کاشت نهال پسته

چطور از کاشت نهال پسته به سودآوری خوبی برسیم؟

 

چطور می توانیم از کاشت نهال پسته به سودآوری خوبی برسیم؟

کاشت نهال پسته یک فرصت عالی برای درآمدزایی است به شرطی که فوت و فن های آن را بدانید و کلیه الزامات و مقدمات کار را فراهم سازید. کمتر کسی را می توانید پیدا کنید که از خوردن آجیل پسته، رضایت نداشته باشد! مغز پسته در انواع کیک و دسر و بستنی یا به صورت خام و بوداده در آجیل مصرف می شود. به این ترتیب، دور از انتظار نیست که خرید و فروش انواع پسته، بازار پرتقاضایی داشته باشد.

درختان پسته، نمای شگفت انگیزی را در باغ به نمایش می گذارند و این آجیل خوشمزه را تولید می کنند. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که تابستان های گرم و زمستان های سرد (اما نه یخبندان) دارد، فرصت عالی را برای رشد و برداشت پسته از دست ندهید. همین حالا دست به کار شوید. اگر نیاز به مشاوره برای خرید نهال پسته دارید، می توانید با نهالستان “نهال آرا” در اصفهان تماس بگیرید.

آنچه باید در مورد پسته بدانید

*نام: پسته، Pistacia vera

*ارتفاع: معمولاً 2 تا 3 متر، اما می تواند تا 5 متر نیز رشد کند.

*شاخ و برگ: درختان برگریز

*آب و هوا: حساس به اقلیم – آب و هوای ایده آل برای رشد، مناطق خشک و نیمه خشک است، اما در مناطق معتدل سرد و گرم با تابستان های گرم (بالاتر از 38 درجه سانتی گراد) و زمستان های سرد (با حداقل 6 هفته) نیز رشد می کند. انواع ارقام نهال پسته برای شرایط اقلیمی متفاوتی موجود هستند که به تناسب منطقه باغ خود می توانید سفارش دهید.

*خاک: درختان پسته در همه خاک ها به خوبی رشد می کنند، اما خاک عمیق و بدون زهکشی را ترجیح می دهند.

*موقعیت مکانی باغ: باغ بهتر است در معرض آفتاب کامل، یا ترجیحاً در یک منطقه بادخیز برای بهبود گرده افشانی قرار داشته باشد.

*گلدهی و باردهی: گلها در اواسط بهار تولید می شوند و میوه پسته در تابستان رشد می کند.

*تغذیه: کود مناسب را در اوایل بهار و دوباره در پاییز برای درختان استفاده کنید. غنی سازی خاک با کود کمپوست، گاهی ضرورت دارد.

*آبیاری: حداقل یک بار در هفته، بیشتر در هوای خشک، برای چند سال اول، تا زمانی که درخت با شرایط محیطی سازگار شود، آبیاری را انجام دهید. پس از سومین سال در زمستان، فقط در صورت نیاز، درختان را آبیاری کنید، مخصوصاً در هنگام گلدهی و رشد آجیل.

مشخصات و ظاهر نهال های پسته

نهال پسته پیوندی، از ارقام نر یا ماده هستند که حداقل یکی از هر جنس برای گرده افشانی مورد نیاز است. یک گونه نر می تواند تا 10 ماده را گرده افشانی کند، اما برای تشویق گرده افشانی، درختان نر باید در سمت باد، به سمت درختان ماده کاشته شوند. درختان پسته دارای برگ‌های بیضی‌شکل، زینتی و همچنین مولد هستند و حدود ۵ تا ۸ سال پس از کاشت، آجیل تولید می‌کنند.

نکات مهم در نحوه کاشت و پرورش پسته

کاشت نهال پسته

کاشت نهال پسته

 

اگر می خواهید با خرید نهال پسته در اصفهان و کاشت آن به سود خوبی دست پیدا کنید، توصیه می کنیم حتماً نکات مهمی را که در ادامه به شما ارائه می دهیم را در نظر داشته باشید.

نهال های پسته را در زمستان، وقتی که آنها در خواب هستند، بکارید. برای این کار، یک گودال عمیق، حداقل دو برابر عمق گلدان حفر کنید تا به راحتی ریشه نهال ها در آنجا رشد کند. گودال را پر کنید تا نهال ها در همان ارتفاعی که در گلدان بوده اند، کاشته شود. سپس خاک را پر کنید و به اصطلاح، روی آن را بکوبید تا سفت شود. آبیاری را به درستی انجام دهید تا حفره های هوا تقریباً پر شود. از غرقابی کردن نهال های جوان پسته که تازه کاشته اید، خودداری کنید چون ریشه گیاه را خفه می کند.

نکات مهم برای مراقبت از نهال های پسته

پس از کاشت نهال پسته در محل مورد نظرتان، لازم است به درستی در طول دوره رشد، از آنها مراقبت کنید. روش های اصولی شامل نهال های پسته جوان و درختان بالغ پسته می شود. پسته گیاهی فوق العاده مقاوم است که با اکثر خاک ها سازگار بوده و فقط به آبیاری دوره ای نیاز دارد.

درختان پسته دارای ریشه های قوی هستند، بنابراین پس از تولید، در برابر خشکی و باد، مقاومت بسیار خوبی نشان می دهند. حداقل یک بار در هفته، اغلب در هوای خشک، برای چند سال اول، تا زمانی که درخت استقرار یابد، آنها را آبیاری کنید. پس از سومین زمستان، پس از کاشت نهال ها، فقط در صورت نیاز باید آنها را آبیاری کنید، مخصوصاً در هنگام گلدهی و رشد پسته ها.

درختان را دو بار در سال در بهار و پاییز با کود مناسب، تحت شرایط کنترل شده، تیمار کنید و قبل از کاشت، با کود و کمپوست تجزیه شده، شرایط خاک را اصلاح کنید.

پسته ها را زمانی که در پایان تابستان به بلوغ رسیدند، برداشت کنید. وقتی رنگ این پسته ها از قرمز به صورتی – زرد تغییر می کند و پوسته آن به راحتی جدا می شود، می توانید متوجه شوید که آجیل، رسیده است. می توانید آنها را تازه مصرف کنید و یا برای مصرف تان در آینده، آن ها را خشک کنید.

چگونه و چه زمانی می توانیم درختان پسته را هرس کنیم؟

هرس کردن، بخشی جدایی ناپذیر از رشد درختان پسته است. هرس کردن را تا زمانی انجام دهید که به رشد شاخه های بیشتر، کمک کنید. درختان را باید در زمستان، وقتی که انها در حالت خواب هستند، هرس کنید. همیشه ابزارهای هرس را ضدعفونی کنید تا از انتشار تصادفی بیماری ها بین درختان مختلف، جلوگیری شود.

بیماری ها و آفات درختان و نهال های پسته را باید بشناسید. پسته مستعد حمله قارچ ها است. همیشه نهال های پسته را با پایه های مقاوم بخرید و ریشه ها را آبیاری کنید، نه شاخ و برگ آنها را. در صورت وجود هرگونه مشکلات قارچی در درختان پسته، گیاهان آلوده را با قارچ کش اسپری کنید. برای این کار لازم است از یک مشاور باتجربه راهنمایی بخواهید.

نیازهای ضروری برای رشد نهال های پسته

کاشت نهال پسته

کاشت نهال پسته

 

1-شرایط اقلیمی:

آب و هوا، مهمترین عامل در تصمیم گیری برای کاشت درختان پسته است. پسته به تابستان‌های طولانی، گرم و خشک و خنک در زمستان نیاز دارد، اما شرایط یخزدگی را تحمل نمی‌کند. نهال های پسته به حدود 1000 ساعت دما، حدود 45 درجه فارنهایت یا کمتر از آن در طول خواب خود، نیاز دارند. محیط رشد این نهال ها باید خشک باشد. درختان پسته در مناطقی با رطوبت بالا عملکرد خوبی ندارند. پسته، سبت به سایر محصولات آجیل، دشوارترین شرایط محیطی را می پسندند.

2-خاک مناسب برای نهال پسته:

در مرحله بعد باید خاک باغ را در نظر بگیرید. این یک عامل مهم قبل از خرید نهال پسته است. درختان پسته در همه انواع خاک ها خوب عمل می کنند اما در خاک های نسبتاً عمیق، سبک، خشک و لومی شنی با غلظت کربنات کلسیم بالاتر، بهتر رشد می کنند. نهال های پسته نمی توانند خاک های مرطوب و سنگین را تحمل کنند. خاک با زهکشی خوب، برای رشد بهتر نهال ها ضروری است! جالب است بدانید که درختان پسته، سطوح بالایی از شوری را در خاک تحمل می کنند.

3- فضای مورد نیاز برای کاشت نهال پسته:

درختان پسته باید با فاصله 20 فوتی از هم کاشته شوند. اگر آنها را در فواصل کمتر از 20 فوت بکارید، پس از چند سال، ازدحام بیش از حد شاخه های درختان و سایه اندازی متقابل درختان مجاور، از کمیت و کیفیت تولید پسته ها می کاهد و برداشت پسته و هرس کردن را دشوارتر خواهد کرد.

از آنجایی که باد، گرده ها را از درخت نر (گرده افشان) به شکوفه های درخت ماده می رساند، درختان نر باید به گونه ای کاشته می شوند که جهت باد، گرده ها را به درختان ماده برسانند. نسبت درختان نر پسته، از تعداد 1 نر در مقابل 10 ماده، تا تعداد 1 نر در مقابل 15 ماده متغیر است.

4- زمان مناسب برای کاشت نهال پسته:

کاشت پسته و پرورش آجیل مرغوب، نیاز به زمان و صبر دارد. شما اولین آجیل پسته خود را تا حدود سال پنجم برداشت نخواهید کرد. حدود 7 تا 8 سال طول می کشد تا محصول خوبی از درختان جوان پسته برداشت کنید؛ و البته 15 تا 20 سال طول می کشد تا به اوج تولید برسید. به این نکته باید دقت کنید که درختان پسته، تمایل ذاتی به باروری متناوب دارند. این بدان معنی است که درخت، در یک سال، محصول پربارتری تولید می کند، سپس مواد غذایی خود را ذخیره می کند، که باعث می شود سال بعد، محصول کمتری داشته باشد.

اگر برای خرید نهال پسته نیاز به مشورت دارید و به محصول دهی بهتر باغ خود فکر می کنید، کارشناسان نهالستان نهال آرا در کنار شما هستند. کافیست با این مجموعه حرفه ای تماس بگیرید و درخواست خود را مطرح نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *