پیاز و سیر گلخانه ای

پیاز و سیر گلخانه ای؛ نحوه کاشت، مراقبت و برداشت

تولید محتوا سایت گلخانه

تولید محتوا سایت گلخانه

پیاز و سیر گلخانه ای؛ نحوه کاشت، مراقبت و برداشت

پیاز و سیر گلخانه ای دو تا از مهم ترین و پرسودترین محصولات هستند که می توانید در هر فصل سال پرورش دهید. جالب توجه آن است که این دو محصول سبزیجات گلخانه ای، یک گزینه ایده آل برای گلخانه خانگی نیز محسوب می شوند. یعنی اگر بتوانید در یک قسمت از باغ یا حیاط خانه تان، فریم گلخانه کوچک را راه اندازی کنید، می توانید سیر و پیاز بکارید و خودتان از آن برای تهیه غذاها استفاده کنید. پیاز و سیر در گلخانه به راحتی رشد می کنند و محصولات پربار می دهند.

در این بحث می خواهیم به طور مفصل درباره کاشت پیاز و سیر در گلخانه صحبت کنیم و به اصول مراقبت از این محصولات بپردازیم.

سرفصل هایی که در این مقاله می خوانید به صورت زیر هستند:

  • نحوه کاشت پیاز در گلخانه
  • روش کاشت پیاز گلخانه ای
  • برای کاشت پیاز در گلخانه، این مراحل ساده را دنبال کنید
  • اصول مراقبت از پیاز گلخانه ای
  • اصول و زمان مناسب برداشت پیاز در گلخانه
  • اصول کاشت سیر گلخانه ای + نکات مهم
  • مزایای پرورش سیر گلخانه ای چیست؟
  • بهترین زمان برای کاشت سیر در گلخانه چه موقع است؟
  • اصول پرورش سیر گلخانه ای
  • آیا می توانیم سیر را در گلدان یا در زمین گلخانه بکاریم؟
  • نکات مهم کاشت سیر گلخانه ای در گلدان
  • نکات مهم کاشت سیر گلخانه ای در زمین گلخانه
  • نکات تکمیلی درباره پرورش سیر گلخانه ای
  • نحوه برداشت سیر در گلخانه
  • نحوه نگهداری و ذخیره سازی سیر گلخانه ای
  • آفات و بیماری های رایج سیر گلخانه ای
  • سوالات متداول درباره “پیاز و سیر گلخانه ای”

 

نحوه کاشت پیاز در گلخانه

یکی از محبوب ترین مواد اولیه در خانه برای تهیه غذا، پیاز با کیفیت بالا است. کاشت پیاز در گلخانه، ایده خوبی برای بسیاری از خانواده ها به شمار می رود. رشد پیاز، نسبتاً آسان است و آن را به اولین سرمایه گذاری ایده آل، برای یک فرد مبتدی علاقه مند به باغبانی تبدیل می کند.

انواع ارقام پیاز با توجه به سختی نژاد، بهترین گیاه بهاری محسوب می شوند؛ به این معنی که در تابستان می توانید به محصول نهایی دسترسی داشته باشید. آیا می خواهید بدانید که چگونه پیاز را در گلخانه پرورش دهید؟ پس با ما همراه باشید.

روش کاشت پیاز گلخانه ای

کاشت مجموعه انواع پیاز به جای بذر، ساده ترین راه برای پرورش بهترین پیاز گلخانه ای در سریع ترین زمان ممکن است، زیرا آنها خیلی سریع، بالغ می شوند و نیاز به نگهداری و رسیدگی کمتری دارند و برای باغبانان آماتور، ایده آل هستند. پرورش دهندگان، پیازها را نزدیک به هم می کارند تا پیازچه های کوچکی رشد کند، این محصولات برای رشد در هوای سرد، عالی هستند.

پیاز و سیر گلخانه ای

پیاز و سیر گلخانه ای

برای کاشت پیاز در گلخانه، این مراحل ساده را دنبال کنید:

*زمان مناسب سال را برای کاشت پیاز گلخانه ای انتخاب کنید:

برای کسب بهترین نتیجه، گیاه پیاز باید از اواسط اسفند تا اواسط فروردین در خاک کاشته شوند.

*یک محل خوب و مناسب برای گلخانه پیاز انتخاب کنید:

برای رشد بهتر این محصولات، پیاز به حدود 10 ساعت در روز به نور خورشید نیاز دارد، بنابراین باید در مکانی آفتابی و در عین حال سرپوشیده، دارای خاک با زهکشی خوب کاشته شود؛ این بدان معناست که هنگام کاشت پیاز در گلخانه، باید گلدان یا حفره های عمیق را انتخاب کنید. گلدان ها، ظروف یا بستر کشت مرتفع برای رشد حداکثری ریشه ها مناسب اند.

*خاک را آماده کنید:

ایده خوبی است که چند هفته قبل از اینکه بخواهید یک بستر جدید برای پیازها آماده کنید، کود متعادل را در خاک مخلوط کنید. خاک باید قبل از کاشت، با چنگک، زیر و رو شود تا اگر توده به هم چسبیده با کلوخه بزرگی در خاک وجود دارد، از بین برود. برای رشد بهتر پیازها، باید از نوع خاک مناسب استفاده کنید تا محصولات به درستی تغذیه شوند؛ زیرا آنها برای رشد، به خاک با زهکشی خوب، سست و غنی از نیتروژن نیاز دارند و در خاک های خیلی اسیدی به خوبی رشد نمی کنند.

*دسته های پیاز را از هم جدا کنید:

از آنجایی که دسته های پیاز گاهی می‌ توانند بسیار بزرگ شوند، باید هنگام کاشت، دسته های پیاز را از هم جدا کنید. تقریباً 10 سانتی‌متر یا 4 اینچ از هم فاصله داشته باشند. ابتدا با استفاده از یک تکه نخ یا یک عصای بامبو، برای صاف نگه داشتن خط مستقیم، سوراخ‌هایی را در فواصل منظم در خاک مشخص کنید تا به ریشه ‌های پیاز آسیب نرسد. سپس ریشه پیاز را ابتدا در خاک قرار دهید. به آرامی، خاک را در اطراف دسته ها جمع کنید، به طوری که فقط قسمت بالای پیاز قابل مشاهده باشد.

اصول مراقبت از پیاز گلخانه ای

رشد پیاز در گلخانه بسیار آسان است و نیاز به مراقبت و نگهداری بسیار کمی دارد. مانند بسیاری از سبزیجات، شما باید پیازها را با آبیاری منظم، مرطوب نگه دارید – فقط مراقب باشید که بیش از حد آن را آبیاری نکنید – در حالی که هر سنبله گل که شروع به رشد می کند، باید به آرامی حذف شود.

تقریباً در اواخر ماه جولای، آبیاری پیازها را متوقف کنید تا خشک شوند. این کار به این دلیل است که وقتی پیازها متورم شدند، زمان کافی برای بلوغ داشته باشند. برای رسیدن به نتایج بهینه تر، در این زمان، ایده خوبی است که به آرامی، خاک را از بالا و گردن پیازها به عقب برگردانید تا نور خورشید، به راحتی به آنها برسد.

محصول پیاز گلخانه ای می تواند مستعد گسترش بیماری هایی مانند اسپورهای باکتریایی و قارچی باشد که می توانند باعث پوسیدگی بیشتر محصولات شوند، به خصوص اگر بیش از حد آبیاری شده باشند یا گلخانه، بیش از حد مرطوب باشد. برای جلوگیری از این امر، باغداران باید تناوب زراعی را برای کاهش خطرات احتمالی انجام دهند. همچنین می توانند به صورت هفتگی، با اسپری کردن قارچ کش روی برگ ها از تکثیر هاگ جلوگیری کنند.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: چگونه کلم گلخانه ای پرورش دهیم؟

اصول و زمان مناسب برداشت پیاز در گلخانه

باید سعی کنید پیازها سبز را تقریباً 30 روز پس از کاشت یک مجموعه، برداشت کنید، زمانی که بوته ها حداقل 1 اینچ قطر (حدود 2.5 سانتی متر) و 6 اینچ (حدود 15 سانتی متر) ارتفاع دارند، برای برداشت پیاز گلخانه ای مناسب است؛ اگرچه این عددها، به نوع گیاه و شرایط گلخانه شما بستگی دارد. هنگامی که پیازها را برداشت کردید، می توانید آنها را حدود یک هفته بگذارید تا خشک شوند – پیازها را روی یک سطح خشک و تمیز پخش کنید و در مکانی با تهویه خوب و خشک بگذارید تا پوست بیرونی آنها کاملاً خشک شود و مانع از تشکیل هرگونه کپک باشد. اجازه دهید پیازها به طور کامل برسند.

می توانید از پیازهای برداشت شده از گلخانه فوراً برای تهیه غذاهای خوشمزه استفاده کنید یا آنها را برای استفاده در آینده، ذخیره کنید. در صورت نگهداری، ریشه پیاز را جدا کرده و پوست سست را از پیاز جدا کنید و تا یک سال ،در جای تاریک و خنک و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.

اصول کاشت سیر گلخانه ای + نکات مهم

پرورش سیر در گلخانه می تواند یک راه مفید و کارآمد برای کشت این سبزی همه کاره و خوش طعم باشد. سیر گلخانه ای، یک افزودنی خوشمزه و سالم به بسیاری از غذاهای خوش طعم، و یکی از محبوب ترین سبزیجاتی است که می توانید بخرید.

در این قسمت از مقاله توضیح خواهیم داد که چگونه سیر را در گلخانه کوچک خانگی خود پرورش دهید.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: هویج گلخانه ای + نحوه کاشت، مراقبت و برداشت

مزایای پرورش سیر گلخانه ای چیست؟

پیاز و سیر گلخانه ای

پیاز و سیر گلخانه ای

1-امکان کاشت سیر در گلخانه در همه فصول سال

یکی از مزایای اصلی راه اندازی گلخانه، توانایی پرورش سبزیجات ارگانیک در تمام طول سال است. حبه های سیر را در ماه های مختلف در سینی یا گلدان بکارید، تا سیر تازه را همیشه برای مصرف کردن در اختیار داشته باشید.

2-مراقبت و محافظت از گیاهان سیر، آسان تر است

سیر، مستعد آسیب ناشی از شرایط آب و هوایی شدید است. محیط گلخانه می تواند از گیاهان شما در برابر شرایط و عوامل مخرب، محافظت کند، رشد مداوم گیاه را تضمین می کند و خطر بیماری را به حداقل می رساند. گلخانه، همچنین آفات رایج را از محصولات گلخانه ای دور نگه می دارد و خطر ابتلا به بیماری های قارچی را کاهش می دهد. دمای مطلوب خاک بین 40 تا 50 درجه فارنهایت (4 تا 10 درجه سانتیگراد) است و گیاهان سیر، عاشق آفتاب هستند.

3-مدیریت آبیاری سیر در گلخانه، آسان تر است

در یک گلخانه می توانید گیاهان خود را به روش های کنترل شده و اندازه گیری شده آبیاری کنید و سطوح رطوبت را در صورت لزوم کنترل نمایید تا از بارش باران، یا تنش خشکی در دوره های خشکسالی جلوگیری کنید. بسیاری از گلخانه های آماده و پیش ساخته دارای گزینه سیستم آبیاری داخلی هستند تا کار را آسان تر کنند. گیاهان سیر، طی 2 تا 4 هفته آخر قبل از برداشت نیازی به آبیاری ندارند.

4- سیر را می توانید در انواع گلخانه بکارید

گلخانه ای با اندازه مناسب برای فضای موجود، از جمله یک گلخانه کوچک برای باغ، یا یک گلخانه کلاسیک برای مناطق بزرگ تر، در هر مدل یا اندازه می توانید سیر گلخانه ای را بکارید.

5-سایر محصولات گلخانه ای را می توانید در کنار سیر بکارید

کاشت گیاهان همراه به شرایطی گفته می شود که کاشت یک گیاه در نزدیکی گیاه دیگر، مزایایی را برای گیاهان دیگر فراهم کند. سیر، یک گیاه همراه عالی است زیرا گوگردی که در گیاهان سیر جمع می شود، به عنوان یک بازدارنده طبیعی برای آفات عمل می کند. سیر گلخانه ای را در نزدیکی گوجه فرنگی، هویج، کلم و سیب زمینی بکارید تا محافظت بیشتری برای این گیاهان ایجاد کنید. شما همچنین می توانید از سیر به عنوان یک اسپری طبیعی کنترل آفات استفاده کنید!

بهترین زمان برای کاشت سیر در گلخانه چه موقع است؟

زمان کاشت سیر در گلخانه به نوع ارقام این گیاه بستگی دارد. در مناطق سردسیر، می‌توانید آن را بین ماه های اکتبر و فوریه بکارید و سپس بین ژوئن و آگوست برداشت کنید. البته برخی از ارقام را نیز می توانید در تابستان بکارید و در پاییز برداشت کنید. موقع خرید پیازهای سیر، حتماً با فروشنده درباره زمان مناسب کاشت آن ها در خاک مشورت کنید.

اصول پرورش سیر گلخانه ای

کاشت پیاز و سیر گلخانه ای

کاشت پیاز و سیر گلخانه ای

پس از اینکه انتخاب کردید چه نوع سیر را می خواهید پرورش دهید، اکنون آماده کاشت هستید. در ادامه، چند گام ساده برای راه اندازی گلخانه سیر آورده ایم:

  • مقداری بذر سیر را از یک تامین کننده خریداری کنید.
  • پیاز سیر را به صورت حبه هایی جدا کنید تا پوسته کاغذی روی آن باقی بماند؛ به این ترتیب، در طول دوره رشد اولیه، محافظت بیشتری دارند.
  • هر حبه را در فاصله 3 تا 5 سانتی متری (1 تا 2 اینچ) از بالای خاک بکارید، و در این بین، فضایی برای رشد پیاز باقی بگذارید.
  • سر بذرها را با یک پوشش مالچ ارگانیک بپوشانید (یونجه یا برگ های خشک، گزینه های خوبی هستند).
  • قبل از اینکه پیازها شروع به متورم شدن کنند، بذرها را چند بار با کود مناسب تغذیه کنید. مرحله تورم پیاز سیر، زمانی قابل تشخیص است که برگ های بالای خاک شروع به زرد شدن می کنند.
  • پاشیدن نمک اپسوم روی بستر کاشت می تواند استحکام گیاهان شما را افزایش دهد. بین 6 تا 8 ماه طول می کشد تا سیر در مرحله “آماده برای چیدن” باشد.

آیا می توانیم سیر را در گلدان یا در زمین گلخانه بکاریم؟

شما می توانید سیر را هم در گلدان ها و هم در زمین گلخانه پرورش دهید، اما تفاوت هایی در هر روش وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

نکات مهم کاشت سیر گلخانه ای در گلدان:

اگر فضای محدود یا خاک با کیفیت پایین دارید، گلدان ها، گزینه بسیار خوبی هستند. این نکات را درباره کاشت سیر گلخانه ای در گلدان در نظر بگیرید:

  • گلدانی را انتخاب کنید که حداقل 8 تا 10 اینچ (20 تا 50 سانتی متر) عمق داشته باشد و دارای سوراخ های زهکشی برای جلوگیری از غرقابی شدن گیاه باشد.
  • از مخلوط خاک گلدانی با کیفیت بالا، با زهکشی خوب استفاده کنید.
  • حبه های سیر را در گلدان، به روشی که در زمین است بکارید و انتهای نوک تیز آن رو به بالا باشد و آن ها را طبق توصیه ها، با فاصله بکارید.
  • گلدان را در مکانی آفتابگیر قرار دهید که 6 تا 8 ساعت در روز نور خورشید دریافت کند.
  • سیرهای کاشته شده در گلدان ممکن است به آبیاری بیشتری نسبت به سیرهای موجود در زمین نیاز داشته باشند، زیرا گلدان ها سریع تر خشک می شوند. خاک را همیشه مرطوب نگه دارید اما غرق در آب نباشد.
  • سیر کشت شده در گلدان را در صورت نیاز، با پیروی از دستورالعمل های مشابه برای کاشت در زمین کود بدهید.

نکات مهم کاشت سیر گلخانه ای در زمین گلخانه:

کاشت سیر در زمین، یک روش سنتی است و امکان تولید بیشتر را فراهم می کند. در این صورت می توانید زمین گلخانه را برای این کار انتخاب کنید. در این روش به نکات زیر دقت نمایید:

  • بستر زمین را با اصلاح خاک با مواد آلی برای بهبود حاصلخیزی و زهکشی آماده کنید.
  • با رعایت فاصله و عمق توصیه شده، حبه های سیر را در پاییز، مستقیماً در زمین بکارید.
  • سیر درون زمین ممکن است به آبیاری کمتری در مقایسه با سیر کشت شده در گلدان نیاز داشته باشد، زیرا زمین می تواند رطوبت را بهتر حفظ کند.
  • کوددهی را بر اساس نتایج آزمایش خاک، یا با کود متعادل، در فصل بهار انجام دهید.

در نهایت، انتخاب بین کاشت سیر در گلدان یا در خاک زمین گلخانه، به فضای موجود و ترجیحات شما بستگی دارد. هر دو روش می توانند سیرهای خوشمزه ای حاصل کنند. کاشت سیر در گلدان برای کسانی که فضای محدود یا خاک کمتر ایده آل را دارند، مناسب تر است.

نکات مهم کاشت سیر گلخانه ای در سینی کشت:

اگر زمین گلخانه شما، سنگین یا مرطوب است، بهتر است حبه های سیر را در سینی کشت با خانه های متعدد بکارید و سپس آنها را در ماه های زمستان در گلخانه نگهداری کنید، تا در فصل بهار برای کاشت در خاک اصلی آماده شوند. سینی ها در واقع بستر کشت هستند و برای جوانه زنی سیر در گلخانه در فصل سرما، ایده آل می باشند.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: احداث گلخانه رز و نکاتی که باید بدانید

نکات تکمیلی درباره پرورش سیر گلخانه ای

  • برخی از حبه های بزرگتر سیر را از پیازهای کاملاً رشد یافته برداشت کردید، برای کاشت مجدد و برداشت محصول بعدی خود ذخیره کنید.
  • از خاکی که گیاهان خانواده سیر قبلاً در آن رشد کرده اند استفاده نکنید، زیرا می تواند رشد گیاه سیر را محدود کند.
  • برای بهبود اندازه حبه ها، سیر را در طول دوره های خشک آبیاری کنید، اما زمانی که پیازها بزرگ شدند و خوب شکل گرفتند، سیر را آبیاری نکنید، زیرا این امر می تواند باعث پوسیدگی آن شود.
  • از آنجایی که سیر به آفتاب کامل نیاز دارد، علف های هرز را از اطراف گیاهان جمع کنید تا مطمئن شوید که گیاهان دیگر روی محصولات شما سایه نمی اندازند.
  • گلهایی که ساقه دارند را بردارید، در غیر این صورت انرژی در حال رشد به جای تورم حبه سیر، باعث پیچ و تاب آن می شود.
برداشت پیاز و سیر گلخانه ای

برداشت پیاز و سیر گلخانه ای

نحوه برداشت سیر در گلخانه

برداشت سیر گلخانه ای در زمان مناسب، بسیار مهم است چرا که می توان اطمینان حاصل کرد بهترین طعم و ماندگاری را دارد. درباره بهترین زمان برداشت سیر در گلخانه می توانید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

زمان بندی: سیر معمولاً در اوایل تا اواسط تابستان، در ژوئن یا ژوئیه، بسته به زمان کاشت آن و آب و هوای محلی، آماده برداشت است. وقتی زمان آن فرا می رسد که برگ های پایینی گیاه سیر، شروع به زرد شدن و پژمرده شدن می کنند.

آماده سازی: قبل از شروع برداشت، خاک اطراف پیازهای سیر را با استفاده از چنگال یا ماله باغچه، به آرامی سست کنید. در حین انجام این کار مراقب باشید که به حبه ها آسیب نرسانید.

محصول را با احتیاط از خاک بیرون بکشید: برای جلوگیری از آسیب رساندن به پیازهای سیر، چنگک یا ماله را زیر پیازها قرار دهید و به آرامی از خاک خارج کنید. سعی کنید تا جایی که ممکن است خاک به ریشه چسبیده باشد.

خاک اضافی را تکان دهید: هنگامی که حبه ها را جدا کردید، خاک اضافی را به آرامی تکان دهید، اما آنها را نشویید. شستشو می تواند رطوبت زیاد ایجاد کند، عاملی که ممکن است منجر به پوسیدگی سیر در طول پخت و نگهداری شود.

پخت: پس از برداشت، تیمار پیازهای سیر ضروری است. این فرآیند به آنها اجازه می دهد تا خشک شوند، طعم آنها را بهبود می بخشد و به ذخیره سازی کمک می کند. برای تیمار سیر، حبه ها را در یک ردیف، در یک منطقه خشک و دارای تهویه مناسب و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. یک گاراژ، سوله یا ایوان می تواند برای این منظور مناسب باشد. سیر را در بسته بندی ‌های بسته ‌ای، آویزان کنید یا آن را روی صتوری یا قفسه‌ها پخش کنید. حدود دو تا چهار هفته آنها را به حال خودشان بگذارید.

تمیز کردن سیر: پس از خشک شدن پیازهای سیر، ریشه‌ها را کوتاه کرده و قسمت‌های بالای آن را جدا کنید و حدود یک اینچ (2.5 سانتی متر) از ساقه را باقی بگذارید. این مرحله به مرتب کردن حبه ها کمک می کند و آنها را برای نگهداری طولانی مدت آماده می سازد.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: اصول راه اندازی گلخانه هیدروپونیک

نحوه نگهداری و ذخیره سازی سیر گلخانه ای

اگر سیر در یک مکان خشک و تاریک نگهداری شود ماه ها ماندگاری دارد و اگر در یخچال نگهداری شود، طولانی نخواهد بود. سیر را باید در جای خشک و خنک با گردش هوای خوب، مانند یک انباری نگهداری کرد.

از قرار دادن سیر در معرض نور مستقیم خورشید یا رطوبت خودداری کنید، زیرا می تواند باعث جوانه زدن یا کپک زدن آن شود. از کیسه توری یا سبد برای بهبود جریان هوا و جلوگیری از خراب شدن زودرس سیر استفاده کنید.

آفات و بیماری های رایج سیر گلخانه ای

آفات و بیماری های پیاز و سیر گلخانه ای

آفات و بیماری های پیاز و سیر گلخانه ای

رشد سیر می تواند نسبتاً بدون دردسر باشد، اما مانند همه گیاهان، سیر گلخانه ای نیز مستعد مشکلات و بیماری های خاصی است. در اینجا برخی از مشکلات رایجی که ممکن است در هنگام پرورش سیر با آن مواجه شوید آورده شده است:

1-زنگ برگ (LEEK RUST)

زنگ برگ یک بیماری قارچی است که اعضای مختلف خانواده آلیوم از جمله سیر، پیاز، تره فرنگی و پیازچه را درگیر می کند. این بیماری معمولاً به صورت جوش‌های نارنجی یا قرمز مایل به قهوه‌ای، یا لکه‌های زنگی‌ رنگ، روی برگ‌ها ظاهر می‌شود.

2- مگس پیاز (ONION FLY)

مگس پیاز یک آفت رایج است که می تواند سیر گلخانه ای را درگیر کند. این آفت، یک مگس کوچک با بدن مایل به خاکستری است. مگس‌های پیاز بالغ، تخم‌های خود را در نزدیکی پایه گیاهان سیر می‌گذارند و لاروها (ماگوت‌ها) که از این تخم‌ها بیرون می‌آیند به داخل ساقه و پیاز گیاه فرو می‌روند و باعث پژمردگی و آسیب می‌شوند. اگر سیر، آلوده باشد، ممکن است متوجه زرد شدن برگ ها و وجود حشره ها روی محصولات شوید.

3-پوسیدگی سفید (WHITE ROT)

این یک قارچ موجود در خاک است و می تواند محصولات سیر را از بین ببرد. بیماری پوسیدگی سفید، نوعی آفت هم محسوب می شود و باعث زردی و پژمردگی برگ ها و ایجاد کپک سفید روی پیازها می شود. پیشگیری از ابتلای سیر گلخانه ای به بیماری WHITE ROT، شامل انجام کشت تناوبی و اجتناب از کاشت سیر در خاک آلوده است.

4-کرم مارماهی (EELWORMS)

کرم‌های مارماهی یا نماتدها، کرم‌ های گرد میکروسکوپی هستند که می‌توانند سیر و سایر گیاهان را آلوده کنند. این آفت ها بسته به نوع نماتد و سطح آلودگی می توانند علائم مختلفی ایجاد کنند.

5-کرم کوچک ریشه خوار (ROOT MAGGOTS)

این کرم های کوچک و زرد رنگ از ریشه سیر تغذیه می کنند و باعث پژمردگی و زوال گیاهان می شوند. از پوشش های ردیفی برای محافظت از سیر در برابر این آفات استفاده کنید و تناوب زراعی را انجام دهید.

6- شته ها (APHIDS)

شته ها از متداول ترین آفات محصولات باغی و رزاعی هستند و می توانند سیر را آلوده کنند و باعث توقف رشد و زرد شدن برگ ها شوند. شته ها را می توانید با صابون حشره کش یا با ورود حشرات مفید مانند کفشدوزک کنترل کنید.

7- علف های هرز (WEEDS)

علف های هرز می توانند برای دسترسی به مواد مغذی و آب با سیر رقابت کنند. برداشتن منظم این علف ها برای جلوگیری از تداخل شان در رشد سیر، ضروری است.

8-آبیاری ناکافی

آبیاری نامناسب یا ناکافی می تواند منجر به کوچک یا بدشکل شدن پیازهای سیر شود. پس برای برطرف کردن این اثرات می توانید خاک را همیشه مرطوب نگه دارید اما آن را غرقابی نکنید.

9-کاشت سیر، بدون رعایت فاصله

کاشت حبه‌ های سیر، خیلی نزدیک به هم می‌تواند باعث رشد پیازهای کوچک ‌تر شود، زیرا برای منابع با هم رقابت می‌کنند. هنگام کاشت، در مورد رعایت فاصله مناسب، اطمینان حاصل کنید.

10-پیچ و تاب خوردن سیر

پیچ و تاب خوردن سیر زمانی اتفاق می‌افتد که یک ساقه از گیاهان سیر، پیش از موعد رشد کند، این مشکل می‌تواند در اثر قرار گرفتن در معرض دمای سرد، یا سایر عوامل استرس‌زای محیطی ایجاد شود. در این شرایط، ساقه مزاحم باید حذف شود تا انرژی گیاه به سمت رشد پیاز هدایت شود.

برای به حداقل رساندن این مشکلات و بیماری ها هنگام رشد سیر گلخانه ای، ضروری است که از حبه های سالم استفاده کنید، بهداشت خاک و ابزارهای باغبانی را رعایت کنید، فاصله و آبیاری مناسب را حفظ کنید و تهویه مناسب را در طول کاشت و مراقبت فراهم کنید. علاوه بر این، تناوب زراعی می تواند به کاهش خطر بیماری های ناشی از خاک کمک کند. اگر متوجه علائم بیماری یا آلودگی شدید، سریعاً برای رفع مشکل و جلوگیری از گسترش بیشتر اقدام نمایید.

ترجمه تخصصی و منبع: همیار گلخانه

 

بازاریابی برای گلخانه

 

سوالات متداول درباره “پیاز و سیر گلخانه ای”:

1-مراحل کاشت پیاز در گلخانه چیست؟

انتخاب زمان مناسب کاشت – انتخاب مکان مناسب برای گلخانه – آماده سازی خاک – خرید دسته پیاز برای کاشت در خاک – آبیاری مناسب

2-آفت ها و بیماری های پیاز در گلخانه چیست؟

اسپور باکتریایی – قارچ ها – پوسیدگی ریشه

3-کدام محصولات برای کاشت در کنار سیر گلخانه ای مناسب هستند؟

گوجه فرنگی، هویج، کلم و سیب زمینی

4-بهترین زمان برای کاشت سیر در گلخانه چه موقع است؟

زمان کاشت سیر در گلخانه به نوع ارقام این گیاه بستگی دارد. در مناطق سردسیر، می‌توانید آن را بین ماه های اکتبر و فوریه بکارید و سپس بین ژوئن و آگوست برداشت کنید. البته برخی از ارقام را نیز می توانید در تابستان بکارید و در پاییز برداشت کنید. موقع خرید پیازهای سیر، حتماً با فروشنده درباره زمان مناسب کاشت آن ها در خاک مشورت کنید.

5-شرایط خاک برای کاشت پیاز و سیر گلخانه ای چگونه است؟

خاک باید دارای زهکشی خوب باشد، رطوبت کافی داشته باشد و با مواد آلی یا کود معمولی، تیمار شده باشد.

6-زمان برداشت سیر در گلخانه چه موقع است؟

سیر معمولاً در اوایل تا اواسط تابستان، در ژوئن یا ژوئیه، بسته به زمان کاشت آن و آب و هوای محلی، آماده برداشت است. وقتی زمان آن فرا می رسد که برگ های پایینی گیاه سیر، شروع به زرد شدن و پژمرده شدن می کنند.

7-آفات و بیماری های رایج سیر گلخانه ای چیست؟

زنگ برگ-مگس پیاز-پوسیدگی سفید-نماتدها-کرم کوچک ریشه خوار- شته ها- علف های هرز -آبیاری ناکافی-پیچ و تاب خوردن سیر

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *