کاشت گوجه فرنگی گلخانه ای

گوجه فرنگی گلخانه ای؛ نحوه کاشت و مراقبت از آنها

تولید محتوا سایت گلخانه

تولید محتوا سایت گلخانه

گوجه فرنگی گلخانه ای؛ نحوه کاشت، مراقبت و برداشت محصول

گوجه فرنگی گلخانه ای یکی از پرفروش ترین و خوشمزه ترین محصولات باغبانی است که در محیط های کنترل شده گلخانه ها به خوبی به عمل می آید. طعم و رنگ منحصر به فرد انواع گوجه فرنگی که در گلخانه پرورش داده می شوند، بسیار دلپذیر است. این ویژگی ها به اندازه ای است که باعث شده محصولات گوجه فرنگی به مهم ترین صیفی جات صادراتی تبدیل شوند.

پرورش گوجه فرنگی در حوزه باغبانی گلخانه ای در حقیقت می تواند یک کسب و کار پرسود باشد. اگر تا به حال طعم یک گوجه فرنگی تازه چیده شده از باغ را چشیده باشید، می دانید که آنها با گوجه فرنگی های بسته بندی شده در فروشگاه هرگز قابل مقایسه نیستند.

اگر شما هم مثل ما عاشق گوجه فرنگی های گلخانه ای هستید، احتمالاً از خود می پرسید که چگونه می توانید آنها را در گلخانه خانگی تان پرورش دهید. گوجه فرنگی یک محصول گلخانه ای محبوب است؛ زیرا آنها در محیط گرم و حفاظت شده، بهتر و بیشتر رشد می کنند.

برای برداشت فراوان محصول گوجه فرنگی های خوشمزه، باید نحوه مراقبت صحیح از گیاهان گوجه فرنگی را بدانید. حفظ شرایط مناسب در گلخانه به معنای تامین نور، دما و گرده افشانی خوب و در عین حال مدیریت خوب آفات و بیماری گوجه فرنگی گلخانه ای است.

کاشت گوجه فرنگی در گلخانه یک انتخاب عالی است، چرا که به شما امکان می دهد فصل رشد و پرورش محصولات را بدون توجه به آب و هوای منطقه افزایش دهید. با کمی دقت، می توانید به راحتی، میزان برداشت گوجه فرنگی را افزایش بدهید. این محصولات، برای احداث گلخانه صنعتی و سودآوری چند برابری، بسیار ایده اقتصادی هستند.

  • گوجه فرنگی میوه است یا سبزی؟
  • انتخاب نوع گیاه گوجه فرنگی گلخانه ای
  • بهترین انواع گوجه فرنگی برای گلخانه چیست؟
  • چگونه گلخانه را برای گوجه فرنگی آماده کنید؟
  • نحوه پرورش گوجه فرنگی در گلخانه
  • مراقبت از گیاهان گوجه فرنگی در گلخانه
  • کنترل آفات و بیماری برای گوجه فرنگی های گلخانه ای
  • برداشت گوجه فرنگی
  • نحوه نگهداری و فرآوری صحیح گوجه فرنگی

 

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: مهم ترین مشکلات کشت گلخانه ای چیست و چطور آنها را برطرف کنیم؟

گوجه فرنگی، میوه است یا سبزی؟

گوجه فرنگی، میوه است یا سبزی؟ شاید هم فکر کنید که گوجه فرنگی جزو صیفی جات است؟

از نظر گیاه شناسی، به «تخمدان رسیده گیاه گلدار» میوه می گویند. این تعریف شامل محصولاتی مانند گوجه فرنگی، زردآلو، لوبیا و حتی بادام می شود. با این حال، کلمه “میوه” معمولاً به مواردی اشاره دارد که شیرین و گوشتی هستند در حالی که “سبزیجات”، نشان دهنده خوردنی هایی با فروکتوز پایین تر هستند. از دیدگاه آشپزی، سبزیجات معمولاً در غذاهای شور استفاده می شود.

برخی، این محصول را در دسته سبزی و برخی دیگر در دسته صیفی جات طبقه بندی می کنند. با این حال، گوجه فرنگی گلخانه ای، بهترین محصول برای پرورش و کسب درآمد است.

انتخاب نوع گیاه گوجه فرنگی گلخانه ای برای کاشت

مانند سایر محصولات گلخانه ای پرفروش، انواع مختلفی از گوجه فرنگی برای کاشت و پرورش وجود دارد. هر گونه از این محصول، دارای ویژگی های منحصر به فردی مانند طعم، ظاهر و کیفیت نگهداری متفاوتی است. از آنجایی که انواع مختلفی از گوجه فرنگی وجود دارد، انتخاب اینکه کدام یک را در گلخانه بکارید می تواند کمی چالش برانگیز باشد.

1- گوجه فرنگی Cordon

بوته های گوجه فرنگی Cordon به طور گسترده رشد می کنند مگر اینکه در اثر سرما، هرس شوند یا از بین بروند. در این نوع محصول، میوه بر روی شاخه هایی که روی خوشه مرکزی یا ساقه ها رشد کرده اند، قرار می گیرند و به طور مداوم، با رشد گیاه، بزرگ تر می شوند. این شرایط باعث برداشت طولانی‌ مدت گوجه ‌فرنگی ها می‌شود.

وقتی دمای خاک به بالای 55 درجه فارنهایت رسید، می‌توانید گیاهان گوجه ‌فرنگی Cordon را در بسترهای بلند ایستاده، کیسه‌های رشد یا مستقیماً در باغ بکارید. به دلیل روند رشد آنها، باید بوته ها را با چوب یا قفس محافظ گوجه فرنگی، محافظت کنید. گوجه فرنگی های Cordon، محبوب ترین گزینه برای کشت گلخانه ای هستند.

2- گوجه فرنگی Bush

بر خلاف واریته‌های Cordon، بوته‌ گوجه ‌فرنگی Bush، بوته ‌هایی نسبتاً فشرده با ساقه ‌های کوتاه‌تر دارند. در نتیجه برای رشد در گلخانه های کوچک تر مناسب هستند. رشد عمودی بوته‌های گوجه‌فرنگی Bush پس از مدتی متوقف می شود، در این مرحله، رشد آنها در شاخه‌ های جانبی ادامه می ‌یابد. میوه این نوع گوجه ها به یک باره می رسد، که آنها را برای برداشت، آماده می سازد.

بهتر است گوجه فرنگی های گلخانه ای Bush در گلدان های بزرگ یا کیسه های کشت، کاشته شوند. برای این کار از ظروفی استفاده کنید که حداقل پنج گالن خاک را با زهکشی مناسب در خود جای دهند. خاک جدید و با کیفیت گلدان را با مواد آلی مخلوط کنید. واریته ‌های Bush به پشتیبانی زیادی نیاز ندارند، اما سود آوری خوبی دارند. گوجه هایی که در گلدان کاشته می شوند، به آبیاری منظم نیاز دارند. هرگز شاخه های جانبی این نوع گوجه فرنگی ها را هرس نکنید، زیرا این شاخه ها، باردهی بالایی دارند.

برخی از گوجه ‌فرنگی‌ های گلخانه ای Bush به‌ عنوان «واریته‌های کوتوله» شناخته می شوند. این واریته ها کوچک ‌تر هستند و برای رشد در گلدان مناسب اند. این واریته معمولاً نیازی به هرس ندارد.

3- گوجه فرنگی Semi-determinate

همانطور که از نام این نوع گوجه فرنگی گلخانه ای پیداست، واریته های شبه Bush، برخی از خصوصیات گیاه گوجه فرنگی Bush و Cordon را دارند. این گونه ها دارای الگوی رشد نامشخص، با شاخه های کوتاه تر هستند که باعث فشرده تر شدن آنها می شود. با این حال، برخی از گوجه‌فرنگی‌های شبه Bush وجود دارند که مانند گیاهان Bush میوه می‌دهند.

گوجه فرنگی های شبه Bush را می توان در گلدان یا کیسه کشت عمودی، کاشت. این محصولات معمولاً برای نگهداری به حداقل هرس نیاز دارند. گیره نگهدارنده بوته گوجه فرنگی معمولاً برای دور نگه داشتن میوه از روی زمین مفید است.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: تبلیغات برای شرکت های فروشنده بستر کشت گلخانه

بهترین انواع گوجه فرنگی برای کاشت در گلخانه

اکنون که عادات سه نوع اصلی گیاه گوجه فرنگی گلخانه ای را یاد گرفتید، انتخاب گونه های خاص گوجه فرنگی بر اساس محیط گلخانه، بسیار آسان تر است. اگر چه ممکن است انتخاب تنها چند گونه گوجه فرنگی برای کاشت، دشوار باشد، توصیه می کنیم برای سهولت مدیریت آنها، کار پرورش محصولات را فقط از ۲ تا ۳ گونه شروع کنید.

در قسمت زیر، برخی از مهم ترین ارقام گوجه گلخانه ای را برایتان آورده ایم:

گوجه گیلاسی در گلخانه

گوجه گیلاسی در گلخانه

1- گوجه گیلاسی گلخانه ای

گوجه فرنگی های گیلاسی، کوچک و شیرین هستند، چیزی که آنها را به یک محصول مکمل عالی برای هر گلخانه تبدیل می کند. این ارقام گوجه فرنگی می توانند در کمتر از دو ماه پس از پیوندزنی، میوه تولید کنند. گوجه گیلاسی برای تهیه انواع سالاد و ماکارونی، ایده آل است.

2- گوجه فرنگی گلخانه ای آلویی

گوجه ‌فرنگی‌های آلویی، میوه های گوشتی به شکل آلو با اندازه ای کشیده هستند، معمولاً دانه‌های کمتری دارند و برای استفاده تازه در سالاد یا استفاده در فرآوری و تهیه سس یا خمیر، مناسب هستند. گوجه فرنگی آلویی، بزرگتر از گوجه گیلاسی است و شکلی کشیده دارد.

3- گوجه فرنگی Beefsteak

گوجه فرنگی Beefsteak یکی از بزرگترین و سنگین ترین ارقام گوجه فرنگی گلخانه ای است. این گوجه‌ فرنگی‌ها بافت بدون چربی دارند که آن‌ها را برای کباب کردن، بسته ‌بندی یا برش دادن و استفاده در تهیه ساندویچ ها، مناسب می سازد.

چگونه گلخانه خود را برای گوجه فرنگی خود آماده کنید؟

پس از انتخاب گوجه‌ فرنگی‌ هایی که می‌خواهید پرورش دهید، و بعد از خریداری بذرها، زمان کاشت آن‌ها و آماده کردن گلخانه ‌تان فرا می رسد!

اولین قدم برای راه اندازی گلخانه گوجه‌ فرنگی‌ شامل نظارت بر شرایط دمایی است. گیاهان گوجه فرنگی، زمانی که دمای روز بین 70 تا 80 درجه فارنهایت و دمای شب بین 60 تا 65 درجه فارنهایت متغیر باشد، عملکرد بهتری دارند. می توانید دمای داخل گلخانه را با عایق کاری و نصب بخاری (در فصل سرما) تا گرم شدن هوا افزایش دهید.

در ادامه، موارد مهم دیگری وجود دارد که باید هنگام آماده سازی کاشت گوجه فرنگی در گلخانه به خاطر داشته باشید:

1-به طور کلی، گوجه فرنگی در خاک با زهکشی خوب، مخلوط شده با پرلیت، ورمیکولیت یا پیت ماس رشد می کند. از آنجایی که این مواد، تغذیه کننده های سنگینی هستند، لازم است قبل از کاشت، با مواد آلی مانند کمپوست مخلوط شوند.

2-توصیه می کنیم هنگام پرورش گوجه فرنگی، از سیستم آبیاری قطره ای در گلخانه خود استفاده کنید. آبیاری قطره ای نه تنها منبع ثابتی از آب را به طور مستقیم به سیستم ریشه می دهد، بلکه می توانید از آن برای خودکارسازی پخش کود در خاک نیز استفاده کنید. مهم‌تر از همه، آبیاری قطره‌ای از خیس شدن برگ‌ها و میوه‌های گیاه گوجه‌فرنگی جلوگیری می‌کند؛ یعنی همان عاملی که می‌تواند باعث بیماری شود یا منجر به رشد میوه شود.

3-برای جلوگیری از کپک زدن برگ ها، میزان رطوبت را زیر 90 درصد نگه دارید. تهویه مناسب گلخانه گوجه فرنگی، کلید کاهش رطوبت است؛ به خصوص زمانی که هوا سرد یا مرطوب است، این موضوع اهمیت دارد.

نحوه پرورش گوجه فرنگی در گلخانه

پرورش گوجه گلخانه ای

پرورش گوجه گلخانه ای

مهم ترین مراحل کاشت گوجه فرنگی در گلخانه به صورت زیر می باشند؛ این نکات مهم را به عنوان یک راهنمای کشت گلخانه ای در ذهن داشته باشید:

برای کاشت بذر گوجه فرنگی می توانید از سینی استاندارد بذر، یا سینی بدون خاک و محلول غذایی بذر استفاده کنید. سینی‌های شناور کشت هیدروپونیک، انتخاب خوبی هستند.

سینی بذر را با افزودن مخلوط خاک و مرطوب کردن با آب، آماده کنید. از آب تصفیه استفاده کنید تا زمانی که مخلوط به اندازه ای خیس شود که بعد از فشرده شدن، فقط چند قطره آب از آن خارج شود.

داخل هر سلول از سینی کشت، یک سوراخ کوچک و کم عمق ایجاد کنید و یک دانه بذر در آن بگذارید.

دانه های گوجه فرنگی به طور معمول در 1-2 هفته در شرایط مناسب جوانه می زنند. اگر دمای محیط گلخانه، کمتر از 65 درجه فارنهایت است، برای سرعت بخشیدن به جوانه زنی، یک تشک گرمایشی، زیر سینی ها قرار دهید.

پس از جوانه زدن نهال ها، مطمئن شوید که سینی ها در معرض نور کافی قرار دارند. چراغ های رشد مخصوص گلخانه ها، تمام نور مورد نیاز نهال های گوجه فرنگی گلخانه را برای رشد حتی در زمستان فراهم می کند.

هنگامی که نهال ها، 1 تا 2 سری برگ پیدا کردند، آنها را به گلدان های جداگانه منتقل کنید. زمانی که حداقل 6 اینچ قد دارند، برای کاشتن در زمین یا طبقات کشت عمودی آماده خواهند بود.

به یاد داشته باشید که واریته های درشت تر، اگر در ظرف رشد کنند ممکن است میوه کمتری داشته باشند، بنابراین برای هر گیاه، اندازه مناسبی از ظرف کاشت را انتخاب کنید. از طرف دیگر، می توانید گوجه فرنگی ها را در امتداد مرز گلخانه بکارید تا فضای بیشتری برای رشد و دسترسی بهتر به نور خورشید داشته باشند.

گیاهان گوجه‌فرنگی در گلخانه به مواد مغذی زیادی نیاز دارند، بنابراین در طول فصل رشد، هر چند هفته یک بار از کود حاوی نیتروژن و پتاسیم استفاده کنید.

بوته های گوجه فرنگی نیاز به هرس منظم دارند.

هنگامی که گیاهان شروع به گل دادن کردند، ممکن است لازم باشد گرده افشانی را با تکان دادن بوته (برای تقلید از روشی که باد انجام می دهد)، باز کردن درب ها یا پنجره ها برای القای گرده افشان های طبیعی، یا استفاده از گرده افشان مکانیکی، برای اطمینان از میوه دهی مناسب، انجام بدهید.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: ساخت گلخانه ارزان با ۱۰ ایده مقرون به صرفه

مراقبت از گیاهان گوجه فرنگی گلخانه ای

گوجه فرنگی ممکن است یکی از محبوب ترین محصولات برای رشد در گلخانه باشد، اما برای اطمینان از برداشت فراوان، نیاز به مراقبت زیادی دارد. خوشبختانه اکثر مشکلات پیش رو، به راحتی قابل پیشگیری و مدیریت هستند.

آبیاری گوجه گلخانه ای

آبیاری گوجه گلخانه ای

چگونه گوجه فرنگی گلخانه ای را به درستی آبیاری کنیم؟

وقتی نوبت به کاشت گوجه فرنگی در گلخانه می رسد، بهترین کاری که می توانید برای سالم نگه داشتن گیاهان و جلوگیری از بیماری انجام دهید این است که برنامه آبیاری منظمی داشته باشید.

آبیاری مناسب، نه تنها کشت محصول پربار را تضمین می کند، بلکه خطر تنش خشکی یا آبیاری بیش از حد را کاهش می دهد.

از سمت بالا نباید گیاهان گوجه فرنگی را آبیاری کنید. سیستم آبیاری قطره ای را نصب کنید یا آبیاری در سطح زمین را در طراحی کنید.

حتماً خاک را به طور مرتب از نظر رطوبت بررسی کنید. اگر 2 اینچی بالای خاک مقداری رطوبت وجود داشت، یک یا دو روز دیگر صبر کنید و بعد آبیاری را انجام بدهید.

از طرف دیگر، اگر خاک خشک باشد، نشان دهنده زمان آبیاری است.

چرا بوته های گوجه فرنگی در گلخانه؛ میوه نمی دهند؟

یکی از ناراحت ‌کننده ‌ترین اتفاقاتی که می‌تواند در مورد گیاهان گوجه ‌فرنگی در گلخانه رخ دهد، زمانی است که گیاهان شکوفا می‌شوند، اما جوانه‌های گل، بدون تشکیل میوه از روی شاخه ها می‌ریزند. چرا این اتفاق می افتد و برای جلوگیری از آن چه کاری می توانید انجام دهید؟

شایع ترین دلیل این مشکل، گرده افشانی نامناسب است. اگرچه گیاهان گوجه فرنگی گلخانه ای، خود گرده افشان هستند، اما با استفاده از کمک باد و گرده افشان ها، چه واقعی و چه شبیه سازی شده، بهره می برند. می توانید مدل گرده افشانی با باد را با تکان دادن گیاه، شبیه سازی کنید که باعث پخش گرده گل ها شود. همچنین می توانید از گرده افشان مکانیکی استفاده کنید یا با باز کردن درب گلخانه در طول روز، گرده افشان های طبیعی را به داخل محیط گلخانه راه بدهید.

دمای بسیار زیاد یا نوسانات رطوبتی که کمتر رایج است، می تواند تولید میوه مناسب گوجه فرنگی را به تاخیر بیندازد یا حتی از آن جلوگیری کند.

کنترل آفات و بیماری برای گوجه فرنگی های گلخانه ای

وقتی صحبت از پرورش گوجه فرنگی در گلخانه به میان می آید، چند آفت و بیماری رایج وجود دارد که باید مراقب آنها بود و اقدامات لازم برای پیشگیری از آنها را انجام داد.

برای جلوگیری از هر گونه آلودگی یا بیماری شایع، به نکات زیر توجه کنید:

تهویه گلخانه را به درستی انجام بدهید تا از رشد آفات و بیماری ها جلوگیری کنید.

برای جلوگیری از رشد یا حمله آفات و بیماری های ریشه، قبل از پرورش دسته دیگری از گوجه فرنگی ها، خاک قدیمی را با خاک تازه جایگزین کنید یا از روش تناوب زراعی استفاده کنید.

رطوبت خاک را همیشه تنظیم کنید، اما مراقب باشید که بیش از حد آبیاری انجام ندهید، زیرا خاک مرطوب ممکن است باعث گسترش بیماری و کپک شود.

از نصب سیستم آبیاری سرباره خودداری کنید، زیرا برگ های گیاه گوجه فرنگی در صورت خیس شدن مستعد ابتلا به بیماری هستند.

برگ های مرده یا در حال مرگ را هرس کنید تا نور خورشید و جریان هوا بیشتر شود.

آفات و بیماری های رایج گوجه فرنگی که باید مراقب آنها بود

اگرچه این یک فهرست کاملی نیست، اما تعدادی آفات و بیماری وجود دارد که می تواند به گیاهان گوجه فرنگی ها در گلخانه حمله کند. در اینجا برخی از رایج ترین آنها و نحوه تشخیص شان آورده شده است:

آفت های گوجه گلخانه ای

آفت های گوجه گلخانه ای

1- شته ها:

این حشرات ریز با بدن نرم را می توان به صورت یک کولونی در هر جایی، در امتداد ساقه یا برگ گیاه گوجه فرنگی یافت. اگر این حشره ها را دیدید، برگ های آسیب دیده را هرس کنید و شته ها را با تکان دادن شدید گیاه یا سمپاشی با محلول حشره کش ارگانیک از بین ببرید.

2- کرم شاخدار گوجه فرنگی:

کرم شاخدار گوجه فرنگی، کرم های بزرگ به رنگ سبز روشن هستند که در دوره بعدی زندگی خود به پروانه های بزرگی تبدیل می شوند. این جوندگان سرسخت، در صورت عدم کنترل می توانند برگ ها و میوه های گیاه گوجه فرنگی شما را از بین ببرند، بنابراین گیاهان را به طور منظم بررسی کنید و هر اثری از این کرم ها را که پیدا کردید با محلول های آفت کش ارگانیک از بین ببرید.

3- بیماری ویروسی کُشنده (Damping off):

بیماری Damping off توسط انواع ویروس های گیاهی ایجاد می شود و به ویژه نهال های جوان و شکننده را درگیر می کند. گیاهان آلوده به طور ناگهانی در سطح خاک، پژمرده و پوسیده می شوند. برای جلوگیری از این بیماری ویروسی، حتماً از خاک جدید برای گلدان استفاده کنید، سینی های کشت و ابزارهای گلخانه ای را تمیز کنید و از آبیاری بیش از حد نهال ها خودداری کنید.

4- پوسیدگی انتهای شکوفه ها:

این پوسیدگی، بیماری ناخوشایند دیگری است که به صورت لکه های تیره و مرطوب در کف میوه ظاهر می شود و گوجه فرنگی ها را غیرقابل خوردن می کند. به جای یک ویروس خاص، پوسیدگی انتهای شکوفه ها معمولاً نتیجه عدم وجود کلسیم کافی در خاک، تنش خشکی، تغییرات شدید دما یا آسیب به ریشه است. برای جلوگیری از پوسیدگی انتهای شکوفه ها، مطمئن شوید که محصولات را به طور منظم آبیاری می کنید و دمای ثابت در روز یا شب در گلخانه کنترل شده است.

5- پژمردگی فوزاریوم:

این بیماری توسط قارچی که از خاک منتقل می شود، گوجه فرنگی گلخانه ای، سیب زمینی، فلفل و بادمجان را هدف قرار می دهد. نشانه های اولیه ای نوع پژمردگی، شامل زرد شدن برگ ها یا بافت قهوه ای و آغشته شده بدنه ساقه است. شرایط خنک و مرطوب گلخانه گوجه فرنگی می تواند باعث ایجاد این بیماری شود، بنابراین اطمینان حاصل کنید که دمای مناسب را برای گلخانه حفظ کرده اید. همچنین آبیاری بیش از حد را نباید انجام بدهید.

6- لکه برگ سپتوریا:

یکی دیگر از بیماری های رایجی که می تواند روی گیاهان گوجه فرنگی در گلخانه تأثیر بگذارد، لکه برگ سپتوریا است که توسط قارچ Septoria lycopersici ایجاد می شود. این بیماری به صورت لکه های قهوه ای روی شاخ و برگ ظاهر می شود و از برگ های مسن تر به سمت برگ های جدیدتر حرکت می کند. اگر بتوانید این نوع بیماری را زود تشخیص دهید، باید بتوانید با هرس کردن برگ های بیمار، از گسترش آن جلوگیری کنید.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: بهترین میوه های گلخانه ای برای کشت کدامند؟

برداشت گوجه فرنگی گلخانه ای

پس از ماه ها مدیریت دقیق گیاهان گوجه فرنگی در گلخانه، سرانجام اولین میوه ها رشد کردند و بزرگ شدند! وقت برداشت محصولات است!

شما می توانید در هر زمان، بسته به میزان رسیده بودن گوجه فرنگی، آنها را برداشت کنید. هر چه گوجه‌فرنگی‌ها بیشتر روی تاک بوته ها بمانند، گوشتی تر و قرمزتر خواهند بود. به سادگی، گوجه فرنگی را از شاخه ها جدا کنید. گوجه ‌فرنگی‌ های برداشت ‌شده را برای رسیدن کامل، در مکانی دور از آفتاب انبار کنید، زیرا این امر می‌تواند باعث پوسیدگی آن‌ها شود؛ حتی قبل از اینکه حتی فرصتی برای خوردن داشته باشید!

نحوه نگهداری و فرآوری صحیح گوجه فرنگی

راه های زیادی برای نگهداری گوجه فرنگی های برداشت شده وجود دارد. پس از چیدن، مراحل رسیدن گوجه فرنگی ها ادامه دارد، بنابراین آنها را بیش از یک هفته در انبارها رها نکنید.

اگر به طور همزمان تعداد زیادی گوجه فرنگی دارید، می توانید آنها را با کنسرو کردن یا خشک کردن یا انجماد، بهتر نگهداری کنید. همچنین می توانید سس های خانگی خوشمزه تهیه کنید.

ترجمه تخصصی: همیار گلخانه

تبلیغات برای گلخانه

سوالات متداول درباره “روش کاشت گوجه فرنگی در گلخانه”:

1-انواع گوجه فرنگی برای کاشت در گلخانه کدام است؟

گوجه گیلاسی گلخانه ای-گوجه فرنگی گلخانه ای آلویی-گوجه فرنگی Beefsteak

2-چگونه گلخانه خود را برای گوجه فرنگی خود آماده کنید؟

نظارت بر شرایط دمایی -خاک با زهکشی خوب-سیستم آبیاری قطره ای در گلخانه – تنظیم میزان رطوبت زیر 90 درصد

3- نحوه صحیح آبیاری گوجه فرنگی گلخانه ای چگونه است؟

از سمت بالا نباید گیاهان گوجه فرنگی را آبیاری کنید. سیستم آبیاری قطره ای را نصب کنید یا آبیاری در سطح زمین را در طراحی کنید. حتماً خاک را به طور مرتب از نظر رطوبت بررسی کنید. اگر 2 اینچی بالای خاک مقداری رطوبت وجود داشت، یک یا دو روز دیگر صبر کنید و بعد آبیاری را انجام بدهید. از طرف دیگر، اگر خاک خشک باشد، نشان دهنده زمان آبیاری است.

4-چرا بوته های گوجه فرنگی در گلخانه؛ میوه نمی دهند؟

گرده افشانی نامناسب -دمای بسیار زیاد یا نوسانات رطوبتی

5-آفات و بیماری های رایج گوجه فرنگی چیست؟

شته -کرم شاخدار گوجه فرنگی- بیماری ویروسی Damping off -پوسیدگی انتهای شکوفه -پژمردگی فوزاریوم- لکه برگ سپتوریا

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *