آنچه باید درباره عایق بندی گلخانه بدانید

آنچه باید درباره عایق بندی گلخانه بدانید + روش کار

نیازمندیهای گلخانه ای

 

آنچه باید درباره عایق بندی گلخانه بدانید + روش کار

عایق بندی گلخانه یعنی روش هایی را اجرا کنید که سازه گلخانه ای شما در تمام فصل های سال از اثرات محیطی در امان باشد. با عایق بندی صحیح می توانید از هدر رفتن حرارت داخل گلخانه در فصل های سرما جلوگیری کنید. همچنین مهر و موم عایق بندی سازه باعث می شود که هوای بیرون به داخل نفوذ نکند.

در حالی که هیچ شکی در آن نیست که یک گلخانه از نظر زیبایی و ظاهر، بسیار جذاب است، دلیل اصلی این که فردی بخواهد گلخانه داشته باشد این است که در در هر فصل، گیاهان مورد علاقه خود را در برابر شرایط سخت محافظت کند. عایق بندی گلخانه یکی از مهمترین ویژگی های هر گلخانه است. ما می خواهیم به همان اندازه انرژی که به ساختار وارد می شود در داخل محیط گلخانه باقی بماند.

بنابراین، لازم که بدانید چه چیزهایی را باید در مورد عایق کاری گلخانه بدانید. این مطلب نیز به طور تخصصی به بررسی این بحث می پردازد.

  • اهمیت عایق بندی گلخانه چیست و چرا باید آن را اجرا کنیم؟
  • چه چیزی یک عایق گلخانه ای خوب محسوب می شود؟
  • ورق های پلی کربنات برای عایق بندی گلخانه
  • مهر و موم یا آب بندی عایق گلخانه
  • آیا فونداسیون بر عایق بندی گلخانه تأثیر می گذارد؟
  • مراحل پیشرفته عایق بندی گلخانه
  • ایده های بهتر برای عایق بندی گلخانه شما
  • شیشه های دوجداره و روکش حباب دار برای عایق بندی گلخانه
  • عایق بندی گلخانه، بازتاب کننده
  • فویل عایق حرارتی برای قسمت های شمالی گلخانه
  • عایق بندی گلخانه در طول شب
  • پوشش ها و فریم سرد برای عایق بندی گلخانه
  • بهترین مواد و لوازم برای عایق بندی گلخانه

اهمیت عایق بندی گلخانه چیست و چرا باید آن را اجرا کنیم؟

کاهش هزینه های گرمایش گلخانه ای همراه با سطوح بازدهی بالاتر، از مهمترین مزایای عایق کاری گلخانه است. این امر زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که برای مقابله با سرما در محل گلخانه خود، نیاز به حفظ دمای بالاتر داشته باشید.

عوامل متعددی بر ارزش عایق بندی گلخانه تأثیر می گذارد. قبل از خرید متریال و لوازم عایق کاری، از کیفیت و مهر و موم پلی کربنات اطمینان حاصل کنید. شما همچنین باید به این فکر کنید که چگونه می خواهید پایه و اساس (فونداسیون) عایق سازی را ایجاد کنید. علاوه بر این، راه هایی مناسب برای عایق بندی گلخانه وجود دارد که اگر لوازم یا مواد اولیه مورد نیاز را پیدا نکردید، آن را به کار بگیرید.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: چگونه یک گلخانه در منزل راه اندازی کنیم؟

چه چیزی یک عایق گلخانه ای خوب محسوب می شود؟

عایق خوب، چیزی است که محیط کنترل شده ای را برای گیاهان شما فراهم می کند و درجه حرارت و رطوبت مناسب را برای گیاهان شما تضمین می نماید. صرف نظر از طراحی گلخانه، عایق بندی مناسب، نه تنها گیاهان ارزشمند شما را نجات می دهد، بلکه مصرف انرژی گلخانه شما را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. بیایید کمی دقیق تر به هر بخش در گلخانه که بخشی از یک عایق سازی خوب است، نگاهی بیندازیم.

ورق های پلی کربنات برای عایق بندی گلخانه

آنچه باید درباره عایق بندی گلخانه بدانید

آنچه باید درباره عایق بندی گلخانه بدانید

 

ورق های پلی کربنات این روزها شهرت زیادی پیدا کرده اند. پلی کربنات، به ویژه در عایق بندی گلخانه مزایای زیادی دارد. این ماده، سبک بوده، در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم است، انعطاف پذیر و عملاً نشکن است. پلی کربنات، کیفیت خود را در دمای کمتر از 40- درجه فارنهایت و تا دمای 284 درجه فارنهایت حفظ می کند.

دیوارها و سقف هایی که عایق ضعیف دارند، دلیل اصلی از دست دادن گرما در گلخانه ها هستند. بنابراین، انتخاب لعاب یا پوشش مناسب برای عایق کاری گلخانه مهم است.

اکثر انواع پلی کربنات با استفاده از چند دیواره توخالی، با جیب های هوا ساخته می شوند. هوای داخل صفحات، ویژگی های بهتری از عایق را ارائه می دهد. پانل های دو جداره معمولاً برای اهداف عایق حرارتی گلخانه استفاده می شوند. اگر به عایق سازی بیشتری احتیاج دارید، باید به دنبال گلخانه هایی با روکش سه جداره باشید زیرا استحکام بیشتر و حفظ حرارت عالی تر را فراهم می کنند.

همچنین پانل های دیواری نازک و با دوام، انتشار نور بهتری دارند و عایق مناسب محصوب می شوند. اما اگر نگران عایق بندی گلخانه هستید، همیشه به سراغ دیوارهای دولایه ای یا سه جداره بروید.

میزان عایق مورد نیاز شما برای گلخانه به عوامل مختلفی مانند شرایط آب و هوایی، محل گلخانه، میزان تهویه و غیره بستگی دارد.

شما باید انتقال نور و عایق را همزمان در نظر بگیرید. هر چه پلی کربنات، ضخیم تر باشد، نور کمتری دریافت می کنید. یک لایه ضخیم تر از این ماده، عایق حرارتی را تقریباً 30 برابر افزایش می دهد، اما همچنین انتقال نور را تا 10 برابر، کاهش خواهد داد.

کیفیت پانل پلی کربنات بر اساس مقدار R آن تعیین می شود. از R-Value برای اندازه گیری قابلیت عایق بودن آن استفاده می شود. ارزش بالاتر به معنای مزایای بیشتر در عایق بندی گلخانه است.

 K-Value یا هدایت حرارتی، ظرفیت یک ماده برای هدایت گرما است. K-Value پایین به این معنی است که مواد، عایق بیشتری را فراهم می کنند. این مقدار گرما یا BTU را در ساعت که در عرض یک فوت مربع از عایق، با ضخامت یک اینچ منتقل می شود، اندازه گیری می کند.

جدول زیر را بررسی کنید تا از انواع پانل و مقادیر عایق آن مطلع شوید:

 Polycarbonate / پلی کربنات R-Value K-Value
10mm پلی کربنات دو جداره 1.89 4.55
8mm پلی کربنات دو جداره 1.60 4.76
6mm پلی کربنات دو جداره 1.54 5
4mm پلی کربنات دو جداره 1.43 5.27

مهر و موم یا آب بندی عایق گلخانه

گرمای ایجاد شده در طول روز را می توان یک شب در داخل گلخانه حبس کرد. این زمانی است که مهر و موم بین قاب و پانل ها ایجاد شود. برخی از گلخانه ها دارای مهر و موم لاستیکی یا درزگیر سیلیکونی هستند تا از اتلاف حرارت جلوگیری کنند. برخی از باغبان ها، سوراخ ها را با استفاده از نوار چسب می پوشانند، اما این فقط یک راه حل موقت در برابر اثرات است.

راه حل دائمی برای عایق بندی گلخانه، استفاده از یک درزگیر سیلیکونی برای پر کردن ترک های گوشه های قاب یا فریم گلخانه است. دریچه ها، پنجره ها و درب های گلخانه به مهر و موم لاستیکی یا نوارهای شیشه ای نیاز دارند تا محکم بسته شوند. ضروری است که منافذ و مسیرها مسدود شوند؛ زیرا در صورت عدم کنترل می توانند صدمات جبران ناپذیری به گیاهان وارد کنند.

علاوه بر این، شما همیشه باید مهر و موم گلخانه خود را در حالت استاندارد حفظ کنید. هر یک یا دو بار در سال هر شیشه، سوراخ و شکاف را بررسی و تعمیر کنید. اطمینان حاصل کنید که درب ها و دریچه ها سالم هستند تا گرما از آن خارج نشود.

با عایق بندی گلخانه،  کشت محصولات گلخانه ای در فصل زمستان، آسان و بدون استرس است. برداشت زودهنگام محصول، پاداش خوبی برای کاشت محصولات در زمستان است. هنگام کاشت محصول در زمستان، هدف شما این است که مطمئن شوید گیاهان در روزهای بسیار سرد، محیط نرم و گرم در اختیار دارند، بنابراین یک گلخانه با عایق بندی خوب، ضروری است.

آیا فونداسیون بر عایق بندی گلخانه تأثیر می گذارد؟

گاهی اوقات هنگام بحث در مورد عایق بندی گلخانه، فونداسیون های گلخانه نادیده گرفته می شود. به یاد داشته باشید که وقتی زمین بیرون از گلخانه مانند رطوبت هوا یخ می زند، درجه سرما از طریق پایه زمین، وارد گلخانه می شود. این می تواند حدود 15 درصد حرارت را از طریق زمین تلف کند. توقف این اتلاف حرارتی برای گلخانه هایی که محصولات به طور مستقیم در زمین کاشته شده اند، یا در بسترهای بلند کاشته شده اند، بسیار مهم است؛ فراموش نکنید که شما باید از ریشه آنها محافظت کنید.

اگر نمی خواهید عایق فونداسیون گلخانه را نصب کنید، می توانید با نوع فونداسیون مناسب، از اتلاف حرارت گلخانه جلوگیری کنید. ما توصیه می کنیم از شن، خاک یا سنگ ریزه استفاده کنید. گلخانه خود را روی سیمان-بتن یا چوب نصب نکنید، زیرا این مواد، عایق ضعیفی را ایجاد می کنند.

مراحل پیشرفته عایق بندی گلخانه

به سادگی می توانید عایق زمین را در سراسر محیط گلخانه خود با ایجاد یک جیب خاک عایق، اجرا کنید. خاک در بخش زیرین خط یخبندان در فصل سرما، به دلیل دریافت انرژی زمین گرمایی، گرمای دائمی در طول سال دارد. این مخزن یک جرم حرارتی است که گرما را جمع آوری کرده و بعداً به تدریج آن را آزاد می کند.

می توانید حاشیه بیرونی گلخانه خود را با مقداری استایروفوم (ضخامت حدود 2 اینچ) یا فوم، عایق بندی کنید. فوم استایرن باید به صورت عمودی چیده شود و ارتفاع آن حداقل به یک پا برسد. بهتر است یک تخته روی سطح فونداسیون گلخانه خود قرار دهید.

ایده های بهتر برای عایق بندی گلخانه شما

مسدود کردن درزها اولین مرحله ای است که قبل از عایق سازی گلخانه انجام می شود. این بدان معناست که دریچه ها و درب ها باید به خوبی جا بیفتند، شکاف های قاب یا فریم، مهر و موم شده و همه شیشه های شکسته جایگزین و تعویض شوند. علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که پوشش زمین شما به خوبی در تمام انتهای گلخانه شما عایق شده است.

شیشه های دوجداره و روکش حباب دار برای عایق کردن گلخانه

آنچه باید درباره عایق بندی گلخانه بدانید

آنچه باید درباره عایق بندی گلخانه بدانید

 

یکی از راه های ارزان اما مؤثر برای ایجاد عایق دوجداره روی گلخانه، پوشاندن کل منطقه با پلاستیک است. انجام این کار میزان فرار و اتلاف گرما را کاهش می دهد و شکاف های هوا را نیز می بندد. در حین ساخت گلخانه می توانید شیشه های دو جداره را نصب کنید. این می تواند یک پروژه گران قیمت باشد، اما ارزش آن را دارد.

روکش حباب دار، یک ماده عایق ارزان برای شیشه دوجداره است. برای عایق بندی گلخانه به این روش، پوشش های حبابی با حباب های بزرگ تر را انتخاب کنید زیرا دسترسی نور بیشتری را نیز فراهم می کنند. پلاستیک های بسته بندی حبابی ممکن است همین کار را انجام دهند، اما بهترین آنها پلاستیک های حباب دار باغبانی است که عمداً برای عایق کاری گلخانه ساخته شده اند.

وقتی چارچوب گلخانه از چوب ساخته شده است، بهترین روش برای چسباندن پلاستیک های حباب دار، استفاده از بست یا سنجاق های کششی است. گیره های گلخانه ای برای اتصال پوشش حبابی به یک قاب آلومینیومی مورد نیاز است. عایق کاری گلخانه در سقف را فراموش نکنید. این قسمت نیز همچنین به عایق بندی حباب دار نیاز دارد.

پلاستیک های بسته بندی حباب دار همچنین می تواند برای جدا کردن مناطق گلخانه های بزرگ که فقط به مناطق خاصی برای کاشت محصولات زمستانی نیاز دارند، استفاده شود. استفاده از روکش پلاستیکی یا حبابی می تواند به عنوان یک صفحه موثر برای گیاهان بقیه مناطق عمل کند.

عایق کاری گلخانه، بازتاب کننده

هدف اصلی عایق بازتاب کننده، کاهش انتقال حرارت تابشی در فضاهای آزاد است که نقش مهمی در افزایش گرما در تابستان و از دست دادن گرما در زمستان دارند. اینها به گونه ای طراحی شده اند که راهی کارآمد و مقرون به صرفه برای کمک به حفظ BTU و عایق بندی گلخانه ارائه دهند. با این عایق از کپک ها، حشرات و جوندگان جلوگیری می کنید.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: با روش کاشت سیب زمینی گلخانه ای آشنا شویم

فویل عایق حرارتی برای قسمت های شمالی گلخانه

استفاده از فویل عایق حرارتی در ضلع شمالی گلخانه، بازگشت نور و گرما را به محیط گلخانه تضمین می کند. این عملکرد، به دلیل طراحی فویل عایق حرارتی با دو لایه فویل نقره ای پیچیده شده در اطراف یک ماده پلاستیکی حبابی ایجاد می شود. هنگامی که فویل حرارتی در داخل سقف گلخانه قرار می گیرد، حفظ گرما برای مدت طولانی امکان پذیر می شود.

عایق بندی گلخانه در طول شب

مواد متعددی وجود دارد که می تواند تجمع گرما را در طول روز به دام اندازد و باعث حفظ گرما و گرمایش گلخانه در طول شب شود. این مواد شامل پرده های حرارتی و پرده هایی هستند که عمداً برای جذب هر گونه گرما در طول روز ساخته شده اند. با این حال، آنها می توانند گزینه های گران قیمت در عایق سازی گلخانه باشند.

یک روش ارزان برای عایق سازی گلخانه در طول شب این است که مستقیماً لایه هایی از پارچه روکش را روی گیاهان قرار دهید. پارچه را می توان دو یا حتی سه بار روی گیاهان قرار داد. مواد سنگین و ضخیم مانند پتو می توانند برای این منظور مفید باشند. فقط مطمئن شوید که این پارچه های سنگین را روی تیرک یا میله یا حلقه قرار دهید تا از خم شدن گیاهان جلوگیری شود.

تنها عیب استفاده از پتو و سایر مواد ضخیم برای پوشاندن گیاهان در طول شب، حذف آنها در طول روز است که زحمت زیادی دارد. این امر باعث می شود که نور در طول روز وارد شود. استفاده از پرده ها و پوشش های گران قیمت حرارتی از این مشکل جلوگیری می کند. آنها از مواد شفاف ساخته شده اند که در طول روز به اجازه ورود نور خورشید به داخل گلخانه را می دهند. در نهایت، بسته به اندازه گلخانه، این راه حل چندان امکان پذیر نیست.

در مناطقی با آب و هوای فوق العاده سرد و همچنین برای گلخانه هایی که سطح وسیعی دارند، ممکن است لازم باشد بخاری گلخانه ای نصب کنید، که اگر بقیه عایق بندی گلخانه، خوب اجرا شده باشد، راه حل گران قیمتی نیست.

روش انتخاب بهترین هیتر مناسب گلخانه خود را اینجا بخوانید!

 

پوشش ها و فریم سرد برای عایق بندی گلخانه

آنچه باید درباره عایق بندی گلخانه بدانید

آنچه باید درباره عایق بندی گلخانه بدانید

 

هنگامی که گیاهان شما در داخل چارچوب ها و قاب سرد قرار می گیرند، حافظت بیشتری به دست می آورند. بطری های پلاستیکی خالی را می توان بازیافت کرد تا به عنوان مینی پوشش برای گیاهان عمل کنند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که ته بطری های پلاستیکی را جدا کرده و به صورت جداگانه روی گیاهان قرار دهید.

برای عایق سازی گلخانه و محافظت از تک تک گیاهان می توان از ظروف پلاستیکی و روکش حبابی استفاده کرد. فقط به یاد داشته باشید که در روزهای گرم، قاب های سرد را بردارید تا از گرم شدن بیش از حد گیاهان جلوگیری کنید. با این حال، قرار دادن آنها قبل از شب، محیطی گرم را برای گیاهان تضمین می کند.

بهترین مواد و لوازم برای عایق بندی گلخانه

بسیار خب؛ تا به اینجای بحث، شما همه اطلاعات لازم در مورد عایق سازی گلخانه را به دست آوردید، اما کدام کیت گلخانه ای بهترین ارزش عایق سازی را ارائه می دهد؟

بسته به مدل گلخانه شما، بهترین عایق، ورق پلی کربنات ضخیم دو یا سه جداره است. استفاده از درزگیر یا چسب سیلیکونی و پلاستیک های حباب دار، روش های دیگری برای این کار هستند.

اگر به عایق سازی گلخانه نیاز دارید یا میخواهید یک گلخانه بسازید و کسب و کار خود را شروع کنید، پیشنهاد می کنیم در میان بهترین های صنعت گلخانه جستجو کنید.

بخش نیازمندی های صنعت گلخانه ای را از این قسمت مطالعه کنید

 

سوالات متداول درباره “عایق بندی گلخانه و روش های اجرای آن”:

1-ورق پلی کربنات برای عایق سازی گلخانه چیست؟

پلی کربنات، به ویژه در عایق سازی گلخانه مزایای زیادی دارد. این ماده، سبک بوده، در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم است، انعطاف پذیر و عملاً نشکن است. پانل های دو جداره معمولاً برای اهداف عایق حرارتی گلخانه استفاده می شوند.

2- K-Value در عایق کاری گلخانه به چه معنا است؟

K-Value یا هدایت حرارتی، ظرفیت یک ماده برای هدایت گرما است. K-Value پایین به این معنی است که مواد، عایق بیشتری را فراهم می کنند. این مقدار گرما یا BTU را در ساعت که در عرض یک فوت مربع از عایق، با ضخامت یک اینچ منتقل می شود، اندازه گیری می کند.

3- برای عایق سازی گلخانه باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

میزان عایق مورد نیاز شما برای گلخانه به عوامل مختلفی مانند شرایط آب و هوایی، محل گلخانه، میزان تهویه و غیره بستگی دارد.

4-روش اجرای درزگیر سیلیکونی برای عایق کردن گلخانه چگونه است؟

راه حل دائمی برای عایق سازی گلخانه، استفاده از یک درزگیر سیلیکونی برای پر کردن ترک های گوشه های قاب یا فریم گلخانه است. دریچه ها، پنجره ها و درب های گلخانه به مهر و موم لاستیکی یا نوارهای شیشه ای نیاز دارند تا محکم بسته شوند. ضروری است که منافذ و مسیرها مسدود شوند؛ زیرا در صورت عدم کنترل می توانند صدمات جبران ناپذیری به گیاهان وارد کنند.

5- آیا فونداسیون بر عایق سازی گلخانه تأثیر می گذارد؟

وقتی زمین بیرون از گلخانه مانند رطوبت هوا یخ می زند، درجه سرما از طریق پایه زمین، وارد گلخانه می شود. این می تواند حدود 15 درصد حرارت را از طریق زمین تلف کند. توقف این اتلاف حرارتی برای گلخانه هایی که محصولات به طور مستقیم در زمین کاشته شده اند، یا در بسترهای بلند کاشته شده اند، بسیار مهم است؛ فراموش نکنید که شما باید از ریشه آنها محافظت کنید.

 

ترجمه تخصصی: همیار گلخانه

منبع: greenhouseemporium.com

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *