طبقه بندی انواع گلخانه

طبقه بندی انواع گلخانه و ویژگی آن‌ها

تبلیغات برای گلخانه

تبلیغات برای گلخانه

طبقه بندی انواع گلخانه و ویژگی آن‌ها

طبقه بندی انواع گلخانه از جهات مختلف انجام می‌شود، اما معمولاً وقتی صحبت از دسته بندی انواع گلخانه می‌شود، منظور از نظر ساختاری و ویژگی‌های ظاهری آن می‌باشد. انواع گلخانه‌ها شامل شیروانی، طاق مسطح، دارای سقف گنبدی برآمده، دندان اره‌ای، اسکیلیون، تونل و … هستند.

در ادامه این مطلب ما می‌خواهیم این موضوع را به‌طور کامل بررسی کرده و طبقه بندی گلخانه ها را به شکل‌های مختلف برای شما به‌صورت واضح توضیح دهیم تا با آگاهی بیشتر بتوانید بهترین نوع گلخانه که مناسب شرایط شماست را انتخاب کنید.

طبقه بندی انواع گلخانه بر اساس نوع سازه استفاده شده

همان‌طور که در مقدمه نیز به آن اشاره کردیم طبقه‌بندی‌های مختلفی برای انواع گلخانه‌ها انجام می‌شود که یکی از مهم‌ترین طبقه بندی انواع گلخانه بر اساس نوع سازه آن می‌باشد. این طبقه بندی به شکل زیر است:

1-سازه‌های گلخانه‌ای چنددهانه

گلخانه‌های چنددهانه سطحی کمتر از تعدادی گلخانه تک دهانه با همان ظرفیت دارند. این امر منجر به کاهش تلفات حرارتی و صرفه‌جویی قابل‌توجهی در انرژی می‌شود. همچنین تولید بیشتر و بهتری در این نوع گلخانه‌ها نسبت به تعداد معادل آن از نوع گلخانه‌های تک دهانه ایجاد می‌شود.

در طبقه بندی انواع گلخانه، گلخانه‌های چندگانه معمولاً از نظر طراحی قوی‌تر هستند. درنتیجه آن‌ها در برابر آسیب‌هایی مانند طوفان و بادهای تند مقاوم‌تر می‌باشند و شما می‌توانید با اطمینان خاطر حتی در مناطق با آب‌وهوای سرد و طوفانی از این گلخانه‌ها استفاده کنید.

2-گلخانه‌های سایه‌دار

یکی دیگر از انواع گلخانه‌ها در طبقه بندی انواع گلخانه از نظر سازه‌ای گلخانه‌های سایه‌دار هستند. این نوع گلخانه‌ها سازه‌هایی هستند که با پوشش‌های بافته شده مانند نوع خاصی از پارچه پوشیده شده‌اند تا نور خورشید، رطوبت و هوا از شکاف این بافت‌ها عبور کند. مواد پوشش‌دهنده مورد استفاده در این نوع از طبقه بندی انواع گلخانه برای ایجاد یک اصلاح محیطی خاص، مانند کاهش نور یا محافظت در برابر شرایط آب و هوایی شدید استفاده می‌شود.

ارتفاع این نوع سازه با توجه به نوع محصول کشت شده متفاوت خواهد بود و ممکن است حتی به 8 متر نیز برسد. معمولاً از گلخانه‌های سایه‌دار برای سیستم‌های هیدروپونیک در فضای باز، به‌ویژه در مناطق گرم‌تر نیز استفاده می‌شود.

3-گلخانه‌های دارای صفحه نمایش یا Screen houses

این نوع گلخانه‌ها نیز در طبقه بندی انواع گلخانه هستند که سازه‌های به شکل صفحه می‌باشند و به جای پلاستیک یا شیشه با مواد ضد حشرات پوشیده شده‌اند. این نوع از گلخانه‌ها اصلاحات محیطی و محافظت در برابر شرایط آب و هوایی شدید و همچنین حذف آفات را فراهم می‌کنند. همچنین برای ایجاد برخی از مزایای گلخانه‌ها در آب‌وهوای گرم یا گرمسیری استفاده می‌شوند.

4-ساختارهای Crop Top

کراپ تاپ سازه‌ای با سقف است که دیوار ندارد. پوشش سقف در این نوع از گلخانه‌ها ممکن است یک ماده پوشش‌دهنده گلخانه‌ای مانند پلاستیک، شیشه، پارچه سایه یا غربال حشرات باشد. این سازه‌ها تغییراتی مانند محافظت از محصول در برابر باران یا کاهش سطح نور را برای شرایط بهتر جهت رشد برخی از گیاهان را در محیط رشد ایجاد می‌کنند.

طبقه بندی انواع گلخانه

طبقه بندی انواع گلخانه

 

مقاله پیشنهادی همیارگلخانه: انواع تجهیزات گلخانه‌ای برای راه اندازی گلخانه

طبقه بندی انواع گلخانه بر اساس نوع تکنولوژی

امروزه گلخانه‌ها یک سرمایه‌گذاری مبتنی بر فناوری هستند. هرچه سطح فناوری استفاده شده در گلخانه شما بالاتر باشد، قطعاً پتانسیل بیشتری برای دستیابی به شرایط رشد کاملاً کنترل‌شده دارد. در نتیجه میزان تولید گیاهان با کیفیت بالا در گلخانه نیز افزایش پیدا می‌کند.

از نظر تکنولوژی طبقه بندی انواع گلخانه شامل سه دسته است که در ادامه برای کمک به شما در انتخاب مناسب‌ترین سرمایه‌گذاری با توجه به نیاز و بودجه خود آن‌ها را برایتان شرح خواهیم داد:

1-گلخانه با فناوری پایین

گلخانه‌های با فناوری پایین دارای محدودیت‌های تولید و زیست‌محیطی قابل‌توجهی هستند. بخش قابل‌توجهی از گلخانه‌های موجود در ایران نیز در حال حاضر از ساختارهای با تکنولوژی پایین استفاده می‌کنند. ارتفاع کل این گلخانه‌ها کمتر از 3 متر است که گلخانه‌های تونلی یا “ایگلو” رایج‌ترین نوع آن‌ها هستند. این نوع از گلخانه‌ها دارای ویژگی‌های زیر می‌باشند:

  • دیوارهای عمودی ندارند.
  • تهویه ضعیفی دارند.
  • این نوع سازه نسبتاً ارزان است.
  • این نوع گلخانه به‌راحتی قابل نصب است.
  • از اتوماسیون کمی در آن استفاده می‌شود و یا اصلاً اتوماسیون ندارد.

درحالی‌که این نوع ساختار مزایای اساسی زیادی نسبت به تولید در محیط طبیعی دارد، پتانسیل رشد محصول در آن نسبت به سایر گلخانه‌ها در طبقه بندی انواع گلخانه از نظر تکنولوژی محدود است و مدیریت محصول در این گلخانه‌ها نسبتاً دشوار است.

گلخانه‌های سطح پایین به‌طورکلی محیط رشد زیاد مناسبی را ایجاد نمی‌کنند و عملکرد گیاه را تا حدی محدود خواهند کرد. همچنین در کاهش بروز آفات و بیماری‌ها به‌خوبی عمل نمی‌کنند. در نتیجه، کنترل آفات و بیماری‌ها در این گلخانه‌ها معمولاً با یک برنامه سم‌پاشی شیمیایی مضر انجام می‌شود و محصولات حاصل شده کیفیت چندانی ندارند.

با اینکه گلخانه‌های با فناوری پایین دارای محدودیت‌های تولید و زیست‌محیطی قابل‌توجهی هستند، اما برای افراد مبتدی که می‌خواهند وارد این حوزه کاری شوند، در ابتدا می‌تواند بسیار مقرون‌به‌صرفه باشد.

2-گلخانه‌های با تکنولوژی متوسط

گلخانه‌های با فناوری متوسط بین هزینه و بهره‌وری تعادل خوبی ایجاد می‌کنند و در طبقه بندی انواع گلخانه از نظر تکنولوژی در حالت میانه قرار می‌گیرند. گلخانه‌های سطح متوسط ​​معمولاً با دیوارهای عمودی بیش از 2 متر، اما کمتر از 4 متر ارتفاع و ارتفاع کلی معمولاً کمتر از 5.5 متر ساخته می‌شوند.

آن‌ها ممکن است دارای تهویه سقفی یا دیوار جانبی یا هر دو باشند. گلخانه‌های سطح متوسط ​​معمولاً با لایه‌های پلاستیکی تک پوسته یا شیشه‌ای پوشیده می‌شوند و از درجات مختلفی از اتوماسیون استفاده می‌کنند.

این نوع از گلخانه‌ها مبنای اقتصادی و زیست‌محیطی معقولی را برای افراد علاقه‌مند به این صنعت ارائه می‌دهند. تولید در گلخانه‌های سطح متوسط، کارآمدتر از تولید در مزرعه است. همچنین سیستم‌های هیدروپونیک در این نوع از گلخانه‌ها به‌خوبی می‌توانند راندمان مصرف آب را افزایش دهند. از طرفی در این نوع از گلخانه‌ها بهتر می‌توان آفات و بیماری‌ها را با مصرف کمتر مواد شیمیایی کنترل کرد.

3-گلخانه‌های با تکنولوژی بالا

گلخانه‌های با تکنولوژی بالا بهترین نوع از طبقه بندی انواع گلخانه از لحاظ تکنولوژی هستند که محصولات بهتری را به شما ارائه خواهند داد. گلخانه‌های سطح بالا دارای ارتفاع دیوار حداقل 4 متر هستند و گاهی قله سقف آن‌ها تا 8 متر بالاتر از سطح زمین نیز می‌رسد. سازه‌های با تکنولوژی بالا دارای تهویه سقفی می‌باشند و همچنین ممکن است دارای دریچه‌های دیوار جانبی باشند. از طرفی در این نوع از گلخانه‌ها از روکش‌هایی با جنس فیلم پلاستیکی (به‌صورت تکی یا دوتایی)، ورق پلی کربنات یا شیشه استفاده می‌شود.

کنترل‌های محیط رشد در این گلخانه‌ها تقریباً همیشه به‌صورت اتوماتیک هستند و کار را برای افرادی که دائماً نمی‌توانند به گلخانه رسیدگی کنند، آسان می‌کند. این سازه‌ها فرصت‌های عظیمی را برای پایداری اقتصادی و زیست‌محیطی به شما ارائه می‌دهند.

استفاده از آفت‌کش‌ها را نیز می‌توان به میزان قابل‌توجهی در گلخانه‌های با تکنولوژی بالا کاهش داد. اگرچه این گلخانه‌ها سرمایه اولیه زیادی می‌خواهند، اما فرصتی بسیار مولد و پایدار از نظر زیست‌محیطی را برای یک صنعت پیشرفته و تولید محصولات ناب کشاورزی در شرایط بهینه ارائه می‌دهند.

طبقه بندی انواع گلخانه از نظر شکل ظاهری

در حال حاضر، بیش از 2/1 میلیون هکتار زمین در سراسر جهان وجود دارد که توسط انواع مختلف گلخانه‌ها اشغال شده است. شناخت طبقه بندی انواع گلخانه از هر نظر می‌تواند تأثیر بسزایی بر انتخاب درست شما برای نوع گلخانه داشته باشد.

در واقع، انواع مختلف گلخانه‌ها برای اهداف، گیاهان و موقعیت‌های مختلف ایده آل هستند. این بدین معنی است که شما در هر شرایطی و برای تولید هر نوع گیاهی در نقاط مختلف نمی‌توانید از یک نوع گلخانه استفاده کنید و حتماً باید با شناخت طبقه بندی انواع گلخانه بهترین نوع آن‌ها را با توجه به هدف خودتان انتخاب نمایید. بنابراین نوع گلخانه ای که انتخاب می‌کنید در درجه اول به نیازهای خاص شما بستگی دارد و بعد هم باید با توجه به شرایط فضا و محیط انتخاب شوند.

یکی از راه‌های اصلی طبقه بندی انواع گلخانه، نگاه کردن به شکل یا سبک ساختاری آن است. هر ساختار گلخانه ای نیز مزایا و معایبی دارد که قبل از خرید باید در نظر گرفته شود. همچنین می‌توانید انواع گلخانه‌ها را بر اساس مواد استفاده شده در قاب و پوشش بیرونی آن‌ها دسته‌بندی کنید.

اگر بخواهیم طبقه بندی انواع گلخانه را از لحاظ شکل ساختاری طبقه بندی کنیم، عبارت‌اند از:

1- گلخانه‌های تکیه کننده یا یک طرفه

وقتی گلخانه‌ای را در کنار یک ساختمان قرار می‌دهید، در طبقه بندی انواع گلخانه جزو گلخانه‌های تکیه کننده قرار می‌گیرد. در واقع در این نوع از گلخانه‌ها شما می‌توانید از دیوار به‌عنوان یک طرف گلخانه استفاده کنید یا می‌توانید این گلخانه را بین دو ساختمان قرار دهید. درنتیجه شما تنها سه یا دو طرف از گلخانه را باید به‌علاوه سقف با ورق‌های گلخانه‌ای بپوشانید تا یک محفظه گلخانه کامل داشته باشید.

مزایای استفاده از این نوع گلخانه:

  • به دلیل وجود ساختمان اصلی نزدیک به امکاناتی مانند برق و آب است.
  • دارای ساختار کوچک‌تری است که هزینه کمتری برای تولید دارد.
  • برای راه‌اندازی به فضای کوچکی نیاز دارید.
  • الزامات پشتیبانی برای سقف کمتر خواهد بود.

معایب استفاده از این نوع گلخانه:

  • فضای محدودی را برای گیاهان فراهم می‌کند.
  • ممکن است نور کافی برای رشد مناسب گیاه وجود نداشته باشد.
  • کنترل دما به دلیل کناره‌های دیواری سخت است.
  • محدودیت ارتفاع به دلیل دیوار نگه‌دارنده

2- گلخانه‌های شیاری

در این نوع گلخانه‌ها دقیقاً مانند سقف‌های شیروانی سقف گلخانه دارای شیب است و دو قاب مستطیلی شکل با ابعاد مشخص در سقف با شیب مشخص به هم متصل می‌شوند. به همین دلیل در این گلخانه‌ها به‌راحتی تمام برف و باران اضافی تخلیه می‌شود. این طرح خاص برای مزارع بزرگ که در آن‌ها گلخانه‌های متعددی نیز وجود دارند، جهت جلوگیری از آسیب‌های ناشی از برف و باران محبوب است.

اتصال چندین گلخانه از این نوع در کنار یکدیگر باعث افزایش سطح رشد و همچنین افزایش سطح برای نفوذ بیشتر نور خورشید می‌شود. همچنین، این نوع گلخانه به‌صرفه جویی در هزینه و انرژی برای مراقبت از گیاهان کمک می‌کند.

مزایای استفاده از این نوع گلخانه:

  • فضای کافی در داخل سازه برای گیاهان وجود دارد.
  • در اتوماسیون و انرژی صرفه‌جویی می‌شود.
  • با تخلیه باران و برف اضافی از سقف، طول عمر سازه افزایش پیدا می‌کند.
  • از نظر مرتب بودن و ظاهر گلخانه بسیار جذاب است.

معایب استفاده از این نوع گلخانه:

  • راه‌اندازی آن به سرمایه بالایی نیاز دارد.
  • برای راه‌اندازی باید یک قطعه زمین بزرگ داشته باشید.

3- گلخانه Even Span

این نوع گلخانه‌ها در طبقه بندی انواع گلخانه، مناسب برای انواع فضاها قرار دارد که به‌راحتی با دو سقف شیب‌دار مجزا قابل احداث هستند. بسته به‌اندازه‌گیری‌های خود می‌توانید به‌راحتی از این طرح برای راه‌اندازی یک گلخانه کوچک در حیاط خلوت خود نیز استفاده کنید.

همچنین می‌توانید آن را به هر اندازه‌ای که بخواهید و فضا داشته باشید بزرگ کنید تا ردیف‌ها و قفسه‌های بیشتری را بتوانید در آن قرار دهید و میزان تولیدات خود یا تعداد گیاهانی را که از آن‌ها مراقبت می‌کنید، افزایش دهید.

معمولاً برای پوشش این نوع از گلخانه‌ها از شیشه شفاف یا موادی استفاده می‌کنند که به گیاهان کمک می‌کند تا نور خورشید کافی دریافت کنند. اگر این نوع گلخانه در ابعاد بزرگ تأسیس شود، مصرف انرژی آن مانند انرژی گرمایی هزینه زیادی خواهد داشت. همچنین ممکن است لازم باشد یک سیستم گرمایشی راه‌اندازی کنید تا از افت شدید دما در روزها و شب‌های سرد جلوگیری کنید.

مزایای استفاده از این نوع گلخانه:

  • طراحی انعطاف‌پذیر که شما را از نظر اندازه محدود نمی‌کند.
  • جادار بودن گلخانه برای نگه‌داری و رشد بسیاری از گیاهان
  • یک شکل ایده آل که یکنواختی را از نظر دما حفظ می‌کند.
  • سقف قاب A شکل که تضمین می‌کند باران یا برف بر روی آن جمع نمی‌شود.

معایب استفاده از این نوع گلخانه:

  • راه‌اندازی آن در ابعاد بزرگ هزینه‌بر است.
  • نیاز به سیستم گرمایشی در آن وجود دارد.

4- گلخانه‌های طاق گوتیک

گلخانه‌های قوسی دارای طاق گوتیکی هستند که یکی از بهترین انواع گلخانه در طبقه بندی انواع گلخانه از نظر شکل ظاهری محسوب می‌شوند. شکل قوسی سقف این گلخانه‌ها به رفع نیاز برای خرپا در سازه کمک می‌کند. چنین ساختاری هم برای سرگرمی و هم برای استفاده تجاری بسیار ایده آل است. زیرا می‌تواند به اندازه دلخواه شما کوچک یا بزرگ شود.

مزایای استفاده از این نوع گلخانه:

  • همه‌کاره است و می‌توانید آن را به اندازه دلخواه بسازید.
  • از نظر زیبایی بخصوص برای گل‌های زینتی بسیار جذاب است.
  • نوع شکل سقف آن تخلیه برف و باران را آسان می‌کند.
  • نیازی به خرپا ندارد.

معایب استفاده از این نوع گلخانه

  • در مقایسه با انواع دیگر گلخانه‌ها، مصالح بیشتری برای ساخت آن مورد نیاز است.
  • گردش هوای کافی به گوشه‌ها سخت است.

5- گلخانه‌های با دهانه ناهموار

وقتی صحبت از گلخانه‌های با دهانه ناهموار می‌شود، متوجه یک ویژگی متمایز خواهید شد. این نوع از گلخانه‌ها به شکلی هستند که یکی از سقف‌های این سازه بلندتر از دیگری است، به همین دلیل نام آن گلخانه با دهانه ناهموار است. دلیل اصلی طراحی این سازه این است که وقتی سازه در یک منطقه تپه‌ای قرار دارد، نور خورشید بیشتری دریافت می‌شود. معمولاً ضلع بلندتر سقف رو به جنوب است و باید شفاف باشد. با توجه به اینکه اکثر گلخانه‌ها اکنون در مناطق مسطح هستند، این نوع گلخانه در طبقه بندی انواع گلخانه چندان رایج نیست.

مزایای استفاده از این نوع گلخانه:

  • به رسیدن نور خورشید بیشتر به گیاهان کمک می‌کند.
  • باد را از گلخانه دور نگه می‌دارد.
  • ساختار محکم و بادوامی دارد.

معایب استفاده از این نوع گلخانه:

  • برای مناطق مسطح ایده آل نیست.
  • در ابعاد بزرگ هزینه‌بر است.

 

طبقه بندی انواع گلخانه

طبقه بندی انواع گلخانه

 

مقاله پیشنهادی همیارگلخانه: صفر تا صد راه اندازی گلخانه صنعتی + نکات مهم و مزایا

طبقه بندی انواع گلخانه از نظر مواد مورداستفاده برای قاب‌ها

هر گلخانه‌ای به ساختار قاب محکمی نیاز دارد تا شرایط محیطی مطلوبی را به شما ارائه دهد. بدون استفاده از مواد مناسب، قاب‌های گلخانه‌ای در دیوارها و سقف با گذشت زمان ضعیف می‌شوند و به‌راحتی می‌توانند سقوط کنند. طبقه بندی انواع گلخانه بر اساس جنس قاب‌های مورد استفاده شامل موارد زیر می‌شوند:

1-گلخانه‌های اسکلت فلزی لوله‌ای

بسیاری از سازه‌های گلخانه‌ای با قاب‌های لوله از فلزات سنگین مانند فولاد و آلومینیوم ساخته می‌شوند. این فلزات ماندگاری بالایی دارند و شما می‌توانید برای مدت طولانی از آن‌ها استفاده کنید. هنگامی‌که ساختار قاب لوله فلزی را انتخاب کردید، باید نوع فلز را نیز به‌درستی انتخاب کنید. زیرا برخی از آن‌ها مستعد خوردگی هستند.

از این لحاظ بهترین نوع، فلز آلومینیوم است که در برابر رطوبت مقاومت بیشتری دارد. همچنین، اگر گلخانه برای مقاصد تجاری است، استفاده از فلزهای بادوام امری ضروری است، زیرا هزینه تعویض لوله‌های فرسوده را کاهش می‌دهد.

مزایای استفاده از این نوع مواد برای گلخانه:

  • مواد فلزی بسیار بادوام هستند.
  • ساختار محکمی را ارائه می‌دهند که می‌تواند در برابر آسیب‌های مختلف مانند باد مقاومت کند.
  • حتی در دماهای بالا، سازه‌های اسکلت فلزی در برابر گرما مقاوم هستند.

معایب استفاده از این نوع مواد برای گلخانه:

  • فلزات سنگین مانند آلومینیوم گران هستند.

2-گلخانه فولادی آلیاژی ضدآب کویکتنت

ساختار این نوع گلخانه از طبقه بندی انواع گلخانه ازلحاظ مواد تشکیل‌دهنده قاب‌ها دارای لوله‌هایی است که با استفاده از مواد آلیاژی فولادی ساخته شده‌اند. این نوع مواد برای قاب گلخانه‌ها نه‌تنها محکم هستند، بلکه از خوردگی و ضعیف شدن ساختار نیز جلوگیری می‌کنند. همچنین دارای یک پوشش PVC با کیفیت بالا است که در برابر اشعه ماوراءبنفش مضر از گیاهان محافظت می‌کند و درعین‌حال محیطی مناسب برای رشد گیاهان را ایجاد خواهد کرد.

3-گلخانه‌های اسکلت چوبی

اکثر انواع گلخانه‌های ساخته شده در هوای سرد از سازه‌های چوبی هستند که به حفظ گرمای داخل گلخانه کمک می‌کنند. بسیاری از این نوع گلخانه‌ها به‌صورت کوچک در حیاط خلوت خانه‌ها برای نگهداری گیاهان تا فصل بهار ساخته می‌شوند. چوب به‌راحتی در بسیاری از مکان‌ها در دسترس است و کار با آن آسان است و حتی بدون استخدام یک متخصص برای راه‌اندازی گلخانه می‌توانید این کار را انجام دهید.

مزایای استفاده از این نوع مواد برای گلخانه:

  • راندمان حرارتی آن بالاست و به گرم شدن گلخانه در ماه‌های سرد زمستان کمک می‌کند.
  • ساخت و تعمیر آن آسان است و نیاز به نیروی متخصص ندارد.
  • چوب به‌طور طبیعی جذاب است، بنابراین برای گلخانه‌های کوچک در خانه‌ها بسیار زیباست.
  • قاب چوبی با محیط زیست سازگارتر است.

معایب استفاده از این نوع مواد برای گلخانه:

  • چوب اگر از منبع محلی نباشد، گران است.
  • اگر به‌درستی نگه‌داری نشود، مستعد حملات حشرات است.

4-گلخانه‌های پلاستیکی

پلاستیک سخت می‌تواند گلخانه‌ای با کیفیت برای شما ایجاد کند. اگر در طبقه بندی انواع گلخانه به دنبال انواع مختلف گلخانه‌های ارزان‌قیمت هستید، استفاده از قاب‌های پلاستیکی می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. ازآنجایی‌که متریال این نوع گلخانه ارزان است، در هنگام راه‌اندازی نیاز به سرمایه چندانی نخواهید داشت.

مزایای استفاده از این نوع مواد برای گلخانه:

  • گلخانه‌های پلاستیکی مقرون‌به‌صرفه هستند.
  • پلاستیک با کیفیت یک قاب محکم ایجاد می‌کند.
  • آن‌ها مانند گلخانه‌های چوبی مستعد آسیب نیستند.
  • آن‌ها به‌راحتی تمیز می‌شوند.

معایب استفاده از این نوع مواد برای گلخانه:

  • قاب‌های پلاستیکی برای سازه‌های بزرگ ایده آل نیستند.
  • در شرایط بسیار نامساعد جوی ممکن است استحکام کافی را نداشته باشند.
  • در صورت پوسیدگی هزینه تعویض دارند.

طبقه بندی انواع گلخانه بر اساس مواد مورد استفاده جهت پوشش قاب‌ها و سقف

برای پوشش انواع گلخانه‌ها از بسته به موقعیت مکانی شما، از مواد مختلفی استفاده می‌شود که عبارت‌اند از:

1-گلخانه‌های با پوشش PVC یا پلی‌استر پلاستیکی

یکی از محبوب‌ترین مواد برای پوشش گلخانه پلاستیک PVC است. این پوشش شفاف است که برای رسیدن نور خورشید به گیاهان ضروری است. همچنین از نظر هزینه و گرمایش گلخانه باعث صرفه‌جویی در هزینه شما می‌شود.

مزایای استفاده از این نوع مواد پوششی برای گلخانه:

  • به‌راحتی در دسترس است.
  • اجازه می‌دهد تا نور خورشید به اندازه کافی نفوذ کند.
  • ارزان است.
  • سبک‌وزن بوده و تنظیم آن آسان است.

معایب استفاده از این نوع مواد پوششی برای گلخانه:

  • پس از مدتی مستعد آسیب است.
  • تعویض آن هزینه‌بر است.

2-گلخانه‌های شیشه‌ای

شیشه یکی دیگر از مواد با کیفیت است که برای پوشش انواع گلخانه‌ها استفاده می‌شود. شیشه شدت نور عمیق‌تر را تسهیل می‌کند و برای بسیاری از گیاهان ایده آل است. همچنین، فیلتر هوای کافی را امکان‌پذیر می‌کند که بهترین عملکرد را برای کنترل محیط مرطوب دارد.

مزایای استفاده از این نوع مواد جهت پوشش گلخانه:

  • اجازه نفوذ بیشتر نور را می‌دهد.
  • تصفیه هوای کافی را تسهیل می‌کند.
  • از نظر ظاهری جذاب‌تر است.

معایب استفاده از این نوع مواد جهت پوشش گلخانه:

  • استفاده از شیشه به‌خصوص در گلخانه‌های بزرگ گران است.
  • احتمال آسیب رسیدن به آن و شکستن زیاد است و هزینه تعویض زیادی دارد.

 

طبقه بندی انواع گلخانه

طبقه بندی انواع گلخانه

 

سخن پایانی

همان‌طور که ملاحظه کردید طبقه بندی انواع گلخانه بر اساس معیارهای مختلفی اعم از ساختار اسکلتی، شکل، مواد مورد استفاده برای قاب و مواد مورداستفاده برای پوشش گلخانه‌ها انجام می‌شود. شما نیز می‌توانید با افزایش دانش خود نسبت به انواع این گلخانه‌ها از هر نظر، وسعت زمین مورد نظرتان برای احداث گلخانه، شرایط جوی و بودجه خود بهترین نوع گلخانه را با توجه به ویژگی‌هایی که برای آن‌ها برشمردیم انتخاب نمایید.

ترجمه تخصصی: همیارگلخانه

 

سوالات متداول درباره “طبقه بندی انواع گلخانه و ویژگی آنها”:

1-گلخانه‌های دارای صفحه نمایش یا Screen houses چیست؟

این نوع گلخانه‌ها نیز در طبقه بندی انواع گلخانه هستند که سازه‌های به شکل صفحه می‌باشند و به جای پلاستیک یا شیشه با مواد ضد حشرات پوشیده شده‌اند. این نوع از گلخانه‌ها اصلاحات محیطی و محافظت در برابر شرایط آب و هوایی شدید و همچنین حذف آفات را فراهم می‌کنند. همچنین برای ایجاد برخی از مزایای گلخانه‌ها در آب‌وهوای گرم یا گرمسیری استفاده می‌شوند.

2-گلخانه‌های با تکنولوژی متوسط چه ویژگی دارند؟

گلخانه‌های سطح متوسط معمولاً با دیوارهای عمودی بیش از 2 متر، اما کمتر از 4 متر ارتفاع و ارتفاع کلی معمولاً کمتر از 5.5 متر ساخته می‌شوند. گلخانه‌های سطح متوسط معمولاً با لایه‌های پلاستیکی تک پوسته یا شیشه‌ای پوشیده می‌شوند و از درجات مختلفی از اتوماسیون استفاده می‌کنند. از طرفی در این نوع از گلخانه‌ها بهتر می‌توان آفات و بیماری‌ها را با مصرف کمتر مواد شیمیایی کنترل کرد.

3-گلخانه‌های شیاری چیست؟

در این نوع گلخانه‌ها دقیقاً مانند سقف‌های شیروانی سقف گلخانه دارای شیب است و دو قاب مستطیلی شکل با ابعاد مشخص در سقف با شیب مشخص به هم متصل می‌شوند. به همین دلیل در این گلخانه‌ها به‌راحتی تمام برف و باران اضافی تخلیه می‌شود. این طرح خاص برای مزارع بزرگ که در آن‌ها گلخانه‌های متعددی نیز وجود دارند، جهت جلوگیری از آسیب‌های ناشی از برف و باران محبوب است.

4-گلخانه‌های طاق گوتیک چیست؟

گلخانه‌های قوسی دارای طاق گوتیکی هستند که یکی از بهترین انواع گلخانه در طبقه بندی انواع گلخانه از نظر شکل ظاهری محسوب می‌شوند. شکل قوسی سقف این گلخانه‌ها به رفع نیاز برای خرپا در سازه کمک می‌کند. چنین ساختاری هم برای سرگرمی و هم برای استفاده تجاری بسیار ایده آل است. زیرا می‌تواند به اندازه دلخواه شما کوچک یا بزرگ شود.

5-مزایای گلخانه‌های با پوشش PVC چیست؟

یکی از محبوب‌ترین مواد برای پوشش گلخانه پلاستیک PVC است. این پوشش شفاف است که برای رسیدن نور خورشید به گیاهان ضروری است. همچنین از نظر هزینه و گرمایش گلخانه باعث صرفه‌جویی در هزینه شما می‌شود.

 

منابع:

  • https://sierragreenhouse.com/types-of-greenhouses/
  • https://www.dpi.nsw.gov.au/agriculture/horticulture/greenhouse/structures-and-technology/types
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *