نکات گلخانه داری

مهم‌ترین نکات گلخانه داری چیست؟

تبلیغات اینترنتی گلخانه

تبلیغات اینترنتی گلخانه

مهم‌ترین نکات گلخانه داری به پرورش محصولات مرغوب تر کمک می کنند

نکات گلخانه داری عبارت است از یک سری قوانین و اصول کاربردی که جزو برنامه های مدیریتی گلخانه ها قلمداد می شود و منجر به تولید محصولات گلخانه ای مرغوب خواهد شد.

داشتن یک گلخانه در هر ابعادی می‌تواند بسیار دل‌انگیز و لذت‌بخش باشد. وجود گلخانه مزایای بسیار زیادی را برای رشد و نگهداری گیاهان موردنظر فراهم می‌کند، شما حتماً باید نسبت به رعایت این نکات مهم که کمک بزرگی به مدیریت گلخانه‌ها می‌کنند، آگاهی و توجه داشته باشید. در غیر این صورت ممکن است سرمایه و زحمات شما به هدر رفته و به محصولی که انتظار دارید، دسترسی پیدا نکنید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را از مهم‌ترین نکات مدیریت گلخانه ها آگاه کنیم.

اهمیت وجود گلخانه

گلخانه‌ها حتی اگر در ابعاد کوچک مثلاً یک کیت گلخانه‌ای حیاط ‌خلوت برپا شوند، می‌توانند محیطی پایدار و گرم را فراهم کنند که بتوانیم در آن گیاهانی را که دوست داریم یا برخی از محصولات زراعی را بدون نگرانی از تغییرات محیطی در تمام طول سال رشد دهیم. آن‌ها همچنین می‌توانند برای شروع پرش در فصل رشد استفاده شوند.

به ‌عنوان‌ مثال، گیاهانی مانند گوجه‌ فرنگی گلخانه ای و فلفل گلخانه ای در گلخانه کاشته می‌شوند و بدون دغدغه و نگرانی در مورد جوانه زدن بعداً به باغ منتقل می‌شوند. خوشبختانه در حال حاضر انواع طبقه‌بندی‌های گلخانه‌ای برای هر سلیقه‌ای در ابعاد و قیمت‌های مختلف وجود دارند که شما می‌توانید آن‌ها را احداث نموده و از نتایج آن لذت ببرید. اما باید برای فراهم نمودن شرایط گلخانه‌ای نیز تلاش کنید و در این راستا به نکات گلخانه داری توجه داشته باشید.

7 تا از مهم‌ترین نکات گلخانه داری برای مدیریت صحیح گلخانه‌ ها

مهم‌ترین نکات گلخانه داری

مهم‌ترین نکات گلخانه داری

 

1-انتخاب نوع گلخانه

اولین چیزی که هنگام خرید یا ساخت گلخانه باید دریابید این است که به چه مقدار فضای رشد برای محصولات مورد نظرتان نیاز دارید. بسته به نوع محصولی که می‌خواهید در گلخانه پرورش دهید، شرایط و فضای مورد نیاز تغییر خواهد کرد. همچنین از همان ابتدا به خاطر داشته باشید که گلخانه یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است و یک‌شبه به نتیجه نخواهد رسید.

از طرفی انتخاب مقدار فضای شما برای محصول مورد نظر باید به‌اندازه‌ای باشد که فضای کافی برای سال‌های آینده را نیز فراهم کند. به همین دلیل باید از همان ابتدا به دنبال متراژ بیشتر ازآنچه در ابتدا فکر می‌کنید، باشید.

علاوه بر این، اگر قصد دارید سبزیجات بکارید، حداکثر نور و فضای بیشتری برای رویش گیاهان می‌خواهید که برای آویزان کردن گیاهان نیز مناسب است. در ادامه شما را با دو نوع از گلخانه‌هایی که می‌توانید تهیه کنید آشنا خواهیم کرد.

2-گلخانه‌های تکیه ‌دار

مزیت بزرگ یک گلخانه متصل این است که شما نیازی به ساخت هر چهار دیوار ندارید. به‌علاوه، حداقل یک دیوار محکم که وزن بالایی را تحمل می‌کند (معمولاً یکی از دیوارهای خانه یا گاراژ شما) را در گلخانه خود خواهید داشت که آن را از آسیب‌هایی مانند باد و طوفان مصون نگه می‌دارد. بنابراین می‌توان سه طرف گلخانه را سبک‌تر ساخت.

این سازه‌ها اغلب نسبت به سایر مدل‌های گلخانه‌ای ارزان‌تر هستند و برای رشد گیاهان، نهال‌ها و برخی سبزیجات در مکان‌هایی که فضا در آن‌ها زیاد است، مناسب می‌باشند. بدیهی است که نقطه‌ضعف این گلخانه‌ها این است که نور خورشید تنها به سه طرف محدود می‌شود.

3-گلخانه‌های مستقل

گلخانه‌های مستقل، از چهار دیواره تشکیل می‌شوند که به شما امکان می‌دهد آن‌ها را در هر کجای ملک یا زمین خود که می‌خواهید قرار دهید. در این نوع گلخانه‌ها می‌توانید نور بیشتری را برای گیاهان خود فراهم کنید. اگرچه این گلخانه‌ها در ابتدا گران‌تر از گلخانه ‌های تکیه ‌دار هستند، اما هزینه نگه‌داری کمتری برای هر گیاه ایجاد می‌کنند و گیاهان بیشتری را می‌توان در آن‌ها پرورش داد.

در بیشتر مناطق در سراسر کشور، یک گلخانه مستقل به شما این امکان را می‌دهد که گیاهان را خیلی زودتر از فصل رشد بکارید. گلخانه‌های مستقل این مزیت را دارند که پناهگاهی دور از خانه هستند. مکانی آرامش ‌بخش که می‌توانید برای مدتی از خانه و دغدغه‌های روزمره دور شوید. جایی که هیچ تلفنی وجود ندارد و شما فقط با زیبایی گل‌ها و گیاهانی که در حال رشد هستند، احاطه شده‌اید.

4-اهمیت پوشش لعابی برای گلخانه‎ ها

لعاب، پوشش اطراف قاب گلخانه‌ های شما است. در واقع لعاب‌ها مسئول ورود نور خورشید و گرمای آن و در عین ‌حال دور نگه‌داشتن عناصر مضر از گیاهان هستند. شیشه بهترین ماده لعاب برای گلخانه است، اما گران‌ترین ماده نیز می‌باشد. ورق ‌های پلاستیکی فشرده نیز به‌خوبی کار می‌کنند و ارزان هستند، اما به‌سرعت خراب می‌شوند و باید هزینه تعویض را متقبل شوید.

پلی کربنات نیز ارزان‌تر از شیشه است، سبک‌وزن است و گرما را بهتر از شیشه یا پلاستیک حفظ می‌کند. علاوه بر این، پلی کربنات را می‌توان بر روی سطوح صاف یا خم استفاده کرد که نور را به‌خوبی منتقل می‌کند و بسیار قوی است.

5-انتخاب مکان مناسب برای گلخانه

از جمله نکات گلخانه داری که باید در همان ابتدا به آن توجه داشته باشید، انتخاب مکان مناسب برای گلخانه است. هر چه گلخانه شما به خانه یا باغ نزدیک‌ تر باشد، بهره‌وری بیشتری از آن خواهید داشت. همچنین، دسترسی به برق و آب را برای مدیریت گلخانه در نظر بگیرید. زیرا در طول روند گلخانه داری به هردوی آن‌ها نیاز خواهید داشت.

به دنبال یک منطقه تراز باشید که بیشترین نورگیری را داشته باشد. در صورت امکان، مکانی را پیدا کنید که گلخانه در طول زمستان حداقل 6 ساعت در روز در معرض نور مستقیم خورشید باشد. با جهت ‌دهی گلخانه از شرق به غرب، بزرگ‌ترین ضلع در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد. اگر منطقه‌ای با آفتاب کافی ندارید، می‌توانید برای جبران نور مورد نیاز از ابزار کمکی مانند چراغ ‌های رشد استفاده کنید.

توجه داشته باشید که درختان برگ‌ریز می‌توانند در تابستان سایه مورد نیاز را فراهم کنند، اما از آنجایی ‌که در هر پاییز، برگ ‌های خود را از دست می‌دهند، در زمستان نور خورشید را می‌گیرند. بنابراین از انتخاب مکان گلخانه خود در نزدیکی درختان مخروطی یا سایر اشیاء که در طول ماه‌ های طولانی زمستان سایه می‌اندازند، خودداری کنید.

گلخانه را می‌توان تقریباً روی هر سطحی بنا کرد، اما به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین نکات گلخانه داری باید به این نکته توجه داشته باشید که سطح مورد نظر باید زهکشی کافی داشته باشد.

معمولاً قبل از بنا کردن گلخانه بر روی یک سطح، جهت ایجاد سطحی ایده آل، لایه‌ای پارچه مخصوص بر کف گلخانه پهن می‌کنند. این کار باعث می‌شود علف‌های هرز بیرون نروند، اما اجازه زهکشی را می‌دهد و روی پارچه را 8 الی 12 سانتیمتر با شن می‌پوشانند.

6-تجهیزات جانبی برای مدیریت خوب یک گلخانه

شما برای داشتن یک گلخانه کارآمد می‌توانید به تجهیزات مورد نیاز برای گلخانه خود به‌عنوان نکات گلخانه داری توجه ویژه داشته باشید. لوازم جانبی زیادی وجود دارند که می‌توانند روند رشد گیاهان در محیط گلخانه را بهبود دهند.

بسته به تعهد و بودجه خود، به‌عنوان مثال می‌توانید قفسه‌بندی، دریچه‌های اتوماتیک، سیستم مه پاش، سیستم گرمایش، پنکه، قفسه ابزار، نیمکت گلدان و بسیاری دیگر از وسایلی که کار شما را آسان می‌کند را اضافه کنید و این لیست ادامه دارد.

اما شما نباید به دنبال خرید وسایلی باشید که واقعاً به آن‌ها احتیاجی ندارید و باید در نظر بگیرید که واقعاً به چه چیزی نیاز دارید، دوست دارید چه چیزی داشته باشید و برای چه وسایلی فضای کافی دارید و می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید.

7-اهمیت کنترل محیط برای مدیریت گلخانه

از مهم‌ترین نکات گلخانه داری باید به کنترل شرایط بهینه برای رشد گیاهان توجه ویژه داشته باشید. معمولاً توصیه می‌شود افرادی که در زمینه باغداری مبتدی هستند، در ابتدا از گیاهان زودبازده گلخانه‌ای که نسبت به تغییرات شرایط مقاوم‌تر هستند، استفاده کنند و بعد از کسب تجربه کافی به دنبال گیاهان با شرایط رشد سخت‌تر بروند.

موارد مختلفی اعم از دما، رطوبت، نور، آبیاری و … جزو کنترل محیط گلخانه هستند. به‌عنوان‌مثال اگر در آب‌وهوای سرد زندگی می‌کنید، ممکن است لازم باشد گلخانه خود را عایق ‌بندی کنید تا به گرم نگه‌ داشتن گیاهانتان کمک کند. زیرا در حالی‌ که نور خورشید زیادی در طول روز وارد گلخانه می‌شود، گلخانه بدون عایق در شب به ‌سرعت خنک شده و می‌توان شرایط بدی را برای گیاهان ایجاد کند. معمولاً برای ایده آل نگه داشتن دما در طول شب از بخاری‌های مناسب به‌عنوان تجهیزات جانبی استفاده می‌کنند.

یک بخاری ‌برقی 220 ولتی می‌تواند برای یک گلخانه متوسط مناسب باشد. بخاری‌های کوچک گازی یا نفتی که برای نصب از طریق دیوار بنا طراحی شده‌اند نیز مؤثر هستند. بخاری‌های خورشیدی نیز وجود دارند که به‌طور خاص برای گلخانه‌ها طراحی ‌شده‌اند.

همچنین می‌توانید از لامپ‌های گرمای تابشی که روی گیاهان آویزان می‌شوند، همراه با کابل‌های گرمایش خاک در زیر تخت استفاده کنید و گرمای مناسب را برای گیاهان فراهم نمایید. به ‌عنوان مثالی دیگر از نکات گلخانه داری باید مطمئن شوید که گلخانه دارای تهویه هوای مناسب است و هر سیستم گرمایشی که دارید دارای خاموشی خودکار باشد.

مقاله پیشنهادی همیارگلخانه: بهترین هیتر گلخانه ای برای فصل سرما

6 نکته ضروری در رشد گلخانه ‌ای برای مبتدیان

نکات گلخانه داری برای مبتدیان

نکات گلخانه داری برای مبتدیان

 

پرورش محصول در گلخانه یک فرایند فوق‌العاده لذت‌بخش و هیجان‌انگیز است، اما مانند هر سرگرمی دیگری به مهارت و دانش نیاز دارد. حتی زمانی که مقاوم ‌ترین گونه‌های گیاهی به شرایط محیطی در گلخانه شما رشد می‌کنند، باید به نکات گلخانه داری توجه داشته باشید. زیرا تعداد زیادی متغیر وجود دارد که می‌تواند بر نرخ رشد و موفقیت شما تأثیر بگذارد.

برای کسانی که به تازگی ‌وارد حرفه بسیار عالی کشت گلخانه ‌ای شده‌اند، درست کردن همه‌چیز در فصل اول ممکن است سخت باشد و درحالی‌که آزمون ‌و خطا بخش مهمی از فرآیند یادگیری است، ما در اینجا 6 نکته از نکات گلخانه داری را برایتان خواهیم گفت که توجه به آن‌ها در مدیریت گلخانه به شما کمک کرده و می‌تواند یک شروع عالی برای شما بسازد. این نکات عبارت‌اند از:

1- انتخاب درست بذر و افزایش اطلاعات نسبت به آن‌ها

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های گلخانه این است که می‌توانید فصل رشد را افزایش دهید، در بهار و تابستان زودتر شروع کنید و حتی سبزیجات خاصی را در تمام طول سال بکارید. راهنماهای رشد بذرهای مختلف بینش خوبی در مورد اینکه چه زمانی باید کاشته شوند به شما می‌دهد، اما قبل از اینکه برنامه‌ریزی رشد خود را شروع کنید، مهم است که اطلاعات حیاتی در مورد شروع کاشت هر نوع بذر را که برای عملکرد موفق به آن نیاز دارید، جمع‌آوری و مطالعه کنید.

شما همچنین باید برای محصولات مورد نظر موارد زیر را بررسی و تهیه نمایید:

  • رشد گلدان در گلخانه
  • ظروف
  • خاک استریل (برای کاهش احتمال ابتلا به آفات و بیماری‌ها بسیار مهم است)
  • کود
  • آب

ما همچنین به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین نکات گلخانه داری به شما توصیه می‌کنیم برای مجهز کردن گلخانه خود به منابع گرمایی سرمایه‌گذاری کنید تا به تکثیر بذرها در ابتدای فصل که دمای هوا پایین‌تر است، کمک کنید.

تشک گرمایشی، روشی ارزان و آسان برای گرم کردن بذرها و تشویق رشد است، اما روش‌های دیگری مانند کابل‌های حرارتی مدفون در نیمکت‌های بذر نیز وجود دارد که انتخاب آن‌ها به بودجه شما و نوع محصولاتی که می‌خواهید کشت نمایید، بستگی دارد.

2- منابع نور

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی نیز به آن اشاره کردیم، منابع نور برای گیاهان، از نکات گلخانه داری بسیار مهم است که همیشه باید به آن توجه داشته باشید. اما به‌ ویژه توجه به نورگیری منطقه قبل از احداث گلخانه بسیار مهم است.

در اواخر بهار و تابستان معمولاً هر گلخانه نور طبیعی کافی برای گیاهان را دریافت می‌کند، اما اگر می‌خواهید در اواخر پاییز و زمستان نیز گیاهان رشد خوبی داشته باشند و اگر گیاهان سالم و قوی می‌خواهید، تجهیز کردن گلخانه به یک سیستم روشنایی تکمیلی ضروری است.

برای این کار می‌توانید از نوارهای لامپ فلورسنت با خروجی بالا و چراغ‌های رشد LED استفاده کنید که از جمله محبوب‌ترین محصولات نورپردازی هستند، زیرا برخلاف برخی از سیستم‌های روشنایی دیگر، این تجهیزات نور را با طیف کامل تولید می‌کنند، بسیار کارآمد هستند و می‌توانند منطقه بزرگ‌تری را پوشش دهند.

بااین‌حال، اگر گلخانه‌ای کوچک و ارزان‌تر می‌خواهید، یک نوار فلورسنت معمولی که 7 تا 16 سانتیمتر بالاتر از گیاهان آویزان شده باشد، اغلب کافی است.

3- گرمایش در گلخانه ها

گرم کردن گلخانه در ماه‌های سردتر، از مهم‌ترین نکات گلخانه داری است که تأثیر بسیار زیادی بر رشد گیاهان دارد. معمولاً گرمای بیش‌ازحد منجر به پژمردگی گیاهان می‌شود و گرمای کم از رشد بیشتر گیاه یا جوانه‌زنی آن جلوگیری خواهد کرد.

برای کسانی که تازه‌ کار گلخانه را آغاز کرده‌اند، استفاده از بخاری‌های برقی را جهت تولید گرمای کافی توصیه می‌کنیم. زیرا نصب آن آسان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است و کاربردهای زیادی در گلخانه دارد.

یک بخاری کوچک 120 ولتی معمولاً یک گلخانه کوچک را به‌خوبی گرم می‌کند، اما گلخانه‌های بزرگ‌تر معمولاً به یک بخاری 240 ولتی نیاز دارند که توسط یک ترموستات قابل‌اعتماد و ضد آب کنترل می‌شود.

بخاری‌های گازی برای گلخانه‌ها بسیار مناسب و مقرون به‌صرفه‌تر هستند. برای افرادی که به محیط‌زیست علاقه دارند، اشکال گرمایشی که انرژی کمتری دارند شامل راه‌اندازی سیستم‌های تهویه است که از هوای گرم غیرضروری خانه شما استفاده می‌کند.

برخی از پرورش‌دهندگان با گلخانه‌های کوچک نیز از اقلامی مانند سنگ‌های بزرگ و سایر مواد جاذب گرما استفاده می‌کنند که گرما را در ساعات نور خورشید جذب کرده و به ‌آرامی در طول شب آزاد می‌کنند. این روش‌ها به‌علاوه راه خوبی برای ثابت نگه‌داشتن دمای داخل گلخانه در طول روز هستند.

4-تجهیزات خنک‌کننده در گلخانه ها

در برخی از مناطق دنیا و ایران حتی با وجود آب ‌و هوای معتدل، در اوج تابستان حفظ دمای ثابت در گلخانه دشوار است. از آنجا که بیشتر ابزار کمکی به ‌طور خاص برای حفظ و به دام انداختن گرما طراحی شده ‌اند، خنک کردن گلخانه ‌ای که بیش ‌از حد داغ شده است بسیار سخت‌تر از گرم کردن گلخانه‌ای است که خیلی سرد است.

بنابراین اندازه‌گیری مداوم و منظم دمای داخل گلخانه در طول ماه‌ های گرم‌ تر بسیار مهم است و از پراهمیت ترین نکات گلخانه داری محسوب می‌شود. اگر گلخانه شما مرتباً بیش‌ازحد گرم می‌شود، توصیه می‌کنیم از کولرهای هوای تبخیری استفاده کنید که رطوبت را حفظ می‌کنند و دمای مناسبی را برای رشد گیاهان فراهم خواهند کرد.

5- تأمین بهترین تجهیزات تهویه گلخانه

تغییر فصل نقش بسیار زیادی در تهویه گلخانه با هر اندازه‌ای دارد. در طول تابستان، جریان‌های همرفتی ایجادشده توسط گرمای طبیعی برای حفظ گردش هوا کافی است. با باز نگه ‌داشتن دریچه‌ های دیوار و دریچه‌های سقف در طول تابستان، هوای خنک از طریق دیوارها به داخل کشیده می‌شود، در حالی ‌که هوای گرم از پشت ‌بام خارج می ‌شود و هوای تازه را جذب می‌کند.

با این ‌حال، در طول زمستان، حفظ گردش هوا و جلوگیری از رشد کپک از مهم‌ترین نکات گلخانه داری است که می‌ تواند دشوارتر باشد. معمولاً باغبان‌های تولیدکننده، در گلخانه‌های خود از فن‌های نوسانی در اکثر ماه‌های سرد جهت ایجاد تهویه مناسب استفاده می‌کنند.

6-رعایت اصول آبیاری گیاهان در گلخانه ها

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که تولیدکنندگان جدید مرتکب می‌شوند، آبیاری گیاهان بر اساس برنامه زمان ‌بندی ‌شده است. با اینکه داشتن یک برنامه منظم برای آبیاری بسیار خوب و حتی لازم است، اما باید توجه داشته باشید که تعدادی از متغیرها را نیز باید تحت نظر بگیرید که تعیین می‌کنند که گیاهان چه زمانی به آبیاری نیاز دارند.

از جمله این متغیرها می‌توان به دما، رطوبت و مرحله رشد خود گیاهان اشاره کرد. به ‌عنوان‌ مثال ممکن است برنامه آبیاری یک گیاه چند ساعت دیگر باشد، اما در حال حاضر شرایط حیاتی آن نشان می‌دهد که به آب نیاز دارد. بنابراین اگر آبیاری نکنید، ممکن است گیاه آسیب ببیند یا در رشد آن اختلال ایجاد شود.

در حالی ‌که در اواسط زمستان ممکن است فقط هر 10 روز یک‌بار به آبیاری یک نیمکت بذر نیاز داشته باشید، معمولاً در تابستان به دلیل گرمای هوا و از دست رفتن سریع رطوبت خاک این دفعات افزایش می‌یابد.

بهترین راه برای دانستن زمان آبیاری گیاهان این است که رطوبت خاک را با روش‌های مختلف و در دسترس مانند استفاده از رطوبت‌سنج یا حتی فقط با دیدن و دست گذاشتن در خاک و احساس کردن بسنجید و درصورتی‌که احساس کردید خاک نیاز به آبیاری دارد، بدون معطلی این کار را انجام دهید.

نکات گلخانه داری برای مدیریت گلخانه‌های تجاری

نکات گلخانه داری صنعتی

نکات گلخانه داری صنعتی

 

وقتی صحبت از مدیریت گلخانه تجاری یا گلخانه صنعتی می‌شود، نیروی کار و مصرف انرژی دو آیتم از بزرگ‌ترین هزینه‌های شما هستند که به‌عنوان نکات گلخانه داری باید به آن‌ها توجه کنید.

در حالی ‌که بحران ‌های زراعی مانند شکست محصول یا عملکرد ضعیف، به دلیل آفات یا بیماری ‌ها نیز می‌توانند به میزان قابل ‌توجهی هزینه ‌های عملیاتی را افزایش دهند، اغلب با مدیریت کیفیت گلخانه، نظارت دقیق بر محصول و حفظ دقیق محیط ‌زیست سالم برای محصولات، از وقوع آن‌ها جلوگیری می ‌شود. با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا نکات گلخانه داری مهم برای مدیریت گلخانه تجاری را به‌طور خلاصه برایتان توضیح خواهیم داد.

نکته اول: عاقلانه روی نیروی کار، سرمایه‌گذاری کنید.

نیروی کار بدون شک بزرگ‌ترین هزینه سربار برای هر گلخانه تجاری است. سرمایه‌گذاری عاقلانه روی نیروی کار با قرار دادن کارگران با مهارت‌های مناسب درجایی که واقعاً برای کارهای ماهرانه و پیچیده به آن‌ها نیاز دارید، مهم است. اگر بتوانید از ابزار کمکی مانند نقاله‌ های قابل ‌حمل یا ابزارهای خودکارسازی جهت کاهش نیاز به نیروی کارگر استفاده کنید، بااینکه در ابتدا باید کمی بیشتر سرمایه ‌گذاری کنید، اما در طولانی ‌مدت به نفع شما خواهد بود.

نکته دوم: وسایل نورپردازی کارآمد را نصب کنید.

مدیریت باکیفیت در گلخانه تجاری به دنبال توجه به نکات گلخانه داری و یافتن مناطقی است که می‌توانید مصرف انرژی را کاهش دهید و در عین ‌حال محیط گلخانه خود را برای محصولات کشاورزی بهبود بخشید. همچنین توجه به استفاده از وسایل کارآمدتر بسیار مهم است.

به ‌عنوان ‌مثال جایگزینی لامپ‌های رشته‌ای سنتی با لامپ‌های فلورسنت فشرده می‌تواند بازده زیاد و صرفه‌جویی در مصرف انرژی را ایجاد کند. برای مناطقی که محصولات به نور با شدت بالا نیاز دارند، مانند نهال‌ها و گیاهان جوان نیز گزینه‌های LED را انتخاب کنید.

نکته سوم: کاهش نشت هوا

گلخانه‌های تجاری که به‌ خوبی نگهداری می‌شوند، از یک برنامه دقیق مدیریت دما به ‌عنوان مهم‌ترین نکات گلخانه داری پیروی می‌کنند تا از رشد سریع محصولات اطمینان حاصل کنند. نشت هوا می‌تواند مدیریت دما را از چند جهت مختل کند. به ‌عنوان ‌مثال می‌تواند بر دمای کلی گلخانه تجاری شما تأثیر بگذارد.

اگر زمانی که به محیطی گرم نیاز دارید، هوای سرد به داخل نفوذ ‌کند یا هوای گرم و مرطوب به فضایی با محصولات سرمادوست سرازیر ‌شود، در این شرایط شما شاهد کاهش سرعت تولید خواهید بود. از طرفی نشت هوا می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر هزینه‌های مصرف انرژی شما داشته باشد.

نکته چهارم: تعمیر و نگهداری پیشگیرانه منظم را روی تجهیزات مکانیکی انجام دهید.

هر گلخانه تجاری مملو از تجهیزات مکانیکی است که برای عملکرد روزمره به آن‌ها نیاز دارید. برای جلوگیری از هزینه‌های بزرگ و غیرمنتظره، باید به ‌صورت منظم و طبق یک برنامه‌ ریزی تجهیزات خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که تمام تجهیزات مکانیکی گلخانه‌ تجاری شما در یک برنامه نگهداری پیشگیرانه منظم قرار دارند و آسیبی ندیده‌اند. زیرا آسیب‌های کوچک به‌راحتی قابل‌رفع هستند و هزینه چندانی ایجاد نمی‌کنند. اما در صورت عدم این بررسی ممکن است وسیله‌ای دچار آسیب شدید شده و هزینه زیادی برایتان ایجاد نماید.

تعمیر و نگهداری معمول به شما کمک می‌کند تا از هزینه ‌های غیرمنتظره جلوگیری کنید. همچنین یک‌ راه کلیدی برای اطمینان از عملکرد مکانیک ‌های کلیدی مانند تهویه مطبوع، سیستم‌های تهویه، پمپ‌ها، بخاری‌ها و موارد دیگر در شرایط مختلف است.

نکته پنجم: از محصولات، ابزارهای مفید و مشوق‌های دولتی بهره ببرید.

یکی از هزینه ‌های آزاردهنده در گلخانه‌ های تجاری، مصرف انرژی مورد نیاز می‌باشد. در دولت ایران برخی از برنامه‌های وام و کمک مالی طراحی ‌شده است که به گلخانه ‌های تجاری کمک می‌کنند تا با تشویق سرمایه ‌گذاری‌ های کارآمد انرژی، این مصرف را کاهش دهند.

حتی اگر این کمک‌ها وجود نداشته باشند، خودتان می‌توانید با تغییر برخی از تجهیزات مانند استفاده از محصولاتی مانند CFL، LED، گزینه‌های عایق قوی‌تر، لوازم با راندمان بالا و موارد دیگر به‌خوبی در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید و هزینه‌ها را کاهش دهید.

سخن پایانی

داشتن گلخانه مانند هر کار و صنعت دیگر نیاز به توجه به نکاتی دارد که بتوان آن را بهتر مدیریت کرد و به نتایج مطلوب دسترسی پیدا نمود. ما سعی کردیم در این مقاله مهم‌ترین نکات گلخانه داری که برای انواع گلخانه‌ها از مبتدی تا تجاری به آن‌ها نیاز دارید را برایتان بگوییم. اما قطعاً باید برای داشتن محصولات عالی به‌صورت جزئی‌تر و با دانش بیشتر در مورد هرکدام از آن‌ها عمل کنید.

ترجمه تخصصی: همیارگلخانه

 

بازاریابی گلخانه ای

بازاریابی گلخانه ای

 

سوالات متداول درباره “مهم ترین نکات گلخانه داری برای مدیریت بهتر گلخانه ها”:

1-پوشش لعابی برای گلخانه ها چیست؟

لعاب‌ها مسئول ورود نور خورشید و گرمای آن و در عین ‌حال دور نگه‌داشتن عناصر مضر از گیاهان هستند. شیشه بهترین ماده لعاب برای گلخانه است، اما گران‌ترین ماده نیز می‌باشد. ورق ‌های پلاستیکی فشرده نیز به‌خوبی کار می‌کنند و ارزان هستند، اما به‌سرعت خراب می‌شوند و باید هزینه تعویض را متقبل شوید. پلی کربنات نیز ارزان‌تر از شیشه است، سبک‌وزن است و گرما را بهتر از شیشه یا پلاستیک حفظ می‌کند.

2-بهترین مکان از نظر جهت گیری جغرافیایی برای ساخت گلخانه کجاست؟

به دنبال یک منطقه تراز باشید که بیشترین نورگیری را داشته باشد. در صورت امکان، مکانی را پیدا کنید که گلخانه در طول زمستان حداقل 6 ساعت در روز در معرض نور مستقیم خورشید باشد. با جهت ‌دهی گلخانه از شرق به غرب، بزرگ‌ترین ضلع در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد. از انتخاب مکان گلخانه خود در نزدیکی درختان مخروطی یا سایر اشیاء که در طول ماه‌ های طولانی زمستان سایه می‌اندازند، خودداری کنید.

3-تجهیزات جانبی برای مدیریت یک گلخانه چیست؟

بسته به تعهد و بودجه خود، به‌عنوان مثال می‌توانید قفسه‌بندی، دریچه‌های اتوماتیک، سیستم مه پاش، سیستم گرمایش، پنکه، قفسه ابزار، نیمکت گلدان و بسیاری دیگر از وسایلی که کار شما را آسان می‌کند را اضافه کنید

3-کنترل محیط گلخانه به چه معنا است؟

موارد مختلفی اعم از دما، رطوبت، نور، آبیاری و … جزو کنترل محیط گلخانه هستند.

4-منابع نور مصنوعی برای گلخانه ها چیست؟

نوارهای لامپ فلورسنت با خروجی بالا و چراغ‌های رشد LED

5-بهترین بخاری برای گلخانه ها دارای چه ویژگی هایی است؟

برای کسانی که تازه‌ کار گلخانه را آغاز کرده‌اند، استفاده از بخاری‌های برقی را جهت تولید گرمای کافی توصیه می‌کنیم. زیرا نصب آن آسان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است و کاربردهای زیادی در گلخانه دارد. بخاری‌های گازی برای گلخانه‌ها بسیار مناسب و مقرون به‌صرفه‌تر هستند.

6-مزایای تعمیرات – نگهداری تجهیزات گلخانه های صنعتی چیست؟

تعمیر و نگهداری معمول به شما کمک می‌کند تا از هزینه ‌های غیرمنتظره جلوگیری کنید. همچنین یک‌ راه کلیدی برای اطمینان از عملکرد مکانیک ‌های کلیدی مانند تهویه مطبوع، سیستم‌های تهویه، پمپ‌ها، بخاری‌ها و موارد دیگر در شرایط مختلف است.

 

منابع:

https://www.greenhousestores.co.uk/blog/6-Essential-Greenhouse-Growing-Tips-for-Beginners/

https://www.planetnatural.com/greenhouse-kits/

https://rapid-veyor.com/2020/03/06/5-tips-for-commercial-greenhouse-management/

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *