطوبت کافی به خوبی رشد می کنند. محیط گرم و مرطوب به جوانه زدن بذرها و ریشه زایی سریع قلمه ها کمک می کند. به محض اینکه بذرها جوانه زدند، آن را از داخل گلدان ها به آرامی خارج کنید. آنها را برای تکثیر بیشتر می توانید به کیسه های پلاستیکی تکثیر منتقل کنید. گیاهان را در دمای 16 تا 18 درجه سانتیگراد (60 تا 64 درجه فارنهایت) در نور روشن نگه دارید و مرتباً آب دهید.

نکته کاربردی:

گلدان های پلاستیکی، فلزی، سرامیکی (از جمله سفالی) یا ظروف زیست تخریب پذیر با سوراخ های زهکشی در بخش زیرین، بستر خوبی برای کاشت بذر فلفل قرمز چیلی گلخانه ای هستند. قطر این گلدان ها معمولاً از 5 تا 90 سانتی‌متر (2 اینچ تا 3 فوت) متغیر است، اما اندازه 7.5 تا 15 سانتی‌متر (3-5 اینچ) معمولاً برای رشد گیاهان و کاشت بذر استفاده می‌شود (اگرچه سینی‌های بذر و تشت بذر (یا گلدان‌های کوتاه) نیز برای کاشت بذر استفاده می‌شوند.

فلفل چیلی گلخانه ای

فلفل چیلی گلخانه ای

4-نهال های فلفل چیلی در گلدان ها

وقتی که نهال فلفل قرمز چیلی گلخانه ای، گیاه جوانی است و از بذر رشد کرده است، 2.5 سانتی متر (1 اینچ) قد دارند، پس هر کدام را به گلدان کوچک که با کمپوست پر کرده اید، منتقل کنید. سپس، هنگامی که ریشه ها از طریق سوراخ های زهکشی زیرین ظاهر شدند، آنها را به گلدان های بزرگتر با اندازه 13 سانتی متری (5 اینچی) منتقل کنید.

در اواخر ماه مه، هر گیاه را به گلدان نهایی کاشت، با اندازه 22 سانتی متری (9 اینچی) منتقل کنید؛ یا سه عدد نهال جوان را در یک کیسه رشد استاندارد (کیسه های پلاستیکی) بکارید. تیرک یا یک چوب اهرم (تکیه گاه) استفاده کنید تا آنها را ثابت و راست نگه دارد.

اگر فلفل قرمز چیلی گلخانه ای در گلخانه های چند تونلی نگهداری شوند، بهترین رشد و نمو خواهند داشت. در فصل سرما و یخبندان، وقتی شرایط داخل گلخانه یا اتاقک رشد، به اندازه کافی گرم باشد، فلفل های تند، بهتر و سریع تر رشد می کنند. در مناطقی که دمای هوا چندان سرد نیست، می توانید با احتیاط، فلفل ها را در فضای بیرون ساختمان یا گلخانه بکارید.

5-کاشت فلفل قرمز چیلی در فضای بیرونی

گیاهان فلفل چیلی را تا زمانی که دمای شب، حداقل 12 درجه سانتیگراد (54 درجه فارنهایت) است، معمولاً در اواخر ماه مه یا اوایل ژوئن، بهتر است گیاهان فلفل چیلی قرمز را در داخل خانه نگهداری کنید. سپس برای دو تا سه هفته صبر کنید تا آنها بتوانند با شرایط بیرونی سازگار شوند.

فلفل ها برای تولید محصول در فضای باز، به گرم ترین و آفتابی ترین مکان نیاز دارند. آنها در ظروف بزرگ به خوبی رشد می کنند، پس به طور ایده آل، در یک پاسیو آفتاب گیر یا کنار یک دیوار رو به جنوب می توانید این کار را انجام دهید.

همچنین می توانید فلفل قرمز چیلی را در زمین، در خاک هایی با زهکشی خوب، حاصلخیز و با رطوبت کافی، و کمی اسیدی بکارید. برای دستیابی به این هدف، مقدار متوسط کود دامی پوسیده را در گودال کشت فلفل ها بریزید – به میزان 5.4 کیلوگرم در هر متر مربع – از استفاده از کود تازه یا ریختن مقادیر زیاد آن خودداری کنید، زیرا این امر می‌تواند منجر به رشد برگ های سبز بیش از حد شود.

نهال های جوان فلفل چیلی قرمز را در همان سطحی که در گلدان پرورش می دهند، در زمین بکارید. بسته به تنوع، آنها را در فاصله 38 تا 45 سانتی متری (15 تا 18 اینچ) از هم بکارید. ارقام کوتوله فلفل قرمز چیلی می توانند 30 سانتی متر (1 فوت) از هم فاصله داشته باشند. سپس با مالچ مناسب، برای محافظت در برابر باد، ترجیحاً تا پایان ماه ژوئن بپوشانید.

راه اندازی گلخانه فلفل تند

راه اندازی گلخانه فلفل تند

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: مزایای گلخانه قارچ برای یک کسب و کار پرسود + نکات مهم

6-مراقبت از گیاهان فلفل قرمز چیلی گلخانه ای

  • شرایط دما و رطوبت

گیاهان فلفل قرمز می توانند حداقل دمای شبانه 12 درجه سانتیگراد (54 درجه فارنهایت) را تحمل کنند، اما اگر در دمای بالای 15 درجه سانتیگراد (59 درجه فارنهایت) نگهداری شوند، رشد بهتری خواهند داشت. با این حال، دمای بیش از 30 درجه سانتی گراد (86 درجه فارنهایت) می تواند میوه دهی آنها را کاهش دهد، بنابراین گلخانه ها را به خوبی تهویه کنید و در هوای گرم، سایه انداز نصب کنید.

فلفل های چیلی قرمز، هوای مرطوب را دوست دارند، بنابراین در هوای گرم، گلخانه را با ریختن یک ظرف پر آب روی زمین، دو بار در روز، خیس کنید، سپس اجازه بدهید تا تبخیر شود.

  • آبیاری محصولات

آبیاری کم برای مرطوب نگه داشتن خاک و کمپوست های بستر کشت فلفل چیلی قرمز، لازم است. از غرقابی شدن خاک گلدان جلوگیری کنید. بهتر است برای حفظ رطوبت، از پوشش مالچ استفاده کنید. مراقب باشید که خاک گلدان ها خشک نشود. به طور مرتب آنها را بررسی کنید. در صورت خشکی زیاد، ممکن است جوانه های فلفل چیلی گلخانه ای، از ساقه ریزش پیدا کنند.

  • تغذیه فلفل چیلی

به محض شروع گلدهی فلفل ها، گیاهان را با کود مایع با محتوای پتاسیم بالا هر هفته تغذیه کنید.

7-هرس کردن گیاهان فلفل چیلی قرمز

برای اینکه شاخه های کناری هم میوه بیشتری داشته باشند، باید هنگامی که گیاهان به ارتفاع 30 سانتی متری (1 فوت) رسیدند، نوک ساقه را بچسبانید.

گیاهان بزرگ و آنهایی که در کیسه های پلاستیکی، در حال رشد هستند ممکن است نیاز به حمایت بیشتری داشته باشند. از چندین تکیه گاه عمودی، برای هر گیاه استفاده کنید و هنگام بستن ساقه ها مراقب باشید، زیرا بسیار شکننده هستند.

کاشت فلفل قرمز در گلخانه

کاشت فلفل قرمز در گلخانه

8- برداشت فلفل قرمز چیلی گلخانه ای

فلفل قرمز چیلی گلخانه ای به طور کلی از اواسط تابستان تا پاییز برای برداشت آماده است. میوه دهی فلفل ها در فضای باز باید از ماه آگوست شروع شود.

  • وقتی فلفل ها سبز رنگ هستند، آنها را بچینید؛ اگر فلفل ها روی گیاه باقی بمانند، تغییر رنگ داده و طعم تندتری پیدا می کنند.
  • اگر فلفل‌ها روی گیاه بمانند، گل‌های جدیدی تولید نمی‌شوند، این عامل می‌تواند منجر به کاهش برداشت کلی محصول، تا 25 درصد یا بیشتر شود.
  • از آنجایی که میوه‌های بالغ، تندتر و قرمزتر و رنگارنگ‌تر هستند، برداشت میوه های فلفل کوچک‌تر، اغلب ارزشمند است.
  • میوه های فلفل قرمز را برای استفاده در زمستان، به راحتی خشک کنید. همچنین می توانید آنها را منجمد کنید یا با آنها ترشی درست کنید.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: نحوه کاشت هلو و شلیل در گلخانه + نکات مهم

9-مهم ترین مشکلات کشت فلفل قرمز چیلی گلخانه ای

شته ها یک مشکل بزرگ، مهم ترین آفت برای انواع فلفل گلخانه ای هستند، بنابراین نوک ساقه و زیر برگ ها را به طور منظم بررسی کنید، پس باید این آفت ها را از بین ببرید؛ یا بشویید تا از ایجاد کلنی شته ها جلوگیری کنید.

کنه‌های عنکبوتی قرمز و مگس سفید نیز از مهم ترین آفت های فلفل قرمز چیلی گلخانه ای هستند و می‌توانند در گلخانه‌ها، به‌خصوص در شرایط خشک، مشکل‌ساز باشند. همچنین گیاهان جوان فلفل قرمز به محافظت در برابر راب و حلزون ها نیاز دارند.

برای استفاده از بهترین آفت کش ها و حشره کش ها برای این محصولات حساس می توانید با شرکت های معتبر و باتجربه در این زمینه مشورت کنید.

ترجمه تخصصی: همیار گلخانه

 

تبلیغات برای گلخانه ها

تبلیغات برای گلخانه ها

 

سوالات متداول درباره ” فلفل قرمز چیلی گلخانه ای”:

1-دمای مطلوب برای فلفل قرمز چیلی گلخانه ای چقدر است؟

دمای مطلوب برای فلفل قرمز چیلی گلخانه ای در روز، بین 25 تا 30 درجه سانتیگراد است (اگرچه این عدد، بستگی به نوع آن دارد).گیاهان فلفل قرمز می توانند حداقل دمای شبانه 12 درجه سانتیگراد (54 درجه فارنهایت) را تحمل کنند.

2- آبیاری فلفل قرمز چیلی گلخانه ای چگونه است؟

آبیاری کم برای مرطوب نگه داشتن خاک و کمپوست های بستر کشت فلفل چیلی قرمز، لازم است. از غرقابی شدن خاک گلدان جلوگیری کنید. بهتر است برای حفظ رطوبت، از پوشش مالچ استفاده کنید. مراقب باشید که خاک گلدان ها خشک نشود. به طور مرتب آنها را بررسی کنید. در صورت خشکی زیاد، ممکن است جوانه های فلفل چیلی گلخانه ای، از ساقه ریزش پیدا کنند.

3-بهترین زمان برداشت فلفل قرمز چیلی چه موقع است؟

فلفل قرمز چیلی گلخانه ای به طور کلی از اواسط تابستان تا پاییز برای برداشت آماده است.

4-مهم ترین آفت های فلفل قرمز چیلی در گلخانه چیست؟

شته ها -کنه‌های عنکبوتی قرمز و مگس سفید -راب و حلزون ها

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *