پرورش درخت پاپایا در گلخانه

پاپایا گلخانه ای و روش کاشت آن در گلخانه

پاپایا گلخانه ای و روش کشت آن در گلخانه

پاپایا گلخانه ای یکی از میوه های پرطرفدار و پرسود برای راه اندازی گلخانه است. پاپایا یک میوه گرمسیری محبوب است که می تواند برای گلخانه شما سودآوری خوبی داشته باشد. اگر به فکر کارآفرینی هستید، در کنار پرسودترین محصولات گلخانه ای، حتماً پرورش پاپایا را در برنامه های تحقیق بازار قرار دهید.

  • چگونه پاپایا در گلخانه پرورش دهیم؟
  • شرایط آب و هوایی و خاک مناسب برای کاشت پاپایا در گلخانه
  • آماده سازی خاک برای کاشت پاپایا گلخانه ای
  • منبع بذر برای پرورش پاپایا در گلخانه
  • فصل پرورش پاپایا در گلخانه
  • تکثیر و رشد پاپایا در گلخانه
  • فرایند جوانه زنی بذرهای پاپایا
  • حقایق مهم درباره کاشت پاپایا در گلخانه
  • کوددهی پاپایا گلخانه ای
  • نیاز آبی پاپایا گلخانه ای
  • شرایط پیوندزنی نهال پاپایا در گلخانه
  • آفات و بیماریهای پاپایا در گلخانه
  • شرایط برداشت پاپایا از گلخانه
  • سوالات متداول درباره “شرایط کاشت پاپایا در گلخانه”

 

نحوه رشد و پرورش درخت پاپایا در گلخانه برای سودآوری بیشتر

چگونه پاپایا در گلخانه پرورش دهیم؟

آیا آماده پرورش پاپایا در محیطی کنترل شده مانند یک گلخانه هستید؟ در اینجا برخی از اطلاعات اساسی در مورد کشاورزی Polyhouse Papaya وجود دارد. گیاه پاپایا از خانواده Caricaceae است. پاپایا از نظر گیاه شناسی، Carica papaya نامیده می شود و همچنین به عنوان papaw یا pawpaw نیز شناخته می شود.

پاپایا بومی مناطق گرمسیری آمریکا است و به دلیل رشد سریع، عملکرد بالا و ارزش غذایی بالا به یک میوه بسیار رایج تبدیل شده است. پاپایا گلخانه ای عمدتاً در ایالت های آندرا پرادش، کارناتاکا، گجرات، اوریسا، بنگال غربی، آسام، کرالا، مادیا پرادش و ماهاراشترا کشت می شود.

شرایط آب و هوایی و خاک مناسب برای کاشت پاپایا در گلخانه

در آب و هوای گرمسیری، درختان پاپایا به خوبی رشد می کنند. دمای مطلوب برای رشد ارقام این میوه، 25 تا 30 درجه سانتی گراد و حداقل دما، 16 درجه سانتی گراد است. برای پاپایا مقدار pH مناسب بین 6 تا 6.5 است. خاک لومی (آهکی) با زهکشی خوب یا خاک ماسه ای با مواد آلی کافی برای کشت پاپایا گلخانه ای ضروری است.

در مناطقی با بارندگی زیاد، اگر زهکشی خاک، کم باشد و ریشه ها به طور مداوم به مدت 24-48 ساعت خیس شوند، گیاهان ممکن است بمیرند. خاک های چسبناک و آهکی برای رشد و پرورش پاپایا ایده آل نیستند، زیرا آب باران حتی برای چند ساعت در خاک جمع می شود. در این شرایط، تخته های بلندتر و گودال زهکشی بسیار توصیه می شود.

زمین رشد پاپایا گلخانه ای باید آبیاری شود و خاک مورد نیاز برای رشد گیاهان پاپایا در رطوبت مناسب، نگهداری شود؛ اگرچه آب و هوای خشک برای کیفیت میوه های پاپایا در زمان بلوغ، خوب تر است.

کشت مداوم در همان خاک می تواند منجر به رشد ضعیف پاپایا شود و درختان پاپایا را با مشکلاتی نظیر بیماری روبرو کند. درخت پاپایا با شرایطی مانند باد شدید، خنک، گرم، خشک یا شور سازگار نیست. پاپایا بهتر است در مکانی محافظت شده اما در معرض آفتاب عالی رشد کند.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: توت فرنگی گلخانه ای و روش کاشت آن در گلخانه

پرورش درخت پاپایا در گلخانه

پرورش درخت پاپایا در گلخانه

آماده سازی خاک برای کاشت پاپایا گلخانه ای

برای کاشت پاپایا در گلخانه، خاک با زهکشی خوب باید انتخاب شود. گیاهان پاپایا در مناطق باز و مرتفع در برابر باد شدید یا طوفان، آسیب پذیر هستند. در نتیجه، بادگیرهای مناسب باید در مرز باغ برای استقرار مناسب مزارع پاپایا نیاز است کاشته شوند. به همین دلیل است که می توانید برای نگهداری بیشتر از این درختان، آنها را در گلخانه های مناسب بکارید.

منبع بذر برای پرورش پاپایا در گلخانه

بذر پاپایا گلخانه ای باید از منبع معتبر تهیه شده و در اولین فرصت کاشته شود. بذرهای باقی مانده باید محکم بسته شوند و در جای خنک (5-10 درجه سانتی گراد) و خشک (40٪ تحت رطوبت نسبی) در محل مناسب نگهداری شوند. برای یک هکتار، کاشت 500 گرم بذر پاپایا لازم است.

فصل پرورش پاپایا در گلخانه

درختان پاپایا در طول فصل بارندگی های موسمی، زمستانی و بهاری، کاشته می شوند. پاپایا عمدتاً در فصل زمستان کاشته نمی شود زیرا یخبندان می تواند باعث آسیب یا صدمه به محصول شود. این بدان معنی است که درختان پاپایا در ماه های ژوئن – جولای (موسمی)، اکتبر – نوامبر (پاییز) یا فوریه – مارس (تابستان) کاشته می شوند. اولین مواردی که هنگام کاشت پاپایا باید مورد توجه قرار گیرد گرما، یخبندان و هوای گرم است، زیرا هر سه باعث آسیب به گیاه می شوند.

تکثیر و رشد پاپایا در گلخانه

میوه پاپایا معمولاً از دانه رشد می کند. جوانه زنی این گیاه بین 3 تا 5 هفته طول می کشد. در مدت زمان 2 تا 3 هفته تسریع می شود و با شستن بذرها، درصد جوانه زنی افزایش می یابد. سپس بذرها لازم است خشک شوند و با قارچ کش، به حالت پودر در بیایند تا از میرایی آنها جلوگیری شود؛ چیزی که علت شایع خرابی نهال ها است.

بذرهای آماده شده را می توان تا سه سال نگهداری کرد اما سرعت جوانه زنی با افزایش سن، کاهش می یابد. بذرهای پاپایا گلخانه ای را در دمای 158 درجه فارنهایت (70 درجه سانتی گراد) به مدت 15 ثانیه در آب گرم فرو ببرید و پس از برداشتن از انبار، به مدت 24 ساعت در آب مقطر خیس کنید، به این ترتیب، سرعت جوانه زنی بهبود می یابد. در برخی از فصول، اگر جوانه زنی آنها کند باشد، ممکن است برای دستیابی به نتایج سریع تر، درمان با اسید جیبرلیک لازم باشد.

بذرها را می توان مستقیماً در مزرعه کاشت، یا نهال ها را می توان در 6 هفته یا حداکثر 6 ماهگی در بستر یا گلدان پیوند زد. اگرچه باید در جابجایی نهال های جوان، دقت زیادی به خرج داد. هر چه تأخیر بیشتر باشد، خطر کم آبی یا پیچ خوردن ریشه ها بیشتر می شود. در مکان های بادخیز، پیوند پاپایا گلخانه ای اغلب منجر به انحنای تنه می شود.

فرایند جوانه زنی بذرهای پاپایا

محدوده مطلوب دما 21-27 درجه سانتیگراد و 19-29 درجه سانتیگراد برای ظهور جوانه ها است. بسته به درجه حرارت، 1 تا 4 هفته از زمان کاشت، طول می کشد تا جوانه ها ظاهر شود. Thiram (TMTD) W.P تا زمان کاشت برای جلوگیری از بیماریهای قارچی گیاه جوان، می تواند بذر را تیمار کند.

حقایق مهم درباره کاشت پاپایا در گلخانه

سازه های گلخانه ای که معمولاً از پلی اتیلن ساخته شده است، شفاف، با دوام و محکم، ارزان و انعطاف پذیر است. در هر فصلی از سال می توان محصولات میوه ای را در این گلخانه ها کاشت، زیرا دما و رطوبت در این محیط ها به راحتی قابل کنترل است. پلی اتیلن، تابش حرارتی را جذب می کند که باعث افزایش دما و تامین انرژی کافی برای فتوسنتز پاپایا گلخانه ای می شود.

درختان پاپایا که در سازه های گلخانه ای رشد می کنند به دور از شرایط نامساعد و طوفان، تگرگ، باران شدید یا سوختن توسط نور خورشید هستند. آنها در برابر هجوم پرندگان و دیگر حیوانات نیز محافظت می شوند. تبخیر بر رطوبت کاشت پاپایا در گلخانه تأثیر منفی نمی گذارد و در نتیجه نیاز آبی کمتری دارد. در محدوده سازه های گلخانه ای، مدیریت حشرات و جوندگان، آسان تر و ارزان تر است.

قبل از کاشت بذر پاپایا گلخانه ای، کود در کیسه های پلی اتیلنی به ابعاد 10 در 15 سانتی متر و مقدار مساوی خاک و ماسه بسته بندی می شود. سپس آب روی کیسه ها پاشیده می شود و دانه ها در کیسه ها کاشته می شوند. سوراخ های کوچکی برای تهویه سریع در کیسه ها ایجاد شده است. این کیسه ها در داخل گلخانه نگهداری می شوند تا گیاهان پاپایا تقریباً به 10-15 سانتی متر برسند و سپس به گلدان یا زمین منتقل شوند.

هر از گاهی نیاز است به این گیاهان، کود و آب داده شود. اگر به طور کلی بتوان کمی اسپری مخصوص کنترل آفت ها و بیماری ها استفاده کرد، بیماری گیاهی احتمالی، به طور کلی گسترش نمی یابد.

برای به دست آوردن حداکثر سود از محصولات پاپایا گلخانه ای که در گلخانه با حداکثر تولید، حاصل می شود، نه تنها لازم است به تامین کود و آبیاری گیاهان و محافظت از آنها در برابر بیماری توجه شود، بلکه تمیز بودن و هرس آنها نیز ضروری است.

کوددهی پاپایا گلخانه ای

درخت پاپایا به دلیل دوره جوانی کوتاه، به مواد مغذی بیشتری نیاز دارد. این درختان، خاک های ارگانیک آلی را ترجیح می دهد. هر سال، 20 کیلوگرم کود دامی در هر بوته لازم است که با مخلوط کردن 200 گرم اوره، 400 گرم موریات پتاس در ماه های فوریه یا مارس استفاده کنید. مخلوط کود باید در شعاع 40 سانتی متر در اطراف گیاهان پخش شود.

نیاز آبی پاپایا گلخانه ای

نیاز آبی برای کاشت پاپایا در گلخانه بستگی به عوامل محیطی منطقه مانند آفتاب، دما، باد، نوع خاک و غیره دارد. این میزان آب با توجه به نسل گیاه، متفاوت است. یک گیاه جوان پاپایا، رطوبت بیشتری نسبت به گیاهان قدیمی تر نیاز دارد. این به دلیل رشد رویشی کندتر درختان قدیمی پاپایا است. بنابراین نهال ها یک یا دو بار در هفته باید آبیاری شوند در حالی که درختان میوه بارده، هر 15 روز یکبار نیاز به آبیاری دارند.

آبیاری پاپایا در گلخانه به طور معمول هر 10 روز در زمستان یا هر هفته در تابستان انجام می شود، اما تکرار این روش، بسته به خاک، شرایط آب و هوایی و روش آبیاری متفاوت است. می توان روش شیلنگ، روش شیاری یا آبیاری قطره ای را انجام داد. با این حال، مطمئن شوید که آب با ساقه درختان جوان پاپایا تماس پیدا نمی کند. آبیاری می تواند از آسیب های ناشی از سرمازدگی به گیاهان جلوگیری کند.

شرایط پیوندزنی نهال پاپایا در گلخانه

نهال ها حدود 6 تا 8 هفته پس از جوانه زنی آماده پیوند زنی یا انتقال به خاک محل کاشت هستند. 3 تا 4 روز قبل از تاریخ کاشت که برنامه ریزی شده، نهال ها را به خاک منتقل کنید تا تنش کاشت کاهش یابد.

هنگام انتقال به گلخانه، از آنها در برابر باد محافظت کنید. از نگه داشتن نهال در کیسه های پلاستیکی، بخصوص درباره ساقه خودداری کنید. این می تواند باعث آسیب شدید به ساقه و ریشه شود و گیاهان به سادگی در خاک مستقر نمی شوند.

آفات و بیماریهای پاپایا در گلخانه

آنتراکنوز، کپک پودری، پوسیدگی ساقه و میرایی، مهمترین بیماری هایی هستند که به درختان پاپایا آسیب می رسانند. آبیاری بیش از حد در اطراف ریشه ها دلیل اصلی بروز پوسیدگی است. گوگرد، carbendazim وmancozeb ، مؤثرترین روش های کنترل برای این بیماری ها هستند.

حشرات مضر برای رشد درختان پاپایا شامل شته ها، کنه های عنکبوت قرمز، ساقه خوارها، مگس های میوه، شپشک های سیاه و ملخ ها هستند. حذف اجزای آلوده و استفاده از اسپری های پیشگیرانه مانند 0.3٪ دی متیوآت به کنترل آنها کمک می کند.

شرایط برداشت پاپایا از گلخانه

به طور کلی، پاپایا 6 ماه طول می کشد تا شکوفا شود و 5 ماه دیگر، برای برداشت آماده می شود؛ با این حال ممکن است بسته به شرایط آب و هوایی و مدیریت گلخانه، این مدت زمان ها متفاوت باشد. میوه ها باید برای حمل به بازارهای دورتر، برداشت شوند. میوه های پاپایا را می توانید در ماه های سرد روی درخت باقی بگذارید تا رنگ عمیق تری پیدا کرده و طعم بهتری پیدا کنند.

میوه های پاپایا هنگامی که اندازه کامل دارند، به رنگ سبز روشن در انتهای محل اتصال به درخت هستند و وقتی به رنگ زرد هستند، برداشت می شوند. در زمان بلوغ، برخی از انواع میوه های پاپایا زرد می شوند و برخی دیگر نارنجی باقی می مانند. میوه های پاپایا برای برداشت، زمانی ایده آل هستند که ترشح شیره لاتکس خود را متوقف کرده و آبکی شوند. عمر گیاه پاپایا 3 تا 4 سال است. عملکرد پاپایا بسته به نوع گلخانه، خاک، محیط و مدیریت محیط گلخانه متفاوت است.

نیازمندیهای گلخانه ای

سوالات متداول درباره “شرایط کاشت پاپایا در گلخانه”:

1-شرایط برداشت پاپایا از گلخانه چیست؟

به طور کلی، پاپایا 6 ماه طول می کشد تا شکوفا شود و 5 ماه دیگر، برای برداشت آماده می شود؛ با این حال ممکن است بسته به شرایط آب و هوایی و مدیریت گلخانه، این مدت زمان ها متفاوت باشد.

2-حشرات مضر که پایایا را تهدید می کنند کدام اند؟

حشرات مضر برای رشد درختان پاپایا شامل شته ها، کنه های عنکبوت قرمز، ساقه خوارها، مگس های میوه، شپشک های سیاه و ملخ ها هستند.

3-بیماریهای پاپایا در گلخانه چیست؟

آنتراکنوز، کپک پودری، پوسیدگی ساقه و میرایی، مهمترین بیماری هایی هستند که به درختان پاپایا آسیب می رسانند.

4-شرایط پیوندزنی نهال پاپایا در گلخانه چیست؟

نهال ها حدود 6 تا 8 هفته پس از جوانه زنی آماده پیوند زنی یا انتقال به خاک محل کاشت هستند. 3 تا 4 روز قبل از تاریخ کاشت که برنامه ریزی شده، نهال ها را به خاک منتقل کنید تا تنش کاشت کاهش یابد.

5-شرایط کوددهی پاپایا گلخانه ای چگونه است؟

هر سال، 20 کیلوگرم کود دامی در هر بوته لازم است که با مخلوط کردن 200 گرم اوره، 400 گرم موریات پتاس در ماه های فوریه یا مارس استفاده کنید. مخلوط کود باید در شعاع 40 سانتی متر در اطراف گیاهان پخش شود.

6- مدت زمان جوانه زنی بذرهای پاپایا چقدر است؟

محدوده مطلوب دما 21-27 درجه سانتیگراد و 19-29 درجه سانتیگراد برای ظهور جوانه ها است. بسته به درجه حرارت، 1 تا 4 هفته از زمان کاشت، طول می کشد تا جوانه ها ظاهر شود.

7-فصل پرورش پاپایا در گلخانه چه موقع است؟

درختان پاپایا در ماه های ژوئن – جولای (موسمی)، اکتبر – نوامبر (پاییز) یا فوریه – مارس (تابستان) کاشته می شوند.

8-دمای رشد پاپایا در گلخانه چقدر است؟

در آب و هوای گرمسیری، درختان پاپایا به خوبی رشد می کنند. دمای مطلوب برای رشد ارقام این میوه، 25 تا 30 درجه سانتی گراد و حداقل دما، 16 درجه سانتی گراد است.

ترجمه تخصصی: همیار گلخانه

منبع: agriculturegoods.com

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *