مزایای ساخت گلخانه قارچ

مزایای گلخانه قارچ برای یک کسب و کار پرسود

تبلیغات برای گلخانه

مزایای گلخانه قارچ برای یک کسب و کار پرسود + نکات مهم 

قارچ همیشه یکی از اصلی ترین مواد غذایی در فرهنگ غذایی بسیاری از کشورهای جهان بوده است. به خصوص اگر فرد علاقه مند به خوردن غذاهای جانوری نباشد می بینید که در رژیم غذایی خود از قارچ به طور قابل توجهی استفاده می کند. از فست فودها گرفته تا رستوران هایی که غذاهای گیاهی دارای قارچ ارائه می کنند همه و همه نیاز به قارچ برای طبخ غذایی لذیذ دارند. اما مزایای گلخانه قارچ مواردی بسیار زیاد می باشند که نمی توان ان ها را تنها محدود به بعد اقتصادی دانست. در این مطلب قرار است برای شما درباره کشت قارچ در گلخانه و مهم تر از آن مزایای ساخت گلخانه قارچ صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

گلخانه قارچ

گلخانه قارچ

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: قیمت محصولات گلخانه ای به چه عواملی بستگی دارد؟

دستورالعمل های ابتدایی برای کشت قارچ در گلخانه

بهتر است مکانی که برای کشت قارچ انتخاب می کنید منطقه ای خنک و در عین حال کم نور باشد. به علاوه اینکه در محیط هرگونه آفات نباید وجود داشته باشند.

حال در چنین شرایطی نوبت به فراهم کردن بستر کشت می رسد. در این بستر شما باید خاکی غنی از مواد مغذی و تیره را به اندازه دو اینچ پهن کنید.

این بستر باید با هاگ های قارچی تلقیح شده و دمای منظمی، بر اساس قارچی که می خواهید آن را رشد دهید، داشته باشد.

برخی از قارچ ها ممکن است از نظر رطوبت، نسبت به سایر گونه های قارچ، نیاز بیشتری داشته باشند.

حدود سه هفته که گذشت بررسی کنید که آیا هرگونه جوانه ایجاد شده است یا خیر؟ شاید بتوان ادعا کرد که بعد از حدود یک ماه می توانید این قارچ ها را برداشت کنید. اما در ادامه برای شما درباره تجهیزاتی که برای راه اندازی گلخانه قارچ احتیاج دارید خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی گلخانه قارچ

تجهیزات گلخانه قارچ

تجهیزات گلخانه قارچ

برای اینکه راندمان یا همان بازده پرورش قارچ در گلخانه را افزایش دهید باید به سراغ برخی تجهیزات بروید که به این مهم کمک کنند. در ادامه برای شما درباره مهم ترین این تجهیزات اشاره خواهیم کرد.

1-بستر کشت گلخانه

گلخانه می توانید بهترین گزینه برای تنظیم دمای موردنیاز شما برای پرورش قارچ باشد. این گلخانه می تواند در خانه و محل کار شما نیز احداث شود.

یکی از مهم ترین مزایای این گلخانه، امکان اضافه کردن رطوبت ساز به این مکان می باشد؛ به طوری که دیگر نیازی به اینکه در مواقع مختلف آب به گلخانه اضافه کنید نخواهید داشت.

2-تجهیزات رطوبت ساز در گلخانه

امکان کنترل میزان رطوبت محیط به کمک “رطوبت ساز” فراهم می شود. استفاده از پنکه مرطوب کننده هم ایده ای مناسب به این منظور می باشد. به طوری که می تواند سبب انتقال هوای تازه و دارای رطوبت به داخل گلخانه شود.

حجم بسیار بالایی از رطوبت به کمک مدل رطوبت سازهای اولتراسونیک فراهم می شود. بسیاری از مرطوب کننده ها را هم می توان یافت که عملکردشان تنها جنبه ظاهری داشته و کارایی مناسبی برای گلخانه ندارند. به علاوه اینکه باید نسبت به شست و شوی مداوم مرطوب کننده همیشه اقدام کنید تا در ناخالصی ها داخل آن رشد نکنند.

3-تجهیزات رطوبت سنج در گلخانه

نباید از استفاده از رطوبت سنج هم غافل شوید. چرا که یکی از مهم ترین تجهیزات لازم برای رشد قارچ می باشد. همانطور که کمی قبل تر گفتیم رطوبت سازها می توانند رطوبت در محیط ایجاد کنند. بسیاری از موارد نیاز گلخانه شما به 80 درصد رطوبت نسبی دارد. برای همین باید به کمک این دستگاه رطوبت محیطی را بسنجید و سطح رطوبت را در محدوده منطقی نگه دارید.

4-تجهیزات بخارساز در گلخانه

پرورش قارچ، یک مرحله بسیار مهم دارد که به آن، “عقیم سازی مطلق” گفته می شود. برای همین است که تجهیزات ساخته شده از استیل برای هر فضایی که قارچ در آن رشد می کند، بسیار مفید می باشد. بخار جوی را می توان در این باره مناسب ترین راه و مقرون به صرفه ترین گزینه برای آماده کردن بستر مورد نظر دانست.

5-تجهیزات تنظیم نور در گلخانه

نکته جالب درباره نیاز قارچ ها به نور این است که قارچ ها بیشتر نیاز دارند که نور مصنوعی دریافت کنند. اما یادتان باشد که هر نوری که وارد گلخانه می کنید نباید دمای گلخانه را بیش از اندازه بالا ببرد. برای همین باید از دماسنج نیز استفاده کنید تا دمای محیط تحت کنترل شما باشد. دماسنج می تواند هم دمای اتاق و هم دمای خاک را برای شما بسنجد.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: انواع گلخانه ها در ایران و نگاهی بر اصول طراحی و ساخت

مزایای گلخانه پرورش قارچ چیست؟

مزایای گلخانه قارچ

مزایای گلخانه قارچ

حال نوبت به بحث اصلی ما می رسد. کشت هر محصول کشاورزی ممکن است دارای مزایا و در عین حال معایبی باشد که مقایسه مزایا و معایب سبب می شود درباره محصول مورد نظر، بهتر تصمیم گیری کنیم.

با ما همراه باشید. موارد زیر جزو مهم ترین مزایای راه اندازی و توسعه گلخانه های پرورش قارچ می باشند:

1-امکان کنترل شرایط محیط

قارچ، محصولی کشاورزی است که می توان در سالن ها و سایر محیط های سرپوشیده نیز آن ها را پرورش داد. به همین دلیل امکان کنترل شرایط نامساعد محیطی وجود دارد.

2-سودآوری عالی

بسیاری از اصناف شغلی را می توان یافت که نیاز به خرید قارچ دارند. از فست فودها و رستوران های ارائه کننده غذای گیاهی گرفته تا سوپر مارکت ها و البته فروشگاه های محصولات پروتئینی، همه و همه می توانند مشتری شما برای خرید قارچ خوراکی باشند. به همین دلیل می توان کشت قارچ را یک حرفه سودآور تلقی کرد.

3-رشد سریع قارچ ها

بسیاری از محصولات کشاورزی ممکن است دوره رشد طولانی داشته باشند و سوددهی سریعی را هم به همین دلیل نداشته باشند. اما قارچ دارای یک دوره رشد بسیار کوتاه می باشد. برای همین می توانید پس از مدت زمانی کوتاه اقدام به برداشت محصول و در نتیجه فروش آن کنید. بنابراین اگر صبر زیادی برای به نتیجه رسیدن تلاش های خود ندارید حتماً به کشت قارچ در گلخانه فکر کنید.

4-امکان اشتغال زایی

پرورش قارچ، یکی از مشاغلی است که با راه اندازی آن می توان برای طیفی از افراد اشتغال زایی کرد. یک گلخانه کشت قارچ می تواند بستر کار را برای بسیاری از افراد که حرفه و تحصیلات مرتبط دارند فراهم کند.

5-حجم بالای تولید

یکی از ملاک های سنجش ارزش مواد غذایی در محصولات کشاورزی یا به بیان بهتر پربازده بودن محصولات کشاورزی، حجم محصول در واحد سطح می باشد. جالب است بدانید که این کمیت در قارچ خوراکی، بیشترین مقدار را دارد. بنابراین اگر می خواهید در واحد سطح، حجم بسیار زیادی از محصول را کشت کنید، قارچ خوراکی گزینه مناسبی می باشد.

6-جلوگیری از آلوده شدن محیط زیست

یکی از بزرگ ترین مزایای کشت قارچ در گلخانه را می توان همین مورد دانست. محصولات دیگر کشاورزی ممکن است سالانه به مقدار توجهی به صورت بلااستفاده در محیط پراکنده شوند و با ماندگاری در محیط سبب آلودگی آن شود. اما اهمیت قارچ خوراکی اینجا مشخص می شود. جایی که به کمک این قارچ ها چرخه تجزیه شدن پسماندها سریع تر شده و می توان به سرعت بیشتری محیط را از آلودگی های ناشی از پسماندهای کشاورزی پاک کرد.

مکانیسم تجزیه مواد آلی به کمک گیاهان، درست برعکس فتوسنتز در گیاهان است. در این فرایند، قارچ ها در قالب واکنش قند با اکسیژن به محیط دی اکسید کربن و آب پس می دهند. به همین صورت شاهد این خواهیم بود که مواد آلی روز به روز در محیط کمتر خواهد شد. به علاوه اینکه شاید بتوان از این موارد برای تولید انواع کود نیز استفاده کرد.

7-نیاز به حداقل امکانات

بسیاری از افراد ممکن است فکر کنند که کشت قارچ در گلخانه، نیاز به یک زمین با مساحت زیاد دارد. به علاوه اینکه ممکن است این فعالیت را یک کشت نیازمند حجم زیادی آب تلقی کنند! این در حالی است که این تصورات کاملاً نادرست می باشند. برای کشت قارچ، نیاز به مساحت زیادی ندارید. به علاوه اینکه پرورش قارچ، نیاز به آب فراوان هم ندارد. برای همین برای افرادی که امکانات زیادی از نظر آبیاری و نیز وسعت زمین ندارند این کشت، یکی از بهترین گزینه ها می باشد.

8-سایر مزایای پرورش قارچ در گلخانه

مزیت دیگر کشت قارچ خوراکی در گلخانه را می توان در اصل مزه لذیذ و کاربردهای غذایی آن دانست. اگر به باشگاه های بدنسازی بروید و از مربی برنامه غذایی بگیرید خواهید دید که در این برنامه قارچ هم برای خود جایگاهی دارد. به علاوه اینکه حتماً دیده اید در غذاهای فست فودی، قارچ چقدر سبب لذیذ شدن غذا می شود. ساندویچ هایی که دارای قارچ و پنیر هستند را در نظر داشته باشید. همچنین در انواع پیتزا می توان از وجود اسلایس های قارچ استفاده کرد. به علاوه اینکه بسیاری از سالادها و خورشت ها نیز از وجود این ماده غذایی غنی بهره مند می باشند.

به علاوه اینکه در عصر حاضر، مسئله رشد کنترل نشده جمعیت، خطر کمبود غذا را نسبت به قبل جدی تر کرده است. به همین دلیل می توان موضوع تامین غذا را هم یکی از مزایای کشت قارچ به شمار آورد. چرا که رشد قارچ سریع می باشد. رشد سریع امکان برداشت سریع را هم فراهم می کند. به همین دلیل مسئله کمبود غذا تاحدود زیادی با رشد قارچ برطرف خواهد شد.

هرچند مزایای گلخانه قارچ موارد بیشتری را شامل می شوند. اما گزینه های فوق، بهترین موارد می باشند. در ادامه برای شما درباره چند موضوع تکمیلی در حوزه کشت قارچ در گلخانه صحبت خواهیم کرد. اگر می خواهید با صفر تا صد کشت قارچ در گلخانه هرچه بهتر آشنا شوید این مقاله را تا انتها بخوانید.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: ساخت گلخانه ارزان با ۱۰ ایده مقرون به صرفه

انواع قارچ مخصوص کشت گلخانه ای کدامند؟

مزایای گلخانه قارچ

مزایای گلخانه قارچ

شاید بد نباشد در این بخش به بررسی سایر انواع قارچ بپردازیم که برای کشت گلخانه ای مناسب هستند. پس با ما همراه باشید.

1-قارچ تازه شییتاکه

این قارچ ها حدود 2000 سال است که بازار ژاپن را پرکرده اند. نام این قارچ بیشتر به معنی قارچ مشابه بلوط می باشد.

البته این به این معنی نیست که بستر رشد این قارچ ها الزاما درخت بلوط می باشد. طوری که می توان روی درختانی مانند صنوبر و نیز افرا و چوب آهن و … هم این قارچ ها را دید.

از نظر قیمت این قارچ شاید نسبت به سایر قارچ ها گران قیمت تر باشد. اما دارای مزه ای بسیار لذیذ می باشد.

بد نیست درباره چند نکته مربوط به کشت این قارچ ها هم حرف بزنیم. استفاده از کیسه های دارای طول 3 تا 4 پا و دارای قطر 3 تا 8 اینچ اولین مورد می باشد.

باید مطمئن شوید که فرآیند خشک شدن کیسه ها، لازم نیست و مانع از جریان هوا نمی شوند. یادتان باشد که باید به دور از نور مستقیم خورشید باشند. نیاز است به ایجاد سوراخ هایی به شکل الماس به قطر 6 تا 8 اینچ در کیسه ها اقدام کنید.

2-قارچ پورتوبلو

این قارچ هم یکی از قدیمی ترین قارچ ها به شمار می رود. بسترهای مختلفی را می توان برای رشد این قارچ ها ایجاد کرد. برای نمونه می توان به بسترهای چوب یا کمپوست هایی که از کود اسب ساخته می شوند اشاره کرد.

3-قارچ مانی شیر

ممکن است بسیاری از افراد این قارچ را با نام های دیگری نیز بشناسند. برای نمونه می توان به قارچ جوجه تیغی و یا قارچ دندان ریش اشاره کرد. پروتئین این قارچ بسیار بالاست و می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت خرچنگ باشد. اتفاقاً از نظر مزه نیز به این ماده غذایی و نیز شیر گاو دارای شباهت می باشد. این قارچ ها هم مانند بسیاری دیگر از انواع قارچ دارای رشدی سریع می باشند. به طوری که پس از فراهم کردن بستر های رشد و … خواهید دید که طی حدود دو هفته بهترین نتایج حاصل می شود.

سخن پایانی

در این مطلب درباره مزایای گلخانه قارچ برای شما صحبت کردیم. قارچ یکی از شناخته شده ترین محصولات کشاورزی می باشد که در رژیم غذایی افراد مختلف دارای جایگاه ویژه می باشد.

جنبه تغذیه ای تنها یکی از چندین جنبه مزایای کشت قارچ می باشد. بلکه در این باره باید به مواردی چون بحث اقتصادی و نیز بحث زیست محیطی نیز اشاره کرد. گفتیم که این قارچ ها در پاکسازی محیط زیست و نیز تامین غذای کافی نقش دارند. علاوه بر این موارد این قارچ ها نیاز به مساحت زیادی برای کشت و نیز آب زیاد ندارند.

به طور کلی یکی از بهترین گزینه ها برای راه اندازی کسب و کاری در حوزه کشاوزی همین کشت قارچ می باشد. امیدواریم با خواندن این مطلب به خوبی با مزایای گلخانه قارچ آشنا شده باشید. بابت مطالعه این مطلب از شما سپاسگزاریم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *