انواع گلخانه ها در ایران

انواع گلخانه ها در ایران و نگاهی بر اصول طراحی و ساخت

تبلیغات برای گلخانه

تبلیغات برای گلخانه

 

انواع گلخانه ها در ایران قابل بهره برداری هستند. اینکه کدام نوع برای شما بهتر است، به اهدافتان، بودجه‌ مالی، شرایط محیطی و غیره بستگی دارد.

انواع گلخانه ها در ایران و نگاهی بر اصول طراحی و ساخت

داشتن یک گلخانه از هر نوع و اندازه‌ای که باشد، بسیار لذت‌بخش است. زیرا شما می‌توانید شرایطی را در گلخانه فراهم کنید که هرگز در محیط روباز نمی‌توان آن‌ها را به‌طور کامل اعمال کرد و گلخانه فصل رشد را برای باغبانان افزایش می‌دهد. درنتیجه تأثیر بسزایی بر درآمد آن‌ها دارد. در حال حاضر انواع گلخانه ها در ایران احداث می‌شوند. اینکه کدام نوع برای شما بهتر و کاربردی‌تر است، به اهدافتان از احداث گلخانه، بودجه‌ای که برای این کار در نظر دارید، شرایط محیطی که قرار است گلخانه در آن احداث شود و … بستگی دارد.

بنابراین اگر خودتان در این زمینه تجربه کافی ندارید، حتماً برای انتخاب یک نوع صحیح گلخانه با بازدهی بالا از مشاورین متخصص در این زمینه کمک بگیرید. در ادامه نیز با ما همراه باشید تا انواع گلخانه ها در ایران را به شما معرفی کنیم و همزمان نگاهی گذرا بر اصول طراحی و ساخت آن‌ها داشته باشیم.

آشنایی با 10 تا از مهم ترین انواع گلخانه ها در ایران

در حال حاضر هم در ایران و هم در جهان، به لطف پیشرفت تکنولوژی و افزایش دانش کشاورزی، از گلخانه‌های مختلفی برای کشت محصولات گلخانه‌ای استفاده می‌شود که هرکدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و با مزایا و معایب منحصربه‌فردی همراه هستند. انواع گلخانه ها در ایران عبارت‌اند از:

1-گلخانه‌های معمولی

انواع گلخانه ها در ایران

انواع گلخانه ها در ایران

طرح Post and Rafter، به همراه قاب A که مانند یک خانه جنگلی از جنس شیشه است و ادوات آن می‌تواند چوبی یا فلزی باشد، دو مورد از رایج‌ترین سازه‌های گلخانه‌ای هستند که دلیل آن ساخت ساده این گلخانه است و معمولاً گلخانه‌های خانگی و تزئینی را طبق این سازه تعبیه می‌کنند.

این طرح یکی از قوی‌ترین طرح‌ها است که سقف پشتیبانی عالی دارد. ازآنجایی‌که سازه این گلخانه سنگین است، قاب باید دارای پایه باشد که هزینه‌ها را نسبت به سایر گزینه‌های طراحی افزایش می‌دهد.

در این گلخانه‌ها به‌عنوان مواد پوششی به ‌طور معمول از شیشه استفاده می‌شود، با این ‌حال پانل‌های شیشه‌ای شفاف پلی کربنات سفت ‌و سخت نیز در حال حاضر در بسیاری از کیت‌ها استفاده می‌شود که باعث کاهش هزینه کلی نسبت به شیشه خواهد شد.

از مزیت‌های این نوع گلخانه از انواع گلخانه ها در ایران می‌توان به زیبایی و درعین‌حال سادگی آن اشاره کرد.

همچنین شما می‌توانید در امتداد دیوارهای جانبی آن کشت چندطبقه داشته باشید و از حداکثر فضا استفاده کنید. در این نوع گلخانه‌ها به‌ویژه در امتداد دیوارهای جانبی گردش هوا برای تهویه مناسب، کارآمدتر است. اما عیب این گلخانه این است به مواد بیشتری از چوب و فلز در مقایسه با طرح‌های دیگر نیاز دارد.

2-گلخانه با قاب A

گلخانه با قاب A

گلخانه با قاب A

یکی از رایج‌ترین انواع گلخانه ها در ایران که از مزایای کلیدی آن می‌توان به‌سادگی طراحی و به حداقل رساندن مصالح در مقابل سایر سازه‌های مشابه (Post & Rafter) اشاره کرد، این نوع گلخانه است. محبوبیت این سازه به این دلیل است که احداث آن به‌سادگی قرار دادن سقف و دیوارهای جانبی برای ایجاد یک ساختار مثلثی منفرد برای تشکیل محفظه گلخانه است.

در این نوع نیز به‌طورمعمول از شیشه به‌عنوان مواد پوششی استفاده می‌شود. بااین‌حال پانل‌های شیشه‌ای شفاف پلی کربنات سفت‌وسخت در حال حاضر به دلیل قیمت پایین‌تر نسبت به شیشه ارجحیت دارند.

طراحی این نوع گلخانه ساده است و مواد کمتری نسبت به طراحی Post و Rafter در آن استفاده می‌شود. اما باریک شدن دیوارهای جانبی در این گلخانه از انواع گلخانه ها در ایران استفاده کاربردی از کل فضای گلخانه را محدود می‌کند.

گردش هوا نیز می‌تواند در گوشه‌ها مشکل‌ساز باشد. اگر از مواد پوششی پلی کربنات برای این سازه استفاده شود، گیاهان شما در برابر اشعه ماوراء خورشید نیز در امان خواهند ماند.

از طرفی می‌توانید اطمینان حاصل کنید که گیاهان شما ایمن نگه داشته شده و همچنین دسترسی به نور طبیعی را در طول روز فراهم می‌کند. این گلخانه را می‌توان در اندازه‌های مختلف، متناسب با نیاز باغبانی شما سفارش داد.

درصورتی‌که از پایه‌های گالوانیزه برای این نوع گلخانه استفاده شود، یک پشتیبانی عالی و محکم برای گلخانه ایجاد خواهد شد و از استحکام آن حتی در بادهای شدید اطمینان می‌دهد. در پشت‌بام آن نیز لولایی به‌عنوان کمک تهویه گلخانه تعبیه می‌شود.

3-گلخانه طاق گوتیک

گلخانه طاق گوتیک

گلخانه طاق گوتیک

گلخانه طاق گوتیک یکی از معروف‌ترین انواع گلخانه ها در ایران است و شامل یک قاب نیم‌دایره‌ای است که از لوله یا مجرای گالوانیزه ساخته شده است. این گلخانه معمولاً با ورقه‌های پلاستیکی پوشانده می‌شود. از مزایای این نوع سازه گلخانه‌ای می‌توان به طراحی ساخت‌وساز ساده و کارآمد آن اشاره کرد.

استفاده از ورق‌های پلاستیکی در گلخانه طاق گوتیک نیز هزینه‌های کلی طراحی را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. شکل طرح اجازه می‌دهد تا آب و برف از بیرون آن به‌راحتی از روی سقف به پایین ریخته شود و آسیبی از این نظر، گلخانه شما را تهدید نکند.

از معایب آن نیز می‌توان به ارتفاع دیواره جانبی کم در این گلخانه اشاره کرد که فضای ذخیره‌سازی را محدود می‌کند. درنتیجه هر نوع گیاهی در آن قابل کشت نیست. مثلاً نمی‌توانید درختان میوه که کم‌کم قد می‌کشند را در برخی از این گلخانه‌ها با ارتفاع پایین کشت کنید.

بنابراین اگر می‌خواهید از این نوع ساختار استفاده کنید، باید قوسی برایش انتخاب شود که مطمئن شوید فضای زیادی دارید! اسکلت این گلخانه معمولاً از لوله‌های فولادی گالوانیزه مرغوب با تیرهای با فواصل پنج فوتی یا 5/1 متری ساخته می‌شود.

در صورت وجود قوس مناسب، فضای سربار زیادی در این گلخانه وجود دارد. اما با توجه به طراحی، فضای جانبی زیادی وجود ندارد، زیرا در کناره‌ها گلخانه به سمت پایین‌تر از زمین می‌رود، بنابراین این نکته را نیز هنگام احداث در نظر داشته باشید. دو در برای این گلخانه وجود دارد که در دو انتهای سازه قرار گرفته‌اند. برخی از این انواع گلخانه ها در ایران نیز بر اساس کاربری فصلی طراحی می‌شوند. مکان ایده‌آل برای احداث این نوع سازه زمین باز یا حیاط خلوت، با جهت شمال به جنوب است.

4-گلخانه هوپ هاوس

گلخانه هوپ هاوس

گلخانه هوپ هاوس

هوپ هاوس یا گلخانه حلقه‌ای نام خود را از شکل آن گرفته است. این حلقه‌ها معمولاً از لوله‌های آلومینیومی یا لوله‌های PVC پلاستیکی ساخته می‌شوند و با یک لایه پوشش پلاستیکی پلیمری پوشانده می‌شوند.

لایه دوم نیز ممکن است برای عایق‌بندی بهتر اضافه شود. گلخانه‌های حلقه‌ای یکی از ارزان‌ترین انواع گلخانه ها در ایران در نظر گرفته می‌شوند و بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند.

برای مواد پوششی این نوع گلخانه از ورق‌های پلاستیکی استفاده می‌شود. از مزایای آن می‌توان به ساخت آسان و انطباق با واحدهای زمین کوچک بخصوص برای مبتدیان اشاره کرد.

این گلخانه ها نسبت به طرح‌های دیگر ارزان‌تر است و شکل طرح اجازه می‌دهد تا آب و برف از بیرون آن به‌راحتی به پایین ریخته شود. اما از معایب آن این است که مانند گلخانه‌های A-frame یا Post and Rafter محکم نیست.

اگر به دنبال احداث یک گلخانه طراحی شده به شکل هوپ هاوس هستید، نوع تونلی آن بهترین انتخاب است. زیرا از قیمت پایینی برخوردار است ولی می‌توانید محصولی باکیفیت از آن دریافت کنید و به‌خوبی از گیاهان شما محافظت می‌کند. روکش این نوع گلخانه، از یک پلاستیک رزوه‌ای بادوام و مقاوم ساخته شده است که به‌خوبی روی قاب فولادی مقاوم در برابر زنگ‌زدگی و با روکش پودری قرار می‌گیرد.

طناب‌ها و چوب‌های قوی در این سازه با هم کار می‌کنند تا ساختاری پایدار و قابل‌اعتماد ایجاد کنند که به شما امکان می‌دهد در یک محیط کنترل‌شده، کشت گلخانه‌ای خود را برای سال‌ها بدون دغدغه انجام دهید. مکان ایده آل برای ساخت این نوع گلخانه‌‌ها زمین باز یا حیاط خلوت، با جهت شمال به جنوب است.

5-گلخانه‌های تکیه‌دار یا گلخانه متصل

گلخانه‌های تکیه‌دار

گلخانه‌های تکیه‌دار

این گلخانه با محل سکونت شما یک یا دو دیوار مشترک دارد که به‌طور سنتی در پشت خانه ساخته می‌شود، اما بسته به جهت خانه می‌توان آن را در کنار خانه یا گاراژ هم ساخت. معمولاً از شیشه به‌عنوان مواد پوششی در این گلخانه‌ها استفاده می‌شود.

از مزایای آن می‌توان به این مورد اشاره کرد که ازآنجایی‌که گلخانه یک یا دو دیوار مشترک با خانه دارد، هزینه‌های کلی ساخت‌وساز نسبت به گلخانه‌های شیشه‌ای مستقل (قاب A، ستون و تیرک) کمتر است. از طرفی این گلخانه‌ها به منابع انرژی مانند برق، آب و گرمای موردنیاز، نزدیک‌تر هستند.

اما کنترل دما در آن دشوارتر است، زیرا دیواری که گلخانه روی آن ساخته شده است ممکن است گرمای خورشید را جمع کند، درحالی‌که پنجره‌های دیوار گلخانه ممکن است به‌سرعت گرما را از دست بدهند.

در طراحی و ساخت این گلخانه از قاب رزین سنگین و بادوام استفاده می‌شود و این امر باعث می‌شود که برای سال‌ها استفاده از آن بدون نیاز به تعمیر و نگهداری باشد.

پانل‌های این گلخانه گاهی شیشه‌ای نیستند، اما آکریلیک نیمه شفاف به ضخامت 3 میلی‌متر هستند. این مواد نیز 100% محافظت‌شده در برابر اشعه ماوراءبنفش می‌باشند و مانند شیشه جذاب و شفاف هستند. بنابراین می‌توانید بدون نگرانی به احداث این نوع گلخانه از انواع گلخانه ها در ایران فکر کنید.

سقف این گلخانه اگر از شیشه نباشد، به‌طور سبک از یک پلی کربنات دوجداره به ضخامت 4 میلی‌متر ساخته می‌شود که همچنین محافظت عالی در برابر اشعه ماوراءبنفش را ارائه می‌دهد و تضمین می‌کند که شرایط آب و هوایی سخت و بادهای شدید را بدون مشکل تحمل می‌کند.

درب جانبی لولایی و دریچه سقفی در آن نیز امکان گردش هوا و تهویه آسان را در روزهای مخصوصاً گرم فراهم می‌کند. مکان ایده آل برای ساخت گلخانه‌های متصل به این شکل است که این گلخانه باید به‌طور ایده آل به سمت دیوار خانه با نوردهی جنوبی متصل شود.

6-گلخانه پنجره‌ای

انواع گلخانه ها در ایران

انواع گلخانه ها در ایران

این نوع از انواع گلخانه ها در ایران گزینه‌ای عالی برای رشد گیاهان کوچک در خانه هستند. پنجره‌های این سازه به‌جای اینکه یک شیشه معمولی باشند، از دیوار بیرونی گلخانه بیرون زده و اجازه حداکثر نفوذ نور را می‌دهند.

معمولاً این طرح‌ها دارای پنجره‌هایی هستند که از دو طرف باز می‌شوند و حداکثر تهویه هوا را ممکن می‌سازند. مواد پوششی مورد استفاده در این گلخانه‌ها معمولاً شیشه هستند که برای اتصال ساختار گلخانه به خانه استفاده می‌شود.

از مزایای آن می‌توان به این مورد اشاره کرد که بهره وری از پنجره‌ها را در خانه به حداکثر می‌رساند و امکان رشد نسبتاً ارزان در تمام طول سال را در مقابل ساختار گلخانه‌ای مستقل افزایش می‌دهد. اما این عیب را دارد که فضای رشد محدودی ایجاد خواهد کرد و تنها برای گیاهان کوچک مناسب است.

معمولاً پنجره‌های مناسب برای این سازه از فولاد گالوانیزه و آلومینیوم با عیار بالا ساخته شده‌اند که یک سازه کاملاً مقاوم و بادوام به شما ارائه خواهند داد.

همچنین نصب آن سریع، حرفه‌ای و دقیق است و اگر توسط افراد حرفه‌ای این نصب انجام شود، تضمین می‌شود که سال‌ها از محصولات آن‌ها استفاده کنید و گلخانه زیبای خانگی خود را داشته باشید. این گلخانه باید به‌طور ایده آل به سمت خانه با نوردهی جنوبی متصل شود.

7-Windowfarm

Windowfarm

Windowfarm

این گلخانه که به‌صورت مزرعه پنجره دار نیز ترجمه می‌شود، یک گلخانه عمودی و سرپوشیده است که تقریباً در هر پنجره‌ای امکان رشد در تمام طول سال را فراهم می‌کند. این به گیاهان اجازه می‌دهد از نور طبیعی پنجره، کنترل آب‌وهوای محل زندگی شما و فضای ارگانیک استفاده کنند. این گلخانه یک شکل از کشاورزی هیدروپونیک عمودی است.

از مزایای آن می‌توان به این مورد اشاره کرد که سیستم مزرعه پنجره واقعاً DIY است و این فرصت را برای مردم به حداکثر می‌رساند تا محصولات تازه خود را بدون توجه به محل زندگی خود پرورش دهند و برای احداث آن، حتی نیاز به حیاط خلوت نیست.

می‌توان گفت این نوع سازه از انواع گلخانه ها در ایران از ارزان‌ترین گلخانه‌های قابل اجرا می‌باشد. اما یک سیستم هیدروپونیک به اجزا (پمپ، لوله، مواد مغذی) و نگهداری بیشتری نسبت به یک گلخانه معمولی مبتنی بر خاک نیاز دارد. حداکثر هفت گیاه را می‌توان در یک زمان در این سیستم فشرده رشد داد و با استفاده از سیستم هیدروپونیک، هیچ خاک یا کثیفی برای نگرانی در مورد ایجاد هرگونه آشفتگی در خانه وجود ندارد.

این گلخانه‌ها معمولاً دارای یک سیستم روشنایی LED با عملکرد بالا و طیف کامل هستند که از قبل برای به حداکثر رساندن فتوسنتز در گیاهان در حال رشد تنظیم شده است.

این سیستم دارای یک صفحه کنترل LCD تعاملی است که به شما به‌روزرسانی‌هایی را در مورد زمان آبیاری یا افزودن مواد مغذی به گیاهان خود برای تضمین رشد سالم و کامل گیاهان ارائه می‌دهد.

به نظر می‌رسد مشتریانی که این نوع سازه از انواع گلخانه ها در ایران را احداث کرده‌اند، بسیار از آن راضی هستند و خوشحالند که روشی سرگرم‌کننده و جذاب برای پرورش گیاهان، بخصوص گیاهان کوچک در خانه خود دارند! مکان ایده آل برای این نوع گلخانه یک پنجره رو به جنوب می‌باشد.

8-گلخانه با قاب سرد

گلخانه با قاب سرد

گلخانه با قاب سرد

گلخانه با فریم سرد یا قاب سرد که برای افزایش فصل باغبانی استفاده می‌شود، ساده‌ترین و تا حد زیادی ارزان‌ترین گزینه گلخانه از انواع گلخانه ها در ایران است.

قاب سرد پوششی ساختاری بر روی باغ شما (شیشه‌ای یا پلاستیکی) است تا از گیاهان شما در برابر دمای بیش‌ازحد پایین، باد، برف و باران محافظت کند.

از انواع مواد مانند شیشه یا ورقه‌های پلاستیکی بسته به بودجه و شرایط محیطی به‌عنوان مواد پوششی این گلخانه‌ها استفاده می‌شود. شرط اصلی برای مواد پوششی مورد استفاده در این نوع گلخانه، این است که هر پوششی باید باز شود تا تهویه گرمایی امکان‌پذیر باشد.

قاب سرد به دلیل سادگی، یکی از محبوب‌ترین طرح‌ها است و هزینه‌های آن کاملاً قابل‌کنترل است. بسیاری از طرح‌های ساده با استفاده از پنجره‌های قدیمی و چوب ضایعات ساخته می‌شوند.

عیب اصلی قاب‌های سرد، گرم شدن بیش‌ازحد است. به‌طوری‌که یک بعدازظهر آفتابی با پنجره‌های بسته می‌تواند باعث آسیب جدی به گیاهان شود.

یکی دیگر از معایب، مربوط به کیفیت مواد مورد استفاده است. زیرا شیشه و چوب قدیمی بیشتر در معرض شکستگی و آسیب هستند. این سازه قاب سرد، دارای دو پوشش قابل تنظیم است که به شما امکان می‌دهد سطح تهویه و رطوبت را برای طیف گسترده‌ای از گیاهان برای مراقبت در فصل زمستان، تنظیم و بهینه کنید.

قاب چوبی ضخیم و محکم و پانل‌های پلی کربنات، گرما را در داخل این گلخانه حفظ می‌کند و گیاهان شما را از قرار گرفتن در معرض یخ‌زدگی و طوفان محافظت می‌کند. برخی از انواع این نوع گلخانه از چوب صنوبر فرآوری شده ساخته می‌شوند که ضد خوردگی است و از تلاش آفات برای رسیدن به گیاهان شما جلوگیری می‌کند. ازنظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است و هیچ بوی بد و تحریک‌کننده‌ای متصاعد نمی‌کند. این گلخانه با قاب سرد با دستورالعمل‌های بسیار ساده مونتاژ می‌شود.

9-گلخانه مینی یا کوچک قابل حمل

گلخانه های قابل حمل و سبک

گلخانه های قابل حمل و سبک

گلخانه‌های کوچک یا مینی معمولاً به‌راحتی قابل‌حمل هستند. آن‌ها اغلب به‌قدری بزرگ نیستند که بتوان داخل آن قدم گذاشت و اغلب به‌سادگی پوشیده می‌شوند و واحدهای قفسه‌بندی شده‌ای هستند که گرما و نور موجود را در خانه یا در مناطق بسته را برای رشد و نگهداری گیاهان بهینه می‌کنند.

با توجه به اینکه این گلخانه‌ها نباید سنگین باشند تا به‌راحتی بتوان آن را جابه‌جا کرد، از مواد پلاستیکی به‌عنوان پوشش برای آن استفاده می‌شود. این مواد به گلخانه مینی یا کوچک اجازه می‌دهد تا در صورت لزوم سبک بماند و به‌راحتی جابجا شود.

اندازه جمع‌وجور این نوع گلخانه باعث می‌شود، گلخانه‌های کوچک قابل حمل، بهترین گزینه برای افرادی باشد که فضای کف زیادی ندارند، اما همچنان می‌خواهند فضای گلخانه‌ای داشته باشند. آن‌ها معمولاً به‌راحتی جمع می‌شوند و همچنین بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند.

اما عیب آن‌ها این است که این گلخانه‌های جمع‌وجور چندان محکم نیستند و به‌هیچ‌وجه فضای رشد مناسب برای انواع گیاهان را به شما نمی‌دهند. به‌طورکلی اگر گلخانه‌ای کاربردی می‌خواهید که فضای زیادی را اشغال نکند، گلخانه‌های مینی چهار طبقه از انواع گلخانه ها در ایران گزینه‌ای مناسب برای شما خواهند بود.

این گلخانه جمع‌وجور دارای چهار قفسه است که به‌صورت عمودی چیده شده‌اند که هر فضای کوچکی را بهینه می‌کند و آن را برای پرورش انواع گیاهان مانند سرخس و گیاهانی مانند آن، عالی می‌کند. این گلخانه براحتی در هر پاسیو، بالکن یا درست در خانه یا محل کار شما نیز می‌تواند قرار داده شود.

میله‌های فولادی با پوشش پودری استفاده شده در این گلخانه در برابر زنگ‌زدگی، خوردگی و سایر آسیب‌های ناشی از استفاده مکرر و سایش طبیعی مقاوم هستند. درحالی‌که قفسه‌ها با توجه به قیمت این گلخانه نسبتاً محکم هستند، باید توجه داشت که نباید از آن برای رشد گیاهان سنگین استفاده کرد.

همچنین می‌توانید گلدان‌های اضافی، ابزار و سایر لوازم باغبانی را در این قفسه‌ها نگه دارید. روکش این گلخانه کوچک از پلاستیک پلی‌اتیلن ساخته شده است که کار فوق‌العاده‌ای برای گرم نگه داشتن گیاهان شما و محافظت از هرگونه عنصر نامطلوب، باد یا اشباع بیش‌ازحد انجام می‌دهد.

این روکش دارای یک درب زیپی است که به شما امکان می‌دهد در صورت نیاز به گیاهان، تجهیزات یا ابزار خود دسترسی داشته باشید. پس از باز کردن زیپ، می‌توان درب را جمع کرد که تهویه را برای این گلخانه کوچک قابل حمل آسان می‌کند. این گلخانه را می‌توان به‌سرعت و با تلاش بسیار کم مونتاژ کرد، به این معنی که گیاهان شما می‌توانند در همان شبی که تحویلشان می‌گیرید، در قفسه‌های آن بصورت ایمن، گرم و مطمئن قرار داده شوند.

معمولاً مشتریان از کیفیت گلخانه کوچک نسبت به قیمتی که پرداخته‌اند، راضی هستند و درحالی‌که نکاتی مانند اینکه ای کاش محکم‌تر بود و می‌توانست وزن بیشتری را تحمل کند وجود دارد، در کل از این واقعیت خوشحال هستند که گلخانه‌ای ساده و جمع‌وجور برای خود دارند.

10-گلخانه‌های تجاری

گلخانه‌های تجاری

گلخانه‌های تجاری

گلخانه‌های مربوط به عملیات تجاری بزرگ و تولید سبزیجات، گل‌ها، درختان و درختچه‌ها برای فروش محصولات به‌صورت گسترده و تجاری استفاده می‌شوند و مساحت زیادی دارند. محصولات کشت شده در این گلخانه‌ها از انواع گلخانه ها در ایران ممکن است به‌صورت خرده‌فروشی یا عمده‌فروشی فروخته شوند.

گلخانه‌های تجاری بزرگ می‌توانند بسیار بزرگ باشند و چندین هکتار را پوشش دهند. آن‌ها سازه‌های دائمی ساخته شده از شیشه یا پلاستیک بسیار بادوام هستند.

بسیاری از آن‌ها می‌توانند تراکتور و وسایل نقلیه را در خود جای دهند. همچنین دارای محوطه کارمندان، حمام و دفاتر باشند. ورود به این ساختمان‌های گلخانه‌ای معمولاً برای عموم مردم ممنوع است.

برای عملیات تجاری در مقیاس کوچک در این گلخانه‌ها ممکن است از هر ساختار ترکیبی یا گلخانه‌ای استفاده شود و ممکن است موقت یا دائمی باشد.

نوع ساختار به محصولی که برای رشد انتخاب می‌کنند، مکان و طرح تجاری و اهداف بستگی دارد. در صورت عملیات در مقیاس کوچک ممکن است محصولات به‌صورت خرده‌فروشی در مزرعه یا به مراکز عمده‌فروشی فروخته شوند. برخی از عملیات مقیاس کوچک از سازه‌های گلخانه‌ای متفاوت برای نگهداری محصولات برای فروش استفاده می‌کنند و به مشتریان اجازه می‌دهند در داخل آن خرید کنند.

 

 

سخن پایانی

با توجه به انواع گلخانه ها در ایران که در این مقاله توضیح دادیم، اگر قصد سرمایه‌گذاری در سازه‌ای گلخانه‌ای برای افزایش فصل رشد خود را دارید، گزینه‌های زیادی برای انتخاب خواهید داشت که از تونل‌های کم ارتفاع گرفته تا ساختمان‌های گلخانه‌ای دائمی متفاوت هستند. یافتن ساختار مناسب با تعیین نیازها و خواسته‌های شما آغاز می‌شود.

برای انتخاب صحیح باید مکان، جهت و اینکه آیا یک راه حل موقت یا دائمی‌تر می‌خواهید را در نظر بگیرید. گزینه‌های گلخانه‌ای مختلفی برای باغداران روستایی و شهری در دسترس است و باید با توجه به اهداف خود بهترین آن را انتخاب کنید. شما می‌توانید برای یک انتخاب صحیح، در میان انواع گلخانه ها در ایران با مهندسین مشاور در این زمینه نیز صحبت کنید و از راهنمایی‌های آن‌ها استفاده نمایید.

ترجمه تخصصی: همیار گلخانه

 

تبلیغات اینترنتی گلخانه

تبلیغات اینترنتی گلخانه

 

سوالات متداول درباره “معرفی انواع گلخانه ها در ایران”:

1-گلخانه طاق گوتیک به چه شکل است؟

گلخانه طاق گوتیک یکی از معروف‌ترین انواع گلخانه ها در ایران است و شامل یک قاب نیم‌دایره‌ای است که از لوله یا مجرای گالوانیزه ساخته شده است. این گلخانه معمولاً با ورقه‌های پلاستیکی پوشانده می‌شود. از مزایای این نوع سازه گلخانه‌ای می‌توان به طراحی ساخت‌وساز ساده و کارآمد آن اشاره کرد.

2-گلخانه هوپ هاوس چیست؟

هوپ هاوس یا گلخانه حلقه‌ای نام خود را از شکل آن گرفته است. این حلقه‌ها معمولاً از لوله‌های آلومینیومی یا لوله‌های PVC پلاستیکی ساخته می‌شوند و با یک لایه پوشش پلاستیکی پلیمری پوشانده می‌شوند. لایه دوم نیز ممکن است برای عایق‌بندی بهتر اضافه شود.

3-مزایای گلخانه با قاب سرد چیست؟

گلخانه با فریم سرد یا قاب سرد که برای افزایش فصل باغبانی استفاده می‌شود، ساده‌ترین و تا حد زیادی ارزان‌ترین گزینه گلخانه از انواع گلخانه ها در ایران است. قاب سرد پوششی ساختاری بر روی باغ شما (شیشه‌ای یا پلاستیکی) است تا از گیاهان شما در برابر دمای بیش‌ازحد پایین، باد، برف و باران محافظت کند.

4-مهم ترین مزایای گلخانه‌های تجاری چیست؟

گلخانه‌های مربوط به عملیات تجاری بزرگ و تولید سبزیجات، گل‌ها، درختان و درختچه‌ها برای فروش محصولات به‌صورت گسترده و تجاری استفاده می‌شوند و مساحت زیادی دارند. محصولات کشت شده در این گلخانه‌ها از انواع گلخانه ها در ایران ممکن است به‌صورت خرده‌فروشی یا عمده‌فروشی فروخته شوند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *