بازار محصولات گلخانه ای

نگاهی به بازار محصولات گلخانه ای

تبلیغات برای گلخانه ها

نگاهی به بازار محصولات گلخانه ای

بازار محصولات گلخانه ای، بسیار داغ است و به کمک آن می‌توان بسیاری از محصولاتی که نیاز به شرایط خاصی برای رشد دارند را در محیط‌های طبیعی نامناسب نیز کشت و برداشت نمود. گلخانه، سازه‌ای در فضای باز است که با سقف و دیوارهای ساخته شده از مواد شفاف مانند شیشه یا پلاستیک ساخته شده است. این سازه مجهز به تکنولوژی بالا برای کنترل دما و تثبیت محیط برای کشت گیاهانی مانند میوه‌ها، گل‌ها و سبزیجات و غیره است. در حال حاضر بسیاری از کشاورزان به احداث گلخانه روی آورده‌اند و برخی از آن‌ها حداقل بخشی از کشت خود را در فصول با شرایط جوی نامناسب در گلخانه انجام می‌دهند. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی به بازار محصولات گلخانه ای بیندازیم.

بازار محصولات گلخانه ای تجاری

عامل اصلی رشد گلخانه تجاری، توانایی آن در ارائه محصول با عملکرد بالا در مقایسه با روش‌های کشاورزی سنتی است. علاوه بر این، افزایش تقاضا برای مواد غذایی، کاهش زمین‌های قابل کشت به دلیل افزایش جمعیت و تغییرات ناگهانی محیطی نیز به افزایش رونق بازار محصولات گلخانه ای تجاری کمک کرده است.

فن‌آوری گلخانه‌ای، تولیدکنندگان محصولات زراعی را قادر می‌سازد تا محصولاتی را تولید کنند که کمبود عرضه دارند و در نتیجه، فرصتی را برای تولید محصولات قابل‌عرضه در بازار ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، افزایش ابتکارات دولتی، مانند وام‌ها و تسهیلاتی که برای تولیدکنندگان محصولات گلخانه ای ارائه می‌دهند، باعث رونق بیشتر بازار محصولات گلخانه ای شده است.

تضمین ایمنی مواد غذایی، سلامت گیاه، بهره‌وری نیروی کار و غیره از دیگر کمک‌هایی است که دولت در جهت رونق بازار محصولات گلخانه ای بخصوص گلخانه‌های تجاری انجام می‌دهد. برخی از عوامل دیگری که انتظار می‌رود بازار گلخانه ‌های تجاری جهانی را هدایت کنند، شامل روند رو به رشد کشاورزی روی پشت‌بام، پذیرش فناوری‌های اتوماسیون گلخانه‌ای، صرفه‌جویی در خدمات، افزایش فعالیت‌های تحقیق و توسعه و ادغام در صنعت و غیره می‌باشد.

بازار محصولات گلخانه ای غیرتجاری

اگرچه معمولاً اصطلاح بازار مربوط به گلخانه‌های تجاری با حجم عظیمی از تولیدات می‌باشد، اما احداث گلخانه‌های کوچک با تجهیزات غیر اتوماتیک و سنتی نیز رو به افزایش است. حتی بسیاری از افراد که شغلی غیر از کشاورزی دارند، در خانه خود به‌عنوان یک سرگرمی گلخانه‌های آماده شده را احداث می‌کنند تا بتوانند برخی از محصولات موردنیازشان مانند سبزیجات را به‌صورت تازه و ارگانیک مصرف کنند که از نظر اقتصادی نیز بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

برخی از صاحبان گلخانه‌های کوچک نیز از گلخانه خود به‌عنوان یک منبع کسب درآمد خانگی استفاده می‌کنند و اگرچه در سطح پایین، اما محصولاتی را کشت می‌کنند که می‌توانند درآمد خوبی داشته باشند و این کار را با هدف گسترش کسب‌وکار خود و ورود به بازارهای بزرگ انجام می‌دهند. این افراد در بازارهای خرده‌فروشی محلی جایگاه ویژه‌تری دارند و برخی از خریداران نیز مستقیماً از خود این گلخانه‌ها خرید می‌کنند. بسته به نوع محصولی که در این گلخانه‌ها کشت می‌شود و تجهیزات موجود در گلخانه، درآمدی که از گلخانه‌های سنتی به دست می‌آید، کاملاً متفاوت است.

تقسیم‌بندی بازار محصولات گلخانه ای به شکل کلیدی

بازار محصولات گلخانه ای

بازار محصولات گلخانه ای

 

گروه IMARC، تجزیه ‌و تحلیلی از روندهای کلیدی در هر زیر بخش، گزارش جهانی بازار گلخانه‌های تجاری به همراه پیش‌بینی‌های رشد در سطح جهانی و منطقه‌ای از 2021-2026 را ارائه داده است. این گزارش بازار را بر اساس نوع، مواد مورداستفاده، فناوری و محصول طبقه‌بندی می‌کند که به شکل زیر می‌باشد:

1-تقسیم‌بندی بر اساس نوع گلخانه:

  • گلخانه‌های مستقل
  • گلخانه‌های متصل به ناودان

2-تقسیم‌بندی بر اساس مواد استفاده شده:

  • گلخانه شیشه‌ای
  • گلخانه پوشیده شده از مواد پلاستیکی
  • گلخانه پلی‌اتیلن
  • گلخانه پلی کربنات
  • گلخانه پلی متیل متاکریلات (PMMA)

3- تقسیم‌بندی بر اساس فناوری گلخانه:

  • گلخانه دارای سیستم گرمایش
  • گلخانه دارای سیستم خنک‌کننده
  • گلخانه اتوماسیون دار کامل و …

 4-تقسیم‌بندی بر اساس نوع محصولات کشت‌شده:

  • میوه‌ها و سبزیجات
  • گل و گیاهان زینتی
  • محصولات نهالستانی و …

5-تقسیم‌بندی بر اساس منطقه:

  • آمریکای شمالی
  • اروپا
  • آسیا و اقیانوسیه
  • آمریکای لاتین
  • خاورمیانه و آفریقا

بازار گلخانه‌های تجاری بر اساس نوع محصول (میوه‌ها، سبزیجات، گل‌ها و گیاهان زینتی، محصولات نهالستانی)، نوع گلخانه (گلخانه شیشه‌ای، گلخانه پلاستیکی)، تجهیزات (سیستم‌های گرمایشی، سیستم‌های سرمایشی) و منطقه تقسیم‌بندی می‌شوند و هرکدام از این ویژگی‌ها می‌تواند بر روند فروش محصولات آن‌ها در بازار محصولات گلخانه ای تفاوت ایجاد کند و درآمدهای متغیری را برایشان حاصل نماید.

بر اساس گزارش MarketsandMarkets، اندازه بازار تجاری گلخانه‌ای جهانی در سال 2020 به مقدار 29.6 میلیارد دلار تخمین زده شد و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 به 50.6 میلیارد دلار برسد که رشد فوق‌العاده‌ای است و نشان می‌دهد می‌توان به‌راحتی و با اطمینان بیشتری نسبت به بسیاری از کسب‌وکارهای کنونی، در زمینه بازار محصولات گلخانه ای سرمایه‌گذاری کرد.

از دلایل رشد بازار محصولات گلخانه ای می‌توان به افزایش تقاضا برای مواد غذایی به دلیل افزایش جمعیت و تغییرات آب و هوایی که بر عملکرد محصولات تأثیر می‌گذارد نیز اشاره کرد.

همچنین، رشد دانش در مورد فناوری تجاری گلخانه برای عملکرد بیشتر، فرصت‌های رشد متنوعی را برای بازار محصولات گلخانه ای در سال‌های آینده فراهم می‌کند که می‌توان از آن به‌عنوان یک فرصت طلایی نام برد.

مزایای بازار محصولات گلخانه ای تجاری

باغبانی گلخانه ای تجاری با استفاده از خاک به‌عنوان پایه همه گیاهان، به دلیل در دسترس بودن آسان و هزینه‌های زیرساختی اولیه کمتر آغاز شد. گلخانه‌های تجاری انواع مختلفی از مواد پوششی مانند سقف‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی و اغلب دیوارهای شیشه‌ای یا پلاستیکی را مورداستفاده قرار می‌دهند.

بنابراین این نوع گلخانه‌ها می‌توانند شرایط بسیار خوبی را برای تولید در یک سطح گسترده حتی در شرایط نامناسب ایجاد کنند و پتانسیل رشد بالایی دارند. زیرا از چندین فناوری مانند سیستم‌های گرمایش، سیستم‌های سرمایشی، سیستم‌های تهویه، نور رشد LED استفاده می‌کنند.

فن‌آوری ارتباطات، سیستم آبیاری و سیستم‌های کنترل و غیره نیز ازجمله تجهیزات این گلخانه‌ها هستند که در رونق بازار محصولات گلخانه ای تأثیر بسیار زیادی داشته است.

سیستم‌های گرمایش و سرمایش، تجهیزات اصلی در پرورش محصولات گلخانه ای تجاری هستند. همچنین افزایش جمعیت و تقاضا برای غذا در مناطق درحال‌توسعه مانند آسیا و اقیانوسیه رشد این بازار را تقویت می‌کند. نیاز روزافزون به مواد غذایی تازه در خاورمیانه نیز به ایجاد فرصتی برای کشاورزی شهری در این منطقه کمک کرده است. درواقع می‌توان گفت روند فزاینده کشاورزی روی پشت‌بام و افزایش جمعیت، دو محرک اصلی بازار محصولات گلخانه ای هستند. در چند سال اخیر نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا میزان درخواست محصولات گلخانه‌ای در سرتاسر جهان افزایش پیدا کرده است.

تأثیر COVID-19 بر بازار محصولات گلخانه ای

ازآنجایی‌که ویروس کرونا در چند سال اخیر در سراسر جهان گسترش یافته است، این بیماری همه‌گیر شاهد ویرانی انسانی غیرقابل تصوری با از دست دادن هزاران نفر و میلیون‌ها مورد تائید شده این بیماری بوده است. در حال حاضر در سطح جهانی، مردم به دلیل وجود این بیماری در انزوا هستند و از مکان‌ها و رویدادهای عمومی دور مانده‌اند تا از ابتلا یا انتشار بیماری جلوگیری کنند. شیوع COVID-19 تأثیر منفی زیادی بر زنجیره تأمین کلی در کشاورزی و به نوبه خود بر بازار محصولات گلخانه ای تجاری داشته است.

اگرچه به دلیل وجود این بیماری میزان تقاضای محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای زیاد شده است، به دلیل شیوع این بیماری، کل جهان در زمان‌های عود یا شیوع ویروسی جدید و شبیه این بیماری، در شرایط قرنطینه است. به همین دلیل بسیاری از تولیدکنندگان گلخانه‌ای توزیع در فروشگاه‌ها و یا حجم عظیمی از صادرات را از دست داده‌اند.

همچنین تقاضا برای شرکت‌های حمل‌ونقل و کامیون به‌طور گسترده‌ای در حال افزایش است و همه افراد حاضر نیستند مانند قبل فعالیت کنند. عرضه نیز بسیار کمتر است، زیرا افراد کمتری برای انجام امور و خرید، خانه‌های خود را ترک می‌کنند. همچنین مصرف‌کنندگان با وحشت از خواربارفروشی‌ها و خرده‌فروشی‌ها خرید می‌کنند.

با این‌ حال، اختلال در زنجیره تأمین منجر به این شده است که بسیاری از تولیدکنندگان در صنعت گلخانه‌ای در تلاش برای گسترش بازار محصولات گلخانه ای سنتی خود باشند. به همین دلیل بازارهای محلی و درآمد گلخانه‌های کوچک افزایش پیدا کرده است.

علاوه بر این، کشورهای سراسر جهان شاهد قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی اجباری اعلام شده توسط مقامات دولتی برای جلوگیری از انتقال شیوع هستند که منجر به محدودیت و تأخیر در واردات و صادرات می‌شود. این امر یک اشکال بزرگ و زیان‌آور برای تأمین‌کنندگان گلخانه‌های تجاری است، زیرا زنجیره تأمین آن‌ها برای پاسخگویی به مشتریان مجهز نیست.

اختلال در زنجیره باعث کاهش درآمد بسیاری از کشاورزانی شده است که بیشترین سود خود را از کشت محصولات گران قیمت گلخانه‌ای برای صادرات به دست می‌آوردند و حالا مجبور هستند با این همه تجهیزاتی که دارند برای درآمدی کمتر به کشت محصولات کم ارزش‌تر روی بیاورند.

پویایی بازار محصولات گلخانه ای

نگاهی به بازار محصولات گلخانه ای

نگاهی به بازار محصولات گلخانه ای

 

به طور کلی استفاده از حرفه کشاورزی به ‌صورت گلخانه ای اجازه کنترل بیشتری بر محیطی که محصولات در آن رشد می‌کنند را می‌دهد. اگر تولیدکنندگان بتوانند دما، فرآیند آبیاری، رطوبت هوا و نور را با کمک تجهیزات گلخانه‌ای به ‌طور مؤثر در گلخانه خود مدیریت کنند، می‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند. کشاورزان با داشتن چنین کنترلی بر رشد محصولات، آن‌ها را سالم‌تر نگه می‌دارند و می‌توانند میزان برداشت را پیش‌بینی کنند.

توانایی کنترل محیط به کشاورزان کمک می‌کند تا گل، سبزیجات و محصولات میوه را در تمام طول سال پرورش دهند و در نتیجه، بازار محصولات گلخانه ای رونق پیدا کرده و سود بیشتری را برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

رشد محصولات زراعی در محیط امن گلخانه می‌تواند ژنتیک گیاه را بهبود بخشد و منجر به رشد واریته‌های سالم شود. حتی مهندسین کشاورزی می‌توانند جهش‌های مختلفی در آن‌ها ایجاد کرده و انواع پرطرفدارتر و بهتر گیاهان از نظر رنگ و طعم را ایجاد نمایند. همچنین محصولات کشت شده در گلخانه‌ها نسبت به زمین‌های باز به آب کمتری نیاز دارند.

از طرفی، تولیدکنندگان به گرده‌افشانی زنبور عسل متکی نیستند و می‌توانند از تمام مواد شیمیایی و آفت‌کش‌هایی که استفاده می‌کنند برای کنترل بیماری‌ها و هرگونه آسیب‌پذیری دیگر در گیاهان استفاده کنند. البته گلخانه این مزیت را دارد که تا حدودی از حمله بیماری‌ها و آفات به دلیل کنترل محیط و وجود پوشش به طور طبیعی جلوگیری می‌کند و همین امر منجر می‌شود نیاز به استفاده از مواد شیمیایی جهت کشتن آفت‌ها و بیماری‌ها کمتر شود و محصولات سالم‌تری به بازار محصولات گلخانه ای ارائه گردد.

از طرفی میزان حجم محصولات تولید شده در یک سطح کمتر می‌تواند در گلخانه بیشتر از مزرعه آزاد باشد. به ‌عنوان ‌مثال، برداشت محصول انگور در روش گلخانه‌ای، بیش از دو برابر کشاورزی سنتی است و چرخه رشد این محصول نیز به دلیل محیط کنترل شده و پارامترهای محیطی سریع‌تر است. علاوه بر این، بهره‌وری زمین در کشاورزی عمودی بیش از دو برابر بیشتر و سریع‌تر از کشاورزی سنتی است.

محدودیت‌های کشت گلخانه ای

اگرچه بازار محصولات گلخانه ای تجاری و سنتی در حال حاضر از رونق بسیار خوبی برخوردار است، اما این نوع کشت محدودیت‌هایی دارد که همه افراد نمی‌توانند از آن بهره‌مند شوند. به‌ عنوان ‌مثال، محصولات گلخانه‌ای برای رشد مناسب به شرایط محیطی دقیق نیاز دارند که در سطح وسیع و تجاری نیاز به تجهیزات زیادی می‌باشد و بودجه اولیه باید نسبت به مساحت تامین گردد.

بنابراین، نظارت بر کیفیت مطلوب هوا، دما و رطوبت نسبی بسیار مهم است. گیاهان در گلخانه برای رشد مناسب به نور خوب و آب با کیفیت نیاز دارند. سطوح تغذيه موجود در گياهان بايد به‌طور مداوم مديريت و به‌تدریج بسته به سطوح مناسب برحسب نياز مرحله رشد هر محصول تنظيم شود. نظارت و دقت بر منابع طبیعی و مواد مغذی، کلیدی برای برداشت موفقیت‌آمیز محصولات گلخانه‌ای و افزایش درآمد در بازار محصولات گلخانه ای است.

بنابراین انجام فعالیت‌های گلخانه‌ای برای داشتن یک درآمد خوب، نیاز به دانش خوب از محصول، شرایط آب و هوایی و نیازهای بهینه محصولات دارد. ازاین‌رو، عمدتاً تنها یک کشاورز ماهر می‌تواند محصولات مختلف با نیازهای متفاوت را به‌درستی در گلخانه پرورش دهد.

البته افراد غیرماهری که در این زمینه با مشاوران متخصص کار می‌کنند و از آن‌ها مشورت می‌گیرند نیز جایگاه ویژه‌ای در بازار محصولات گلخانه ای دارند. از دیگر عوامل می‌توان به طراحی مناسب سیستم‌های آبیاری و استفاده از تجهیزات روشنایی تکمیلی برای برخی از محصولات اشاره کرد.

همه این‌ها در سطوح وسیع و تجاری هزینه بالایی دارند و درعین‌حال به مهارت‌هایی نیز نیاز دارند که برای کشاورزان سنتی بدون کمک گرفتن از مشاوران باتجربه و با دانش کافی دشوار و حتی غیرممکن است و اگر اصول گلخانه به درستی اجرا نشوند می‌توانند براحتی فرد را تا مرز ورشکستگی بکشانند.

فرصت‌های بازار محصولات گلخانه ای

در حال حاضر در بازار محصولات گلخانه ای، افزایش تقاضا برای گل‌ها و گیاهان زینتی وجود دارد. به دلیل افزایش مداوم تقاضا برای گل، گل‌کاری در گلخانه‌ها به یکی از تجارت‌های مهم تجاری در کشاورزی بخصوص در ایران، تبدیل شده است. از این ‌رو، گل‌کاری تجاری به‌عنوان یک فعالیت با فناوری پیشرفته تحت شرایط آب و هوایی کنترل شده در داخل یک گلخانه شناخته می‌شود.

همچنین گل‌کاری در کشورهای درحال‌توسعه مانند هند به ‌عنوان یک صنعت با رشد بالا در نظر گرفته می‌شود. گل‌کاری تجاری از زاویه صادرات نیز اهمیت بسیار زیادی در بازار محصولات گلخانه ای دارد.

در حال حاضر هلند، بلژیک، کلمبیا و اکوادور بازارهای اصلی گل‌کاری و باغبانی زینتی در دنیا هستند. از محصولات مهم گل‌کاری در تجارت بین‌المللی گل شاخه بریده نیز می‌توان به گل رز، میخک، گل داوودی، گارگرا، گلایل، ژیپسوفیلا، لیستریس، نرین، ارکیده، آرشیله، آنتوریو، گل لاله و نیلوفر اشاره نمود.

چالش‌های بازار محصولات گلخانه ای

اهمیت بازار محصولات گلخانه ای

اهمیت بازار محصولات گلخانه ای

 

هر کسب‌وکاری بسته به شرایطی که وجود دارد، می‌تواند با چالش‌های متعددی روبرو شود و افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند باید از قبل خود را برای رویاروی و مقابله با این چالش‌ها آماده کرده باشند. افزایش جمعیت جهان، همراه با کاهش سطح زمین‌های قابل کشت مورد استفاده برای تأمین نیازهای غذایی آینده جهان، منابع کشاورزی و طبیعی زمین را محدود کرده است.

به همین دلیل استفاده از گلخانه‌ها جایگزینی عالی برای روش‌های سنتی کشاورزی باز است که می‌توان به کمک آن‌ها گیاهان را در محیط‌های حفاظت‌شده مانند گلخانه‌های تجاری با حجم چندبرابری پرورش داد.

گلخانه‌ها علاوه بر اینکه شرایط مناسبی را برای رشد بسیاری از محصولات فراهم می‌کنند، نسبتاً بیشتر از روش‌های کشاورزی سنتی محصول می‌دهند و از منابع کارآمدتر از کشاورزی معمولی استفاده می‌کنند. آن‌ها در حال حاضر به‌ویژه در مناطق شهری و نیمه‌شهری بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و به همین دلیل بازار محصولات گلخانه ای از رونق بسیار خوبی در چند سال اخیر برخوردار بوده است.

در ابتدا، کشت گلخانه ای عمدتاً در آب‌وهوای معتدل انجام می‌شد. با این ‌حال، در حال حاضر رونق کشت گلخانه‌ای در مناطق گرم، خشک و مناطق مرطوب و گرمسیری مانند خاورمیانه، بخش‌هایی از آسیا و اقیانوسیه و آفریقا به‌سرعت در حال افزایش است که تأثیر زیادی بر رونق بازار محصولات گلخانه ای دارد.

با این‌ حال این حرفه نیز چالش‌های مختلف خودش را دارد. به‌عنوان‌مثال حفظ شرایط آب و هوایی مناسب در داخل ساختارهای کشت محافظت‌شده در مناطق گرم که شرایط آب و هوایی نیاز به خنک کردن دارد یا برعکس ایجاد شرایط با آب و هوای گرم برای میوه‌های گرمسیری بسیار چالش‌برانگیز است و نیاز به رویکردهای متفاوتی با رویکردهای مورداستفاده در شرایط معتدل دارد و باید از فناوری‌های متفاوت برای ایجاد شرایط مناسب در محیط‌های مختلف گلخانه‌ای بسته به نیاز گیاهان کشت شده در گلخانه استفاده کرد.

اهمیت بازار محصولات گلخانه ای برای تأمین سبزیجات

سبزیجات، گیاهان حساسی هستند که همه آن‌ها در هر شرایطی رشد نمی‌کنند. به همین دلیل گلخانه‌ها ابزار بسیار خوبی برای پرورش سبزیجات هستند تا افراد بتوانند در تمام طول سال از سبزیجات متفاوت و تازه استفاده کنند. گلخانه به رشد سبزیجات در تمام طول سال بدون نگرانی در مورد تغییر آب‌وهوا، دما یا شرایط دیگر کمک می‌کند. تولید سبزیجات در گلخانه از محصولات در برابر شرایط سخت مانند سرما، باد، آفات، خشک‌سالی، گرمای تخریب‌کننده و موجوداتی که سعی در خوردن آن‌ها دارند محافظت می‌کند.

پرورش سبزیجات در گلخانه همچنین با توجه به عوامل کنترل کننده موجود در گلخانه مانند رطوبت، نور، دما، کود دهی و آبیاری، امکان ایجاد مناسب‌ترین شرایط را برای محصولات کشاورزی فراهم می‌کند و روز به روز بازار محصولات گلخانه ای را رونق می‌دهد. این محیط کنترل شده با تنظیمات دمایی و رطوبت به گیاه کمک می‌کند تا رطوبت ثابتی را هم از محیط و هم از ریشه دریافت کند که باعث کاهش تنش آبی در گیاه می‌شود.

وقتی استرس آبی وجود ندارد، گیاهان فقط روی گلدهی یا میوه دهی تمرکز می‌کنند که به رشد سالم محصولات کمک می‌کند. کشت محصولات در گلخانه همچنین به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا خاک‌هایی را انتخاب کنند که برای رشد سالم محصول مفید هستند. بیماری‌ها و آفات نیز با داشتن خاک مناسب برای رشد محصولات کاهش می‌یابد.

بر اساس نوع گلخانه از نظر مواد مورد استفاده برای پوشش، گلخانه‌های پلاستیکی برای تولید سبزیجات بهتر هستند. در واقع سبزیجات در گلخانه‌های پلاستیکی با سرعت بیشتری نسبت به گلخانه‌های شیشه‌ای رشد می‌کنند و محصولات بهتری را به بازار محصولات گلخانه ای ارائه می‌دهند.

پلاستیک مورد استفاده در گلخانه‌ های تجاری به گونه‌ای ساخته می‌شود که دوام بیشتری نسبت به پلاستیک معمولی دارد. این پلاستیک مخصوص ساخته شده می‌تواند در برابر پاره شدن مقاومت کند و در شرایط آب و هوایی شدید مقاومت خواهد کرد.

بازار محصولات گلخانه ای تجاری سبزیجات به تفکیک منطقه

منطقه آمریکای شمالی در طول سال‌های گسترش گلخانه‌ها بالاترین رشد را نسبت به سایر مناطق جهان برای تولید سبزیجات داشته است. کشاورزان آمریکای شمالی قبلاً از تکنیک‌های سنتی برای ایجاد یک محیط کنترل شده در گلخانه‌ها استفاده می‌کردند. این تکنیک‌ها شامل گلخانه‌های عایق‌شده، استفاده از سیستم‌های لوله‌کشی آب گرم برای افزایش دما در گلخانه‌ها و فناوری‌های روشنایی معمولی مانند لامپ‌های سدیم فشار بالا (HPS) و لامپ‌های متال هالید (MH) بود.

در دهه گذشته، پرورش‌دهندگان گلخانه‌ای تجاری در آمریکای شمالی به‌تدریج به سمت فناوری‌های اتوماسیون روی آوردند تا رشد گیاهان را در طول سال نیز فراهم کنند. در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان، فن‌آوری‌های گلخانه‌ای تجاری به‌طور فزاینده‌ای در مناطق شهری محبوب شده‌اند تا عرضه سبزیجات تازه به فروشگاه‌های مواد غذایی را تسهیل کنند.

سخن پایانی

بازار محصولات گلخانه ای یکی از مهم‌ترین بازارهای تأمین‌کننده محصولات کشاورزی مورد نیاز مصرف‌کنندگان در تمام دنیا می‌باشد. عوامل بسیار متعددی مانند شرایط سیاسی، سلامت مردم، تجهیزات استفاده شده در گلخانه‌ها، میزان توانایی کشاورزان برای تولید محصولات بیشتر گلخانه‌ای، توانایی خرید مصرف‌کنندگان، میزان صادرات و واردات و … می‌توانند بر بازار محصولات گلخانه ای چه به‌صورت تجاری و چه به‌صورت سنتی تأثیر داشته باشند.

جدا از تأثیرات ویروس کرونا در چند سال اخیر، صنعت کشت گلخانه‌های و بازار محصولات گلخانه ای به دلایل مختلف مانند رشد جمعیت، کاهش زمین‌های قابل کشت، تغییرات محیطی شدید، افزایش درخواست مصرف‌کنندگان برای محصولات متنوع و … رشد کرده است و همچنان به این رشد ادامه می‌دهد.

ترجمه تخصصی: همیارگلخانه

منبع اصلی:

https://www.marketsandmarkets.com/Market-Reports/commercial-greenhouse-market-221045451.html

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *