ساخت گلخانه چوبی

ساخت گلخانه با چوب + نکات مهم و طرح های اجرایی

تبلیغات برای گلخانه

ساخت گلخانه با چوب + نکات مهم و طرح های اجرایی

حضور در طبیعی سرسبز همیشه یکی از پیش نیازهای تقویت روحیه و نیز تامین حال خوب افراد بوده است. گلخانه نیز به عنوان یک مکان سرسبز می تواند چنین نقشی را برای انسان باز کند. اما مزایای داشتن یک گلخانه، بی شک، مواردی فراتر از این ها می باشد. به طوری که افراد از گلخانه به عنوان یک منبع درآمد استفاده می کنند. به خصوص زمانی که محصولی را خارج از فصل کشت آن کشت می کنند به سود خوبی می رسند. ساخت گلخانه با چوب یک ایده مناسب برای این افراد است.

بسیاری از افراد ممکن است تصور کنند ساخت گلخانه، امری هزینه بر و چه بسا در بسیاری از موارد غیرممکن است. این در حالی است که می توان به کمک متریالی مانند چوب و بدون نیاز به زحمت خیلی زیاد به این مهم رسید. در این مقاله صفر تا صد ساخت گلخانه با چوب را خدمت شما شرح می دهیم. به علاوه اینکه به منظور کم به شما در ساخت این مکان سرسبز چند ایده را هم خدمت شما تشریح می کنیم. با ما همراه باشید.

مزایای ساخت گلخانه چوبی چیست؟

این نوع از گلخانه را می توان از مدل های قدیمی گلخانه ها به شمار آورد. این روش برای ساخت گلخانه شاید در گذشته کارامدتر و پراستفاده تر بود. این امر علت های گوناگونی دارد. اول اینکه در دنیای امروزی، قطع درختان ممنوع است. به همین دلیل ساختن گلخانه های چوبی آنقدر مرسوم نیست. به همین دلیل درگذشته گلخانه های چوبی نسبت به امروز بیشتر ساخته می شدند. از طرف دیگر تولید متریال های جدیدتری نظیر PVC سبب شده است تا چوب را یک ماده از رده خارج برای ساخت گلخانه تلقی کنیم.

چوب به عنوان یک متریال برای ساخت گلخانه، قیمت زیادی ندارد. به همین دلیل بحث اقتصادی ساخت گلخانه چوبی اولین مزیتی است که می توانیم در این باره به آن اشاره کنیم. اما تنها مزیت ساخت گلخانه با چوب، مورد مذکور نیست. می توانید روی استحکام این سازه ها هم حساب کنید. به خصوص در مناطق طوفانی این روش ساخت گلخانه مناسب می باشد. بنابراین اگر در منطقه ای با آب و هوای طوفانی قصد ساخت گلخانه را دارید استفاده از چوب را فراموش نکنید.

بیشتر بخوانید: احداث گلخانه رز + بررسی مزیت ها و تجهیزات مورد نیاز

مراحل ساخت گلخانه چوبی

ساخت گلخانه چوبی

ساخت گلخانه چوبی

در این بخش می خواهیم ساخت یک گلخانه زیبا با چوب را قدم به قدم برای شما توضیح دهیم. با همراه باشید.

1-ساخت سازه اصلی

گام نخستی که برای ساخت گلخانه چوبی باید بردارید، تعیین سازه اصلی می باشد. این مرحله که به اسکلت سازی گلخانه نیز مشهور است، در ساخت دیگر گلخانه ها هم دیده شده و تنها محدود به گلخانه های چوبی نمی باشد. بسیاری از افراد خیال می کنند که برای ساخت سازه چوبی باید تنها از الوار استفاده کنیم. این در حالی است که هیچ اجباری برای استفاده از تنها الوار نیست. بلکه درب و پنجره های چوبی بی استفاده را هم می توانید برای این امر به کار بگیرید.

2-گلخانه را عایق بندی کنید!

پس از آن که اسکلت اصلی این گلخانه را ساختید باید آن را عایق بندی کنید. برای عایق بندی طیف گسترده ای از محصولات را می توانید استفاده کنید. از پلاستیک های UV دار گرفته تا بطری های پلاستیکی و … . این موارد تماماً می توانند سبب عایق بندی بدون عیب گلخانه شما شوند. البته که از شیشه هم می توانید برای این عایق بندی استفاده کنید.

اتفاقاً اگر شما دارای یک گلخانه چوبی و یا فلزی می باشید، شیشه، گزینه بهتری نسبت به سایر متریال ها می باشد. فقط یک عیب را دارد و آن امکان شکسته شدن در برابر برخی آسیب ها و در نتیجه تهدید جان افرادی که درون گلخانه می باشند. به همین دلیل می توانید به جای شیشه از طلق های بی کربنات استفاده کنید.

3-تجهیزات آبرسانی مناسب

راه اندازی سیستم آبرسانی، گام نهایی پروسه ساخت گلخانه چوبی می باشد. شاید آبیاری قطره ای گلخانه، به علت قیمت زیاد آن گزینه مناسبی برای آبرسانی گلخانه شما نباشد. اما این را بدانید که ارزشش را دارد.

چند ایده برای ساخت گلخانه با چوب

ساخت گلخانه چوبی

ساخت گلخانه چوبی

حال که اصول ساخت گلخانه با چوب را خدمت شما شرح دادیم نوبت به توضیح چند ایده برای ساخت گلخانه با چوب می رسد با ما همراه باشید.

1-گلخانه گنبدی شکل

شاید این طرح از گلخانه ها را زیاد ندیده باشید. علت زیاد نبودن این گلخانه ها طراحی و اجرای ظریف و تا حدودی هم دشوار این گلخانه ها می باشد. این گلخانه دارای نمای بیرونی به شکل گنبد می باشد. گنبدی که متشکل از مثلث های یکدست چوبی می باشد. برای ساخت این گلخانه باید ابتدا اسکلت این گلخانه را بسازید. پس از آنکه اسکلت این گلخانه را ساختید و ساختارهای چوبی این اسکلت را به طور محکم در زمین قرار دادید حالا نوبت مرحله بعدی می باشد.

باید برای نمای بیرونی این گلخانه تعدادی مثلث را برش دهید. برش چوب برای ساخت این مثلث ها قدری زمان بر است. چون نیاز دارید تا مثلث های یک دست ایجاد کنید. پس تمامی برش های شما باید هم اندازه باشند. نوبت به پوشاندن گلخانه در گام بعدی می رسد. برای این کار می توانید از پوشش های پلاستیکی یا موارد دیگری که بالا گفتیم استفاده کنید.

2-به کارگیری همزمان چوب و بطری های پلاستیکی

استفاده از بطری های پلاستیکی، یک ایده بسیار جالب برای ساخت گلخانه با چوب می باشد. می توانید اسکلت این گلخانه را به شکل یک خانه کلبه ای بسازید. سپس بطری های پلاستیکی را به عنوان پوشش این گلخانه در کنار هم استفاده کنید. خواهید دید که با هزینه ای کم یک گلخانه جذاب برای خود ایجاد کرده اید.

3-یک گلخانه مستحکم را بسازید!

می دانیم که استحکام گلخانه برای شما بسیار مهم است. برای همین براساس فریم های دیوار اقدام به برش تخته های چوبی کنید. برای پوشش این گلخانه هم ایده های مختلفی به ذهن افراد می رسد. می توانید از صفحات حلبی استفاده کنید و یا صفحات پلاستیکی شفاف را مورد استفاده قرار دهید.

چند نکته تکمیلی برای ساخت گلخانه با چوب

در این بخش به منظور پیشرفت بدون نقص شما در امر ساخت گلخانه چوبی، چند نکته را خدمت شما شرح می دهیم. از جمله موارد زیر:

برای کشت گیاهان و صیفی جات و سبزیجات مختلف حداکثر تحمل هر گیاهی نسبت به شوری را تحقیق کنید.

اگر کشت شما کشت خاکی می باشد باید نسبت به عدم وجود آهک و گچ در این خاک اطمینان حاصل کنید.

به محل احداث گلخانه هم توجه کنید. ترجیحاً باید این محل نزدیک جاده های اصلی باشد.

و …

قیمت ساخت گلخانه چوبی

قیمت ساخت گلخانه چوبی به چند عامل ربط دارد. برای نمونه می توان به میزان متریال چوبی که برای ساخت گلخانه استفاده می کنید اشاره کرد. از طرف دیگر پوششی که برای گلخانه استفاده می کنید هم در این باره نقش دارد. به علاوه اینکه ابعاد گلخانه ای که قصد ساختنش را دارید هم تعیین می کند که چه میزان از هزینه را باید بپردازید. هرچه وسعت گلخانه بیشتر باشد هزینه بیشتری را برای متریال و گل و گیاه و … خواهید پرداخت.

ساخت گلخانه چوبی

ساخت گلخانه چوبی

بیشتر بخوانید: انواع پلن های بازاریابی محتوایی برای گلخانه ها

سخن پایانی

ساخت گلخانه با چوب را نمی توان در همه حال یک کار سخت تلقی کرد. باید دید که چه طرحی از گلخانه را قصد می خواهید بسازید. اگر بخواهید یک گلخانه ساده چوبی تولید کنید، بدیهی است که سختی های اقتصادی و عملیاتی زیادی در انتظار شما نخواهد بود. اما اگر بخواهید یک گلخانه گنبدی بسازید کار سختی را در پیش خواهید داشت. با یک گلخانه کوچک چوبی در باغتان یا حیاط خانه می توانید حتی زیباترین گل و گیاه یا محصولات سبزیجات را پرورش دهید.

ترجمه تخصصی: همیار گلخانه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *