شرایط پرورش کاهو گلخانه ای

نکات مهم بهینه سازی شرایط پرورش کاهو گلخانه ای

نیازمندیهای گلخانه ای

 

پرورش کاهو گلخانه ‌ای چنانچه طبق شرایط استاندارد انجام شود، از نظر اقتصادی محصول با کیفیتی تولید می‌کند و به صرفه است. کاهو یکی از انواع سبزیجات گلخانه ‌ای برگ دار است که تقاضا برای خرید آن در بازارهای جهانی رو به افزایش است.

از آنجایی که سازه های گلخانه ای بهترین مکان برای پرورش میوه گلخانه ‌ای و سبزیجات گلخانه ‌ای هستند، جدیدترین فناوری ها به کمک کشت گلخانه ای آمده تا صاحبان گلخانه بتوانند کاهو را پرورش دهند.

طراحی و ساخت گلخانه برای پرورش کاهو گلخانه ‌ای بهترین فضای ممکن را برای رشد سبزیجات فراهم می کند. در این مطلب تصمیم داریم درباره همین موضوعات صحبت کنیم.

اگر به فکر راه اندازی گلخانه هستید یا می خواهید در این حوزه سرمایه‌گذاری کنید، به نکات زیر توجه داشته باشید. کاهو مرغوب در گلخانه به بهترین شکل، قابل کاشت و پرورش است؛ به شرطی که موارد زیر را در نظر بگیرید.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: چگونه کلم گلخانه ای پرورش دهیم + نکات مهم و ترفندها

نکات مهم در پرورش کاهو گلخانه‌ای و بهینه سازی شرایط رشد

شرایط پرورش کاهو گلخانه ای

شرایط پرورش کاهو گلخانه ای

 

نکته اول: بررسی و ارزیابی نیازهای آبی کاهو

برای پرورش کاهو در گلخانه به روش کشت هیدروپونیک یا به روش کاشت گیاه در خاک، در نظر گرفتن نیازهای آبی کاهو بسیار اهمیت دارد.

در شرایط کشت هیدروپونیک، محیطی که گیاهان در آن رشد می کنند و مواد مغذی را از آن طریق دریافت می‌کنند، یک بستر آب است. در این شرایط لازم است منبع آب مورد استفاده برای کاهوها را آزمایش و تجزیه تحلیل کنید تا بدانید که دقیقاً مواد مغذی آن چیست. فراموش نکنید که آزمایش آب برای پرورش کاهو در کشت هیدروپونیک باید به صورت دوره ای در یک سال انجام گیرد.

شاید لازم باشد برای پرورش کاهو در گلخانه هیدروپونیک از یک منبع پیش تصفیه آب استفاده کنید. به این ترتیب از کیفیت آب برای آبیاری و رشد کاهو ها مطمئن خواهید شد.

بهترین تجهیزات آبیاری گلخانه را می‌توانید با کمک گرفتن از متخصصان این صنعت خریداری کنید. سیستم های آبیاری در کشت هیدروپونیک بهترین راه حل برای نیاز گلخانه شما هستند.

در کشت کاهو در آب در هر دو سیستم NFT و Deep Water ، آب به طور مداوم جریان دارد. در این دو روش آبیاری کاهو در کشت هیدروپونیک، آب از طریق بسترها جریان پیدا می کند. جریان آب برای سیستم های مختلف متفاوت است اما اصول اولیه آن ها یکسان است.

زمانی که آب به مخزن اصلی یعنی مخزن ذخیره باز می گردد باید از نظر سطح مواد در داخل آب و همچنین میزان کود داخل آب آزمایش شود. اکثر سیستم های آبیاری کشت هیدروپونیک به فیلترهای قوی مجهز هستند تا ذرات درشت را تصفیه کنند.

در پرورش کاهو گلخانه ای در شرایط کشت هیدروپونیک نیاز است که دمای آب را تنظیم کنید. این شرایط در روزهای گرم تابستان حساسیت بیشتری دارد. کنترل دما کمک می‌کند که از استرس وارد شدن به گیاه جلوگیری کنید.

در این شرایط برای پرورش کاهو گلخانه ‌ای لازم است سطح اکسیژن را اندازه گیری کنید. یک سیستم آبیاری کشت هیدروپونیک، راه حل های کارآمد را برای تامین نیاز آبی در این نوع کشت گلخانه ‌ای ارائه داده است.

نکته دوم: بررسی نور گلخانه و سطح دسترسی به نور

دومین نکته برای پرورش کاهو گلخانه ‌ای ارزیابی سطح نور و مدت زمان دسترسی به نور در محیط گلخانه است. نور، یکی از عوامل قابل توجه در کیفیت و زمان رشد مورد نیاز برای محصولات برگ سبز می باشد.

تحقیقات گسترده ای در مورد تاثیرات نور بر رشد گیاه زمان و کیفیت محصول انجام شده است. جالب آن است که بدانید زمان رشد اکثر سبزیجات برگ دار را می توان با افزودن درصد بیشتری نور در طول روز تا حدود ۲۰ درصد کاهش داد. این یعنی سبزیجات در کوتاه مدت به بار می نشینند و شما می توانید در طول سال محصولات بیشتری را پرورش دهید.

وقتی کاهو گلخانه ای را در گلخانه می کارید، در طول دو روز، نهال ها باید به بیشترین میزان نور دسترسی داشته باشند. بسته به شدت سطح نور، تولیدکنندگان و پرورش ‌دهندگان کاهو در گلخانه میزان نور را به ۱۶ تا ۲۴ ساعت در شبانه روز افزایش می دهند.

در مقابل، عده دیگر از گلخانه داران، دسترسی گیاهان به نور روزانه را بین ۱۷ تا ۱۸ ساعت در طول روز تنظیم می‌کنند. به همان اندازه که گیاهان سبز برگ گرایش به نور را ترجیح می دهند اما شاید لازم است در فصل تابستان و در گرمای شدید یک سایه بان روی گلخانه نصب کنید تا از ورود نور شدید خورشید به داخل گلخانه و افزایش دمای ناگهانی جلوگیری کند. نور شدید یا تابش شدید آفتاب، نوک برگ سبز کاهوها را میسوزاند.

برای رشد بهتر کاهو گلخانه ‌ای، عنصر مغزی کلسیم را باید به کود مورد نظر اضافه کنید. در طول شبانه روز باید فن خنک کننده داخل گلخانه روشن باشد تا به جریان هوا، مخصوصاً جریان عمودی هوا کمک کند.

با توجه به این توضیحات، لازم است در این قسمت به یکی از مهمترین تجهیزات گلخانه ‌ای اشاره کنیم که تنظیم نور داخل گلخانه را انجام می دهد. این سیستم ها با نام چراغ های LED و چراغ های HPS شناخته می شوند.

هر دو سیستم نوری یا روشنایی هستند. هر دو هزینه های مصرف برق را کاهش می دهند. سیستم های HPS در مقایسه با لامپ های LED یک چهارم هزینه ایجاد می کنند.

لامپ های LED بدون شک انتخاب خوبی برای آینده هستند. تحقیقاتی که درباره تاثیرات لامپ LED در محیط گلخانه انجام شده است نشان داده که در چند سال آینده، فناوری ها بسیار شگفت انگیز خواهد بود.

وقتی می خواهید لامپ LED برای تامین نور داخل گلخانه خریداری کنید، از با کیفیت ترین محصولات انتخاب کنید. لامپ LED مخصوص گلخانه نباید تاثیر منفی روی رشد و پرورش کاهو گلخانه ‌ای داشته باشد.

به طور استاندارد برای پرورش سبزیجات برگ دار، فاصله نور حدود ۶۰ تا ۸۰ متر مربع است. البته اختلاف نظر بر سر این اعداد و ارقام وجود دارد. اما لامپ های HPS انتخاب بهتری هستند. این نوع لامپ ها در فصل سرد زمستان می توانند گرمای مفیدی را برای گلخانه ایجاد کنند.

نصب لامپ LED برای مناطقی که در جنوب قرار دارند بهتر است، چون در مصرف برق صرفه جویی می کند و گرمای کمتری تولید خواهد کرد؛ بنابراین محیط گلخانه، خنک تر است.

تحقیقات در این رابطه نشان داده است که اگر در ۵ تا ۷ روز قبل از برداشت کاهو گلخانه ‌ای یا سایر سبزیجات برگ دار، نور آبی یا قرمز را در دسترس گیاه قرار دهید، گیاهان، قوی تر خواهند بود.

تحقیقات زیادی درباره تاثیرات نور و بهترین روش های رشد و مدت زمان روشنایی برای دسترسی گیاه انجام شده است. انتخاب تجهیزات روشنایی و گرمایشی برای گلخانه به تخصص و مشورت نیاز دارد. حتماً از متخصصان در این زمینه کمک بگیرید.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: با روش کاشت سیب زمینی گلخانه ای آشنا شویم

نکته سوم: خنک نگه داشتن گلخانه

سومین نکته در پرورش کاهو گلخانه ‌ای خنک نگه داشتن محیط داخل گلخانه است. برای این کار به تجهیزات سرمایشی و تجهیزات خنک کننده در گلخانه نیاز دارید.

برای اینکه محیط داخل گلخانه خنک نگه داشته شود، پدهای خنک کننده که روی دریچه ها قرار گرفته اند، راه حل استاندارد به شمار می روند. به ویژه در فصل تابستان، این پدهای خنک کننده نقش تمایزی خواهند داشت.

آب از طریق پرده ها عبور می کند و هنگامی که فن، هوا را از دریچه ها به بیرون می کشد، این حجم هوا را خنک می کند، بنابراین هوای خنک در دسترس گیاه قرار دارد. سبزیجات برگ دار گلخانه ‌ای، شرایط آب و هوایی خنک را بیشتر دارند.

اگر کاهو گلخانه ‌ای را در یک منطقه گرمسیری پرورش می دهید، باید نسبت به خرید تجهیزات خنک کننده گلخانه برنامه‌ ریزی دقیق ‌تری داشته باشید.

راه حل دیگر برای خنک نگه داشتن گلخانه، استفاده از سیستم های مه پاش با فشار بالا برای کاهش دمای داخل گلخانه است. راه حل ساده تر و بدون هزینه این است که یک سایه بان در اطراف و سقف گلخانه بکشید تا داخل گلخانه خنک تر باشد. تمام این کارها کمک می‌کند که هیچ تنشی به گیاه وارد نشود.

نکته چهارم: توجه به گرمایش گلخانه

درست است که باید محیط داخل گلخانه را برای پرورش کاهو گلخانه‌ ای خنک نگه دارید، اما خنک شدن زیاد هم ممکن است دردسرساز شود. تجهیزات گرمایشی گلخانه برای پرورش سبزیجات برگ سبز متنوع هستند. انتخاب این تجهیزات به این بستگی دارد که سازه گلخانه شما در چه شرایط آب و هوایی ساخته شده است.

برخی از تجهیزات گرمایشی گلخانه نظیر بخاری ها، برای گرم کردن داخل گلخانه مناسب تر هستند. در برخی دیگر از گلخانه ها شاید نیاز باشد که دیگ بخار یا بویلر، هیتر گلخانه یا سیستم های گرمایش از کف نصب شود. در مقابل ممکن است لازم باشد لوله های انتقال گرما در بالا نزدیک سقف گلخانه نصب شود. هر یک از سازه ها متفاوت هستند و شما باید قبل از نصب، شرایط گلخانه و شرایط رشد گیاهان را در نظر بگیرید.

برای اینکه از افزایش دما در داخل گلخانه جلوگیری کنید و همه چیز تحت کنترل قرار گیرد، در بسیاری موارد می توانید حوضچه های آب یا استخرهای بزرگ آب در گلخانه  بسازید که در این صورت، دمای گلخانه را تعدیل می کند؛ بنابراین به عملکرد بهتر سیستم های گرمایشی کمک خواهد کرد.

انتخاب سیستم آبیاری گلخانه، تجهیزات گرمایشی گلخانه و تجهیزات سرمایشی گلخانه برای پرورش کاهو گلخانه ‌ای به روش کشت هیدروپونیک از اهمیت بالایی برخوردار است. از آنجایی که کشت هیدروپونیک کاهو در گلخانه بر اساس بستر آب انجام می‌شود، سیستم گرمایشی باید به صورت چرخه ای محیط گلخانه را گرم کند.

با توجه به تمام نکات فوق، انتظار می‌رود برای پرورش محصولات بهتر و بهینه سازی رشد و برداشت کاهو گلخانه ‌ای از متخصصان این حوزه کمک بگیرید و شرایط را برای گیاهان فراهم کنید.

نکات مهم بهینه سازی شرایط پرورش کاهو گلخانه ای

 

سوالات متداول درباره “بهینه سازی شرایط رشد و پرورش کاهو گلخانه‌ای”:

1-بهترین شرایط گلخانه کاهو چگونه است؟

از آنجایی که کاهو جزو سبزیجات برگ سبز است، محیط داخل گلخانه باید نسبتاً خنک باشد. تنظیم شرایط دمایی داخل گلخانه کاهو بسیار اهمیت دارد.

2-برای خنک کردن گلخانه چه کارهایی انجام دهیم؟

اگر در گلخانه خود کاهو پرورش می دهید، چه کشت هیدروپونیک داشته باشید یا کاهوها را در خاک کاشته باشید، برای خنک کردن گلخانه می توانید از پدهای خنک کننده، فن خنک کننده یا نصب سایبان استفاده کنید.

3-بهترین سیستم روشنایی برای گلخانه کاهو چیست؟

دو سیستم روشنایی بر اساس لامپ های LED و لامپ های HPS بهترین انتخاب هستند. لامپ های LED گرمای کمتری تولید می کنند و مصرف برق آنها کمتر است. لامپ های HPS گرمای بیشتری تولید می کنند و برای رشد سبزیجات برگ سبز در گلخانه مناسب ‌تر هستند.

4-بهترین سیستم های گرمایشی برای گلخانه کاهو کدام است؟

بخاری ها- دیگ بخار- هیتر گلخانه- لوله های انتقال آب گرم- سیستم گرمایش از کف

5-در کشت هیدروپونیک کاهو در گلخانه، مواد مغذی را چگونه به گیاه می رسانند؟

مواد مغذی برای رشد کاهو در گلخانه هیدروپونیک، به آب که بستر کاشت گیاهان است، اضافه می شود. آب به صورت چرخه ای به مخزن دیگری منتقل می شود. این مخزن باید مجهز به فیلترها باشد تا ذرات درشت و ذرات معلق را جذب کند.

نکات مهم بهینه سازی شرایط پرورش کاهو گلخانه ای

 

ترجمه تخصصی: همیار گلخانه

منبع:

https://ggs-greenhouse.com/Lettuce-Talk-Structures-Environment

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *