تمشک و بلوبری گلخانه ای

تمشک و بلوبری گلخانه ای و روش کاشت آنها در گلخانه

تمشک و بلوبری گلخانه ای و روش کاشت آنها در گلخانه

تمشک و بلوبری گلخانه ای، دو نمونه از بهترین و پرفروش ترین محصولات گلخانه ای هستند. با پرورش این دو میوه در محیط گلخانه می توانید بهترین کسب و کار را داشته باشید و محصولات را حتی به بازارهای خارجی هم صادر کنید. احداث گلخانه تمشک و توت فرنگی، بهترین ایده برای نسل جوان است. با کمترین هزینه می توانید این کار را انجام دهید.

مسلماً پرورش میوه و سبزیجات در گلخانه یکی از محبوب ترین فعالیت ها برای باغبانی در یک محیط کنترل شده است. دلایل زیادی برای این امر وجود دارد؛ مهمترین آنها این است که می تواند تأثیر بیشتری بر نحوه رشد گیاهان و پرورش محصولات مرتبط با طبیعت داشته باشد.

یک مثال خوب در این مورد، تمشک و بلوبری گلخانه ای است. به دلیل توسعه کشت گلخانه ای در چند سال اخیر، دور از انتظار نیست که بتوان میوه های آبدار و رنگارنگی نظیر توت ها، توت فرنگی گلخانه ای یا همین تمشک و بلوبری را در گلخانه کاشت. میزان سودآوری و بهره وری این میوه ها هم مانند سبزیجات گلخانه ای و میوه گلخانه ای بسیار عالی است.

اجازه دهید با هم نگاهی داشته باشیم به شرایط کاشت و پرورش تمشک و بلوبری گلخانه ای و همینطور درباره شرایط نگهداری از این محصولات هم توضیحاتی ارائه دهیم.

  • شرایط پرورش بلوبری در گلخانه چگونه است؟
  • شرایط پرورش تمشک در گلخانه چگونه است؟
  • چگونه تمشک را در گلخانه پرورش دهیم؟
  • شرایط کاشت تمشک گلخانه ای روی زمین در گلخانه
  • شرایط کاشت تمشک گلخانه ای در گلدان در گلخانه
  • نکات و ترفندها برای کاشت و پرورش تمشک گلخانه ای
  • مشکلات رایج گیاهان تمشک برای پرورش در گلخانه چیست؟
  • چگونه می توان تمشک گلخانه ای را پرورش داد + شرایط و ملزومات
  • نیاز تمشک گلخانه ای به آبیاری
  • شرایط خاک برای کاشت تمشک در گلخانه
  • الزامات روشنایی برای پرورش تمشک در گلخانه
  • الزامات دمایی برای رشد تمشک ها در گلخانه
  • شرایط گرده افشانی برای تمشک گلخانه ای
  • برداشت تمشک گلخانه ای
  • سوالات متداول درباره “پرورش انواع تمشک و بلوبری گلخانه ای

 

شرایط پرورش بلوبری در گلخانه چگونه است؟

شرایط پرورش بلوبری در گلخانه

شرایط پرورش بلوبری در گلخانه

 

بلوبری گلخانه ای، یک گیاه چند ساله است که میوه های خوشمزه با ظاهری بسیار مطلوب را تولید می کند؛ اگرچه این میوه ها معمولاً از بوته های وحشی چیده می شوند. با این حال، زغال اخته نیز قابل کشت در محیط گلخانه است و انجام این کار مزایای زیادی دارد. این میوه فیبر بالایی دارد، کلسترول بسیار کمی دارد و حاوی بیشترین میزان آنتی اکسیدان است، بنابراین تولید آن برای راه اندازی کافی شاپ یا یک آشپزخانه تجاری و سالن غذاخوری، ایده خوبی است.

اکنون زمان بسیار خوبی برای راه اندازی کشت بلوبری در گلخانه است، زیرا بلوبری یک میوه محبوب تابستانی در طول دوره جولای تا سپتامبر است. فراموش نکنید که علاوه بر صبر و حوصله، میوه بلوبری به شرایط آب و هوای سرد نیز نیاز دارد، زیرا رسیدن گیاه، چندین سال طول می کشد.

سطح اسیدیته خاک برای کاشت و پرورش بلوبری گلخانه ای باید از هر نظر کنترل شود. شرایط pH بین 4.5 تا 4.8 باید ایده آل باشد، اگرچه میوه می تواند تا pH  5.2 را نیز تحمل کند. این می تواند با مخلوط 40 درصد پوسته نارگیل خرد شده – 40 درصد ذغال سنگ نارس و 20 درصد پرلیت ایجاد شود.

برخی از کارشناسان با تجربه در زمینه کاشت تمشک و بلوبری گلخانه ای، در مورد بلوبری در گلخانه پیشنهاد کردند که بوته ها را در گلدان های بزرگ با دسترسی زیاد به نور خورشید پرورش دهید. اگر آنها به صورت دوره ای آبیاری می شوند، باید بسیار خوب رشد کنند – اگرچه هنوز مشکلاتی ممکن است ایجاد شود.

متخصصان در این باره می گویند: “بلوبری گلخانه ای چند سال طول می کشد تا بتواند به طور کامل به ثمر برسد.” این باعث می شود که گیاه تمام انرژی خود را برای ریشه زایی و رشد زیاد، مصرف کند، که در طولانی مدت، آن را به محصولات زراعی بهتری تبدیل می کند.

در حالی که می توان انتظار داشت در سال اول تعداد کمی میوه بلوبری در گلخانه رشد کند، این گیاه معمولاً تا سال بعد در اوج تولید نخواهد بود. به عبارت ساده تر، شما نباید در چند سال اول پس از کاشت بلوبری در گلخانه، انتظار باردهی محصولات بیشتر و پربازده داشته باشید. نگران نباشید! در طول چند سال، بیشترین برداشت را از گلخانه بلوبری خواهید داشت به شرطی که تلاش خود را به کار ببرید و صبر و حوصله داشته باشید.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: آنچه باید درباره عایق بندی گلخانه بدانید + روش کار

شرایط پرورش تمشک در گلخانه چگونه است؟

شرایط پرورش تمشک در گلخانه

شرایط پرورش تمشک در گلخانه

 

چگونه می توان تمشک گلخانه ای پرورش داد؟

تمشک گلخانه ای یک محصول با ارزش بالا است که منحصراً برای تولید باغداری گلخانه ای در تمام طول سال مناسب است. انواع تمشک گلخانه ای، از میوه های محبوب باغ هستند که به راحتی رشد می کنند. آنها نیازی به منابع نور مصنوعی کمکی ندارند و در محیط تقریباً سرد به وفور رشد می کنند. دمای گلخانه ای 70 درجه فارنهایت برای تولید بهتر انواع تمشک گلخانه ای بسیار مناسب است.

گیاه تمشک به گونه های متعلق به جنس Rubus اشاره دارد. تمشک ها، از میوه های گلخانه ای محبوب هستند که کاشت آنها بسیار آسان است. این گیاهان چند ساله در خانواده گل رز، میوه های دانه ای به همین نام تولید می کنند. به منظور کاشت تمشک گلخانه ای، دو نوع تمشک وجود دارد: میوه های تابستانی و تمشک گلخانه ای همیشه بارور.

خانواده های تمشک همیشه بارور از سایر گونه ها، برای نتایج خارج از فصل در گلخانه ای که کنترل شرایط کمی دشوار است، محصولات بهتری هستند. اکثر باغداران، میوه تمشک تابستانی را می کارند که برای برداشت در اوایل فصل تابستان در دسترس است. اگر از دستورالعمل های ارائه شده در زیر پیروی کنید، هر دوی انواع تمشک ها به راحتی در سازه گلخانه رشد می کنند.

چگونه تمشک را در گلخانه پرورش دهیم؟

شما 2 گزینه برای کاشت انواع تمشک در گلخانه خود دارید:

  • تمشک هایی که در زمین کاشته شده اند
  • می توانید نهال ها را به صورت پیوند ریشه برهنه یا گیاهان در گلدان تهیه کنید

1-شرایط کاشت تمشک گلخانه ای روی زمین در گلخانه

قبل از شروع کاشت تمشک گلخانه ای، محل را از علف های هرز چند ساله تمیز کنید، زیرا کنترل آنها به محض رشد و ازدیاد، دشوار خواهد بود. نهال ها را در گلخانه و در ابتدای فصل بهار یا به محض آماده شدن زمین بکارید. ردیف های محل کاشت تمشک ها را از شمال به جنوب تنظیم کنید تا یکدیگر را تحت الشعاع قرار ندهند.

در مراحل بعدی برای کاشت تمشک گلخانه ای، حفره هایی به اندازه کافی جادار، حفر کنید که ریشه ها در حین پخش شدن، جا بیفتند و گیاهان را به فاصله سه اینچ در ردیف هایی که 8 فوت از هم فاصله دارند، قرار دهید. اگر می خواهید از توری استفاده کنید، قبل از کاشت باید آن را تنظیم کنید تا مزاحمتی برای گیاهان نداشته باشد؛ زیرا آنها در حال استقرار و رشد هستند.

2-شرایط کاشت تمشک گلخانه ای در گلدان در گلخانه

نهال های تمشک گلخانه ای را باید داخل یک گلدان که با خاک زهکشی شده خوب آماده شده است، بکارید. تمشک های کاملاً جدید و گلدان ها را بیرون از سازه گلخانه بگذارید تا جایی که می توانند نور بیشتری دریافت کنند. یک سیستم آبیاری قطره ای برای گلدان های تمشک آماده کنید. اطمینان حاصل کنید که آنها مرطوب باقی می مانند. پس از سه ماه، شروع به تکمیل خاک تمشک گلخانه ای با کودهای اضافی کنید. هر هفته خاک گلدان را از نظر رطوبت بررسی کنید.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: اهمیت تهویه گلخانه برای رشد محصولات

نکات و ترفندها برای کاشت و پرورش تمشک گلخانه ای

در کاشت و پرورش تمشک گلخانه ای، سعی کنید که از پوشش مالچ روی خاک استفاده کنید؛ زیرا این امر به سرکوب علف های هرز و کاهش اتلاف آب کمک می کند.

گل های تمشک گلخانه ای، خود بارور هستند، اما با این وجود، توت ها باید گرده افشانی متقابل شوند تا برداشت فراوان حاصل گردد.

ممکن است برای محافظت در برابر خارهای گیاه تمشک گلخانه ای، به یک جفت دستکش احتیاج داشته باشید.

تمشک و بلوبری گلخانه ای

مشکلات رایج گیاهان تمشک برای پرورش در گلخانه چیست؟

تمشک گلخانه ای یک گیاه مقاوم است، با این حال، مراقب سوسک های ژاپنی، کرم ساقه خوار و کنه های عنکبوتی باشید. علاوه بر این، خرگوش می تواند نوعی آفت مضر برای این گیاهان باشد. تمشک همچنین مستعد ابتلا به کپک پودری است.

برخی اقدامات کلیدی از جمله صابون قابل اطمینان و پاکیزگی، به طور منظم برای کنترل و تنظیم شیوع بیماری های گیاهی برای تمشک گلخانه ای انجام می شود. می توان با نظارت مداوم و ترکیبی از برنامه های کنترل آفات، آلودگی ها را حذف کرد.

رطوبت نسبی خوب به جلوگیری از حملات کنه عنکبوت به گیاهان تمشک گلخانه ای کمک می کند. انتظار می رود حملات کنه عنکبوت یک مشکل بی پایان باشد و مانعی در بازدهی گیاهان تمشک شما در گلخانه خواهد بود.

تریپس ها و شته ها مشکلات احتمالی دیگر و از مهم ترین آفت های تمشک گلخانه ای هستند. اگرچه در برخی از گیاهان مشاهده شده است، اما نه تریپس و نه شته ها مهم نبوده اند.

چگونه می توان تمشک گلخانه ای را پرورش داد + شرایط و ملزومات

1-نیاز تمشک گلخانه ای به آبیاری

تمشک گلخانه ای برای رشد خوب نیاز به آبیاری منظم دارد. در حالت ایده آل، یک اینچ و نیم آب در هفته کافی است. توجه داشته باشید که آبیاری معمولی، به روش خیساندن عمیق ترجیح داده می شود. آبیاری غرقابی، احتمالاً باعث گندیدگی تمشک خواهد شد. بهتر است از سیستم آبیاری قطره ای برای تأمین نیاز آبی تمشک گلخانه ای استفاده کنید.

2-شرایط خاک برای کاشت تمشک در گلخانه

تمشک گلخانه ای در خاک غنی، مقاوم در برابر رطوبت، حاصلخیز و دارای زهکشی خوب رشد می کند که به اندازه کافی سست است و امکان هوادهی مناسب را فراهم می کند. خاک هایی با قدرت کم اسیدی، فاقد علف های هرز، بهترین نوع خاک برای این گیاهان هستند. خاک را خوب زهکشی کنید و دو سانت کود دامی یا کمپوست به آن بیافزایید. سطح pH بهینه خاک باید بین 6.5 تا 6.2 متغیر باشد.

3-الزامات روشنایی برای پرورش تمشک در گلخانه

گیاه تمشک گلخانه ای به یک روز کامل آفتاب نیاز دارد، بنابراین مجموعه گلخانه خود را بر این اساس باید راه اندازی کنید. علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که نور کافی را برای محل رشد تمشک ها در گلخانه فراهم می کنید، زیرا اگر گیاه در شرایط سایه دار رشد کند، کم بازده خواهد بود.

تمشک نیازی به سطح نور بالا ندارد، با این حال، در طول فصل زمستان بهتر است با استفاده از سیستم نورپردازی مصنوعی پشتیبانی شود. این نوع سیستم های روشنایی باعث رشد بهتر، گلدهی و در نهایت برداشت انبوه محصولات تمشک می شود. افزایش نوردهی در طول روز به 16 ساعت، هم نور بیشتری را فرآهم می کند و هم می تواند منبع خوبی برای ذخیره انرژی در گیاه باشد. در سطوح نور کم، درصد رشد گیاه محدود است.

4-الزامات دمایی برای رشد تمشک ها در گلخانه

گیاهان تمشک گلخانه ای قبل از به بار نشستن، دمای سرد نیاز دارند. آنها باید حدود 200 ساعت در دمایی کمتر از 40 درجه فارنهایت زندگی کنند. گلخانه شما باید در شرایط دمایی بین 60 درجه فارنهایت تا 70 درجه فارنهایت تنظیم شود. اگر دمای گلخانه شما معمولاً کمتر از 65 درجه فارنهایت است، ممکن است بخواهید به گرم کردن گلخانه خود فکر کنید.

5- شرایط گرده افشانی برای تمشک گلخانه ای

نگهداری و کنترل زنبورهای عسل، ساده است. آنها همچنان در آسمان ابری و شرایط محدودتر، نسبت به زنبورهای عسل، بازدهی بیشتری دارند. هر دو روش گرده افشانی با زنبورها در مقایسه با زنبورهای عسل در داخل گلخانه ها، مؤثر گزارش شده است.

گرده افشانی موفقیت آمیز را در مورد تمشک گلخانه ای می توان با استفاده از گرده افشان شارژی (=نوعی تجهیزات گلخانه ای پیشرفته است) در زمان حرکت آهسته زنبورها انجام داد.

6-برداشت تمشک گلخانه ای

درست پس از زمانی که تمشک گلخانه ای داخل گلخانه کاشته شدند، در حدود شش هفته، شکوفا می شوند و ده هفته پس از قرار دادن در گلخانه، شروع به باردهی می کنند. فصل برداشت انواع میوه های تمشک، بین هشت تا ده هفته ادامه دارد.

تمشک های شما وقتی در زمان برداشت قرار دارند، باید با یک حرکت سریع و کشش، آنها را از گیاه خارج کنید تا تمشک ها آسیب نبینند. انواع تمشک گلخانه ای را بهتر است صبح بعد از خشک شدن شبنم برداشت کنید. در حالت ایده آل، این کار را هر دو روز یکبار انجام دهید.

نیازمندیهای گلخانه ای

سوالات متداول درباره “پرورش انواع تمشک و بلوبری گلخانه ای”:

1-شرایط خاک برای کاشت تمشک در گلخانه چیست؟

سطح pH بهینه خاک باید بین 6.5 تا 6.2 متغیر باشد. تمشک گلخانه ای در خاک غنی، مقاوم در برابر رطوبت، حاصلخیز و دارای زهکشی خوب رشد می کند.

2-آفت های گیاهی برای تمشک گلخانه ای چیست؟

تمشک گلخانه ای یک گیاه مقاوم است، با این حال، مراقب سوسک های ژاپنی، کرم ساقه خوار و کنه های عنکبوتی باشید. علاوه بر این، خرگوش می تواند نوعی آفت مضر برای این گیاهان باشد. تمشک همچنین مستعد ابتلا به کپک پودری است. تریپس ها و شته ها مشکلات احتمالی دیگر و از مهم ترین آفت های تمشک گلخانه ای هستند.

3-شرایط دمایی برای رشد تمشک ها در گلخانه چگونه است؟

گیاهان تمشک گلخانه ای قبل از به بار نشستن، دمای سرد نیاز دارند. آنها باید حدود 200 ساعت در دمایی کمتر از 40 درجه فارنهایت زندگی کنند. گلخانه شما باید در شرایط دمایی بین 60 درجه فارنهایت تا 70 درجه فارنهایت تنظیم شود.

4-بهترین موقع برای برداشت تمشک گلخانه ای چه زمانی است؟

درست پس از زمانی که تمشک گلخانه ای داخل گلخانه کاشته شدند، در حدود شش هفته، شکوفا می شوند و ده هفته پس از قرار دادن در گلخانه، شروع به باردهی می کنند. فصل برداشت انواع میوه های تمشک، بین هشت تا ده هفته ادامه دارد.

5- سطح اسیدیته خاک برای کاشت و پرورش بلوبری گلخانه ای چقدر است؟

شرایط pH بین 4.5 تا 4.8 باید ایده آل باشد، اگرچه میوه می تواند تا pH  5.2 را نیز تحمل کند.

6-مزایای کاشت بلوبری و تمشک در گلخانه چیست؟

به دلیل توسعه کشت گلخانه ای در چند سال اخیر، دور از انتظار نیست که بتوان میوه های آبدار و رنگارنگی نظیر توت ها، توت فرنگی گلخانه ای یا همین تمشک و بلوبری را در گلخانه کاشت. میزان سودآوری و بهره وری این میوه ها هم مانند سبزیجات گلخانه ای و میوه گلخانه ای بسیار عالی است.

تمشک و بلوبری گلخانه ای

ترجمه تخصصی: همیار گلخانه

منبع: hartley-botanic.com  و greenhouseemporium.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *