بهترین سبزیجات گلخانه برای کشت

بهترین سبزیجات گلخانه برای کشت کدامند؟

بازاریابی گلخانه ای

بازاریابی گلخانه ای

بهترین سبزیجات گلخانه برای کشت کدامند؟

بهترین سبزیجات گلخانه برای کاشت و سودآوری مناسب، محصولاتی هستند که در شرایط کنترل شده، با بازدهی بالا بتوانید پرورش دهید و از آن کسب درآمد کنید.

داشتن یک گلخانه در هر فضایی می‌تواند بسیار جذاب باشد و انرژی فوق‌العاده‌ای را برای شما به ارمغان می‌آورد. از طرفی وجود گلخانه به شما این امکان را می‌دهد که فصل رشد گیاهان خود را طولانی کنید و بهترین سبزیجات گلخانه را که رشد آن‌ها در فضای عادی سخت است بکارید و حتی محصولات تازه را درست در طول زمستان پرورش دهید!

اما سؤالی که ممکن است در ذهن شما ایجاد شود این است که بهترین سبزیجات گلخانه کدام سبزیجات می‌باشند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین سبزیجات گلخانه را به شما معرفی کنیم.

10 تا از بهترین سبزیجات گلخانه جهت پرورش و سودآوری

چه در بهار، تابستان یا در پاییز همیشه تعداد انگشت‌شماری از سبزیجات هستند که به‌عنوان بهترین انواع سبزیجات گلخانه ای شناخته می‌شوند و می‌توانید برای رشد خوب در محیط گلخانه روی آن‌ها حساب کنید. در اینجا ما ده مورد از بهترین سبزیجات گلخانه را به شما معرفی خواهیم کرد که می‌توانید طبق علاقه خودتان آن‌ها را در گلخانه خود کشت کنید. این سبزیجات عبارت‌اند از:

1- پرورش انواع گوجه‌فرنگی‌ها در گلخانه

اگر از متخصصان یا علاقه‌مندان در مورد بهترین سبزیجات گلخانه بپرسید، احتمالاً اولین گیاهی که به شما پیشنهاد می‌شود، گوجه‌فرنگی است. زیرا به‌خوبی می‌توان شرایط رشد گوجه‌فرنگی‌ها را در گلخانه فراهم نمود.

گوجه‌فرنگی برای جوانه زدن به خاک گرم، برای رشد خوب در طول روز به گرما و آفتاب زیاد و برای رشد در شب به هوای گرم نیاز دارد. یک گلخانه همه این شرایط را به‌علاوه محافظت در برابر باران و رطوبت اضافی که می‌تواند باعث کمبود مواد مغذی و عفونت‌های قارچی در این گیاهان شکننده شود را بخوبی ارائه می‌دهد.

در محیط حفاظت شده گلخانه، گوجه‌فرنگی به‌راحتی رشد می‌کند. اکثر واریته‌های گوجه‌فرنگی به قفس یا داربست برای حمایت نیاز دارند، اما می‌توانید تنها با داشتن خاک مرطوب و کود ماهیانه نیز، نیازهای روزانه خود را برطرف کنید و از گوجه‌فرنگی‌های کاملاً مطلوب و خوش‌طعم به‌عنوان بهترین سبزیجات گلخانه استفاده نمایید.

زمانی که دمای خاک در بهار به بالای 60 درجه می‌رسد، بهترین زمان برای کاشت گوجه‌فرنگی در گلخانه است. با تهویه مناسب، این سبزیجات در دمای گرم تابستان رشد می‌کنند و تا پاییز به‌خوبی به بار می‌نشینند.

2-پرورش انواع فلفل در گلخانه

از دیگر نمونه‌های بهترین سبزیجات گلخانه می‌توان به فلفل اشاره کرد که در طبخ انواع غذاهای لذیذ کاربرد دارد. معمولاً این سبزیجات برای افرادی مناسب هستند که عاشق طعم تند در چاشنی‌ها و غذاها می‌باشند.

فلفل از بهترین سبزیجات برای کاشت گلخانه است که به‌خوبی در این محیط به بار می‌نشیند. مانند گوجه‌فرنگی، این گیاهان در گرمای روز رشد می‌کنند و از دمای بالاتر در شب لذت می‌برند. توجه داشته باشید که میزان گرمایی که در گلخانه در نظر می‌گیرید، می‌تواند بر طعم تند فلفل شما در هنگام برداشت تأثیر بگذارد.

فلفل‌ها گیاهان فشرده‌ای هستند که به‌خوبی در زمین یا در ظروف گلخانه شما رشد می‌کنند. آن‌ها به هیچ مراقبت خاص و اضافی در خارج از خاک به جز خاک مرطوب و با زهکشی خوب و کود دهی ماهانه نیاز ندارند.

بذر فلفل برای جوانه زدن به خاک داغ نیاز دارد که 80 درجه برای آن مناسب است. بنابراین بهتر است بذرهای خود را در داخل خانه یا روی یک پد حرارتی بکارید. سپس هنگامی‌که دما در بهار تثبیت شد، جوانه‌ها را به گلخانه منتقل کنید. فلفل‌ها در طول ماه‌های گرم تابستان و تا پاییز به بار می‌نشینند.

همه انواع فلفل‌ها در گلخانه‌ها به‌خوبی رشد می‌کنند، اما بهترین آن‌ها بخصوص برای افراد مبتدی عبارت‌اند از:

  • نوعی فلفل سبز مکزیکی
  • فلفل دلمه‌ای
  • سرانوس
  • آناهیمز

3-پرورش انواع سبزیجات برگ‌دار

سبزیجات برگ‌دار نیز از بهترین سبزیجات گلخانه محسوب می‌شوند. برای کاشت بهترین سبزیجات در گلخانه و لذت بردن از گلخانه خود لازم نیست حتماً منتظر گرم شدن هوا باشید. برخی از گیاهان، مانند کاهو و دیگر سبزیجات برگ‌دار، در هوای خنک بهتر رشد می‌کنند.

در واقع سبزی‌های برگ‌دار زمانی بهترین رشد را دارند که میانگین دمای هوا 60 درجه باشد. این دما مربوط به آب‌وهوای تقریباً معتدل است. با کاشت این نوع سبزیجات در گلخانه خود در اوایل بهار و اواخر پاییز، می‌توانید تعداد روزهای معتدل را به حداکثر برسانید و نگران نباشید که برف گیاهان ظریف شما را خراب کند. برخی از سبزیجات مانند کلم پیچ و تربچه را می‌توان مستقیماً در طول زمستان در بسیاری از مناطق طبیعی نیز کشت کرد.

بعلاوه، این سبزی‌ها به‌راحتی رشد می‌کنند. آن‌ها به نگهداری زیادی نیاز ندارند و مواد مغذی زیادی نیز مصرف نمی‌کنند. جدا از مرطوب نگه داشتن خاک و چک کردن دمای هوا در روزهای آفتابی، تنها کاری که باید برای این نوع از بهترین سبزیجات گلخانه انجام دهید این است که برگ‌های رشد یافته را به موقع برداشت کنید.

4-پرورش انواع خیار در گلخانه ها

خیارها از میوه‌ها و به‌نوعی از سبزیجات بسیار لذیذ در سراسر دنیا هستند. برخی از گونه‌های خیار فقط می‌توانند در محیط‌های طبیعی و حفاظت شده رشد کنند، درحالی‌که برخی دیگر از فصل رشد طولانی‌مدتی که گلخانه فراهم می‌کند، نیز می‌توانند بهره‌مند شوند. رشد این گیاهان کمی دشوار است، اما میوه‌های فراوانی را در طول تابستان و با مراقبت بیشتر تا پاییز به شما ارائه می‌دهند.

هنگامی‌که این گیاهان بالغ شدند، آن‌ها را در یک پرده مخصوص یا قفس قرار دهید تا جریان هوا را افزایش داده و میوه‌ها را از زمین دور نگه دارید. خاک را مرطوب نگه دارید، اما خاک به‌طور کامل خیس نشود و ماهی یک بار به آن‌ها کود مناسب دهید. مراقب باشید برای این نوع از بهترین سبزیجات گلخانه دمای هوا در شب بالای 65 درجه و در روز کمتر از 90 درجه باشد.

خیارها زمانی که دمای خاک حدود 80 درجه باشد، سریع‌تر جوانه می‌زنند. اگرچه می‌توانید آن‌ها را در داخل گلخانه نیز کشت کنید، اما در این صورت رشد خوبی نخواهند داشت. بهتر است تا اواخر بهار صبر کنید و بذرها را مستقیماً داخل زمین یا داخل گلدان در خانه بکارید و بعد از جوانه‌زنی به گلخانه انتقال دهید.

5- انواع میکرو گرین‌ها

میکرو گرین‌ها یکی از انواع سبزیجات هستند که در سال‌های اخیر ممکن است در مورد آن‌ها اطلاعاتی را شنیده باشید. این سبزیجات مقوی نیز از بهترین سبزیجات گلخانه برای کشت هستند. رشد این محصولات مستلزم جوانه زدن صدها دانه در یک زمان است.

به ساده‌ترین روش می‌توانید این کار را در یک سینی در خانه خود نیز انجام دهید. میکرو گرین‌ها به نور زیادی نیاز ندارند، زیرا جوانه‌ها قبل از اینکه فتوسنتز برایشان ضروری شود برداشت می‌شوند. این باعث می‌شود که آن‌ها به اندازه کافی رشد کنند. اما اگر فضای کافی ندارید یا می‌خواهید به‌طور هم‌زمان تعداد زیادی میکرو گرین بکارید، گلخانه بهترین گزینه است.

اگر کاشت میکرو گرین‌ها را به‌درستی انجام دهید، به‌راحتی رشد می‌کنند. آن‌ها نیازی به خاک یا مواد مغذی اضافه ندارند و فقط ده روز پس از کاشت در شرایط مناسب قابل برداشت هستند.

 

تبلیغات برای گلخانه

 

6-پرورش سبزی اسفناج در گلخانه ها

اسفناج سرشار از آهن و مواد مغذی ضروری برای بدن است که معمولاً در ایران به همراه ماست یا آش مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در صورت استفاده به شکل خام قطعاً برای سلامت شما مؤثرتر است و یکی از بهترین سبزیجات گلخانه محسوب می‌شود.

اگر گلخانه خود را در زمستان گرم کنید، گزینه‌های سبزیجات قابل کشت شما برای برداشت زمستانی بی‌پایان است. اما حتی اگر بخاری ندارید، باز هم می‌توانید از گلخانه خود برای پرورش برخی سبزیجات مقاوم در برابر سرما بین پاییز و بهار استفاده کنید. اسفناج نیز یکی از بهترین محصولاتی است که در گلخانه‌های بدون بخاری نیز به‌خوبی رشد می‌کند.

بذر اسفناج می‌تواند در دمای نزدیک به انجماد جوانه بزند، به این معنی که می‌توانید بذر اسفناج را از اواخر پاییز تا بهار در گلخانه خود بکارید. گرمای اضافی گلخانه در طول روز از یخ‌زدگی زمین جلوگیری می‌کند، درحالی‌که ساختار این گیاهان در حال رشد آن‌ها را از برف محافظت می‌کند.

رشد اسفناج بسیار ساده است و نیازی به کود اضافی ندارد. در طول ماه‌های سرد، گلخانه شما رطوبت خود را بیشتر از دست می‌دهد، به این معنی که باید گهگاه این نوع از بهترین سبزیجات گلخانه را آبیاری کنید. اسفناج خود را می‌توانید در طول زمستان و تا بهار برداشت کنید.

زمانی که میانگین دمای گلخانه شما خیلی گرم شود، اسفناج شما شروع به پیچیدن و تولید گل می‌کند. در این مرحله، آنچه باقی‌مانده را برداشت کنید و سبزی‌ها را با محصول فصل گرم جایگزین نمایید.

7-برخی از گیاهان دارویی نازک و شکننده

پرورش برخی از گیاهان دارویی نازک و شکننده که به‌عنوان سبزیجات نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند، در محیط‌های طبیعی سخت است. اما این موارد می‌توانند به‌عنوان بهترین سبزیجات گلخانه انتخاب شوند.

درواقع پرورش آن‌ها در گلخانه می‌تواند عملکرد شما را افزایش دهد و روند مراقبت از این گیاهان در گلخانه بسیار ساده است. گلخانه نه تنها به شما این امکان را می‌دهد که فصل رشد گیاهان را افزایش دهید، بلکه به شما این قدرت را می‌دهد که رطوبت، نور و دما را دقیقاً مطابق با نیاز گیاهان خود تنظیم کنید.

این به معنای کمی تلاش اضافی از جانب شما است، اما هنگامی‌که گیاهان شما رشد کردند، مراقبت و برداشت آن‌ها بسیار آسان و لذت‌بخش است. گیاهان مقاوم به سرما را در اوایل بهار و گیاهان گرمادوست را بعداً بکارید. اکثر گونه‌ها را می‌توان در طول تابستان و تا پاییز برداشت کرد.

برخی از این گیاهان عبارت‌اند از:

  • پونه کوهی
  • آویشن
  • اسطوخودوس
  • رز ماری
  • ریحان
  • ترخون
  • جعفری

8-پرورش لوبیا در گلخانه

لوبیا هوای گرم‌تر را ترجیح می‌دهد، اما در دماهای بیش‌ازحد بالا نیز محصول خوبی نمی‌دهد. آن‌ها یک انتخاب عالی برای رشد در گلخانه با تهویه مناسب در تابستان هستند. به‌طورکلی دو نوع از لوبیاها با نام‌های لوبیاهای قطبی و بوته‌ای بهترین رشد را در گلخانه‌ها دارند. لوبیاهای قطبی برای بالا رفتن نیاز به داربست دارند و می‌توانند فضای عمودی قابل توجهی را در گلخانه شما اشغال کنند. مانند دیگر حبوبات، لوبیاها به کود کمی نیاز دارند.

به‌محض اینکه میانگین دمای گلخانه شما به 50 درجه رسید، می‌توانید لوبیا را بکارید. بااین‌حال، دانه‌ها نیاز به دمای بالاتر از 80 درجه برای جوانه زدن دارند، بنابراین قبل از کاشت در گلخانه، کاشت بذرها را در بهار در خانه شروع کنید و بعد از جوانه‌زنی آن‌ها را به گلخانه انتقال دهید.

9-پرورش بادمجان در گلخانه

بادمجان از نظر رشد بسیار شبیه گوجه‌فرنگی و فلفل است و بنابراین در محیط گرم‌تر گلخانه‌ای به‌خوبی رشد خواهد کرد. به همین دلیل یکی از بهترین سبزیجات گلخانه محسوب می‌شود.

حتی اگر در منطقه‌ای هستید که تابستان‌های طولانی و گرم را تجربه می‌کنید، کاشت بادمجان در گلخانه برای محافظت از این گیاهان در برابر بیماری‌ها و آفات توصیه شود. بادمجان برای حمایت از ساقه‌های بلند خود مانند گوجه‌فرنگی نیاز به داربست یا قفس دارد.

این سبزیجات رطوبت ثابت را دوست دارند و حدود یک بار در ماه باید به آن‌ها کود دهید. مانند فلفل‌ها، بادمجان‌ها نیز برای جوانه زدن به خاک گرم (80 تا 90 درجه) نیاز دارند. پس از رسیدن میانگین دما به 70 درجه در اواخر بهار، می‌توانید جوانه‌ها را به گلخانه منتقل کنید.

10-پرورش توت‌فرنگی در گلخانه

با اینکه توت‌فرنگی از میوه‌ها محسوب می‌شود، اما در کنار سبزیجات مختلف در انواع سالادها و دسرها یا غذاهای لذیذ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و مانند بهترین سبزیجات گلخانه انتخاب خوبی برای گلخانه شما خواهد بود. توت‌فرنگی شرایط رشد گرم و خشک را ترجیح می‌دهد.

شما می‌توانید شرایط رشد توت‌فرنگی را به‌خوبی در گلخانه فراهم کنید. اما مهم‌ترین دلیل برای پرورش این توت‌های خوش‌طعم در گلخانه، دور نگه‌داشتن آفات است.

حشرات سیب‌زمینی، سوسک‌ها و لارو مگس همگی این میوه را دوست دارند. با پرورش این گیاهان ظریف در داخل گلخانه، می‌توانید آسیب آفات را به میزان قابل‌توجهی کاهش و عملکرد تولید خود را افزایش دهید. ازآنجایی‌که بلوغ توت‌فرنگی به زمان زیادی نیاز دارد، بهتر است نهال‌ها را از نهالستان محلی خود خریداری کنید و در اوایل بهار در گلخانه خود بکارید. سعی کنید دما را زیر 60 درجه نگه دارید تا زمانی که گل‌ها تشکیل شوند.

بهترین سبزیجات گلخانه برای کشت

بهترین سبزیجات گلخانه برای کشت

 

چه گیاهان دیگری در گلخانه خوب رشد می‌کنند؟

با اینکه در قسمت‌های قبل سعی کردیم بهترین سبزیجات گلخانه را به شما معرفی کنیم و شرایط بهینه رشد آن‌ها را تا حدودی برایتان توضیح دادیم، اما سبزیجات تنها گیاهانی نیستند که می‌توانند در یک محیط کنترل شده مانند گلخانه به‌خوبی رشد کنند. برخی از گیاهان دیگر که در گلخانه به‌خوبی رشد می‌کنند، عبارت‌اند از:

  • سرخس
  • ارکیده
  • گیاهان آپارتمانی
  • درختان مرکبات
  • بوته‌های آناناس
  • ساکولنت ها (نوعی گل بسیار زیبا در رنگ‌های متفاوت)

چرا گیاهان در گلخانه بهتر رشد می‌کنند؟

دو دلیل اصلی برای رشد بهتر بسیاری از گیاهان در گلخانه وجود دارد. اولین دلیل قابلیت کنترل شرایط گلخانه بر اساس نیازهای بهترین سبزیجات گلخانه یا سایر گیاهان کشت شده است. در واقع در محیط‌های گلخانه‌ای شما کنترل بسیار بهتری بر دما، رطوبت و جریان هوا خواهید داشت.

برخلاف محیط داخل خانه، گلخانه همچنین به گیاهان شما اجازه می‌دهد تا مقدار زیادی نور خورشید را دریافت کنند. دلیل دوم رشد بهتر گیاهان در گلخانه مربوط به حفاظتی است که گیاهان دریافت می‌کنند.

بهترین سبزیجات در گلخانه نه‌تنها از تگرگ، برف، باد و سایر آب‌وهوای مضر محافظت می‌شوند، بلکه کمتر در معرض آفات هستند. گلخانه‌ها همچنین یک بافر در برابر نوسان دما و شرایط یخ‌زدگی ایجاد می‌کنند.

آیا می‌توان بهترین سبزیجات گلخانه را در تمام طول سال در گلخانه پرورش داد؟

بله، شما می‌توانید سبزیجات را در تمام طول سال در گلخانه بکارید، اما باید شرایط مورد نیاز برای رشد سبزیجات موردنظرتان را در گلخانه فراهم کنید. شما می‌توانید با کمک ابزاری مانند بخاری‌ها، چراغ‌های رشد و پنکه‌ها، هر نوع از بهترین سبزیجات گلخانه را در هر زمان از سال در گلخانه خود بکارید. اما برای یک گلخانه معمولی که امکانات چندانی ندارد، کاشت محصولات فصل گرم در تابستان و سبزیجات مقاوم به سرما در زمستان بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

چگونه گیاهان در گلخانه گرده‌افشانی می‌کنند؟

بسیاری از گیاهان خودگرده‌افشان هستند، به این معنی که برای تولید محصول حتی در گلخانه نیاز به کمک زیادی ندارند. تنها کاری که باید برای اطمینان از برداشت موفق این نوع گیاهان ازجمله گوجه‌فرنگی، فلفل، بادمجان و لوبیا انجام دهید، این است که هرچند روز یک بار گیاه را به آرامی تکان دهید یا از فن برای ایجاد نسیم مصنوعی جهت گرده افشانی استفاده کنید.

برای گیاهانی که جهت گرده‌افشانی به زنبورها یا سایر حشرات نیاز دارند، باید فعالیت بیشتری انجام دهید تا به آن‌ها در تولید گلخانه‌ای کمک کنید. برای این نوع از گیاهان، شما باید از یک قلممو جهت انتقال گرده از گل‌های نر به گل‌های ماده در طول فصل مورد نظر استفاده نمایید.

سخن پایانی

تقریباً همه سبزیجات را می‌توانید در گلخانه بکارید، اما وقتی صحبت از بهترین سبزیجات گلخانه به میان می‌آید، مواردی که در این مقاله برایتان توضیح دادیم بیشتر مدنظر هستند و کارشناسان باغبانی آن‌ها را توصیه می‌کنند. زیرا شرایط نگه‌داری و رشد آن‌ها سخت نیست و در هر گلخانه‌ای می‌توانید این شرایط را حتی با حداقل امکانات فراهم کنید.

به‌طورکلی برای فصل بهار و تابستان، گوجه‌فرنگی، فلفل، بادمجان، خیار، میکرو گرین، سبزی، لوبیا و توت‌فرنگی را به‌عنوان بهترین سبزیجات گلخانه در نظر بگیرید. در فصل زمستان نیز اسفناج و سبزی‌های برگ‌دار حتی زمانی که بارش برف وجود دارد، از بهترین سبزیجات گلخانه هستند.

ترجمه تخصصی: همیارگلخانه

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *